پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۸ - Nov 18, 2004
درگيري سربازان آمريكايي با شبه نظاميان
در موصل و رمادي
مارگارت حسن،امداد گر يك مؤسسه خيريه كه تابعيت انگليسي داشت، توسط ربايندگانش در عراق به قتل رسيد
006801.jpg
گروه سياسي خارجي: با سركوب شبه نظاميان مسلح در فلوجه توسط ارتش آمريكا و با همراهي نيروهاي گارد ملي عراق، عمليات پاكسازي در اين شهر ادامه دارد. اما به نظر مي رسد به موازات اين عمليات جبهه هاي متعدد شورش و نبرد در مناطق مختلف عراق گشوده شده به صورتي كه هم اكنون رمادي، موصل و شهر نفت خيز بيجي در شمال عراق، شاهد عمليات و حوادث خشونتبار است.
به گزارش واحد مركزي خبر، گزارشها از نبرد در جنوب فلوجه و گلوله باران شديد مواضع شبه نظاميان به دست نيروهاي آمريكايي حكايت دارد.
در اين شهر صداي شليك توپخانه به گوش مي رسد و هواپيماهاي سي۱۳۰ مواضع شورشيان را در جنوب فلوجه بمباران مي كنند. همچنين طي چند عمليات آمريكايي ها خانه هاي محل اختفاي جنگ افزار شبه نظاميان را منفجر كردند.
خبرگزاري فرانسه نيز از درگيري هاي جدي و تبادل آتش خمپاره و سلاح هاي سبك ميان سربازان آمريكايي و شبه نظاميان در رمادي خبر داد. بنابراين گزارش هنوز خبري از ميزان خسارات و تعداد تلفات احتمالي منتشر نشده است.
در حمله خمپاره اي افراد ناشناس به يك منطقه مسكوني در استان نينوا در مركز شهر موصل نيز سه نفر كشته و ۲۵ تن ديگر زخمي شدند. به گزارش خبرگزاري شين هوا، يك خودرو بمب گذاري شده نيز ديروز در مسير حركت كاروان نيروهاي آمريكايي منفجر شد كه از ميزان تلفات و جراحات احتمالي آن خبري در دست نيست. خبرگزاري مذكور همچنين گزارش داد كه افراد مسلح نه مركز پليس را در شهر موصل به آتش كشيدند. بنابراين گزارش شورشيان در نقاط مختلف شهر پراكنده اند اما هيچ كدام از ساختمانها و مراكز حساس شهر را به تصرف در نياورده اند بلكه تنها در كمين براي حمله به نيروهاي آمريكايي و عراقي هستند.
خسرو پوران معاون استانداري نينوا در اين باره به بي .بي.سي گفت: شورشيان باقيمانده هاي رژيم سابق عراق، عناصر اصولگرا و يا مجرماني هستند كه در جريان عفو عمومي پيش از آغاز جنگ از زندان آزاد شده اند.
همچنين ديروز بر اثر انفجار يك دستگاه خودرو بمب گذاري شده در نزديكي محل تردد كاروان نظاميان آمريكايي درشهر نفت خيز بيجي پنج عراقي كشته و ۱۵ تن ديگر مجروح شدند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري رويترز چند تن از نظاميان آمريكايي بر اثر اين عمليات مجروح شدند.
از سوي ديگر پليس عراق ديروز از كشف جسد دو راننده ترك و كاميونهاي منهدم شده آنها در ۲۰ كيلومتري سامرا خبر داد.
ديروز همچنين در واكنش به پخش تصاوير مربوط به قتل يك اسير مجروح شورشي توسط سرباز آمريكايي، فلاح حسن النقيب وزير كشور عراق اين اقدام را غير قانوني خوانده و محكوم كرد.
و در آخرين خبر مؤسسه خيريه «كر» با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه مارگارت حسن، زن عراقي الاصلي كه تابعيت انگليسي داشت، توسط ربايندگانش در عراق به قتل رسيد.

ابومازن فلسطيني ها را به توقف عمليات ضدصهيونيستي فرا خواند
006813.jpg
محمود عباس رئيس جديد كميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين، گروه هاي فلسطيني را به توقف حملات بر ضد رژيم صهيونيستي دعوت كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويتر از غزه، محمود عباس گفت: «اين اقدام به تسهيل انتخابات در آغاز سال آينده ميلادي كمك خواهد كرد.»
نخست وزير سابق فلسطين كه انتظار مي رود خود را نامزد انتخابات رياست تشكيلات خودگردان در ماه ژانويه نمايد، با رهبران جنبش هاي مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) و جنبش جهاد اسلامي در غزه ديدار كرد.
در اين نشست محمود عباس مسئله توقف حملات پيش از برگزاري انتخابات را گوشزد كرده است ولي وي در عين حال به صراحت خواستار آتش بس نشده است.
يك مقام فلسطيني بلندپايه گفت: «مذاكرات فراگير و عمومي در خصوص ضرورت آرامش در ماه هاي  آينده به منظور اجراي انتخابات و عقب نشيني اسرائيل در جريان است.»

درگيري نيروهاي امنيتي عربستان با افراد مسلح
نيروهاي امنيتي عربستان سعودي در آخرين ساعات روز سه شنبه در شهر «عنيزه» واقع در شمال رياض با نيروهاي مسلح به تبادل آتش پرداختند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه از رياض، منصور تركي سخنگوي وزارت كشور عربستان سعودي با اعلام اين خبر گفت: نيروهاي امنيتي از سوي افرادي كه در داخل منزلي پناه گرفته بودند با آتش گسترده گلوله آنها مواجه شدند.بر پايه اين گزارش، در اين تبادل آتش از اسلحه خودكار و نارنجك نيز استفاده مي شده است.طي ۱۵ ماه اخير طي يك رشته عملياتي كه افراطيون در عربستان سعودي اجرا كردند، دست كم ۹۰ نفر كشته و صدها نفر ازجمله تعدادي از اتباع كشورهاي خارجي در اين كشور زخمي شدند.

براساس نظرسنجي اينديپندنت:
اكثر مردم انگليس روابط خوب با اروپا را به رابطه با آمريكا ترجيح مي دهند
ايسنا: براساس نظرسنجي كه اخيرا صورت گرفته، مشخص شد، اكثر رأي دهندگان انگليسي معتقدند كه داشتن روابط خوب با اروپا مهمتر از داشتن روابط خوب با آمريكا است. براساس نظرسنجي كه موسسه NOP براي روزنامه اينديپندنت انجام داده، مشخص شد: ۶۴ درصد از افرادي كه در اين نظرسنجي شركت كرده اند، گمان مي كنند كه داشتن روابط خوب انگليس با شركاي اروپايي اش، بهتر از داشتن روابط خوب با آمريكا است. تنها ۲۵ درصد از پاسخ دهندگان گفته اند كه روابط خوب انگليس با آمريكا بايد در اولويت قرار بگيرد و ۱۱ درصد نيز در اين زمينه مطمئن نبوده اند. براساس اين نظرسنجي، همچنين مشخص شد كه حزب كارگر به رهبري توني بلر ۹ امتياز از حزب محافظه كار پيشي گرفته است.
اين در حالي است كه حزب كارگر در نظرسنجي هاي ماه گذشته سه امتياز از رقيب اصلي خود جلوتر بود. انتخابات انگليس قرار است سال آينده ميلادي برگزار شود.

سياست خارجي آمريكا راديكالتر مي شود؟
006810.jpg
گروه سياسي خارجي :جورج بوش ديروز كاندوليزا رايس از چهره هاي پشت پرده سياست خارجي دولت دوره اول خود را به سمت وزارت خارجه و به جاي كالين پاول معرفي كرد. رايس را پيش از اين «وزير خارجه شخصي» بوش مي خواندند. بوش هنگام معرفي او به اين سمت گفت: «با روي كارآمدن دكتر رايس، دنيا قدرت و شكوه كشور ما را خواهد ديد.»
جهان، همانقدر كه كالين  پاول را چهره ميانه روي حكومت در واشنگتن مي داند، رايس را فردي تندرو و از نزديكان «محفل بوش» مي شناسد. ارتباط بوش و رايس آنقدر نزديك است كه مطبوعات آمريكا او را عضوي از خانواده رئيس جمهور خوانده اند. به همين دليل بعد از انتصاب او كارشناسان سياسي در واشنگتن ابراز نگراني كردند كه بوش از اين به بعد صداي مخالفان و نظرات آنها را نخواهد شنيد چون رايس چنين اجازه اي نمي دهد.استراتژي يا دكترين امنيت ملي بوش كه به حملات پيشگيرانه معروف است و مبناي جنگ هاي افغانستان، عراق قرار گرفت، ساخته و پرداخته اين زن سياه پوست ۵۰ ساله است.در چهار سال گذشته در ميان مسئولان آمريكايي او بيشترين زمان را در كنار رئيس جمهور و دردفتر بيضي گذرانده است اما در مقام وزارت خارجه احتمالا كمتر در كاخ سفيد ديده خواهد شد. جانشين رايس در مقام مشاور امنيت ملي استفان هادلي، معاون سابق او خواهد بود. هادلي بيشتر به ميانه روهاي حزب جمهوريخواه نزديك است و در چهار سال گذشته هيچگاه حتي تلاشي براي تهديد جايگاه رئيس خود هم نكرده است. گفته مي شود انتصاب او به عنوان مشاور امنيت ملي در حقيقت با نظر رايس انجام شده، چرا كه رايس مايل نبود يك رقيب يا يك مخالف خود را در اين سمت ببيند.
رايس در مقام مشاور امنيت ملي وظيفه هماهنگي ميان وزارتخانه هاي دفاع و خارجه و سازمان سيا از يك سو و كاخ سفيد از سوي ديگر را به عهده داشت. اختلافات فراوان ميان مسئولان بلندپايه پنتاگون و وزارت خارجه و كارشناسان سيا و كاخ سفيد كه گاه به صورت اظهار نظرات رسانه اي و گاه تنش هاي لفظي آشكار مي شد، از عدم موفقيت رايس در اين سمت حكايت مي كرد. اما رايس را در واشنگتن يك برنامه ريز سياسي و سياستگذار خوب مي شناسند. او در مقام مشاور امنيت ملي هنگام بحث درباره كره شمالي، ميان آنها كه خواستار توافق با پيونگ يانگ بودند و آنها كه فروپاشي اين رژيم را انتظار مي كشيدند، موضعي ميانه مي گرفت. درباره ايران و خاورميانه موضع او به سياست هاي جناح بازها در واشنگتن نزديك بود.
جمله معروف او پيش از حمله به عراق تاكيدي بر بهانه هاي دولت بوش براي اين جنگ بود. او گفت: «نمي خواهيم دود اسلحه به ابري قارچ گونه تبديل شود.» عدم وجود سلاح هسته اي در عراق بي اساس بودن اين حرف را ثابت كرد.
او در مقام وزارت خارجه با چالش هاي عمده اي در سياست خارجي واشنگتن روبرو مي شود پيشبرد صلح ميان اسرائيل و فلسطيني ها، «استقرار دمكراسي» در عراق و متقاعد كردن ايران و كره شمالي به حركت در مسير مورد درخواست واشنگتن از جمله اين چالش هاست.
رايس فرد محتاطي است و در روزهاي اخير و حتي هنگام معرفي اش از سوي رئيس جمهور به اين سمت، درباره چگونگي اداره وزارت خارجه، ۳۰ هزار كارمند و ۲۶۵ دفتر آن در سراسر دنيا هيچ اظهارنظري نكرد. رايس ديروز از روي يك متن از پيش تهيه شده فقط به تحسين بوش و پاول بسنده كرد.
دليل سخنان محتاطانه او و عدم اظهار نظر درباره رويكردش را فضاي حاكم بر جلسه راي گيري در سنا مي دانند كه قرار است سه هفته ديگر برگزار شود. او به عنوان يكي از اعضاي مهم تيم بوش و به ويژه به دليل نقشي كه در حمله به عراق داشت با پرسش هاي دشواري در سنا روبرو مي شود با اين وجود البته كسي در تأييد او ترديدي ندارد.
رايس در كودكي و نوجواني تنش هاي ناشي از تبعيض نژادي را در زادگاهش در جنوب آمريكا تجربه كرده است.او در رشته علوم سياسي داراي مدرك دكتري است و در سن ۲۶ سالگي تدريس در دانشگاه استنفورد را آغاز كرد. او زبان روسي را به خوبي صحبت مي كند و در نوازندگي پيانو استاد است.
دنيا چندان از انتصاب او به اين سمت احساس خشنودي و آرامش نمي كند، اگرچه اين انتصاب را غيرمنتظره هم نمي داند. سال گذشته در اوج تيرگي روابط آمريكا با متحدان اروپايي اش رايس درباره شيوه برخورد واشنگتن در اين باره به نزديكان خود گفته بود: فرانسه را بايد تنبيه كرد، آلمان را ناديده گرفت و روسيه را بخشيد.
در اروپا، آسيا و خاورميانه بسياري بر اين باورند كه رايس ديپلماسي آمريكا را محافظه كارتر و راديكالتر مي كند. در اروپا بعضي حتي انتخاب او را براي اين سمت پيام بوش به دنيا مي دانند.اما به نظر مي رسد حتي خانم رايس چالش هاي پيش روي آمريكا به خصوص مسايل عراق، فلسطين و ايران را به قدري جدي مي داند كه نمي تواند صرفا با تكيه بر زور و بدون جلب همكاري بين المللي به حل آنها بپردازد. با توجه به اينكه رايس در زمره حلقه نومحافظه كاران نيست و روابط بسيار نزديك او با بوش نقش تاثيرگذاري به او داده است مي توان حدس زد كه در دور دوم حكومت بوش سياست آمريكا عقلاني تر شود هرچند وزير خارجه جديد راديكالتر از پاول است كه علي رغم ميانه روي در كابينه منزوي و فاقد قدرت تاثيرگذاري بود. از سوي ديگر بدنه كارشناسي وزارت خارجه در آمريكا منسجم تراز آنست كه با تغيير وزير خارجه به سرعت تغيير روش دهد.
رايس تا چند ماه پيش مي گفت براي فرار از فشارهاي عصبي و تنش هاي واشنگتن و دستيابي به يك زندگي آرام تر قصد دارد در دوره دوم دولت بوش به دانشگاه بازگردد. بعضي مي گويند رايس ترجيح مي داد عنوان اولين وزير دفاع زن سياه پوست آمريكا را بدست آورد تا دومين وزير خارجه زن و دومين وزير خارجه سياه پوست.

سفر نخست وزير هند به كشمير
006798.jpg
ايرنا: با ورود مان  موهان  سينگ  نخست  وزير هند به  ايالت  جامو و كشمير صبح  ديروز وضعيت  امنيتي  در اين  منطقه  تشديد شد.
به  گزارش  خبرنگار ايرنا از سرينگر مركز ايالت  جامو و كشمير، پليس  ونيروهاي  امنيتي  به  منظور جلوگيري  از وقوع  هر گونه  حادثه  غيرمترقبه  باتشكيل  يك  كمربند امنيتي  در ايالت  جامو و كشمير تردد افراد را زير نظر قرارداده  و خودروهاي  عمومي و شخصي  را به  شدت  مورد بازرسي  قرار مي دهند.
در همين  حال  به  دعوت  احزاب  مخالف  دولت  هند، فعاليت هاي  عادي  در ايالت جامو و كشمير به  حالت  تعطيل  كامل  درآمده  است  و مراكز تجاري  بسته  شدند.
مان  موهان  سينگ  نخست  وزير هند كه  پس  ازتصدي  دراين  پست  در ارديبهشت ماه  گذشته  براي  اولين  بار به  اين  ايالت  سفر كرد در بدو ورود براي  زيارت راهي  درگاه «حضرت  بال» در سرينگر شد و براي  برقراري  صلح  به  نيايش  پرداخت .
قبل  از اين  اتل  بيهاري  واجپايي  نخست  وزير پيشين  هند در فروردين  سال ۱۳۸۲ هجري  خورشيدي  از كشمير ديدار كرد وطي  آن خواستار بهبود روابط بين هند وپاكستان  شده  بود.
افراد مسلح  كشميري  روز چهارشنبه  باورود مان  موهان  سينگ  حملات  شديدي  را درمناطق  حساس  و مورد حفاظت  نيروهاي امنيتي آغاز كردند. ۲ فرد مسلح  كشميري  صبح  ديروز با عبور از كمربندهاي  امنيتي  متعدد به  يك  ساختمان  تجاري  در سرينگر حمله  كردند كه  پس  از درگيري  با نيروهاي امنيتي  هند كشته  شدند. اين  درگيريها هنگامي صورت  گرفت  كه بخش  قابل  توجهي  از نيروهاي  نظامي هندخروج  خود را از اين  ايالت  آغاز كردند. بازديد مان  موهان  سينگ  از كشمير انتظارات  عمومي را افزايش  داده  و بسياري منتظر اعلام  برنامه هاي  اقتصادي ، اجتماعي  و رفاهي  وي  براي  كشمير هستند.
جناح  ميانه  رو كنفرانس  حريت  از نخست  وزير هند خواستار ارائه  يك  برنامه جامع  سياسي  و دستور آزادي  صدها تن  از مردم  اين  ايالت  شده  است  كه  از مدتهاپيش  بدون  محاكمه  در زندانها به  سر مي برند. برخي  ديگر گروه ها انتظار دارند در اين  سفر جاده  ارتباطي  بين  دو سرزمين كشمير تحت  كنترل  هند و تحت  اداره  پاكستان  بازگشايي  شود.
سفر نخست  وزير هند به  كشمير قبل  از ورود شوكت  عزيزنخست  وزير پاكستان در هفته  آينده  صورت  مي پذيرد كه  طي  آن انتظار مي رود دوطرف  در مورد طرح پرويز مشرف  رئيس  جمهوري  پاكستان  در مورد كشمير گفت  وگو كنند.
پرويز مشرف  خواستار غيرنظامي شدن  بخش هايي  از كشمير هند و پاكستان  شد. كشمير يك  منطقه  كوهستاني  در شمال  هند از زمان  تقسيم  شبه  قاره  هند به  دوكشور پاكستان  وهند در سال  ۱۳۲۶هجري  خورشيدي  تاكنون  محور  درگيري  بين  اين  دوكشور و مردم  كشمير بوده  است .
مردم  و گروه هاي  كشميري  درحاليكه طي  اين  سالها باانجام  تظاهرات ، اعتصابات  و يا انجام  عمليات  مسلحانه  خواستار استقلال  و يا اجراي  قطعنامه هاي  سازمان ملل  در مورد اين  منطقه  شده  بودند، هند و پاكستان  نيز دو بار بر سر اين منطقه  جنگيدند. در زمان  حاضر كشمير به  دو قسمت  تقسيم  شده  كه  بخش  بزرگتر آن كه  حدود دوسوم  را شامل  مي شود در كنترل  هند ومابقي  تحت  اداره  پاكستان  است .

شيراك در آستانه سفر به انگليس:
جنگ عراق جهان را خطرناك تر كرده است
006816.jpg
ايسنا: ژاك شيراك در آستانه سفر به انگليس، متحد كليدي آمريكا گفت كه حمله سال گذشته به عراق و خلع صدام جهان را خطرناك تر ساخته است.
اظهارات ژاك شيراك، رئيس جمهور فرانسه در گفت وگو با شبكه خبري بي.بي.سي حاكي از آن بود كه تلاش هاي توني بلر، نخست وزير انگليس جهت بهبود روابط تخريب شده فرانسه- آمريكا بر سر جنگ عراق چندان موفقيت آميز نبوده است.
شيراك گفت: من در هيچ صورتي اطمينان ندارم كه كسي بتواند بگويد جهان امن تر شده است، ترديدي وجود ندارد كه تروريسم افزايش داشته است.
شيراك افزود: از برخي جهات رفتن صدام اقدامي مثبت بود اما در عين حال باعث بروز برخي عكس العمل ها نظير بسيج تعدادي از زنان و مردان كشورهاي اسلامي شد كه اين امر جهان را مكاني خطرناك تر ساخت. قرار است ژاك شيراك به منظور ديدار با توني بلر، نخست وزير، ملكه اليزابت و سران تجاري انگليس امروز عازم انگليس شود. شيراك كه مخالفت هاي جدي اش با جنگ عراق باعث شد تا دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا، فرانسه را بخشي از اروپاي قديم بنامد، حمايت هاي بي دريغ بلر از حمله را زير سئوال برده است.
شيراك در گفت وگو با روزنامه تايمز گفت كه قبل از حمله از انگلستان خواسته بود بوش را جهت احياي روند صلح خاورميانه در قبال حمايت لندن از جنگ تحت فشار گذارد. رئيس جمهور فرانسه گفت: انگليس حمايتش را انجام داد اما در عوض چيزي دريافت نكرد.مطمئن نيستم كه اين نيز ماهيت و طبيعت دوستان آمريكايي ما باشد.
وي ضمن يادآوري كنفرانس فرانسه- انگليس در سال گذشته گفت: آن زمان به توني بلر گفتم ما مواضع متفاوتي در قبال عراق داريم، موضع شما بايد حداقل استفاده هايي داشته باشد، پس سعي كنيد در قبال اين حمايت روند صلح خاورميانه را احيا كنيد.

تظاهرات ضدآمريكايي در آستانه اجلاس اپك
006804.jpg
گروه سياسي خارجي: در جريان برگزاري نشست كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي حوزه اقيانوس آرام (اپك) در سانتياگو پايتخت شيلي، كه از ديروز آغاز شد به مباحثي از جمله «مبارزه با تروريسم و مسايل هسته اي كره شمالي» مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.
قرار است پس از انجام گفتگوهاي مختلف سياسي در حاشيه اين نشست، نشست كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي حوزه اقيانوس آرام (اپك) در ميان تدابير امنيتي شديد شروع به كار كرد.در جريان برگزاري اين نشست مهم، بيش از ۳۵۰۰ نيروي پليس امنيت آن را تامين مي كنند. به گزارش خبرگزاري فرانسه، كالين پاول، وزير امور خارجه آمريكا كه اخيرا استعفا كرده است نيز در اين نشست مهم حضور خواهد يافت و در خصوص موضوعات هسته اي كره شمالي اظهارنظر خواهد كرد.كشورهاي آسيايي و آمريكايي حوزه اقيانوس آرام اعضاي اپك را تشكيل مي دهند.
در تظاهراتي كه در اطراف محل برگزاري اين نشست برگزار شدتظاهركنندگان ضمن اعتراض به برنامه هاي جهاني سازي پرچم آمريكا را به آتش كشيدند كه به درگيري بين نيروهاي پليس و تظاهركنندگان انجاميد.

كميسيون جديد اروپا امروز تعيين مي شود
006807.jpg
ايسنا: انتظار مي رود قانون گذاران اتحاديه اروپا امروز به كميسيون جديد اروپا راي دهند و به سه هفته شك و ترديد در اين باره پايان دهند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پارلمان اروپا در جلسات دو روز گذشته خود، راه دادن راي مثبت به كميسيون جديد را هموار كرد.
ژوزف بورل، رئيس پارلمان اروپا اظهار داشت: مي توانيم كميسيوني با حمايت گسترده تر از آنچه كه در ابتدا بود، داشته باشيم.
پارلمان اروپا كه مقر آن در استراسبورگ فرانسه است، به طور رسمي گروه ۲۴ نفره كميسيون اروپا به رهبري خوزه مانوئل باروسوي پرتغالي را بايد تاييد كند.
باروسو اميدوار است دوشنبه آينده به طور رسمي كار خود را در بروكسل آغاز كند.
باروسو كه قرار بود از اول نوامبر (آبان) كار خود را آغاز كند، فهرست اوليه پيشنهادي اش را پس گرفت؛ زيرا قانون گذاران پارلمان اروپا تهديد كردند كه اين ليست را وتو مي كنند. مهمترين مشكل اين ليست، نامزد پيشنهادي ايتاليا بود كه گفته بود همجنس بازي گناه است. پس از يك هفته بحث و جدل، اين نامزد كناره گيري كرد و وزير خارجه ايتاليا جانشين وي شد.

آماده باش ارتش اسرائيل در مرز لبنان
نظاميان  رژيم  صهيونيستي  در مرز فلسطين  با لبنان  در آماده  باش  كامل  هستند و هرگونه  تحركي  را در اين  منطقه  زير نظر دارند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بيروت ، منابع  رژيم  صهيونيستي  گفتند اين آماده باش  بدنبال  شليك  دو فروند موشك  كاتيوشا از جنوب  لبنان  به  شهرك  هاي  اسرائيلي  اعلام  شد.
اين  منابع  مدعي  شدند يكي  از اين  موشك  ها در كنار شهرك  مرزي  شلومي  فرود آمد و تركش  هاي  آن نيز پيدا شده  است .
بدنبال  اين  حادثه ، مقام  هاي  سياسي  و نظامي  رژيم  صهيونيستي  با تهديد لبنان  به  واكنش  سريع  اعلام  داشتند اسرائيل  نمي تواند در برابر اين  گونه اقدام هاي  تحريك آميز دست  روي  دست  بگذارد.
در اين  چارچوب ، افرام  سنيه  معاون  وزير جنگ  رژيم  صهيونيستي  ادعا كرد خويشتنداري  اسرائيل  اين  تصور را براي  برخي  بوجود آورده  است  كه  توانايي  پاسخگويي  ندارد.
با اين كه  حزب  الله  هر گونه  ارتباط اين  حزب  را با موضوع  شليك  موشك هاي  كاتيوشا از جنوب  لبنان  نفي  كرده  است ، يك  گروه  ناشناس  به نام  كادرهاي  شهيد عوايلي  مسئوليت  اين  حمله  را پذيرفت  و اعلام  كرد شليك  كاتيوشا در پاسخ  به  جنايت  رژيم  صهيونيستي  صورت  گرفت .
عوايلي  مسئول  هماهنگي  حزب  الله  با گروههاي  فلسطيني  بود كه  چند ماه  پيش در نتيجه  انفجار بمب  در داخل  خودرويش  در جنوب  بيروت  به  شهادت  رسيد و حزب  الله ، رژيم  صهيونيستي  را بدست  داشتن  در اين  حادثه  متهم  كرد. در همين حال منابع  نظامي رژيم  صهيونيستي  پيش  بيني  كردند رويارويي  احتمالي  اين  رژيم  با حزب الله  تلفات  زيادي  براي  اين  رژيم  در پي  داشته  باشد.
تلويزيون  اسرائيل  با استناد به  ارزيابي  هاي  يك  منبع  نظامي  اسرائيلي  اعلام  كرد:در صورت  درگيري  با حزب  الله  صدها اسرائيلي  كشته  خواهند شد. تلويزيون  اسرائيل  اعلام  كرد: اين  ارزيابي ها چند ماه  پيش  تهيه  شده  است اما براي  جلوگيري  از ايجاد رعب  و وحشت  بين  ساكنان  شمال  فلسطين  اشغالي  منتشر نشد.
شارون : اسراييل به مرزهاي ۱۹۶۷ باز نمي گردد
نخست  وزير رژيم  صهيونيستي  گفت : اسرائيل  سياست  خروج  از همه  مناطق  فلسطيني و بازگشت  به  نقطه  مرزي  چهارم  ژوئن  سال  ۱۹۶۷ را دنبال  نمي كند.
به گزارش ايرنا، راديو تل آويو ديروز   به  نقل  از آريل  شارون  افزود: طرح  خروج  يك  جانبه  مشخص كننده  نقاطي  است  كه  اسرائيل  بايد از آن خارج  شود از اين رو طرف فلسطيني  يا بايد آن را بطور كامل  بپذيرد و يا آن را رد كند.
وي  اضافه  كرد: طرح  خروج  يك  جانبه  امتيازهاي  فراواني  براي  اسرائيل  در بردارد و برنامه اي  براي  اجراي  اين  طرح  تهيه  شده  است .
نخست  وزير رژيم  صهيونيستي  ادعا كرد: در صورتي  كه  مقامهاي  فلسطيني  در صدد مبارزه  با تروريسم  باشند امكان  هماهنگي  براي  خروج  از مناطق  تعيين  شده  وجود دارد.
گزارش سازمان ملل درباره جنايات رژيم صهيونيستي
بر اساس  تازه ترين  گزارش  سازمان  ملل  درباره  جنايات  رژيم  صهيونيستي عليه  مردم  فلسطين ، كشتارها و جنايات  رژيم  صهيونيستي  عليه  مردم  فلسطين  همچنان  ادامه  دارد و بيش  از ۷۴۰۰ نفر فلسطيني  از جمله  حدود يكصد زن  و ۴۰۰ كودك  در زندان هاي  اسرائيلي  به  سر مي برند.
براساس  اين  گزارش  صدها هزار نفر از دسترسي  به  محل  كار، تحصيل  و شغل خود محرومند و بسياري  از زمين هاي  حاصلخيز كشاورزي  آنان  توسط اسرائيل  ضبط و يا ويران  شده  است .
در  گزارش  كميته  ويژه  تحقيق  سازمان  ملل  درباره  اقدامات  رژيم صهيونيستي  در زمينه  تأثير اقدامات  اسرائيل  عليه  مردم  فلسطين  و ديگر اعراب  ساكن  در اراضي  اشغالي  با اشاره  به  احداث  ديوار توسعه  طلبانه  رژيم  صهيونيستي  دركرانه  باختري  مي افزايد: تاكنون  ۱۶۴ كيلومتر از ديوار ۷۲۸ كيلومتري  توسعه طلبانه  رژيم  صهيونيستي  احداث  شده  است  و تاكنون  ۲۸۰۰ هكتار از اراضي  فلسطينيان  براي  احداث  اين  ديوار مصادره  شده  است .
بر اساس  برخي  منابع  بيش  از ۸۷۵ هزار فلسطيني  از ۲۰۰ منطقه  در نتيجه احداث  اين  ديوار كه  گزارش  شده  انضمام  و ويراني  حداقل  ۴۵ درصد از اراضي  كشاورزي  فلسطينيان  را به  دنبال  خواهد داشت  آسيب  خواهند ديد.

هيلاري كلينتون، نامزد انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال ۲۰۰۸
ايسنا: نيويورك تايمز گزارش داد: هيلاري كلينتون تصميم گرفته است كه خود را براي برگزيده شدن مجدد به عنوان سناتور نيويورك در سال ۲۰۰۶ آماده كند.
مشاوران هيلاري كلينتون همسر بيل كلينتون رئيس جمهور سابق آمريكا، به وي توصيه كرده اند كه به جاي چنين اقدامي خود را براي شركت در انتخابات سال ۲۰۰۸ آمريكا آماده كند.
اين در حالي است كه پس از شكست جان كري، نامزد حزب دموكرات آمريكا در جريان برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين كشور، بسياري از دموكرات هاي آمريكا توجه عمده خود را بر روي هيلاري كلينتون متمركز كرده اند تا وي را به عنوان نامزد اصلي حزب دموكرات ها براي انتخابات رياست جمهوري آمريكا در سال ۲۰۰۸ معرفي كنند.

وزير خارجه فرانسه:
آمريكا بايد سياست چندجانبه گرايي را جايگزين سياست فعلي كند
ايسنا: وزير خارجه فرانسه با ابراز اميدواري نسبت به از سرگيري گفت وگوها ميان آمريكا و اتحاديه اروپا اعلام كرد: اميدوارم كه با از سرگيري اين گفت وگوها اقدامات مشتركي از سوي اتحاديه اروپا و آمريكا براي حل بحران خاورميانه و اعراب و اسرائيل صورت گيرد.
ميشل بارنيه، وزير خارجه فرانسه اظهارداشت: ما آمريكا را به دنبال كردن سياست چندجانبه گرايي دعوت مي كنيم كه در وهله اول اين سياست بايد در قبال اتحاديه اروپا عملي شود؛ يعني آمريكا بايد سياست چندجانبه گرايانه را جايگزين سياست يكجانبه گرايانه اش در قبال اروپا كند.
بارنيه گفت: تنها سياستي كه ممكن است اختلافات را از ميان ببرد، گفت وگو ميان اتحاديه اروپا و آمريكاست.
بارنيه گفت: ما براي از سرگيري گفت وگوها ميان اروپا و آمريكا و حل اختلافات پيشنهادهايي را ارايه داده ايم كه از جمله اين پيشنهادها انجام گفت وگوهاي دوجانبه  با شركت ده ها تن از شخصيت هاي اروپايي، آمريكايي، افراد مستقل و مقامات بلندپايه است كه به نوبه خود بوش و اتحاديه اروپا آنها را انتخاب خواهند كرد.
بارنيه همچنين گفت: هم اكنون زمان آن فرا رسيده است كه اروپا و آمريكا تحركات فوري و مشتركي را براي حل بحران خاورميانه بعد از مرگ عرفات و از سرگيري مجدد نقشه راه انجام دهند كه اين تحركات بايد در جهت تاسيس كشور مستقل فلسطيني و گرفتن ضمانت هاي لازم از اسرائيل براي متوقف ساختن خشونت انجام گيرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |