شنبه ۲ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره۳۵۳۴ - Oct 23, 2004
تا پايان ماه مبارك رمضان:
۹۰۰ واحد مسكوني به معلولان و مددجويان
نيازمند واگذار مي شود
رئيس سازمان بهزيستي كشور خبر داد: ۹۰۰ واحد مسكوني در ماه مبارك رمضان به معلولان، سالمندان، زنان سرپرست خانوار و جوانان متاهل بي سرپرست شبانه روزي هاي نيازمند و فاقد مسكن واگذار مي شود.
دكتر راه چمني در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به آغاز عمليات اجرايي ساخت ۳ هزار واحد مسكوني طرح «احسان و اسكان نيازمندان» از عيد سعيد فطر سال گذشته گفت: از اين بين ۹۰۰ واحد مسكوني آماده واگذاري بوده و ۶۰۰ واحد تا دهه فجر و مابقي تا اوايل مهرماه سال ۸۴ آماده واگذاري مي شود.
وي افزود: دستورالعمل نحوه واگذاري واحدهاي مسكوني به نيازمندان واجد شرايط تا چند روز آينده به استانهاي مختلف ابلاغ مي شود.
رئيس سازمان بهزيستي كشور با اعلام اجراي طرح «هديه ۱۴ تومان روزانه به نيت ۱۴ معصوم» در ماه رمضان به ايسنا گفت: در سال جاري نيز طرح احسان و اسكان نيازمندان اجرا و در عيد سعيد فطر نيز عمليات اجرايي ساخت واحدهاي مسكوني جديد با كمك هاي مردمي و خيريه اي ادامه خواهد يافت.
وي با اشاره به برگزاري برنامه هاي جشن رمضان تحت عنوان «جشن نوعدوستي و مهرورزي» و دادن افطاري در مراكز شبانه روزي سراسر كشور با حضور خيرين و نيكوكاران اظهار كرد: بعلاوه ۷ شب در ۷ نقطه شهر تهران به مستمندان و نيازمندان با همكاري اداره كل اوقاف و امور خيريه تهران و خانه خيرين افطاري داده مي شود.
راه چمني در ادامه گفت: شماره حساب ۹۹۹۹ بانك ملت شعبه لاله زار جنوبي تهران و ۱۳۴۰ بانك مسكن شعبه تجريش، مربوط به جامعه نيكوكاران مسكن ساز در سراسر كشور پذيراي كمكهاي مردمي خواهد بود.

دكتر احمدي نژاد:
جاده كمربندي تهران
سال آينده تكميل
مي شود
انبوه سازان براي دريافت پايان كار موظفند، در ساخت و سازهاي بيش از ۲۰۰ واحد مسكوني، خدمات عمومي نظير درمانگاه، مسجد، فضاي سبز و مدرسه را نيز تأمين كنند
004563.jpg
گروه شهري:شهردار تهران روز پنجشنبه در جريان ديدار با شهروندان منطقه ۲۲ اعلام كرد:جاده كمربندي تهران تا پايان سال آينده(۱۳۸۴)تكميل مي شود.بر اساس اين گزارش همچنين شهرداري تهران درنظر دارد علاوه بر خريد چند دستگاه خودرو امداد اورژانس، فضاهاي ويژه اي را در مراكز آتش نشاني دراختيار اورژانس وابسته به وزارت بهداشت قرار دهد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران كمبود ماشين آلات، فرسودگي تجهيزات و توزيع نامناسب امكانات را عاملي دانست كه علي رغم تلاش پرسنل سخت كوش اورژانس، امكان خدمات رساني مناسب و بهينه را از شبكه امداد اورژانس سلب كرده است. وي افزود: از مدت ها قبل با انجام يكسري مذاكره با كارخانجات سازنده خودرو قرار داد خريد تعدادي اتومبيل مجهز براي اورژانس تهران را بستيم، اما متاسفانه از آنجايي كه سياستگذاري ساخت خودرو در كشور بيشتر جنبه منفعت طلبانه دارد تا درنظرگرفتن نيازهاي واقعي و اولويت دار جامعه، در دريافت اين ماشين آلات با تاخير مواجه شديم.وي اظهار اميدواري كرد به محض آماده شدن سفارشات شهرداري تهران و اهداء آنان به وزارت بهداشت،  شاهد امدادرساني بهتري در شهر تهران باشيم.
احمدي نژاد با انتقاد از ادبيات به كار گرفته شده از جانب برخي مسئولين هنگام طرح مسايل ازجمله قضيه كيفيت پخت و توزيع نان از مسئولين ذي ربط درمورد چرايي سياه نمايي ها و تشويش خاطر مردم توضيح خواست و گفت: متاسفانه بخشي از مديريت به جاي تصميم گيري هاي عالمانه و مدبرانه به جاي پاسخگويي شفاف و اصلاح امور اقدام به طرح مسايل غيرواقعي مي كنند تا ناتواني و كم كاري خودشان را در سايه بزرگ نمايي مشكلات پنهان سازند. اين درحالي است كه با ناديده گرفتن خبرهاي اميدوار و خوشحال كننده در زمينه خودكفايي كشور در توليد گندم، اصرار بر نااميدكردن مردم، متهم كردن و هجوم به خيل عظيم كارگران شريفي دارند كه در امر تهيه و توزيع و پخت نان فعاليت مي كنند.شهردار تهران تاكيد كرد: شهر بزرگي مثل تهران نيازمند يك مجموعه صنعتي پخت نان با كيفيت مطلوب است، ضمن اينكه بايد براي ارتقاء كيفيت نان هاي سنتي نيز تلاش كنيم، لذا مديريت شهري آمادگي خود را درجهت كمك به مسئولين ذي ربط جهت بهبود كيفيت و توزيع نان اعلام مي دارد.
احمدي نژاد كه به منظور بازديد از پروژه هاي عمراني و حل مشكلات شهروندان در منطقه ۲۲ تهران حاضر شده بود، در سخنان خود اشاره كرد كه طرح اتصال بزرگراه شهيد همت به غرب تهران مراحل پاياني خود را مي گذراند و تا پايان امسال بزرگراه شهيد همت و زين الدين، شرق و غرب تهران را به طور يكپارچه به هم متصل مي كند.وي افزود: عمليات احداث ۲ پل روگذر، يكي در بزرگراه آزادگان و شهيد همت و ديگري در تقاطع بزگراه آزادگان و بزرگراه كرج آغاز شده است.
شهردار تهران همچنين از احداث ۴۵ متري شهرداري كه بزگرراه همت را به جاده مخصوص و بزرگراه كرج وصل مي كند خبر داد و زمان افتتاح آن را تا نيمه اول سال ۸۴ اعلام كرد.شهردار تهران درباره املاك معارض واقع در سر راه ادامه بزرگراه آزادگان به شهيد همت و رسالت گفت: اين املاك با صرف هزينه اي حدود ۱۵۰ ميليارد ريال در دست آزادسازي و تملك است كه اميدواريم با تحقق منابع مالي شهرداري بتوانيم تا پايان امسال املاك معارض اين مسير را آزاد و حلقه اصلي دور تهران را تا پايان سال ۸۴ كامل كنيم.
وي با اشاره به عدم اعمال قانون توسط متصديان امور زمين و مسكن گفت: طبق قانون كساني كه اقدام به شهرك سازي و انبوه سازي در مقياس بيش از ۲۰۰ واحد مسكوني مي كنند موظفند خدمات عمومي نظير درمانگاه، مسجد، فضاي سبز و مدرسه را نيز ايجاد كنند، اما اغلب به خاطر تخلف از اين قانون براي مردم مشكلات زيادي ايجاد كرده اند.وي تاكيد كرد : متصديان امر سياستگذاري زمين و مسكن و سازندگان و خريداران دقت كنند شهرداري با تنها اهرم دراختيارش و طبق قانون و به منظور رعايت حال شهروندان پايان كار اينگونه متخلفان را تا تامين سرانه هاي خدماتي يادشده صادر نخواهد كرد.
با حضور شهردار تهران فروشگاه شماره ۱۰ شهروند افتتاح شد
همزمان با فرارسيدن ماه مبارك رمضان، فروشگاه موقتي شماره ۱۰ شهروند با حضور شهردار تهران در منطقه ۲۲ شهرداري تهران (محله زيبادشت) افتتاح شد.
«محمد جواد محمدي زاده» معاون خدمات شهري شهرداري تهران با بيان اين كه محور اصلي كار در شهروند «خدمت رساني» است نه «كسب درآمد» ، تصريح كرد: اگر ما به فكر كسب درآمد بالا بوديم، چنين فروشگاهي را در اين منطقه احداث نمي كرديم.
وي افزود: با توجه به اين رويكرد، فروشگاه هاي شهروند توانستند ميزان فروش در هفت ماه اول سال جاري را ۴۱ درصد (نسبت به مدت مشابه در سال قبل) افزايش دهند كه بيشترين ميزان فروش مربوط به فروشگاه بهاران در منطقه ۱۸ بود كه اين امر نشان دهنده استقبال روزافزون اقشار كم درآمد جامعه براي تهيه مايحتاج زندگي خود از اين فروشگاه هاست.
معاون شهردار تهران خاطرنشان كرد: در ۷ ماه اول سال جاري حدود ۵۶ ميليون قلم كالا در اين فروشگاه ها فروخته شده كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه در سال ۸۲ از رشد ۲۰ درصدي برخوردار بوده است.
همچنين مدير عامل فروشگاههاي زنجيره اي شهروند به ساخت و راه اندازي چهار تا پنج فروشگاه ديگر شهروند در شهر تهران اشاره كرد و گفت:اين فروشگاهها در مناطق چهار، پنج، پانزده، بيست و احتمالا سيزده ساخته خواهد شد.

دوربرگردان ها، مسكن موقت براي ترافيك تهران
۶۰ دوربرگردان در بزرگراه هاي تهران ساخته مي شود
گروه شهري: شهرداري تهران ۶۰ دوربرگردان به منظور روان سازي ترافيك در بزرگراه هاي درون شهري مي سازد.
به گزارش خبرنگار ما، شهرداري تهران در راستاي حل معضل ترافيك و روان سازي آمد و شد خودروها، بنا دارد تا قبل از پايان سال جاري در ۶۰ نقطه از بزرگراه هاي اصلي شهر به ساخت دوربرگردان مبادرت ورزد و در اين جهت تاكنون در ۱۰ تا ۱۲ نقطه از بزرگراه ها ازجمله بزرگراه هاي چمران، رسالت، بسيج و شهيد ستاري به اين مهم پرداخته و برآوردهاي اوليه نشان مي دهد اين دوربرگردان ها توانسته است تا حدودي ترافيك را در اين شبكه ها روان سازد.
مهندس غلامحسين سلماني _ كارشناس امور حمل و نقل و ترافيك دراين باره مي گويد: يكي از عوامل مهم در بروز ترافيك، وجود تقاطع همسطح و نصب چراغ هاي راهنمايي و رانندگي در بزرگراه ها مي باشد و اين درحالي است كه اصولا نبايد در بزرگراه ها، تقاطع همسطح داشته باشيم.
وي با بيان اين مطلب كه تقاطع هاي همسطح در بزرگراه ها ازجمله چمران و رسالت موجب شده بود كه بزرگراه ها، كاركرد ذاتي داخلي خود را از دست بدهند، مي افزايد: پس از يك مطالعه دقيق بر روي بزرگراه ها و شبكه عبوري، مقرر شد افزون بر ساخت ۴۰۰ تقاطع همسطح و ۲۲ تقاطع غيرهمسطح، مكان يابي براي ساخت ۵۰ تا ۶۰ دوربرگردان در بزرگراه ها در قالب يك برنامه كوتاه مدت انجام شود.
به نظر مي رسد هدايت و كنترل ترافيك تهران به عوامل بسياري ازجمله وحدت مديريت ترافيك، فرهنگ رانندگي و وجود بزرگراه متناسب با شمار خودروها بستگي دارد.
مهندس گلرخي _ كارشناس مديريت شهري دراين باره مي گويد: براساس آمارها و اظهارات مسئولين صنايع، مقرر شده كه سالانه حدود يك ميليون خودرو در كشور توليد شود و پيش بيني مي شود حدود ۴۷۰ هزار دستگاه از آن در تهران تردد كنند.
با احتساب اينكه براي تردد هر خودرو حدود ۵۰ متر معبر بايد وجود داشته باشد و از سويي درحال حاضر شبكه عبوري تهران گنجايش يك ميليون و ۴۰۰ هزار خودرو را دارد و هم اكنون دو ميليون و ۸۰۰ هزار خودرو در تهران تردد مي كند و از سويي هزينه ساخت يك كيلومتر بزرگراه حدود ۲۵۰ ميليارد تومان هزينه دارد و بودجه شهرداري نمي تواند پاسخگو باشد، توجه به راه حل هاي ديگر ازجمله ساخت تقاطع هاي غيرهمسطح و دوربرگردان ها در بزرگراه ها، صرفا مي تواند نقش التيام بخش و مسكن را ايفا كند.
وي تصريح كرد: ساخت دوربرگردان ها با تمام كاركردهاي مثبتي كه در روان سازي ترافيك حاكم در بزرگراه ها دارد، هرچند راه حلي براي كوتاه مدت است، اما توانسته بخشي از ترافيك را در بزرگراه ها به ويژه در بخش منتهي به مركز شهر، روان كند.

نگاه
فريد مرتضوي
از اول آذر ماه از خودروهاي فرسوده جريمه سنگين اخذ خواهد شد
004548.jpg

رژيم غذايي ۷۳ درصد تهراني ها نيازمند تغيير است
نتايج يك پژوهش نشان داد: رژيم غذايي ۷۳‎/۳ درصد از بزرگسالان تهراني نيازمند تغيير و اصلاح است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر فريدون عزيزي، عضو هيات علمي گروه غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در پژوهشي با عنوان «بررسي كفايت رژيم غذايي بزرگسالان تهراني» ۸۱۹، نفر از شهروندان بالاي  ۱۹ سال تهراني را مورد بررسي قرار داده است.
۳۴ درصد از كل افراد مورد مطالعه در اين تحقيق داراي اضافه وزن و ۲۱ درصد افراد چاق بودند.
همچنين اين پژوهش نشان مي دهد كه افراد با سطح تحصيلات دانشگاهي شاخص تغذيه سالم مطلوبتري در مقايسه با سطوح تحصيلي پايين دارند.
براساس اين پژوهش، گروههاي نان و غلات و سبزي و ميوه كه در رژيم غذايي بزرگسالان تهراني به مقدار كافي مورد استفاده قرار مي گيرد، نشان از فرهنگ غذايي مناسب متداول در جامعه دارد اما در اين رژيم امتياز گروه لبنيات و گوشتها بسيار ضعيف بوده است.
اين محقق با توجه به نتايج بدست آمده مبني بر اين كه رژيم غذايي  ۷۳ درصد از افراد جامعه نيازمند اصلاح و تغيير است، اعمال مداخلات آموزشي و محيطي را در اين زمينه پيشنهاد كرده است.

مشاور سازمان آموزش و پرورش شهر تهران:
مدارس ،صاحب ۸۰ درصد درآمد تبليغات ديوارهاي خود مي شوند
گروه علمي فرهنگي: مشاور رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: حدود ۸۰ درصد هزينه اجاره ديوارهاي مدارس براي تبليغات به مدارس داده مي شود.
نادر پورقربان در گفت وگو با ايسنا هزينه اجاره ديوارهاي مدارس براي تبليغات را در طول يك سال، يك ميليون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام و اظهار كرد: از اين ميزان ۲۰ درصد هزينه به حساب مناطق آموزش و پرورش شهر تهران واريز شده و مابقي در اختيار مدارس قرار خواهد گرفت.
وي با اشاره به اين كه در هر مدرسه اجازه نصب ۵ تا ۱۵ تابلو تبليغاتي به شرط موافقت شوراي مدرسه داده شده است، گفت: بعلاوه اجازه نصب ۲ تابلو نيز به خود مدرسه داده شده تا پيامهاي آموزشي خود را نصب كنند.
مشاور رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با تأكيد بر اين كه تبليغات قطعا بايد به تاييد آموزش و پرورش برسد، افزود: هيچ تبليغي بدون تاييد، در مدارس نصب نشده و علاوه بر اين كه بايد حاوي مطالب آموزشي و آموزنده براي دانش آموزان باشد، جلوي تبليغات مضر و نامناسب نظير مواد خوراكي چون نوشابه هاي گازدار، پفك و... گرفته  شود.
وي با بيان اين كه محدوديتي در انتخابات وزارتخانه ها، موسسات، شركتها و نهادهاي دولتي و خصوصي براي همكاري در زمينه آگهي هاي تبليغاتي وجود ندارد، به ايسنا گفت: تا كنون قول پوشش ۵۰۰ مدرسه با آگهي هاي تبليغاتي تا پايان سال داده شده و در صورتيكه تقاضاها بيش از ميزان كنوني باشد، امكان تحت پوشش بردن آنها نيز وجود دارد. به گفته پورقربان، همچنين تأكيد شده كه تابلوها در نهايت جذابيت و با رنگها و تصاوير مناسب طراحي شده، پيامهاي آنها آموزشي و سازنده بوده، جنس آنها نيز «بنر» به همراه قاب «گالوانيزه» و به ابعاد يك در ۲ متر باشد.

نخستين  برف  پاييزي در ارتفاعات  بندر شرفخانه
نخستين  برف  پاييزي  ارتفاعات  بندر شرفخانه  در شهرستان  شبستر در استان آذربايجان  شرقي  را سفيد پوش  كرد.
گزارش  ايرنا حاكي  است  كوه هاي  ميشو، هريس ، دريان  و تيل  كه  درارتفاعات  سه  هزار و ۱۵۵ متري  شمال  بندر شرفخانه  واقع  شده اند از بامدادروز جمعه  كاملا سفيد پوش  شده  و چهره اي  زمستاني  به  خود گرفته  است .
اداره  هواشناسي  بندرشرفخانه  افت  دماي  اين  منطقه  در ۲۴ ساعت  گذشته  را ۱۵درجه  اعلام  كرده  است .
بندر شرفخانه  يكي  از شهرهاي  گردشگري  و تفريحي  استان  است  كه  در فاصله  ۷۵كيلومتري  شمال  غربي  شهر تبريز مركز آذربايجان  شرقي  و در كنار درياچه اروميه  واقع  شده  است .

توضيح يك خبر
در پي درج خبري با عنوان شكايت شهرداري تهران عليه يك بيمارستان، مركز پزشكي، آموزشي و درماني امام حسين با ارسال نامه اي اعلام كرد: گزارش و عكس هاي تهيه شده از محوطه  اين مركز و كوچه ها و نهر فاضلاب خيابان عاشقباه در ضلع شرقي بيمارستان مربوط به چند ماه قبل بوده اند لذا اين مركز با توجه به مضيقه مالي سعي خود را در رفع معضلات مذكور نموده كه با بازسازي و متحول نمودن سپتيك، معضل تعفن برطرف شد.

روزي ۱۴۰۰ خودرو براي تهران
004557.jpg
به گزارش قلم سبز ايران، طبق ارزيابي هاي صورت گرفته از مجموع خودروهاي توليدي كشور روزانه ۱۴۰۰ دستگاه خودرو به چرخه حمل و نقل تهران افزوده مي شود .اين در حالي است كه هيچ خودرويي از شهر خارج نمي شود.براساس اين گزارش در طول يك ماه ۴۲ هزار دستگاه خودرو وارد ناوگان حمل و نقل تهران مي شود كه اين مساله بغرنج شدن وضعيت ترافيك تهران و افزايش ساعات اوج ترافيك را درپي داشته است.
خيابان ها و بزرگراه هاي تهران كشش خودروهاي جديد ورودي را ندارند از اين رو معضلات بي شماري گريبان اين شهر را گرفته است كه مهمترين مورد آلودگي هواست.

سن، معيار فرسودگي خودروها نيست
004554.jpg
سن معيار خوبي براي تشخيص فرسودگي خودروها نيست. دبير انجمن خودروسازان ضمن اعلام مطلب فوق در گفتگو با قلم سبز ايران افزود: «طبق قانون فعلي دولت بدون توجه به وضعيت فني خودروها سن را ملاك تشخيص فرسودگي و خروج خودروها از ناوگان حمل و نقل اعلام كرده است.» داوود ميرخاني رشتي، گفت: «به اين ترتيب با احتساب سن ۳۰سال براي پلاك شخصي ها و سن ۲۰ سال براي وانت بار در مجموع ۸۸۰هزار پيكان و وانت بار فرسوده در كشور وجود دارد كه رقم بسيار قابل توجهي است.» وي گفت: ما چيزي را واقعيت مي دانيم كه واقعيت نيست، ژيان و فولكس در جاده ها كم است اما مصرف سوخت آن هم از بسياري خودروها كمتر است.

گزارش «دولت سبز» در آستانه تنظيم
004551.jpg
مديركل دفتر ارزيابي زيست محيطي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: عملكرد دستگاههاي دولتي سراسر كشور و وزارتخانه ها در جهت تحقق ايجاد دولت سبز جمع آوري شده كه گزارش نهايي آن در آستانه تنظيم است.
داوود رهبر در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: گزارش نهايي عملكرد دستگاه هاي دولتي و وزارتخانه ها پس از تنظيم به هيات دولت تقديم مي شود. وي گفت: طبق بند (ب) تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۸۲ و ۸۳ سازمان حفاظت محيط زيست مكلف به تهيه دستورالعملهايي در راستاي حفاظت از محيط زيست به منظور اطلاع كليه دستگاههاي دولتي و شركتهاي وابسته به دولت شد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |