وزير كشور: مدافع طرح سهميه بندي پلكاني بنزين هستيم
نخستين كارخانه ساخت واگن مترو راه اندازي شد
|
|
عكس: محمد توكلي
گروه شهري- صبح ديروز با حضور وزير كشور، شهردار تهران و تني چند از مسئولان ، كارخانه واگن سازي تهران در كنار مجموعه پايانه و تعميرگاه هاي متروي تهران افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
مصطفي پورمحمدي وزير كشور در حاشيه مراسم افتتاح اين كارخانه گفت: بيش از 50 درصد كل ديون شهرداريها، سال آينده از محل واگذاري سهام شركتها پرداخت مي شود. وي در ادامه افزود: در سال 85 شروع خوب و قوي در جهت هماهنگي و تعريف فعاليتها در بخشهاي مختلف حمل و نقل عمومي از جمله تأمين انواع اتوبوس، گازسوز كردن خودروها، جايگزيني خودروهاي فرسوده و نوسازي ناوگان تاكسيراني داشتيم و در عين حال در حوزه قطار شهري به تعريف روشن و سقف مشخصي از فعاليت، ميزان بودجه و هزينه رسيديم. وزير كشور با اظهار اميدواري نسبت به تحقق بودجه تبصره 13 طبق برنامه پيش بيني شده، افزود: در تبصره 13 از سوي نمايندگان مجلس سهميه بندي بنزين منوط به افزايش سهم حمل و نقل عمومي شده است؛ اما از نظر ما، افزايش اين سهم را مي توان به صورت پلكاني انجام داد و اين مدل كاملا قابل دفاع است. پورمحمدي در خصوص ديون دولت به شهرداري، توضيح داد: دولت ديون زيادي به مراكز مختلف از جمله شهرداريها داشته است؛ اما مقرر شده سال آينده بخشي از سهام واگذار شده به شركتها، به بدهي دولت اختصاص يابد.
در ابتداي اين مراسم مديرعامل شركت مترو تهران با تاكيد بر اينكه اميدواريم با توجه به سياست دولت دركاهش و صرفه جويي مصرف سوخت مساله تامين اعتبار واگن هاي متروي تهران در سال 86 مورد توجه جدي دولت قرار گيرد، تصريح كرد : در صورت تامين نقدينگي مورد نياز تا پايان سال 86 بخشي از خط 4 در خيابان انقلاب و بخشي از خط يك به سمت تجريش به بهره برداري خواهد رسيد.
محسن هاشمي با بيان اينكه با حمايت دولت شوراي شهر و شهرداري تهران مسيرهاي موجود مترو در پايتخت در 3 خط تكميل شده و هرساله به طور متوسط حدود 10 كيلومتر خط مترو و 5 ايستگاه افتتاح شده است ، گفت: امروز تهران داراي 90 كيلومتر خط مترو با 46 ايستگاه فعال است.
وي با بيان اينكه هم اكنون به دليل كمبود واگن و لكوموتيو متروي تهران فقط با 50 درصد ظرفيت خود فعاليت مي كند كه در صورت تامين نقدينگي از سوي دولت و فعال كردن كارخانجات داخلي امكان استفاده از ظرفيت كامل خطوط متروي تهران فراهم خواهد شد ، افزود : اميدواريم بتوانيم در صورت تامين نقدينگي مورد نياز بخشي از خط 4 مترو در خيابان انقلاب و بخشي از خط يك به سمت تجريش را اواخر سال 86 افتتاح كنيم.
مديرعامل مترو تهران با اشاره به امضاء قرارداد تامين واگن با شركت واگن سازي تهران با بيان اينكه اين قطارها در خط يك و دو به كار گرفته خواهد شد ، تصريح كرد : بخشي از خط يك به سمت تجريش اواخر سال 86 و به تدريج مابقي آن ظرف 2 سال آينده راه اندازي خواهد شد. همچنين در سال 87 نيز متروي مسير شرق تهران تا خيابان دماوند بايد به بهره برداري برسد كه تمام اين برنامه ها در شرايطي است كه اگر واگن ها به موقع تامين نشود نمي توانيم مسيرهاي مذكور را افتتاح كنيم.
هاشمي گفت: در خصوص تعداد كل قطارها 973 واگن نياز داريم كه 518 واگن خريداري شده و 455 واگن بايد تامين شود كه براي دو خط مترو به اعزام هر 2 دقيقه يك قطار برسيم . هاشمي تاكيد كرد: اميدواريم با توجه به سياست دولت دركاهش و صرفه جويي مصرف سوخت ، مساله تامين اعتبار واگن هاي متروي تهران در سال 86 مورد توجه جدي دولت قرار گيرد.
|