چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۸۲
زنان در پارك زنان
جست و خيز، بي دغدغه و راحت
آنها مي  خواهند با درختان بلند و بوته هاي فشرده دور اين فضاها را ديوار بكشند. نه خادم و نه بقيه كساني كه اين طرح را داده اند به اين بخش از موضوع اهميت چنداني نمي  دهند. براي آنها مهم اين است كه چطور مشكل حضور زنان را در اين مكان ها حل كنند
025293.jpg
عكس : ساتيار
ليلي خرسند
تصورش هم جالب است. زنان مسلمان ايراني بدون چادر و مانتو، بدون اينكه روسري سر كنند يا لباس هاي پوشيده ورزشي بپوشند، ورزش مي كنند، نه سقفي بالاي سرشان است و نه ديوارهاي بلند بتني دورشان. آنها در پارك هاي تهران در همان فضاهاي سبزي كه ساليان سال حسرت مي خوردند، براي يك بار هم كه شده بتوانند بدوند يا با لباس هاي راحت ورزشي، چند دقيقه نرمش كنند و ...
ورزش كردن زنان در پارك ها موضوع تازه اي نيست. سالهاست كه آنها صبح هاي زود از خواب بيدار مي شوند و قبل از اينكه همه فضاهاي سبز، به انحصار مردان دربيايد، با پياده روي و نرمش هاي ابتدايي روزشان را شروع مي كنند. اما اين همه چيزي نيست كه آنها مي خواهند. زنان مي خواهند همان طور كه جنس مخالفشان به راحتي در پارك ها يا فضاهاي سبز ديگر ورزش و تفريح مي كنند، آنها هم از حق طبيعي شان استفاده كنند. اين خواسته شايد در سالهاي گذشته به شكل هاي مختلف مطرح شده، اما هيچ وقت كسي به طور جدي به فكر حل اين مساله نبوده. هميشه به اين بهانه كه زنان نمي توانند بدون پوشش اسلامي خارج از سالن هاي سرپوشيده ورزش كنند، صورت مساله پاك شده، همان طور كه سالهاست بحث حضور تماشاگران زن در استاديوم ها و سالن هاي ورزشي مسكوت مانده، يا فوتبال زنان به خاطر نداشتن يك زمين محصور، هيچ وقت راه نيفتاده.
اما به نظر مي رسد اين بار مشكل حل شدني است. شهرداري تهران طرحي دارد كه اميدوار است بتواند با اجراي آن، اين مشكل زنان را حل كند. چندي پيش كميسيون فرهنگي - اجتماعي شوراي شهر موضوع جالبي را عنوان كرد. اين كميسيون و در راس آن رسول خادم، طرحي را به شورا ارايه كرد. طرح اين بود: فضاهايي در پارك ها به زنان اختصاص داده شود. طرحي كه شايد در نگاه اول نشدني به نظر برسد.اما محصور كردن بخشي از پارك ها يا ايجاد فضاهاي جديد در تهران، كار عجيبي است. مگر مي شود در شهري با ساختمان هاي بلند، خيابان هاي تنگ كه فضاي سبز زيادي هم ندارد، زنان بدون پوشش اسلامي ورزش يا تفريح كنند؟ اين سوال بزرگ منتقدان طرح بود.
آنها كه مي دانستند زمين شماره 3 ورزشگاه آزادي به علت مشكل حصاركشي نمي تواند ميزبان فوتبال زنان باشد مي پرسيدند، چطور شهرداري مي تواند داخل شهر اين كار را انجام بدهد؟ رسول خادم،اما مطمئن است كه اين طرح اجرا شدني است: حصار اين فضاها طبيعي است. آنها مي  خواهند با درختان بلند و بوته هاي فشرده دور اين فضاها را ديوار بكشند. نه خادم و نه بقيه كساني كه اين طرح را داده اند به اين بخش از موضوع اهميت چنداني نمي  دهند. براي آنها مهم اين است كه چطور مشكل حضور زنان را در اين مكان ها حل كنند، با توجه به اينكه نيمي از جمعيت كشور را زنان تشكيل مي دهند و نياز به استفاده از امكانات تفريحي و ورزشي را دارند. طالبي نژاد يكي از مشاوران كميسيون فرهنگي - اجتماعي مي گويد: نقش مادر در خانواده براي تحكيم خانواده مهم است. بايد جايي باشد كه مادر در كنار فرزندانش بتواند ساعتي از روز را پر كند. دغدغه جامعه زنان اين است كه بيشترشان از افسردگي و كم تحركي رنج مي برند. ورزش كردن با حجاب دشوار است و بايد جايي باشد كه آنها بتوانند از فضاي طبيعي استفاده كنند.
به گفته رسول خادم، 5 منطقه درتهران تا پايان سال 84 به زنان اختصاص پيدامي كند.اولين اين مناطق، پارك مادر است 
اصفهاني ها قبل از تهراني ها به فكر ايجاد اين فضا بودند. آنها در سال پيش باغ زنان را ساختند. باغي بالاتر از ترمينال زاينده رود و حصاركشي شده كه هر روز زنان اصفهاني آنجا دور هم جمع مي شدند. حتي تابستان امسال اولين دوره بسكتبال خياباني زنان اصفهان آنجا برگزار شد. با تعريفي كه ميترا عطابخش سرپرست تيم بسكتبال ذوب آهن از اين باغ مي كند، همه زنان را براي داشتن چنين مكاني وسوسه مي كند: خانم ها خيلي راحت، با هر لباسي كه مي خواهند به اين باغ مي آيند، دسته جمعي به پيك نيك مي آيند. اسكيت سواري و دوچرخه سواري مي كنند؛ ورزش هايي كه بيرون انجامشان سخت است. اردوهاي تفريحي- ورزشي مي گذارند و ... نفس مي كشند و احساس راحتي مي كنند.
دور اين باغ ديوار بلند كشيده اند. اين تفاوت عمده كار اصفهاني ها و تهراني هاست. شوراي شهر تهران مي خواهد اين ديوار نباشد و زنان فكر نكنند كه آنها را پشت ديوارهاي مصنوعي پنهان كرده اند. اما به هر حال براي آنها نيز امنيت اين فضاها خيلي مهم است؛ چيزي كه در اصفهان هم اهميت ويژه دارد. عطابخش مي گويد: همه خانم ها قبل از ورود به اين پارك كنترل مي شوند تا دوربين و موبايل دوربين دار نداشته باشند. خادم هم مي گويد: امنيت اين فضاها خيلي مهم است. در اين طرح به آن اهميت ويژه اي  داده  شده است كه حفظ اين امنيت با خود خانم هاست...
اين فضاها فقط براي ورزش كردن نيست. در كاركردهايي كه مسوولان كميسيون فرهنگي - اجتماعي پيش بيني كرده اند، مي شود به كاركردهاي فرهنگي، اجتماعي، ارايه خدمات هنري، اشتغال و كارآفريني، بهداشت رواني و ... اشاره كرد. اما با اين حال كاركرد ورزشي مهم تر از همه است. مساله ديگري كه اين كميسيون آن را در نظر دارد، چگونگي ايجاد فضاهاست. آنها مي خواهند اين فضاها نزديك به جاهايي باشد كه مردان براي حضور در آن محل ها مشكل نداشته باشند. آنها مي گويند كه اگر مردان نتوانند در نزديكي اين مكان ها حضور داشته باشند، تعداد كمي از خانم ها براي استفاده به اين فضاها مراجعه كنند. چرا كه اغلب خانوادگي براي تفريح خانه را ترك مي كنند و اگر مرد نتواند كنار خانواده اش باشد، مشكل جديدي به وجود مي آيد. به همين دليل قرار است اين فضاها داخل پارك هاي موجود ايجاد شود؛ پارك هاي بزرگ شهر كه فضاي كافي داشته باشد. اما اين فضاها كجاي تهران و در كدام پارك ها هستند؟
به گفته رسول خادم، 5 منطقه در تهران تا پايان سال 84 به زنان اختصاص پيدا مي كند. اولين اين مناطق، پارك مادر است؛ منطقه اي در افسريه كه قرار است تا پايان سال 83 به بهره برداري برسد و رسول خادم مطمئن است اين كار انجام مي شود. اما با اين حال شهرداري منطقه 15 هنوز اطلاعي از اين موضوع ندارد و گفته مي شود هنوز اين پارك در مرحله طرح است.
به جز افسريه، چهار منطقه ديگر نيز قرار است در تهران شناسايي شود و تا پايان سال 84، 5 پارك به زنان اختصاص پيدا كند. ملت، چيتگر و لاله از پارك هايي هستند كه به احتمال زياد بخش هايي از آنها در اختيار خانم ها قرار مي گيرد.
اما اينكه چه موقع اين طرح شروع مي شود و چه موقع به پايان مي رسد، هنوز چيزي مشخص نيست.

شهرداران برگزيده سال 2004 را با اين صفات بشناسيد
شجاعت و ايمان
آزاده طالبي
در حالي  كه دنيا در تب توپ طلايي فوتبال اروپاست، اينجا رقابت ديگري در جريان است.
ادي راما شهردار تيرانا، پايتخت آلباني، به عنوان شهرداربرگزيده سال 2004 انتخاب شد. او در يك رقابت بين المللي سالانه، نه از سوي شهروندان پايتخت آلباني، بلكه از سوي هزاران راي دهنده از ديگر كشورهاي اروپايي و آمريكا حمايت شد و عنوان بهترين را به كشور محرومش برد.
نفر دوم در اين انتخابات، شهردار مكزيكو سيتي آندره مانوئل لوپزا اوبرادور بود كه تقريبا مساوي با راما راي آورد، اما چون بيشتر راي دهندگان مكزيكي بودند، مجبور شد در پله دوم بايستد. والتر والتروني، شهردار رم نيز نفر سوم اين را ي گيري بود.
اين انتخابات اينترنتي به منظور جهاني كردن شهرداران و نيز به احترام شهرداراني كه در جهت رفاه حال اجتماع شهروندان ملي و بين المللي خود قدم برداشته اند، برپا شده است و پاداش آن لقب شهردار جهان به بهترين شهردار است. شيوه  راي گيري نيز به اين صورت بود كه هر راي دهنده حق راي به 4 نفر را داشت، 4 شهردار از 4 ناحيه اروپا، آمريكا، آسيا و آفريقا. نكته جالب اين است كه تا جايي كه امكان داشت براي حذف، راي هاي دوتايي به طور دستي شمارش شدند. علاوه بر اين از راي دهندگان خواسته شد تا دليل اينكه چرا يك شهردار خاص را لايق برگزيده شدن به عنوان شهردار جهان دانسته اند، بيان كنند.
با بررسي نظريات اعلام شده شهرداران اين اطمينان حاصل مي شد كه شركت كنندگان در راي گيري درباره محسنات شهردار برگزيده خود انديشيده اند.
تا پايان اكتبر 2004 بيش از 3هزار و 500 نفر راي ها و نظرات خود را در مورد شهرداران مورد نظر خود به ثبت رساندند. راي دهندگان اروپايي حدود 41 درصد كل را تشكيل داده اند و راي دهندگان آمريكايي شمالي 35 درصد در حالي  كه آسيايي ها ، تنها 14 درصد از شركت كنندگان را شامل شده اند. حدود 4 درصد آرا نيز متعلق به آمريكاي جنوبي و مركزي و بقيه مربوط به بخش هاي ديگر جهان شامل آفريقا و استراليا بود.
دو شهردار برگزيده -ادي راما تيرانا و آندره مانوئل لوپزا برادور مكزيكوسيتي -هر دو بيش از 5500 راي به دست آوردند و والتر والتروني، 3 هزار راي.
فهرست شهرداران برگزيده ديگر كه بيش از 1500 راي آوردند شامل آنيكا بيليستروم استكهلم جنزكرامر ميكلسن كپنهاگ سرگئي چيامپارينو تورين دورا باكوياني آتن كشاوستاپيت كاتماندو تاداتوشي اكيبا هيروشيما مارتين اومالي بالتيمور وبرتراند دلانولد پاريس بودند.
مسوول سايت سيتي ميرز -سايت انتخاب كننده- گفت كه سازمان وي به دنبال شهرداراني بوده كه از لحاظ عاطفي و احساسي مورد حمايت جامعه خود بوده و در سطح محبوبيت بين المللي قرار داشتند.
او مي گويد من و همكارانم تمامي نظريات دريافت شده در حمايت از شهرداران تيرانا و مكزيكوسيتي را مورد بررسي قرار داديم.
هر دو شهردار به طور باور نكردني در ميان جامعه شان مقبول بودند. در تصميم آخر براي برگزيدن شهردار جهان دو عضو هيات ژوري به آندره مانوئل لوپزا برادور راي دادند و 5 نفر به ادي راما. قابل ذكر است كه شهردار سال 2004 نمي تواند در انتخابات سال 2009 شركت كند، اما شهردار مكزيكوسيتي مي تواند در سال 2009 نيز كانديدا باشد. جايزه ادي راما توسط هنرمند فرانسوي مانوئل فراري طراحي شد و مجسمه ساز انگليسي كاسپر سوانكي آن را اجرا كرد.
قبل از ارايه طرح، فراري تا جايي كه امكان داشت در مورد شهرداران پيشرو در سال 2004 تحقيق كرد.
او گفت: مي خواستم بدانم چطور اين شهرداران چنين احساسات قوي را در شهروندان خود به وجود آورده اند. به عقيده وي تمام شهرداراني كه او مورد مطالعه قرار دارد، دو مشخصه مشترك داشتند؛ شجاعت و ايمان.
025296.jpg
ادي راما
ادي راما متولد 1964، از اكتبر سال 2000 تاكنون شهردار تيرانا پايتخت كشور آلباني بوده است. وي شيوه هاي ضربتي را براي بهبود وضعيت تيرانا به كار برده و فردي است كه از گفتن نظراتش هراسي ندارد، گرچه اين شيوه وي منجر به به وجودآمدن صحبت هاي تندي با مسوولان و شهروندان شهرهاي ديگر شده است.
راما در حالي كه استاد عاليرتبه دانشگاه هنر تيرانا بود، در حين انقلاب ضدكمونيستي بسيار فعال بود، اما به خاطر فساد موجود در حزب دموكرات سرخورده شده و به مرور تبديل به مخالف جدي دولت قبلي شد، تا جايي كه در سال 1997 ماموران امنيتي، راما را تا سرحد مرگ كتك زدند. وي بعد از طي دوران طولاني نقاهت، به پاريس مهاجرت كرد. در سال 1998 هنگامي كه را ما جهت شركت در مراسم خاكسپاري پدرش شركت كرد، فاتوس نانو از او خواست تا وزير وزارت فرهنگ، جوانان و ورزش در دولت وي شود. با پذيرش اين پست، اولين اقدام راما تاسيس سينماهايي بود تا مردم از قرنطينه اي كه آنها را از ديگر جهانيان جدا مي كرد، بيرون بيايند. روز تاريخي زندگي راما زماني بود كه در سال 2000 با اخذ 57 درصد آرا، شهردار تيرانا شد. راما پس از تصدي رياست، وضعيت شهر را بسيار بهتر از گذشته كرده است، هرچند كه او متهم به فساد مالي و مديريت غلط منابع مالي است، اما شهروندان، راما را به خاطر شيوه ويژه اش و تميز كردن شهر دوست دارند. او با ساخت و سازهاي غيرمجاز برخورد كرد و شهر را از وجود ساختمان هاي غيرمجاز پاك كرد. در پروژه تميز و سبز سال 2000، 700/96 مترمربع فضاي سبز و پارك در شهر ايجاد و نزديك به يكهزار و 800 نهال درخت كاشته شد. راما همچنين دستور داد تا تمام ساختمان هاي قديمي شهر با رنگ هاي شاد، رنگ آميزي شود. اين رنگ ها به رنگ هاي ادي راما معروف شده است. راما همچنين سعي مي كند تا مردم را به پذيرفتن سهمي از مسووليت شهري ترغيب كند.
گرچه منتقدان وي بر اين باورند كه راما به جاي حل مشكلات اساسي شهر، چون كمبود آب آشاميدني و نيروي برق، بيشتر به فكر آرايش شهر است، اما راما كه خود يك هنرمند است، بر اين عقيده است كه شهردار تيرانا بودن بزرگترين هنر و جذاب ترين شغل در جهان است. راما، عقيده دارد سياست مثل يك هنر فكري است.

واگذاري تفكيك زباله از مبدا به بخش خصوصي
025287.jpg
عمليات تفكيك پسماندهاي خشك از مبدا و جمع آوري آن از سطح شهر به بخش خصوصي واگذار مي شود.
مهندس عبدالعلي صاحب محمدي، قائم مقام حوزه معاونت خدمات شهري با بيان اينكه اين اقدام با هدف جلب مشاركت بخش خصوصي صورت مي گيرد، گفت: براي شناسايي واحدهاي داراي توان فني، علمي و اجرايي مناسب، دستورالعملي از سوي حوزه معاونت خدمات شهري تهيه و براي اجرا به مناطق۲۲ گانه شهرداري تهران ابلاغ شده است.
وي با تاكيد بر اينكه جمع آوري و تفكيك اينگونه پسماندها به دليل ماهيت خاص اجرايي و زيست محيطي از اهميت بالايي برخوردار است، افزود: پيمانكاران واجد شرايط طبق ضوابط مندرج در دستورالعمل مورد اشاره در چهار رتبه شناسايي و بر اساس رتبه احراز شده مي توانند در مزايده هاي مربوطه شركت كنند.
صاحب محمدي با اشاره به اينكه نظارت كامل بر عمليات اجرايي اين طرح برعهده اداره كل خدمات شهري شهرداري تهران است، ادامه داد: رتبه هايي كه از سوي اين اداره كل تبيين مي شود، حداكثر تا مدت يكسال اعتبار دارد و اين رتبه ها در سال هاي بعد با در نظر گرفتن گزارش هاي ميداني ،كارشناسان سازمان بازيافت و تبديل مواد از روش و نحوه انجام عمليات موضوع پيمان و نيز افزايش توان فني و اجرايي پيمانكار ، مورد تجديدنظر قرار خواهد گرفت.
قائم مقام حوزه معاونت خدمات شهري در پايان با بيان اينكه پيمانكاران بايد ترجيحا داراي سوابق اجرايي در كارهاي مربوطه بوده و همچنين موضوع فعاليت آنها در اساسنامه مربوطه انجام عمليات جمع آوري پسماندهاي خشك بازيافت درج شده باشد، گفت: براي شركت در مزايده كسب رتبه يك بر اساس ضوابط مندرج در دستورالعمل الزامي است كه اين كار با صدور گواهي از سوي اداره كل خدمات شهري شهرداري تهران تاييد مي شود.

جهانشهر
تصميم گيري با نظر مردم 
025299.jpg
شهرداران شهرهاي بلژيك براي افزايش مشاركت شهروندان در امور شهري و بهره گيري از نظر جمعي، اقدام به اجراي طرح همه پرسي از شهروندان، قبل از تصميم گيري در امور شهري كرده اند.
بنا به نظر مسوولان انجمن حكومت محلي شهرهاي بلژيك، بر شيوه هاي امروزين مديريت شهري و مشاركت عموم مردم در امور شهري به عنوان عناصر اصلي در انجام فعاليت هاي شهري و حل مشكلات شهر تاكيد شده است. از آنجا كه شهروندان همواره اولين كساني هستند كه با مشكلات شهري درگير شده و معضلات شهري را عميقا درك مي كنند، طبيعتا در حل مشكل نيز مشاركت و فعاليت بيشتري از خود نشان مي دهند. همچنين به دليل درگيري مستقيم با مشكلات شهري تحليل آنها از معضلات شهري واقعي تر و مملوس تر بوده و در اين زمينه راه حل هاي عملي تري نيز مي توانند ارايه دهند.
در انجام طرح مشاوره از شهروندان، قبل از تصويب پروژه هاي شهري آنچه كه بسيار اهميت دارد آگاه سازي عموم مردم از مشكل به وجود آمده و همچنين آگاه ساختن شهروندان از اقدامات انجام شده است، در نتيجه فن آوري اطلاعات و در اختيار گذاشتن اطلاعات شهري به شهروندان از اولويت طرح مشاوره و همه پرسي از شهروندان قبل از تصويب پروژه هاي شهري به حساب مي آيد.
در اين ميان استفاده از اينترنت از اولويت هاي انجمن حكومت هاي محلي بلژيك در زمينه جلب مشاركت مردمي به شمار مي رود.آنها با استفاده از اينترنت تمامي اطلاعات شهري را به صورت مستقيم در اختيار مردم قرار داده و همچنين از راهبردهاي مردم در زمينه حل مشكلات شهري اطلاع پيدا مي كنند. به همين دليل بيش از 70 درصد صورتجلسه هاي شوراهاي شهرهاي بلژيك در اينترنت منتشر شده و در اختيار شهروندان قرار مي گيرد و همچنين شهرداري ها نيز نظرسنجي ها و همه پرسي ها را از طريق اينترنت انجام مي دهند. البته استفاده از اينترنت به تنهايي نمي تواند باعث جلب مشاركت مردم در زمينه حل مشكلات شهري شود، به همين خاطر شهرداري هاي شهرهاي بلژيك قبل از اتخاذ تصميم هاي شهري و انجام تغييرات در مناطق شهري با برپايي همايش هاي عمومي، شهروندان هر منطقه و محله را نسبت به مشكلات به وجود آمده و تصميم گيري شهرداري با خبر كرده و از آنها تقاضاي مشورت مي كنند.

احداث اولين اتاق بحران استاندارد كشور
025290.jpg
سما - اولين اتاق بحران استاندارد كشور احداث مي شود، رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران با اشاره به اين موضوع، گفت: اين مركز در برابر بدترين پيش بيني هاي لرزه اي شهر تهران پايدار و مقاوم است.
دكتر مازيار حسيني افزود: چهارشنبه آينده همزمان با برگزاري چهارمين مانور مقابله با زلزله، كلنگ احداث مركز فرماندهي و هماهنگي عمليات مقابله با بحران اتاق بحران نيز با حضور دكتر احمدي نژاد، شهردار تهران، به زمين زده مي شود. به گفته وي با توجه به نبود تجربه ساخت چنين مركزي در داخل كشور، يك تيم مشاوره مجرب در حال بررسي و مطالعه روي مسايل انفورماتيك، اطلاعات و ارتباطات ويژه بحران، معماري و سازه اتاق مذكور بوده و همزمان در حال انجام مطالعاتي روي اتاق هاي بحران كشورهاي ديگر، شرايط بومي و محلي كشور و ساختار مديريت بحران كشور است. وي اضافه كرد، مقاومت اين اتاق در برابر زلزله بسيار بالا بوده و قادر است با سطح عملكرد ويژه لرزه اي بدون وقفه سرويس دهي را بعد از يك زلزله بزرگ ادامه دهد كه البته به اين منظور تجهيزات و اطلاعات گسترده اي در داخل مركز استقرار مي يابد. وي در پايان، مدت زمان ساخت اين مركز را يكسال برشمرد و تصريح كرد: طي نشست هاي مشتركي با مسوولان صدا و سيما مقرر شد، فرستنده ها و گيرنده هاي راديويي و تلويزيوني در داخل مركز نصب شود تا به هنگام وقوع زلزله به عنوان تنها مرجع انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به بحران از شايعه پراكني جلوگيري كند.

آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |