بامعرفي برندگان نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي
تنديس هاي جديد،به تهران مي آيند
هيات داوران اثري را واجد همه شرايط براي مقام نخست ندانست
|
|
گروه ادب و هنر - پس از 3 هفته تلاش 22 گروه مجسمه ساز از كشورهاي مختلف، سرانجام به 11 نفر از شركت كنندگان نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي تهران لوح افتخار و جوايزنقدي اهدا شد.
گرچه جايزه 70 هزار دلاري بهترين اثر به كسي تعلق نگرفت ولي يك هنرمند عراقي به جايزه 40 هزار دلاري اثر دوم دست يافت.
تهران برخلاف بسياري از شهرهاي بزرگ دنيا از كمبود نماد رنج مي برد. نمادهايي كه در بيشتر كلان شهرها به شكل تنديس هاي گوناگون خودنمايي مي كنند.
سمپوزيوم مجسمه سازي كه در بيشتر شهرها از سوي شهرداري برگزار مي شود، بهترين فرصت براي ايجاد چنين نمادهايي است. و حالا تهران بالقوه مي تواند براي 22 منطقه خود، صاحب 22 تنديس گوناگون شود. براي همين محمدباقر قاليباف درمراسم اختتاميه اين سمپوزيوم، هنر را كارآمدترين ابزار براي جبران ناهنجاري هاي كلان شهري چون تهران عنوان كرد كه در آن ميان، مجسمه سازي به دليل سابقه تاريخي اش از نظر وي، اهميت ويژه اي دارد. او از ضعف هاي احتمالي نخستين تجربه پوزش خواست و ابراز اميدواري كرد كه تهران شاهد برپايي بهتر و قوي تر اين سمپوزيوم باشد.
محسن جبار هنرمند عراقي كه بالاترين جايزه را گرفت پيام اين سمپوزيوم را صلح و زيبايي خواند.
گروه ادب و هنر- پرونده نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي ديروز در محوطه باز پارك چيتگر بسته شد.
هيات داوران نخستين سمپوزيوم بين المللي مجسمه سازي پس از بررسي آثار و تقدير از تلاش هنرمندان شركت كننده در سمپوزيوم، آثار زير را مورد تحسين و شايسته دريافت لوح افتخار و جايزه نقدي دانست.
در بين آثار، اثر برگزيده اي كه واجد همه شرايط براي مقام نخست باشد از سوي هيات داوران انتخاب نشد. ديگر برندگان به اين ترتيب انتخاب شدند:
برگزيده دوم:بدون عنوان اثر علي جبار حسين از عراق
برگزيدگان سوم: شمس اثر سهند حساميان از ايران،گردونه مهر اثر محمدرضا ذبيح الله زاده از ايران
برگزيدگان چهارم: دوباره ساختن اثر مارچلو وونگ از پرو،خورشيد تمدن اثر وارول توپاچ از تركيه،معما اثر مارووينو لوكا از ايتاليا و تعادل اثر پرستو آهوان از ايران
برگزيدگان پنجم:رويش در باد اثر همايون ثابتي مطلق از ايران،خاطره پرواز اثر لي دانگ ليانگ از چين،بدون عنوان اثر برت ون لو از هلند وصلح در نگاه اثر يانگ جين هوآن از چين
نارضايتي از داوري
با وجودي كه سمپوزيوم به كار خود پايان داد اما اعتراض هايي نسبت به نحوه گزينش و داوري وجود دارد. حميد شانس مجسمه ساز و مدرس دانشگاه در گفت و گويي با ايسنا درباره داوري گفت: زماني داوري مي تواند موفق باشد كه افراد آن مكمل يكديگر باشند، نه اينكه آراي يكديگر را خنثي كنند و داوري تبديل به يك جدل بشود و هر كسي تلاش كند كه شيوه نگاه خود را در انتخاب آثار تحميل كند.
وي معتقد است كه داوري در اين سمپوزيوم به خوبي انجام نگرفته است و مقايسه آثار انتخاب شده و مردود با يكديگر به سادگي گواه اين مدعا است. شانس برگزاري سمپوزيوم را مثبت تلقي كرد و افزود: اصولا سمپوزيوم محل فعاليت هنرمندان حرفه اي محسوب مي شود و همواره در شكل گيري آن اتصال سمپوزيوم به جريان فعاليت حرفه اي مد نظر قرار مي گيرد و موفقيت آن در چارچوب نيازمندي هاي رشد، گسترش و بهبود كيفيت فعاليت اجتماعي مجسمه سازي قابل ارزيابي است، اما به نظر مي رسد برگزاري سمپوزيوم در موارد متعددي مجموعه شرايط را در نظر نگرفته است.
به نظر وي به جريان شكل گيري مديريت سياستگذاري و شيوه هاي اجرا در سمپوزيوم انتقاداتي وارد است. او گفت: ارزيابي سمپوزيوم و شيوه اي كه براي تداوم و بهبود كار لازم است، نيازمند كار كارشناسي جدي است و اين امر زماني محقق مي شود كه بپذيريم كار تخصصي را بايد با مديريت نيروي تخصصي سازماندهي و اجرا كرد.
اين در حالي است كه سيد مهدي حجت عضو هيات انتخاب اوليه و تنها داور ايراني مرحله نهايي معتقد است هيات داوري اوليه انتخاب زياد ديگري نداشته و اگر مي خواستند بيشتر از اين اثر انتخاب كنند، كار با مشكل مواجه مي شد.
آثار نخستين سمپوزيوم را محمد مهدي حجت، ويكتور دارش، استاد مجسمه سازي دانشكده هنرهاي زيبا، پرويز تناولي، عباس كيارستمي، دكتر داريوش شايگان، مهندس مؤيد عهد و غلامرضا ابراهيمي ديناني داوري اوليه كردند و دومنيك تونو، رابرت مورگان، يانگ شوآيانگ، محمد مهدي حجت و رضا يحيايي به داوري نهايي آثار پرداختند.
|