شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۴ - Nov 13, 2004
نظر ايران درباره توافق پاريس به اروپايي ها اعلام شد
ايران منتظر پاسخ اروپايي ها
گروه سياسي: چهار روز پس از توافق اوليه ديپلمات هاي ايراني و سه كشور اروپايي در پاريس پاسخ مقامات عاليرتبه كشور پنج شنبه شب به سفراي انگلستان، آلمان و فرانسه در تهران ارائه شد. سفراي اروپايي ساعت ۸ شب به محل دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي فراخوانده شدند در جلسه اي كه گويا تا پاسي از نيمه شب گذشته طول كشيد نظرات جمهوري اسلامي ايران نسبت به پيشنهادات را دريافت كنند. سابق بر اين از توافق ابتدايي ايران و سه كشور اروپايي هم خبر چنداني منتشر نشده بود و فقط بنا بر اخبار غيررسمي با بحث بر ۱۰ محور پيشنهادات ايران به اروپا هشت محور آن پذيرفته شد و در دو زمينه دامنه تعليق غني سازي و مدت زمان آن نيز توافقي حاصل نشده بود. اين بار نيز از جزئيات پاسخ ايران به متن توافق پاريس خبر رسمي وجود ندارد.
روز پنجشنبه حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در گفت وگو با شبكه خبر تأخير در ارائه پاسخ ايران را بيانگر وجود مشكلاتي در پيشنهادات اروپايي ها دانست.
بنا به اعلام خبرگزاري فارس تهران در پاسخ خود ضمن پذيرش مبناي توافق پاريس تلاش جهت شفاف كردن اين توافق نامه را خواسته است، در اين خبر درخواست ايران براي شفاف سازي به چند مورد مبهم توافق پاريس محدود شده است.درحالي كه خبرگزاري فرانسه مذاكرات پنج شنبه شب را بدون دستيابي توافق دانسته بود ، از ادامه آن در روز جمعه (ديروز) نيز خبر داده بود.
ايسنا در خبري به نقل از ايتارتاس از قول يك ديپلمات اروپايي آورد: پاسخ مطرح شده از سوي ايران ضدونقيض است. وي افزوده بود: اگرچه اين پاسخ كاملا اميدواركننده نيست اما كاملا منفي نيز نمي باشد.
يوشكا فيشر وزير امور خارجه آلمان نيز روز پنج شنبه در پارلمان آلمان و قبل از اعلام نظريات ايران به سفراي سه كشور گفت: مذاكرات ايران و اروپا موفقيتي در پي نداشته است. وي توضيح داده بود: فقط تعليق كامل و پايدار فعاليت هاي غني سازي اورانيوم از سوي ايران مي تواند راه را براي مذاكرات نتيجه بخش جهت همكاري بلندمدت باز كند.بي بي سي در خبري اعلام كرد كه ايران افزون بر توافق پاريس درخواست هاي جديدي از اروپا داشته است.
اما حسين موسويان گزارش هايي مبني بر اين كه تهران امتيازاتي بيشتر از آنچه كه در مذاكرات پاريس در خصوص آن بحث شده خواستار است تكذيب كرد.
رويتر هم پاسخ ايران را پاسخي غيرنهايي اعلام كرد كه مخالف خواسته هاي اروپا از ايران بوده است.اين خبرگزاري به نقل از يك ديپلمات اتحاديه اروپا هم آورده است: پاسخ تهران به توافق آزمايشي آخر هفته گذشته در پاريس دريافت شد كه نه بسيار نااميدكننده و نه پاسخي صريح و نهايي طبق خواسته اتحاديه اروپا بود.
يك ديپلمات ديگر هم در اين مورد گفته است: ايران مي خواهد در ازاي تعليق چيزي عرضه شود نه اين كه تنها قول و وعده داده شود ولي اروپايي ها از اين كار خودداري كردند.
بنا بر گزارش رويتر آژانس بين المللي انرژي اتمي و اتحاديه اروپا از ايران خواسته بودند تا پايان روز پنجشنبه آغاز تعليق را اعلام كند تا در گزارش شوراي حكام گنجانده شود.يك ديپلمات غربي نزديك به آژانس در اين زمينه گفته است: ايران برخلاف آنچه كه مي بايست انجام ميِ داد نامه اي براي اعلام تاريخ شروع تعليق و دعوت از اين سازمان براي تأييد موضوع تسليم نكرده است. به نظر مي رسد در حالي كه ايران روز پنجشنبه پاسخ خود را به سفراي اروپا اعلام كرده است ديگر مجالي براي درج اين موضوع در گزارش البرادعي از فعاليت هسته اي ايران نباشد و مسئله در صورت توافق به شكل بيانيه يا شفاهي در جلسه شوراي حكام طرح گردد.برپايه همين گزارش مقامات انگليسي اميدوارند كه توني بلر نخست وزير اين كشور بتواند توافق هسته اي ايران را در جريان ديدار با بوش به وي ارائه كند.
ايرنا هم در خبري كه به نقل از ديپلمات هاي ويني منتشر كرد آورد: بنا بر گزارش هاي غيررسمي پاسخ ايران نتوانست نظر مثبت نمايندگان كشورهاي اروپايي را جلب كند و احتمالا سفراي آلمان، فرانسه و انگليس دور جديد مذاكرات خود را با هيأت ايراني دنبال خواهند كرد.
روزنامه هاي آمريكايي نيز نسبت به مذاكرات تهران بسيار بدبين بودند. به گزارش مهر روزنامه لس آنجلس تايمز نوشت: گفت وگوها درباره برنامه هسته اي ايران فقط يك اينچ به جلو رفته است.
روزنامه نيويورك تايمز ضمن اعلان بن بست در مذاكرات ايران و اروپا علت مسئله را در درخواست اروپايي ها از ايران جهت توقف برنامه تبديل اورانيوم به تترافلورايد اورانيوم دانسته بودند.
روزنامه الخليخ مانع مذاكرات ايران و اروپا را چنين شرح كرد: مانع جديد مذاكرات طرفين مخالفت ايران با پافشاري شديد طرف اروپايي مبني بر ضرورت اجتناب تهران از تبديل اورانيوم خام به يواف چهار بوده است زيرا اروپا معتقد است اين امكان وجود دارد كه تهران ماده اورانيوم تترافلورايد را به اورانيوم هگزافلورايد كه در توليد بمب هسته اي كاربرد دارد استفاده كند. البته به نظر مي رسد ديدگاه هاي متعارض طرفين در مورد زمان و محدوده غني سازي همچنان حل نشده باقي است.
بنا به اظهار يكي از اعضاي هيات مذاكره كننده ايراني در مجموع به نظر مي رسد هرچند مباحث مربوط به پيشنهادات ايران در پايتخت سه كشور اروپايي ادامه دارد اما با توجه به اينكه جمهوري اسلامي ايران اصول مذاكرات پاريس را قبول كرده است و آماده است تضمين هاي لازم براي نظارت آژانس بين المللي هسته اي بر فعاليت هاي خود بدهددستيابي به يك توافق با اروپايي ها بسيار نزديك است هرچند كه مقامات ايران در انتظار پاسخ نمايندگان اروپا در تهران هستند.

اخبار كوتاه سياسي
ولايتي: ايران با هر طرحي كه دربرگيرنده آزادي كل
سرزمين فلسطين باشد موافق است

فارس: مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بين الملل با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران معتقد به آزادي كل سرزمين فلسطين است، گفت: ايران با هر طرحي كه در برگيرنده اين اعتقاد باشد موافق است.
علي اكبر ولايتي در خصوص طراحي طرح جامع و مانعي كه بتواند حقوق فلسطينيان را احقاق كند اظهار داشت: ديدگاه ايران با آنچه كه در صحنه فلسطين مورد بحث قرار مي گيرد متفاوت است، اما حداقل هايي در مورد فلسطين وجود دارد كه همه در مورد آن اشتراك نظر دارند. وي وجود سه فاكتور حق بازگشت آوارگان فلسطين به سرزمينهاي خود، باقي ماندن بيت المقدس به عنوان پايتخت كشور فلسطين و حق فلسطيني ها براي تعيين سرنوشت خود را حداقل هايي خواند كه همه به آن اشتراك دارند و گفت: چنانچه هر طرحي در مورد فلسطين فاقد اين سه عنصر باشد قابل قبول و پذيرش نيست و محكوم به شكست است.
وي در ارزيابي از شخصيت  عرفات، او را يك شخصيت هوشمند و پيچيده به لحاظ سياسي خواند و گفت: سابقه طولاني وي در كار مبارزاتي فلسطين و تلاشهاي سياسي اش در صحنه فلسطين از او يك انسان چند وجهي ساخته بود كه نسبت به بعضي از سياستهاي او در مقاطع مختلف و در مذاكراتي كه با صهيونيستها و حاميان آنها و آمريكائيان داشت همچنين عقب نشيني هايي كه از مواضع اصولي او مورد توقع بود در جهان اسلام و عرب و جامعه ايراني و كشورهاي مبارز عربي مثل سوريه انتقاداتي وارد بود. مشاور امور بين الملل رهبر انقلاب اظهار داشت: عرفات در سازش ها و كارهاي خود خط قرمزهايي داشت كه هيچ وقت از آنها عبور نمي كرد و هميشه بر اساس سه اصل، موضوع حق بازگشت آوارگان فلسطيني، تاسيس حكومت براساس خواست فلسطين و حفظ قدس به عنوان پايتخت كار خود را انجام مي داد.
رئيس جمهوري آذربايجان به ايران سفر مي كند
بر اساس گزارش پايگاه اينترنتي آذرنيوز، سفير ايران در جمهوري آذربايجان اعلام كرد، ممكن است رئيس جمهوري آذربايجان فوريه سال ۲۰۰۵ ميلادي به ايران سفر كند.
اين پايگاه اينترنتي جمهوري آذربايجان به نقل از افشار سليماني، سفير جمهوري اسلامي ايران در باكو نوشت كه وي دعوتنامه سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور كشورمان را به الهام علي اف، رئيس جمهوري آذربايجان تقديم كرده است. بر اساس اين گزارش، ايران پيش تر اعلام كرده كه اين سفر احتمالا اواخر ژانويه يا اوايل فوريه صورت خواهد گرفت.
گشت زني هواپيماها و تحركات شناورهاي اشغالگران عراق
در طول نوار مرزي جنوب كشور

فارس: تحركات مرزي اشغالگران عراق طي روزهاي ۱۹ تا ۲۱ آبان ماه در كنار نوار مرزي جنوب كشور در هوا و دريا ادامه يافت. در ساعت ۱۷ و ۱۵ دقيقه روز سه شنبه ۱۹ آبان ماه يك فروند هواپيماي اف ۱۶ آمريكايي و در ساعت ۱۷ روز پنج شنبه ۲۱ آبان ماه يك فروند ديگر از هواپيماهاي جنگي اشغالگران از نوع اف ۱۸ برفراز نوار مرزي ايران و عراق در كنار شهرهاي خرمشهر و آبادان به گشتزني و مانور پرداختند. دود سفيد اين هواپيما كه بر فراز آسمان عراق در كنار نوار مرزي كشورمان در ارتفاع تقريباً بالا پرواز مي كردند، به خوبي در شهرهاي جنوب كشور به ويژه آبادان قابل رؤيت بود. گفته مي شود اين هواپيما ها به دليل  ترس از عمليات انتحاري عليه تاسيسات نفتي به ويژه سكوهاي نفتي صادرات عراق در جنوب اين كشور و مراقبت از اين سكوها بوده است. همچنين مقارن صبح سه شنبه ۱۹ آبان ماه دو فروند قايق تندرو نيروي دريايي انگليس در كنار مسير مرز آبي ايران و عراق در اروند رود از بصره تا جزيره ام الرصاص به گشتزني گسترده پرداختند. اين قايق ها مجهز به تجهيزات ماهواره اي بوده و از نوع قايق هايي هستند كه چندي پيش هنگام تجاوز به آبهاي كشورمان توسط مرزبانان دريايي سپاه پاسداران در آبهاي اروند رود توقيف شدند.
وزير بهداشت عراق ايران را به تامين مواد مخدر اين كشور متهم كرد
ايسنا- خبرگزاري فرانسه گزارش داد مقامات بهداشتي عراق ضمن ابراز نگراني از افزايش معتادين به مواد مخدر در عراق، كشورهاي همسايه اين كشور از جمله ايران را به تأمين مواد مخدر در اين كشور متهم كرد.
اين خبرگزاري فرانسوي به نقل از علاء الدين عبدالصاحب عدوان، وزير بهداشت اين كشور ادامه داد: طبق اطلاعاتي كه به دست آورده ايم مشكل استفاده از مواد مخدر در عراق به ويژه در ميان نوجوانان و جوانان رو به افزايش است.
وي كه در كنفرانس خبري صحبت مي كرد، ادعا كرد: كشورهاي اطراف عراق از جمله افغانستان(!)، ايران و برخي كشورهاي حاشيه خليج فارس كه در حال حاضر مرزهايشان به خوبي محافظت نمي شود، در توليد و تجارت مواد مخدر سابقه دارند.

سياست در هفته اي كه گذشت
گروه سياسي: هفته گذشته خبرهاي مربوط به «دور سوم مذاكرات هسته اي ايران و اروپاو توافق اوليه بين هيأت هاي مذاكره كننده ،» بحث تحقيق و تفحص از قوه قضائيه «و اعلام مواضع مسئولان و گروه ها در قبال حادثه دانشگاه علم و صنعت» و انتخابات نهم در صدر خبرهاي ايران قرار داشت.
دور سوم مذاكرات هسته اي
دور سوم مذاكرات هيات جمهوري اسلامي ايران با نمايندگان سه كشور اروپايي بر سر برنامه اتمي ايران روز شنبه هفته گذشته در محل وزارت خارجه فرانسه به كار خود پايان داد. در نشست پاريس كه ادامه دو نشست قبلي ايران و سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس به نمايندگي از اتحاديه اروپا بود طرفين به مدت دو روز پيرامون راه هاي رسيدن به يك توافق مورد رضايت بحث و تبادل نظر كردند.
يك منبع آگاه گفت: در اين نشست، ايران مسئله كنار گذاشتن غني سازي اورانيوم درزمان نامحدود را نپذيرفت اما در عوض تضمين داد كه از اين تكنولوژي استفاده نظامي نكند. وي افزود: اين ضمانت گويا مورد توافق غربيها قرار نگرفته و طرفين كماكان در مواضع اصلي خود ايستاده اند.اين منبع آگاه اضافه كرد: تنها ضمانتي كه براي غربيها موجه است همانا كنار گذاشتن دائم طرح غني سازي اورانيوم است كه ايران آنرا نپذيرفته است.
برخي خبرهاي نيز حكايت از آن داشت كه هيات ايراني با تعليق غني سازي اورانيوم تا پايان مذاكرات ايران و اروپا موافقت كرده است. كه نهايي شدن آن منوط به نظر مثبت مقامات عاليرتبه كشور مي باشد.
مجلس و تحقيق و تفحص از قوه قضائيه
هفته گذشته محمدرضا باهنر نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي با اشاره به نشست مسئولان قوه قضائيه و مجلس گفت: در اين نشست موضوع درخواست تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضائيه نيز مطرح و درباره آن بحث و تبادل نظر شد. او با اشاره به تقديم درخواست جمعي از نمايندگان مجلس هفتم براي تحقيق و تفحص از بخش هايي از قوه قضائيه گفت: اين درخواست براي تهيه گزارش هاي اوليه به كميسيون قضايي مجلس ارجاع داده شده است.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: اگر توضيحات مسئولان قوه قضائيه براي نمايندگان قانع كننده نبود، موضوع تحقيق و تفحص در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد.
پاسخ شوراي نگهبان به نامه كروبي
شوراي نگهبان قانون اساسي هفته گذشته در اطلاعيه اي نوشت كه «اين شورا براي هيچكس حاشيه امن نمي شناسد و هيچكس را معاف از پاسخگويي و فارغ از مسئوليت نسبت به نقض قانون نمي داند» . پيش از اين قوه قضائيه احضاريه هايي براي شوراي نگهبان در خصوص پاسخگويي اين شورا و يا اعضاي هيأت هاي ذي ربط درباره رد صلاحيت نامزدهاي مجلس هفتم شوراي اسلامي ارسال كرده بود.
در پي ارسال اين احضاريه ها گزارش شد كه «احمد جنتي» دبير شوراي نگهبان با ارسال نامه اي به «هاشمي شاهرودي» رئيس قوه قضائيه اين احضاريه ها را مخالف اصل۹۹ قانون اساسي «دانسته است.
جنتي توضيح داده بود كه امر رسيدگي به صلاحيت داوطلبان انتخابات به طور مطلق به عهده شوراي نگهبان است و نظارت دستگاه ديگر بر اين نظارت، خلاف اصل۹۹ قانون اساسي است و مراجع قضايي فاقد صلاحيت رسيدگي به موضوع هستند.
« مهدي كروبي » مشاور مقام معظم رهبري نيز در واكنش به اين نامه، خطاب به جنتي نوشت: راستي ظرفيت پرنشدني و بي پايان اصلي۹۹ قانون اساسي كه گاه شمشير و گاه سپر جنابعالي است و هرجا لازم باشد مي توان افراد زيادي به استناد آن حذف و طرد كرد، برداشت حقوقي جنابعالي است يا تفسير پذيرفته شده از قانون كه مصالح و منافع ما را تأمين كرده و قدرت پيشبرد و اعمال آن را داشته باشيم. شوراي نگهبان قانون اساسي در پاسخ خود به كروبي نوشت: قانون اساسي و قانون انتخابات در ايران نيز همانند بسياري از كشورها، مرجع نهايي و قطعي در تصميم گيري انتخابات را شوراي نگهبان مشخص كرده و مرجع ديگري براي تجديد نظر پيش بيني نشده است.
انتخابات رياست جمهوري
طرح موضوع حدادعادل به عنوان يكي از گمانه هاي جديد الورود به ليست گمانه رياست جمهوري از مهمترين اخباري بود كه تنها دو روز در صدر خبرها قرار داشت و با تكذيب اين خبر از سوي حداد پرونده اين گمانه بسته شد.
اعلام ۲۳ ارديبهشت از سوي وزارت كشور به شوراي نگهبان براي روز برگزاري نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، تداوم رايزني هاي گروه ها با گزينه هاي مطرح شده و ديدار برخي گروه ها با هاشمي رفسنجاني از ديگر خبرهاي انتخاباتي بود كه بخشي از صفحات روزنامه ها را به خود اختصاص داد.

انتخابات رياست جمهوري
اعلام اسامي همكاران از سوي كانديداها نوعي گروكشي سياسي است
فارس: يك استاد دانشگاه تهران مشخص شدن اسامي تيم همكاران كانديداهاي رياست جمهوري در ابتداي امر و نيز حمايت احزاب از آنها را با توجه به اين پيش شرط نوعي گروكشي سياسي دانست. صادق زيبا كلام در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه برخي احزاب و گروه ها حمايت خود از كانديداها را منوط به مشخص شدن تيم همكاران كانديدا مي كنند، ادامه داد: در اين نوع خواسته آن گروه ها و احزاب مي خواهند مطلع شوند كه آيا فردي از آنها در تركيب كابينه مي باشد يا خير.وي افزود: زماني از شخصيت ها مي خواهيم كه برنامه، استراتژي و سياست هاي خود را اعلام كنند، خيلي متفاوت تر است و اين خواسته مشخص شدن تيم، به معني به دست آوردن صندلي و كرسي قدرت است نه برنامه.
جريان انقلابي بايد براي تحول آفريني در انتخابات حاضر شود
فارس: محمود احمدي نژاد شهردار تهران در ديدار ستاد انتخاباتي جامعه اسلامي  دانشجويان انتخابات را موضوع فرعي دانسته و گفت: جريان انقلابي قطعاً بايد براي تحول آفريني در انتخابات رياست جمهوري حاضر شود. يك عضو ستاد انتخابات جامعه اسلامي دانشجويان با اشاره به ديدار روز چهارشنبه اعضاي اين ستاد با محمود احمدي نژاد شهردار تهران گفت: نظر شهردار تهران در اين ديدار اين بود كه براي موفقيت در انتخابات رياست جمهوري آينده مجموعه نيروهاي انقلابي بايد با حفظ وحدت، انسجام لازم و پرهيز از تشتت، باز تعريف نگاه هاي انقلابي در تمام عرصه ها از جمله مناسبات ميان مردم و مسئولان و تلاش در جهت تحقيق مردم سالاري اسلامي  حقيقي به اثبات كارآمدي بپردازند.
به گفته احمدي نژاد اصولگرايان بايد در انتخابات آينده روشهاي مبتني بر عدالت اجتماعي در جهت پيشرفت و آباداني كشور و با استفاده از پتانسيل نيروهاي داخلي و اتكا به اعتقادات ديني مردم را به طور جدي مورد توجه قرار دهند.
برنامه هاي كلان مشاركت براي انتخابات
جبهه  مشاركت ايران اسلامي  برنامه اي را با عنوان «اقتصاد مدني مشاركت مدار به منظور تحقق توسعه پايدار ملي با رويكرد جهاني» در خصوص انتخابات آينده رياست جمهوري در دست تدوين دارد.
سعيد شريعتي، رئيس كميته اطلاع رساني اين حزب، با بيان اين كه كميسيون برنامه جبهه مشاركت در حال تدوين اين برنامه است، افزود: اين برنامه كلان و استراتژيك براي ارائه  خط مشي اي همه جانبه با نگرش هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي نظير برنامه هاي توسعه اي كشور است كه از اين پس ملاك عمل جبهه مشاركت قرار خواهد گرفت.
خودم تصميم مي گيرم
ايسنا: كروبي در مورد حضورش در صحنه انتخابات گفت: سئوالات زيادي در اين مورد از من شده است اما من مثبت و منفي چيزي نگفته ام، افراد زيادي از شهرستان ها و جمعيت هاي مختلف اعم از روحاني و دانشگاهي مي آيند با من صحبت مي كنند و من به صحبت ها گوش مي دهم. كروبي گفت: البته تمام كساني كه مي آيند و گفت وگو مي كنند در مورد حضور من صحبت نمي كنند. عده اي مي آيند مي گويند كه در انتخابات شركت نكن و عده اي ديگر مي گويند كه براي انتخابات، فردي را معرفي كن. من تا اين لحظه تصميمي نگرفته ام و فقط گوش داده ام، البته تصميم گيري در اين مورد با خود من است.
حرف ها را مي شنوم و در انتها تصميم مي گيرم.

ديپلماسي بهترين راه حل برنامه  هسته اي ايران است
خبرگزاري فرانسه به نقل از يك ژنرال بازنشسته آمريكايي گزارش داد: ديپلماسي بهترين راه حل واشنگتن براي رويارويي با نگراني هاي مربوط به برنامه هسته اي ايران و كره شمالي است.
اين خبرگزاري فرانسوي به نقل از تامي فرانكس، ژنرال بازنشسته آمريكايي كه در حاشيه كنفرانسي در ليسبون صحبت مي كرد افزود: فكر نمي كنم براي ما مفيد باشد كه بگوييم بهتر است اين كار را انجام دهيد يا كاري ديگر را، اين روش ما نيست. وي ادامه داد: آنچه كه ما مي خواهيم انجام دهيم حل اين مساله در ايران از طريق ديپلماسي است و فكر مي كنم اين همان كاري است كه بيشتر افراد در حال حاضر بر روي آن كار مي كنند.
اين ژنرال سابق آمريكايي هم چنين گفت: معتقدم كه پاسخ مشكل در كره شمالي نيز با ديپلماسي و ادامه مذاكره به دست خواهد آمد.

سياست هاي كاهش نابرابري درآمدي در ايران تشريح شد
ايسنا: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه، فاصله نابرابري درآمدي ميان ۱۰ درصد ثروتمندترين افراد جامعه به ۱۰ درصد فقيرترين افراد ۱۷ و ۱۲ دهم و در مورد ۲۰ درصد ثروتمندترين افراد به ۲۰ درصد فقيرترين افراد جامعه ۹ و ۷ دهم اعلام كرد و گفت: براساس برنامه چهارم توسعه براي كاهش اين نابرابري به ۱۴ و ۵/۵ هدف گذاري شده است.
دكتر واعظ مهدوي گفت: شاخص ضريب جيني در ايران ۴۳/۰ است كه براي تقليل آن به ۳۷/۰ در برنامه چهارم توسعه برنامه ريزي شده و بندهاي متعددي از آن و افزايش ميزان درآمد سه دهك پايين درآمدي كشور و جبران آثار برنامه هاي اقتصادي و اجتماعي بر اين سه دهك از طريق افزايش قدرت خريد آنان در دستور كار دولت قرار گرفته است.
دكتر واعظ مهدوي تصريح كرد: بررسي ها نشان مي دهد ميزان هزينه هاي غيرخوراكي در ۷ دهك بالاي درآمدي كشور طي دهه  اخير «بالا» ، دهك هشتم «ثابت» و دو دهك آخر درآمدي «پايين» آمده است و اين به معناي كاهش سطح درآمد در دو دهك پايين درآمدي است؛ چراكه با بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي خانوارها، فاصله ميزان هزينه هاي خوراكي و غيرخوراكي افزايش مي يابد.
وي تعداد افراد زير خط فقر شديد در كشور را زير يك ميليون نفر اعلام و خاطرنشان كرد: بر اساس تعاريف سازمان ملل، افراد با درآمد كمتر از يك دلار (بر اساس برابري قدرت خريد دلار در روز) زير خط فقر شديد قرار دارند كه اين جمعيت در ايران كمتر از ۲ درصد است.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه اظهار اميدواري كرد تا پايان برنامه چهارم توسعه، كل اين جمعيت بطور كامل تحت پوشش قرار گيرد.
دكتر واعظ مهدوي همچنين با اعلام اين كه ۱۵ درصد جمعيت كشور زير خط فقر نسبي هستند، افزود: با افزايش ميزان درآمد افراد جامعه، خط فقر نيز بالاتر مي رود و ما در حال برنامه ريزي براي بسيج سياستهاي تأمين اجتماعي، گسترش چتر بيمه هاي اجتماعي و ساماندهي نظام حمايتهاي اجتماعي براي پوشش بيشتر جمعيت زير خط فقر نسبي در كشور هستيم و طبق برنامه چهارم توسعه اين ميزان جمعيت با ۸ درصد كاهش، به ۷ درصد مي رسد.
به گفته وي، طراحي برنامه هاي ويژه اشتغال، توانمندسازي و جلب مشاركت هاي اجتماعي براي همه به ويژه گروههاي زير خط فقر مورد تأكيد قرار گرفته است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |