پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۸ - Nov 18, 2004
۶ هزار نفر سالانه به جمعيت  كم شنوا افزوده مي شود
ايسنا: مسئول گروه ناشنوايي - آگاهي معاونت پيشگيري سازمان بهزيستي كشور با اعلام تولد سالانه ۵ تا ۱۰ هزار نوزاد كم شنوا از بين يك ميليون و ۲۰۰ هزار زايمان گفت: طرح غربالگري شنوايي نوزادان تا سطح شناسايي، تشخيص و مداخله زود هنگام شنوايي گسترش يافت.
دكتر مسعود انصاري با اعلام وجود ۷۰ هزار كم شنواي عميق دوطرفه در كشور تصريح كرد: با اضافه كردن آمار كم شنواهاي يكطرفه اين آمار به ۲۱۰ هزار نفر مي رسد كه اين ميزان نيز حدود ۶ درصد كل كم شنواهاي كشور است.

گفت و گو ي همشهري با معاون اشتغال وزارت بهداشت
برنامه هاي وزارت بهداشت براي اشتغال پزشكان اعلام شد
براي هر۱۰ هزار نفر در ايران ۱۱ پزشك وجود دارد و اين رقم در
كشورهاي غربي و پيشرفته ۱۸ تا۲۰ پزشك مي باشد
006855.jpg
گروه اجتماعي: عباس اسدي: ۴۵ هزار نفر پزشك و پيراپزشك در كشور جوياي كار هستند كه ۱۳ تا ۱۵ هزار نفر آنها را پزشكان عمومي تشكيل مي دهند.
دكتر محمد نوري معاون اشتغال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در گفت وگوي اختصاصي با روزنامه همشهري با اشاره به اين كه براي هر۱۰ هزار نفر در ايران ۱۱ پزشك وجود دارد و اين رقم در كشورهاي غربي و پيشرفته ۱۸ تا۲۰ پزشك مي باشد، گفت: اگر بتوانيم فرهنگ بهره مندي از پزشك خانواده و گرايش و دغدغه جدي به كسب اطمينان از سلامت خود را براي افراد جامعه نهادينه كنيم بحث و مسأله پزشكان مازاد در كشور برطرف خواهد شد.
وي مجموع پذيرفته شدگان سالانه رشته هاي پزشكي را ۲۳ هزار نفر اعلام كرد و گفت: با اين روند پذيرش دانشجو كه به جاي خود اخلاقي پسنديده و ارزشمند است، اگر براي اشتغال زايي آنها كاري نشود با يك بحران كاري در گروه پزشكي مواجه خواهيم شد و خدمات پزشكي به صورت عادلانه به مردم ارائه نخواهد شد.
معاون سلامت وزارت بهداشت بحث مازاد پزشكان را يك مسأله جدي در تهران دانست و گفت: در حالي اين موضوع اهميت يافته است كه بسياري از استان هاي محروم كشور از كمبود پزشك و پيراپزشك رنج مي برند. وي برنامه هاي وزارت بهداشت براي رفع مشكل پزشكان مازاد را رتبه بندي تخصصي، تشكيل ستادهاي اشتغال در دانشگاه هاي علوم پزشكي و فراخوان جويندگان كار از طريق دفاتر پستي اعلام كرد و گفت: توانسته ايم سال گذشته براي ۲۴ هزار نفر از آنها فرصت شغلي ايجاد كنيم، ضمن آن كه اعزام به خارج پزشكان را در دستور كار داريم.
دكتر نوري بيشترين جويندگان كار در رشته هاي پزشكي و وابسته را۲۰ درصد مربوط به رشته پرستاري اعلام كرد و گفت: پزشكان عمومي با ۱۸ درصد، مامايي ۵/۱۷ درصد، علوم آزمايشگاه ۶/۵ درصد و هوشبري با ۸/۲ درصد در رتبه هاي بعدي جاي دارند و ۳۲ درصد ديگر مربوط به ۲۸ رشته پزشكي است.
معاون اشتغال وزارت بهداشت از اعزام نيروي كادر پزشكي به خارج از كشور به عنوان يك اقدام و هدف مقطعي ياد كرد و گفت: چون شمار كساني كه اعزام مي شوند در مقايسه با جويندگان قابل توجه نيست نمي تواند به عنوان يك اقدام جدي در رفع مشكل بيكاري پزشكان نقش آفرين باشد.
دكتر نوري از سوي ديگر مزيت اعزام پزشكان به خارج از كشور را توانمندي و اقتدار ايران در عرصه دانش پزشكي دانست و گفت: با همين هدف ايجاد رابطه سازماني با ساير وزارتخانه ها در كشورهاي ديگر براي اعزام نيرو به خارج از كشور در دستور كار قرار گرفته و كشورهاي قطر، عمان، عربستان، آفريقاي جنوبي، ارمنستان، افغانستان، انگلستان، مالزي و نروژ تقاضاي اعزام پزشكان ايران را داشته اند كه وزارت بهداشت تلاش دارد برنامه اعزام پزشكان را با ملاحظه تسلط آنها به زبان انگليسي در مقاطع مختلف مد نظر قرار دهد.
وي افزود: در همين راستا طي برنامه سوم توسعه هشت هزار و۴۵۱ طرح توسط ستادهاي اشتغال دانشگاه هاي علوم پزشكي به بانك رفاه كارگران معرفي كه از ناحيه آن ۲۱۹ ميليارد از طريق سهم بانك عامل و سهم وزارت بهداشت براي هفت هزار و۱۶۳ طرح اعتبار جذب شده است.

زيارتگاه هاي تهران بازسازي مي شود
006861.jpg
گروه علمي فرهنگي: مدير كل اوقاف و امور خيريه استان تهران گفت: به منظور حفظ و گسترش فضاهاي معنوي، اماكن متبركه و زيارتگاه هاي عمومي استان تهران ترميم و بازسازي مي شوند.
سيدمجتبي سجادي در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: با توجه به ضرورت گسترش و احياي فضاهاي معنوي و فرهنگي متناسب با نيازهاي جامعه، در راستاي اجراي سياست ها و تأكيدات نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف، اداره كل استان تهران نسبت به تسريع در روند احياي اماكن متبركه و زيارتي، امامزاده ها و موقوفات اين استان اقدام خواهد كرد.
وي افزود: استان تهران با دارا بودن بيش از ۳۵۰ مكان زيارتي شامل امامزاده ها و بقاع متبركه يكي از غني ترين استان هاي كشور از نظر پايگاه ها و مراكز معنوي است و اين سازمان در راستاي احياي اماكن مذهبي و گسترش فرهنگ تاكنون موفق به ترميم، بازسازي و ساماندهي ده ها امامزاده و بقعه در اين استان شده است.
وي خاطرنشان كرد: امامزاده صالح، امامزاده قاسم، امامزاده عبدالله و... از جمله مراكزي بودند كه اداره اوقاف طي سال هاي اخير آنها را مرمت، نوسازي، بازسازي و تعمير كرده و با اجراي طرح هاي عمراني جهت توسعه خدمات رفاهي براي زائران همچون ايجاد زايرسرا و استراحتگاه، كتابخانه، فضاي سبز، پاركينگ مراكز خدماتي و بهداشتي و... اقدام نموده است.

كسري بودجه خودرو جانبازان تأمين شد
006858.jpg
مهر:  معاون تعاون سازمان امور جانبازان با بيان اينكه مشكل واگذاري سري اول خودروها به جانبازان كه به دليل كمبود اعتبار به تعويق افتاده بود ، با تامين اين اعتبار حل شد ، گفت : اعتبار واگذاري خودرو به جانبازان ۲ ميليارد تومان كسري داشت كه هفته گذشته اين كمبود اعتبار تامين شد و كار واگذاري به زودي انجام خواهد پذيرفت .
يوسف مجتهدي ضمن بيان اين مطلب افزود: مرحله پاياني كار كشيدن چك به حساب ايران خودرو توسط بانك ملي است كه اين مرحله هم تا پايان هفته آينده انجام خواهد شد.
معاون تعاون سازمان امور جانبازان خاطر نشان كرد: جانبازان مي توانند از ده روز ديگر به دفتر بنياد در استانها مراجعه كرده و در صورتي كه نامشان در ليست ۴ هزار نفر سري اول باشد ، براي دريافت خودرو به همراه معرفي نامه خود به مركزي كه به آنها اعلام مي شود مراجعه كنند.
يوسف مجتهد با تاكيد بر اينكه در ليست اوليه تمام جانبازان بالاي ۵۵ درصد و تعدادي از جانبازان بالاي ۵۰ درصد لحاظ شده اند، اظهار داشت : تعداد جانبازان بالاي ۵۵ درصد در كل حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر است كه در سري اول دريافت خودرو قرار گرفته اند و بقيه جانبازان بالاي ۵۰ درصد هستند كه به ترتيب ليست هاي اعلام شده مي توانند براي دريافت خودرو مراجعه كنند.

دادستان كل كشور :
مخالفان غني سازي اورانيوم چرا نگران مواد مخدر نيستند
ايسنا: دهمين و آخرين كارگاه آموزشي قضات و دست اندركاران مبارزه با مواد در مجتمع «دشت بهشت» با حضور دادستان كل كشور و رييس كل دادگستري استان تهران برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور حجت الاسلام والمسلمين دري نجف آبادي دادستان كل كشور، حجت الاسلام  عليزاده، رييس كل دادگستري استان تهران و رييس كميته معاضدت حقوقي و قضايي برگزار شد، دري نجف آبادي در اين مراسم ضمن تشكر از زحمات پنج ساله حجت الاسلام  عليزاده در دادگستري استان تهران و مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: عمر را براي عبادت و خدمت مي خواهيم و چه بهتر كه اين خدمت براي سلامت جامعه باشد.
وي گفت: طبق آخرين آماري كه به دست ما رسيده غربي ها چهار ميليارد دلار صرف كرده اند تا ببينند انتظار، مرجعيت، امام حسين(ع)، غدير و ... چه نقشي را در ميان جوانان ما برعهده دارد و مطمئناً  با اين اوصاف در بخشهاي ديگر نيز برنامه ريزي مي كنند.
وي گفت: ما بايد از همه فرصت هاي جهاني استفاده كنيم و همه اهرم هاي مبارزه با اين امر را به كار ببريم؛ از جمله اين كه با اتخاذ ديپلماسي فعال در سازمان ملل و كشورهاي اروپايي از حقوق خود دفاع كنيم. چطور مي توان پذيرفت در آژانس با غني سازي اورانيوم برخورد شود و يا با ساخت UF6 يا UF4، اين همه عكس العمل نشان داده شود، ولي با كاشت و توليد ۵ هزار تن ترياك و تبديل آن به مرفين و هروئين عكس العملي نشان داده نشود؟ اگر آژانس و غيره مسأله است آيا مبارزه با مواد مخدر مسأله نيست؟
دري نجف آبادي افزود: در حال حاضر دو ميليون معتاد در كشور وجود دارد و يك ميليون نفر نيز به صورت تفنني از مواد مخدر استفاده مي كنند. حساب كنيم كه اين تعداد با احتساب اعضاي خانواده كه متوسط چهار نفر هستند چه حجمي از جمعيت را به خود اختصاص مي دهد. آيا اين امر قابل تأمل نيست؟
وي با ابراز خوشحالي از اين كه مقام معظم رهبري اجازه داده اند كه طرح مبارزه با مواد مخدر در مجلس مطرح شود، گفت : البته قانون مجمع تشخيص مصلحت نظام قانون مطلوبي است. در اين قانون سياستهاي كلان نيز ديده شده است كه اميدواريم در اسرع وقت نهايي شود.
گفتني است كه اين كارگاه امروز به پايان مي رسد.

مديركل درمان غيرمستقيم تأمين اجتماعي:
استفاده از بيمه مكمل ۵ درصد سهم مستمري بگير را كاهش مي دهد
گروه اجتماعي: بيشترين هزينه هاي بهداشتي و درماني هر فرد بيمه شده براي سازمان بيمه گر در دو سال پاياني عمر وي است و استفاده از بيمه مكمل ۵درصد سهم مستمري بگير را كاهش مي دهد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر حسن زاده مديركل درمان غيرمستقيم تأمين اجتماعي ضمن اعلام اين مطلب گفت: با توجه به مشكلاتي كه افراد در دوره سالمندي با آن مواجه مي شوند نيازمند استفاده از بيمه مكمل هستند. اما براي بيمه مكمل بايد تعريفي وجود داشته باشد. يعني ابتدا بايد خدمت پايه را تعريف كنيم و بعد بگوييم بيمه درمان مكمل، خدمات مازاد بر اين سطح را پوشش مي دهد، نه اينكه يك خدمت واحد با چند نرخ و چند تعرفه ارائه شود.
وي افزود: اگر بيمه شده قرار است از بيمه مكمل مازاد هزينه ها استفاده كند هزينه هاي مازاد بايد تنها مربوط به خدمات ويژه هتلينگ باشد. كاري كه ما در تأمين اجتماعي تحت عنوان بيمه درمان مكمل مستمري بگيران انجام داده ايم و يك گروه هدف در نظر گرفته ايم كه اين گروه اجتماعي، همه افرادي هستند كه به نام مستمري بگير شناخته مي شوند. اين گروه درواقع گروهي هستند كه در برابر هزينه هاي درمان آسيب پذيرتر هستند چرا كه بيشتر آنها مستمري حداقلي دريافت مي كنند و علاوه بر آن در سني قرار دارند كه بيشترين بار مالي به آنها تحميل مي شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه منابع ملي طرح بيمه مكمل ازكجا تأمين مي شود گفت: با بررسي هايي كه انجام داديم به اين نتيجه رسيده ايم كه بهترين راه تأمين منابع، استفاده از منابعي است كه در ماده ۸۹ قانون تأمين اجتماعي پيش بيني شده است. در اين ماده از قانون پيش بيني شده كه افرادي كه مستمري بازنشستگي و يا از كارافتادگي دريافت مي كنند به همراه افراد تحت تكفل و همچنين افرادي كه مستمري بازماندگان دريافت مي كنند، با پرداخت ۲درصد از مستمري دريافتي از خدمات درماني تأمين اجتماعي برخوردار مي شوند.
وي افزود: در گذشته اين مبالغ به حساب هاي بخش درمان تأمين اجتماعي وارد نمي شد. ما فكر كرديم كه از اين اعتبار، براي برقراري بيمه درماني مكمل استفاده كنيم. از محل اين منابع، براي اين كه هم تسهيلات بيشتري به اين افراد بدهيم و سهم آنان را در هزينه هاي درمان كاهش دهيم، از پانزدهم ارديبهشت ،۱۳۸۰ حمايت جديدي تحت عنوان بيمه مكمل درمان بازنشستگان و مستمري بگيران به حمايتهاي سازمان تأمين اجتماعي اضافه شد.دكتر حسن زاده در مورد جزئيات استفاده از بيمه مكمل گفت: بيمار به هنگام مراجعه به بيمارستانهاي دولتي و دانشگاهي مستمري بگير ملزم به پرداخت ۱۰درصد هزينه هاي بستري است كه با برقراري بيمه مكمل، سهم مستمري بگير به ۵درصد كاهش يافته و به طور متوسط رقمي در حدود ۵هزارتومان به ازاي هر مورد بستري از هزينه هاي مستمري بگيران كاهش پيدا مي كند.

جزئيات بيمه طلاب اعلام شد
گروه اجتماعي: مركز خدمات حوزه هاي علميه قم جزئيات بيمه تامين اجتماعي طلاب را اعلام كرد.
مركز خدمات حوزه هاي علميه قم طي توافقي با سازمان تأمين اجتماعي كليه طلاب زير پنجاه سال را تحت پوشش خدمات و مزاياي اين سازمان شامل درمان، بازنشستگي و از كارافتادگي قرار مي دهد.
براساس اين گزارش طلاب حوزه هاي علميه قم از اين پس مي  توانند با در دست داشتن يك قطعه عكس و دفترچه بيمه حوزه به ساختمان شماره ۲ مركز خدمات حوزه  هاي علميه قم واقع در خيابان ۱۹ دي مراجعه و نسبت به دريافت دفترچه جديد اقدام نمايند.
به گزارش خبرگزاري فارس طلاب، پيش از ورود به نظام تأمين اجتماعي بايد چكاب كامل پزشكي شده و با سلامتي كامل تحت پوشش قرار بگيرند. هزينه چكاب و درمان هاي احتمالي همچنان با دفترچه هاي حوزه انجام مي پذيرد. در اين طرح، مركز خدمات حوزه هاي علميه از طرفي كارفرماي طلاب و از طرف ديگر شعبه سازمان تأمين اجتماعي محسوب مي شود تا حوزويان، نيازي به مراجعه به مراكز غير حوزوي نداشته باشند.
طبق قانون، سهم كارفرما در حق بيمه ماهيانه ۲۰ درصد و سهم بيمه شده ۷ درصد درآمد سرانه هر ايراني است كه هر سال از سوي دولت اعلام مي شود. هر طلبه امسال بايد هر ماه حدود ۷ هزار تومان براي بيمه بپردازد. اين مبلغ با وكالت طلاب از شهريه كسر مي شود. اين در حالي است كه ميانگين دريافتي طلاب سراسر كشور از محل شهريه (كمك هزينه تحصيلي) ۲۶ هزار تومان است.
طلاب پس از تشكيل پرونده بيمه اي مي توانند از خدماتي چون حمايت در برابر حوادث و بيماري ها، مستمري بازنشستگي، مستمري از كارافتادگي، مستمري بازماندگان، غرامت دستمزد ايام بيماري، كمك هزينه ازدواج، دريافت هزينه وسايل كمك  پزشكي و كمك هزينه كفن و دفن بهره مند گردند.
هزينه بيمه شدن طلاب به علت حذف مقرري بيمه بيكاري ۳ درصد كمتر از ساير بيمه شدگان است.
سوابق هزينه هاي درماني طلاب در دفترچه هاي جديد سازمان تأمين اجتماعي منظور نخواهد شد اما چنانچه طلبه اي قبلاً از طريق ارگان هاي دولتي، خصوصي يا بيمه خويش فرما سابقه اي داشته باشد به مجموعه سنوات افزوده خواهد شد و در مجموع پس از ۳۰ سال، بازنشسته محسوب مي شود. افراد تحت تكفل طلاب و فرزندان تا فرزند چهارم جزو پرونده بيمه اي هر طلبه به شمار مي روند و به هر يك دفترچه خدمات درماني داده مي شود.
طي اطلاعيه مركز خدمات حوزه هاي علميه ساكن در قم، متولدين سال هاي ۳۳ تا ۳۷ از تاريخ ۱/۸/۸۳ تا ۱/۱۰/۸۳ و متولدين سال هاي ۳۸ تا ۴۲ از تاريخ ۱۵/۸/۸۳ تا ۱۵/۱۰/۸۳ بايد به اين مركز مراجعه كنند.
ساير طلاب قمي، طلاب شهرستاني و نيز روحانيان بالاي ۵۰ سال بايد منتظر اطلاعيه هاي بعدي مركز خدمات حوزه هاي علميه باشند.
دفترچه جديد نيروهاي مسلح
همچنين گزارش ديگري درباره تعويض دفترچه هاي نيروهاي مسلح حاكي است، كاركنان نيروهاي مسلح تا پايان آذرماه بايد با مراجعه به نمايندگي هاي سازمان تأمين خدمات درمان وابسته به وزارت دفاع، نسبت به دريافت دفترچه هاي جديد خود اقدام كنند.
دفترچه هاي كنوني خدمات درماني حتي اگر مورد استفاده قرار نگرفته باشد بايد با دفترچه هاي جديد تعويض شود.
بنابراين گزارش دفترچه هاي جديد خدمات درماني، در راستاي سيستم بيمه اي مكانيزه، امكان ارائه خدمات متنوع بر حسب يگان، اشتغال به خدمت يا بازنشستگي، سرپرست يا خانواده وي، بيماران خاص و ... را فراهم مي آورد. در حالي كه هم اينك تمامي بيمه شدگان از دفترچه واحدي برخوردارند.
به گزارش مهردر سيستم جديد، امكان صدور دفترچه هاي خدمات درماني، بدون بيمه مكمل براي كاركنان متقاضي وجود دارد. در حالي كه تمامي دفترچه هاي كنوني الزاما داراي پوشش بيمه اوليه و مكمل است.در اين سيستم بر خلاف دفترچه هاي كنوني كه داراي تاريخ اعتبار و تعداد صفحات برابر است، تاريخ اعتبار هر دفترچه و همچنين تعداد صفحات آن براساس سن بيمه شده نيست و نوع كفالت متناسب با نياز تعيين مي شود.

فقط بخش دولتي مي تواند برخي داروهاي تاريخ مصرف گذشته را توزيع كند
ايلنا: فقط بخش دولتي مي تواند با اعمال قدرت و نفوذ داروهاي تاريخ مصرف گذشته را در اختيار توزيع كنندگان بگذارد.
دبير انجمن داروسازان ايران، همچنين اعلام كرد: اگر دارويي نزديك به گذشتن تاريخ مصرف، در بازار توزيع مي شود، اين كار توسط بخش هاي دولتي صورت مي گيرد.
سيد جمال سعيد واقفي افزود: بخش خصوصي كه واردات دارو را در اختيار گرفته، تاكنون هيچ تخلفي در اين زمينه نداشته است. به گفته واقفي، بخش خصوصي براي وارد كردن داروها شرط داشتن دو سوم از تاريخ مصرف داروها را گذشته است.وي تصريح كرد: بخش خصوصي در وارد كردن داروها، توجه ويژه اي دارد و كمترين تخلفات در كار آنها، وجود دارد.دبير انجمن داروسازان ايران، در خصوص داروهاي تاريخ مصرف گذشته بيماري هموفيلي، گفت: اگر توزيع داروهاي بيماران هموفيلي نيز به بخش خصوصي واگذار شود، تخلفات بسيار كاهش مي يابد.
وي خاطرنشان كرد: نظارت بر تاريخ داروها به عهده وزارت بهداشت است، اما بحث داروهاي هموفيلي ها به سازمان انتقال خون مربوط مي شود.
گفتني است؛ مدير عامل كانون هموفيلي ايران عنوان كرده كه در حال حاضر بيماران از كمبود دارو رنج مي برند اما داروها در انبارها احتكار شده اند.

بخش عمده اي از هزينه  درمان بيماران رواني در تعهد تأمين اجتماعي است
گروه اجتماعي: متخصصين در همايش روانپزشكان ايران اعلام كردند كه بيشترين هزينه هاي درماني بيماران رواني در جهان در ايران پرداخت مي شود.
به گزارش خبرنگار ما دكتر عبدالله روشن مدير كل تأمين اجتماعي استان تهران گفت: هزينه درمان بيماران رواني جزء تعهدات تأمين اجتماعي است و در مراكز طرف قرارداد در بخش بستري ۹۰درصد هزينه و در بخش سرپايي ۷۰ درصد هزينه  پرداخت مي شود، ضمن اين كه در مراكز ملكي هم كاملاً  رايگان خدمات ارائه مي شود.
وي همچنين گفت: بخشي از بيمارستان شهيد لواساني به عنوان تنها مركز روانپزشكي سازمان تأمين اجتماعي كه در مجموع ۹۰ تخت بستري دارد به بيماران بيمه شده مبتلا به بيماريهاي روحي و رواني اختصاص داده شده است.دكتر روشن در مورد اين كه آيا اين تعداد تخت و بيمارستان جوابگوي اين بيماران است؟گفت: سازمان تأمين اجتماعي در كل كشور بيمارستان روانپزشكي ندارد اما چون بخشهاي رواني زيادي در كشور وجود دارد به راحتي سازمان تأمين اجتماعي مي تواند خريد خدمت كند.

افزايش تعرفه پزشكي بيمه شدگان را با مشكل مواجه خواهد كرد
مهر: در صورت افزايش تعرفه پزشكي از سوي نظام پزشكي بيمه شدگان با مشكلات عديده اي مواجه خواهند شد.
دكتر غلامرضا سليماني در مراسم تجليل از مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي گفت : با وجود اينكه در حال حاضر سازمان تأمين اجتماعي به حيات خود ادامه مي دهد اما با مشكلات مالي عديده مواجه شده است.
وي گفت: در حال حاضر بازنشستگان با حقوق ۱۵۰ هزار تومان زير خط فقر زندگي مي كنند كه در صدد هستيم درآمد هاي سازمان را تا حد امكان افزايش داده تا از اين طريق تغييراتي در حقوق بازنشستگان صورت دهيم.
وي افزود : سازمان تأمين اجتماعي داراي ۹۶۰ هزار نفر مستمري بگير است كه ۵۵۰ هزار نفر آنان طبق روال عادي كار بازنشسته شده اند و پيش بيني مي شود تا پايان سال ۸۳ ، ۱۵۰ هزار نفر از طريق قانون سخت و زيان آور بازنشسته شوند.
وي در خصوص مشكلات درماني بازنشستگان تأمين اجتماعي گفت : هر ساله ۹۰۰ ميليارد تومان در بخش درمان هزينه مي شود و بسياري از منابع سازمان در اين امر صرف مي  شود.
وي گفت : حذف برخي داروهاي بيماران خاص از ليست داروهاي تحت پوشش سازمان به جهت افزايش هزينه هاي سازمان باعث ايجاد مشكلاتي براي بيمه شدگان و مستمري بگيران شده است كه سازمان نيز به اين امر واقف است.
سليماني در خصوص اجراي همسان سازي حقوق بازنشستگان گفت : سازمان تأمين اجتماعي ۴۵ ميليارد تومان به امر همسان سازي حقوق بازنشستگان اختصاص داده است در صورتي كه منابع اين امر بايد از سوي دولت تأمين مي شد.
رييس كانون بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي نيز در حاشيه اين مراسم بازنشستگان را ضعيف ترين قشر در جامعه دانست و گفت : با توجه به وضعيت حاد مالي اين قشر در جامعه بايد حمايت از بازنشستگان افزايش يابد.

مدير كنترل كيفي سازمان انتقال خون:
ابزارهاي شناسايي عفونت هاي ويروسي در ايران
داراي تأييديه هاي جهاني است
ايسنا: مدير كنترل كيفي سازمان انتقال خون با اعلام اين كه حركت انتقال خون به سمت تضمين كيفيت خون است، گفت: خود حذفي محرمانه راهي براي ارتقاي كيفي خونهاي اهدايي در كشور است.
دكتر صديقه اميني با بيان اين كه به ندرت از كيت هاي ايراني  براي تشخيص آلودگي هاي خوني استفاده مي شود، اظهار داشت: عمده كيت هاي مصرفي براي  شناسايي عفونت ويروسي HIV و هپاتيت B و C توليد كشورهايي همچون ايتاليا، فرانسه، هلند، آلمان و روسيه است كه داراي تاييديه هاي جهاني از سازمانهاي بهداشت و غذا و داروي آمريكا و CE اروپاست.
وي با بيان اين كه در صورت فقدان اين تاييديه ها امكان شركت در مناقصه براي آنها حذف خواهد شد، افزود: چهار تستHIV، HBV، HCV و سيفليس براي كليه خونهاي اهدايي انجام و بنا بر نياز منطقه آزمايش HIV و ساير بيماريهاي انگلي انجام مي شود به نحوي كه در حال حاضر تست شناسايي HILV در استان خراسان در حال انجام است.
اميني با بيان اين كه اهدا كنندگان ايراني بهترين و سالمترين اهدا كنندگان خون هستند، گفت: طي سالهاي اخير كليه كيت هاي ورودي به كشور براي غربالگري خونهاي اهدايي به مناقصه گذاشته مي شود و پس از پذيرش در آزمايشگاههاي كنترل كيفي مورد بررسي مجدد قرار مي گيرند؛ اين در حاليست كه اين كيت ها بايد داراي تاييديه هاي بين المللي از مراجع معتبر جهاني باشند.
مدير كنترل كيفي سازمان انتقال خون افزود: اين بررسي ها با استفاده از پانل هاي معتبر بين المللي است كه هزينه هاي گزافي نيز براي سازمان در بردارد.

شيوه جديد بهره برداري كيفي از منابع آبي
گروه علمي فرهنگي: شيوه جديد بهره برداري كيفي از منابع آبي براي نخستين بار در كشور توسط يكي از پژوهشگران دانشكده مهندسي عمران و محيط زيست دانشگاه صنعتي اميركبير مدل سازي شد.
رضا كراچيان فارغ التحصيل دانشگاه صنعتي اميركبير و مجري طرح، اساس اين مدل را برداشت از لايه هاي مختلف آب ذكر كرد و گفت:يافته هاي اين پژوهش به طراحان سد كمك مي كند تا تعداد و ارتفاع دريچه هاي مورد نياز را برآورد كنند. وي افزود: در اين تحقيق براي اولين بار به بركه هاي تبخير اشاره و مدلي ارائه شده است كه برمبناي آن بخشي از زه آبهايي كه وارد رودخانه  مي شود در اين بركه ها جمع آوري و سپس تبخير شود. اين روش در استان خوزستان كه فاضلاب زيادي به رود كارون وارد مي شود و دماي هوا امكان تبخير سديم آب را مي دهد قابل انجام است.
كراچيان افزود: مدل ارائه شده در اين پژوهش مي تواند با درنظر گرفتن معيارهاي استفاده كمي و كيفي، امكان استفاده بهينه از منابع آبي سدها را فراهم كند.وي تصريح كرد: مسئله بهره برداري كيفي به ويژه در ايران به علت قرار گرفتن در منطقه خشك و همچنين مشكلات ورود زه آبهاي تصفيه نشده كشت و صنعت ها، اراضي كشت نيشكر و فاضلاب صنايع به جريان هاي آب اهميت ويژه اي دارد.بر اساس اين گزارش، يافته هاي اين پژوهش مي تواند در متغيرهاي مختلف آب مانند دما، ميزان اكسيژن و املاح مورد استفاده قرار گيرد.اين تحقيق در رساله دكتراي عمران در دانشگاه صنعتي اميركبير انجام شده و از نتايج آن ۱۵مقاله و سخنراني علمي تهيه شده است.

جسته و گريخته
ازدواج با زنان عراقي
ايرنا: وزارت  دادگستري  كويت  با انتشار گزارشي  تاكيد كرد، ازدواج  مردان  كويتي  با زنان  عراقي  پس  از سقوط  نظام «صدام  حسين» به  صورت  چشمگيري  افزايش  يافته است .به  موجب  اين  گزارش  كه    در مطبوعات  كويت  منتشر شد طي  يك  سال  گذشته  ۷۶۳ ازدواج  ميان  مردان  كويت  با زنان  عراقي  ثبت  شده  است .روزنامه  الراي  العام     در اين  خصوص  نوشت  : تمايل  مردان  كويتي  براي  ازدواج  با زنان  عراقي  به  طور روزافزوني  افزايش  يافته  است  به  صورتي  كه  در يك  هفته  ۱۱۳ ازدواج  ميان  مردان  كويتي  و زنان  عراقي  به  ثبت  رسيده  است .اين  روزنامه  افزود : اخيراً مجوز ورود براي  بيش  از ۶۰۰ خانم  عراقي  كه  از سوي  فاميل هاي  خود در كويت  دعوتنامه  ارائه  كردند و نيز براي  ۱۶۳ دختر عراقي  براي  ملحق  شدن  به  همسران  كويتي  خود ، صادر شده  است . اين  گزارش  مي افزايد : سن  خانم هاي  عراقي  كه  با مردان  كويتي  پس  از سقوط  نظام  صدام  حسين  ازدواج  كردند بين  ۱۸ الي  ۳۰ سال  است  در حالي  كه  سن  مردان  كويتي  بين  ۲۵ تا ۷۰ سال  است .
خطر تعهد به كار
واحد مركزي خبر: بررسي  گروهي  از بيماران  در سوئد نشان  مي دهد به  هم  خوردن  نظم  خواب  بيش  از عوامل  ديگر همچون  فشار رواني  بر فرسودگي  جسمي  و رواني  كارگران  مؤثر است .به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  نيوساينتيست، گرچه  روانشناسان  فرسودگي  رواني  ناشي  از بهم  خوردن  نظم  خواب  را در رديف  اختلالات  رواني  قرار نمي دهند اما اين  مشكل  باعث  خستگي  شديد و اختلال  در قدرت  تشخيص  مي شود.محققان  مي گويند فرسودگي  رواني  معمولاً براي  كساني  پيش  مي آيد كه  به  كار خود بسيار پايبند و متعهد هستند گرچه  در اين  ميان  فشار رواني  ناشي  از كار در اختلالات  خواب  مؤثر است  اما هنوز علل  اصلي  اين  مشكل  به  درستي  معلوم  نيست .
قربانيان كوچك انگليس
واحد مركزي خبر: يك  روزنامه  چاپ  انگليس  با انتشار گزارشي  اعلام  كرد بر اساس  نتايج  يك  تحقيق  در لندن، تقريباً نيمي  از كودكان  اين  شهر قرباني  جرم  و جنايت  برضد خود يا اموالشان  هستند.روزنامه گاردين در ادامه گزارش خود افزود:۲۰ درصد كودكان  لندني  گفته اند قرباني  زورگيري  شده اند و ۲۰ درصد نيز گفته اند اموال  و دارايي شان  سرقت  شده  است . اكثريت  كودكان  لندني  اعتقاد دارند در داخل  خانه ، مدرسه  يا وسائل  حمل  و نقل  عمومي  بيشتر احساس  امنيت  مي كنند.
واكسن جديد حساسيت
واحد مركزي خبر: محققان  واكسني  را ساخته اند  كه واكنش هاي  حساسيتي  به  شير، گندم  و بادام  زميني  را به  شدت  كاهش  مي دهد.به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  استنفورد مدت  زمان  اثر اين  واكسن حداقل  سه  ماه  است .ساخت  اين  واكسن  اميد براي  ميليون ها انساني  را كه  به  حساسيت هاي  غذايي  مبتلايند افزايش  داده  است .آلرژي  غذايي  مشكل  بزرگي  است  كه  درمان  مناسبي  براي  آنها وجود ندارد.به  گفته  محققان  اين  ابداع  راه  را براي  يافتن  درمان  قطعي  مبتلايان  به  اختلالات  حساسيتي  هموار كرده  است .
توجه به بيماري هاي فقرا
ايرنا: نخستين اجلاس جهاني علوم پزشكي، به منظور احيا و ترويج تحقيقات در باره «بيماري هاي فقرا» در مكزيك برگزار شد.پايگاه اينترنتي «كانادا پرس» ديروز با اعلام اين خبر افزود: محققين بين المللي علوم پزشكي كه از ۷۶ كشور جهان در اين اجلاس پنج روزه شركت كرده اند، درباره آنچه كه آن را «بيماري هاي فراموش شده» و به عبارت ديگر «بيماري هاي فقرا» نام نهاده اند، بيماري هايي كه نيمي از آمار مرگ و مير جهان را شامل مي شود، گفت وگو مي كنند.
بدون مرزها در ايران
ايرنا: سازمان پزشكان بدون مرز با تأسيس كلينيك ويژه در منطقه گلشهر مشهد روزانه بيماران مهاجر افغان را درمان مي كند.به گفته خانم مارين لوپانه گفت: پزشكان بدون مرز در مشهد با كمك و ياري مركز بهداشت خراسان در درمان و تأمين دارو و بستري بيماران افغان و ايرانيان محروم نيز همكاري دارند.خانم لوپانه از كشور فرانسه به اتفاق تيمي از پزشكان خارجي به مدت هفت ماه است كه در ايران فعاليت مي كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |