چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۹ - Mar 14, 2007
پايان حرف و حديث ها درباره حضور اين موجودات دوست داشتني سر سفره هفت سين
ماهي قرمز خطرناك نيست
017064.jpg
عكس :محمد توكلي
روزهاي پاياني هر سال، ماهي قرمز بازار داغي پيدا مي كند. در چند سال اخيردر همين روزها حرف و حديث ها هم درباره ماهي قرمز داغ مي شود. همان طور كه از دكه هاي گل فروشي گرفته تا بقالي ها، بساط فروش ماهي برپاست، رسانه  ها هم از تلويزيون و راديو تا روزنامه ها و مجلات، سعي در آگاه كردن مردم در اين باره دارند. البته با همه اين حرف و حديث ها، باز هم تكليف معلوم نيست. گاهي مي گويند از فروشندگان آكواريوم بخريد، گاهي مي گويند از ميادين ميوه و تره بار؛ زماني هم هشدار مي دهند كه ماهي ها بيماري زا هستند و اصلاً نخريد! چه كسي درست مي گويد؟

صدف كوه كن
مهندس اسماعيل شمس كلاهي، مدير بخش ماهيان زينتي سازمان شيلات، به همشهري مي گويد: براي بسياري از مردم كشور ما كه با حيوانات بيگانه هستند، ماهي قرمز تنها حيواني است كه مهمان خانه هايشان مي شود. بسياري از كودكان ايراني از طريق همين ماهي هاي قرمز سفره هفت سين با دنياي حيوانات آشنا مي شوند و بسيارند افرادي كه به دلايل غير منطقي و اشتباه با حيوانات مشكل دارند و از حيوانات فراري هستند ولي با ماهي قرمز كنار آمده اند. اگر قرار باشد بدون هيچ آمار و مدرك مستندي بگوييم حيواني كه سال ها مهمان ما بوده به اين ميزان خطرناك و كشنده است، ديگر نبايد انتظار داشته باشيم مردممان با حيوانات برخورد خوبي داشته باشند. در اين شرايط بايد منتظر باشيم كه مردم ما در هر كجا كه حيواني را پيدا كردند از ترس آلوده بودن آن حيوان را بكشند و نابود كنند.
اين استدلال كساني است كه با تبليغات عليه ماهيان قرمز و ترساندن مردم از بيماري هايي كه ممكن است منتقل كنند، مخالفند. گروهي هم هستند كه معتقدند با سنت ها و آداب و رسوم قديمي نبايد مخالفت كرد. استدلال اين عده البته پاسخ روشني دارد: موبد اردشير خورشيديان، رئيس انجمن موبدان تهران درباره حضور عناصري همچون ماهي قرمز در سفره هفت سين مي گويد: دقيقاً مشخص نيست ماهي قرمز از چه زماني وارد سنت هاي نوروزي شده است، اما مسئله مهم اين است كه يك رسم ديني باستاني نيست. به هيچوجه نبايد گذاشت يك موجودي اسير و بي جان شود. حيوان بايد آزاد باشد و زندگي كند. از نظر دين ما و فرهنگ ايراني اين كار شايسته نيست و نبايد انجام شود.
اما مخالفان حضور ماهي قرمز در سفره هفت سين به بيماري هايي اشاره مي كنند كه ممكن است از طريق ماهي به انسان منتقل شود. مثلاً يكي از بيماري هايي كه به شدت هراس انگيز بوده و در روزهاي اخير در رسانه هاي مختلف براي پرهيز از ابتلا به آن هشدارهاي مكرر داده مي شود، بيماري به نام سل پوستي است.
شمس با ابراز تعجب از اين هشدارها و با استناد به نظرات كارشناسان FAO، مي گويد: اين بيماري آنقدر ضعيف است كه قابل انتقال از ماهي به ماهي هم نيست چه برسد به اينكه از ماهي به انسان منتقل شود.
تلاش مدافعان حقوق حيوانات
واقعيت اين است كه بخش مهمي از هشدارهايي كه در مورد ماهي قرمز داده مي شود، نه از سوي پزشكان و دامپزشكان، كه از سوي طرفداران محيط زيست و مدافعان حقوق حيوانات است. دكتر مهرناز عطري، مدير گروه مهر ايران كه يك نهاد غير دولتي حامي محيط زيست است، معتقد است كه استان هاي گيلان و اصفهان از مراكز عمده پرورش ماهي است كه از اوايل اسفند ميليون ها ماهي با تانكرهاي ويژه يا دبه هاي بزرگ آب، سوار بر وانت يا كاميون به شهرهاي مختلف حمل و سر و كله ماهي فروش ها پيدا مي شود. او با تاكيد، در اين باره مي گويد: ميكروارگانيسم هاي موجود در آب، مكان هاي آلوده پرورش ماهي قرمز كه ماهي هاي حاره اي را نيز شامل مي شود، سبب توليد بيماري هاي واگيردار در اين آبزيان بوده و از طريق تماس پوست انسان با خود ماهي، آب تنگ و آكواريوم، قابل انتقال به انسان است.
اين درحالي است كه مسئولين شيلات در بخش ماهيان زينتي مي گويند 70 درصد ماهي هاي قرمز از كاشان (انواع قرمزتر) و بقيه از استان گيلان و مازندران مي آيند و بسياري از مراكز فعال در كاشان مجوز بهداشتي دارند و بقيه هم كه به روش سنتي كار مي كنند درصدد پروانه دار شدن هستند.
مدير بخش ماهيان زينتي سازمان شيلات با اعتراض شديد به منع افراد از خريد ماهي، به 1600نفري كه در حوزه پرورش ماهيان زينتي اشتغال دارند اشاره كرده و مي گويد: ما بخش عظيمي از اين ماهي ها را به تركيه، ژاپن، انگليس، آمريكا و هلند صادر مي كنيم كه اگر مشكلي وجود داشت، اين صادرات متوقف مي شد.
خطر هست، ولي جدي نيست
ويروس سارمونلا (منظور احتمالاً باكتري سالمونلاست) با 25 هزار زيرگونه از طريق كوچكترين خراش بر انگشتان و تماس با آب تنگ ماهي آلوده به اين ويروس، قابل انتقال است.
پيستوريازيس (پسوريازيس درست است) بيماري پوستي خطرناكي است كه به مرض پولك ماهي معروف است. اين بيماري با كورتون تراپي نيز درمان نمي شود و حتي با جايگزيني پوست سالم قابل مداوا نيست.
اين ها جملاتي است كه اين روزها در روزنامه ها زياد ديده مي شوند. مسئله اي كه متخصصين بيماري هاي آبزيان در اداره دامپزشكي و شيلات به شدت از آن انتقاد مي كنند. مثلاً اين كه سالمونلا يك باكتري است نه ويروس، نشان مي دهد كه گويندگان اين جملات خيلي هم از نظر علمي به قضيه مسلط نبوده اند. ضمن اين كه كارشناسان شيلات مي گويند بيماري هايي مثل سالمونلا كه منشأ دامي (حيوانات خونگرم) دارند، قابل انتقال از ماهي (خونسرد) به انسان نيستند.
دكترمجيدرجبي، متخصص بيماري هاي آبزيان و مديركل دفتر بهداشت و بيماري هاي آبزيان سازمان دامپزشكي در گفت وگو با همشهري با اشاره به موارد فوق مي گويد: من با قاطعيت مي توانم بگويم كه چنانچه نكات بهداشتي مورد نظر سازمان دامپزشكي رعايت شود، نگهداري از ماهي هاي قرمز، هيچ مشكلي از لحاظ بيماري زايي براي افراد نخواهد داشت و تنها در صورت وجود زخم هاي پوستي احتمال بيماري زايي وجود دارد كه با استفاده از دستكش مشكلي پيش نخواهد آمد.
اگر نكات ايمني جدي گرفته نشود
متخصصان مي گويند رعايت برخي نكات در هنگام خريد ماهي قرمز و در حين نگهداري آن سبب مي شود كه نه تنها براي افراد، بلكه براي ماهي ها هم هيچ مشكلي پيش نيايد، بچه ها سال را در كنار ماهي هاي قرمزشان تحويل كنند و ماهي ها آنقدر سالم باشند كه معلق زدن لحظه سال تحويل فراموششان نشود. دكتر رجبي اين نكات را چنين برمي شمرد:
۱ - افرادي كه حساس هستند يا سابقه آلرژي دارند، از دست زدن به ماهي خودداري كنند.
۲ - همه افرادي كه با ماهي يا آب تنگ تماس دارند بلافاصله دست هاي خود را با آب و صابون به دقت بشويند.
۲ - از دست زدن به چشم و دهان بعد از كار با آكواريوم يا ظرف خودداري كنيد.
۳ - ماهي ها را حتماً از آكواريوم دارها و مراكز مخصوص ماهي هاي زينتي خريداري كرده و حداقل روزي دو نوبت يك دقيقه اي به رفتار ماهي هاي خود توجه كنيد. به اين ترتيب مي توانيد حركت هاي غير معمول آنها تشخيص دهيد و در صورت بروز مشكل در رفتار آنها اگر علاقمند باشيد مي توانيد از متخصصين نگهداري ماهي براي درمان آنها مشورت بگيريد.
۴ - از رها كردن ماهيان زينتي خود در رودخانه ها، تالاب ها و آب هاي آزاد جداً خودداري كنيد و اگر توانايي نگهداري از ماهيان خود را نداريد آنها را به فروشگاه هاي ماهيان زينتي و يا افرادي كه توانايي نگهداري از ماهي دارند تحويل دهيد.
بهتر است فراموش نكنيم كه اگر ماهي هاي زينتي بيماري زا نيستند از حق مسلم آنها براي زندگي مثل ساير موجودات زنده، غافل نشويم، يادمان باشد، شيشه عمر ماهي ها دست ماست، از آنها خوب نگهداري كنيم و اگر نمي توانيم از ضيافت مرگ، چشم پوشي كنيم.

خبر
پيشنهاد رد شده اي كه دوباره در صحن مجلس مطرح شد
گروه اجتماعي- پيشنهاد واگذاري ارائه خدمات حمايتي از بهزيستي به كميته امداد امام خميني(ره) كه پريشب به اتفاق آراء نمايندگان مجلس رد شده بود صبح ديروز طرح و توسط نمايندگان تصويب شد.
بند(ش) تبصره 14 بودجه پس از آن كه دو شب پيش در صحن علني مجلس رد شد در كمال تعجب صبح روز بعد دوباره از سوي هيأت رئيسه مجلس در دستور كار قرار گرفت.
در پي اين چرخش ناگهاني راي در ميان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي سازمان بهزيستي مخالفت رسمي اش را اعلام كرد.
بر اساس بند(ش) تبصره 14 كه توسط دولت در لايحه بودجه گنجانده شده است: به منظور بهبود خدمات به محرومين و اقشار آسيب پذير و ساماندهي تمركز خدمات قابل ارائه به آنان، خدمات حمايتي به محرومين و اقشار نيازمند توسط كميته امداد امام خميني(ره) و خدمات پيشگيري و توانبخشي توسط سازمان بهزيستي انجام مي شود.
به اين ترتيب سازمان بهزيستي كشور از ارائه خدمات حمايتي به گروه هدفش باز داشته مي شود و گروه حمايت شونده سازمان بهزيستي به كميته امداد منتقل مي         شوند. به اين ترتيب بيم اين مي رود كه با اين جابه جايي آسيب هاي جبران ناپذيري به محرومين و به ويژه زنان سرپرست خانوار وارد شود.
حجت الاسلام سيد محمدي معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي، ظهر ديروز با اعلام رسمي موضع سازمان بهزيستي ، مخالفت شديد اين سازمان نسبت به نظر نمايندگان را خاطرنشان كرد.
وي در توضيح بيشتر گفت: گنجاندن اين تبصره در لايحه بودجه بدون دريافت نظر مشورتي سازمان بهزيستي انجام شده است از اين رو سازمان بهزيستي نسبت به ايجاد ناهماهنگي هاي به وجود آمده معترض است.
به گفته سيد محمدي پيش از اين در جلسات متعددي كه در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي برگزار شده بود كارشناسان مخالفت صريحشان را با اين تغيير اعلام كرده بودند و اين تصور مي رفت كه وزارت رفاه و تأمين اجتماعي پس از دريافت نظر كارشناسان از طرح مجدد اين تغيير به دليل در نظر گرفتن نظرات كارشناسي مخالف صرف نظر كند.
اما با كمال تعجب وزارت رفاه و تأمين اجتماعي با گنجاندن يك بند در تبصره 14 بودجه دوباره به طرح مسأله در سطحي ديگر اقدام كرد.
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي اولين واكنش كارشناسي مخالف را نسبت به بند (ش) تبصره 14 اعلام كرد.
پس از آن كميسيون بهداشت مجلس نيز كه به عنوان كميسيون ارجاع اين بند در نظر گرفته شده   بود نسبت به گنجاندن اين بند مخالفت كرده و آن را غير بودجه اي و نامربوط به لايحه بودجه عنوان كرد.در جمع بندي كميسيون تلفيق نيز با رأي اكثريت اعضاء اين بند غير بودجه اي اعلام شد و به اين ترتيب به نظر مي رسيد كه طرح دوباره آن به شكل جدي كاملاً منتفي شود.
دوشنبه شب گذشته اين طرح در جلسه بررسي بودجه مجلس شوراي اسلامي مطرح شد و با رأي اكثريت رد شد، به اين ترتيب اين پيشنهاد از دستور كار مجلس شوراي اسلامي خارج شده بود.
اما صبح ديروز طرح دوباره آن توسط هيأت رئيسه مجلس در دستور كار نمايندگان قرار گرفت. اين بار اما نمايندگان كه شب پيش با اكثريت آراء اين طرح را رد كرده بودند با 104 رأي موافق در برابر 94 رأي مخالف، موافقت خود را اعلام كردند و به اين ترتيب اين طرح به تصويب رسيد.

استفاده از گل سرخ براي تقويت حافظه
017070.jpg
فرنوش صفوي فر
فراموشي و ضعف حافظه، شكايتي است كه اغلب ما، حتي آنهايي كه هنوز پا به ميانسالي و سالمندي نگذاشته ايم، داريم. متخصصان راه هاي زيادي را براي رفع اين مشكل پيشنهاد داده اند و از جمله تازه ترين اين پيشنهادها، بو كشيدن است. اين پيشنهاد محققان آلماني از دانشگاه لوبك است كه در آخرين شماره نشريه Science چاپ شده است.
محققان 74 نفر داوطلب را براي بازي كارت هاي حافظه انتخاب كردند. بعد از يك دور بازي، در پايان روز آنها زير دستگاه تصويربرداري MRI خوابيدند. اين دستگاه مي تواند فعاليت قسمت هاي مختلف مغز را به نمايش بگذارد. به گروهي از آنها در طول شب و در مراحل مختلف خوابشان، گل هاي سرخي تقديم شد تا بو بكشند. فعاليت مغز هر دو گروه در طي شب و به هنگام استشمام بوي گل ها و غير آن تصويربرداري و ثبت شد.در دور بعدي بازي، مشخص شد حافظه كساني كه گل هاي سرخ را بوييده بودند، هم در مقايسه با دور قبل خود و هم در مقايسه با ساير همبازي هايشان، خيلي بهتر كار مي كند. اين گروه 2/97 درصد بازي حافظه را درست انجام مي دادند، در حالي كه گروهي كه گل نبوييده بودند، تنها 86 درصد برنده بودند كه اين تفاوت قابل توجه است.
بررسي تصويرهاي به دست آمده از طريق MRI هم نشان داد كه بوييدن توانسته است قسمت هيپوكامپ را، يعني بخش مسئول حافظه، در اين افراد را به فعاليت و تحرك وادارد. بيشتر اين افزايش فعاليت، در مرحله خواب عميق اتفاق افتاده بود. تصويربرداري مغزي نشان داد بوي گل ها، موقع خواب و رويا ديدن، (مرحله موسوم به خواب با حركت هاي سريع چشمREM ) تأثيري بر بهبود كار حافظه ندارد.به گزارش پايگاه اينترنتي رويترز، اين محققان مي گويند تقويت حافظه، احتمالاً فقط محدود به محرك هاي بويايي نمي شود، بلكه هر محرك ديگري براي سيستم عصبي انسان، به ويژه در هنگام خواب كافي و عميق، مي تواند براي عملكرد مناسب مغز مفيد باشد و كمك كند تا اطلاعات دريافت شده از خارج، بهتر و سريع تر پردازش شود. البته اين شرط آخري يعني خواب عميق، اهميت زيادي دارد. اين محققان گفته اند افزايش قدرت حافظه با محرك ها، وقتي اتفاق مي افتد كه فرد وارد مرحله عميق خواب شده باشد. در غير اين صورت، افزايش محرك هاي پيراموني، زياد شدن مشغله فكري را به دنبال دارد، بدون اين كه مغز فرصت كافي داشته باشد تا آنها را به شكل مطلوب پردازش و طبقه بندي كند.
پيشتر تحقيقات نشان داده بود انجام بازي هاي فكري، مانند شطرنج و حتي حل جدول، مي تواند به تقويت توانايي هاي شناختي افراد كمك كند. به همين علت به سالمندان توصيه شده است براي پيشگيري از بروز آلزايمر و كمبود حافظه، اين گونه بازي ها و سرگرمي ها را انتخاب كنند.
براي فعال كردن توانايي ها و مهارت هاي ذهني، راه هاي ديگري هم هست. پژوهشگران مي گويند شيوه زندگي سالم، اصولاً راهي است تضمين شده و با كفايت، براي بهتر كردن قدرت حافظه. تحقيقات نشان داده است افرادي كه به طور منظم ورزش مي كنند، از سبزيجات و ميوه جات تازه استفاده مي كنند و دور سيگار و الكل نمي گردند، حافظه بهتري دارند و در اثر بالا رفتن سن هم حافظه شان كمتر تحليل مي رود.

سلامت در ايران
دارو ،گران نمي شود
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با اعلام اين كه قيمت هيچ قلم دارويي در شش ماهه نخست 86 افزايش نخواهد داشت، به ايسنا گفت: سيستم نرم افزاري كنترل نسخ پزشكي در سال 86 راه اندازي مي شود و از اين پس نسخ پس از ورود به داروخانه ثبت الكترونيكي مي شود. ديناروند افزود: به لحاظ وجود خطا در نسخه نويسي، وجود داروهاي خارج از فهرست و تجويز دارو خارج از استاندارد بررسي و بازخورد آن به پزشكان داده مي شود.

۱۵ درصد بودجه براي بيمارستان هاي غيردولتي
با تصويب مجلس، بر اساس مفاد بند (ج) ماده 145 قانون برنامه چهارم توسعه، 15 درصد از اعتبارات طرح هاي تملك دارايي هاي سرمايه اي فصل مربوطه براي كمك به احداث بيمارستان توسط بخش غيردولتي در كليه شهرها به جز شهرهاي مركز استان (مركز استان هاي مناطق محروم از اين امر مستثني هستند) اختصاص مي يابد، به نحوي كه تا 25 درصد هزينه احداث اين بيمارستان ها تأمين و در اختيار اين گروه ها قرار گيرد.

راه اندازي۷ مركز دياليز جديد
دكتر سيد مويد علويان معاون سلامت وزارت بهداشت،با اعلام راه اندازي 7 مركز دياليز جديد در سال جاري به ايسنا گفت: 18تا۲۴ فروردين ماه 86 همزمان با روز جهاني بهداشت با شعار جهاني آينده اي مطمئن با سرمايه گذاري در سلامت و با هدف حساس سازي مردم، سياست گذاران و مسئولان هفته سلامت در كشور با موضوعات؛ توجه به عوامل خطرسازي و ايمني غذا، ضرورت تأمين سلامت با مشاركت هاي عمومي و همكاريهاي بين بخشي، شهر و روستاي سالم و جايگاه فناوريهاي نوين، و حمايت هاي قانوني و چالش ها و فرصت ها و خانواده سالم برگزار مي شود.

ايران پنجمين قدرت امدادي جهان
از نگاه صليب سرخ جهاني ايران پنجمين قدرت امدادي است اما نبود نيروهاي آموزش ديده از معضلات اصلي امدادرساني در كشور است. هادي غروي، مربي بين المللي هلال احمر به مهر گفت: ستادهاي حوادث غيرمترقبه پس از زلزله بم در تمام استانهاي كشور فعال شده است.

تمديد مهلت واكسيناسيون هپاتيت B
طبق اعلام وزارت بهداشت، مهلت انجام واكسيناسيون سراسري هپاتيت B براي متولدين سال 68 ، تا 28 اسفند ماه جاري تمديد شد.

محققان مي گويند
استفاده از نور براي عفونت زخم
دانشمندان انگليسي روشي ابداع كرده اند كه با استفاده از نور وجود باكتري را در داخل زخم به سرعت تشخيص مي دهد.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي.بي.سي، اين فناوري مي تواند كاربرد زيادي در التيام زخم، مقابله با تروريسم و غربالگري بيماران براي عفونت MRSA يا استافيلوكوك اورئوس مقاوم به متيسيلين، داشته باشد.
محققان دانشگاه شفيلد انگلستان مولكول هايي طراحي كرده اند كه مي توانند به باكتري بچسبند و در اين حال يك نشانه نوري از خود ساطع كنند. بسته به نوع پليمري كه براي اين كار استفاده مي شود، اين نور ممكن است يك نور رنگي و مرئي باشد يا نوري كه تنها مي توان زير لامپ فلورسنت آن را ديد. به اين ترتيب عفوني بودن يا نبودن يك زخم و نوع باكتري موجود در آن تشخيص داده مي شود.
در حال حاضر تشخيص باكتري در آزمايشگاه انجام مي شود و ساعت ها يا حتي چند روز به طول مي انجامد. اين گروه تحقيقاتي در حال ساخت يك كيت قابل حمل براي اين تشخيص هستند. آنها مي گويند دستيابي به اين فناوري به ويژه در مناطق جنگي كه تاسيسات آزمايشگاهي در دسترس نيست، اهميت زيادي خواهد داشت.

استامينوفن مي تواند سم باشد
نتايج يك تحقيق علمي نشان مي دهد، مصرف بي رويه داروي استامينوفن باعث بروز آسيب كبدي مي شود به ويژه اينكه فرد بيمار سابقه بيماري كبدي نيز داشته باشد. ايرنا گزارش كرده است دكتر ناصر ميرازي محقق دانشگاه بوعلي سينا آثار استامينوفن را روي كبد موش هاي آزمايشگاهي بررسي كرده است. نمونه برداري از بافت كبد اين موش ها نشان داد حتي آنها كه كبد سالمي داشتند هم در معرض خطرهاي جدي بودند. دكتر ميرازي مي گويد مصرف استامينوفن در اين موش ها موجب اختلالات كبدي مانند هپاتيت ، تورم كبد ، افت عملكرد
كبد ، نكروزكبدي، بهم ريختگي سلولي و رسوب مواد سمي در آن شده است. نتايج اين پژوهش در هفدهمين كنگره علمي و بين المللي فيزيولوژي و فارماكولوژي در كرمان ارايه شده است. اين كنگره هر دو سال يك بار برگزار مي شود.

سيگاري ها وقت را هم دود مي كنند
محققان مي گويند افراد سيگاري حداقل روزي نيم ساعت از وقتشان را صرف سيگار كشيدن مي كنند. بي بي سي گزارش داده انجمن سلامت و مراقبت Benenden در اين كشور با بررسي هزار نفر از بزرگسالان سيگاري كه در ادارات كار مي كنند، به اين نتيجه رسيده اند كه آنها در طي ساعات كاري شان، حداقل سه بار و هر بار به مدت 10 دقيقه از دفتر كارشان خارج مي شوند. به اين ترتيب با احتساب روزهاي كاري و تخمين تعداد شاغلين سيگاري در انگلستان، احتمالاً سالانه 290 هزار روز از وقت اداري انگلستان تلف مي شود.

مشكلات عصبي بعد از جراحي زيبايي
محققان انگليسي مي گويند بعد از عمل جراحي ليپوساكشن، كه در آن چربي هاي اضافه فرد از بدن خارج مي شود، احتمال بروز اختلالات عصبي مهمه زياد مي شود. به گزارش بي بي سي، اين اختلالات كه آنسفالوپاتي ورنيكه نام دارد، بر اثر استفراغ هاي مكرر اين بيماران بعد از عمل و كمبود ويتامين ب 1 يا تيامين، به دنبال آن روي مي دهد. در نشانگان آنسفالوپاتي ورنيكه، فرد دچار ضعف حافظه، اغتشاش شعور، گيجي و ناتواني حركتي مي شود. نتايج اين مطالعه در نشريه آكادمي نورولوژي آمريكا منتشر شده است.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سياسي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |