دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۷ - Mar 12, 2007
سفرهاي ورودي به ايران كاهش و سفر هاي خروجي افزايش پيدا كرده است
افزايش صد درصدي سفر به خارج در نوروز
در نمايشگاه گردشگري ميلان مشخص شد كه آژانس دارهاي ايتاليايي ايران را از فهرست مقاصد خود در سال 2007 حذف كرده اند
گروه شهري- در حالي كه آژانس دارهاي ايتاليايي رسماً خبر حذف ايران از مقاصد برنامه هاي تورگرداني خود در سال جاري را داده اند، آمارها حكايت از دوبرابرشدن سفر ايرانيان به مراكز سياحتي خارج كشور دارد.
كاهش تورهاي ورودي و افزايش تورهاي خروجي روندي بوده كه از ابتداي سال جاري بسيار نگراني برانگيخته و كارشناسان گردشگري بارها در اين باره هشدار داده بودند، اما تصور نمي شد اين روند به دو برابرشدن سفر به مقاصدي همچون تايلند و حذف مبادي مهمي همچون ايتاليا از بازارهاي مبدأ صنعت ايرانگردي منجر شود.
گزارش خبرنگار ما در اين باره (كه بخشي از آن به تفصيل در صفحه 26 امروز چاپ شده است) حكايت از افزايش 40 تا 100 درصدي سفر به مقاصدي همچون دوبي، استانبول، تايلند، مالزي و هند در نوروز امسال دارد. اين در حالي است كه آژانسها ناگهان براي دو هفته تعطيلات نوروزي قيمت هاي خود را بيش از 80 درصد افزايش داده و هزينه سفر به مقصدي همچون تايلند را كه در ايام معمول سال حدود 600 هزار تومان است به بيش از يك ميليون تومان رساندند. افزايش سفر به خارج (با وجود دو برابربودن قيمت ها نسبت به هزينه واقعي) در حالي صورت مي گيرد كه بنا به اعلام دفاتر خدمات مسافرتي اگر امكان تهيه صندلي هواپيما به مقدار كافي وجود مي داشت، قطعاً تعداد تورهاي موجود را مي شد حتي دوبرابر كرده و از صدهزار نفر متقاضيان سفر به خارج به بيش از دويست هزار نفر رساند. سفر به مقاصدي همچون برزيل و آفريقاي جنوبي با بيش از 3 ميليون تومان هزينه براي هر نفر در هفته و سفر خانوادگي به مقاصدي همچون پاتايا و گوا از جمله شگفتي هاي تورهاي امسال است و بنا به گفته يكي از مديران دفاتر خدمات مسافرتي حتي خود تايلندي ها هم از اين كه ايرانيها به طور خانوادگي به جايي همچون پاتايا مي روند متعجب هستند.
نااميدي در ميلان
گزارش ديگر حكايت از حضور نوميدانه تورگردانان ايراني در نمايشگاه گردشگري ميلان دارد زيرا به آنها اطلاع  داده شده آژانس دارهاي ايتاليايي ايران را از فهرست مقاصد خود در سال 2007 حذف كرده اند. ايسنا دراين باره اعلام كرد كه: قرار بود هنگام حضور در نمايشگاه ميلان با آژانس هاي ايتاليايي قراردادهايي امضا شود كه امكان پذير نشد، چون اين تور اپراتورها نام ايران را از فهرست سفر خود حذف كرده اند. ايتاليا يكي از معدود كشورهاي اروپايي است كه حتي در زمان جنگ تحميلي هم همه ساله شمار قابل توجهي از جهانگردان آن به ايران سفر مي كردند. اين كشور 300 هزار شركت گردشگري دارد و يك ميليون و 200 هزار نفر از شهروندان ايتاليايي در صنعت توريسم مشغول به كار هستند.

شوراي شهر تهران ديروز تصويب كرد
2200 ميليارد تومان؛ بودجه سال 86 شهرداري
016875.jpg
عكس:عليرضا بني علي
بودجه مصوب سال آينده شهرداري 2هزار و 200ميليارد تومان است كه نسبت به سال جاري 400 ميليارد تومان افزايش نشان مي دهد
گروه شهري- بودجه سال آينده شهرداري تهران با رقمي بالغ بر 2 هزار و 200 ميليارد تومان به تصويب رسيد و بالاخره تكليف لايحه پيشنهادي 3 هزار و 300 ميليارد توماني شهرداري قبل از شروع سال جديد در شوراي شهر مشخص شد.
مهدي چمران، ديروز در پايان سيصد و هشتمين جلسه رسمي (بدون حضور مستمع ) شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به تركيب بودجه جاري و عمراني شهرداري گفت: از مجموع كل بودجه شهرداري، 900 ميليارد تومان، بودجه جاري است و مابقي (يعني حدود يكهزار و 300 ميليارد تومان ) نيز به عنوان بودجه عمراني و وام ديده شده است.
وي همچنين افزود: در رديف بودجه متفرقه شهرداري ، حدود يكصد ميليارد تومان بابت بازپرداخت بخشي از تعهدات وام هاي سال 85 شهرداري در نظرگرفته شده است و علاوه بر اين به شهردار تهران اجازه داده شد تا 500 ميليارد تومان از محل دريافت وام براي به روز رساني بدهي هاي شهرداري و مترو استفاده كند. چمران گفت: از مجموع بودجه در نظرگرفته شده، به منظور اجراي پروژه هاي عمراني طي سال آينده، 400 ميليارد تومان به پروژه هاي نيمه تمام، 40 ميليارد تومان پروژه هاي جديد، 30 ميليارد تومان انفورماتيك و 230 ميليارد تومان نيز به بخش پروژه هاي مستمر، تعمير و نگهداري اختصاص يافته است. رئيس شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه شوراي شهر در بودجه سال 85 شهرداري، مبلغ 150 ميليارد تومان بابت بدهيهاي دولت در نظر گرفت، گفت: با اين حال در بودجه سال جاري، دولت فقط 50 ميليارد تومان بابت بدهي دولت به شهرداري هاي كشور در نظرگرفته شده بود كه تاكنون ريالي به شهرداري تهران پرداخت نشده است.چمران افزود: رقم كل بدهي دولت به شهرداري تهران دقيقا مشخص نيست و با اينكه شهرداري بدهي دولت را 400 ميليارد تومان اعلام مي كند ولي وزارتخانه ها و سازمانها ي دولتي اين رقم را قبول ندارند.وي با بيان اينكه امسال نيز 100 ميليارد تومان بابت بدهيهاي دولت در بودجه 86 شهرداري در نظر گرفته شده و كميسيوني با حضور يك عضو شورا براي پيگيري اين موضوع تشكيل شده است.گفت: 100 ميليارد تومان بدهي دولت از محل هاي قطعي درآمدي، همچون راي كميسيون ماده 100 دريافت خواهد شد.رييس شوراي شهر، با اشاره به بودجه يكهزار و 800 ميليارد توماني مصوب سال 85 شهرداري گفت: تصويب بودجه سال آينده شهرداري با رقمي معادل 2 هزار و 200 ميليارد تومان، نسبت به سال جاري 400 ميليارد افزايش نشان مي دهد كه اين ميزان رشد، طبيعي است.
چمران در خصوص لايحه بودجه پيشنهادي 3 هزار و 300 ميليارد توماني شهرداري براي سال 86 و تفاوت زياد آن با بودجه مصوب ( 2 هزار و 200 ميلياردي) در شوراي شهر گفت: شهرداري معمولاً براي پيشرفت و جهش هاي برنامه اي خود، رقم بيشتري را با در نظر گرفتن وام پيشنهاد مي كند؛ كه در اين بين شوراي شهر ميزان درآمد شهرداري را در نظر گرفته و از سوي ديگر موافق دريافت وام زياد و بدهكار شدن شهرداري نيست.

نگاه
016872.jpg
ثنا حسين پور

آغاز مرحله دوم جمع آوري لوازم مازاد تهراني ها براي نيازمندان
استقبال شهروندان از طرح هبه
گروه شهري - درپي استقبال چشمگير شهروندان از طرح هبه و تأكيد مديريت ارشد شهري، مرحله دوم طرح جمع آوري لوازم مازاد شهروندان و اهداي آنها به نيازمندان از ديروز آغاز شد.
سيدمحمود نصري با بيان اين مطلب گفت: مرحله اول اين طرح همزمان با روز احسان و نيكوكاري (14 اسفند) تا بيستم اسفند اجرا شد و مرحله دوم از روز بيست ويكم تا بيست وششم اسفند ماه سال جاري كه مصادف است با روز وقف اجرا مي شود. نصري گفت: طرح هبه با رويكردي اجتماعي، فرهنگي و در عين حال خدماتي اجرا مي شود و هدف آن بانشاط كردن فرهنگ و روحيه دگرخواهي و كمك به افراد نيازمند جامعه است و از سويي اعمال مديريت بر كالاهاي مازاد خانواده هاست. وي درباره نوع اقلام و كالاهايي كه شهروندان مي توانند هبه كنند، گفت: لوازم الكترونيكي از قبيل صوتي، تصويري، رايانه و... لوازم برقي و الكترونيكي از قبيل يخچال، جاروبرقي، لباسشويي و... لوازم خانگي مانند اجاق گاز، بخاري و فرش، موكت، گليم، لوازم آشپزخانه ازجمله كالاها و اجناسي هستند كه شهروندان تهراني مي توانند به منظور هديه به نيازمندان در قالب طرح هبه به شهرداري تحويل دهند.
نصري تصريح كرد: شهروندان براي اين منظور مي توانند با سامانه 137 منطقه محل سكونت خود تماس گرفته و اپراتور سامانه پس از ثبت پيام شماره ويژه اي به شهروند ارائه مي دهد كه شهروند حتما بايد اين كد را يادداشت كند تا در هنگام مراجعه پرسنل مربوط شهرداري به درب منازل به منظور دريافت لوازم و اثاثيه، افزون بر ارائه كارت شناسايي، حتما از آنها بخواهند كه شماره ويژه را نيز ارائه كنند.

با كاهش 17 درصدي نزولات جوي
مصرف آب تهران ۱۲ درصد افزايش يافت
گروه شهري- مديرعامل شركت آب منطقه اي تهران با اعلام اينكه ميزان آب مصرفي شهروندان تهران بزرگ در سال 85 بالغ بر يك ميليارد و 20 ميليون مترمكعب بوده است مي گويد، امسال نزولات جوي نسبت به سال گذشته 17 درصد كاهش داشته اين در حالي است كه ميزان آب مصرفي شهروندان در مقايسه با سال قبل 12 درصد افزايش را نشان مي دهد.
محمد مقدوري، ضمن بيان اين مطلب افزود: با توجه به اينكه پيش بيني مي شود ميزان آب مصرفي تهران بزرگ در سال 1400 به يك ميليارد و 230 ميليون متر مكعب برسد در صدد افزايش ظرفيت 150 مترمكعبي از سد طالقان پيش بيني مي شود بخشي از آب مورد نياز از طريق نوسازي شبكه توزيع تامين گردد چرا كه در حال حاضر 30 درصد آب شرب به دليل فرسودگي اين شبكه هدر مي رود.
مقدوري با اعلام اينكه شركت آب منطقه اي تهران با دو مشكل بزرگ مواجه است، گفت: مشكل نخست، شرايط بحراني و نيمه بحراني و تراز منفي 9 محدوده مطالعاتي آب استان تهران است كه پنج محدوده مطالعاتي تهران، كرج، هشتگرد، ورامين، و بومهن با شرايط بحراني و 4 محدوده دماوند، لواسانات و فيروزكوه با شرايط نيمه بحران مواجه است.
وي مشكل ديگر را ساخت و سازهاي غيرمجاز در حاشيه رودخانه  هاي كرج، جاجرود و كن عنوان كرد و گفت: در سال جاري 190 مورد تخلف مربوط به ساخت و ساز در حريم اين رودخانه ها گزارش شده كه انتظار مي رود با اقداماتي كه از سوي شوراي حفظ بيت المال با محوريت دستگاه قضايي شكل گرفته، اين تخلفات كاهش يابد چرا كه اين ساخت و سازها از يك سو در هنگام بروز سيلاب خسارات جاني و مالي به بار مي آورد و از سوي ديگر همواره تهديدي جدي براي سلامت آب تهران محسوب مي شود.

۵ شنبه آخر سال و حركت قطارهاي مترو
5 شنبه آخر سال، قطارهاي مترو از 6 صبح تا 11 شب هر 6 دقيقه يك بار به مقصد حرم مطهر و بالعكس حركت مي كنند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |