چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۹ - Mar 14, 2007
وزير كشور: مدافع طرح سهميه بندي پلكاني بنزين هستيم
نخستين كارخانه ساخت واگن مترو راه اندازي شد
017127.jpg
عكس: محمد توكلي
گروه شهري- صبح ديروز با حضور وزير كشور، شهردار تهران و تني چند از مسئولان ، كارخانه واگن سازي تهران در كنار مجموعه پايانه و تعميرگاه هاي متروي تهران افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
مصطفي پورمحمدي وزير كشور در حاشيه مراسم افتتاح اين كارخانه گفت: بيش از 50 درصد كل ديون شهرداريها، سال آينده از محل واگذاري سهام شركتها پرداخت مي شود. وي در ادامه افزود: در سال 85 شروع خوب و قوي در جهت هماهنگي و تعريف فعاليتها در بخشهاي مختلف حمل و نقل عمومي از جمله تأمين انواع اتوبوس، گازسوز كردن خودروها، جايگزيني خودروهاي فرسوده و نوسازي ناوگان تاكسيراني داشتيم و در عين حال در حوزه قطار شهري به تعريف روشن و سقف مشخصي از فعاليت، ميزان بودجه و هزينه رسيديم. وزير كشور با اظهار اميدواري نسبت به تحقق بودجه تبصره 13 طبق برنامه پيش بيني شده، افزود: در تبصره 13 از سوي نمايندگان مجلس سهميه بندي بنزين منوط به افزايش سهم حمل و نقل عمومي شده است؛ اما از نظر ما، افزايش اين سهم را مي توان به صورت پلكاني انجام داد و اين مدل كاملا قابل دفاع است. پورمحمدي در خصوص ديون دولت به شهرداري، توضيح داد: دولت ديون زيادي به مراكز مختلف از جمله شهرداريها داشته است؛ اما مقرر شده سال آينده بخشي از سهام واگذار شده به شركتها، به بدهي دولت اختصاص يابد.
در ابتداي اين مراسم مديرعامل شركت مترو تهران با تاكيد بر اينكه اميدواريم با توجه به سياست دولت دركاهش و صرفه جويي مصرف سوخت مساله تامين اعتبار واگن هاي متروي تهران در سال 86 مورد توجه جدي دولت قرار گيرد، تصريح كرد : در صورت تامين نقدينگي مورد نياز تا پايان سال 86 بخشي از خط 4 در خيابان انقلاب و بخشي از خط يك به سمت تجريش به بهره برداري خواهد رسيد.
محسن هاشمي با بيان اينكه با حمايت دولت شوراي شهر و شهرداري تهران مسيرهاي موجود مترو در پايتخت در 3 خط تكميل شده و هرساله به طور متوسط حدود 10 كيلومتر خط مترو و 5 ايستگاه افتتاح شده است ، گفت: امروز تهران داراي 90 كيلومتر خط مترو با 46 ايستگاه فعال است.
وي با بيان اينكه هم اكنون به دليل كمبود واگن و لكوموتيو متروي تهران فقط با 50 درصد ظرفيت خود فعاليت مي كند كه در صورت تامين نقدينگي از سوي دولت و فعال كردن كارخانجات داخلي امكان استفاده از ظرفيت كامل خطوط متروي تهران فراهم خواهد شد ، افزود : اميدواريم بتوانيم در صورت تامين نقدينگي مورد نياز بخشي از خط 4 مترو در خيابان انقلاب و بخشي از خط يك به سمت تجريش را اواخر سال 86 افتتاح كنيم.
مديرعامل مترو تهران با اشاره به امضاء قرارداد تامين واگن با شركت واگن سازي تهران با بيان اينكه اين قطارها در خط يك و دو به كار گرفته خواهد شد ، تصريح كرد : بخشي از خط يك به سمت تجريش اواخر سال 86 و به تدريج مابقي آن ظرف 2 سال آينده راه اندازي خواهد شد. همچنين در سال 87 نيز متروي مسير شرق تهران تا خيابان دماوند بايد به بهره برداري برسد كه تمام اين برنامه ها در شرايطي است كه اگر واگن ها به موقع تامين نشود نمي توانيم مسيرهاي مذكور را افتتاح كنيم.
هاشمي گفت: در خصوص تعداد كل قطارها 973 واگن نياز داريم كه 518 واگن خريداري شده و 455 واگن بايد تامين شود كه براي دو خط مترو به اعزام هر 2 دقيقه يك قطار برسيم . هاشمي تاكيد كرد: اميدواريم با توجه به سياست دولت دركاهش و صرفه جويي مصرف سوخت ، مساله تامين اعتبار واگن هاي متروي تهران در سال 86 مورد توجه جدي دولت قرار گيرد.

شوراي شهر تهران براي سال آينده تصويب كرد
نرخ جديد كرايه تاكسي هاي خطي
افزايش 11 درصدي براي تاكسي هاي خطي و 12 درصدي براي تاكسي هاي فرودگاه، ترمينال ها و راه آهن به تصويب رسيد
گروه شهري- شوراي شهر ديروز با بررسي لايحه نرخ كرايه تاكسي هاي تهران، در سال 86 ، افزايش متوسط 11 درصد را براي تاكسي هاي خطي و 12 درصد را براي تاكسي هاي فرودگاه، ترمينال ها و راه آهن تصويب كرد.
بنا به اين گزارش، نرخ هاي مصوب سيصد و دهمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران، از سال آينده در 450 مسير خطي و همچنين براي تاكسي هاي فرودگاه و ترمينال و راه آهن اعمال خواهد شد. حسن زياري رئيس كميسيون فني و عمراني شوراي شهر با اشاره به عوامل موثر در تعيين نرخ هاي جديد مطابق بررسي هاي كارشناسي اين كميسيون، افزايش نرخ كرايه تاكسي خطي در مسيرهاي مختلف و متناسب با كرايه هاي مصوب سال جاري را بين 25 تا 100 تومان در نوسان دانست و گفت : در تعيين نرخ جديد خطوط تا 500 تومان كرايه فعلي، افزايشي معادل 25 تومان ، براي خطوط از 500 تا 900 تومان، افزايشي معادل 50 تومان و از 900 تا 1000 تومان نيز افزايشي معادل 100 تومان درنظر گرفته شده است. بر اساس مصوبه شوراي شهر، كرايه تاكسي هاي خطي در نوبت شب، ازساعت بيست و چهار تا ساعت 6 صبح ، نيز با 20 درصد افزايش، محاسبه مي شود.
انتقاد از مصوبات مجلس در باره شوراها
از سوي ديگر رئيس شوراي شهر در ابتداي جلسه با انتقاد از برخي مصوبات مجلس در باره شوراها و شهرداري ها گفت: لوايح و طرح  هاي مصوب مجلس مشكلات فراواني را براي شهرداري  هاي كشور ايجاد مي  كند. چمران، با بيان اينكه شوراها و شهرداري  ها از مصوبات اخير مجلس گلايه دارند گفت: انتظار داشتيم كه حداقل مجلس با شوراي شهر تهران كه كنار گوششان است و يا با شوراي عالي استان  ها كه كنار دستشان است، به عنوان كساني كه دستي بر آتش دارند، مشورت مي كرد. چمران افزود: در تصويب تبصره 13 بودجه كه روز گذشته در مجلس بررسي شد، به هيچ يك از اصلاحات و پيشنهادات شوراها توجهي نشده است. در تصويب اين تبصره فقط به آن به عنوان يك موضوع كلان توجه شده و به هيچ وجه جزييات موضوع مورد توجه قرار نگرفته است. همچنين بيادي نايب رئيس شوراي شهر از انعكاس نيافتن برخي اخبار شوراي شهر در روزنامه همشهري انتقاد و خاطر نشان كرد كه همشهري رسانه اي است كه بايد در باره مسايل شورا و شهرداري اطلاع رساني داشته باشد، ولي اخبار سازمان ها و ارگانهاي ديگر بيشتر از خبرهاي شوراي شهر در اين روزنامه منعكس مي شود.

نگاه
017124.jpg
رسول آذرگون

اعتراض معماران ايراني به نقض حريم كعبه
گروه شهري- احداث پروژه ابرج البيت در جوار مسجد الحرام، آثار تخريبي گسترده اي بر جا مي گذارد و باعث به وجود آمدن خسارات زيادي به مسجد الحرام و بافت معماري اسلامي اين شهر مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، برخي از معماران برجسته كشور با اعلام خبر فوق در گفتگو با همشهري، احداث ابرج البيت را به دور از قوانين شهرسازي و معماري و نقض قوانين جهاني مي دانند.
صمد ذو اشتياق، معمار و شهرساز با اشاره به اينكه در شهر سلسله مراتب اهميت، از نظر فضايي نقش عمده  اي دارد گفت: اگر ساختماني در شهري ساخته شود بايد براساس بافت كلي شهر، پيش بيني و احداث شود.
وي گفت: در مكه هيچ ساختماني به اندازه مسجد الحرام داراي اهميت نيست و به همين دليل بايد اين محوطه از نظر تاريخي و همچنين شخصيت جهاني داراي حريم باشد و چيزي پيرامون آن ساخته نشود به ويژه ساختمان هايي كه داراي معماري مدرن اند.
مدير طرح جامع دوم تهران با اشاره به معماري تاريخي- مذهبي و شخصيتي مسجد الحرام گفت: عموما بسياري از آثاري كه پيرامون اين بنا ساخته مي شوند، اعتبار و اهميت فراواني مي يابند زيرا كه در كنار اين بافت مهم مذهبي تاريخي قرار گرفته اند و نبايد به بافت كلي آن آسيب وارد كنند.ذواشتياق با اعلام اينكه ساخت اين مجتمع نفي كننده حقوق اسلامي، حقوق شهري - معماري و حتي حقوق بين المللي است گفت: در طول تاريخ ما بارها شاهد تغييرات گوناگون بوديم، اما هر بار، هويت مذهبي تاريخي اين حريم مقدس حفظ مي شد اما امروز و با ساخت اين پروژه، معماري جديد، بدون كمترين توجه به شخصيت مذهبي مسجد الحرام موجب تخريب چشم انداز كعبه شده است.وي با اشاره به مذهبي بودن اين شهر و مقدس بودن آن در نزد مسلمانان گفت: درست نيست در شهري كه از نظر تقدس نزد مسلمانان داراي جايگاه والايي است، نماد مذهبي، تحت تاثير نماي تجاري يك ساختمان قرار گيرد.سيدعبدالرسول قريشي شهرساز و معمار نيز با اشاره به لزوم تحقيق و بررسي بيشتر اين مساله گفت: با توجه به اطلاعات موجود، اين برج از نظر معماري فارغ از مكان محل استقرار(مكه ) ساخته شده است و به نظر مي رسد كه در اين تصميم، مطالعات شهرسازي انجام نشده و تنها براساس نيازهاي بازار اين پروژه در حال ساخت است و از نظر كارشناسي توجيه ندارد.استاد دانشگاه شيخ بهايي اصفهان با اشاره به تعرض به حريم مقدس ترين مكان مسلمانان گفت: اين ساختمان نه تنها در شأن معماري يگانه كعبه نيست، بلكه ساخت آن در حريم يك بناي تاريخي معمولي نيز، نادرست و غيركارشناسي است.
قريشي، بر لزوم جلوگيري از احداث اين برج تأكيد كرد و افزود: تخريب چشم انداز مسجد الحرام نوعي بي حرمتي به آن قلمداد شده و فضايي كه معنويت  مطلقي بر آن حاكم است، نبايد، اينگونه مورد تخريب فضايي قرار گيرد.

يادداشت
منظر توحيد يا منظر دنيا؟
دكتر ناصر كرمي
اعتراض ايرانيان به نقض حريم كعبه از چه موضعي مي تواند انجام شود؟ به 2 دليل مشخص احتمالا دولت در اين باره قادر به ايفاي نقش چندان فعالي نخواهد بود:
نخست، روابط سياسي پيچيده ايران با دولت عربستان و حساسيت سعودي ها درباره هر مسئله اي كه به نحوي با كعبه و مكه و مدينه ارتباط پيدا كند.
دوم، سابقه دولت در بي اعتنايي به حريم عمومي مكان هاي فرهنگي، ازجمله ماجراهاي برج جهان نما و سد سيوند و... كه موجب مي شود كسي نيوشاي اين واعظ غيرمتعظ نباشد.
اما در اين باره دست نهادهاي غيردولتي كاملا باز است. انتظار مي رود مجامع علمي و فرهنگي مرتبط، به ويژه جامعه معماران و شهرسازان بتوانند با پيگيري مداوم خود از طريق مجاري مدني و با بهره گيري از هر ابزاري كه شبهه دوپاره سازي مذهبي را نداشته باشد، دولت عربستان را به تجديدنظر در اجراي چنان پروژه تأسف باري ترغيب كنند.
ديگر بار تأكيد مي كنيم بنا به دلايل بسيار، زيبنده تر آن است كه اعتراض به نقض حريم خانه خدا حتي الامكان با واژه هاي غيرسياسي و توسط نهادهاي مدني انجام شود.
اگرچه به هر رو اين اعتراض توان و شور خود را از دلمشغولي مؤمنانه ميليون ها انسان به قبله همه گيتي مي گيرد. و با وجود همه ملاحظاتي كه گفته شد، بايسته است اين شور فروننشيند تا زماني كه در طواف كعبه آنچه به ديد مي آيد گستره آسماني بي انتها باشد كه توحيد و وحدت وجود را القا مي كند، نه منظر آپارتمان هاي هر متر مربع سه ميليون دلاري، كه آزمندي را برمي تابند و دل فروبستن به جيفه دنيوي.

خروج 700 دستگاه اتوبوس فرسوده ازتهران
۷۰۰ دستگاه اتوبوس۱۰ تا 40 ساله از ابتداي سال 85 تا كنون، از سيستم حمل و نقل عمومي پايتخت خارج شده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
سلامت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |