چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۲
بودجه محدود وزارت ارشاد و درخواست ناشران براي دريافت وام
فال و كف بيني در اولويت نيست
هيات نظارت بايد در تاييد يك كتاب نهايت وسواس لازم را به خرج دهد. تلاش مي شود هر كتابي  حمايت نشده و اين بودجه صرف كتاب هاي غير ضروري نشود. مثلا كتاب هاي فال بيني و كف بيني نياز به حمايت ندارند
025371.jpg
كتاب براي ما خيلي عزيز است. اين جمله بيشتر به درد دروغ سيزده مي  خورد، اما حالا تا به سيزدهم فروردين 1384 برسيم، كمي از پاييز و يك زمستان سرد را پيش  رو داريم. پس كتاب براي ما خيلي عزيز است، تنها به اين دليل ساده كه روزهاي پرخبري را پشت سرمي گذارد.
كتاب شده غذايي داغ براي روزنامه. اين همزيستي كاغذي از 6 ماه پيش با بحران كاغذ براي چاپ كتاب آغاز شد. بعد كه كاغذ از راه رسيد، كتاب هاي آماده چاپ، در حسرت دريافت مجوز چاپ از وزارت ارشاد سوختند. اين حكايت منجر به ارسال نامه اي از طرف ناشران به اتحاديه ناشران شد تا آنها با فشار به وزارت ارشاد، ورق را برگردانند.
خلاصه اينكه در سال 1383 كتاب يكي از سوژه هاي داغ حوزه فرهنگ بود. ظاهرا قرارست سرماي زمستان هم با داغي اخبار كتاب به بهار برسد. آخرين خبر اعتراض ناشران به تغيير رويه وزارت ارشاد در اعطاي وام براي چاپ كتاب بود. حرف هاي مسوول بررسي درخواست وام وزارت ارشاد احتمالا اين آخرين خبر را تا رسيدن خبر بعدي همچنان در تنور نگه مي دارد.
هر كاري كه در بحث وام صورت مي گيرد براساس آئين نامه اجرايي است كه به دستور وزير تدوين شده است. براساس آن هيات نظارت در جلسه اي درخواست ناشران را بررسي مي كند و به آنها وام تعلق مي گيرد. در اين جلسه يكنفر از اتحاديه ناشران ،  كارشناس اداره كتاب و يك نفر از معاونت فرهنگي حضور دارند وكتاب ها را بررسي مي كنند تا پول بيت المال صرف چاپ هر كتابي نشود. اين هيات ناچارند از كتاب هايي كه در اولويت نياز جامعه هستند، حمايت كنند.
اگر به آئين نامه مراجعه كنيد، هيات نظارت را تنها مرجعي مي بينيد كه صلاحيت اظهارنظر در مورد كتاب هاي مختلف دارد. بنابراين بايد كتاب هايي را براي دريافت وام مقابل چشمان هيات نظارت قرار دهيد كه با ضوابط بخواند.
هيات نظارت بايد در تاييد يك كتاب نهايت وسواس لازم را به خرج دهد. تلاش مي شود هر كتابي  حمايت نشده و اين بودجه صرف كتاب هاي غير ضروري نشود. مثلا كتاب هاي فال بيني و كف بيني نياز به حمايت ندارند. ما ترجيح مي دهيم از كتاب هايي مثل مراجع دانشگاهي حمايت شود.
اين توجيه البته غير قابل پذيرش به نظر مي رسد. در شرايطي كه بسياري از كتاب هاي دانشگاهي در كتاب فروشي ها ناياب هستند، اگر بودجه اي دربين باشد، بهتر است به جاي فال و كف بيني نصيب كتاب هاي دانشگاهي شود. گرچه خودمان بهتر مي دانيم كه اين توجيه منطقي است و ما اصولا  احساساتي!
وام چاپ كتاب از طريق بانك رفاه كارگران با سود 8 درصد اعطا مي شود. اين وام در پي توافق وزارت ارشاد با بانك رفاه به ناشران داده مي شود. حسن وام اين است كه تا 6 ماه پرداخت ندارد و اقساط آن 12 ماهه است. سود وام هاي توليدي 16 درصد است كه 8 درصد آن را دولت و 8 درصد را ناشران مي پردازند. اين وسط يك مشكل كوچك وجود دارد؛ اينكه بودجه محدود وزارت ارشاد مانع از اعطاي وام به تمام ناشران مي شود.
در حال حاضر حدود 9هزار ناشر در ايران داريم و بودجه ما محدود است، اگر قرار باشد به هر ناشري تنها 2ميليون تومان وام بدهيم 16 ميليارد تومان مي شود. در شرايط فعلي ما قادر به انجام چنين كاري نيستيم.
حالا همه چيز مثل كاغذ سفيد واضح و بي خط است بايد كتاب هايي را براي دريافت وام به وزارت ارشاد بفرستيد كه در اولويت باشند.
اين كه كتاب هاي فال و كف بيني طرفداران خاص خودشان را دارندبه جاي خود اما بهتر است به فكر چاپ كتاب هاي دانشگاهي باشيد، به هر حال اينجا همه تنها به فكر ورود به دانشگاه هستد. باور كنيد.

اعتصاب عليه فرزندان
025362.jpg
رضا محدث - قرار است راجع به تنبلي چيزي بنويسيم. البته بنا بر اين نيست كه در آخرين جمله اين گزارش توصيه كنيم كه تنبل نباشيد. مي خواهيم از اعتصاب خانواده آمريكايي بگوييم كه به خاطر تنبلي فرزندانشان چند روزي است كه در خارج خانه و در چادر اقامت دارند. مادر و پدر تصميم گرفته اند به خاطر كم كاري يا بهتر است بگوييم تنبلي فرزندانشان و عدم همكاري آنها در كارهاي منزل، دست به اعتصاب بزنند و خانه خود را به همين دليل ترك كرده و در چادري نزديكي منزل اقامت كنند. كت و هاردان برنارد چند روزي است كه از منزل خارج شده اند تا كمي فرزندان تنبل خود را ادب كنند ، آنها اسم اين كار را اعتصاب والدين گذاشته اند. آنها گفته اند به اين اعتصاب خود تا زماني ادامه خواهند داد كه فرزندان 12 و 17 ساله آنها متحول شده و در كارهاي منزل به آنها كمك كنند.
خانم برنارد مي گويد: من و همسر 56 ساله ام هر كاري مي كنيم تا فرزندانمان بيشتر احساس مسووليت كنند. والدين اين فرزندان براي نجات يافتن از تنبلي فرزندانشان دست به هر اقدامي زد ه  اند حتي به روانشناس و روانپزشك هم سر زده اند. به كارهاي مختلفي دست زده ايم روانشناسان و روانپزشكان هر جور درماني براي آنها در نظر گرفته اند، اما هيچكدام از اين راهكارها براي مدت طولاني دوام نياورد و بعد از مدتي كوتاه باز آنها رفتارشان را تكرار كردند. اين صحبت هاي مادر 45 ساله اين فرزندان است. آخرين باري كه مادر درخواستي از پسر 17ساله اش كرد و با جواب منفي او مواجه شد، تعطيلات آخر هفته گذشته بود. او از فرزندش خواسته بود تا كمي در كوتاه كردن چمن هاي حياط به او كمك كند. اين در حالي بود كه مادر به خاطر عمل جراحي از سوي دكتر مجبور به استراحت بود. من چند وقتي بود كه اين تصميم اعتصاب را گرفته بودم اما به خاطر مادر بودنم  دلم نمي آ مد كه اين كار را بكنم ولي بالاخره ناچار شدم.
از دوشنبه گذشته اين مادر و پدر شب را در كيسه خواب و در چادر كوچكشان بيرون از خانه زندگي مي كنند و تنها براي حمام گرفتن به داخل خانه سري مي زنند. فرزندان هم غذاي يخ زده دارند تا بتوانند چند روزي را سپري كنند. پليس هم ماجرا را تحت كنترل خود دارد، در طول اين سه روز چند بار با منزل آنها تماس گرفته و وضعيت را بررسي كرده اند، اما هيچ دخالتي در تصميم اين پدر و مادر نكرده اند. داستان اين والدين معترض سوژه اصلي اين روزهاي رسانه هاي آمريكا شده است و شبكه هاي مختلف تلويزيوني در خواست مصاحبه با آنها را دارند. همه معتقدند كه آنها به جاي خود، بچه ها را از منزل بيرون مي انداختند. اما همه اينطور نبودند ، خانواده هايي هم هستند كه به اين كار پدر و مادر اعتراض مي كنند. يكي از خانم هايي كه از آنجا مي گذرد مي گويد:من از اينكه كودكانم از نظر عاطفي احساس امنيت نكنند ناراحت مي شوم چه برسد به اينكه... بد نيست نظر فرزندان اين خانواده را هم در خصوص اين اعتصاب بخوانيد. بن پسر 17ساله خانواده از اين اتفاق عصباني است و خبرنگاران را مزاحم مي داند، ولي نظر خواهر كوچكتر او متفاوت است فكر مي كنم واقعا تنبلي مي  كرديم من تلاش مي كنم تا عوض شوم. خدا را شكر هنوز از اين اتفاقات در ايران نيفتاده. اگر هم اتفاق مشابهي بيفتد شايد اين بچه ها هستند كه بايد پشت در منزل شب را به صبح برسانند!

امروز
فقط به خط پايان نگاه نكنيد
025365.jpg
در روزها گم مي شويم. هفته ها را فراموش مي كنيم و تن به ماه ها مي دهيم. سرعت، نكته اول اين ماراتن است، ماراتني كه نبايد در آن فقط به خط پايان فكر كرد. در اين مسابقه مي توان برنده شد، اما اگر فقط و فقط بردن را ملاك قرار دهيم، ديگر صحبت كردن از انسانيت، آرمان هاي انساني و اين حرف ها بيهوده و خنده دار است.
در مسابقه زندگي نبايد تنها به فكر طي كردن مسير بود كه در اين صورت ماحصل زندگي، يك داستان تكراري مي شود. خوابيدن، خوردن و كار كردن آبشن هاي اين داستان روزمره اند، اما اگر اراده كنيم كه در اين مسابقه هم فاكتور زمان را رعايت كنيم و هم گوشه چشمي به آرمان هاي انساني داشته باشيم، به قول قديمي ها نور علي نور است. البته قرار نيست كه با يك كار خارق العاده زمين و زمان را بهم بدوزيم، بلكه با رعايت چند نكته كوچك مي توان ماراتن زندگي را به بهترين نحو به پايان برد. از صبح روزي كه حال انجام كارهاي روزمره تان را نداريد، شروع كنيد.
شايد خيلي اتفاق ها در همين ساعات بي حوصلگي و ناراحتي رخ دهد.  صبح كه از خانه بيرون مي زنيد، همان ابتدا از خجالت راننده تاكسي يا اتوبوس درمي آييد. حداكثر بهانه تان براي چنين رفتاري هم يك جريان روزمره و تكراري مثل ترافيك است. وقتي سر كار مي رويد، حال و حوصله انجام كاري را نداريد و البته بي خيال شرايط تمام آنهايي مي شويد كه يا به شما زنگ مي زنند يا حضوري درخواست انجام شدن كارشان را دارند. براي شما مهم نيست كه چه اتفاقي براي مراجعان شما مي افتد و هنگامي كه كارشان در يك صبح پاييزي با سدي به نام بي حوصلگي شما برخورد مي كند، در روند زندگيشان چه تغييري حاصل مي شود. تنها فكر كردن به اين نكته كه هرچه سريع تر ساعات را بكشيد و روزها را به ماه بچسبانيد و حقوق بگيريد و تكرار را تنفس كنيد، يعني به فكر پايان مسابقه بودن. از همين امروز فقط به خودتان نگاه نكنيد. شايد در اطراف مسير مسابقه، داستان به گونه ديگري روايت شود.

جعبه
سايه آفتاب 
مجموعه مستند مساجد ايراني با هدف معرفي معماري مساجد شاخص ايران در دوره هاي مختلف تاريخي به سفارش شبكه خبر و به كارگرداني و تهيه كنندگي هوشنگ ميرزايي در حال ساخت است.
تاكنون تصويربرداري 2 قسمت از اين مجموعه درباره مسجد شاه و مسجد جامع تهران كه از مساجد شاخص دوره قاجار است به پايان رسيده.ميرزايي پيش از اين، فيلم مستند مين را به سفارش اداره كل سيماي استان ها و صدا و سيماي مركز مهاباد ساخته بود. اين مستند درباره زندگي يك دانش آموز در شهرهاي سقز، بوكان و مرز عراق است كه هر دو دست و چشم هايش را از دست داده و به كمك لبهايش مي تواند كتاب هاي درسي خود را بخواند. او هم اكنون از دانش آموزان ممتاز مدرسه به شمار مي  آيد.
پس از معرفي برنامه اي جديد كه به زودي از شبكه خبر پخش خواهد شد مروري مي كنيم به برنامه هاي امروز شبكه هاي مختلف سيما.مجموعه ماموران پرونده هاي راكد ساعت 40:13 از شبكه سوم پخش مي شود. تكرار سريال پرستاران را مي توانيد ساعت 15 از شبكه اول تماشا كنيد.در برنامه آشپزي امروز به خانه برمي گرديم كه ساعت 40:16 شروع مي شود، مي توانيد طرز تهيه شيريني آلبالويي را ياد بگيريد. ساعت 19 سريال مظنونين از شبكه تهران پخش خواهد شد. سايه آفتاب را مي توانيد ساعت 15:20 از شبكه سوم ببينيد. علي و كريم بي خبر در دام توطئه خسرو، رئيس شركت گرفتار مي شوند. علي به علت دادن چك هاي بي محل به زندان مي افتد و در زندان با فردي به نام سجاد آشنا مي شود و اين امر باعث تغيير مسير زندگي اش مي شود...
۲۰:20 مجموعه طنز پاورچين از شبكه تهران پخش خواهد شد. رسم شيدايي ساعت 21 از شبكه دو پخش مي شود. آتش سرد را ساعت 10:22 از شبكه اول خواهيد ديد.آخرين پيشنهاد براي امروز تماشاي سريال طلسم شدگان است كه ساعت 23 از شبكه تهران پخش خواهد شد.

صحنه
بلاي شب امتحان
تا حالا برايتان اتفاق افتاده كه شب امتحان بلايي سرتان بيايد كه آنچه را كه مي خوانيد نفهميد؟ اگر برايتان اين اتفاق نيفتاده است، مي توانيد هر روز به جز شنبه ها در ساعت 30:18 به تالار خانه خورشيد تئاتر شهر برويد ونمايش تا حالا شده شب امتحان بلايي سرت بياد كه اصلا نفهمي چي داري مي خوني؟ نوشته و كار روح الله صديقي را ببينيد. اين نمايش درباره دو دانشجو است كه در خانه اي با هم زندگي مي كنند. آنها با همسايه ها مشكل دارند و در شبي كه يكي از آن دو نفر ميهمان دارد و ديگري امتحان، ميهمان ناخوانده ديگري سر مي رسد و... همچنين نمايش سه گانه واينك نوشته واسلاو هاول با طراحي و كارگرداني سهراب سليمي هم در تالار چهار سو تئاتر شهر به نمايش درآمده است. اين نمايش را علي اميني نجفي ترجمه كرده و كامران اميد هم براي آن موسيقي طراحي كرده است، براي ديدن اين نمايش مي توانيد هر روز به جز شنبه ها در ساعت 30:17 و روزهاي پنج شنبه و جمعه در ساعت هاي 17 و 30:19 به تالار چهارسو برويد.

پرده
دوئل در صدر جدول 
بد نيست در ابتداي ستون پرده امروز نگاهي داشته باشيم به فروش فيلم هاي ايراني و خارجي كه در سينماهاي تهران روي پرده هستند. فيلم سينمايي دوئل پس از 31 روز نمايش در 23 سينماي تهران با فروش 358 ميليون تومان درصدر جدول فيلم هاي ايراني قرار گرفته است. خوابگاه دختران در اين جدول با در اختيار داشتن 20 سينما، فروشي معادل 200 ميليون تومان داشته و در مكان دوم قرار دارد. رتبه سوم در اين جدول اختصاص به فيلم بله برون دارد. اين فيلم در 19 سينما اكران مي شود و پس از گذشت 30 روز توانسته 172 ميليون تومان درآمد داشته باشد. در اين جدول جايي ديگر و لاك پشت ها هم پرواز مي كنند با 43 و 33 ميليون تومان، مكان هاي چهارم و پنجم اين جدول را به خوداختصاص داده اند. تنها فيلم خارجي اين دوره فيلم سينمايي توازن بود كه پس از 41 روز و نمايش در يك سينما 3 ميليون تومان فروش كرده است.
پس با اين حساب دوئل به عنوان پرفروش ترين فيلم و سينماهاي آفريقا، سروش و ميلاد پرفروش ترين سالن هاي سينما هستند.

عكس روز
025368.jpg
عكس : علي آقاربيع
نمي شود وقت گذاشت و با تماشاي برنامه هاي عروسكي تلويزيون ياد روزهاي بي دغدغه دوران كودكي افتاد . اما عروسك ها در جشنواره عروسكي دانشجويان محدود به زمان نيستند. اين بهترين فرصت براي بازگشت به عقب است.

نمايشگاه 1
آثار تصويرسازي و ظروف نقره
نمايشگاهي از آثار تصويرسازي متعلق به شراره خسرواني از 17آذرماه در نگارخانه فرهنگسراي خانواده بر پا شده است. در واقع اين پانزدهمين نمايشگاه خسرواني است كه بر پا مي شود، او كارشناس ارشد تصويرسازي است و چهار كتابي هم از اين هنرمند با عنوان هاي جور و ناجور برنده جايزه قلم طلايي بلگراد، نوه و بابا بزرگ ، با درخت مامان بازي كردن و لنگه جوراب قرمز منتشر شده است. براي ديدن آثار اين نمايشگاه كه در قالب تصويرسازي كودكانه و با موضوع آزاد و تصوير سازي كتاب برگزار شده است فقط تا 26آذر ماه فرصت داريد تا به نشاني:ميدان هلال  احمر، خيابان گلستان برويد يا براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن۷۸۱۹۴۶۸ تماس بگيريد. همچنين نمايشگاهي از زيورآلات و ظروف نقره متعلق به مهدي و هادي بردبار در گالري مس نگار برگزار شده است. اين نمايشگاه از 27 آذرماه به مدت يك هفته برگزار مي شود. براي بازديد از اين آثار مي توانيد به نشاني: كردستان شمالي، مجتمع پارك پرنس، بخش تجاري، شماره 5 برويد يا با شماره تلفن 8051674 تماس بگيريد.

نمايشگاه 2
يك كتابخانه جديد
اگر اهل كتاب و كتابخواني بوده يا مشغول درس خواندن هستيد و براي اينكار نياز به محيط ساكت و آرامي مثل كتابخانه داريد، به شما خبر مي دهيم كه واحد كتابخانه فرهنگسراي اقوام در ادامه فعاليت هاي آموزشي و فرهنگي خود عضو مي پذيرد.
اين كتابخانه 20 هزار جلد كتاب در زمينه هاي مختلف علمي، تاريخي، مذهبي، ادبي، تست هاي آموزشي در رشته هاي مختلف و... دارد و مجهز به سيستم رايانه اي و سالن مطالعه مجزا براي خانم ها و آقايان است.
اگر به عضويت در اين كتابخانه علاقه داريد مي توانيد به نشاني: ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام، واحد كتابخانه مراجعه كنيد يا اگر براي دانستن مدارك لازم براي ثبت نام و عضويت نياز به اطلاعات بيشتري داريد با شماره  تلفن هاي 6218568 و 6237470 تماس بگيريد.

ستون شما
مجبور شديم 
اگر خاطرتان باشد چند هفته قبل از شما خواستيم تا ديگر تقاضاي كمك خود را به ما نگوييد چون دست ما واقعا كوتاه است. جناب شكيبا نامه اي براي ما فرستاده  و خواسته اند تا دل مردم را نشكنيم. شكيبا نوشته است، اين مردم اميدشان به شماست تا بلكه با چاپ نامه هايشان نه صرفا به عنوان كمك مادي، بلكه بيداري اذهان عمومي جامعه و شناساندن مشكلات به مسوولان محترم و تدريجا مرتفع كردن آن همكاري كنيد.
- درجواب به اين دوست عزيز بايد بگوييم به قدري تماس ها براي كمك مادي به روزنامه زياد شده بود كه ما واقعا چاره اي جز اين كار نداشتيم. اگر مي خواستيم تمام نامه ها و تماس هاي مردم در اين خصوص را به چاپ برسانيم، شايد مجبور مي شديم هر روز بخش زيادي از صفحه را به اين كار اختصاص دهيم.
به هر حال ما را خواهيد بخشيد. البته نامه اين دوستمان بلندتر از اين حرف ها بود و خواسته بود كه به طور كامل چاپ شود. از جناب شكيبا هم به اين دليل پوزش مي خواهيم.
مديريت محترم مخابرات 
بدين وسيله به اطلاع مي رسانم تمامي كسبه پاساژ امت واقع در بلوار ميرداماد، خيابان شهيد حصاري كه جمعا داراي حدود 20 واحد تجاري و 40 واحد اداري است به علت عدم آنتن دهي موبايل و همچنين خريد خط ثابت و وصل آن با مشكلات زيادي مواجه هستند لذا طي چندين بار مراجعه حضوري به اداره مخابرات و عدم رسيدگي كتبا خواستار رسيدگي به اين مشكل مي باشيم.
تمامي كسبه پاساژ امت 
- اين عزيزان احتمالا در صورت رسيدگي نكردن مسوولان به مشكلات آنها پاساژ را تعطيل خواهند كرد و فاجعه بزرگي پيش خواهد آمد.

هوا
روزي باراني 
طبق پيش بيني هاي انجام شده امروز هم برف و باران در تهران خواهد باريد. حتي ديگر از اين هم گذشته كه بگوييم چتر برنداريد تا كمي زير باران خيس شويد. امروز و هر روز ديگري كه اين ستون در طول اين مدت چاپ شود توصيه خواهيم كرد كه نه تنها حتما چتر با خودتان داشته باشيد، بلكه لباس گرم هم فراموشتان نشود. امروز در بيست و پنجمين روز از آذرماه دماي هواي تهران مابين 7 و يك، در گرمترين و خنكترين ساعات امروز نوسان خواهد كرد. روز باراني خوبي داشته باشيد.

فرهنگ
انتخاب كنيد، بازيگري يا موسيقي 
گويا فرهنگسراي سالمند براي ايجاد فرصتي مناسب جهت فعاليت هاي هنري، كانون نمايش را با حضور شاهد پيوند بازيگر سينما و تلويزيون برگزار كرده است. اين كانون در حال حاضر 70 نفر عضو دارد و فعاليت هايي مانند: انجام تست هاي مختلف بازيگري، آموزش بازيگري، اجراي نمايش هاي صحنه اي، فن بيان و ... را انجام مي دهد. براي شركت و عضويت در اين كانون مي توانيد به نشاني: ميدان امام حسين، خيابان 17 شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كنيد يا با شماره تلفن هاي 9-3358688 تماس بگيريد. همچنين قرار است گروه همسرايان كر ويژه جوانان در خانه فرهنگ آيه تشكيل شود. براي عضويت در اين گروه فقط تا 26 آذرماه فرصت داريد تا به اين خانه فرهنگ مراجعه كنيد. ضمنا خانه فرهنگ شكوفه هم براي علاقه مندان هنر، كارگاه هاي سرود را به صورت رايگان برگزار كرده است. در حقيقت اين كارگاره ها براي شناسايي علاقه مندان و به شكل تئوري و عملي برگزار مي شود. ديگر بستگي به علايق و استعدادهاي شما دارد كه كدام يك را انتخاب كنيد.

ذهن زيبا
مي گويند وقتي آدم پير مي شود، عقلش را ازدست مي دهد، اما نمي گويند كه اينطوري آدم چيز زيادي را هم از دست نمي دهد!
مالكوم كاولي
زماني كه به كنه و ريشه واژه كاميابي مي رسي، مفهومش باز نايستادن است.
ديليونيكل
آرامشي كه پس از انجام وظيفه به انسان دست مي دهد، بدتر از ترس ها و اميدهاست. خردمند، وظيفه را وسيله امرار معاش قرار نمي دهد، بلكه وظيفه براي او، هدف زندگي است.
كنفوسيوس
بيشتر آدم ها از اين جهت در زندگي موفق نمي شوند كه اصولا نمي دانند چه خواسته اي دارند.
پرمود بترا

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |