شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۵ - Dec 18, 2004
دانش انفورماتيك
Front Page

پليس اينترنتي ايران تشكيل مي شود
009105.jpg
گروه انفورماتيك: دبير شوراي عالي اطلاع رساني از تشكيل شدن پليس اينترنتي ايراني براي حفظ حقوق صاحبان نرم افزار خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، نصرالله جهانگرد،دبير شوراي عالي اطلاع رساني در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر گفت: از قوه قضائي نيز براي تشكيل يك دادسراي تخصصي در خصوص جرائم و دعاوي حقوقي در قلمرو IT درخواست كرده ايم كه با آن موافقت شده است.
او در نشست خبري جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي گفت: صنعت نرم افزار و مالتي مديا با توجه به وجود مواد اوليه و فناوري توليد و بازار مصرف بسيار بزرگ كه ۶۰% جوان زير ۳۰ سال هستند، از اولويت هاي اساسي در اشتغال زايي و افزايش توليد ناخالص ملي و امكان جايگزيني اين صنعت به جاي صدور نفت در آينده به شمار خواهد رفت.
جهانگرد اقدامات انجام شده در جهت حمايت از صنعت نرم افزار را تصويب قانون كپي رايت، تهيه پيش نويس قوانين جرايم رايانه اي، تصويب معافيت مالياتي درآمد حاصل از صادرات شركت هاي نرم افزاري، ارزيابي ارزش نرم افزارهاي صادراتي بر اساس صادركننده يا اتحاديه صادركنندگان نرم افزار و حمايت براي حضور در نمايشگاه هاي بين المللي را از جمله اقدامات انجام شده در كشور جهت حمايت از صنعت نرم افزاري عنوان كرد.
به گفته وي حمايت مالي به صورت تضمين خريد محصول ، وام كم بهره و معافيت مالي براي توليدكنندگان نرم افزار، اجرايي كردن قانون كپي رايت، عدم حمايت از حركت هاي موازي و كوتاه مدت و حمايت از حركت هاي داراي استراتژيكي بلند مدت از اقدامات در دست انجام صنعت نرم افزار كشور است.جهانگرد معتقداست كمك به ايجاد محيط باز براي جامعه متخصصان ايراني باعث جلوگيري از انحصار بازار نرم افزاري كشور مي شود.او دليل توجه به حوزه چند رسانه اي را سهولت بيشتر كاربران در استفاده از كامپيوتر دانست .
دبير شوراي عالي اطلاع رساني، استفاده از محيط گرافيك و تصوير صوت براي برقراري ارتباط سهل بهره برداران از محصولات نرم افزاري و چند رسانه اي را مهم توصيف كرد.
جهانگرد در باره موازي كاري در برگزاري نمايشگاه هاي حوزه فناوري اطلاعات نيز تاكيد كرد: حركت هاي موازي و پراكنده منفي زيادي در اين زمينه وجود ندارد اما در بحث هاي شوراي عالي اطلاع رساني به زودي هماهنگ سازي جشنواره و نمايشگاه هاي ملي در IT تعريف مي شود.
جهانگرد در خصوص استانداردسازي در حوزه IT گفت: در اين زمينه توليدكنندگان و فعالان IT استانداردهاي بين المللي را براي حضور قدرتمند خود رعايت مي كنند و استاندارد در نرم افزارهايي كه قلمرو خط فارسي است داخلي و بقيه همان نسخه بين المللي استانداردهاي جهاني است.
وي بيشتر استانداردهاي حوزه IT را تشويقي و براي حضور در بازار جهاني دانست و پس از تعيين استانداردهايي اجباري در كشور، نهاد ناظر بر آن استانداردها را موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي اعلام كرد.
دبير دومين جشنواره نرم افزارهاي چندرسانه اي نيز در اين نشست از تشكيل باشگاه مالتي مدياي حرفه اي و آماتوري براي پرورش و جذب نخبگان توسط دبيرخانه جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي خبر داد.
محسن مير ابراهيمي افزود: اساسنامه و قوانين باشگاه مالتي مديا براي دستيابي به اهداف ارزشمند اقتصادي، فرهنگي و ايجاد بازار كار براي جوانان در دست تهيه است.
مير ابراهيمي همچنين از تهيه و ترجمه چهار پيش نويس استاندارد براي نرم افزارهاي چند رسانه اي در كشور خبر داد.
دومين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي از ۱۴ تا ۱۸ بهمن ماه سال جاري در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار مي شود.

طرح جامع IT وزارت مخابرات تاجيكستان
به ايران سپرده شد
ايسنا: در جريان سفر هيات ۱۵ نفره در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات از اتحاديه صادركنندگان نرم افزار ايران با همكاري اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و سازمان توسعه تجارت مذاكراتي در خصوص امضاي تفاهم نامه همكاري در زمينه مكانيزه نمودن وزارت مخابرات تاجيكستان با همكاري شركت هاي ايران انجام شد.
محمدرضا طلايي رييس اتحاديه در ديدار با «سعيد زائدف» وزير مخابرات تاجيكستان با اعلام اين خبر گفت: تفاهم نامه اي در خصوص همكاري در زمينه مكانيزه نمودن مخابرات با همكاري سازمان توسعه تجارت و سفارت ايران تنظيم و مقرر شد به امضاي وزير مخابرات تاجيكستان برسد.طلايي در ديدار با سفير جمهوري اسلامي ايران در دوشنبه ضمن معرفي پتانسيل هاي ICT كشور، خواستار همكاري سفارت ايران در تاجيكستان جهت برگزاري نمايشگاه تخصصي فناوري اطلاعات و ارتباطات در اين شهر شد.
در ادامه «سفير جمهوري اسلامي ايران در دوشنبه» يادآور شد: تاكنون بيش از ۶۰۰ دستگاه كامپيوتر از سوي دولت ايران در اختيار وزارتخانه ها و سازمان هاي دولت تاجيكستان قرار داده شده است كه اين امر بيانگر همكاري دو كشور در زمينه مذكوراست.

ايجاد ديتاسنتر ملي توسط بخش خصوصي
ايسنا: فراخوان ايجاد ديتاسنتر ملي يا مراكز داده ها توسط بخش  خصوصي اعلام شد.
دبير شوراي IT وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اعلام اين خبر گفت: برآورد مي كنيم هر كدام از مراكز با حدود ۵ ميليارد تومان سرمايه گذاري ظرف ۸ ماه آينده در سراسر كشور ايجاد شود.
نقوي افزود: لزوم ايجاد مراكز داده ها يا ديتاسنتر در كشور حجم بالاي تعداد سايت هاي داخلي كه خارج از كشور «هاست» مي شوند، همچنين با توجه به ضرورت دسترسي بيشتر به اطلاعات داخل كشور در محيط امن و با هزينه ي كمتر، از اهميت ويژه اي برخوردار است؛ بنابراين مراكز داده ها يا ديتاسنتر با اهداف اصلي ذكر شده كه ساير هدف ها را نيز تحت پوشش قرار خواهد داد، در دو يا سه منطقه از كشور راه اندازي خواهد شد.
به گفته وي طبق برآوردهاي انجام شده هر يك از اين مراكز داده  به حدود ۵ ميليارد تومان سرمايه گذاري نياز دارد كه وزارت ICT بر اساس ماده ي ۱۲۴ قانون برنامه ي سوم توسعه  كشور تصميم گرفت اين كار را در قالب اعطاي مجوز، به بخش خصوصي واگذار كند. وي، تصريح كرد: با تاييد مقام عالي وزارت در ابتداي دوره، راه اندازي مراكز ارتباطات به صورت رايگان در اختيار بخش خصوصي قرار خواهد گرفت.

كاهش استفاده از قابليت  هاي جانبي گوشي  هاي همراه
محققان اعلام كردند عليرغم رواج روز افزون گوشي  هاي دوربين  دار و داراي نمايشگر رنگي استفاده از قابليت  هاي جانبي آنها رو به كاهش است. براساس تحقيقات موسسه گارتنر، ۲۶ درصد از گوشي  هاي همراهي كه در سه ماهه سوم ۲۰۰۴ فروخته شده، از سوي افرادي خريداري شده كه گوشي  هاي قديمي خود را با نمونه  هاي زيباتر و جذاب  تر تعويض كرده اند.از ماه جولاي تا سپتامبر ۲۰۰۴ ، بيش از ۱۶۷ ميليون گوشي همراه در سراسر جهان فروخته شده كه به عقيده تحليلگران موسسه گارتنر نسبت به ديگر دوره  هاي زماني رشد قابل توجهي نداشته است.

تأسيس بزرگترين مركز تحقيقات ريزماهواره جهان در چين
چين بزرگترين مركز تحقيق و آزمايش در زمينه توليد ريزماهواره جهان را با هدف توليد شش تا هشت ماهواره در سال تاسيس كرد.
مركز تحقيق پروژه كاربردي ريزماهواره در پكن از فعاليت هاي طراحي، گردهمايي، آزمايش و فناوري در راستاي توليد ريزماهواره حمايت و پشتيباني خواهد كرد. اين كشور در سال جاري ۱۰ ماهواره از نوع ماهواره هاي ردياب منابع، ماهواره هاي ويژه آزمايشات علمي، جغرافيايي و ريزماهواره پرتاب كرده است.

نرم افزار
ضبط و پخش در كامپيوتر
گروه انفورماتيك: با اينكه برنامه هاي مختلفي كه براي اجراي فايل هاي موسيقي وجود دارد ،Winamp همچنان جزو برنامه هاي مطلوب استفاده كنندگان است .
نسخه جديد اين نرم افزار يعني Nullsoft Winamp0/5با صفحه بزرگ آن تمامي قابليت هاي نرم افزارهاي مختلف را در خود جاي داده است و پشتيباني طرحهاي مختلف آن در سايت Winamp اجازه انتخاب طرح دلخواه و دانلود آن را به شما مي دهد.
علاوه بر قابليت رايت CD هاي مختلف و پشتيباني فرمت هاي مختلف فايلهاي صوتي و تصويري ، توانايي تبديل فايلهاي صوتي به MP3 و سرعت بالاي دانلود آن از مزاياي آن محسوب مي شود. يكي از معدود ايرادهايي كه مي توان به آن نسبت داد خدمات پشتيباني محدود آن است.

سخت افزار
هارد ديسك نوين
ايتنا: شركت توشيبا اعلام كرد كه در ساخت ديسك هاي سخت به فناوري «ضبط ستوني يا عمودي» دست يافته است. اين تكنولوژي قادر است تا ظرفيت يك صفحه ۸/۱ اينچي عادي را تا ۴۰ گيگابايت افزايش دهد.
توشيبا اين فناوري را در درايو جديدش، MK4007GAL (با ضخامت ۵ ميليمتر و ظرفيت ۴۰ گيگابايت) به كار برده است. MK8007GAH نيز اولين هارد ديسكي است كه ظرفيت ۸۰ گيگابايت را در قالب صفحات ۸/۱ اينچي ارائه مي كند.
روش هاي رايج هم اكنون اطلاعات را بر روي صفحات مغناطيسي و براي قرار گيري بيت هاي مغناطيسي در صفحه ذخيره مي كنند(ضبط طولي) اما با وجود پيشرفت هاي بسيار در زمينه پوشش مغناطيسي و افزايش ظرفيت اين ديسك هاي سخت، بيت هاي مغناطيسي به يكديگر نيروي دافعه وارد مي كنند. تجمع بيش از حد بيت هاي مغناطيسي در اين صفحات نهايتا منجر به كاهش كيفيت ضبط مي گردد.
با سيستم ضبط ستوني مي توان كوپل ها يا همان نيروهاي متقابل مغناطيسي موجود بين بيت ها را تقويت كرد و با داشتن همان تعداد بيت مغناطيسي بر روي يك صفحه به ظرفيت بالاتري دست يافت. براي توليد انبوه اين درايو ها به صفحات مغناطيسي با ساختاري سازگار با ضبط عمودي و نيز هد مخصوص آن نياز است.علاوه بر اين، توشيبا فناوري ضبط عمودي را در ساخت ديسك هاي ۸۵/۰ اينچي نيز به كار خواهد برد و بدين ترتيب ظرفيت اين درايو ها هم از ۶ به ۸ گيگابايت افزايش خواهد يافت.

ويروس
هدف جديد خرابكاران
IRCERT : متخصصان امنيتي هشدار مي دهند كه ويروس نويسان مي توانند با استفاده از ابزارهاي جديد جست وجوي دسك تاپ ، كارايي نرم افزارهاي خطرناك خود را افزايش دهند.
از آنجايي كه بيشتر ويروس ها سعي مي كنند تا نشاني هاي ايميل و ساير اطلاعات شخصي را به سرقت ببرند ابزارهاي جست وجوي Desktop مانند محصولات ارائه شده توسط گوگل، ياهو و مايكروسافت اين اطلاعات را جمع آوري و شاخص دهي مي كنند، ويروس نويسان اين ابزارها را هدف قرار خواهند داد.
گفته مي شود ويروس نويسان به اين دليل تا به حال به سراغ اين ابزارها نرفته اند كه هنوز اين نرم افزارها به اندازه كافي فراگير نشده اند.
ويروس ها تا به حال از موتورهاي جست وجو جهت جمع آوري نشاني هاي ايميل استفاده كرده اند. MyDoom با انجام جست وجوهاي مكرر بر روي گوگل باعث از كار افتادن و يا كند شدن اين موتور جست وجو در زمان هاي مختلف شد.
متخصصان توصيه مي كنند كه كاربران درصورت استفاده از اين ابزارها اقدامات امنيتي را جدي تر بگيرند.

رصدخانه
قلب رتيل
گروه دانش: يك اخترشناس آماتور موفق شد با كمك نسخه اي از نرم افزار ويرايش تصوير، نمايي استثنايي از قلب سحابي «رتيل» تهيه كند.
سحابي رتيل كه به نام ۳۰ Doradus نيز شناخته مي شود در فاصله ۱۷۰ هزار سال نوري در ابر ماژلاني بزرگ واقع شده كه ساكنان نيمكره جنوبي مي توانند به راحتي آن را با چشم غير مسلح در آسمان تشخيص دهند.اين سحابي بزرگترين زادگاه ستاره اي در جهان اطراف ما است. به گزارش ايسنا از سايت نجوم، طي هفته دني لاكريو، اخترشناس ۲۳ ساله با جمع آوري ۱۵ تصوير از نوردهي هاي قبلي هابل از اين ناحيه كه توسط دوربين ميدان ديد باز سياره ي شماره ۲ گرفته شده بود توانست تركيب موزاييكي بي نظيري از اين منطقه جذاب به دست آورد. اين تصوير كه در سايت رسمي تلسكوپ هابل منتشر شده است با كمك پكيج جديد نرم افزار فتوشاپ تهيه شده كه امكان ويرايش بر روي تصاوير خام تهيه شده توسط تلسكوپ هابل و فرمتهاي علمي را مهيا مي كند.
تصوير اصلي اين نما توسط تلسكوپ فضايي هابل تهيه شده بود.

تار نما
ويروس شناسي
گروه انفورماتيك: با وجود ويروسهاي جديدي كه از طريق برنامه هاي مختلف يا اتصال به اينترنت كامپيوتر شما را آلوده مي كنند ، داشتن اطلاعات در مورد جديدترين ويروس ها و نحوه آلوده كردن و همچنين روشهاي مقابله با آنها ضروري به نظر مي رسد.
با مراجعه به سايت www. F-secure.com مي توانيد به اطلاعات و نرم افزارهاي مورد نياز براي مقابله با جديدترين ويروس ها دسترسي پيدا كنيد.

فضا
مأموريت زيست محيطي ناسا
گروه دانش: سفينه ماهواره اي ناسا اولين مأموريت روزانه خود را جهت تشخيص حركت آلودگي هوا آغاز كرد. اين خبر در روز چهارشنبه توسط آزمايشگاه پروپلوژن ناسا اعلام شد.
به گزارش رويترز، سفينه ماهواره اي آورا (Aura) كه انجام اين كار را به عهده گرفته قرار است اطلاعاتي از نحوه حركت هواي آلوده و جاي گيري آن در الگوهاي هواشناسي در اختيار دانشمندان قرار دهد.
اين ماهواره فضايي در مأموريت ۷۸۵ ميليون دلاري خود كه حدود ۵ سال نيز به طول خواهد انجاميد بر آن است كه با اين اطلاعات به دانشمندان در پيش بيني آلودگي هاي شيميايي و جوي آينده كمك كند. اين سفينه همچنين قرار است به سوراخ هاي لايه ازن هم براي بررسي بپردازد. ارائه عكس ها و اطلاعات نويني از اين معضل زيست محيطي، به ارائه راهكارهاي جديد براي حل اين مسأله كمك كند.

آن لاين
خدمات اينترنتي پست در آمريكا
گروه انفورماتيك: شركت پست آمريكا در پي تلاش خود براي دورنيفتادن از دنياي رقابتي ديجيتال، در صدد است تا با ادامه خدمات پستي آنلاين و اينترنتي جاي خود را در اين عرصه محكم تر كند.به گزارش آسوشيتدپرس، جان پاتر رئيس شركت پست آمريكا در اين باره گفت: اگر مشتريان نسل جديد ما مايلند با فناوري جديد وارد معامله شوند، پس ما هم به همين صورت با آنها كنار مي آييم و خدمات را بنا به سليقه آنها ارائه خواهيم داد.شركت پست آمريكا در اين اقدام جديد خود تصميم دارد كه هر نوع خدمات پستي اعم از فرستادن كارتهاي تبريك تا ارسال بسته هاي پستي را به صورت اينترنتي عرضه كند.اين شركت تصميم دارد خدمات نوين خود را تا آوريل ۲۰۰۶ به صورت فراگير در ايالات متحده فعال كند.

سوء استفاده از سياست
ايتنا: شركت هاي سازنده ضدويروس خبر از ظهور كرمي دادند كه ظاهراً از كامپيوترهاي آلوده شده براي اجراي حملات عليه سايت هاي حامي جدايي طلبان چچني منتشر شده است.كرم W32.Maslan.C@mm كه از طريق ايميل خود را منتقل مي كند، معمولاً حاوي نامه اي با عنوان ۱۲۳ يا ۱۲۳۴۵ است كه دريافت كننده نامه را تشويق مي كند براي ديدن عكس هاي افراد مشهور، فايل پيوست شده را اجرا كند.اين كرم به محض اجرا شدن يك در پشتي در كامپيوتر آلوده باز كرده و سعي مي كند رمزهاي عبور كاربر را بدزدد. همچنين سعي در حمله و تغيير تنظيمات ديواره آتش و ويروس ياب بر روي كامپيوتر قرباني مي كند.اين كرم همچنين با جست وجو روي كلماتي مانند abuse، privacy و يا spam در كتابچه آدرس كاربران، سعي مي كند مانع از گزارش دادن كاربران به شركت هاي سازنده ويروس كش شوند.حملات منع سرويس اين كرم فقط در روزهاي اول هر ماه صورت مي گيرد.

آف لاين
طرح جامع IC T وزارت آموزش و پرورش تدوين مي شود
ايسنا: طرح جامع كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش تا پايان سال جاري تهيه و تدوين خواهد شد.ابراهيم آقاخاني، معاون برنامه ريزي و پشتيباني سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين خبر گفت: اين طرح شامل چند بند است كه از جمله آن مي توان به تجديد نظر در برنامه هاي تربيت معلم و تربيت دبير در آموزش نيروي انساني و تغيير برنامه هاي درسي اشاره كرد.به گفته وي طراحي و تامين تجهيزاتي با رويكرد IT و گسترش و حمايت از شبكه رشد به عنوان يك شبكه علمي آموزشي و تربيتي در آموزش و پرورش از ديگر بندهاي اين طرح ملي است.آقاخاني، خاطرنشان كرد: كميته هاي مختلفي در وزارت آموزش و پرورش و با هماهنگي معاونت هاي ستادي ذيربط آموزشي تشكيل شده كه بيشترين فعاليت نيز در بخش تربيت نيروي انساني صورت مي گيرد.
همكاري آمريكا و روسيه در زمينه سيستم هاي ردياب ماهواره اي جهاني
ايسنا: ايالات متحده و روسيه نسبت به انجام مذاكرات مقدماتي در خصوص توافق بر سر همكاري ميان سيستم ردياب جهاني آمريكا (GPS) و سيستم ماهواره اي ردياب جهاني روسيه (GLONASS) ابراز تمايل كردند. طبق بيانيه مشترك صادر شده در ۱۴ دسامبر از سوي وزارت خارجه آمريكا هر دو كشور در زمينه همكاري با يكديگر جهت افزايش قابليت ها و پيشبرد اين دو سيستم براي سودرساني به كاربران شهري در سراسر جهان توافق كرده اند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |