دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره ۳۵۶۲ - Nov 22, 2004
مالكان خودروهاي سريال «الف» و «ب» مراجعه كنند
طرح خروج خودروهاي فرسوده آغاز شد
ايسنا: طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده با ابلاغ مصوبه جديد هيأت دولت در زمينه تخفيف سود بازرگاني قطعات منفصله خودرو به ازاي از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده از هفته آينده مجددا آغاز مي شود.
براساس آخرين مصوبه كارگروه خودروهاي فرسوده، خودروسازان موظف شده اند در اجراي طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده، تمام خودروهاي داخلي و خارجي فرسوده پلاك هفت شهر بزرگ آلوده كشور را شامل تهران، مشهد، تبريز، اراك، اصفهان، شيراز و اهواز دريافت و يا تعويض كنند.
همچنين مقرر شد دو كارخانه خودروسازي «سايپا» و «ايران خودرو» از هفته آينده مرحله اول طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده را تا پايان تكميل سقف ۲۰ هزار دستگاه خودرو كه اعتبار آن از سوي دولت تأمين شده، آغاز كنند.
به گزارش ايسنا بر اين اساس دارندگان خودروهاي «ايراني» مدل سالهاي ۱۳۴۴ تا ۱۳۴۸ و «خارجي» مدل ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ با پلاك هفت شهر آلوده كشور كه در تهران شامل سريال هاي تهران «الف» و «ب» است، از هفته آينده مي توانند براي جايگزيني خودرو خود به شركتهاي خودروسازي «سايپا» و «ايران خودرو» مراجعه كنند و برنامه مراجعه ساير خودروهاي فرسوده نيز متعاقباً اعلام مي شود.
دكتر يوسف حجت، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست در اين باره با اشاره به اين كه بر اساس ماده ۶۲ قانون برنامه چهارم، دولت مكلف شده در طول برنامه تمهيداتي براي رفع كامل مشكل خودروهاي فرسوده تا پايان برنامه چهارم اتخاذ كند، به ايسنا گفت: محاسبات نشان مي دهد تا پايان برنامه ۵ ساله چهارم يعني سال ۱۳۸۸ تعداد خودروهاي سواري چهار سيلندر با سن ۳۰ سال حدود يك ميليون دستگاه، خودروهاي سواري بالاي چهار سيلندر و كمك دار با سن ۲۵ سال، ۱۴۱ هزار دستگاه وانت بار با سن ۲۰ سال، ۶۵۰ هزار دستگاه و خودروهاي دولتي فرسوده نيز حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خواهد بود كه بدين ترتيب تا پايان برنامه بايد حدود ۲ ميليون دستگاه
و به عبارتي سالانه حدود ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده براي تحقق اين بند از قانون برنامه از رده خارج شود.
به گفته وي، با توجه به شرايط موجود پيش بيني مي شود سال آينده رقمي كمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شود. همچنين يوسف حجت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود : در طرح جمع آوري خودروهاي فرسوده كه از هفته آينده آغاز مي شود در پي هماهنگي هاي انجام شده با شركت ايران خودرو دارندگان خودروهاي فرسوده كه توان مالي تعويض خودرو فرسوده شان را با خودرو صفر ندارند، مي توانند به جاي خودرو نو، خودرو دست دوم از اين شركت دريافت كنند.
وي گفت: از ويژگيهاي خودروهاي دست دوم، فرسوده نبودن آن است كه اين خودروها در واقع توسط كساني كه خودروهاي دست دوم خود را به صفر مي خواهند تبديل كنند به ايران خودرو تحويل داده شده است.

رئيس مركز تحقيقات ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي:
ميلگردهاي تقلبي، ايمني ساخت و ساز در كشور
را كاهش داده است
007152.jpg
گروه شهري: در حال حاضر در اغلب استان هاي كشور حتي در شهرستان هاي دوردست عده اي سودجو با استفاده از ضايعات ورق فلزي، ميلگرد تقلبي توليد مي كنند و با توجه به آن كه قيمت اين نوع ميلگرد يك دوم بهاي نوع واقعي آن است عده اي از روي آگاهي و عده اي ناآگاه از آن در ساخت و سازها بويژه در پي ها، شناژها و اسكلت بتني ساختمان استفاده مي كنند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر حيدري نژاد رئيس مركز تحقيقات ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي ضمن بيان اين مطلب افزود: بيش از دو سال است كه با اين پديده در صنعت ساختمان مواجهيم و اين در حالي است كه عده اي نيز ميل گردهايي غيراستاندارد را تحت عنوان مصارف غيرساختماني به كشور وارد و با شگردهاي خاص اين ميل گردها را وارد عرصه ساخت و ساز مي كنند.
حيدرنژاد نبود تشكل هاي متخصص غيردولتي را يكي ديگر از مشكلات صنعت ساختمان كشور دانست و گفت: وجود چنين تشكل هايي براي نظارت و كنترل كيفي ساخت و ساز ضرورتي اجتناب ناپذير است چرا كه اين تشكل ها ضريب اطمينان ساخت و ساز را افزايش مي دهند.
و اگر ادامه ساخت و ساز طي فرآيندي از پيش تعريف شده منوط به دريافت گواهي از تشكل هاي ذيربط باشد، چنين اهرمي سبب كاهش بسياري از سهل انگاري ها و تخلفات موجود در ساخت و ساز مي شود.
وي با اشاره به جايگاه ويژه بتن آرمه در ساخت و ساز كشور گفت: امروزه نياز كشور به فولاد دست اندركاران صنعت ساختمان را بر آن داشته تا به سوي بتن آرمه گام بردارند اما مشكلاتي بر سر راه اين شيوه ساخت و ساز قرار دارد كه از جمله مي توان به بتن توليدي اشاره كرد. به طوري كه در حال حاضر اغلب كارگاه هاي توليد بتن به خاطر آن كه در خارج از محدوده ۱۲۰ كيلومتري تهران واقع شده اند با توجه به اين كه بتن حداكثر پس از يك ساعت از زمان توليد بايد در محل ساخت و ساز استفاده شود به رغم مواد افزودني به آن، در هنگام مصرف از كيفيت مطلوب برخوردار نيست.

به منظور روان سازي ترافيك
مهمترين ميدان جنوب شرقي تهران ساماندهي شد
007158.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۱۵ تهران گفت: با تخصيص اعتباري بالغ بر ۵۰۰ ميليون ريال و تعريض باندهاي كندرو، معضل ترافيك محدوده ميدان بسيج رفع مي شود.بنا به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۱۵ مهندس محمود نصري با اعلام مطلب فوق، افزود: باتوجه به روند روبه رشد تعداد وسايط نقليه و موقعيت خاص پل ميدان بسيج كه محل تلاقي چهار بزرگراه آزادگان _ بعثت _ بسيج و امام رضا (ع) مي باشد، عرض معابرموجود در پل يادشده به هيچ وجه مناسب نبوده و در ساعات اوج ترافيك، حركت خودروها به كندي صورت گرفته و بعضا راه بندان طولاني ايجاد مي شود.
نصري با اشاره به اينكه متاسفانه در طراحي پل يادشده همه جانبه گرايي نشده است، افزود: برخي پروژه هاي ترافيكي و بزرگراهي در سالهاي گذشته اجرا شده است كه درحال حاضر كارايي لازم را ندارد.
وي بر ضرورت بازنگري و درصورت لزوم اصلاح اينگونه پروژه ها تاكيد و اظهارداشت: در حال حاضر، شهرداري تهران تمامي پروژه هاي ترافيكي را با كار كارشناسي دقيق به اجرا درمي آورد به نحوي كه در آينده نيز كارايي لازم را داشته باشد.شهردار منطقه ۱۵ گفت: طرح تعريض باندهاي كندرو پل ميدان بسيج با هدف روان سازي ترافيك محل آغاز شده است و طي ۲۰ روز آينده به بهره برداري خواهد رسيد.

كارت بليت به جاي بليت
007155.jpg
ايسنا: مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه اعلام كرد: كارت بليت در سالهاي آينده جايگزين بليت شركت واحد مي شود.مهندس مصطفي نوريان با اشاره به اينكه بليت هاي فعلي براي مسافران و رانندگان شركت واحد مشكلات عديده اي را ايجاد كرده است، افزود: شركتهاي فني بايد سخت افزار و كارت بليتي را طراحي كنند كه قادر باشد كارت را از جيب مسافر بخواند.همچنين اين كارت بايد قابل شارژ بوده و بر اساس تعداد دفعات سوارشدن مسافر به اتوبوس از ميزان اعتبار آن كاسته شود. نوريان گفت: در اين زمينه با شركتهاي مختلفي جهت طراحي اين سيستم مذاكراتي انجام شده، اما هنوز شركتي نتوانسته فرايند علمي مناسبي را طراحي كند.

وام ازدواج
007164.jpg
گروه شهري: دبير ستاد پيوندهاي آسماني شهرداري تهران گفت: تاكنون توانسته ايم بيش از ۶۲ هزار نفر از متقاضيان را براي دريافت وام ازدواج دعوت كنيم.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر مجيد جمشيديان گفت: همچنان كه اعلام شده بود تا پايان ماه مبارك رمضان قريب به ۶۰ هزار نفر از افرادي كه مدارك آنها كامل بود براي دريافت وام ازدواج دعوت شدند.
وي گفت: تا پايان هفته جاري نيز اين آمار به مرز حدود ۷۰ هزار نفر خواهد رسيد كه با احتساب آنها مي توان گفت: ۸۵ درصد از متقاضيان دريافت وام ازدواج دعوت به دريافت وام شده اند.

حريم برج آزادي
007161.jpg
ميراث خبر: تعيين حريم برج آزادي، نماد تهران در جهان به منظور صيانت از ارزشهاي تاريخي و حريم زميني و منظري اين بناي تاريخي در اولويت برنامه هاي سال جاري حوزه ميراث فرهنگي استان تهران قرار گرفت.
حفاظت از حريم منظري برج آزادي كه در جريان گذر خطوط مونوريل از اين محدوده به بحث جدي مسئولان و كارشناسان ميراث فرهنگي طي يك ماه اخير تبديل شده، شرايطي را ايجاد كرده است كه مسئولان بر سر تعيين حريم اين بناي تاريخي به طور اضطراري اتفاق نظر كرده و اين پرونده را در اولويت برنامه هاي پيش بيني شده براي حفاظت از ميراث فرهنگي تهران قرار دهند.

اداره كل حراست شهرداري تهران اعلام كرد:
هشدار شهرداري تهران در خصوص پيش فروش زمين هاي شهريار
گروه شهري:در پي درج آگهي هاي تبليغاتي در خصوص پيش فروش زمين هاي شهريار توسط افراد و شركتهاي سودجو و مراجعه برخي از شهروندان به شهرداري هاي مناطق ۲۲ گانه، اداره كل حراست شهرداري تهران با تاكيد بر رد هر گونه ارتباط شهرداري تهران و سازمان هاي تابعه با موارد مذكور، به چاپ آگهي مبني بر «فروش استثنايي زمين هاي ۱۰۰۰ متري با ۶۰ درصد تخفيف در شهريار» اشاره كرده و يادآور شد: شهرداري تهران به هيچ وجه تبعات مرتبط با اينگونه مسائل را نخواهد پذيرفت.
در پايان اين اطلاعيه با اشاره به تاكيدات مكرر شهرداري تهران در خصوص اين قبيل آگهي ها و افراد سودجو بار ديگر از شهروندان تهراني درخواست شده نسبت به اينگونه موارد هوشياري لازم را داشته باشند.

نگاه
داوود كاظمي
وزير بازرگاني : فشار خود رو سازان مانع واردات خودرو شد
007146.jpg

توضيح راه آهن شهري تهران(مترو) درباره يك خبر
در پي درج مطلبي درباره مقايسه هزينه ساخت مترو با مونوريل، شركت متروي تهران توضيحي به شرح زير به دفتر روزنامه ارسال كرد:
۱ - شركت مترو اصولاً معتقد است مقايسه سيستم هاي حمل و نقل با يكديگر بدون توجه به كاركرد هريك از سيستم ها به هيچ وجه صحيح نيست. هر سيستم حمل و نقل عمومي در جايگاه خود ارزشمند است و بايستي احداث شود.
۲ -ظرفيت حمل مسافر يك خط مترو ۴۵۰۰۰ نفر در يك ساعت و در يك جهت است. در حالي كه ظرفيت يك خط مونوريل ۸۰۰۰ نفر در ساعت و در يك جهت است (معادل سيستم اتوبوسراني). به عبارت ديگر، ظرفيت يك خط مترو با هزينه ۴۰ ميليون دلار در هر كيلومتر ساخته مي شود حدود ۶/۵ برابر يك خط مونوريل است كه ادعا شده است با هزينه حدود ۷ ميليون دلار ساخته مي شود. البته راجع به هزينه احداث سيستم مونوريل جاي بحث جدي وجود دارد و به نظر مي رسد باتوجه به تجربه جهاني بويژه شهر كوالالامپور هزينه يك خط مونوريل خيلي بيشتر از اعداد اعلام شده مي باشد، زيرا فقط يك واگن ۱۰ متري آن بيشتر از يك ميليون دلار است. شايان ذكر است هزينه ساخت مونوريل مالزي بيش از ۲۵ ميليون دلار براي يك كيلومتر بوده است. ملاحظه مي شود كه باتوجه به اين ارقام واعداد، يك خط مترو باتوجه به ظرفيتي كه ايجاد مي كند ارزان تر از مونوريل است و اين درصورتي است كه مصرف انرژي مونوريل به مراتب بيشتر از مصرف انرژي مترو مي باشد. ايجاد يك خط مترو معادل يك اتوبان سراسري ۱۵ باند است.
۳ - درمورد سرعت بيشتر احداث مونوريل از مترو نيز بايد منتظر ماند و زماني راجع به اين موضوع اظهار نظر نمود كه يك خط مونوريل ساخته و به بهره برداري برسد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |