شنبه ۱۳ تير ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۴۲۶
تابستان مناسب ترين فصل براي دوچرخه سواري است
ركاب بزنيد، سرعت بگيريد!
بر مبناي طرح تفصيلي توسعه منطقه ۲۲ (همان منطقه اي كه پارك چيتگر را هم به عنوان قلب دوچرخه سواري تهران در بردارد) قرار است ۱۴۰ كيلومتر مسير ويژه براي دوچرخه سوارها ساخته شود
010818.jpg
جواد رسولي 
چند هفته اي است كه داريم براي اولين روز هفته، امكانات ورزشي شهر را معرفي مي كنيم. امكاناتي كه قادرند نشاط و شادابي را به زندگي ماشيني ما برگردانند (يا حداقل اين توهم را در ما ايجاد كنند). به نظر مي رسد يكي از تابستاني ترين ورزش ها و سرگرمي هاي قابل دسترس براي بيشتر شهروندان، سوار شدن بر دوچرخه، ركاب زدن و گردش در تهران باشد. دوچرخه سواري به خصوص در شب هاي تابستان مي تواند از تجربه هاي لذتبخش زندگي باشد. فقط كافي است يك دوچرخه دست و پا كنيد و بزنيد به دل جاده. جاده هايي كه در مناطقي از شهر براي همين كار ساخته شده اند.
بگذاريد با چند توصيه ساده براي انتخاب دوچرخه شروع كنيم تا يك وقت وسط راه دچار مشكلات عجيب و غريب نشويد؛ اول اينكه مطمئن شويد اندازه دوچرخه برايتان مناسب است. وقتي روي دوچرخه هستيد يعني ايستاده ايد و پاهايتان كاملا روي زمين است، بايد ۵/۲ تا ۷ سانتي متر فاصله بين شما و ميله بالايي دوچرخه باشد. در ضمن زين دوچرخه بايد طوري تنظيم شود كه بعد از نشستن روي آن، در حالي كه پايتان روي ركاب است، زانويتان فقط كمي خم شود. دوم اينكه چرخ ها را كنترل كنيد و مطمئن شويد صاف هستند و انحنا ندارند. لاستيك ها هم بايد نه خيلي پرباد باشند و نه كم باد. فاصله ميان زين تا دسته هاي دوچرخه هم بايد آنقدري باشند كه باعث خم شدن شما نشوند.
حدود يكي دو سال پيش طرحي در بعضي خيابان هاي تهران به اجرا درآمد كه در آن اين خيابان ها شامل مسير ويژه دوچرخه سواري هم مي شدند. يكي از اين مسيرها از ميدان ولي عصر آغاز مي شد و در طول بلوار كشاورز ادامه پيدا مي كرد. يكي ديگر هم از كوي دانشگاه تا دانشگاه تهران و در طول خيابان كارگر شمالي ادامه داشت، اما اين طرح با شكست مواجه شد. يك دليل اين شكست شيب غيراستاندارد مسافت هايي از اين مسير بود. در خيابان كارگر شيب مسير گاهي به ۱۰ درجه در طول ۴ كيلومتر هم مي رسيد كه كار را براي دوچرخه سوارها بسيار دشوار مي كرد و تقريبا تمام نيرو و انرژي آنها را كه براي طي كردن كل مسير به آن احتياج داشتند، مصرف مي كرد. دليل ديگر هم شلوغي مسيرها، كم شدن عرض پياده رو يا خيابان و در نتيجه احتمال برخورد با عابر پياده يا خودروها بود. به همين دليل اين طرح بعد از مدتي به فراموشي سپرده شد.
اما براي دوچرخه سواري با امنيت كافي مسيرهاي ديگري هم در شهر هست. بر مبناي طرح تفصيلي توسعه منطقه ۲۲ (همان منطقه اي كه پارك چيتگر را هم به عنوان قلب دوچرخه سواري تهران در بردارد) قرار است ۱۴۰ كيلومتر مسير ويژه براي دوچرخه سوارها ساخته شود. از اين ميزان تا به حال چيزي حدود ۱۰ كيلومتر راه اندازي شده است كه همگي به پارك چيتگر ختم مي شوند. يكي از اين راه ها، از سه راهي دهكده المپيك آغاز مي شود و از سمت ميدان المپيك به طرف دهكده المپيك ادامه پيدا مي كند. از ميدان المپيك يك مسير انشعابي هم به سوي شهرك صدرا وجود دارد، مسيري كه بعد از عبور از ميدان كوهك و بلوار كوهك به پارك چيتگر مي رسد. يك مسير ديگر از ميدان كوهك به موازات اتوبان تهران كرج امتداد پيدا مي كند و به پارك جنگلي خرگوش دره، منتهي مي شود. در اين مسيرها كه همگي به هم راه دارند، در هر ۵۰۰ متر (گاهي هم ۱۰۰۰ متر) نقشه اي از كل مسير روي تابلوهاي ويژه نصب شده كه از روي آن مي توانيد موقعيت فعلي تان و فاصله تا مقصد را بسنجيد. كل مسير ويژه دوچرخه سواري هم در اين نقشه ها با باند زرد رنگ مشخص شده اند. يكي از مهمترين ويژگي هاي اين مسير آن است كه از قبل و در هنگام ساخت خيابان ها پيش بيني هاي لازم صورت گرفته و در نتيجه براي همه، چه عابر پياده، چه دوچرخه سوار و چه خودروها، به اندازه كافي جا هست و كسي مزاحمتي برايتان ايجاد نمي كند. قرار است به زودي با همكاري شركت اروپايي شيمانو، ايستگاه هايي هم در اين مسيرها براي اجاره دادن دوچرخه و امكانات ديگر ساخته شود. پارك چيتگر هم كه ديگر نيازي به معرفي ندارد و پيست هاي دوچرخه سواري اش شهره خاص و عام است. به اين ترتيب ديگر بهانه اي باقي نمي ماند. هرچه زودتر دوچرخه دلخواهتان را پيدا كنيد و از راندن در اين مسيرها و عبور از بالا و پايين ها لذت ببريد.

ستون شما
پسرم مرد
مرد. اين اولين كلمه اي بود كه از آن طرف خط به گوش رسيد. بعد از آن كلمه اي نبود، اشك بود؛ اشك هاي يك مادر.
به ياد آوريد. خانم اكبرزاده را مي گوييم. همان كسي كه بارها و بارها با ما تماس گرفت و گفت محتاجم و نوشتيم كه محتاج است و عاقبت صبح يك روز تماس گرفت و اينبار كنجكاوانه نپرسيد كه آيا كسي براي كمك تماس گرفته يا نه؟ گفت: «پسرم مرد». پسرش مرد؛ داخل خانه اي كه فقر روي ديوارهايش چنبره زده. همه مي دانند كه بيماران هموفيلي نياز به مراقبت ويژه دارند. اما او نداشت.
صداي خانم اكبرزاده در گريه گم شد و تنها اين زمزمه خفيف در گوشي بي احساس تلفن پيچيد: «...هيچ كس به من كمك نكرد. پسرم مقابل چشمانم مرد. اگر مي توانيد، يكبار ديگر بنويسيد كه من محتاجم. حالا فقط به خودكشي فكر مي كنم»
... و ما مي نويسيم كه او محتاج است؛ هنوز محتاج است!
توضيح: اگر اين مطلب را خوانديد و فكر كرديد كه مي توانيد نقش ناجي را ايفا كنيد، نه با ما كه با اين شماره تماس بگيريد: ۳۲۳۴۹۶۶-۰۲۹۱
انجمن تالاسمي 
استمداد بيماران تالاسمي از مسوولان محترم نظام و دست اندركاران ذي ربط و خيرين و نيكوكاران جامعه در خصوص ساخت اولين درمانگاه تخصصي تالاسمي در ايران.
هيات مديره انجمن تالاسمي ايران به عنوان باني امر فوق به استحضار مردم خير و نيكوكار جامعه مي  رساند كه در خصوص بهينه شدن درمان بيماران تالاسمي در زميني كه متعلق به انجمن تالاسمي ايران در تهران است، اقدام به تاسيس درمانگاه تخصصي تالاسمي كرده. لذا از مردم خير و نيكوكار و مسوولان محترم نظام، طلب استمداد   مي كند. اين انجمن جهت هرگونه مساعدت و ياري، شماره حساب ۵۰۵ بانك صادرات ايران، كد ۳۰۴۶ را اختصاص به امر فوق داده و در خصوص هرگونه پاسخگويي به سوالات مطرح شده از سوي نيكوكاران، شماره تلفن هاي ذيل را در ساعات اداري اعلام مي  دارد.
تلفكس: ۸۵۵۳۵۳۶-۸۷۱۵۳۵۱

ذهن زيبا
زمان را تباه كردم و حالا زمان مرا تباه مي  كند.
پرمودبترا
هر چيزي كه بد نماست، بدنيست.
ضرب المثل اسكاتلندي 
آخرين قطره باعث لبريز شدن فنجان مي  شود.
ضرب المثل انگليسي 
در بعضي از لبخندها، خنجر نهفته است.
ويليام شكسپير

جعبه
آماده براي فرداشب!
اگر ظهرها حدود ساعت ۱۳ در خانه هستيد، شبكه ۵ را از دست ندهيد. اين شبكه يك جشنواره تابستاني فيلم هاي كودكان و نوجوانان به  راه انداخته و فيلم هاي خوبي نمايش مي  دهد. پيدا كردن نمو، عصر يخ بندان، تنها در خانه ۱ و ۲ و ۳... چند تا از فيلم هايي هستند كه تا به حال از اين برنامه پخش شده اند. امروز ساعت۱۵:۱۸ از شبكه ۳ مي  توانيد قسمت ديگري از مجموعه خط قرمز را تماشا كنيد. شبكه تهران هم ساعت ۱۹ مجموعه كارآگاه شمسي و دستيارش مادام را پخش مي  كند؛ سريالي كه اگرچه تكراري است ،اما نشان مي  دهد مرضيه برومند چقدر به كارش تسلط دارد و چه قصه هاي جذابي تعريف مي  كند.
تب سرد را امشب ،ساعت ۳۰:۲۰ از شبكه سوم ببينيد. ماجراي دزديدن بچه  بزودي همه شخصيت ها را به دردسرهاي بزرگي مي  اندازد كه ديدنش احتمالا عبرت آموز است. شبكه ۲ هم امشب، ساعت ۲۱ يك قسمت از سريال مركوري را پخش مي  كند و بعد از اخبار هم مي  رود سراغ جشنواره فيلم هاي تابستاني و اجراي بهمن هاشمي. طرفداران فوتبال هم مي  توانند از امشب خودشان را گرم كنند و سور وسات را براي تماشاي فينال فردا شب بچينند. در عوض ديگران با خيال راحت نقطه چين را تماشا كنند كه قرار نيست به خاطر پخش بازي ها، كوتاه و با عجله پخش شود.

فرهنگ
شب هاي مهتابي
زندگي ما تهراني ها طوري است كه تقريبا وقتي برايمان نمي  ماند كه به بالاي سرمان نگاه كنيم و آسمان و زيبايي هايش را ببينيم. اين زيبايي به خصوص شب ها چند برابر مي  شود اما كمتر كسي فرصت ديدنشان را دارد. حالا كه تابستان است، شايد وقت آزادتان هم بيشتر باشد. در اين صورت پيشنهاد مي  كنم سري به مركز علوم و ستاره شناسي تهران بزنيد؛ مركزي كه هر روز (از شنبه تا چهارشنبه) از ساعت ۸ تا ۱۶ پذيراي شماست و مي  توانيد از سالن هاي فيزيك، شيمي- فيزيك، سالن  آسمان نما، سالن ترازوها و رصدخانه  آن ديدن كنيد. به جز اينها مركز علوم و ستاره شناسي تهران يك دوره كلاس هاي تابستاني هم برگزار مي  كند كه راست كار علاقه مندان به نجوم است. اين كلاس ها عبارتند از: نجوم مقدماتي و پيشرفته، كلاس هاي دوره اي خلاقيت، عكاسي نجومي و پيشرفته، برنامه هاي رصد شبانه و روزانه، برگزاري شب هاي نجومي مدارس، برگزاري اردوها و گشت هاي نجومي و راه اندازي و نصب تلسكوپ هاي شخصي.
براي اطلاعات بيشتر مي  توانيد باتلفن ۲۲۹۲۲۴۶ تماس بگيريد يا به آدرس تجريش- ميدان قدس- بالاتر از سه راه  دزاشيب، خيابان عمار، كوچه عرفات سربزنيد.

تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
طهرانشهر
|  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |