چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۹ - Mar 14, 2007
آنچه در روزهاي قبل از صدور قطعنامه جديد عليه ايران مي گذرد
رد و بدل امتيازات
017082.jpg
در پي پايان نشست شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي و اعلام تصميم آن مبني بر تعليق همكاري هاي فني آژانس با ايران، مسئوليت آژانس در قبال پرونده هسته اي ايران در اين مرحله پايان يافت تا ادامه كار در مذاكرات گروه 1+5 و پس از آن در شوراي امنيت سازمان ملل پي گرفته شود.پيش بيني مي شود در روزهاي پاياني سال 85 جلسه شوراي امنيت تشكيل شده و قطعنامه ديگري عليه ايران صادر شود.
نشست پنج عضو دائمي شوراي امنيت و آلمان (1+5) با هدف توافق بر سر پيش نويس قطعنامه ضد ايراني جديدي عليه ايران صبح ديروز پايان يافت. سفير فرانسه گفته است اين نشست بهترين نشستي بوده كه تاكنون برگزار شده است.
اين نشست نيز همانند چندين نشست گذشته اين شش كشور، پشت درهاي بسته برگزار شد و ظاهراً اساس توافق، در مورد ممنوعيت دادن وام و تسهيلات كشورها به ايران بوده است. گفته شده مباحث مرتبط با تحريم هاي تسليحاتي و منع رفت و آمد مقام هاي ايراني مرتبط با برنامه هسته اي به خارج از كشور كه با مخالفت روسيه مواجه شده از متن مورد توافق احتمالاً حذف خواهد شد. اكنون سفيران شش كشور قرار شده تا متن مذكور را در اختيار پايتخت هاي خود قرار دهند و پس از توافق پايتخت ها در دستور كار ??عضو شوراي امنيت قرار گيرد.
مذاكرات ديروز ادامه جلساتي بود كه اواخر هفته گذشته و اوايل هفته جاري در ميان نمايندگان پنج عضو دائم شوراي امنيت به علاوه آلمان درباره تقويت تحريم  هاي ايران مصوب ماه دسامبر۲۰۰۶ برگزار شده بود.
روسيه در كنار تلاش هايي كه براي حذف برخي موارد تحريم عليه ايران از پيش نويس قطعنامه آينده مي كند خواسته جديدي را در رابطه با ادامه كارش در نيروگاه بوشهر مطرح كرده و خواهان پرداخت هزينه بيشتر براي تحويل سوخت نيروگاه اتمي بوشهر از سوي ايران است. كاري كه اعتراض برخي مقامات ايراني از جمله آقازاده - رئيس سازمان انرژي اتمي - را برانگيخت. اما لاريجاني- دبير شوراي عالي امنيت ملي - خواسته روسيه را قابل بحث و مذاكره خواند و گفت: مي توان با پرداخت بخشي از اين هزينه ها موافقت كرد. روس ها بايد تا پايان مارس (11 فروردين ) سوخت هسته اي را به نيروگاه بوشهر تحويل دهند، اما اكنون به باج خواهي متوسل شده و مبلغي مازاد بر قرارداد را مطالبه مي كنند. تعلل روسيه در ارسال سوخت نيروگاه باعث تقويت مواضع مخالفان گسترش روابط تهران - مسكو در ايران خواهد شد. مخالفان نسبت به سوء استفاده روسيه از موضوع پرونده هسته اي در قرارداد نيروگاه بوشهر معترض بوده و ادامه اين روند را به نفع كشور نمي دانند.
مخالفان رويه معمول شده از سوي مسكو را در تكميل نيروگاه بوشهر نوعي باج خواهي دانسته و درخواست جديد طرف روسي را نشانه تكرار رويه امتيازگيري و استراتژي تأخير مي دانند.
در شهريورماه سال گذشته توافقنامه اي بين آقازاده از سوي ايران و كرينكو از طرف فدراسيون روسيه امضاء شد كه مهم ترين محور اين توافقنامه اتمام كار نيروگاه بوشهر در سپتامبر 2007 و راه اندازي آن در ماه ژانويه بوده است. بر اساس توافق سپتامبر مقرر شد 6 ماه قبل از راه اندازي، سوخت اين نيروگاه تحويل ايران شود. برخي معتقدند كه مشكل كنوني اين كشور مسائل مالي بر سر افزايش ميزان قرارداد نبوده بلكه بيشتر بر سر تسريع در زمان پرداخت ها است.
بر اساس قرارداد اوليه بين ايران و روسيه مصوب شده بود كه نيروگاه در سال 2000 اتمام و در سال 2001 به بهره برداري برسد. ولي تاكنون چندين بار اين قرارداد تمديد شده ولي كار نيروگاه به اتمام نرسيده است.موافقان اما وجود روسيه در شوراي امنيت سازمان ملل و حق وتوي او را امتيازي مي دانند كه ايران بايد در شرايط كنوني از آن استفاده كند. زيرا مقاومت روسيه در برابر تحريم هاي بيشتر عليه ايران براي منافع ملي كشور حياتي است.
اما نوع همكاري طولاني مدت روسيه با ايران بر سر نيروگاه بوشهر اين گمانه را تقويت كرده است كه روسيه در شرايط كنوني پرونده هسته اي ايران، از دو طرف ( كشورهاي 1+5 و ايران) امتياز مي گيرد. امتيازاتي كه از ايران دريافت مي كند مالي است و از اروپا و آمريكا نيز در جريان قطعنامه 1737 امتياز ادامه كار نيروگاه بوشهر و خارج كردن آن از فهرست تحريم هاي سازمان ملل را دريافت كرد تا به قطعنامه راي مثبت دهد.
در حال حاضر بحث در مورد موارد تحريمي جديد در قطعنامه شوراي امنيت عليه ايران در جريان است. آلخاندرو وولف نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد موارد تحريمي جديد در پيش نويس قطعنامه در مورد ايران را ممنوعيت سفر خارجي مقامات ايراني مرتبط با برنامه هاي هسته اي و موشكي، تحريم صدور تسليحات و تجهيزات نظامي به ايران، افزايش فهرست اشخاص حقيقي و حقوقي كه حساب هاي بانكي خارجي آنها بايد مسدود گردد و محدود كردن اعطاي وام به ايران عنوان كرده كه هنوز توافقات كاملي در خصوص آنها صورت نگرفته است. برخي آگاهان سياسي از ممنوعيت صدور و خريد هر نوع سلاح از ايران در پيش نويس قطعنامه نيز خبر داده اند.
تا كنون روسيه در برابر برخي از تحريم ها ازجمله ممنوعيت سفرهاي خارجي مقامات ايراني و تحريم تسليحاتي ايران مقاومت كرده است. بايد منتظر ماند و ديد روسيه تا چه حد قادر به حذف اين تحريم هاست. آخرين خبرها نيز حاكي از آن است كه پوتين -رئيس جمهور روسيه- تصميم گيرنده اصلي در مورد راه اندازي نيروگاه بوشهر است و وي در توافقي با آمريكا پذيرفته اتمام كار نيروگاه را منوط به تعليق غني سازي از سوي ايران كند.
از آنجا كه جلسه آينده شوراي امنيت سازمان ملل براي بررسي قطعنامه ديگري عليه ايران وضعيت پرونده  هسته اي را پيچيده تر و بغرنج تر خواهد كرد
احمدي نژاد تصميم گرفته است خود در اين جلسه شركت كند. اعلام اين خبر از سوي سخنگوي دولت واكنش هاي متفاوتي را در پي داشت. برخي كارشناسان سياسي داخلي مانند محمد محمدي سخنگوي سابق وزارت امورخارجه و نماينده كنوني مجلس و زيبا كلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با اين سفر مخالفت كرده و گفته اند مواضع رئيس جمهور در داخل كشور نيز انعكاس جهاني دارد و مي تواند بر سرنوشت پرونده تاثير گذارد لذا رفتن به اين سفر كه در عرف ديپلماتيك مرسوم نيست ضرورتي ندارد. البته آمريكا اعلام كرده اگر احمدي نژاد بخواهد در جلسه شوراي امنيت شركت كند اين كشور ويزاي سفر را صادر خواهد كرد.
خبرهاي غيررسمي حاكي از آن است كه براي پذيرش و اجراي قطعنامه جديدي كه قرار است صادر شود باز هم دو ماه به ايران مهلت داده مي شود.

كنفرانس
وزارت خارجه در تدارك
سفر احمدي نژاد به نيويورك
گروه سياسي: غلامحسين الهام، سخنگوي دولت روز گذشته آخرين جلسه مطبوعاتي خود را برگزار كرد .
وي در مورد احتمال سفر احمدي نژاد به نيويورك با تاكيد بر اينكه اين موضوع هنوز قطعي نيست و اگر انجام شود مشروط خواهد بود گفت: رئيس جمهور در هر شرايطي، ابتكارات ويژه اي دارد كه در صورت لزوم از آنها استفاده خواهد كرد و دكتر احمدي  نژاد در اين سفر نيز برنامه، سناريو و طرحي براي پيشرفت اهداف و تحقق مواضع اصولي كشور دارد و در صورتي كه لازم باشد، اين سفر انجام خواهد شد.
وي گفت: رئيس جمهور و دولت براي دفاع از حقوق ملت و بيان مواضع منطقي، اصولي و قانونمند با اقتدار و تسلط در همه عرصه ها حضور داشته و خواهد داشت.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا براي سفر احتمالي رئيس جمهور به آمريكا درخواست ويزا شده است؟ گفت: وزارت خارجه در حال انجام اقدامات لازم در اين خصوص است.
الهام در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا سفر رئيس جمهور به نيويورك جايگاه رياست جمهوري اسلامي  ايران در عرصه بين المللي را كاهش نمي دهد، اظهار داشت: خير، هميشه يك ابتكار كه برخي عرف ها را تغيير مي دهد منشاء آثار و تاثيرات جديدي در كليت روابط بين المللي مي شود و معمولا كساني كه عادت مي كنند از مسيري تعريف شده حركت كنند قدرت ابتكار و خلاقيت براي تاثيرگذاري بر برخي جهات را از دست مي دهند.
سخنگوي دولت، دكتر احمدي نژاد را فردي مبتكر و تحول گرا در بسياري از عرصه ها دانست و افزود: همين ابتكار عمل منشاء تأثيرات و تحولات بسياري به سود مردم و كشور بوده است؛ اما در عين حال ممكن است كساني بخواهند تحليل هاي سياسي خود را در جهت مخالف با تحول گرايي تنظيم نمايند.
وي تاكيد كرد: رفتار آقاي احمدي نژاد عظمت ملي ما و اقتدار نظام را حفظ كرده و آنچه كه مهم است، حفظ استقلال، عظمت و استقلال ملت ايران است كه تا كنون هيچ گونه آسيبي نديده و نخواهد ديد و اين قالب شكني ها فضاهاي جديدي را ايجاد خواهد كرد. سخنگوي دولت در مورد اينكه آيا شوراي امنيت با اين سفر موافقت كرده؟ گفت: فعلاً پاسخي از شوراي امنيت نداده اند و اظهار نظري در اين رابطه نشده اما به هر صورت اين تصميم به نفع كشور است و ابتكار عمل نيز در دست ماست.
الهام درباره بررسي پرونده ايران در شوراي امنيت سازمان ملل گفت: ما همچنان بررسي مسئله هسته اي ايران را در آژانس بين المللي انرژي اتمي به عنوان بهترين مرجع قبول داريم و مداخله شوراي امنيت در موضوعي كه روال قانوني و منطقي خود را در آژانس مي گذراند، جز تضعيف جايگاه حقوقي آژانس نتيجه اي ندارد و آژانس بايد حامي  اعتبار خود باشد و استفاده از حق وتو اعضاي دائم شوراي امنيت را برخلاف عدالت مي دانيم.
غلامحسين الهام با بيان اينكه حمايت و پشتوانه جهاني از جمهوري اسلامي ايران به مراتب بيش از گذشته است، گفت: امروز نفوذ معنوي جمهوري اسلامي  در كشورهاي خارجي بيش از گذشته شده و طبيعي است كه در برابر هر تهديدي پاسخي مقتضي به صورت جدي، محكم و مناسب خواهيم داد.

اصلاحات در سرزمين تركمن باشي
جهان به دليل وجود ذخاير عظيم گازي در تركمنستان با جديت وقايع اين كشور را دنبال مي كند
017052.jpg
دست كم گرفتن ميراث 20 ساله رژيم نياز اف آسان نيست. او كه تاكيد داشت تركمن باشي يا پدر همه تركمن ها خطابش كنند، هيچ صداي مخالفي را تحمل نمي كرد و هيچ آزادي را تاب نمي آورد. طي 20 سال او حاكم مطلق و بلا منازع كشور تركمنستان بود. بنابراين شكي نيست كه اكنون تركمنستان بدون رهبري كه شخص خود را عين قانون مي ديد و مي دانست نه چيز ديگر را، بايد تغيير كند. اما اكنون كه يك ماه از انتخابات تركمنستان و به قدرت رسيدن رئيس جمهور جديد مي گذرد هنوز كسي نمي داند رهبر جديد چه تغييراتي را به اجرا مي گذارد و تا كجا پيش مي رود.
نيلوفر قديري
ساليان سال بود كه اسنگلي روستايي دورافتاده در حاشيه درياي خزر يكي از فقيرترين و فراموش شده ترين نقاط تركمنستان به شمار مي آمد. اين تا روزي بود كه هلي كوپتر قربانگلي بردي محمد اف در حاشيه دريا در اين منطقه به زمين نشست.
رهبر جديد يكي از منزوي ترين كشورهاي دنيا نمي توانست مكاني دورتر از اين روستاي ماهيگيري را براي اولين سفر و ديدار دوران رياست جمهوري اش انتخاب كند. اين سفر بسيار اميدواركننده و پر از وعده و وعيد بود.
در اين سفر بردي محمد اف دستور ساخت يك زايشگاه، يك ساختمان اداري و دولتي و يك مدرسه و كارخانه بسته بندي ماهي را داد. او وعده داد كه شبكه هاي ارتباطي و مخابراتي به زودي راه اندازي شود و پيش از ترك اين روستا اولين درخت پارك جديد اين روستا را در زمين كاشت. همه اين تصاوير را دوربين هاي تلويزيوني ثبت و ضبط كردند و مردم سراسر تركمنستان شاهد بودند مردي كه به جاي صفر مراد نياز اف سوگند رياست جمهوري خورده چقدر با او متفاوت است.
ديگر از آن تشريفات سنگين نمايشي همراه نياز اف خبري نيست. جمعيتي هم براي استقبال از رئيس جمهور و پرچم تكان دادن جمع نشده بودند. بچه ها مجبور به ترك مدارس و شعر خواندن در مقابل رئيس جمهور و مدح شعور و شخصيت او نمي شدند. براي ملتي كه به زندگي تحت حكومت يكي از خودكامه ترين رهبران دنيا عادت كرده اند، اين تصاوير اندكي عجيب به نظر مي رسد. اما اهالي عشق آباد پايتخت تركمنستان كه بيشتر از شهرهاي ديگر با رئيس جمهور جديد آشنا هستند مي گويند او بيشتر از نياز اف به شوروي ها شبيه است. اين شايد براي هر كشور ديگري در دنيا امري عادي باشد؛ اما براي تركمنستان كه در دو دهه گذشته فقط عقب گرد داشته است اين مايه اميدواري براي حركت در مسيري تازه است. حتي اگر بعضي در داخل و خارج اين كشور تاكيد كنند كه اين اميدواري بيهوده و ساده انگارانه است، باز هم نمي توان از اندك نشانه ها چشم پوشيد.
بردي محمد اف كه يك دندانپزشك است و در گذشته به عنوان وزير بهداشت در دولت حضور داشته، در حقيقت همان كسي است كه بر اجراي جنجالي ترين اصلاحات تركمنستان نظارت داشت كه در جريان آن هزاران پزشك بركنار و بيمارستان هاي روستايي تعطيل شدند. او از معدود مقامات تركمنستاني است كه از خشم نياز اف در امان مانده و تا آخر از سياست هاي او حمايت مي كرد. اما از لحظه اي كه در انتخابات به پيروزي رسيد و قدرت را به دست گرفت سخن از اصلاحات و تغييرات گفت. سخنان او با ابراز وفاداري و ارادت هميشگي اش نسبت به نيازاف در تضاد است. بردي محمداف در اولين فرمان رياست جمهوري اش تعداد سالهاي تحصيل در مدرسه را طولاني كرد و زبان خارجي را به برنامه درسي مدارس بازگرداند. او همچنين از بازگشايي بيمارستان هاي روستايي و استخدام دوباره پزشكان خبر داد و محدوديت هاي سفر و رفت و آمد داخلي را كم كرد. او همچنين وعده دسترسي به اينترنت براي همه را داده است. اگر چه هنوز اين وعده را عملي نكرده اما براي كشوري كه تنها يك درصد از مردم آن مي توانند به اينترنت دسترسي پيدا كنند، حتي وعده دسترسي عمومي هم بسيار خوشايند و يك تغيير بزرگ است.
تأثيرات اين وعده ها تا كنون محدود و نامشهود بوده و كشور تركمنستان براي خارجي ها فعلاً با قبل تفاوت چنداني ندارد. تصاوير بزرگ نياز اف هنوز بر روي همه ساختمان ها ديده مي شود و مجسمه هايش هنوز جلوي تابش نور خورشيد را در عشق آباد مي گيرند. راهنما كتابي كه او نوشته هنوز محور برنامه هاي درسي و آموزشي و نظام حقوقي اين كشور است. فضاي كشور همچنان بسيار امنيتي است و مردم هنوز از سخن گفتن آزادانه هراس دارند. انتظار تغييرات ناگهاني هم انتظار بيهوده اي است. دولت جدي همچنان بايد در چارچوب نظام حاكميتي گذشته عمل كند و نمي تواند يك شبه تاريخ 20 ساله كشور را انكار نمايد. اما وعده هاي رئيس جمهور جديد و نخستين اقدامات هر چند كوچك او نويد اميدواركننده اي مي دهد. آماري كه اخيراً منتشر شده نشان مي دهد كه مردم عشق آباد در هفته هاي اخير نسبت به گذشته بيشتر به تلويزيون و به ويژه اخبار مراجعه مي كنند و نسبت به اتفاقات كشور حساس تر شده اند.
جهان با جديت و توجه بيشتري وقايع تركمنستان را دنبال مي كند. يكي از دلايل و انگيزه هاي اين توجه، ذخاير عظيم گازي كشور تركمنستان است. در مراسم سوگند رئيس جمهور جديد چند مقام خارجي شركت كردند و از آن زمان به بعد به طور مرتب هيأت هايي از آمريكا، روسيه و چين از اين كشور ديدار كرده اند. اين هيأت ها در سفرهاي خود امكان دسترسي و اعمال نفوذ بيشتر در كشور تركمنستان را بررسي مي كنند.
رهبر جديد تركمنستان به طور علني هيچ وعده و اظهار نظري درباره هم پيماني با كشوري خاص نداده است. او تاكيد كرده كه به همه توافقنامه هاي انرژي اين كشور پايبند مي ماند اما اولويت او حفظ سياست بي طرفي در سياست خارجي است. اما او نسبت به نياز اف ميزبان فعال تري است. ديپلمات ها در عشق  آباد مي گويند رهبر جديد قصد دارد روندهاي جديدي را در مناسبات و روابط خارجي كشور ايجاد كند.
بردي محمداف اخيراً در مصاحبه اي با يك مجله روسي ضرب المثل مورد علاقه خود را اين چنين مطرح كرد: پدرم هميشه به من مي گفت: در جايي كه مي تواني راه بروي هرگز ندو. در حقيقت او با اين ضرب المثل نشان داد كه قصد دارد اصلاحات آهسته و پيوسته را انتخاب كند نه روندي شتاب زده و زودگذر. به هر حال او مصمم است تا شرايط كشور تركمنستان را به حالت عادي بازگرداند.

برگزاري چهارمين دور مذاكرات صلح هند و پاكستان
هند و پاكستان روز گذشته مذاكره بر سر مسئله كشمير،
تسليحات هسته اي، راهبرد بازدارندگي و توازن هسته? اي
در منطقه را آغاز كردند.

گزارش
آفريقا؛ سرزمين حكام استثنايي
رضا سادات
آفريقا سرزمين ديكتاتورها است و حكام مستبد قاره سياه گويي براي يافتن عناويني منحصر به فرد براي خود با يكديگر مسابقه گذاشته اند.
ژان بدل بوكاسا، رئيس جمهور آفريقاي مركزي خود را حواري سيزدهم مسيح مي پندارد، مدتي قبل خود را امپراطور ناميد و تاجگذاري كرد و مي گويند هر از چند گاهي از گوشت انسان تغذيه مي كند. در كنگو كه كشوري استوايي است موبوتو سه سه كو براي جت هاي كنكورد اجاره اي خود باند پروازي در ميانه جنگل هاي انبوه باراني ساخته است و همين اواخر بود كه يحيي جامه، رئيس جمهور گامبيا در غرب آفريقا به اين مسابقه پيوست تا نام خود را به فهرست روساي دولت آ فريقايي كه هر يك با ادعايي خود از ديگران متمايز كرده اند، منضم كند.
يحيي جامه 41 ساله از سال 1994 و به دنبال وقوع كودتايي در گامبيا كه كشوري فوق العاده فقير است قدرت را به دست گرفت. او در سه انتخابات پياپي كه در مورد هر سه آنها حرف و حديث هاي زيادي وجود دارد توانسته پيروز ميدان باشد و قدرت را حفظ كند. او در اين مدت كارهاي زيادي را در كارنامه رياست جمهوري خود در اين كشور 6/1 ميليون نفري به ثبت رسانده كه برجسته ترين آن ها تأسيس اولين و تنها دانشگاه گامبيا است.
اكنون او گامي ديگر به جلو برداشته است. چند هفته قبل بود كه جامه از هوادارانش، نمايندگان معدود كشورهاي خارجي كه در گامبيا سفارت داير كرده اند، چهره هاي برجسته كشور و گزارشگران تلويزيوني و خبرنگارها خواست تا در مراسمي ويژه شركت كنند. او در اين مراسم طي نطقي پرهيجان خطاب به حاضران گفت به كشفي شگفت آور نايل آمده و قادر است مبتلايان به ايدز و همچنين آسم را بهبود بخشد. رئيس جمهور هيجان زده البته در حضور حاضران كه به غايت متحير به نظر مي رسيدند اقرار كرد براي اين توانمندي ها هنوز محدوديت هايي وجود دارد. او فقط پنج شنبه ها مي تواند ايدز را درمان كند در حالي كه تنها جمعه ها و شنبه ها قادر به معالجه آسم است.
يكه تازي ايدز در گامبيا
حدود بيست هزار گامبيايي معادل 25/1 درصد جمعيت اين كشور حامل ويروس HIV هستند. جامه ادعا دارد۹ بيمار ايدزي را در ماه ژانويه درمان كرده و 27 تن را در فوريه شفا داده است. او به همين اندازه از اين كه پانصد بيمار آسمي را معالجه كرده احساس غرور مي كند. جامه وعده داده به زودي براي درمان ساير بيماري ها اقدام خواهد كرد چرا كه درمان بيماري ها وظيفه اي است كه بر دوش او قرار داده شده است.
هيچ قاره اي در كره خاكي به اندازه آفريقا با هجوم ايدز مواجه نشده است. تقريباً 25 ميليون تن در قاره سياه HIV مثبت هستند و كشتار ايدز 12 ميليون يتيم بر جاي گذاشته است. اشاعه ايدز از حدود دو دهه قبل در اين قاره شروع شد. در بسياري مناطق مدعيان درمان هاي سنتي دستمزدهايي به مراتب بيشتر از تحصيل كرده هاي دانشگاهي طلب مي كنند.
ميليون ها  مرد مبتلا بر اين باور هستند كه مقاربت با يك دوشيزه، بيماري آنها را درمان مي كنند. تابو امبكي، رئيس جمهور آفريقاي جنوبي اخيراً اين كه ويروس HIV عامل بروز ايدز باشد را مورد ترديد قرار داد.برخي از اعضاي پارلمان گامبيا سلامت رواني جامه را زير سؤال برده اند. جامه كه بر خلاف ميلش  هر آنچه براي اثبات اين اتهام لازم بوده را انجام داده چند روز قبل مدعي شد قادر است آينده افراد را تنها با يك نگاه به چشمان شان پيش گويي كند! او عزم خود را جزم كرده تا به هر قيمت ممكن از همتايان خود در ساير كشورهاي آفريقايي پيشي گيرد.

درصورت خارج شدن پرونده هسته اي ايران از شوراي امنيت
متكي : تضمين مي دهيم
017097.jpg
گروه سياسي- وزيرخارجه تأكيدكرد: اگرپرونده هسته اي ايران ازروند شوراي امنيت خارج شود، حاضريم به منظور اعتمادسازي تضمين هاي لازم را مبني برصلح آميز بودن برنامه هسته اي خود فراهم كنيم.
به گزارش خبرگزاري فرانسه منوچهرمتكي درجريان سخنان خود دركنفرانس بين المللي خلع سلاح درژنو با تصريح به اينكه مناقشات پيش آمده برسربرنامه هسته اي ايران بااعمال فشار حل نخواهدشد به برنامه هسته اي رژيم صهيونيستي و سلاح هاي اتمي اشاره كرد وخواستار اتخاذ اقدامات عملي درقبال تهديدهسته اي اسرائيل شد.
پس از اشاره متكي به تهديد هسته اي رژيم صهيونيستي، نمايندگان آمريكا سالن برگزاري كنفرانس راترك كردند.
وي همچنين بااشاره به حق ايران دردستيابي به تكنولوژي صلح آميزهسته اي بارديگرتصريح كرد: ايران ازانجام مذاكرات بدون پيش شرط درباره پرونده هسته اي خود استقبال مي كند.
منوچهرمتكي همچنين روزگذشته درسخنراني خود درنشست مقامات عالي رتبه چهارمين اجلاس شوراي حقوق بشردرژنو باتأكيدبراينكه شوراي حقوق بشربعدازگذشت تقريبا يك سال از تأسيس با اقدام سريع درقبال وضعيت هاي فوري،آمادگي خودرا به اثبات رسانيد، گفت: عدم توانايي شوراي حقوق بشردراجراي تصميماتش موجب نگراني است واجراي قاطعانه تصميمات اين شوراازجمله مواردي كه به نقض فاحش حقوق فلسطينيان توسط نيروهاي اشغالگر اسرائيلي مي پردازد، قطعا به افزايش اعتبارآن خواهد انجاميد.
وي افزود: نقض شديدومستمرحقوق بشردرسرزمين هاي اشغالي فلسطين به عنوان يك موضوع نگران كننده  جدي براي جامعه جهاني باقي مانده وشوراي حقوق بشر بايستي وضعيت مذكوررا به شكل دايمي وتا پايان اشغال اين سرزمين در دستور كارخود نگاه دارد.
وي همچنين خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك عضو مسئول و فعال سازمان ملل براساس آموزه هاي شرع مقدس اسلام مستمرا درصدد ارتقاء وحمايت ازحقوق بشربوده و تعهدات ما دراين خصوص منبعث از اعتقاد راسخ مان به تحقق هدف كرامت ذاتي انسان مي باشد.
متكي با اشاره به اينكه همكاري بين المللي وگفتگو همواره رويكرد راهبردي سياست خارجي ايران بوده است، گفت: ما اعتقاد راسخ داريم كه پيگيري چنين سياستي توسط شوراي حقوق بشر، زمينه لازم براي تقويت تلاش جمعي به منظور ارتقاء حقوق بشر در سراسر جهان را فراهم خواهد نمود.
منوچهرمتكي همچنين درحاشيه اجلاس شوراي حقوق بشردر ژنوبا اكمل الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي ديداروگفت وگوكرد.
متكي دراين ديداربا اشاره به فعال ترشدن سازمان كنفرانس اسلامي درارتباط باتحولات منطقه اظهار داشت: مواضع و تحركات اين سازمان در ارتباط با مسايل مختلف مثبت بوده است.
احسان اوغلو نيزبا اشاره به اصلاح اساسنامه سازمان كنفرانس اسلامي گفت: اصلاح اساسنامه اين سازمان دردستور كاركارشناسان سازمان كنفرانس اسلامي قراردارد ومااميدواريم كه درجلسه آتي سران كنفرانس اسلامي دراسلام آباد اين موضوع نهايي شود.

امتناع از پاسخ گويي
فرانس جوزف يونگ وزير دفاع آلمان از هرگونه اظهارنظر درباره گزارش هاي موجود مبني بر اينكه معاون سابق وزير دفاع ايران در خاك آلمان تحت بازجويي است، خودداري كرد.

يادداشت
تعطيلي و امنيت ملي
دكتر ابراهيم متقي
در حالي كه آخرين روزهاي سال 1385 سپري مي شود، همچنان دغدغه هاي امنيت ملي در ذهن كارگزاران و تحليلگران سياست  خارجي ايران به چشم مي خورد. اين امر ناشي از بحران هاي منطقه اي و فضاي سياست بين المللي مي باشد. در اين روند، اجلاسيه هاي جديدي توسط گروه 1+5 برگزار خواهد شد؛ مذاكرات منطقه اي عراق تداوم خواهد يافت؛ كشاكش گروه هاي سياسي رقيب در ارتباط با مسايل خاورميانه نيز تكرار مي شود.
تمامي موارد ياد شده بيانگر آن است كه فضاي منطقه اي و بين المللي در شرايط ناآرام و نسبتا بحراني قرار دارد. زماني كه محيط منطقه اي در شرايط بي ثبات و عدم موازنه قرار گيرد، طبعا با نشانه هايي از تهديد امنيت ملي روبرو مي شويم.
براي مقابله با بحران، نياز مبرمي به فضاسازي ديپلماتيك و همچنين بهره گيري از عامل زمان وجود دارد. از آنجايي كه تعطيلات مي تواند موضوع زمان را تحت تأثير قرار دهد، بنابراين تصميم گيري سياست خارجي نيز در شرايط مبتني بر محدوديت زمان صورت خواهد گرفت. اين امر مشكلات و مخاطرات امنيتي ايران را ارتقاء خواهد داد.هر گونه بي تفاوتي نسبت به زمان به عنوان عامل ناديده گرفتن ضرورت هاي امنيتي محسوب مي شود.
تمامي كارگزاران امنيت ملي بر اين امر واقف هستند كه قدرت سازي از طريق تعلل و تعطيلي حاصل نمي شود. اگر فضاي منطقه اي را عادي تلقي نمائيم، در آن شرايط مي توانيم وارد عرصه خواب خرگوشي شويم؛ در حالي كه شرايط منطقه اي كاملا بحراني و غيرعادي است. برنامه ريزي امنيتي و سياست  خارجي به منزله آن است كه امنيت ملي تعطيل بردار نمي باشد. در شرايطي كه شهروندان در فكر مسايل فردي و خانوادگي خود قرار دارند، لازم است تا مسئولان امنيت ملي كشور به ضرورت هاي منطقه اي و فرامنطقه اي توجه بيشتري مبذول نمايند.
در دوراني كه تعطيلات طولاني نوروزي را سپري مي نماييم، ضرورت فعال سازي افكار عمومي اجتناب ناپذير است. اگر فضاي اجتماعي در دوران تعطيلات، تحرك و انگيزه خود را از دست بدهد، در آن شرايط، هيچ كشوري قادر نخواهد شد تا نيروهاي اجتماعي را عليه تهديدات امنيت ملي بسيج نمايد؛ زيرا يكي از شاخص هاي قدرت و امنيت را مي توان بهره گيري از نيروهاي اجتماعي دانست. رسانه ها نقش مؤثري در تهييج افكار عمومي دارا مي باشند.
آنان مي توانند جامعه را در فضاي دفاع اجتماعي قرار دهند. از سوي ديگر، امنيت سازي بدون تحرك اجتماعي و تلاش مؤثر نيروهاي سياسي نمي تواند به نتايج مطلوب منجر شود.زماني كه كارگزاران سياست خارجي و امنيت ملي ايران نسبت به محيط منطقه اي درك دقيق تري داشته باشند، نياز بيشتري به تعامل با جامعه احساس مي كنند. آنان نمي توانند تصميمات خود را بدون توجه به پشتوانه مردمي اتخاذ نمايند. بنابراين هر گونه ارتباط باجامعه را مي توان انعكاس تحرك استراتژيك نهادها و كارگزاران امنيت ملي دانست. اگر رابطه جامعه - دولت دچار وقفه گردد، بيانگر آن است كه كنش گري كارگزاران سياست خارجي كاهش يافته است.اين امر براي بقاء امنيت ملي كشور ها مخاطره آفرين خواهد بود.
بنابراين در شرايطي كه تعطيلات نوروزي را فراروي خود داريم، نمي  توان به هيچ بهانه اي ضرورت هاي امنيت ملي را ناديده انگاشت. تحرك ديپلماتيك به مفهوم شناخت تهديدات و بهره گيري از ابزارها و قابليت هاي ملي براي حداكثرسازي بسيج اجتماعي مي باشد. از آنجايي كه ساخت و فرآيندهاي قدرت سياسي در ايران بر نشانه هايي از بسيج اجتماعي قرار دارد، بنابراين مطبوعات،  ديپلمات ها و استراتژيست ها به عنوان گروه هاي تأثير گذار بر امنيت ملي در دوران تعطيلات دچار وقفه نخواهند شد.

از خانه ملت
به دنبال اظهارات اخير پوتين و ساير مقامات روسي در مورد تعويق تحويل سوخت نيروگاه اتمي بوشهر كاظم جلالي رئيس گروه دوستي پارلماني ايران و روسيه، روز گذشته در جلسه اي 2 ساعته با سفير روسيه در تهران عواقب اين تصميم را به نماينده اين كشور گوشزد كرد. سفير روسيه هم در اين ديدار از وجود برخي فشارهاي بين المللي در اين زمينه خبر داده است. جلالي تصريح كرد: گويا سخنان اخير پوتين اشتباه نقل شده و صحت ندارد.
به دنبال برگزاري اجلاس امنيتي اخير بغداد عباس عراقچي معاون وزير خارجه كه در اين اجلاس به عنوان نماينده ايران حاضر بود روز گذشته در كميسيون امنيت ملي مجلس حاضر شد و آنچه را تحت عنوان مذاكره ايران و آمريكا در اين اجلاس توسط رسانه ها مطرح شده است را تكذيب كرد. مخبر كميسيون امنيت ملي گفت: براساس آنچه آقاي عراقچي به ما گزارش داده اند زماني كه ايشان در پشت ميز خود در محل اجلاس نشسته بود خليل زاد به وي مراجعه كرده و عراقچي نيز در حد نزاكت ديپلماتيك با نماينده آمريكا احوال پرسي كرده است. در اين اجلاس همچنين خليل زاد خواهان گفتگو در خصوص مسائل ديگر نيز شده است كه نماينده ايران تاكيد كرده ما صرفا در خصوص مسائل عراق در اجلاس شركت كرده ايم و ساير مسائل بايد از كانال خود پيگيري شود و جاي گفتگوي آن در اينجا نيست.
جمعي از نمايندگان مجلس روز گذشته در تذكري به وزراي خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار اعتراض به توليد و نمايش فيلم هاليوودي ضدايراني 300 و ضرورت رايزني هاي سياسي و فرهنگي براي ممانعت از نمايش آن در برخي از كشورها از جمله مالزي شدند.
به دنبال نامه اعتراض آميز 136 تن از نمايندگان در خصوص فيلترشدن برخي سايت هاي خبري، شيخ الاسلامي رئيس دفتر رئيس جمهور در نامه اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون پارلماني رئيس جمهور، خواستار رسيدگي به اين موضوع شد.

سفر احمدي نژاد به يزد
گروه سياسي - محمود احمدي نژاد و هيات دولت در بيست و ششمين سفر استاني از امروز به استان يزد مي روند.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري مردم شهرستانهاي يزد، بافق، طبس، اردكان، تفت، خاتم، مهريز، ميبد، ابركوه و صدوق امروز و فردا پذيراي رئيس جمهوري و هيات دولت خواهند بود و احمدي نژاد علاوه بر رسيدگي به مشكلات آنان در جمع مردم سخنراني خواهد كرد. مطابق معمول سفرهاي استاني، رئيس جمهور با ايثارگران، علما و روحانيون و منتخبين استان يزد نيز ديدارهايي خواهد داشت. بيست و ششمين جلسه استاني هيات دولت نيز عصر فردا در يزد برگزار مي شود. محمود احمدي نژاد در پيامي به افتتاحيه اولين كنگره ملي علوم انساني، وضعيت امروز، چشم انداز فردا تصريح كرد: انقلاب اسلامي نفخه الهي بود كه بار ديگر معلوم كرد حقيقت انسان چيزي جز ربط به ذات اقدس الهي نيست و فرايندهاي سياسي قدمي است كه آدمي را لايق چنين ارتباط الهي مي كند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي:
لاريجاني: روسيه به تعهداتش عمل كند
سازمان انرژي اتمي: ايران تعهدات مالي خود رادرچارچوب قرارداد مشترك با روسيه تا ابتداي اسفند ايفا كرده كه اسناد بانكي آن قابل انتشار است
گروه سياسي- دبيرشوراي عالي امنيت ملي تاخير روسيه در راه اندازي نيروگاه بوشهر را باعث تاسف دانست و گفت: روسيه بايد به وعده خود به  موقع عمل كند.
علي لاريحاني روزگذشته پس ازديدار با طارق الهاشمي،معاون رئيس جمهوري عراق درجمع خبرنگاران كه ايرنا خبرآن را منتشركرد، افزود: تاخير روسيه در راه اندازي نيروگاه بوشهر نشان مي دهد كه دردنيا درزمينه تأمين سوخت هسته اي تضمين درستي وجود ندارد.
لاريحاني درپاسخ به سوالي مبني براينكه روسيه اعلام كرده تا ايران غني سازي راتعليق نكند، نيروگاه اتمي بوشهررا راه اندازي نمي كنيم، تصريح كرد: ما چنين پيامي را از روسيه دريافت نكرده ايم.
به گزارش خبرگزاري مهر وي با اشاره به تلاش كشورهاي 1+5 براي صدور قطعنامه اي جديد عليه فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: من درطول مذاكراتم با اروپايي ها به اين نكته اشاره كردم كه اين اشتباه محاسباتي است اگر شما بخواهيد روي برخي از حرف هاي تصنعي سياسي كه برخي ها در داخل مي زنند حساب كنيد. آنها اگربخواهند رفتارتندروانه اي داشته باشند پاسخ محكمي از ايران خواهند گرفت.
دبيرشوراي عالي امنيت ملي همچنين درباره دوره هاي مختلف مذاكره با اروپا وغرب گفـت: ما درچندين مرحله به يك راه حل نزديك شديم ولي آنها ميزمذاكره راترك كردند وبه دنبال تندروي رفتند.لاريجاني درباره سفررئيس جمهور به نيويورك و شركت در جلسه شوراي امنيت وتاثيرآن درپرونده هسته اي گفت: از قطعيت اين مسئله خبر ندارم و لابد رئيس جمهوري براي اين تصميم، دليلي دارند. وي همچنين درپاسخ به پرسشي مبني براينكه آياحضور رئيس جمهوردرنشست تشريفاتي شوراي امنيت كه تصميمات آن از قبل گرفته شده تاثيرخاصي خواهد داشت، اظهار داشت: درحال حاضرنمي توانم قضاوت كنم چون اصل و فرع موضوع هنوز مشخص نيست.
درهمين حال تام كيسي، سخنگوي وزارت خارجه  آمريكا اعلام كرد: اگررئيس جمهور ايران قصد سخنراني در شوراي امنيت را داشته باشد واشنگتن ويزاي ورود به آمريكا را برايش صادرخواهد كرد.
تعويق راه اندازي نيروگاه
امادرشرايطي كه موضوع خلف وعده شركت روسي پيمانكارساخت وتكميل نيروگاه بوشهر درشرايط تهيه پيش نويس قطعنامه جديددرشوراي امنيت برضدبرنامه هسته اي ايران، توجهات را به خود معطوف كرده است نماينده  شركت اتم استروي اكسپورت روسيه اعلام كرد: اولين واحد نيروگاه بوشهر درسپتامبرسال جاري ميلادي(شهريور) آنطوركه پيش ازاين برنامه ريزي شده بود، راه اندازي نخواهد شد و سوخت هسته اي نيزدرماه مارس به اين نيروگاه عرضه نخواهد شد.
همچنين سرگئي نوويكف، سخنگوي آژانس هسته اي فدرال روسيه درگفتگو با آسوشيتدپرس گفت: ازآنجايي كه ايران وجوه پرداختي را از 17 ژانويه ( 27 دي ماه) پرداخت نكرده، كارراه اندازي نيروگاه بوشهر نيزحداقل به مدت 2 ماه به تـأخيرخواهد افتاد.
در همين حال روز گذشته روسيه در بيانيه اي خواستار تعليق غني سازي از سوي ايران شد. اين درخواست پس از سفر ديروز حسيني تاش، معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي به منظور مذاكره با مقامات روسيه درباره پرونده هسته اي ايران ارائه شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |