دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۷ - Mar 12, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
بهترين كارها نزد خدا آن است كه بينوايي را سير كنند، يا قرض او را بپردازند يا زحمتي از او دفع كنند.
نهج الفصاحه، حديث 76
امروز با حافظ
عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد
در ازل پرتو حسنت ز تجلي دم زد
عين آتش شد از اين غيرت و بر آدم زد
جلوه يي كرد رخت ديد ملك عشق نداشت
آب و هوا
016887.jpg

آلودگي هواي تهران
016920.jpg

عكس روز
016890.jpg
عكس: همشهري‎/ گلناز بهشتي
شهر ري، ديروز- سنت خانه تكاني هنوز در ميان خانواده هاي ايراني ها رواج دارد و خيلي ها ترجيح مي دهند حتي شستشوي فرش ها را به شيوه دستي انجام بدهند.

درشهرچه خبر
بليت در تعطيلات
اگر چه تهيه بليت قطار ، حين تعطيلات نوروزي به ذهن هركسي نمي رسد اما مراكز فروش بليت قطار در نقاط مختلف شهر تهران به صورت كشيك به ارائه خدمات مي پردازند . اين مراكز در ايام تعطيل از ساعت 9 تا 13 نسبت به عرضه بليت براساس ظرفيت موجود قطارها ، استرداد بليت و ...، اقدام مي كنند. متقاضيان براي دريافت نشاني و شماره تماس اين مراكز و كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن 139 واحد اطلاع رساني شركت رجا تماس بگيرند.

فلزياب ممنوع
فرمانده يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان شمالي از ممنوعيت خريد و فروش دستگاه فلزياب در اين استان خبر داد. سرهنگ الله وردي رنجبر در اين مورد مي گويد: اين اقدام با هدف جلوگيري از فعاليت حفاران غيرمجاز و تخريب گران اماكن تاريخي اين استان صورت مي گيرد. بنابراين هرگونه ساخت، خريد و فروش، نگهداري، تبليغ و استفاده از دستگاه فلزياب ممنوع است و با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد. مجوز استفاده از اين دستگاه بايد با هماهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان صادر شود. در استان خراسان شمالي بيش از 800 اثر و مكان تاريخي شناسايي شده كه تا كنون 136 مورد آن به ثبت آثار ملي رسيده و از آن ميان 68 اثر تپه تاريخي است.

سلام 86
فرهنگسراي مدرسه همزمان با فرارسيدن نوروز و بهار طبيعت، گذر فرهنگ و هنر را با عنوان سلام 86 تا 25 اسفند برگزار مي كند. اين گذر با معرفي 18 ايستگاه فرهنگي، هنري و با هدف تقويت فضاي بالندگي و تازگي، افزايش نشاط اجتماعي در عموم مردم و همراه كردن سنت هاي اجتماعي با سنت هاي ديني برپا مي شود. حافظ خواني و شاهنامه خواني، نوروز خواني، احسان كتاب، قرائت هفت سين قرآني، خوشنويسي دعاي تحويل سال، طراحي و توليد كارت پستال، و... از جمله برنامه هاي درنظر گرفته شده شده براي اين جشنواره است. بازديد عموم از اين گذر فرهنگي رايگان بوده و علاقه مندان براي بازديد مي توانند از ساعت 9 تا 12 و 14 تا 18 به نشاني: خيابان شريعتي- نرسيده به پل سيدخندان- پارك هلال احمر- فرهنگسراي مدرسه مراجعه كنند.

آنفلوآنزاي نوروزي
از پس فردا اطلاعيه هايي در مبادي ورودي و خروجي استان هاي شمالي كشور نصب مي شود كه به مسافران نوروزي درمورد خطر ابتلا به بيماري هاي عفوني هشدار مي دهد. با اينكه تا به حال هيچ گزارش تاييد شده اي از سازمان دامپزشكي در مورد ابتلاي پرندگان به ويروس آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان دريافت نشده اما استان هاي شمالي كشور به دليل اينكه در مسير مهاجرت پرندگان هستند بيشتر در معرض خطر اين بيماري قرار دارند و بنابراين مسئولان بهداشتي كشور ترجيح دادند اقدامات لازم را براي پيشگيري از ابتلا به بيماريهاي عفوني به خصوص آنفلوانزاي پرندگان انجام دهند .

بازار
سيم كارت هاي جديد در راهند
016908.jpg
در حالي كه دارندگان سيم كارت هاي ايرانسل روز هاي پيش از عيد را با اتصال به اينترنت مي گذرانند و گهگاهي هم قابليت هاي جديد سيم كارت خود را به رخ غير ايرانسلي ها مي كشند، خبر هايي از آمدن سيم كارت هاي چند ظرفيتي به گوش مي رسد.
اين سيم كارت هاي جديد كه قابليت جا دادن اطلاعات 2 سيم كارت متفاوت را دارا هستند در حال حاضر مراحل آزمايش هاي فني را مي گذرانند و قرار است شركت مخابرات از سال آينده آن ها را به بازار عرضه كند. پيش بيني شده كه بهاي تعويض سيم كارت هاي فعلي با اين سيم كارت ها رقمي بين 100 تا 150 هزار ريال باشد. اين طرح براي سهولت دارندگان چندين نوع سيم كارت از اپراتور هاي مختلف تلفن همراه در دستور كار شركت ارتباطات سيار است. همانند برخي از گوشي ها كه مي توانند چندين نوع سيم كارت را در خود جاي دهند، اين سيم  كارت ها نيز مي توانند 2 يا 3 شماره از اپراتور اول، ايرانسل و تاليا را در خود ذخيره كند. در اين روش مشتركان تلفن همراه اپراتور اول مي توانند بر اساس نياز خود از سيم كارتي استفاده كنند كه قابليت جاي دادن چند شماره سيم كارت را در كنار هم داشته باشد. در حال حاضر اين طرح براي شماره  هاي اپراتور اول امكان پذير خواهد بود.

سكه، طلا و ارز
016911.jpg

ليگ برتر
استقلال، يك قدم تا صدرنشيني
همشهري ورزشي- استقلال با توجه به توقف صدرنشين، فاصله خود را با تيم اول به سه امتياز رساند كه اين اختلاف نيز در تنها بازي عقب مانده مقابل راه آهن قابل جبران خواهد بود. آبي پوشان تهراني پس از توقف صدرنشين، مقابل ملوان قرار گرفتند و در حالي كه تا دقيقه 75 با يك گل از حريف عقب افتاده بودند در نهايت با نتيجه دو بر يك به پيروزي دست يافتند.در آغاز نيمه دوم بازي، يوسفي به اشتباه دروازه استقلال را باز كرد اما آبي پوشان با گل هاي قرباني و سياوش اكبرپور صاحب برتري شدند تا با اختلاف سه امتياز همچنان در مكان دوم جدول باقي بمانند.

فرهنگسرا
نمايشگاه نوروزي
فرهنگسراي اقوام به مناسبت فرارسيدن سال جديد ،نمايشگاهي شامل غرفه هاي متنوع شامل گل و سبزه آرايي ،صنايع دستي ،هفت سين قرآني، طراحي كارت پستال، مسابقات خوشنويسي ،آموزش چيدن هفت سين و...برگزار مي كند. علاقه مندان براي شركت در اين برنامه مي توانند از 20 تا 26 اسفندماه به نشاني خيابان ابوذر، انتهاي سجاد جنوبي، بوستان بهاران ،فرهنگسراي اقوام مراجعه كند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 66237470تماس بگيرند.

مسابقه با جايزه‎/۴۵
هفت سين
كدام يك از اين موارد جزو سفره هفت سين نبوده و در قرون اخير به ايران آمده است؟
(پاسخ را در صفحه 27 روزنامه امروز بيابيد.)
A) ماهي B) آينه
C) سكه D) سمنو
نحوه شركت در مسابقه:شركت كنندگان بايد يكي از گزينه هاي A ,B ,C ,D را حداكثر تا ساعت 19 امروز به شماره 3000251 (بدون پيش شماره) و دارندگان تلفن هاي تاليا و ايرانسل به شماره 09122029165 اس ام اس كنند. به حساب 12 نفر از افرادي كه پاسخ صحيح داده باشند (5 نفر از تهران ، 5 نفر از شهرستان ها و 2 نفر از مشتركان سرويس SMS خبري) جايزه نقدي واريز مي شود. شماره تلفن همراه برندگان در شماره بعدي روزنامه چاپ مي شود و همكاران ما به منظور دريافت شماره حساب بانكي با آنها تماس مي گيرند.
۲ جايزه ويژه براي مشتركان SMS خبري: اين مشتركان بايد در صورت شركت در مسابقه پس از تايپ گزينه صحيح، عبارت SMS را درج و سپس ارسال كنند. گفتني است شانس مشتركان SMS خبري، 10 برابر بيش از ساير شركت كنندگان است.
شماره تلفن برندگان مسابقه 44
016914.jpg


تلويزيون
016917.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
شغل داماد
وقتي از جوان خواستگار درباره شغلش پرسيدند، گفت كه ساعت فروش است و در همه خيابان ها مغازه دارد. خانواده عروس او را دروغگو پنداشتند و عذرش را خواستند، اما جوان زحمتكش راست گفته بود. او هر روز دستهايش را از مچ تا ساعد با انواع ساعت ها تزئين مي كرد و خستگي ناپذير تا پاسي از شب در خيابان هاي شهر، به كاسبي مي پرداخت.
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
حمايت از خشونت
كاليفرنيا: يك زن در آمريكا به جرم حمايت از پسر 13 ساله اش توسط پليس دستگير شد. داستان از اين قرار بود كه فرزند اين زن قصد داشت با يكي از دانش آموزان محل تحصيل خود كه از وي كوچكتر بود كتك كاري كند. به همين دليل مادرش او را با خودرو به محل قرار رساند و هنگامي كه پسر بچه، هم مدرسه اي خود را كتك مي زد با شدت هر چه تما م تر به تشويق وي پرداخت. جالب اينكه وقتي يك رهگذر قصد جدا كردن اين 2 پسر بچه را داشت مادر بي رحم به او اجازه دخالت نداد.
تقسيم كلبه
برلين: يك مرد در آلمان كه قصد طلاق دادن همسرش را دارد خانه خود را با اره به 2 قسمت تقسيم كرد و سهم خود را از اين خانه به مكان ديگري منتقل كرد. اين مرد 43 ساله كه مي دانست پس از طي شدن مراحل طلاق، اموال وي بايد به صورت مساوي ميان او و همسرش تقسيم شود تصميم گرفت كلبه تابستاني شان را به صورت مساوي تقسيم كند. به همين دليل اين كلبه چوبي 48 متري را با اره به 2 قسمت تقسيم كرد و سهم خود را در يك كاميون بار زد و به خانه برادرش برد.
محكوميت فرمانده و معاون
مسكو: يك فرمانده پليس در روسيه و معاون وي هر يك به تحمل 21 ماه حبس محكوم شدند. داستان از اين قرار بود كه چندي پيش فرمانده پليس، 2 ميهمان خارجي داشت كه قرار بود آنها با هواپيما به نقطه اي ديگر در روسيه سفر كنند. اما چون آنها دير به فرودگاه رسيدند پرواز را از دست دادند. به همين دليل فرمانده پليس از معاون خود خواست به عنوان يك تروريست با فرودگاه تماس بگيرد و مدعي شود كه داخل هواپيماي مورد نظر بمب گذاري شده است. پس از اينكه معاون، دستور فرمانده خود را اجرا كرد، به دستور برج مراقبت، هواپيما به فرودگاه بازگشت و فرود اضطراري انجام داد. اينگونه شد كه 2 ميهمان فرمانده توانستند به اين پرواز برسند.
ربودن جسد
مكزيكو سيتي: چند مرد مسلح با ورود به يك قبرستان در مكزيك جنازه يكي از قاچاقچيان مواد مخدر را ربودند. اين مرد كه تك تيرانداز يك باند بزرگ مواد مخدر بود چند روز قبل ترور و در اين قبرستان به خاك سپرده شد. اما مردان مسلح در تاريكي شب وارد اين قبرستان شدند و با پس از كتك زدن نگهبان قبرستان و شكستن سنگ قبر، جنازه تك تيرانداز را ربودند.
عروسي و عزا
دهلي نو: مراسم عروسي يك زوج در هند به عزا تبديل شد با اين حال عروس خانم اجازه نداد كه مرگ همسر آينده اش باعث به تعويق افتادن عروسي شود. در حاليكه تنها چند روز تا مراسم عروسي اين زوج زمان باقي بود، داماد بر اثر يك سانحه داخل چاه سقوط كرد و جان خود را از دست داد. با اين حال عروس خانم تهديد كرد مادامي كه مراسم عروسي وي برگزار نشود اجازه سوزانده شدن جسد داماد را نخواهد داد. ابتدا والدين عروس با اين درخواست وي مخالفت كردند اما اصرار او باعث شد تا مراسم عروسي طبق برنامه برگزار شود با اين تفاوت كه داماد مراسم، يك جسد بود. در اين مراسم، عروس خانم لباس عروسي بر تن كرد و ميهمانان به وي هديه دادند. پس از اينكه مراسم عروسي به پايان رسيد، ميهمانان و عروس، لباس  عزا بر تن كردند و مراسم تشييع داماد را انجام دادند.
گزارش تخلف
ولينگتن: يك زن 45 ساله در نيوزلند در تماس تلفني با پليس، سرقت گياهان مواد مخدر را از باغچه خانه اش گزارش داد. وي در حالي كه اشك مي ريخت با پليس تماس گرفت و گزارش داد، سارقان چند گياه ماري جوآنا را كه در باغچه خانه اش پرورش داده بود بسرقت برده اند. با اينكه نگهداري و پرورش گياهان مواد مخدر در نيوزلند جرم محسوب مي شود اما پليس تصميم گرفت اقدام قانوني در مورد اين زن انجام ندهد.
محكوميت فرمانده و معاون
مسكو: يك فرمانده پليس در روسيه و معاون وي هر يك به تحمل 21 ماه حبس محكوم شدند. داستان از اين قرار بود كه چندي پيش فرمانده پليس، 2 ميهمان خارجي داشت كه قرار بود آنها با هواپيما به نقطه اي ديگر در روسيه سفر كنند. اما چون آنها دير به فرودگاه رسيدند پرواز را از دست دادند. به همين دليل فرمانده پليس از معاون خود خواست به عنوان يك تروريست با فرودگاه تماس بگيرد و مدعي شود كه داخل هواپيماي مورد نظر بمب گذاري شده است. پس از اينكه معاون، دستور فرمانده خود را اجرا كرد، به دستور برج مراقبت، هواپيما به فرودگاه بازگشت و فرود اضطراري انجام داد. اينگونه شد كه 2 ميهمان فرمانده توانستند به اين پرواز برسند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |