شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۲۶
جمع آوري كيت هاي تشخيص ايدز و هپاتيت از داروخانه ها
عذر بدتر از گناه
مگر نه اين است كه اين جمع كردن ها بعد از پخش شدن  هاي غلط، چيزي جز نوشدارو بعد از مرگ سهراب نيست؟
010797.jpg
دكتر لا له مير اسكندري 
چندي پيش تعداد زيادي كيت تشخيص ايدز و هپاتيت در داروخانه هاي سطح شهر پخش شد كه به صورت آزاد و بدون محدوديت  در اختيار مراجعه كنندگان قرار مي گرفت،ولي بعد از چندي تمام اين كيت ها جمع آوري شدند. در اين برهه كه از هر گوشه و كنار، جاروجنجال عدم صلاحيت  كيت ها و شايعات زد و بندهاي تجاري به گوش مي رسد، كنجكاوي در مورد صحت خبر جمع آوري اين كيت ها، طبيعي به نظر مي آيد.
در پي جمع آوري اين كيت ها از داروخانه ها، بعضي ازكارشناسان بر اين باورند كه كيت هاي تشخيص ايدز و هپاتيت به عنوان يك روش تشخيص مقدماتي، بايد در اختيار عموم قرار گيرد، ولي وزارت بهداشت معتقد است، اين كيت ها ارزش كافي ندارند و نتيجه آنها معتبر نيست كه البته در اين مرحله نظر كارشناسان مبني بر اينكه كيفيت و ارزش كيت بايد اول كاملا مشخص شود و بعد اقدام به واردات اين نوع كيت ها به عمل آيد، منطقي به نظر مي رسد.
در تمام دنيا كيت هاي ويژه تست هاي خانگي هپاتيت و ايدز در داروخانه ها به فروش مي رسد و مردم به طور معمول از اين كيت ها در منزل بهره  مي گيرند، همانند ساير دستگاه ها يا كيت هاي تست قند خون و بارداري كه در منازل و مطب هاي خصوصي استفاده مي شوند.
پس ظاهرا وجود اين كيت ها در داروخانه ها به شرط با كيفيت و معتبر بودن، اشكالي ندارد.بنابراين ايراد از كيفيت اين كيت هاست. اگر اين كيت ها به اصطلاح ،معتبر نيستند، پس چرا وارد شده اند؟ و تازه بعد از پخش سراسري آنها در داروخانه ها، عدم اعتبار آنها معلوم شده است، در صورتي  كه علي رفيعي كارشناس اداره صدور پروانه وزارت بهداشت در مورد انتخاب اين كيت ها مي گويد: «مسووليت كنترل كيفي كيت ها بر عهده سازمان انتقال خون است و آنها بر اساس پانل هاي استاندارد بين المللي كيت ها را آزمايش مي كنند و پس از كنترل كيفي توسط سازمان انتقال خون، ارزانترين كيتي كه داراي مشخصات لازم باشد در مناقصه برنده مي شود.»
وي مسووليت  وزارت بهداشت را در مورد اين دو نوع كيت، فقط ثبت سفارش ورود آنها دانست و اضافه كرد: «معاونت كنترل كيفيت سازمان انتقال خون كيت ها را بررسي مي كند.»
البته لازم به ذكر است كه در روند انتخاب يك كيت مناسب آزمايشگاه هاي رفرانس كشور، وزارت بهداشت از آزمايشگاه هاي كنترل كيفي سازمان انتقال خون مي خواهد تا كيفيت كيت ها را معلوم كند و در صورت تاييد سازمان انتقال خون، مجوز ورود اين فرآورده ها صادر مي  شود.
دكتر اميني مسوول آزمايشگاه كنترل كيفي سازمان انتقال خون در اين مورد گفت: «شركت هاي واردكننده بايد تاييديه هاي معتبر بين المللي مثلFDA آمريكا، تاييديه اتحاديه اروپا يا مراكز معتبر بين المللي ديگر براي تست  غربالگري را ارايه دهند تا آنها را در مناقصه شركت دهيم. سپس هر كدام از كيت ها با پانل هاي استاندارد ويژه كنترل مي شوند و در نهايت، ارزانترين نوع كه كيفيت مورد نظر را هم داشته باشد از طريق مناقصه انتخاب مي شود. نمونه هايي كه حساسيت و ويژگي خوب دارند و قابل قبولندگران قيمت هستند (!)، ولي كيت هايي كه از بازار جمع آوري شدند داراي كيفيت  خوب نبوده اند و پاسخ آنها مردم را به اشتباه مي انداخت.!»
عباسي، مسوول آزمايشگاه هاي رفرانس كشور نيز گفت: «كيت هاي جمع آوري شده از داروخانه ها با عنوان «رپيدتست» هنوز آزمايش نشده اند و مشخص نيست كه معتبر هستند يا نه و در صورت تاييد استاندارد اين كيت ها، نبايد مشكلي براي استفاده آنها وجود داشته باشد.!»
بالاخره اين كيت ها از يك طريقي وارد كشور شده اند و به مرحله پخش هم رسيده اند. آيا اين كيت ها آزمايش نشده اند؟ بالاخره اين كيت ها يا مناسب بوده اند يا نه، پس اگر نبوده اند، چطور وارد شده اند؟ اين چرا و چگونه ها هميشه وجود داشته، دارد و ظاهرا تمامي هم ندارد. بالاخره بايد جوابي وجود داشته باشد. اگر اين كيت ها مجوز ورود نداشته اند، پس حتما غيرمجاز وارد و غيرمجاز هم پخش شده اند كه تازه اين خود، عذر بدتر از گناه است.
مگر نه اين است كه اگر مردم خودشان تست كنند ممكن است موارد مثبت كاذب و منفي كاذب را تجربه كنند و افراد بيمار تصور كنند كه سالم هستند و افرد سالم تصور كنند كه بيمارند كه در هر دو صورت مسلما منجر به بروز مشكلات مي شود و مگر نه اين است كه اين جمع كردن ها بعد از پخش شدن  هاي غلط، چيزي جز نوشدارو بعد از مرگ سهراب نيست؟

كوررنگي
تشخيص طبي رنگ ها نعمتي خدادادي است كه اكثر ما از آن برخورداريم. رنگ هايي مانند قرمز و سبز يشمي فقط براي افرادي كه داراي قدرت تشخيص طبيعي رنگ هستند، معني دار است.
كوررنگي اصطلاح مبالغه آميزي است براي اشخاصي كه بعضي رنگ ها را تشخيص نمي دهند. ۸ درصد از مردها و كمتر از ۱ درصد از خانم ها از بدو تولد دچار نقص در تشخيص رنگ هستند. ميزان كوررنگي از اشكال در تشخيص ساير رنگ ها تا نديدن كامل رنگ ها است. اگر نقص در تشخيص رنگ ها اندك باشد و شخص بتواند رنگ ها را تشخيص دهد اين اشكال به سختي قابل تشخيص است، اين اشكال موقعي قابل تشخيص است كه شخص كاملا رنگ هارا از هم تشخيص ندهد.
چه عواملي باعث اشكال در تشخيص رنگ مي شوند؟
تشخيص رنگ ها به فعاليت پيچيده چشم و مغز بستگي دارد. عوامل مادرزادي كوررنگي قابل توضيح اند. سلول هاي مخروطي و استوانه اي در شبكيه موجود هستند. سلول هاي استوانه اي مسوول بينايي در هنگام شب و شرايط تاريكي هستند. سلول هاي مخروطي مسوول تشخيص رنگ ها هستند و در نور روز عمل مي كنند. سلول هاي مخروطي سه نوع آبي، سبز و قرمز هستند كه هر سه با هم عمل مي كنند و باعث مي شوند كه ما رنگ ها را از آبي تيره تا قرمز تشخيص دهيم. شكل گيري اين سلول ها ارثي است. يك ژن غيرطبيعي ممكن است باعث شود كه يك رنگ خاص حذف شود. شخصي كه يك ژن غيرطبيعي به ارث برده باشد، ممكن است در تشخيص سايه ها و تشخيص رنگ قرمز و سبز مشكل داشته باشد.
انواع ديگر اختلال ديد رنگي 
بالا رفتن سن نيز مي تواند در تشخيص رنگ ها اختلال ايجاد كند. مثلا با كدر شدن تدريجي عدسي چشم در افراد مسن ،رنگ هاي خاكستري، سبز تيره و آبي تيره با مشكل تشخيص داده مي شوند.
برخي داروها نيز ممكن است سبب اختلال ديد رنگ شوند.
بيماري هاي شبكيه يا عصب بينايي هم مي تواند اختلال ديد رنگ  ايجاد كند.
روش تشخيص اختلال ديد رنگ 
صفحاتي وجود دارند كه شماره هايي با رنگ روي آن نوشته شده، اگر بيمار كوررنگي داشته باشد بسته به نوع آن، شماره ها را اشتباه مي خواند.
اختلال ديد رنگ ارثي بوده و درماني ندارد. آنها يي كه به علت آب مرواريداست با عمل اصلاح مي شود. كنتاكت لنز رنگي از حدت بينايي مي كاهد، ولي اندكي به افرادي كه اختلال ديد رنگ دارند كمك مي كند تا سايه هاي رنگي را تشخيص دهند.
در شغل هايي كه حدت بينايي اهميت دارد، تشخيص رنگ ها مهم است. در شغل هاي نظامي، هواپيمايي، كشتيراني، پزشكي و كارهايي كه با بينايي دقيق سروكار دارند در موقع استخدام از افراد، امتحان ديد رنگ به عمل مي آيد.
دكتر پرويز زرين بخش 

همايش پزشكان عمومي
چهارمين همايش سراسري علمي و كاربردي پزشكان عمومي كشور از ۲۱ شهريور ماه جاري در تالار همايش هاي بين المللي رازي برگزار مي شود.
روابط عمومي سازمان نظام پزشكي تهران بزرگ، اعلام كرد:« ارتقاي سطح علمي و كاربردي پزشكان عمومي، تشخيص بيماري ها و درمان علمي و تجويز اصولي دارو، شناخت داروهاي جديد و آشنايي با طب آلترناتيو از اهداف مهم اين همايش است.»
در حاشيه همايش فوق، نمايشگاه صنايع پزشكي و دارويي كشور، جهت آشنايي با تجهيزات دارويي پزشكي و داروهاي جديد براي بازديد پزشكان در نظر گرفته شده است. پزشكان براي ثبت نام شركت در همايش مي توانند به سازمان نظام پزشكي مراجعه كنند.

كنگره دندانپزشكي كودكان
سومين كنگره دندانپزشكي كودكان با حضور متخصصان دندانپزشكي كودك و نيز جمعي از پزشكان متخصص كودكان و نوزادان به همت انجمن دندانپزشكي كودكان، از ۲۴ تا ۲۶ تيرماه امسال در سالن بيمارستان  ميلاد برپا مي شود.
دبير اين همايش، دكتر يحيي برادران نخجواني در اينباره گفت:« اين كنگره با هدف آشناسازي دندانپزشكان متخصص كودكان و دندانپزشكان عمومي با جديدترين دستاوردهاي علمي روز، در زمينه آموزش و پيشگيري برگزار مي شود.»
محور اصلي اين كنگره، نقش فلورايد در پيشگيري از پوسيدگي دنداني است كه شامل ۸ سخنراني اصلي و ارايه گزارش از برنامه اداره سلامت دندان وزارت بهداشت در زمينه طرح هاي «فلورايد و «فيشورسيلنت» است.
در اين كنگره ميهمانان خارجي از كشورهاي انگلستان، آمريكا و هندوستان هم حضور دارند.

آسيب پذيرترين قشر
هوا، آب آلوده و ديگر عوامل زيست محيطي سالانه موجب مرگ بيش از ۳ ميليون كودك زير ۵ سال در سراسر دنيا مي شود.
سازمان بهداشت جهانيWHO))اعلام كرد، در حالي كه صنعتي شدن، رشد جمعيت شهري، تغييرات آب و هوايي، افزايش استفاده از مواد شيميايي و تخريب محيط زيست، كودكان را در معرض خطراتي قرار مي دهد كه نسل هاي گذشته حتي تصورش را هم نمي كردند، اما مشكلات قديمي و بزرگي مانند آب ناسالم، فقدان بهداشت، مالاريا و آلودگي هواي داخلي هنوز تهديدي اساسي محسوب مي شود و بيشترين نقش را در از بين بردن كودكان دارد.
به طور كلي آسيب پذيرترين اعضاي جامعه، همان قشري هستند كه كمترين توانايي را در برابر خطرات زيست محيطي از خود نشان مي دهند.

درمانگاه
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |