پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۵۸ - Nov 18, 2004
عضو شوراي اسلامي شهر تهران:
مشكلات شهر تهران با همكاري متقابل دستگاههاي فعال حل مي شود
براي حل معضلات كلان شهر تهران بايد بخشي نگري حذف شود و در صورت حذف بخشي نگري بسياري از مشكلات حل خواهد شد. سعي و تلاش مجموعه شورا و شهرداري بر اين است كه خود اين نهادها هم دچار مشكل بخشي نگري نشوند. در كلان شهري مانند تهران با ۱۴۰۰ ميليارد تومان بودجه اگر همكاري متقابل و تعامل دستگاههاي فعال در شهر نباشد امكان اداره شهر و بهبود وضعيت شهروندان وجود نخواهد داشت.
اميررضا واعظي آشتياني عضو هيات رئيسه و خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران در ديدار با شهروندان منطقه افزود: شوراي اسلامي شهر تهران و شهرداري تهران با تمام توان سعي در كاهش مشكلات شهروندان و به حداقل  رساندن ميزان اين مشكلات دارند. سياستها و تصميماتي مانند طرح تقسيط عوارض، اجراي طرح تكريم ارباب رجوع، ملاقاتهاي مردمي و... از برنامه هايي است كه در دستور كار شورا و شهرداري قرار دارد تا بتوانند ميزان مشكلات مردم را در حد توان خود كاهش دهند.
البته نكته اي كه مي بايست شهروندان گرامي به آن توجه داشته باشند اين است كه به هر حال وظيفه شورا و شهرداري نقض قانون نيست، بلكه كمك به اجراي قانون است. برخي از شهروندان با مراجعه به شهرداري تهران و اعضاء شوراي اسلامي شهر تهران تقاضاهايي دارند كه در اصل نقض قانون است نه اجراي آن و كسي هم توانايي انجام آن را ندارد.
به گزارش روابط عمومي و بين الملل شوراي اسلامي شهر تهران مهندس حسن بيادي نايب رئيس شورا در منطقه ۱۳ و دكتر حسن زياري رئيس كميسيون شهرسازي، فني و معماري شورا به همراه دكتر حمزه شكيب و حبيب كاشاني اعضاي شورا در منطقه ۲۲ با شهروندان ديدار كرده و به حل مشكلات آنان پرداختند.

تلاش براي بهينه سازي سوخت خودروهاي عمومي
زمان سوختگيري هر اتوبوس گازسوز به پنج دقيقه كاهش يافت
006888.jpg
آسمان آبي ايران:معاون پشتيباني CNG سازمان بهينه  سازي مصرف سوخت كشور اعلام كرد: «زمان سوختگيري هر اتوبوس گازسوز (CNG) شهر تهران از ۱۵ دقيقه به پنج دقيقه كاهش يافت.»
مهندس «خليل عسگري» افزود: «با توجه به اهميت سرعت مورد نياز براي سوختگيري اتوبوس هاي گازسوز، با تغيير شيلنگ هاي گازرساني در جايگاه هاي سوخت رساني ويژه اتوبوسراني، كاهش زمان سوختگيري و اتوبوس ها، امكان پذير شده است.»
وي گفت: «هم  اكنون حدود هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در تهران وجود دارد كه براي حدود ۶۸۰ دستگاه جهت سوختگيري از جايگاه هاي سوخت رساني گاز طبيعي (CNG) استفاده مي شود. اين در حالي است كه جايگاه هاي موجود در تهران، قادر به سوخت رساني به دو هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس در شبانه روز است.»
به گفته مهندس عسگري، به دليل كمبود اتوبوس هاي گازسوز، به رغم سرمايه گذاري بسيار زياد در بخش احداث جايگاه هاي سوخت رساني، تنها از يك چهارم ظرفيت اين قبيل جايگاه ها استفاده مي شود.
وي ضرورت توليد اتوبوس هاي گازسوز براساس استاندارد ملي كشور توسط شركت هاي سازنده را مورد تاكيد قرار داد و گفت: «با توجه به آلودگي هواي تهران و به منظور كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي لازم است ناوگان حمل و نقل عمومي شهرهاي بزرگ كشور با سرعت بيشتري به سمت گازسوزشدن حركت كند.»
معاون پشتيباني CNG سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور خاطرنشان كرد: «ظرفيت جايگاه هاي سوخت رساني موجود براي اتوبوس هاي گاز سوز كشور، بستر لازم براي فعاليت تعداد بيشتري از اتوبوس هاي گازسوز را فراهم كرده است.»
عسگري اظهار داشت: «در حال حاضر در شهرهايي مانند مشهد، اصفهان، قم، زنجان و قزوين جايگاه هاي ويژه خودروهاي (سواري- اتوبوس) با ظرفيت سه هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو در شبانه روز، در مرحله بهره برداري است و شهرهايي نظير كاشان، تبريز و اراك نيز كه جايگاه هاي ويژه (سواري _ اتوبوس) آن در مرحله احداث است به جز تعداد اندكي در شهر مشهد، هيچ اتوبوس گازسوزي وجود ندارد.»
وي، ظرفيت جايگاه هاي سوخت رساني تهران را حدود دو هزار و ۶۰۰ دستگاه در شبانه روز ذكر كرد و گفت: «با راه اندازي دو جايگاه ديگر در شهر تهران، اين ظرفيت به زودي به حدود پنج هزار دستگاه در شبانه روز خواهد رسيد.»

مصرف سوخت خودروي ايراني
006894.jpg
قلم سبز ايران: مصرف هر خودروي در حال تردد در ايران دو برابر مصرف خودروهاي در حال تردد كشورهاي توسعه يافته است.متوسط مصرف سوخت خودروهاي در حال تردد ايران حدود ۱۷ ليتر در هر صد كيلومتر برآورد شده است؛ در حالي كه اين رقم در مورد خودروهاي در حال تردد در آ مريكا و اروپا به حدود ۷ ليتر مي رسد.براين اساس ۵ ميليون دستگاه خودروي در حال تردد در ايران به اندازه ۱۰ ميليون خودروي در حال تردد در اروپا بنزين مصرف مي كند كه اين رقم بسيار قابل توجه است.براين اساس با استفاده از خودروهاي استاندارد، دو برابرشدن جمعيت خودروها نيز تاثيري در افزايش ميزان مصرف انرژي ندارد و حتي در حالت طبيعي مصرف بنزين نيز كاهش خواهد يافت.

خروج خودروهاي فرسوده
006891.jpg
آسمان آبي ايران: با اعلام مصوبه دولت مبني بر خروج خودروهاي فرسوده تا پايان سال جاري ۲۰ هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج مي شود.
«طبق مصوبه ۲۶/۷/۸۳ دولت مبني بر خروج خودروهاي فرسوده كه به تازگي به اجرا گذاشته شده، قرار بود خودروسازاني كه خودروهاي فرسوده را از رده خارج مي كنند ۵/۱ ميليون تومان در سود بازرگاني تخفيف بگيرند اما چون اين مصوبه بار مالي اش بر خزانه كشور سنگيني مي كرد براي بررسي بيشتر به وزارت اقتصاد و دارايي ارايه شد كه با وجود فشارهاي مالي بر وزارت دارايي، اين وزارتخانه پذيرفت كه تا پايان سال ۸۳ ، ۲۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شود.»

افزايش استفاده ظروف يكبار مصرف
006879.jpg
ايرنا: سرپرست  مركز تحقيقات  محيط زيست  دانشگاه  علوم  پزشكي  تهران  گفت : استفاده از ظروف  يكبار مصرف  بر حجم  زباله هاي  شهري  در كشور افزوده  است .
عليرضا مصداقي نيا افزود: افزايش  استفاده  اين  نوع  ظروف علاوه  بر ايجاد مشكلات  در جمع آوري  آنها، اثرات  مخربي  بر محيط زيست  وارد مي كند.
وي  گفت : ظروف  يكبار مصرف  قابل  بازيافت  نبوده  و تجزيه  ناپذير است .
مصداقي نيا خاطرنشان  كرد: فقط هشت  درصد از زباله  پلاستيكي  قابل  بازيافت است  و استفاده  بيش  از حد از ظروف  يكبار مصرف  تأثيري منفي  بر چرخه  اقتصادي كشور دارد.

دومين همايش قير و آسفالت برگزار مي شود
006882.jpg
گروه شهري: دومين همايش قير و آسفالت ايران با هدف ايجاد بستر مناسب براي بهينه سازي و نوآوري در توليد اسفالت، روز دوم آذرماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس نادري رئيس موسسه قير و آسفالت ايران كه در جمع خبرنگاران سخن مي گفت ضمن بيان اين مطلب افزود: سالانه حدود ۶۰۰ ميليارد تومان در كشور صرف هزينه آسفالت راههاي درون شهري و برون شهري مي شود؛ اين در حالي است كه عمر آسفالت راههاي برون شهري ۵ الي ۶ سال و درون شهري ۴ الي ۵ سال است. حال آنكه با ارزيابي مستمر روسازي راهها و مديريت صحيح و نگهداري از آن مي توان عمر آسفالت را در كشور افزايش داد و از اين طريق به ميزان قابل توجهي در هزينه ها صرفه جويي كرد.
وي كمبود تكنيسين و كاردان هاي مجرب و كار آزموده و نبود آموزش حين خدمت در بخش اجراي آسفالت كشور را از ديگر مشكلات اين بخش برشمرد و گفت: نيروي انساني در اين بخش نياز به بازآموزي دارد.
وي مهمترين مشكل آسفالت تهران را استفاده از مصالح نامرغوب معدني ذكر كرد و گفت: براساس دستورالعملي در آينده نزديك كارخانه هاي آسفالت در تهران استاندارد مي شود و اين مشكل نيز برطرف خواهد شد.
رئيس موسسه قير و آسفالت ايران با توجه به اهميت بازيافت آسفالت در حفظ محيط زيست گفت: دستورالعملي براي احيا و بازيافت آسفالت تهيه شده كه بزودي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي ابلاغ خواهدشد و به اين ترتيب با انجام بازيافت كه اكنون در مرحله صفر قرار دارد تا ۵/۲ درصد در چرخه عمر آسفالت صرفه جويي خواهد شد.

آيين نامه انضباطي و نرخ گذاري
غرفه هاي ميادين ميوه و تره بار تهيه مي شود
006885.jpg
مهر: با تهيه آيين نامه انضباطي و نرخ گذاري غرفه ها، شرايط مطلوبتري براي استفاده شهروندان و بهره برداران فراهم مي شود.
مهندس محمد صلاحي مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار با اعلام اين مطلب كه اولين موضوع بحث، آيين نامه بهره برداران بود، افزود: اين آيين نامه تا به حال وجود نداشت كه با تشكيل جلسات مشترك با كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر و تهيه آن از سوي سازمان، مقرر شد اين آيين نامه طي يك ماه آينده براي تصويب در دستور كار شوراي شهر قرار بگيرد.
صلاحي از آيين نامه نرخ گذاري غرفه ها خبر داد و گفت: در گذشته برخي از غرفه ها از طريق مزايده و برخي ديگر با افزايش نرخ اجاره بها در اختيار بهره برداران قرار مي گرفت كه با پيشنهاد شوراي شهر، بايد آيين نامه اي از سوي سازمان در اين خصوص تهيه شود.

نگاه
داوود كاظمي
كشور در توليد گندم به خود كفايي رسيد نان گران مي شود
006876.jpg

گروه ويژه آتش نشانان بدون مرز در آتش نشاني تهران تشكيل شد
مدير عامل سازمان آتش نشاني تهران گفت: براي نخستين بار در كشور، گروه آتش نشانان بدون مرز متشكل از ۲۲ آتش نشان در آتش نشاني تهران ايجاد شد. به گفته وي ، اين ايده و موضوع ، براي توسعه و تقويت در اولين جلسه آتش نشاني هاي سراسر كشور نيز مطرح خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، مهندس احمد ضيايي با اعلام اين مطلب افزود: كمك و همكاري بسيار مطلوب آتش نشانان و نيروهاي امدادي خارجي در زمين لرزه بم، ما را به تشكيل سازمان آتش نشانان بدون مرز در آتش نشاني تهران تشويق كرد تا در سطح جهاني به كمك افراد حادثه ديده بشتابند.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر اين گروه در تهران تشكيل و در حال تجهيز به وسايل و لوازم مورد نياز است، تصريح كرد: آتش نشانان بدون مرز در صورت وقوع حوادث ويژه در كشورهاي همسايه و يا ديگر مناطق، با تمامي تجهيزات و امكانات خود جهت نجات جان مصدومان به اين محل ها اعزام مي شوند.

خطر تخريب بوم زيست كوه آرارات
ايرنا: رئيس  فدراسيون  كوهنوردي  تركيه  اعلام  كرد: افزايش  صعود كوهنوردان  به  قله آغري  (آرارات ) بوم زيست  اين  كوه  را با خطر تخريب  مواجه  كرده  است.
به  نوشته  روزنامه  راديكال  تنها در ده  ماه  گذشته  سال جاري  بيش  از سه  هزار كوهنورد خارجي  و شش  هزار كوهنورد تركيه اي  به  اين  كوه صعود كرده اند.
راديكال  به  نقل  از علاءالدين  كاراجا رئيس  فدراسيون  كوهنوردي  تركيه نوشت : بسياري  از كوهنورداني  كه  به  آرارات  صعود مي كنند، بدون  دقت  و توجه ، پسمانده هاي  خود را در كوه  رها مي سازند.
كاراجا گفت : در صورتي  كه  تدابير جدي  در اين  زمينه  اتخاذ نشود، كوه آغري  (آرارات ) خصوصا قله  آن به  صورت  زباله داني  در خواهد آمد.
كوه  آرارات  كه  در تركيه  به  آغري  داغي  معروف  است، با پنج  هزار و ۱۶۵متر ارتفاع  عنوان  بلندترين  قله  اين  كشور را دارد.
قله  آرارات  در نزديكي  مرز تركيه  با ايران  قرار دارد و مورد علاقه  كوهنوردان  تركيه اي  و خارجي  است.

تبليغات بازرگاني در اتوبوس هاي شركت واحد ممنوع است
ايرنا: عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: بيش از نيمي از اتوبوس هاي شركت واحد از تبليغات بازرگاني و تجاري پاكسازي شده است.
«خسرو دانشجو» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا مركز استان تصريح كرد: شهرداري تهران از چند ماه قبل هرگونه تبليغ بازرگاني و تجاري روي اتوبوس هاي شركت واحد را ممنوع كرد.
وي افزود: تبليغات اتوبوس هاي قديمي شركت واحد به تدريج با اتمام زمان قراردادهاي تبليغاتي در حال پاك شدن از بدنه اتوبوس هاست.
به گفته وي، تبليغات كالاهاي مختلف بر اتوبوس هاي شركت واحد، تأثيرات نامطلوب بصري را در شهر به همراه دارد و به دليل بر هم زدن تمركز رانندگان تصادفات و حوادث بسياري را در پي دارد.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: گرچه انجام تبليغات روي اتوبوس هاي شركت واحد، سودهايي را براي شهرداري تهران به همراه دارد، اما به لحاظ مشكلاتي كه در عبور و مرور و نيز آلودگي هاي جانبي ايجاد مي كند، تبليغ هر نوع كالايي بر بدنه اتوبوس هاي شركت واحد ممنوع شده است.
حذف ميدان بهمن از مسير بزرگراه بعثت
واحد مركزي خبر: شهردار منطقه ۱۶ تهران گفت: با حذف چراغ هاي راهنمايي و ميدان بهمن در بزرگراه بعثت خودروها كمترين توقف را در مسير خواهند داشت.كريمي گفت: ۱۵ طرح اصلاح هندسي معابر،  تاثير بسزايي در روان سازي ترافيك منطقه خواهد داشت.
شهردار منطقه ۱۶ تهران افزود: پارك شهدا در خزانه بخارايي، كلينيك گل و گياه و دارالقرآن امام حسن مجتبي(ع) همزمان امروز به بهره برداري مي رسد.

خطرات زيست محيطي عبور آزادراه از پارك ملي گلستان
ايسنا: مديركل محيط زيست گلستان با هشدار نسبت به تخريب ۲۴ درصد از گونه هاي گياهي ايران كه در پارك ملي گلستان وجود دارد،  گفت: وزارت راه و ترابري همچنان بر احداث آزاد راه «شمال شرق» از داخل پارك ملي گلستان اصرار مي ورزد. در حالي كه براساس مصوبه دولت احداث جاده در اين مسير ممنوع مي باشد مهندس اسماعيل مهاجر در گفت وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين كه ادامه روند فعلي تردد خودروها از داخل پارك ملي گلستان و احداث جاده ۴ بانده در داخل اين پارك موجب خارج شدن درجه حفاظتي آن از «پارك ملي» مي شود، گفت: جاده داخلي پارك ملي گلستان به طول ۵۰ كيلومتر، علي رغم غيرايمن بودن، روزانه شاهد تردد حدود ۱۶ هزار خودروست.
وي با اشاره به اينكه تردد زياد خودروها از داخل اين جاده و سرعت بالاي آنها ضمن ايجاد محيطي ناامن براي حيات وحش موجب بروز تصادفات ناگوار مي شود، گفت: از سوي ديگر برخورد خودروها با حيات وحش موجب تلف شدن آنها مي شود به طوري كه طي ۶ ماهه اول امسال ۹۸ مورد تلفات جاده اي در اين پارك رخ داده است كه بر اثر آنها گونه هاي ارزشمندي همچون راسو، تشي، گربه وحشي و سمور تلف شده اند. وي با اشاره به دستور رئيس جمهوري براي خروج جاده از داخل پارك ملي گلستان در سال ۸۱ گفت: متأسفانه با گذشت ۲ سال از مصوبه هيأت دولت در اين زمينه وزارت راه و ترابري بر احداث آزاد راه «شمال - شرق» از داخل اين پارك ملي اصرار مي ورزد.

تصحيح و پوزش
در صفحه ۳ ديروز و در خبر مربوط به تعريض خيابان هاي شهيد بهشتي و شهيد مطهري سهواً نام مهندس «مهدي فقيري» معاون ترافيك منطقه ۷ اشتباه چاپ شده بود كه از اين بابت پوزش مي طلبيم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |