دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۲ - Nov 22, 2004
سفراي جنبش عدم تعهد:
مذاكرات اروپا با ايران به خاطر فشار جنبش عدم تعهد و گروه ۷۷ است
فارس: سفير آفريقاي جنوبي در آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: اكنون كه سه كشور اروپايي مذاكراتي را با ايران انجام داده و مي دهند به دليل فشار جنبش عدم تعهد و گروه ۷۷ بوده است.
سفراي جنبش تروئيكاي عدم تعهد از كشورهاي مالزي، الجزاير، كوبا و آفريقاي جنوبي دوشنبه شب پس از ديدار از سايت UCF اصفهان در جمع خبرنگاران داخلي و با حضور تعدادي از مسئولين سازمان انرژي اتمي به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.
بنابراين گزارش حسين حنيف سفير مالزي و رئيس كنوني گروه جنبش عدم تعهد در آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه بسياري معتقدند ايران تاوان استقامت خود را مي دهد كه اگر اين امر توسط كشورهاي اروپايي شكسته شود روند مقابله با فعاليتهاي صلح آميز هسته اي ساير كشورهاي جهان آغاز خواهد شد و شما براي مقابله با اين روند يكجانبه گرايي چه كمكي به ايران خواهيد كرد؟ گفت: ما در مقطع حساسي نزديك به جلسه آتي شوراي حكام در اينجا (اصفهان) هستيم. گزارش البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز صادر شده و همه در مورد آن بحث مي كنند و گروه كاري نيز در حمايت از ايران جلسات مقدماتي را براي تهيه بيانيه برگزار كرده و پس از بازگشت از اصفهان آن را نهايي كرده، ضمن اينكه گزارش بازديدمان از طرف جنبش عدم تعهد را نيز ارائه خواهيم كرد.
وي ادامه داد: از آغاز فعاليتهاي جنبش عدم تعهد همواره ما بر يكسري اصول از جمله حق لاينفك و غير قابل انكار كشورها در استفاده از انرژي هسته اي صلح آميز تأكيد داشتيم و همچنان به مواضع خود ادامه داده و در آن تغييري نخواهيم داد.
رئيس گروه جنبش عدم تعهد در آژانس با تأكيد بر اين كه دليلي براي محروم كردن كشورها از اين حق وجود ندارد، افزود: نكته بسيار مهم ديگر آن است كه بايستي ميان تعهدات بر اساس پادمان هسته اي كه جنبه حقوقي و الزام آور داشته با اقداماتي كه داوطلبانه مي باشد تفكيك قائل شد و در جلسات پيشين آژانس چنين كاري را انجام داده و مجدداً نيز خواهيم داد.
سفير مالزي در آژانس بين المللي انرژي اتمي در ادامه با اشاره به اينكه ايران همكاريهاي خوبي داشته، پروتكل را امضاء و قبل از تصويب اجرا نموده و تعليق را انجام داده است، در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه كشورهاي عضو عدم تعهد چه زماني را براي عادي شدن روال پرونده ايران پيش بيني مي كنند و چه كمكي به اين موضوع خواهند كرد؟ گفت: تعيين آن مشكل است زيرا تصميم در شوراي حكام و توسط كشورهاي عضو صورت مي گيرد اما موضع ما همچنان باقي ماندن پرونده در آژانس است ضمن اينكه بر اساس گزارش مدير كل آژانس تمامي مسائل حل شده و تنها دو مسئله باقيمانده كه با همكاري ايران حل خواهد شد و ديگر دليلي براي باقي ماندن پرونده در دستور كار شوراي حكام وجود نخواهد داشت.
رئيس گروه جنبش عدم تعهد در آژانس در پاسخ به سوال ديگري در مورد اينكه تغييرات در نشست آتي NPT چه بوده و دامنه تغييرات آن چه محدوديتهايي را براي چه كشورهايي ايجاد خواهد كرد؟ عنوان كرد: مسئله NPT مشكل است و متاسفانه نشست جلسه تداركاتي كه در نيويورك برگزار شد با شكست مواجه شد و حتي در دستور كار نيز توافق حاصل نشد و تأكيد مي كنم كه بايد ميان بحث اشاعه در زمينه افقي و عمودي انرژي هسته اي و نيز خلع سلاح توازن ايجاد كرد.
وي با بيان اينكه سفير برزيل كه رياست نشست آتي را به عهده خواهد داشت در پي به تصويب رساندن دستور جلسه است، ادامه داد: «NAM» بسيار فعال بوده و به طور فعالي نيز نقش خود را ايفا خواهد كرد، ضمن اينكه ايجاد توازن نيز بستگي به عزم كشورها دارد كه اگر اين عزم نباشد، با مشكل جدي مواجه خواهيم شد.
حنيف در ادامه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه عدم تعهد چه برنامه اي براي آشكار شدن فعاليتهاي هسته اي اسرائيل دارد؟ افزود: در تمامي جلسات مواضع جنبش عدم تعهد در زمينه فعاليتهاي هسته اي اسرائيل موضع يكپارچه بوده و اصرار به پيوستن اين كشور به NPT داشته ايم تا تمام فعاليتهاي اسرائيل تحت پوشش پادمان انجام شود، ضمن اينكه بر منطقه عاري از سلاح هاي هسته اي نيز تأكيد داشته و داريم.
در همين راستا تائوس فروغي سفير الجزاير در آژانس و نيز رئيس گروه ۷۷ چين در آژانس بين المللي انرژي اتمي تصريح كرد: بازديد ما از مركز UCF دوستانه بود و با اطلاعاتي كه مقامات ايراني در اين ديدار به ما خواهند داد ما به پرشدن خلاء هاي موجود كمك خواهيم كرد.
وي افزود: ما مي دانيم كه ايرانيها در راستاي حقانيت خود قدم بر مي دارند و جنبش نيز تاكنون حمايت خود از ايران را دريغ نكرده است، ضمن اينكه ما با ايران هيچ مشكلي نداريم و در مورد فعاليتهاي صلح آميز شما هيچ سوالي نداشتيم و اين ديگران هستند كه بايد آنها را قانع كرد و فضاي اعتماد را ايجاد نمود.
حسين حنيف نيز در همين راستا عنوان كرد: با توجه به اينكه مسئوليت جنبش عدم تعهد را دارم تصميمات بر اساس اجماع خواهد بود و هنوز تصميمي گرفته نشده است و اگر اجماع حاصل شود، جنبش قطعنامه صادر خواهد كرد.
در ادامه اين نشست مطبوعاتي همچنين حسين حنيف در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه در اين بازديد، شما خود مشاهده كرديد كه آژانس دوربين كار گذاشته و پلمبهايي را انجام داده پس خواستن تعهد بيشتر از سوي ايران به اروپا چيست؟ يادآور شد: اقدامات انجام شده توسط ايران در چارچوب پادمان و پروتكل الحاقي بوده و جامعه بين المللي بايد به آن توجه كند، اما متاسفانه مسئله سياسي شده است.وي افزود: در تمامي تصميم گيري ها ميان جنبش عدم تعهد اجماع وجود داشته و جنبش به ابعاد سياسي قضيه پرداخته و گروه ۷۷ نيز ابعاد فني آن را مورد توجه قرار داده است. نمايندگان اين ۴ كشور مسئول غير متعهد عضو شوراي حكام آژانس روز شنبه از تاسيسات هسته اي UCF اصفهان بازديد كرده بودند.

بوش ادعا كرد ايران در صدد ساخت سلاح هسته اي است
ايرنا: رئيس جمهوري آمريكا روز شنبه با دامن زدن به دور جديد و هماهنگ براي طرح ادعاهاي تازه درباره برنامه هاي دفاعي و هسته اي جمهوري اسلامي ادعا كرد كه ايران در تلاش براي توليد بمب اتمي است.
«جورج بوش» در يك نشست خبري مشترك با نخست وزير ژاپن در پايتخت شيلي گفت، «براي ايران بسيار اهميت خواهد داشت كه به اين نكته گوش فرا دهد كه ما نسبت به تمايلات (هسته اي) آنها نگراني داريم.»
او افزود، «نگران گزارش هايي هستيم كه نشان مي دهد ايران قبل از يك نشست بين المللي (شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي) به باز فرآوري موادي كه مي تواند به سلاح اتمي منتهي شود سرعت بخشيده است.»
بوش گفت، «اين يك مساله بسيار جدي است. جهان نسبت به جدي بودن اين موضوع آگاهي دارد و براي حل آن با يكديگر فعاليت مي كنيم.» متن كامل اظهارات بوش بعد از ظهر شنبه از سوي دفتر رياست جمهوري آمريكا منتشر شد.
اظهارات روز شنبه بوش پس از ادعاهاي چهارشنبه كالين پاول، دومين ادعا طي يك هفته اخير از سوي ارشدترين مقام هاي حكومتي واشنگتن عليه جمهوري اسلامي مي باشد.
روزنامه «نيويورك تايمز» روز شنبه به نقل از منابع دولتي نوشت دليل تشديد فشار دولت واشنگتن بر ايران آن است كه مشاور امنيت ملي بوش اعتقاد دارد كه برخلاف كره شمالي، هنوز زمان براي متوقف كردن برنامه  هسته اي ايران وجود دارد.
به گفته همين منابع، دولت بوش تلاش دارد امكان تقلب ايران در اجراي توافق اخير با سه كشور اروپايي را برجسته كند.
بوش كه پس از مذاكره با نخست وزير ژاپن در حاشيه نشست سران ۲۱ كشور عضو مجمع همكاري هاي اقتصادي آ سيا _ پاسيفيك در سانتياگو با خبرنگاران سخن مي گفت اظهار داشت، «ما از تلاش دولت هاي فرانسه، آلمان و انگلستان به منظور متقاعد كردن ايران براي رها كردن بلند پروازي هاي هسته اي خود قدرداني مي كنيم.
علت تلاش هاي آن سه كشور اين است كه اعتقاد دارند ايران داراي بلندپروازي هاي هسته اي است همانگونه كه ما و بسياري ديگر از كشورهاي جهان  چنين اعتقادي داريم.»

روسيه صلح آميزبودن فعاليت هسته اي ايران را تاييد كرد
ايرنا: وزير امور خارجه  روسيه  گفت  كشورش  هيچگونه  نشانه  و يا اطلاعاتي  از ساخت  كلاهك هاي  هسته اي  توسط ايران  در اختيار ندارد.
سرگئي  لاوروف  روز گذشته به  خبرگزاري  اينترفكس  گفت  ما اطلاعاتي  نداريم كه  بيانگر ساخت  و يا تلاش  براي  ساخت  كلاهك هاي  هسته اي  از سوي  ايران  باشد.
وزير خارجه  روسيه  تأكيد كرد برنامه هاي  هسته اي  ايران  بر اساس  قوانين بين المللي  و صلح جويانه  است .
وي  گفت  موضوع  كلاهك هاي  هسته اي  ايران  كه  اخيرا مطرح  شده  است  در برنامه مذاكرات  روسيه  با آمريكا قرار ندارد.

اخبار كوتاه سياسي
فرستاده ويژه پادشاه عمان موضع ايران در گفت وگو هاي هسته اي را مدبرانه خواند
ايسنا: عبدالعزيز الرواس، فرستاده ويژه پادشاه عمان ظهر ديروز با حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور ديدار كرد.رئيس جمهور در اين ديدار با اشاره به سفر و مذاكرات اخير خود با مقامات عالي رتبه عمان، اظهار اميدواري كرد: روابط تهران _ مسقط در همه زمينه ها توسعه و گسترش يابد و قراردادهاي امضا شده هر چه سريعتر اجرايي و عملي شود.رئيس جمهور كمك همه كشورها به ويژه همسايگان عراق و همكاري سازمان ملل براي ايجاد ثبات عراق را ضروري خواند و گفت: بايد زمينه را براي حاكميت مردم عراق بر سرنوشت خودشان فراهم كنيم تا زمينه براي استقرار امنيت و پيشرفت و بازسازي در اين كشور فراهم شود.فرستاده ويژه پادشاه عمان نيز در اين ديدار روابط دو جانبه را سازنده و عميق ارزيابي كرد و گفت: عمان آماده گسترش مناسبات در همه زمينه ها با جمهوري اسلامي ايران است.وي موضوع جمهوري اسلامي ايران در گفت وگو با كشورهاي اروپايي را مدبرانه خواند و گفت: جهانيان تصميم تهران براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي و در عين حال ارايه اطمينان به دنيا را شرافتمندانه و حكيمانه مي دانند.
مشاور پادشاه اردن با هاشمي رفسنجاني ديدار كرد
گروه سياسي: عبدالعزيز رواس، مشاور فرهنگي سلطان قابوس، پادشاه عمان عصر روز گذشته با آيت ا... هاشمي رفسنجاني ديدار و در مورد مسايل منطقه، از جمله عراق و فلسطين گفت وگو كرد.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار با ارايه تحليلي از شرايط منطقه و اوضاع عراق خروج اشغالگران و همكاري جدي و نزديك كشورهاي همسايه را از جمله راهكارهاي ايجاد ثبات و امنيت در عراق دانست و افزود: عراق هيچگاه به وضعيت دوران حكومت بعثي ها و صدام بر نمي گردد. اگر اشغالگران درصددند تا با شعار فريبنده مردم عراق را به آن سرنوشت دچار كنند سخت در اشتباه هستند.وي با اشاره به اوضاع سرزمين اشغالي گفت: طراحان برنامه هاي صلح و سازش مي دانند كه بدون در نظر گرفتن حقوق حقه فلسطيني ها، به ويژه پنج ميليون  آواره دستيابي به آرامش غيرممكن است.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، مشاور فرهنگي پادشاه عمان در اين ديدار با تشريح اوضاع منطقه گفت: اوضاع عراق آن گونه كه مد نظر آمريكا و متحدانش بود، پيش نمي رود و آنان در سياست هاي خويش دچار اشتباهات استراتژيك فراواني شده اند.
وي اجلاس شرم الشيخ را فرصتي دانست كه با حضور كشوري قدرتمند و محوري چون ايران بتوان كمك موثري به حل بحران عراق كرد.
اروپا به گونه اي عمل كند كه اعتماد افكار عمومي و پارلمان ايران جلب شود
مهر: روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي در ديدار قائم مقام وزير خارجه سوئيس، روابط ايران و سوئيس را در مسير صحيح توصيف و بر بهره برداري از ظرفيتهاي موجود در روابط اقتصادي، سياسي، پارلماني، بويژه ايجاد بالانس در روابط تجاري تاكيد كرد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در مورد موافقتنامه اخير ايران و اروپا در پاريس در زمينه مسائل هسته اي گفت: در واقع روح توافقنامه به اجراي صحيح ماده ۲ و ماده ۴ معاهده T .P.N بر مي گردد. اينكه اتحاديه اروپا اطمينان يابد كه برنامه هسته اي ايران صلح آميز باقي خواهد ماند و به سمت ساخت سلاح هسته اي منحرف نخواهد شد و متقابلا ايران از اعمال حق بهره مندي از تكنولوژي صلح آميز هسته اي بدون تبعيض و بدون فشار سياسي، اطمينان يابد. سياستهاي هسته اي ايران در يكسال اخير حسن نيت ايران در مورد همكاري با آژانس و شفافيت در فعاليت هاي هسته اي را به دنيا نشان داده است.دكتر روحاني با اعلام پايبندي جمهوري اسلامي ايران به توافقنامه پاريس گفت: اروپاييها در اجراي تعهدات خود در قالب توافقنامه پاريس بايد به گونه اي عمل كنند كه اعتماد افكار عمومي و پارلمان ايران را بتوانند جلب كنند.دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: با اقدامات جمهوري اسلامي ايران اكنون منتظر اقدامات متقابل اروپاييها خواهيم بود و در واقع توپ در زمين اروپا است.
نيويورك تايمز :هرگونه حمله احتمالي آمريكا به ايران اشتباهي فاجعه بار خواهد بود
فارس: يك روزنامه آمريكايي با اشاره به اين كه بيانيه  اخير دولت بوش در مورد ايران يادآور بيانيه اي است كه واشنگتن پيش از جنگ عراق صادر كرده بود، هشدار داد كه هرگونه حمله احتمالي به ايران اشتباهي فاجعه بار خواهد بود. روزنامه نيويورك تايمز در سرمقاله ديروز خود تأكيد كرد: «ما اميدواريم كه رئيس جمهوري آمريكا از ماجراجويي در عراق درس گرفته باشد و خطرات استفاده از اطلاعات جاسوسي اشتباه كه منجر به احساس نادرستي مبني بر به خطر افتادن امنيت ملي آمريكا خواهد شد را درك كرده باشد.» اين روزنامه افزود: «تهاجم به ايران به عنوان كشوري ۷۰ ميليوني اشتباهي فاجعه بار خواهد بود.»
نيويورك تايمز در اين سرمقاله تصريح كرد: «دولت بوش احساس غلطي درباره تهديد اضطراري هسته اي از سوي يكي از كشورهاي خاورميانه دارد.

انتخاب نهم
خبر اتخاذ تصميم از سوي دكتر ولايتي براي كانديداتوري رياست جمهوري كه پاسخي به تقاضاي شخصيت ها، تشكل ها و اقشار مختلف خصوصا جامعه پزشكي و اساتيد برجسته دانشگاه هاي كشور عنوان شده روند اخبار بر مبناي گمانه زني و احتمالات را وارد فاز تازه اي نمود. خبرهاي انتخابات نهم ديروز حول محور ويژگي هاي رئيس جمهور دور مي زد.
عباسپور تهراني فرد دبيركل جامعه اسلامي دانشگاهيان ايران در اين زمينه گفت:رئيس جمهور آينده بايد از بكارگيري مديريت علمي و شايسته سالاري صرفا به عنوان يك ابزار سياسي براي پيشبرد اهداف و رسيدن به اغراض سياسي خود پرهيز كند.
باهنر تنوع و تعدد را در انتخابات رياست جمهوري نامناسب خواند و گفت انتخابات رياست جمهوري مانند انتخابات مجلس نيازي به تنوع و تكثر زياد ندارد. ولي مهم اين است كه نامزدها نماينده افكار و عقايد مختلف و متنوع در جامعه باشند. سرخو دبير سياسي حزب كار هم گفت رئيس جمهور بايد چشم انداز روشني را براي مردم ترسيم كند.
دبير شوراي هماهنگي جوانان ايران اسلامي هم خبر از اولين همايش شوراي هماهنگي جوانان ايران اسلامي داد. خاتمي دبيركل جبهه مشاركت نيز اعلام كرد كه حزب متبوعش براي نخستين بار تا مرحله تشكيل كابينه سايه پيش رفته است.
با توجه به اينكه «انتخابات» مهمترين صحنه اي است كه احزاب و گروههاي سياسي مي توانند در آن به فعاليت پرداخته  و اهداف خود را پيگيري كنند، در روزهاي اخير علاوه بر احزاب مهم و سرشناس كشور كه به طرح نظرات و ديدگاه هاي خود در مورد انتخابات رياست جمهوري پرداخته اند. حضور احزاب كوچكتر نيز بيشتر نمايان مي شود. اين احزاب كه عمدتا در خانه احزاب ايران شكل گرفته و فعاليت خود را آغاز كرده اند مي توانند به بهترين نحو از صحنه سياسي انتخابات براي انسجام تشكيلاتي و رونق فعاليت خود استفاده كنند. هر چند كه هنوز نمي توانند سهمي در عرصه قدرت داشته و يا تأثير چنداني بر روند آن بگذارند. اما به هر حال انتخابات مي تواند مدرسه سياست آموزي و تجربه دمكراسي توسط احزاب و گروه هاي سياسي باشد.
ديروز طي خبري اعلام شد دبير كل جمعيت جوانان انقلاب اسلامي، رئيس ستاد انتخابات رياست جمهوري اين حزب را انتخاب كرده است. در نشست شوراي سياسي اين جمعيت، تلاش براي حضور پرشور مردم در انتخابات از اهداف اين تشكل عنوان شده است. همچنين خبر ديگري حاكي است يك تشكل فرهنگي هنري به نام انجمن مؤسسات فرهنگي هنري ايران كار خود را براي حمايت از حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات آينده آغاز كرده است.
هيأت مديره اين انجمن براي شروع كار خود، ديداري با محمد هاشمي خواهد داشت اين انجمن قبلا با انتشار نامه اي از هاشمي رفسنجاني خواست تا خود را نامزد انتخابات رياست جمهوري كند. سعيد ياري دبيركل سازمان دفاع از منافع ملي ايران هم از برگزاري نشست شوراي اجرايي جبهه مردمي ايران اسلامي خبر داد و گفت: فعاليت رسمي اين جبهه به زودي آغاز خواهد شد. به گفته ياري، جوان بودن، شجاع بودن و داشتن برنامه هاي نوين براي ايجاد تحول نسبي در ساختار نظام مديريت كشور از معيارهاي مشترك دو ائتلاف «اتحاد احزاب براي نجات اصلاحات» متشكل از ۱۳ حزب و تشكل سياسي و «جبهه مردمي ايران اسلامي» متشكل از ۲۳ حزب و گروه سياسي است.

نمايش اقتدار۱۰۰ هزار بسيجي در جنوب تهران
مهر: در آستانه پنجم آذر روز بسيج مستضعفين صد هزار بسيجي در تهران حضور حماسي و مقتدرانه بسيج را در منطقه عمومي جنوب تهران به نمايش مي گذارند.
به گزارش خبرنگار سياسي مهر،    علي اكبرفدايي جانشين فرمانده ناحيه بسيج وزارتخانه ها و ادارات پيش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد: در اين تجمع حماسي كه در چهارمين روز از هفته بسيج و در منطقه اي به مساحت ۶ كيلومتر از اتوبان صالح آباد بهشت زهرا (س) تا پل شهيد صنيع خاني برگزار خواهد شد، بسيجيان وزارتخانه ها و ادارات نيز حضور چشمگيري خواهند داشت.
سرهنگ فدايي با بيان اينكه دراين تجمع حماسي بسيجيان بطور منسجم و سازماندهي شده شركت خواهند كرد اضافه كرد: ۵۰ گردان از سيصد گردان بسيجي شركت كننده دراين تجمع حماسي كه شامل ۴۲ گردان عاشورا و۸ گردان الزهراهستند از بسيجيان ناحيه بسيج وزارتخانه ها و ادرات هستند.
صاحب نظران و كارشناسان سياسي و بين الملل برگزاري تجمع حماسي و مقتدرانه بسيجيان را در آستانه پنجم آذر زمان بررسي پرونده هسته اي ايران بااهميت تلقي مي كنند. وي به ديگر برنامه هاي ناحيه بسيج وزارتخانه ها و ادارات در هفته گراميداشت بسيج اشاره كرد و گفت: علاوه بر برگزاري برنامه هايي كه در سطح كلان توسط بسيج نواحي مختلف انجام مي شود، اين ناحيه برنامه هاي خاصي را براي گراميداشت هفته بسيج تدارك ديده است.

با تجهيز و بهره گيري از آخرين دستاوردهاي پزشكي
ايران از اعزام بيمار به خارج از كشور بي نياز شد
گروه اجتماعي- عباس اسدي: با تجهيز و بهر ه گيري از آخرين دستاوردهاي پزشكي روز دنيا و موفقيت پزشكان، جراحان و پيراپزشكان در تأمين نيازهاي بيماران در بخش هاي مختلف، ايران از اعزام بيمار براي مداوا به خارج از كشور بي نياز شد.
مشاور وزير بهداشت در گفت وگو با همشهري با اشاره به اين كه شمار بيماران اعزامي به خارج از كشور در سال به كمتر از ۵۰ نفر رسيده  است گفت: اين تعداد اندكي كه هر روز روند نزولي طي مي كند تنها به خاطر آن است كه بستگان عده اي از بيماران در آن سوي مرزها با فرض اين كه مداوا بهتر صورت مي گيرد به اعزام بيماران خود اقدام مي كنند اين در حالي است كه مشورت هاي گروه پزشكي حكايت از اين دارد كه هر عارضه اي كه اكنون در جهان امكان مداوا براي آن وجود دارد، اين امكان و قابليت در ايران فراهم شده است.
هوشمند سفيدي با ذكر اين كه شمار داروخانه هاي كشور ظرف ۸ سال گذشته از ۲۸۰۰ واحد به هفت هزار واحد رسيده است گفت: ايران همچنين در تأمين مواد اوليه دارويي نيز به سوي خودكفايي حركت مي كند به گونه اي كه هم اكنون مواد اوليه ۹۳۷ قلم دارو در كشور توليد مي شود.
وي از افزايش شمار مراكز تحقيقات علوم پزشكي در كشور خبر داد و گفت: شمار اين مراكز از چهار مركز در سال ۷۶ هم اكنون به ۴۴ مركز افزايش يافته و مراكز مشاوره  رفتاري نيز كه پيش از اين حتي يك مورد در كشور وجود نداشت اكنون به ۴۰ مركز بالغ شده است.مديركل روابط عمومي وزارت بهداشت نظارت اين وزارتخانه  بر محصولات بهداشتي، غذايي و آشاميدني را هميشگي اعلام كرد و گفت: روند نظارت بر عرضه مواد غذايي از سال جاري سير صعودي يافته و تأثير قابل توجهي بر كيفيت مواد غذايي در سال آينده خواهد داشت.مفيدي ميزان شيوع گواتر در كودكان ۸ تا ۱۰ ساله را كه در سال ۱۳۷۶ حدود ۵۲ درصد بود ۹ درصد اعلام كرد وگفت: برنامه هاي آموزشي و مستمر گروه هاي پزشكي نيز از ۷۶۲ مورد اكنون به ۱۸۴۹ مورد افزايش يافته است.وي رشد توليد تجهيزات پزشكي در كشور را قابل توجه دانست و گفت: ظرف ۸ سال گذشته تعداد مراكز واحدهاي توليدي از ۶۱ مركز به ۳۹۲ مركز افزايش يافته است.
مشاور وزير بهداشت موفقيت هاي ايران در بخش بهداشت و درمان را همچنين شامل كاهش مرگ و مير ناشي از عوارض زايمان و بارداري، افزايش ايجاد مراكز همودياليز و افزايش پايگاه هاي انتقال خون اعلام كرد.

۱۰۰۰ فعال فرهنگي خواستار جلوگيري از جعل عناوين
در برابر نام تاريخي خليج فارس شدند
گروه اجتماعي: بيش از هزار نفر از فعالان فرهنگي از ارگانهاي بين المللي خواستند از بكارگيري نامهاي مجعول در برابر نام تاريخي خليج فارس جلوگيري  شود.
به گزارش خبرنگار ما روزنامه نگاران، هنرمندان، اهل فرهنگ، فعالان تشكلهاي غيردولتي، اعضاي شوراي شهر و فعالين سياسي از امضاكنندگان بيانيه اي هستند كه در آن ضمن اعتراض به سازمان ها، ارگانها، خبرگزاريها و رسانه هاي بين المللي كه از نام مجعول خليج عربي به جاي خليج فارس استفاده مي كنند از وزارت خارجه، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهان پيگيري حقوق ملت ايران در مجامع و نهادهاي بين المللي و ملل همجوار شدند.
سازمان جغرافيايي نشنال جغرافيك در آمريكا در اطلس جغرافيايي سال ۲۰۰۵ خود در كنار نام خليج فارس نام خليج عربي را هم نوشته است علاوه بر  آن نام جزيره كيش را به قيس و جزيره لاوان را به شيخ شعب تغيير داده است.اعتراض به اين امر نه تنها در داخل كشور بلكه ايرانيان خارج از كشور را نيز وادار به مقابله كرده است از آن جمله شوراي ملي ايرانيان مقيم آمريكا در فراخواني اينترنتي از تمام ايراني تبارهاي آمريكا خواسته است به اين نامگذاري دوگانه نشنال جغرافيك اعتراض كنند.

مشاغل «سخت و زيان آور» حوزه روزنامه نگاري مشخص شد
ايسنا: به دنبال اختلال در نحوه اجراي قانون سخت و زيان آور بودن شغل خبرنگاري و در پي تعريف كارشناسي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از اين حرفه، مشمولان روزنامه نگاري و خبرنگار اين قانون مشخص شدند.
سيد محمد صحفي، معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران ضمن بيان مطلب فوق افزود: به دنبال كوشش هاي به عمل آمده طي يك سال اخير و تشكيل جلسات كارشناسي و جلب موافقت دستگاه هاي ذي ربط تعريف معاونت امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از مصاديق سخت و زيان آور بودن شغل خبرنگاري تعيين شد كه اميد است توسط هيات محترم دولت مورد بررسي و تصويب قرار گيرد.
وي افزود: پس از امضاي اين توافقنامه توسط وزراي ذي ربط، گروه هاي كارشناسي زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل و پيشنهادهاي واصله مورد بررسي قرار گرفت. براساس تعريف كارشناسي وزارت ارشاد كه اغلب موارد آن مورد پذيرش كارگروه ويژه كميسيون فرهنگ دولت قرار گرفت، عنوان شغلي موجود در موسسات مطبوعاتي مشتمل بر؛ خبرنگار، گزارشگر، مصاحبه گر، خبرنگار عكاس (عكاس … خبرنگار)، دبير سرويس، معاون و يا دستيار دبير سرويس مشمول كار خبرنگاري شناخته شده و از مزاياي سخت و زيان آور بودن اين شغل بهره مند خواهند شد.صحفي ادامه داد: مهم ترين تاثير اجراي قانون مذكور ايجاد امنيت رواني و شغلي براي خبرنگاران و روزنامه نگاران است كه به دليل خطرپذير بودن اين حرفه، شاغلان عناوين مصوب، از مزاياي بازنشستگي پيش از موعد با (۲۰ سال سابقه كار) برخوردار خواهند شد.

همه فرهنگيان بايد از سال آينده مدرك دانشگاهي داشته باشند
ايسنا: وزير آموزش و پرورش با اشاره به اجراي طرح الزام فرهنگيان به داشتن مدرك تحصيلي دانشگاهي از سال آينده اعلام كرد: بر اين اساس تمامي فرهنگيان در برنامه اي ۴ ساله ملزم به گذراندن تحصيلات تكميلي و داشتن حداقل مدرك تحصيلي دانشگاهي  شدند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران مرتضي حاجي در مراسم افتتاح طرحهاي آموزشي شهرستان «كليبر» آذربايجان شرقي با اشاره به بهبود وضعيت معيشتي كاركنان آموزش و پرورش طي ۵ سال آينده افزود: اين طرح با هدف ارتقاي سطح علمي و افزايش كيفيت آموزشي اجرا شده و دانشگاه پيام نور و مراكز تربيت معلم، آموزش و پرورش را در اجراي طرح ياري خواهند كرد.
وي گفت: علي رغم اين كه متوسط دريافتي فرهنگيان در سال جاري نسبت به سال ۸۰ بيش از دو برابر افزايش يافته است، اما ميزان دريافتي آنها ۲۰۰ تا ۲۱۵ هزار تومان است. به گزارش ايسنا وزير آموزش و پرورش گفت: اگر بتوان سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد در ميزان دريافتي معلمان بهبود ايجاد كرد، در طول ۵ سال آينده عقب  ماندگي هايي كه در سالهاي گذشته براي معلمان ايجاد شده، جبران مي شود.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |