چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۹ - Mar 14, 2007
چني در نشست سالانه ايپك اعلام كرد:
دمكرات ها عامل تضعيف ارتش آمريكا
واشنگتن هيچ گاه اسرائيل را به عنوان نزديك ترين متحد خود
در شرايط سخت و دشوار خاورميانه تنها نخواهد گذاشت
017115.jpg
گروه بين الملل -ديك چني، معاون رئيس جمهور ايالات متحده شامگاه دوشنبه طي اظهاراتي در كنفرانس سياستگذاري كميته امور عمومي اسرائيل، آمريكا (AIPAC) در واشنگتن، پايتخت آمريكا در انتقادي تند از اكثريت دمكرات كنگره آمريكا، استراتژي ضدجنگ حزب دمكرات را عامل تضعيف نيروهاي آمريكايي توصيف كرد.
به گزارش خبرگزاري يونايتدپرس، چني در نطق خود خطاب به حاضران در اين كنفرانس از ايپك، كه بزرگترين لابي  حامي صهيونيسم در آمريكا است به عنوان مجموعه اي كه نقشي محوري در ايجاد بستر استراتژيك و اخلاقي دوستي آمريكا و اسرائيل ايفا مي كند، ياد كرد.
معاون رئيس جمهوري آمريكا با اشاره به اين كه مبناي فكري تروريست ها در جوامع متمدن امروز جايگاهي براي خود نخواهد يافت در اظهارات خود كساني كه علل مورد ادعاي كاخ سفيد براي ساقط كردن رژيم صدام و حمله به عراق را زير سئوال مي برند به باد انتقاد گرفت. او گفت: تروريست ها همه توان خود را روي عراق متمركز كرده اند. وي افزود: اگر كسي حامي مبارزه با ترور است اين ادعا تنها درصورتي معنا خواهد داشت كه در جايي كه اكنون تروريست ها در حال نبرد با ما هستند از ما پشتيباني كند.
او در بخشي از اظهاراتش تأكيد كرد وقتي اعضاي كنگره استراتژي ضدجنگ را دنبال مي كنند نمي توانند ادعا كنند در حال حمايت از نيروهاي آمريكايي هستند. وي در ادامه ادعا كرد عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق موجب تقويت دشمنان ايالات متحده خواهد شد.
ترجيع بند اظهارات چني در اين كنفرانس پافشاري او براين نكته بود كه واشنگتن هيچگاه اسرائيل را به عنوان نزديك ترين متحد خود در شرايط سخت و دشوار خاورميانه تنها نخواهد گذاشت. او در بخشي از نطق خود كه به شرايط خاورميانه مربوط مي شد برقراري صلح پايدار در اين منطقه را منوط به پايبندي دولت جديد فلسطيني به شرايط تعيين شده از سوي كميته چهارجانبه يعني سركوب خشونت ، پذيرش توافقنامه هايي كه بين دولت هاي فلسطيني قبل و تل آويو منعقد شده اند و به رسميت شناختن اسرائيل دانست.

دمشق به دنبال گفت وگو با واشنگتن
رويترز: دمشق روز دوشنبه و پس از ملاقات الن سربري، دستيار وزير خارجه ايالات متحده در امور پناهندگان و مهاجران با فيصل مقداد، معاون وزير امور خارجه سوريه اعلام كرد خواستار گشايش باب ديالوگ نامحدود با واشنگتن است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، سربري كه عالي ترين مقام آمريكايي است كه پس از ترور فوريه 2005 رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان به سوريه سفر كرده در ديدار يك ساعته عصر دوشنبه خود با مقداد وضعيت آوارگان عراقي در سوريه كه تعدادشان بين 600 هزار تا يك ميليون تن برآورد مي شود را مورد بررسي قرار داد.
مقداد پس از اين ديدار گفت: در غياب همكاري و گفت وگو راه حلي پايدار براي مشكلات خاورميانه به دست نمي آيد. وي با تأكيد بر اين كه نوعي پيوستگي بين مشكلات جاري منطقه وجود دارد، افزود: ما ديدگاه خود را در مورد راهكارهاي حل اين مشكلات و لزوم گشايش باب مذاكرات جدي با ايالات متحده در همه زمينه ها در ديدار اخير تشريح كرديم.
درحالي كه مقداد بدون اشاره به دستاورد ديدارش با سربري از لزوم گفت وگوي دمشق و واشنگتن بر سر موضوعات مختلف منطقه اي گفت ،طرف آمريكايي حاضر به هيچ گونه اظهارنظري درمورد محتواي مذاكرات و اظهارات مقداد نشد.
سربري از روز يكشنبه و به همراه كميسر عالي پناهندگان سازمان ملل متحد به دمشق رفته است. شين مك كورك، سخنگوي وزارت امور خارجه ايالات متحده روز گذشته در تلاش براي بي اهميت جلوه دادن پيشنهاد مقداد تأكيد كرد سفر سربري به دمشق، ديداري دوجانبه نبوده است.

كوتاه
سولانا در دمشق
آسوشيتدپرس: خاوير سولانا كميسر ارشد سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپا شامگاه ديشب براي مذاكره با مقامات سوري پيرامون مسائل منطقه اي وارد دمشق  شد. سولانا در دمشق با بشار اسد، رييس جمهوري و وليد المعلم، وزير خارجه سوريه ملاقات مي كند. اين نخستين ديدار يك مقام ارشد اروپايي از سوريه طي دو سال گذشته به شمار مي رود.سولانا كه پيش از عزيمت به دمشق از بيروت و رياض نيز ديدار به عمل آورد به ظاهر تسريع روند حل وفصل بحران سياسي لبنان و برگزاري دادگاه ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان را دنبال مي كند اگرچه ساير بحران هاي خاورميانه هم در دستور كار مذاكرات او و مقامات ارشد لبنان، عربستان سعودي
و دمشق قرار داشت.

انتقاد پريماكف از آمريكا و ناتو
ايتارتاس: يوگني پريماكف، نخست وزير اسبق روسيه روز گذشته آمريكا و ناتو را به دليل تلاش براي استقرار اجزاي پدافند سيستم دفاع موشكي در كشورهاي اروپاي شرقي به نقض موافقت نامه همكاري هاي روسيه و ناتو متهم كرد.
پريماكف گفت: بر اساس موافقت نامه سال 1997پاريس استقرار سلاح هاي اتمي و تاسيسات ويژه آن و نيز ايجاد پايگاه هاي نظامي ناتو در قلمرو اعضاي جديد اين پيمان در اروپاي شرقي منع شده است.
وي افزود: آمريكا در مغايرت با اين موافقت نامه تصميم به ايجاد پايگاه نظامي در روماني و بلغارستان و استقرار اجزاي پدافند موشكي خود در كشورهاي چك و لهستان گرفته است.

احتمال آزادي 750 اسير فلسطيني
المنار: 750 اسير فلسطيني در روزهاي آينده با گليعاد شاليت، سرباز اسرائيلي كه چند ماه پيش تاكنون توسط مبارزان فلسطيني به اسارت درآمد، مبادله مي شوند.
منابع آگاه روز گذشته اعلام كردند نماينده اي مصري به منظور پيگيري موضوع تبادل اسراي فلسطيني- اسرائيلي تا پايان هفته جاري به تل آويو مي رود.
به گفته اين منبع تلاش هاي فشرده براي آزادي نظامي اسرائيلي درآغاز هفته آتي درچارچوب تبادل اسرا از سرگرفته مي شود و جنبش حماس هم پيگير اين موضوع است. گفته مي شود تل آويودر تعداد اسراي فلسطيني تجديد نظركرده و درنظر دارد به جاي 1450 اسير فلسطيني 750 تن را آزاد كند.

تدوين راهبرد عقب نشيني از عراق در پنتاگون
خبرگزاري فرانسه: پنتاگون در حال آماده كردن طرحي براي خروج تدريجي نيروهاي آمريكايي از عراق در صورت شكست استراتژي افزايش نيروهاي آمريكايي در اين كشور است.
گوردون جاندرو، سخنگوي كاخ سفيد روز گذشته با اشاره به اظهارات رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا اعلام كرد اگر طرح افزايش نيروها درعراق شكست بخورد پنتاگون استراتژي عقب نشيني از اين كشور را اجرا خواهد كرد.
جاندرو بي آنكه به چارچوب اين طرح اشاره كند، تاكيد كرد تدوين اين طرح در مراحل اوليه اش قرار دارد و براي آن كه بتوانيم نتيجه اي از آن كسب كنيم بايد ماه ها صبر كنيم.

سفر بوش به مكزيك
جرج بوش در آخرين مرحله سفرش به كشورهاي آمريكاي لاتين كه با اعتراض  هاي مردمي در اين كشورها همراه بود، وارد مكزيك شد.

البرادعي در كره شمالي
گروه بين الملل - محمد البرادعي مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي بعد از يك توقف يك روزه در چين براي گفتگو درباره اجراي توافقنامه هسته اي با كره شمالي وارد پيونگ يانگ شد. اين سفر به دعوت كره شمالي و در پي توافق هسته اي اخير ميان اين كشور و پنج مذاكره كننده هسته اي در مذاكرات اخير پكن انجام مي شود.
به گزارش آسوشيتدپرس، محمد البرادعي پيش از سفر به كره شمالي در پكن و در گفتگويي با خبرنگاران هشدار داد كه انتظار زيادي نبايد از روند خلع سلاح كره شمالي وجود داشته باشد چرا كه اين روند بسيار طولاني و پيچيده است و ابتدا بايد اعتماد زيادي بين طرفين مذاكرات خلع سلاح هسته اي ايجاد شود.
البرادعي بعد از مذاكره با مقامات كره شمالي امروز ( چهارشنبه ) به پكن بازمي گردد تا با كريستوفر هيل، نماينده  ارشد آمريكا در مذاكرات شش جانبه نيز ديدار كند. به گفته سخنگوي سفارت آمريكا در پكن، هيل قرار است چهارشنبه وارد پكن شود.
محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي نسبت به مهلت 60 روزه براي توافق با كره شمالي هشدار داد و خاطر نشان كرد احتمالاً در اين مهلت توافق لازم صورت نخواهد گرفت.
آژانس بين المللي انرژي اتمي قصد دارد بار ديگر با اعزام بازرسان خود به تأسيسات هسته اي كره شمالي نظارت بر برنامه هسته اي اين كشور را از سر گيرد.

گزارش
به دنبال جانشيني براي چني
ديك چني معاون رييس جمهور آمريكا 66 سال بيشتر ندارد اما از بيماري هايي رنج مي برد كه هر لحظه خروج ناگهاني او از صحنه قدرت پيش بيني مي شود. او تا كنون از چهار سكته قلبي جان به در برده و چندين عمل جراحي قلب انجام داده است. قلب او اكنون با باطري كار مي كند. اولين سكته قلبي بسيار زود و در سن 37 سالگي به سراغ او آمد. چني در گذشته بسيار زياد سيگار مي كشيد و بعضي مي گويند دليل اين همه ناراحتي قلبي او هم همين است. هفته گذشته يك لخته خون در پاي او پيدا شد كه مي تواند حركت كند و به ريه ها برود و ايجاد خطر كند. اين لخته مي تواند باعث توقف ناگهاني جريان خون شود و چني را هم مانند صدها آمريكايي ديگر كه در اثر همين عامل در سال جان خود را از دست مي دهند روانه قبرستان كند.
چني پيش از معاونت جورج بوش در كاخ سفيد در گذشته رييس دفتر كاخ ، عضو كنگره و وزير دفاع بوده است. او همچنين در بخش خصوصي فعاليت تجاري داشته و در مقام رياست هيات مديره شركت هاليبرتون حضور داشته است. حضور او در بخش خصوصي از سال 1993 و با پيروزي دمكرات ها شروع شد. در ژانويه اين سال بعد از پيروزي دمكرات ها در انتخابات، چني وزارت دفاع را ترك كرد و به موسسه آمريكن اينترپرايز پيوست. از سال 1995 تا سال 2000 او رييس هيات مديره شركت هاليبرتون بود. در آن سالها او تلاش مي كرد تا تحريم هاي آمريكا عليه ايران و ليبي شكسته شود تا فعاليت اين شركت در اين دو كشور ادامه يابد. علاوه بر هاليبرتون نام چني در هيات مديره چند شركت غول پيكر ديگر هم ديده مي شود.
از سال 2001 و در روزهاي اوليه دولت بوش، وقتي از چني پرسيدند آيا علاقه اي به نامزد شدن در انتخابات رياست جمهوري از سوي حزب جمهوريخواه را دارد يا نه او گفت، ترجيح مي دهد بعد از به پايان رسيدن دوره مسئوليتش به عنوان معاون رييس جمهور بازنشسته شود و به زندگي خصوصي آرام خود بپردازد.
مشكلات جسمي و بيماري هاي پي در پي او اين بحث را در واشنگتن دامن مي زد كه چني فرد مناسبي براي معاونت رييس جمهوري نيست. اكنون در همه سفرهاي چني يك تيم حرفه اي مراقبت پزشكي او را همراهي مي كنند. چني در محافل خصوصي گاهي براي راه رفتن از عصا استفاده مي كند كه البته تاكيد دارد اين كار به خاطر مشكل در راه رفتن است نه بيماري قلبي.
در صورتي كه چني در اثر ناتواني يا مرگ ناگهاني ديگر نتواند به كارش ادامه دهد، بر اساس قانون اساسي رييس جمهور معاون ديگري را براي تصويب و تاييد به كنگره معرفي مي كند. در چنين شرايطي و با وجود اكثريت يافتن دمكراتها در كنگره، بوش در گرفتن راي تاييد از نمايندگان كنگره با مشكل جدي رو به رو مي شود. در حال حاضر هيچ يك از كانديداهاي حزب جمهوريخواه نمي خواهند در آخرين سال حكومت بوش در مقام معاونت او قرار گيرند تا هدف انتقادات و حملات عليه دولت بوش قرار بگيرند. يكي از احتمالات اين است كه بوش كاندوليزا رايس را به جاي چني معرفي كند. رايس بارها تاكيد كرده كه در پايان دوره مسئوليت بوش به دانشگاه و كرسي استادي بازمي گردد.
اين اولين بار از سال 1928 تا كنون است كه نه رييس جمهور و نه معاون او براي انتخابات بعدي كانديدا نمي شوند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سياسي
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |