پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۸ - Nov 18, 2004
نشست شوراي حكام فرصتي براي راستي آزمايي اروپا
006822.jpg
گروه سياسي: روز گذشته منابع خبري اعلام كردند نشست ماه نوامبر شوراي حكام روز پنجشنبه هفته آينده پنجم  آذرماه ساعت ده و سي دقيقه صبح به وقت محلي در محل دائمي آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين  آغاز به كار مي كند و براساس دستور جلسات پيش بيني مي شود اين نشست حداقل دو روز به طول بيانجامد. بررسي گزارشهاي راستي آزمايي هسته اي تهيه شده توسط مجموعه دبير كل آژانس در مورد فعاليتهاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران، كره شمالي و كره جنوبي از موضوعات اصلي مورد بحث در اين نشست مي باشد. برخي از اظهارنظرها هم از بحثهايي مربوط به تقويت پيمان NPT در جلسات شوراي حكام خبر مي دهد، اما به نظر مي رسد همچون نشست قبلي آژانس در ماه سپتامبر (شهريور) موضوع اصلي بحثها و اظهارنظرهاي اعضاي شوراي حكام باشد چه آنكه مذاكرات پاريس و تأييد توافق حاصل از آن در تهران يكي از اصلي ترين موضوعات مورد توجه رسانه هاي غربي در كنار حوادث مهمي چون فوت عرفات و حمله شبح خشمگين به شهر فلوجه در هفته گذشته بوده است و اين اظهار نظرها همچنان ادامه دارد.
روز گذشته جان بيتر بالكنده نخست وزير هلند كه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد در پارلمان اروپا گفت: آژانس بايد قادر باشد سريعا تعهدات تهران را در قبال اين توافقنامه تأييد كند، آژانس بايد بتواند سريعا اقداماتش را اجرا كند. وي افزوده است: در صورتي كه آژانس، به اين منظور دست نيابد، ما هيچ راه حلي ديگري جز ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت نخواهيم داشت. اما در آمريكا موضع گيري ها كمي مثبت تر بود. سخنگويان دولتي اين كشور توافق ايران و اروپا را گامي مثبت و مفيد خواندند. اسكات مك كليلان سخنگوي رياست جمهور آمريكا از حمايت كشورش از تلاشهاي اروپايي ها براي توافق با ايران خبر داد اما آن را اولين گام خواند. وي افزود: براي رسيدن به اهداف مشترك در مورد ايران بايد قدمهاي ديگري نيز برداشته شود.
مك كليلان ادامه داد: ما در انتظار اقدامات ايران براي اجراي اين توافق هستيم و تأييد اين توافقنامه مشروط به اجراي آن مي باشد. همچنين ريچارد بوچر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز در نشست جداگانه اي توافق با ايران را مفيد خواند و در زمينه امكان تغيير موضع آمريكا در ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت گفت: ما همچنان معتقديم اين پرونده بايد به شوراي امنيت برود اما بايد در نشست آينده شوراي حكام جوياي موضع ديگران در اين زمينه باشيم، همچنين به گزارش ايسنا، روزنامه  هاآرتص رژيم صهيونيستي هم روز گذشته به نقل از يك منبع مطلع در وزارت دفاع اين رژيم، تعليق غني سازي از سوي ايران را خبري خوب خواند و دخالت بين المللي آمريكا و اروپا را عامل مهمي در رسيدن به اين موضوع اعلام كرد.
اين منبع اسرائيلي اضافه كرد: مادامي كه ايران از فعاليت هسته اي دور نگه داشته شود ما زمان بدست مي آوريم حتي اگر اين پاسخي كامل به تهديد ايران نباشد.
رويتر هم ديروز در اقدامي جنجالي و ضد ايران به نقل از يك ديپلمات ناشناس غربي مدعي شد: گزارش البرادعي از فعاليت هسته اي ايران در زمينه طرح ايران براي توليد فلز اورانيوم اين امكان را به ذهن متبادر مي كند كه ايران خواسته هايي براي توليد سلاح هسته اي داشته است. در كنار اين اخبار مهمترين خبر داخلي از سوي خرازي اعلام شد و آن هم اينكه هيأت دولت در مورد اينكه راهبردها و نمايندگان ايران در مذاكرات تخصصي آينده با اروپا چگونه باشد گفتگوهايي شده است كه هنوز به نتيجه نرسيده است.
حسين موسويان سخنگوي مذاكره كنندگان ايراني پرونده هسته اي هم به شبكه خبر سيما گفت: هيچ تضميني وجود ندارد كه اروپايي ها به تعهداتشان عمل كنند و ما نمي توانيم چيزي را تضمين كنيم. وي اضافه كرد: مكانيزمي در توافقنامه پاريس پيش بيني شده كه اروپايي ها را آزمايش كنيم و ملاحظه قطعنامه پيشنهادي اروپايي ها ملاك خوبي براي اثبات متعهد بودن آنان به تعهداتشان است.

يك هفته در سياست ايران
چند كانديداي پنهان؟
006819.jpg
گروه سياسي:سيدمرتضي توكلي-شروع بحث جدي و قابل پيش بيني شوراي نگهبان و وزارت كشور، تازه ترين تلنگري است كه به دو گروه اصول گرا و اصلاح طلب يادآوري مي كند تا انتخابات رياست جمهوري ۸۴ فرصت زيادي باقي نمانده و با چشم برهم زدني، زماني فرا مي رسد كه ماموران ويژه در خيابان هاي شهرها مترصد بازداشت افرادي خواهند بود كه عليرغم پايان ساعت تبليغات انتخاباتي، هنوز با ظرف هاي بزرگ چسب و پوسترهاي پر از لبخند و شعار، دنبال يك جاي خالي ديگر روي ديوارها مي گردند تا سهم بيشتري از فراخواني بصري را به خود اختصاص داده باشند.
غلامحسين الهام و عبدالواحد موسوي لاري، اولي به نيابت از هيات پاسدار قانون اساسي و دومي به نمايندگي از دولت سيدمحمد خاتمي، اين روزها بر سر تعيين تاريخ شمسي انتخابات جروبحث شان بالا گرفته و هر كدام با برداشتي متفاوت از قانون خواهان برگزاري انتخابات ۸۴ در دو ماه متفاوت اند؛ دولت مي گويد بيست وسوم ارديبهشت ماه و شوراي نگهبان اصرار دارد كه در انتخاب تاريخ برخي مواد قانون انتخابات مثل ماده سوم- لحاظ نشده است پس بايد به حدود نيمه دوم فروردين ماه عقب كشيده شود كه تقارن قمري با پايان صفر هم پيدا خواهد كرد.
اين رويارويي سال گذشته نيز تكرار شد كه آن وقت شوراي نگهبان قصد داشت تا انتخابات مجلس هفتم در فضاي ماه محرم برگزار شود ولي وزارت كشور انتخابات را در ايام عزا مصلحت نمي دانست و به پيشنهاد دهه  فجر راي داد كه در نهايت تاريخ يكم اسفند شد كه يك توافق بينابيني بود. به هر حال اين توقف، جايي براي ايستايي بحث انتخابات نخواهد بود و توافقي در نهايت، بحث را به انجام خواهد رساند؛ چنانچه امروز از اصرار ديروز شوراي نگهبان بر پابرجابودن روش شمارش آرا به صورت سنتي كمتر خبري ديده مي شود و در عوض وزارت كشور هم در مقام اجراكننده انتخابات در مواردي اعمال نظر شوراي نگهبان را به صورت مستقيم پذيرفته و اين معادلات قاعده رفتارهاي سياسي است.
در اين ميان اگر چه خبر تاكيد بر اجراي مرّ قانون توسط شوراي نگهبان در انتخاب روز انتخابات، گمانه هاي ديگري نيز همچون استفاده از فضاي تاثيرگذار روزهاي مهم مذهبي شيعه در پايان صفر مطرح مي شود، ولي نبايد از نظر دور داشت كه برگزاري انتخابات در مقطع پيشنهادي فعلي وزارت كشور، قشر عظيمي از دانشجويان و دانش آموزان را به سبب همزماني با امتحانات آخر سال تحصيلي از حضور در تصميم گيري سال آينده محروم خواهد كرد و حداقل آفت اين همزماني، بي توجهي غيرعمدي اين قسمت مهم و تاثير گذار از هرم علمي ايران را به همراه خواهد داشت. با اين وجود شوراي نگهبان، نه به اين دليل اخير، بلكه با اشاره به اصل ۱۱۹ قانون اساسي و ماده يك و ماده سه قانون انتخابات، زمان پيشنهادي را مخالف قانون و شرع دانسته و وزارت كشور را به تجديدنظر فراخوانده است.
و اما هفته  پيش، عبدالله رمضان زاده بود كه خبر از قطعيت حضور مصطفي معين در ليست رياست جمهوري داد.
اين خبر نتوانست در جريان رسانه اي ايران كه علاقه مند به پي گيري خبرهاي رياست جمهوري مي نمايد، موجي ايجاد كند، حتي كوتاه چنانچه دو روز بعد از اعلام اين خبر كه توسط سخنگوي دولت فعلي و عضو موثر جبهه مشاركت در ميان هواداران مشهدي  اين گروه سياسي اعلام شده بود، دفتر معين كانديداتوري اش را به صورت قطعي در اين مقطع تكذيب كرد و اعلام نهايي حضورش را منوط به چگونگي حضور و اقبال مردم دانست. خبر آمدن معين هم البته تازه نبود؛ از زمان اعلام خبر عدم حضور ميرحسين موسوي به صورت غيررسمي و پس از آن افشاي طرح چهارمرحله اي يكي از سياستمداران (كه معين در آن گزينه  مرحله سوم بود)، نام مصطفي معين هم بر سر زبانها افتاد و اتفاقاً اقدامات روشني براي سنجش مقبوليت وي در يكي دو روزنامه صورت گرفت. حتي در اين راستا معين كتاب «چه حاصل» را منتشر كرد كه مانيفست شخصي وي درباره دانشگاه، فرهنگ و توسعه است و در ادامه طي مصاحبه اي به انتقادهاي زمان وزارتش پاسخ گفته است. انتزاعي شناخته شده از سوي كانديداها كه قبل تر هم ديده ايم. روانه كردن اين كتاب به بازار به مشخص شدن نتيجه منفي حدوداً قطعي از نتايج نظرسنجي درباره مقبوليتش مقارن شد كه به نوشته يكي از سايت ها، حتي در انتشار كتاب هم ترديد جدي به وجود آمد و «اگر اعلام انتشار آن نبود شايد از پخش كتاب جلوگيري مي كردند.»
در مجلس هم، دو تن از نمايندگان اكثريت به محض انتشار خبر كانديداتوري وي خواستار رد صلاحيتش شدند و يكي از نمايندگان گفت مصطفي معين در حالي سكاندار وزارت علوم بوده كه حتي نمي تواند يك دانشگاه را اداره كند. و به اين ترتيب مواضع اكثريت پارلماني هم براي معين روشن تر از قبل شد.
نكته  ديگر در كانديداتوري معين كه توسط رمضان زاده اعلام نهايي شد اين بود كه گوينده خبر تصريح كرد معين كانديداي مشترك حزب وي و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي است. در نظر بگيريد كه به محض تحقق پيش بيني اعلام كانديداتوري مهدي كروبي رئيس سابق مجلس، جبهه دوم خرداد از وحدتي كه به دنبال آن بوده به چه كثرتي خواهد رسيد. مسلماً پس از چنين اعلامي، گروههاي مختلف به سراغ كانديداهاي حزبي شان خواهند رفت و در اين قامت رنگارنگ چقدر جاي خالي كانديداي پنهان كه روزهاي بسياري شعار گروههاي اصلاح طلب بود خالي مي نمايد. اين البته حدس نيست، كه عبدالله رمضان زاده هم گفته است اگر ما در مورد معين هم به توافق نرسيم كانديداي حزبي خودمان را معرفي خواهيم كرد و از سوي ديگر عضوي از مجمع روحانيون به صراحت مي گويد كه كانديداي ما كروبي نخواهدبود و در مقابلش كروبي طي سخناني كاملاً روشن از كانديداتوري شخصي اش دفاع مي كند و اعلام مي كند در حال فكر كردن روي پيشنهاد گروههايي است كه از اطراف و اكناف مي آيند و از وي مي خواهند رئيس جمهور شود. با قبول اين فروض چنددستگي با تاكيد بر بيش از دودستگي- در ميان مجمع روحانيوني ها نيز دور از تصور و تصديق نيست.
صبح بيست وچهارم آبان  كه عموم سياستمداران باسابقه در صفوف اول نماز عيد فطر  دوشادوش هم ايستادند و نمازگزاردند، پس از دقايقي از بيان رهبر معظم انقلاب شنيدند آنچه مورد انتظار از همه است  تلاش براي حضور حداكثري مردم در انتخابات مهم ۸۴ است. ايشان همچنين افزودند كه در زمينه انتخابات رياست جمهوري حرف هاي فراواني وجود دارد كه در زمان خود بيان خواهد شد. آنچه معلوم است اين است كه مسلماً توصيه ها و راهبردهاي ايشان در انتخاب ملت ايران نقش بي همتايي خواهد داشت و از اين حيث رسيدن به روز انتخاب ويژگي هاي اصلح را براي همگان روشن تر خواهد كرد. گرچه وجوه ديگر نيز با گذر زمان خود به خود رنگ حقيقي شان را نشان مي دهند كه البته با چنين روند خوشبينانه اي علاوه بر حضور حداكثري، منتخب هم با راي حداكثري به مسند رياست جمهوري خواهد نشست.

انتخاب نهم
گروه سياسي: وزير كشور ديروز پس از جلسه هيات وزيران در گفتگو با خبرنگاران از پيشنهاد برگزاري انتخابات رياست جمهوري در تاريخ ۳۰/۲/۸۴ به شوراي نگهبان خبر داد.در همين حال گمانه زني در خصوص گزينه هاي مطرح از سوي احزاب بدون هيچگونه تغيير محسوسي همچنان براساس احتمالات ادامه داشت.
بيشترين حجم اخبار انتخاباتي ديروز بر روي خروجي خبرگزاريها در خصوص هاشمي بود. رئيس سازمان ملي جوانان و حزب اسلامي كار هدف از تشكيل شوراي هماهنگي جوانان ايران اسلامي را حمايت از كانديداتوري هاشمي عنوان كرد.
حسين مرعشي معاون رئيس جمهور و عضو حزب كارگزاران نيز خبر از ديدار كارگزاران و ۱۲ حزب و تشكل ديگر با هاشمي را در جمع خبرنگاران بعد از جلسه هيات دولت داد.
دبير ستاد انتخابات رياست جمهوري مجمع متخصصين نيز خبر اين ديدار را اعلام نمود. نوري محمدي دبير كل جمعيت جوانان انقلاب اسلامي نيز در جمع مسئولان ستاد انتخاباتي اين جمعيت از هاشمي بعنوان چهره خدوم و مخلص نظام ياد كرد و از شايعاتي كه عليه هاشمي گفته مي شود بشدت انتقاد نمود.قائم مقام جمعيت ايثارگران هم خبر از ادامه بحث و تبادل نظر و رايزني با نخبگان از سوي اين جمعيت داد و افزود: تا ماههاي آينده به حلقه محدودتري از كانديداها خواهند رسيد. دارابي تصريح كرد: ما هنوز با بعضي از كانديداهاي مورد نظر خود بصورت جدي گفتگو نكرد ه ايم و با بعضي ديگر نيز در حال رايزني هستيم.
در اين ميان يكصد و ده تن از اساتيد برجسته و پيشكسوت علوم پزشكي كشور طي اطلاعيه اي از دكتر علي اكبر ولايتي دعوت كردند كه در انتخابات نهم بعنوان كانديداي رياست جمهوري حضور يابد.

اخبار كوتاه سياسي
هيات دولت درازگيسو را استاندار هرمزگان تعيين كرد
هيات  دولت  روز گذشته به  رياست  سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  تشكيل  جلسه  داد. به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  نهاد رياست  جمهوري ، در اين  جلسه  مقرر شدمبلغ  يك  ميليارد و ۵۰۰ ميليون  ريال  جهت  انجام  تعميرات  اساسي  و ضروري بيمارستان  سوختگي  زارع  در اختيار دانشگاه  علوم  پزشكي  و خدمات  بهداشتي استان  مازندران  قرار گيرد.
هيات  وزيران  همچنين  تصويب  كرد كه  مبلغ  ۲۰ ميليارد ريال  اعتبار براي امداد رساني  و كمك  به  هزينه هاي  ناشي  از تداوم  خشكسالي  و مجموعه  اقداماتي كه  سازمان  منطقه  آزاد قشم  براي  رفع  مشكلات  بايد انجام  دهد اختصاص  يابد.
هيات  دولت  مقرر كرد: مبلغ  دو ميليارد و ۵۰۰ ميليون  ريال  جهت  حفاظت از منطقه  تاريخي  شهرستان  جيرفت  در اختيار سازمان  ميراث  فرهنگي  و گردشگري قرار گيرد.
در اين  جلسه  ابراهيم  درازگيسو به  عنوان  استاندار هرمزگان  تعيين  وهيات  دولت  از خدمات  مقتدايي  استاندار سابق  اين  استان  تقدير كرد. درادامه  جلسه  هيات  دولت  تعداد ديگري  از پيشنهادهاي  دستگاه هاي  اجرايي مطرح  و تصويب  شد.
امضاء تفاهم نامه همكاري
مجلس و پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي

فارس: در ديدار احمد توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلس با معاون پژوهشي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، تفاهم نامه همكاري مجلس و پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي به امضاء رسيد. در اين ديدار كه با هدف  شناسايي زمينه هاي همكاري علمي ميان اين دو نهاد صورت گرفت، محورهاي كلي همكاري بررسي شد و پيش نويس تفاهم نامه همكاري تنظيم گرديد. غلامي معاون امور پژوهشي پژوهشگاه با تشريح توانايي هاي علمي پژوهشگاه، زمينه اجرايي پروژه هاي پژوهشي مورد علاقه مجلس در پژوهشگاه را مساعد دانست. همچنين رئيس مركز پژوهش هاي مجلس با بيان تمايل مركز براي ايجاد روابط علمي اين دو نهاد اظهار اميدواري كرد اين تعاملات نتايج مفيدي را درپي داشته باشد.
موحدي كرماني :توافقنامه پاريس مورد تأييد نظام است
فارس: نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران در واكنش به اعتراضات به توافق نامه پاريس گفت: مردم و مسئولان همگي بايد مطيع تصميمات نظام باشند. محمد علي موحدي كرماني در حاشيه اولين همايش بسيج طلاب كشور افزود: اگر نظام يك توافق نامه اي را پذيرفت، همگان بايد آن را بپذيريم. وي ادامه داد: اگر اين توافق نامه يك توافق غلطي بود و منافع ملي را در بر نمي گرفت، قطعاً مسئولان عالي رتبه نظام با آن مخالفت مي كردند، لذا امروز كه مخالفتي از سوي مقامات عاليه نظام با اين توافق صورت نگرفته است، نشان دهنده اين است كه اين مذاكرات مورد تاييد نظام است و ما هم بايد از آن تبعيت كنيم.

دومين مجتمع اسكان بي خانمان ها در «لويزان» افتتاح شد
۴ ميليارد ريال به جمع آوري بي خانمان ها اختصاص يافت
ايسنا: مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران گفت: اعتبار عمراني و جاري ستاد جمع آوري و ساماندهي متكديان و بي خانمانهاي استان در مرحله اول ۳۹۱ ميليون تومان در نظر گرفته شده است.
قاسم احمدوند در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: طبق برآورد شهرداري تهران هزينه نگهداري روزانه هر متكدي ۴ هزار تومان است كه بر اساس گنجايش ۳۵۰ نفري مركز نگهداري اسلامشهر، ماهانه حدود ۴۲ ميليون تومان اعتبار مورد نياز است.
وي همچنين گفت با درخواست اعتبار ۲۰ ميليون توماني تنخواه شهرداري در زمان شروع جمع آوري متكديان موافقت شده است.
به گفته مديركل امور اجتماعي استانداري تهران «مجتمع لويزان» دومين محل نگهداري متكديان و بي خانمانهاي استان تهران با گنجايش ۲۵۰ نفر نيز طي يك ماهه آينده آماده سرويس دهي مي شود.
وي با بيان اين كه شهرداري تهران اعلام آمادگي كرده است تا اول آذر كاستي هاي موجود را برطرف و كار جمع آوري متكديان و بي خانمانها را آغاز كند، تصريح كرد: مقرر شده تا نماينده هاي دادگستري، شهرداري و نيروي انتظامي تهران جلسه مشتركي برگزار كرده و هماهنگي هاي لازم را در اين زمينه انجام دهند.
احمدوند خاطرنشان كرد: با توجه به محدوديت هاي موجود براي جمع آوري تمامي  متكديان، طرح اولويت بندي اجرا شده و در پايان دوره مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
وي از استقرار دو تيم تخصصي در مجتمع از اول آذر و اعلام آمادگي كميته امداد و دانشگاههاي علوم پزشكي براي انجام وظايف محوله خبر داد.
مديركل امور اجتماعي استانداري تهران به ايسنا گفت: همچنين گروه كاري با همكاري نيروي انتظامي و دادگستري تهران براي شناسايي باندهاي حرفه اي تكدي گري سازمان يافته، فعال مي شوند. وي همچنين خبر داد: متكديان خارجي در اختيار اداره امور اتباع استانداري تهران قرار مي گيرند.
احمدوند در پايان دليل قرار گرفتن متكديان زن در اولويت دوم جمع آوري را عدم وجود امكانات كافي در مركز موقت نگهداري در اسلامشهر عنوان كرد.
وي با اظهار اميدواري نسبت به آغاز فعاليت دستگاه هاي عضو ستاد در موعد مقرر، گفت: پس از انجام عمليات اجرايي جمع آوري متكديان و بي خانمانهاي استان تهران از اول آذرماه، نتيجه اقدامات طي نشستي به اطلاع رسانه هاي گروهي رسانده مي شود.

معاون سازمان حج و زيارت :
اعزام زائران حج تمتع ۶ دي ماه آغاز مي شود
مهر: معاون سازمان حج و زيارت گفت: عمليات حج تمتع از روز يكشنبه ۶ دي ماه در سراسر كشور آغاز مي شود.
سيد ابوالحسن رضوي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبر گزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: عمليات حج تمتع از تاريخ ششم دي ماه در سراسر كشور آغاز و پروازها تا ۲۶ دي ماه ادامه دارد و در اين پيش پروازها بيش از ۶ هزار نفر عوامل خدماتي و ستادي به حج تمتع اعزام خواهند شد.
وي افزود: همچنين اعزامهاي اصلي زائران حج از روز سه شنبه ۸ دي ماه آغاز شده و تا تاريخ ۲۶ بهمن ماه نيز تمامي زائران به كشور باز خواهند گشت.
وي به ارايه گذرنامه زائران حج تمتع اشاره كرد و گفت: گذرنامه هاي زائران حج تمتع از آنها دريافت و اطلاعات به سفارت عربستان منتقل شده و بزودي ويزاي زائران به سازمان حج داده مي شود كه سازمان نيز آن را تحويل كاروان ها خواهد داد.
معاون سازمان حج و زيارت تاكيد كرد: گذرنامه زائران حج تمتع از هفته آينده به مديران كاروان تحويل داده خواهد شد، بنابراين نيازي نيست كه خود زائران براي دريافت مراجعه كنند.

فروشگاههاي زنجيره اي عرضه محصولات مددجويان راه اندازي مي شود
مهر: معاون هماهنگي امور اشتغال سازمان بهزيستي كشور از راه اندازي فروشگاه هاي زنجيره اي عرضه محصولات مددجويان خود اشتغال تحت پوشش بهزيستي تا پايان امسال در تمام استانهاي كشور خبرداد و گفت: اين نمايشگاه ها و فروشگاهها با هدف عرضه توليدات و محصولات مددجويان خود اشتغال ايجاد خواهد شد.
دكتر مسعود حيدرنژاد با حمايت از طرحهاي اشتغال پايدار گروهي گفت: اين سازمان از طرحهايي كه موجب اشتغال گروهي بيش از ۳۰ نفر از مددجويان بهزيستي شود حمايت كرده و كمك هاي مالي تا حد هر فرد ۱۰۰ ميليون تومان به اين طرحها پرداخت مي كند.
وي به ارتباط اين فروشگاه ها در سطح كشور به صورت زنجيره اي اشاره كرد و افزود: تاكنون اين فروشگاهها در قم، يزد، خراسان و فارس راه اندازي شده و در مشهد و شيراز نيز در حال راه اندازي است كه تمام استان هاي كشور موظف شده اند تا پايان امسال اين فروشگاهها را در يكي از شهرهاي خود داير كنند.
دكتر حيدرنژاد راه اندازي اين فروشگاه ها را موجب تقويت روحيه خود اشتغالي در مددجويان و ايجاد زمينه اي براي فروش محصولات آنها دانست و تصريح كرد: پس از فروش محصولات درصدي از آن نيز براي فروشگاه و نمايشگاه برداشته مي شود كه اين امر به توسعه و تقويت پايه هاي چنين طرحهايي نيز كمك خواهد كرد.

جذب معلمان حق التدريس به زودي آغاز مي شود
ايرنا: معاون  برنامه ريزي  و توسعه  وزرات  آموزش  و پرورش  گفت : با ابلاغ  دستورالعمل جذب  معلمان  حق التدريس  به  استانها، استخدام  نيروهاي  مورد نياز در مناطق  بزودي  آغاز مي شود.
«شهاب الدين  غندالي» ديروز  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا در اراك  افزود: براساس  اين  دستورالعمل  استانها با توجه  به  نياز هر منطقه  از ميان  معلمان  حق التدريس  واجد شرايط نيروي  مورد نياز خود را تأمين  مي كنند.
وي  اضافه  كرد: هم اكنون  بين  حدود ۲۲ هزار معلم  حق التدريس  واجد شرايط استخدام  در كشور وجود دارد و نياز به استفاده  از خدمات  آموزشي  در كشور حدود۱۰ ميليون  ساعت  است .
وي  در خصوص  نيروهاي  مازاد در وزارت  آموزش  و پرورش ، گفت : بخش  قابل  توجهي  از اين  نيروها را معلمان  زن  در شهرهاي  بزرگ  تشكيل  مي دهند كه  به تبعيت  از همسر به  اين  مناطق  منتقل  شده اند و مابقي  شهرها مشكل  خاصي  ندارد.
معاون  وزير آموزش  و پرورش  افزود: هم اكنون  حدود ۲۰هزار نيروي اين  وزارتخانه  در پست  غيرمرتبط با رشته  خود فعاليت  مي كنند كه  از اين  ميان  يك  هزار و ۵۰۰ پزشك  به  دليل  نبود جايگاه  مشخص ، در پست  دبيري  به  تدريس  مشغول  مي باشند.
غندالي  همچنين  از بهبود شاخص هاي  تعليم  و تربيت  كشور خبرداد و گفت : در سال  تحصيلي  ۷۷ - ۷۶ از هر يك هزار دانش  آموز مقطع  ابتدايي  ۶۳۴ نفر موفق  به  اتمام  دوره  راهنمايي  شده اند و اين  در حالي  است  كه  اين  رقم  در سال  تحصيلي ۸۳ - ۸۲ به  ۷۶۸ دانش آموز افزايش  يافته  است .
وي  تصريح  كرد: در سال  تحصيلي 
۷۷ - ۷۶ تنها ۵/ ۲۴ درصد دبيران  داراي  مدرك  كارشناسي  بوده اند كه  اين  رقم  در سال  تحصيلي  ۸۳ - ۸۲ به  ۷/ ۴۴ درصد افزايش يافته  و در همين  مدت  تعداد معلمان  داراي  مدرك  ديپلم  از ۳۵ درصد به  ۲۳ درصد كاهش  يافته  است  كه  ارتقاء كمي و كيفيت  نيروها را نشان  مي دهد.
غندالي  با اشاره  به كمبود مربيان  بهداشت  گفت : اين  وزارتخانه مصمم  به استفاده  از مربيان  بهداشت  ابتدايي  است  ولي  به  دليل  آن كه  وزارت  بهداشت  متولي  تربيت  نيروي  اين  بخش  است  ناهماهنگي هايي  وجود دارد.
وي  در خصوص  طرح  ارتقاء فرهنگيان  گفت : به  دليل  نخستين  سال  اجرا، اين  طرح  با اشكالات  و نواقصي  همراه  بوده  كه  با مطالعات  و كار كارشناسي  انجام  شده  در سال  دوم  نواقص  موجود برطرف  مي شود.
در نخستين  سال  اجراي  طرح  ارتقاء شغلي  فرهنگيان ، ۶۰۰ هزار نفر از فرهنگيان  كشور مشمول  اين  طرح  شدند كه  براي  آنان  حكم  كارگزيني  صادر شد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |