نوروز؛ جاودانه جشن خوشبختي ايرانيان
يادگار كهن
|
|
علي اصغر پهلوان
به درستي روشن نيست جشن نوروز از چه زماني و چگونه پا به عرصه وجود نهاد و مورخين عقايد متفاوتي پيرامون سابقه تاريخي نوروز ابراز مي دارند كه پرشكوه ترين جشن ملي ايرانيان محسوب مي شود.
امروزه حتي پس از سپري شدن هزاران سال از آن روزگار، ايرانيان با علاقه فراوان بدون توجه به سن، جنسيت، زبان، نژاد، قوميت و يا هر خاستگاه اجتماعي اين رويداد خجسته را جشن مي گيرند و به شادي و پايكوبي مي پردازند.آيين نوروزي از اول فروردين با ديد و بازديد آغاز مي شود و به مدت دو هفته ادامه داشته و عميقاً در تمدن كهنسال پارسيان باستان ريشه دارد. اين جشن فرخنده سنت هميشه جاودان ملتي بزرگ است كه در اولين روز بهار همزمان با تولد دوباره طبيعت با تمام زيبايي هايش آغاز مي شود.
برخي از مورخين بر اين باورند كه تغييرات طبيعي در آب و هوا موجبات بروز چنين جشني گرديد، حال آنكه بعضي ديگر آيين هاي مذهبي را مطرح مي كنند.
در كتاب مروج الذهب آمده است در زمان پادشاهي جمشيد، شاه افسانه اي پارسيان، به مدت سه سال طوفان عظيمي پديد آمد كه تمام زمين را در برگرفت.
در آغاز بهار، اين طوفان رفته رفته فروكش كرد. به دنبال اين طوفان سهمگين و پايان يافتن زمستان طولاني مردم از غارها و پناه گاه هاي خود بيرون آمدند و جشني باشكوه برقرار كردند كه نوروز ناميده شد.
حماسه سراي بزرگ ايران حكيم ابوالقاسم فردوسي در شاهكارش شاهنامه همچنين ابوريحان بيروني و شاعر پرآوازه ايراني حكيم عمر خيام در كتابش نوروزنامه به همراه تعداد كثيري از اديبان و شاعران فارسي زبان جشن نوروز را به جمشيد نسبت مي دهند.
به هر تقدير، در كتابي متعلق به دوره ساسانيان اشاراتي به نوروز شده است.
در آثار بابليان نشان مي دهد كه پادشاهان هخامنشي در ايوان كاخ هاي خود بر تخت نشسته و در روزهاي نوروز نمايندگان مناطق فرمانروايي آنان هداياي ارزشمند را به پادشاهان پارسي هديه مي كردند. اين مسئله در آثار به جا مانده از آن عهد در تخت جمشيد و طاق بستان كرمانشاه به وضوح مشاهده مي شود.
ميرزا علي اكبر دهخدا در لغت نامه خود به اين امر اشاره مي كند كه در ايران باستان دو جشن بزرگ نوروز و مهرگان مردم به شادي و پايكوبي مي پرداختند. نوروز آغاز هفت ماه تابستان و جشن مهرگان كه هنوز هم توسط زرتشتيان اجرا مي گردد در اوايل پاييز، شروع پنج ماه زمستان را نويد مي داد. براساس نوشته هاي دهخدا، ايرانيان با تمام وجود به استقبال اين ايام خجسته مي رفتند.
عدالت اجتماعي
بهار، فروردين و نوروز نمادهاي بارز احياي عدالت اجتماعي در ميان ايرانيان است؛ زيرا آنان همواره همان گونه كه تاريخ و تمدن درخشان عهد باستان نشان مي دهد از طلايه داران اين حقوق الهي بوده اند.
براساس نوشته هاي مورخ صاحب نام جورج زيدان، ايرانيان 5000 تا 10000 سكه نقره باج مي دادند تا مراسم نوروز را برگزار كنند.ايرانيان تلاش فراواني مي كردند تا اين ايام خجسته را بخرند هر چند بهاي سنگيني براي آن پرداخت مي كردند.
جشن صلح و سعادت بشر
در طول تاريخ، قدرتهاي خارجي به سرزمين ايرانيان يورش آورده اند و مدتي طولاني يا كوتاه حكومت كرده اند و حتي تلاش بسياري كرده اند تا فرهنگ خود را تحميل كنند اما تمدن قدرتمند ايراني با صلابت و توان عظيم از اين امر جلوگيري كرده است. به هر حال، به مجرد شكست دشمنان، فرهنگ آنان نيز دير يا زود به بوته فراموشي سپرده شده است.نوروز، به عنوان سمبل مقاومت فرهنگي در برابر سلطه اجتماعي- سياسي بيگانگان پيام جاودان صلح و سعادت را براي ايرانيان به ارمغان آورده است و در صورت تهاجم فرهنگي آنان را قادر ساخته تا از هويت و اصالت ملي خود حراست نمايند.جشن نوروز، در مقابل بسياري از حوادث فاجعه انگيز تاريخي و فرهنگي مقابله كرده و مردم ايران اراده خلل ناپذير خود را از اين سنتها به وضوح نشان داده و مهاجمين را از خاك خود بيرون رانده اند.سرانجام، دشمنان اين آب و خاك دريافته اند كه ايرانيان مردماني آزاديخواه هستند كه از سنتهاي باستاني و كيان خود با چنگ و دندان مراقبت مي كنند.جشن نوروز يكي از باشكوه ترين جشن ها در تاريخ اجتماعي، ادبيات و شعر و شاعري در خطه ايران زمين است. در آستانه هزاره سوم ميلادي، بشريت هنوز نتوانسته خود را از چنگال جنگ، تبعيض نژادي، فقر، ديكتاتوري، نقض حقوق بشر و آزادي بيان، تروريسم، نسل كشي، مشكلات اقتصادي- اجتماعي و مسابقه تسليحاتي نجات دهد.
بايد به خاطر سپرد كه فرهنگ ژرف ايراني به مرزهايش محدود نمي گردد. اين فرهنگ در ارزش ها و سنت هاي ملي- مذهبي نهفته است كه به عنوان سرمايه گرانسنگ مردم سختكوش ايران محسوب مي گردد.
در آستانه سال نو، مردم ايران در قبال درك پيام نوروز به عنوان سنتي تاريخي كه از نسلي به نسل ديگر انتقال يافته، مسئوليت خطيري بر دوش دارند. پيام نوروز ايجاد روابط اجتماعي، همبستگي ملي، دوستي، خوشبختي، شادي، صلح و سعادت براي انسانيت است.
|