پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۸ - Nov 18, 2004
پيش بيني سازمان مديريت و برنامه ريزي:
نرخ بيكاري در پايان سال
۳/۱۲ درصد
گروه ا قتصادي: سازمان مديريت و برنامه ريزي پيش بيني كرد كه نرخ بيكاري كشور در پايان سال جاري به ۳/۱۲ درصد خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار ما در پيش بيني هاي سازمان مديريت و برنامه ريزي آمده است: يكي از مهمترين متغيرهاي بازار كار نرخ بيكاري است كه حاصل برآيند عرضه و تقاضاي نيروي كار است. عملكرد اقتصاد ايران نشان مي دهد كه نرخ بيكاري از ۹/۸ درصد در سال ۱۳۷۵ به ۶/۱۴ درصد در سال ،۱۳۸۰ افزايش يافته است.در ا ين گزارش ذكر شده است: اين در حالي اتفاق افتاده كه در اين دوره، متوسط رشد سالانه جمعيت فعال ۹/۳ درصد و جمعيت شاغل ۶/۲ درصد بوده است.
بنابراين گزارش جمعيت فعال يا عرضه نيروي كار از مجموع جمعيت شاغل و جمعيت بيكار به دست مي آيد كه با فزوني رشد جمعيت فعال نسبت به رشد جمعيت شاغل، جمعيت بيكار و در نتيجه نرخ بيكاري افزايش يافته است.
در اين گزارش آمده است: در دوره ۱۳۸۰ تا ،۱۳۸۲ نرخ بيكاري از رقم ۶/۱۴به ۸/۱۳ درصد كاهش يافته است.
در گزارش سازمان مديريت هشدار داده شده است: طي چند سال گذشته،  عرضه نيروي كار به شدت افزايش يافته و انتظار مي رود متقاضيان كار به ويژه از دارندگان تحصيلات آموزش عالي همچنان رو به فزوني باشد.

آثار امضاي تفاهم هسته اي بر اقتصاد كشور
مثبت خواهد بود
گروه اقتصادي: با امضاي تفاهم نامه اخير براي حل مشكلات روي داده در زمينه برنامه هاي هسته اي كشور ميان ايران و اروپا زمينه رشد و بهبود اوضاع اقتصادي كشور و افزايش سرمايه گذاري در بخش هاي گوناگون اقتصادي فراهم شده است.به گزارش خبرنگار ما، اين رويداد كه با تداوم مذاكرات و طولاني شدن مراحل آن به عاملي براي تأخير و توقف تصميم گيري و اقدام توسط بخش خصوصي كشور شده بود مي تواند به كاهش تنش در اين زمينه و افزايش روند رشد اقتصادي منجر شود.ديروز صفدرحسيني وزير اقتصادي و دارايي نيز در پايان جلسه هيأت دولت اعلام كرد كه وضعيت پرونده هسته اي ايران و امضاي تفاهم نامه با اروپا تأثير بسيار مهمي بر روي بازار سرمايه ايران و شاخص هاي آن خواهد داشت.وي با اشاره به عرضه حدود ۵ هزار ميليارد تومان سهام دولتي در هفته هاي آينده گفت: اين ميزان سهام دولتي به تدريج در بورس عرضه مي شود.وي در ادامه با رد اخبار منتشره در مورد قصد دولت براي انتشار اوراق قرضه خارجي تأكيد كرد كه چنين چيزي در دستور كار دولت نيست.وي ديروز همچنين از قرار گرفتن مسئله عدم تحقق درآمدها در سال جاري در دستور كار هيأت دولت گفت كه در جلسه اخير در اين مورد بحث و گفتگو شد و مقرر شد تا در فرصت باقي مانده تا آخر سال در اين زمينه تمهيداتي به كار گرفته شود.
هر بشكه نفت ۲۵ دلار
ديروز حميد برادران شركاء رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعلام كرد كه قيمت هر بشكه نفت در بودجه سال آينده براساس مطالعات انجام شده معادل ۲۵ دلار پيش بيني شده است.به گزارش واحد مركزي خبر وي گفت: براساس  قيمت  ۲۵ دلار براي  هربشكه  نفت  صادراتي  ايران ، پيش  بيني  مي شود در سال  آينده  ۵ ميليارددلار به  موجودي  حساب  ذخيره  ارزي  اضافه  شود كه  ۵/۲ ميليارد دلار آن سهم  دولت  و به  همين  ميزان  بخش  خصوصي  خواهد بود.

در شش ماهه نخست سال جاري
۱۳ هزار و پانصد جواز تأسيس صنعتي با حجم كل سرمايه گذاري
۳۴۱ هزار ميليارد ريال صادر شده است
006873.jpg
گروه ا قتصادي: براساس آمار سازمانهاي صنايع و معادن استانهاي كشور در ششماهه اول سال ،۸۳ تعداد ۱۳۵۴۸ فقره جواز تأسيس صنعتي با پيش بيني سرمايه گذاري بالغ بر ۳۴۱ هزار ميليارد ريال و پيش بيني اشتغال حدود ۴۵۸ هزار نفر صادر شده است.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از سايت سخنگوي دولت مقايسه ارقام فوق با مدت مشابه سال قبل نشانگر آنست كه تعداد جوازهاي تاسيس صادره به ميزان ۱/۰ درصد، پيش بيني سرمايه به ميزان ۶/۶۴ درصد و پيش بيني اشتغالزايي به ميزان ۹/۱۱ درصد رشد داشته اند.
بررسي استاني جوازهاي تاسيس صادره در ششماهه اول سال ۸۳ نشان مي دهد كه استان هاي تهران (۱۵۶۱ فقره)، يزد (۱۰۲۰ فقره) و خراسان (۸۳۳ فقره) به ترتيب بالاترين تعداد جوازهاي صادره را به خود اختصاص داده اند. كمترين تعداد مربوط به استان كهگيلويه و بوير احمد (۱۰۵ فقره) مي باشد در حاليكه طي ششماهه اول سال گذشته، استانهاي تهران (۱۲۲۴ فقره)، سمنان (۹۷۰ فقره) و آذربايجان شرقي (۹۶۱ فقره) بيشترين تعداد را دارا بوده اند.
در اين مدت ۲۱۳۴ فقره پروانه بهره برداري با سرمايه ثابت مندرج در پروانه به ميزان ۵/۱۳۹۵۵ ميليارد ريال و اشتغال مستقيم ۴۸۸۶۰ نفر صادر گرديده است.
مقايسه ارقام فوق با سال قبل نشاندهنده افزايش ۱۳/۶ درصد در تعداد، ۶/۷۵ درصد در ميزان سرمايه و ۱/۲۰ درصد در اشتغال مستقيم مي باشد.
در ششماهه اول سال ،۸۳  بيشترين تعداد پروانه هاي بهره برداري صادره مربوط به استانهاي اصفهان (۳۵۰ فقره)، آذربايجانشرقي (۲۳۷ فقره) و خراسان (۲۰۰ فقره) مي باشد و كمترين آن با ۱۴ فقره به استان گلستان تعلق دارد.
متوسط سرمايه گذاري براي ايجاد يك اشتغال طي ششماهه اول سال ۸۳ به ميزان ۶/۲۸۵ ميليون ريال است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۴/۱۹۵ ميليون ريال) ۲/۴۶ درصد افزايش يافته است.
متوسط سرمايه گذاري هر واحد در دوره مورد بررسي رقم ۵/۶ ميليارد ريال است كه نسبت به مدت مشابه سال ۸۲ حدود ۵۵ درصد رشد داشته است.

يادداشت
برنامه ريزي فرسوده
خودروهاي فرسوده ازجمله معضلات كنوني شهرهاي بزرگ كشور و به خصوص كلانشهر تهران است. تردد اين خودروها علاوه بر مشكلاتي كه در زمينه آلودگي هوا، ترافيك و به خطرانداختن جان استفاده كنندگان از اين خودروها به وجود مي آورد با مصرف بيش از حد استاندارد بنزين نيز موجب هدررفتن اين سرمايه ملي مي شود، گرچه لزوم از رده خارج كردن و جايگزيني اين خودروها بر كسي پوشيده نيست و حتي استفاده كنندگان از اين خودروها نيز رغبت چنداني براي به كارگيري اين خودروها نداشته و اين افراد كه اغلب از اقشار كم درآمد جامعه بوده از اين خودروها به عنوان وسيله معاش خود استفاده مي كنند اما آنچه بيش از اين خودروهاي فرسوده موجبات رنجش خاطر مردم را فراهم ساخته برنامه ريزي و سياستگذاري فرسوده، گاه و بيگاه و فاقد برنامه ريزي است كه طرح هاي مذكور را از ضمانت اجرايي لازم بي نصيب ساخته است. در طول چند سال اخير طرح هاي مختلفي از سوي مجلس، دولت و ساير دستگاههاي ذي ربط براي ازرده خارج كردن و جايگزيني اين خودروها ارايه شده كه به دليل فقدان پشتوانه مالي لازم، عدم جامع نگري، ناتواني خودروسازان در ارايه خودرو جايگزين و ... عقيم مانده است. از دو سال پيش طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده در فهرست برنامه هاي دولت قرار گرفته و هرازچندگاهي طرح يا برنامه اي ارايه و با گذشت مدتي ملغي شده است. چگونگي تامين اعتبار اوليه اين طرح، پرداخت تسهيلات به مالكان اين خودروها براي پرداخت مابه التفاوت قيمت خودرو جايگزين و بازيافت اين خودروها از چالش هاي پيش روي طرح مذكور است.چندي پيش اعلام شد از اول آذرماه سال جاري از تردد خودروهاي فرسوده در ۷ شهر بزرگ كشور ممانعت خواهد شد و متخلفين با جريمه ۱۳ هزار توماني كه در طول روز چندين بار قابل اجراست مواجه خواهند شد. متعاقب اين امر نگراني هايي براي استفاده كنندگان از خودروهاي مذكور ايجاد شد و مانند گذشته به تدريج از ضمانت هاي اجرايي اين طرح كاسته و تنها ماحصل آن دلمشغولي دارندگان اين خودروها بود. اخيرا اعلام شده طرح مذكور از كار كارشناسي لازم به دور بوده و فاقد ضمانت هاي مالي و اجرايي لازم است و آنچه تاكنون در چارچوب طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده اجرا شده توسط خودروسازان و با مشاركت برخي شركت هاي خصوصي بوده و سازمان مديريت و ساير دستگاه هاي ذي ربط باوجود الزام به اجراي اين طرح اقدامات چندان موثري براي تامين اعتبار لازم به عمل نياورده اند.به دور از شرايط و چگونگي اجراي اين طرح، تصميمات گاه و بيگاه دستگاه هاي مختلف براي ازرده خارج كردن خودروهاي فرسوده چه تعبيري جز نبود برنامه ريزي منسجم و تعدد مراكز تصميم گيري را به ذهن متبادر مي سازد. متولي امر چه دستگاه يا دستگاه هايي بوده و چرا تاكنون اقدام عاجل و اصولي به عمل نيامده، آيا فرسودگي خودروها بر برنامه ريزي هاي لازم تاثير گذاشته است؟

براساس گزارش بانك جهاني
كشورهاي در حال توسعه امسال ۶درصد رشد اقتصادي را تجربه مي كنند
گروه اقتصادي: براساس گزارش بانك جهاني كشورهاي در حال توسعه امسال بالاترين ميزان رشد اقتصادي را در طي ۳۰ سال گذشته در جهان تجربه خواهند كرد.
به گزارش خبرنگار ما به نقل از خبرگزاري رويتر ريچارد نيوفارس يكي از تهيه كنندگان اين گزارش اعلام كرد: كشورهاي در حال توسعه در سال جاري به طور متوسط ۱/۶درصد نرخ رشد اقتصادي خواهند داشت كه اين رقم در سه دهه گذشته بي سابقه بوده است.
در اين گزارش نرخ رشد اقتصاد جهان در سال جاري چهاردرصد اعلام شده كه پيش بيني شده در دو سال آينده ميلادي به ۲/۳ درصد كاهش يابد.
كشورهاي در حال توسعه نيز در دو سال آينده ميلادي نرخ رشد اقتصادي كمتري را در جهان تجربه خواهند كرد و متوسط اين نرخ در سال ۲۰۰۵ به ۴/۵درصد و در سال ۲۰۰۶ به ۱/۵درصد خواهد رسيد.

گفت وگوي امروز
جايگزيني خودروهاي فرسوده در سال جاري
فقط خودروهاي سال ۴۷ و قبل از آن را در بر مي گيرد
گروه اقتصادي: چندي پيش اعلام شده بود از اول آذرماه جاري از تردد خودروهاي فرسوده در ۷ شهر بزرگ كشور جلوگيري مي شود كه اين موضوع واكنش هاي متفاوتي را در اقشار مختلف مردم در پي داشت. اخيراً كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در نشست با مسئولان ذي ربط به بررسي اين طرح پرداخته و تصميماتي در اين خصوص اتخاذ شده است. با سيد مصطفي سيد هاشمي نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت و گو كرده ايم.
***
* در نشست اخير كميسيون صنايع و معادن با دستگاه هاي ذي ربط چه مباحثي در خصوص طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده مطرح شد؟
- جلسه روز سه شنبه كميسيون صنايع با حضور نمايندگاني از وزارت صنايع و معادن، خودروسازان، سازمان مديريت و برنامه ريزي ، راهنمايي و رانندگي، معاونت سازمان حفاظت محيط زيست، مدير سازمان ترافيك تهران و نمايندگان اعضاي شوراي شهر تهران و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت برگزار شد. در اين جلسه در زمينه طرحي كه بر مبناي آن مقرر شده بود خودروهاي بيش از ۳۰ سال عمر از اول آذر ماه در ۷ شهر بزرگ با ممنوعيت تردد و جريمه ۱۳هزار توماني و افزايش اين جريمه در هر روز تا ۱۰ بار بحث و بررسي شد.
* اين طرح با چه اشكالاتي مواجه مي باشد؟
- با بررسي هاي به عمل آمده مشخص شد كه اين طرح فاقد كار كارشناسي لازم بوده و بر اساس آماري كه ارايه شده بيش از ۶۴۰ هزار خودروي بالاي ۳۰ سال وجود دارد كه از اين تعداد ۴۳۰ هزار خودرو مربوط به شهر تهران است. جايگزيني اين خودروها نيازمند اخذ مصوبه لازم از هيأت دولت براي معافيت مالياتي بود. دولت مقرر كرده بود به ازاي از رده خارج كردن هر كدام از اين خودروها مبلغ ۵/۱ ميليون تومان پرداخت كند. در جلسه مذكور مشخص شد كه در خصوص پرداخت ۵/۱ ميليون تومان اعتبار اوليه طرح فقط در مورد ۲۰ هزار خودرو آن هم براساس مصوبه روز سه شنبه هيأت دولت اعلام آمادگي شده و در خصوص پرداخت تسهيلات بانكي نيز تا زمان برگزاري اين نشست هيچ اعتباري از سوي بانك ها، وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان مديريت و برنامه ريزي پرداخت نشده و هيچ بانكي در اين زمينه تسهيلات پرداخت نكرده است بلكه تنها خودروسازان از طريق شركت ليزينگ  خودرو تسهيلات مذكور را با كار مزد ۲۵ درصدي ارايه مي كرده اند كه به هيچ وجه مورد استقبال صاحبان خودروهاي مذكور قرار نگرفته است.
* نابساماني هاي ارايه و اجراي طرح مذكور ناشي از چه مسايلي بوده و چه تصميماتي براي رفع آن اتخاذ شده است؟
- در اين جلسه مشخص شد كه هيچ نوع برنامه ريزي براي از رده خارج كردن اين تعداد خودرو فرسوده وجود نداشته است. در نشست مذكور تصميماتي اتخاذ شد كه بر مبناي آن خودروسازان براي جايگزيني خودروهاي فرسوده تا سقف ۲۵۰ هزار خودرو اعلام آمادگي كردند تا با افزايش توليد اين جايگزيني صورت گيرد. از سوي ديگر مقرر شد در صورتي كه خودرو جايگزين شده موجب كاهش مصرف بنزين نسبت به خودرو موجود شده و مصرف سوخت بهينه شود، سازمان بهينه سازي به ميزان ما به التفاوت مصرف قبلي با مصرف جديد يارانه پرداخت خواهد كرد. همچنين در خصوص پرداخت تسهيلات طرح، خودروسازان اعلام كردند اگر با ۱۸ درصد كارمزد تسهيلات لازم به مالكان خودروهاي فرسوده پرداخت شود آنها ۶ درصد تسهيلات مذكور را تقبل نموده و براي ۱۲ درصد بعدي نيز تصميم گيري شود تا ۶ درصد توسط صاحبان خودرو و ۶ درصد بقيه از طريق دولت تأمين شود كه اين موضوع به دليل داشتن بار مالي از اختيار جلسه خارج بود و بايد از سوي دولت پيشنهاد شود.
* طرح جديد جايگزيني خودروهاي فرسوده از چه زماني قابليت اجرايي دارد؟
- اين طرح براي خودروهاي سال ۴۷ و قبل از آن كه پرداخت ۵/۱ ميليون تومان اعتبار آن تأمين شده در مدت كوتاه و تا پايان سال قابل اجرا خواهد بود. اما اين طرح در خصوص ساير خودروها براي سال جاري امكان پذير نخواهد بود تا اعتبار ۵/۱ ميليون توماني و نحوه تأمين تسهيلات مورد نياز آن مشخص گردد.

وزارت صنايع اعلام كرد :
موافقت  هيأت وزيران با اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم
گروه اقتصادي: هيات وزيران با نظر موافق نسبت به پيشنهاد وزارت صنايع و معادن، لايحه اي براي اصلاح قانون ماليات هاي مستقيم به مجلس شوراي اسلامي ارايه خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار ما علي اصغر رمزي مديركل دفتر امور اقتصادي وزارت صنايع و معادن ديروز با اعلام اين خبر افزود :بازنگري قانون ماليات هاي مستقيم و يا تهيه و تدوين اصلاحيه آن در دستور كار سازمان امور مالياتي قرار گرفته است.در قانون ماليات هاي مستقيم مقرر شده است كه با توجه به تبصره ۲ ماده ۱۳۲ و عدم معافيت مالياتي واحدهاي مستقر در شعاع سي كيلومتري استان ها از آنجا كه در استان هاي محروم و فاقد امكانات وكمتر توسعه يافته اكثر سرمايه گذاري هاي صنعتي در همين فاصله شعاعي انجام شده و مي شود اين تبصره با توجه به مغايرت با روح قانون حذف و يا اصلاح شود.علاوه بر اين قرار است تا موضوع معافيت مالياتي واحدهاي خدمات مهندسي در سراسر كشور مجددا در قانون مورد توجه قرار گيرد.

تحليل واشنگتن پست از شكل گيري ائتلاف اقتصادي ايران و چين
گروه اقتصادي- امير بهادري نژاد: دو كشور ايران و چين در حال تشكل يك ائتلاف جديد هستند كه اين ائتلاف، برنامه هاي آمريكا در زمينه فشار به برنامه هسته اي ايران را مختل خواهد كرد.
روزنامه واشنگتن پست در شماره ديروز خود (چهارشنبه) نوشت: علت اصلي بوجودآمدن اين ائتلاف نياز روز افزون چين به انرژي است. در واقع واردات نفت چين در ۸ ماه اول سال جاري ميلادي ۴۰درصد افزايش يافته است. از سوي ديگر ايران نيز كه جمعيت آن نسبت به ۲۵ سال پيش دوبرابر شده، علاقه وافري به كالاهاي چين از خود نشان مي دهد.
چين تا سال ۱۹۹۳ يك كشور صادركننده نفت به شمار مي آمد اما در حال حاضر توليد نفت چين تنها جوابگوي نيازهاي داخلي اين كشور است. همچنين كارشناسان معتقدند ذخاير نفتي اين كشور حداكثر تا ۱۴ سال ديگر به پايان خواهد رسيد به همين دليل چيني ها به دنبال كشورهايي هستند كه بتوانند در درازمدت نفت مورد نياز آنها را تامين بكند.
اين گزارش مي افزايد:در حال حاضر ايران دومين صادركننده بزرگ نفت به چين به شمار مي آيد.البته روابط اقتصادي دو تمدن بزرگ چين و ايران كه از قضا هر دو كشور در مسير جاده ابريشم قرار داشتند جنبه سياسي نيز دارد.
با توجه به اينكه كشور چين صاحب حق وتو در شوراي امنيت سازمان ملل است به همين دليل اين كشور مانعي در برابر فشار بين المللي عليه ايران محسوب مي گردد.
در واقع امضاي دو قرارداد جديد نفت و گاز ميان چين و ايران حداقل تا ۲۵ سال آينده باعث عميق ترشدن روابط اين دو كشور خواهد شد.
ماه گذشته اين دو كشور قرارداد ۱۰۰ ميليارد دلاري با يكديگر امضاء كردند كه براساس آن چين، نفت و گاز ايران را خريداري كرده و ميدان نفتي يادآوران در نزديكي مرز عراق را توسعه خواهد داد.

چيني ها توانايي لازم را براي توسعه ميدان يادآوران دارند
شانا: چيني ها براي فعاليت در اجراي طرح توسعه ميدان نفتي يادآوران توانايي دارند و شركت «سينوپك» نيز در اين زمينه شركت با صلاحيتي به شمار مي رود.
مهندس بيژن زنگنه وزير نفت گفت: بر اساس توافقي كه با چيني ها به عمل آمده است قرار شد شركت چيني «سينوپك» براي تهيه M D P طرح كلي توسعه اين ميدان از همكاري يك شركت معتبر بين المللي مورد تاييد شركت ملي نفت ايران استفاده كند.
مهندس بيژن زنگنه با بيان اين كه در حال حاضرمناقصه طرح توسعه ميدان يادآوران نيز روند خودرا مي گذراند و شركت كنندگان، پيشنهادهاي فني و مالي خود را ارائه داده اند گفت: ميان توافق با چيني ها و برگزاري اين مناقصه منافاتي وجود ندارد زيرا در آن زمان مذاكره با چيني ها نهايي نشده بود و در حال حاضر نيز در حد موافقت كلي است كه بايد به قرار داد تبديل شود.وي با بيان اين كه در صورت رسيدن به تفاهم كامل با چيني ها بحث برگزاري مناقصه تمام مي شود تصريح كرد: در غير اين صورت مناقصه به منظور انعقاد قرار داد براي توسعه ميدان نفتي يادآوران ادامه خواهد يافت.
وزير نفت در پاسخ به اين پرسش كه آيا ممكن است با ارزيابي M D P شركت چيني در توسعه ميدان نفتي يادآوران، مشخص شود كه اين شركت صلاحيت توسعه اين ميدان را ندارد گفت: با توجه به تفاهم هاي كلي صورت گرفته ميان دو كشور بعيد مي دانم اين موضوع بهم بخورد.مهندس زنگنه همچنين در پاسخ به اين پرسش كه ممكن است شركت معتبر بين المللي كه بايد در توسعه اين ميدان به شركت چيني كمك كند با توجه به مناقصه توسعه اين ميدان انتخاب شود گفت: با توجه به اين كه اين شركت ها اطلاعات بيشتر و دقيق تري در مورد اين ميدان دارند احتمال اين كه يكي از اين شركت ها به عنوان شريك «سينوپك» در توسعه اين ميدان مشاركت داشته باشد وجود دارد.

سال گذشته صادرات ايران به انگليس ۴۶درصد رشد داشته است
ايرنا: وزير صنعت و بازرگاني انگليس گفت: تهران و لندن ظرفيتهاي گسترده و متنوعي براي توسعه روابط اقتصادي دارند. پاتريشيا هيوت روز چهارشنبه در همايش شتاب رشد اقتصادي در ايران افزود: انگليس، فرانسه، آلمان و ايران در فعاليتي فشرده تلاش كردند وضع جديدي در روابط تهران با اروپا ايجاد كنند و ما خوشحاليم كه اين تلاشها در توافق پاريس نتيجه داد. هيوت در اين همايش كه با حضور اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن ايران و جمعي از مقامهاي اقتصادي دو كشور برگزار شد، تصريح كرد: توسعه مناسبات، بويژه در بخشهاي اقتصادي، زمينه شناخت بهتر ويژگيهاي فرهنگي و سياسي را بين دو كشور هموار مي كند. اين مقام ارشد حزب كارگر، حضور گسترده مقامهاي اقتصادي و صاحبان صنايع و بازرگانان در اين همايش را نشانگر علاقه و اشتياق براي گسترش مناسبات اقتصادي ميان دو كشور توصيف كرد. به گفته وي، در پنج سال گذشته مبادلات بازرگاني ميان دو طرف افزايش يافته و صادرات ايران به انگليس امسال نسبت به سال گذشته ۴۶ درصد رشد داشته است. وزير صنعت و بازرگاني انگليس به علاقه شركتهاي اين كشور براي همكاري با طرفهاي ايراني اشاره كرد و گفت: در سال گذشته نمايندگان ۱۰۰ شركت براي بررسي زمينه هاي همكاري، به ايران سفر كردند.

ركوردهاي تازه درايران خودرو ديزل و سايپا ديزل
ارزش فروش شركت ايران خودرو ديزل از مرز عملكرد كل سال ۱۳۸۲ اين شركت فراتر رفت.به گزارش روابط عمومي گروه صنعتي ايران خودرو ديزل ارزش فروش خودرو در اين شركت طي سال ۱۳۸۲ به ۴۳۰۰ ميليارد ريال رسيد كه از تحويل ۱۰ هزار خودروي سنگين و تجاري اعم از كاميون و اتوبوس به دست آ مد. در سال ۱۳۸۳ تاكنون اين مقدار فروش از تحويل ۹ هزار دستگاه انواع كاميون، ون، ميني بوس و اتوبوس شهري و بين شهري به دست آمد كه عمدتا ناشي از گرايش توليد شركت ايران خودرو ديزل به سمت خودروهاي سنگين با ارزش بيشتر ناشي مي باشد.
همچنين از ابتداي سال ۱۳۸۳ تاكنون ۲۲۴ دستگاه كاميون و مقادير قابل توجهي قطعه يدكي شركت سايپا ديزل به كشورهاي ايتاليا، چين، كويت، امارات و اتيوپي صادر شده كه ارزش مجموع صادرات محصولات شركت سايپا ديزل به بيش از ۰۰۰/۵۰۰/۱۶ دلار بالغ مي گردد. علي رضا غمگسار مدير عامل سايپا ديزل با اعلام اين مطلب گفت : محصولات توليد شده شركت سايپاديزل تا تاريخ ۱۸/۸/۸۳ بيش از كل توليدات سال ۱۳۸۲ مي باشد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۰۸۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۵۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۴۸۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي)۸۷۹۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۴۶۱

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |