شنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۸۵ - Dec 18, 2004
دماي مناطق كشور از ۴ تا ۱۴ درجه كاهش مي يابد
ايسنا: كارشناس مركز پيش بيني سازمان هواشناسي كشور گفت: دماي هوا در تهران به ۳ درجه زير صفر مي رسد.
شاملو افزود: طي امروز در غالب نقاط كشور ناپايدارها به صورت رگبار پراكنده برف يا باران، بتدريج با شروع وزش باد و كاهش دما همراه خواهد بود كه كاهش ۴ تا ۱۴ درجه اي دما در اين مدت نسبت به شب گذشته پيش بيني مي شود.
وي افزود: بدين ترتيب و با توجه به بارش هاي ۲ تا ۳ روز گذشته احتمال يخبندان در سطح جاده ها به ويژه مناطق كوهستاني انتظار مي رود كه اين سامانه بتدريج از سمت غرب وارد كشور شده و از اواخر شنبه از مناطق شرقي نيز خارج خواهد شد.
كارشناس مركز پيش بيني سازمان هواشناسي كشور تصريح كرد: طي روزهاي شنبه تا دوشنبه علاوه بر اين كه جوي نسبتا پايدار بر كشور حاكم خواهد بود، كاهش دما، مه رقيق در برخي مناطق به ويژه مناطق كوهستاني، در شهرهاي بزرگ و صنعتي با احتمال افزايش غبار پيش بيني مي شود كه مجددا از دوشنبه سامانه ناپايدار ديگري از مناطق غربي به كشور نفوذ مي كند. وي افزود: بر اين اساس طي روز شنبه آسمان تهران نيمه ابري در مناطق شرقي به ويژه ارتفاعات بارش پراكنده برف و باران و در ساير مناطق همراه با وزش باد پيش بيني مي شود كه دماي تهران با ۳ درجه كاهش نسبت به روز جمعه بين ۶ درجه بالاي صفر تا ۳ درجه زير صفر در نوسان خواهد بود.
همچنين در سطح جاده هاي خروجي از تهران نيز يخبندان پيش بيني مي شود.

قانون نظام وظيفه بازنگري مي شود
در سال جاري فقط متولدين ۶۴ و ۶۵ از اعزام غيرحضوري استفاده مي كنند
009096.jpg
گروه اجتماعي: فرمانده نيروي انتظامي ضمن تكذيب هر گونه خبري مبني بر فروش خدمت سربازي، از بازنگري قانون نظام وظيفه عمومي خبر داد.
به گزارش ايلنا: فرمانده نيروي انتظامي، اعلام كرد كميته اي در حال بازنگري قانون نظام وظيفه است كه در صورت تدوين قانون جديد، دغدغه جوانان براي كنكور و سربازي رفع مي شود.
سردار محمد باقر قاليباف، فرمانده نيروي انتظامي، در حاشيه افتتاح سايت مكانيزه نظام وظيفه، در جمع خبرنگاران، گفت: كميته اي متشكل از مجلس و ستاد نيروهاي مسلح، در حال بازنگري قانون وظيفه عمومي و ارائه قانوني جديد هستند.
وي، با برخورداري از بيان جزئيات قانون جديد، افزود: آزمون سراسري دانشگاه و خدمت سربازي، از مهمترين دغدغه هاي جوانان در شرايط فعلي است كه با اصلاح قانون، اين مشكل رفع مي شود.
فرمانده نيروي انتظامي همچنين تصريح كرد: اصل نظام وظيفه و گذراندن خدمت سربازي همچنان پابرجاست و تدوين قانون جديد به هيچ وجه به حذف خدمت سربازي منجر نخواهد شد.
وي گفت: اصل نظام وظيفه در طرح جديد نيز قطعي است، اما با تدوين قانون جديد شرايطي فراهم مي شود كه مشمولان از دو سال خدمت حداكثر استفاده را بكنند.
سردار قاليباف، با اشاره به اين كه فروش خدمت  سربازي به هيچ وجه جايز نيست، افزود: فروش خدمت سربازي به عدالت نزديك نبود و بين افراد شكاف طبقاتي ايجاد مي كرد.
گفتني است، سيستم جامع مكانيزاسيون وظيفه عمومي، روز گذشته با حضور سردار قاليباف، افتتاح شد كه مشمولان از طريق اين سايت مي توانند اطلاعات مربوط به اعزام، كفالت، معافيت و قوانين مربوط به خدمت سربازي را دريافت كنند.
خبرگزاري ايسنا هم در اين باره به نقل از فرمانده نيروي انتظامي گزارش داد: كميته مشترك، در بررسي قانون خدمت سربازي، تمامي ابعاد را در نظر گرفته كه پس از بررسي، قانون بسيار جامعي تهيه خواهد شد.
به گزارش اين خبرگزاري سردار كارگر، معاون نظام وظيفه عمومي ناجا نيز در اين مراسم گفت: با افتتاح اين سايت مشمولان در خارج و داخل كشور مي توانند به صورت الكترونيكي مسايل مربوط به نظام وظيفه خود را مطرح كنند.
وي همچنين در خصوص اعزام به خدمت غيرحضوري مشمولان گفت: اين طرح در سال جاري براي متولدين سالهاي ۶۴ و ۶۵ انجام مي شود.
گفتني است، سايت رايانه خدمات نظام وظيفه روز پنجشنبه توسط فرمانده نيروي انتظامي همزمان با تهران در استانهاي فارس و اصفهان به نشاني www.police. ir راه اندازي شد.
بر اين اساس مشمولان مي توانند اطلاعات لازم در زمينه دفترچه خدمت سربازي، نحوه اعزام، معافيت، كفالت و... را از اين سايت برداشت كنند.

شكايت از سيگاري ها قانوني مي شود
009093.jpg
فارس: كارشناس دخانيات وزارت بهداشت گفت: بر اساس لايحه جامع كنترل دخانيات كشور و در صورت تصويب نهايي آن از اين پس سيگار كشيدن در اماكن عمومي، جرم محسوب مي شود و با شكايت شاكي خصوصي قابل پيگرد قانوني است.
خديجه محصلي افزود:  لايحه جامع كنترل دخانيات ۵ ماه پيش در كميسيونهاي دولت به تصويب رسيد و اكنون مراحل نهايي تعيين جرايم آن در قوه قضائيه سپري مي شود و در صورت تصويب نهايي آن در مجلس محدوديت هاي قانوني براي كنترل مصرف دخانيات در كشور اجرا مي شود.
وي اضافه كرد: متأسفانه در حالي كه همزمان با پيگيري لايحه كنترل دخانيات در دولت، مجلس نيز به طور همزمان طرح كنترل دخانيات كشور را در شور اول به تصويب رسانده، قوه قضائيه با گذشت بيش از ۴ ماه از زمان استعلام آن هنوز درمورد تنبيهات پيشنهادي براي متخلفان از اين قانون اعلام نظر نكرده است و با وجود اين كه تاكنون دو نامه براي تسريع در اين زمينه به قوه قضائيه ارسال كرده ايم هنوز پاسخي دريافت نشده است.
محصلي گفت: نمايندگان مجلس نيز قول داده اند تا ارسال لايحه دولت براي تصويب نهايي در طرح مجلس براي كنترل دخانيات تعجيل نكنند و قرار شده كه طرح اصلي، پس از تلفيق با لايحه دولت به تصويب نهايي برسد.
وي اضافه كرد: براساس اين لايحه محدوديت هاي استعمال سيگار در اماكن عمومي ضمانت اجرايي قانوني پيدا مي كند و خريد و فروش و مصرف سيگار با توجه به موقعيت آن مشمول جريمه نقدي، ابطال مجوز فعاليت اقتصادي واحد صنفي و انفصال ازخدمات دولتي مي شود.
وي افزود: بر اساس آخرين آمار موجود، ۱۲درصد مردم كشور به نحوي سيگار مي كشند و سالانه ۵۴ ميليارد نخ سيگار در كشور دود مي شودكه بر اساس تحقيقات سازمان بهداشت جهاني معادل هزار ميليارد دلار زيان اقتصادي به كشور است ضمن اين كه بين دو تا سه برابر اين ميزان نيز هزينه درمان بيماريهاي ناشي از مصرف سيگار در كشور است.
وي گفت: اخيراً با توجه به ماده ۱۳ قانون توزيع مصرف مواد خوراكي در كشور محدوديتهاي بيشتري براي مصرف سيگار در كشور اعمال شده، به عنوان مثال مصرف سيگار در محيط فرودگاهها كه قبلا آزاد بود، ممنوع شده است اما هنوز اين قانون به طور كامل در كشور اجرا نمي شود و بسياري از افراد سيگاري بدون توجه به حقوق ديگران در اماكن عمومي و محيطهاي بسته به استعمال سيگار مي پردازند. براساس قانون جديد كنترل دخانيات كشور، خريد و فروش سيگار براي افراد زير ۱۸ سال ممنوع است و عرضه سيگار به صورت نخي يا در بسته هاي كوچك جرم محسوب مي شود.

بم، تولدي ديگر - ۲
پالايش ياس
امروز در واپسين روزهاي باقي مانده به سالگرد زلزله بم وقتي در گذرهاي اصلي و فرعي شهر بم گام مي گذاريم و با شهروندان شهرهاي بم، براوات و روستاهاي اطراف باب سخن مي گشاييم يأس و نوميدي بر چهره آنها مستولي شده و اميد و نشاط از اردوي خانوادگي آنها رخت بر بسته است.
اگر چه ميوه فروش، بازاري، مكانيك، آرايشگر، باغبان، دانش آموز، دانشجو و پزشك در خلوت خويش به كاري سرگرمند و روزگار مي گذرانند، اما يأس و نوميدي نگفته اي را با خود يدك مي كشند كه اگر قدرت استدلال و احتجاج با آنها را از دست بدهي و بخواهي با ساز نااميدي و غم انگيز آنها همراه شوي بايد سير بگريي و دست آخر هم زبان دركشي و راه خودگيري. آنچه شهروندان بمي پس از يك سال زلزله بر زبان مي آورند و براي آن مرثيه  مي سرايند حق آنهاست و هر كدام از ما اگر جاي آنها بوديم همين مي كرديم و آه و فغانمان سر به آسمان مي ساييد.
اما مسئوليت هر يك از شهرونداني كه خبر زلزله آنها را تكان داده و حس مسئوليت آنها را گوشزد كرده است، چيزي نيست جز پالايش يأس از اردوي مصيبت زدگان و دردمنداني كه بيش از آن كه برنداشته ها بگريند، به اميد، نشاط، زندگي، شادابي و تقويت همذات پنداري آدميان نياز دارند كه به آنها نزديك شدند و ا كنون نيز مي خواهند بر زخم هاي آنها مرهم باشند. بمي ها با همه درد و رنج ناشي از زلزله خاطرات خوش فداكاري و نوعدوستي هموطنان را زبان به زبان نقل مي كنند و آن روزهاي نخست پس از زلزله را روزهاي اوج دگرخواهي مي نامند. آنها بنا دارند و مصمم شده اند شهر بم را بسازند و الگويي از صبوري را به جامعه آتي ارزاني دارند. فقط كافي است بدانيم و بفهميم كه آن اسوه هاي صبر كويري،
رنجيده خاطر و آزرده  دل مي شوند وقتي بفهمند فراموش شده اند و گذر ايام و عواطف روزهاي پس از زلزله نه از دل شهروندان كه از ذهن و خاطر مسئولان نيز رفته است.آن روز مباد.
عباس اسدي -خبر نگار اعزامي به بم

نخستين امتيازات كارت ملي جوان اعلام شد
گروه اجتماعي: سازمان ملي جوانان و بانك كشاورزي با صدور فراخواني مشترك نخستين امتيازات كارت ملي جوان را اعلام نمودند.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان، تسهيلات و كاربردهاي فعلي كارت ملي جوان در مرحله نخست، برخورداري دارندگان كارت ملي جوان از بيمه حوادث شركت سهامي بيمه ايران جمعا تا سقف ۱۲ ميليون ريال، بهره مندي دارندگان از وام قرض الحسنه يك ميليون ريالي بانك كشاورزي با كارمزد۴ درصد پس از گذشت سه ماه از دريافت كارت در همان شعبه، امكان خريد با تخفيف (۱۰ درصد تا ۳۰ درصد) از حدود ۲۰۰ مركز مشخص شده فروش كالاها و خدمات مورد نياز جوانان در استان تهران، امكان دريافت مهر كارت اعتباري سبز بانك كشاورزي (با اعتبار خريد ۳ ميليون ريال) پس از مدت شش ماه از صدور كارت ملي جوان، امكان استفاده از كارت ملي جوان به صورت كارت پرداخت (Debit) در همه پايانه هاي فروش (POS) بانكهاي عضو شبكه شتاب و بانك كشاورزي مي باشد.دانشجويان علاقه مند اعم از دانشگاههاي دولتي، آزاد و غيردولت مي توانند از اول دي ماه ۱۳۸۳ در يكي از شعب ۶۱ گانه مذكور حضور يافته و براي دريافت اين كارت ثبت نام نمايند.
در پايان اذعان مي دارد اين اقدام آغازي براي انجام خدمات گسترده تر براي جوانان در حوزه كسب و كار الكترونيك تلقي گرديده و انتظار مي رود سازمانهاي مختلف دولتي و غيردولتي نيز با معرفي محصولات و خدمات مورد نياز جوانان عزيز و ارائه امتيازات بيشتر و مشاركت فعال و موثر تري در اجراي اين طرح داشته باشند.

توسط استاندار كرمان:
برنامه هاي سالگرد زلزله بم اعلام شد
فارس: استاندار كرمان در جلسه اي مطبوعاتي به تشريح برنامه هاي سالگرد زلزله بم پرداخت.
به گزارش خبرگزاري فارس از كرمان، محمد علي كريمي در اين مصاحبه گفت: در حال حاضر يك ستاد برگزاري سالگرد زلزله در استان به رياست معاون سياسي و امنيتي استانداري و يك ستاد برگزاري سالگرد نيز در شهرستان بم تشكيل شده است.
وي افزود: براي برگزاري سالگرد زلزله، چهار كميته كاري شامل كميته برگزاري مراسم به رياست مدير كل اداره استان، كميته اطلاع رساني به رياست رئيس روابط عمومي استانداري، كميته پشتيباني به رياست معاون امور مالي و برنامه استانداري و كميته انتظامات به رياست فرمانده نيروي انتظامي پيش بيني شده است كه هر يك از اين كميته ها براي برگزاري مراسم وظايف خاص خود را با هماهنگي انجام مي دهند.
استاندار كرمان همچنين برنامه  پيش بيني شده براي شب و روز سالگرد را برگزاري مراسم عزاداري سنتي، برگزاري دعاي كميل، دعاي ندبه و تجمع در مزار شهداي بم عنوان كرد.
كريمي افزود: پيش بيني كرده ايم بعد از سالگرد، با يك شيب منطقي و ملايم به سمت برگزاري برنامه هاي شاد برويم كه البته مناسبت هاي موجود هم در چند روز بعد از سالگرد به ما در اين زمينه كمك خواهد كرد.
رئيس آموزش و پرورش شهرستان بم و عضو كميته فرهنگي برگزاري مراسم سالگرد زلزله در اين شهر نيز در مورد روند برگزاري مراسم سالگرد گفت: كميته فرهنگي برنامه هاي خود را از عصر روز جمعه ۲۷ آذر شروع مي كند كه اولين برنامه ما سخنراني حجت الاسلام «محسن قرائتي» در بعدازظهر روز جمعه در مصلي شهر بم است. وي افزود: برنامه بعدي عصر چهارشنبه دوم دي ماه است كه مراسم شبي در محضر قرآن در مصلاي شهر بم برگزار مي شود.
رئيس آموزش و پرورش شهرستان بم اضافه كرد: عصر روز پنج شنبه مراسم تجمع در بهشت زهرا با مداحي يكي از مداحان بزرگ كشور و مراسمي از قبيل گلباران قبور درگذشتگان در بهشت زهراي بم برگزار خواهد شد و سپس مراسم دعاي كميل در مصلاي شهر برگزار مي شود.
آرمان در ادامه با بيان اين كه در روز جمعه مراسم دعاي ندبه و نماز جمعه طبق روال در بم برگزار مي شود، گفت: در روز شنبه ۵ دي نيز از ساعت ۷ تا ۳۰/۹ صبح در مزار درگذشتگان زلزله مراسم قرائت قرآن برگزار مي شود و بعد از آن برنامه ريزي شده تا هيأتهاي مذهبي همراه با عزاداري به سمت مصلي حركت كنند.
وي افزود: صبح شنبه بعد از مراسم بهشت زهرا و عزاداري هياتهاي مذهبي مراسم بزرگداشت سالگرد زلزله در مصلي بم با حضور برخي مسئولان كشور و مردم برگزار خواهد شد.

بررسي تخلفات مالي و مديريتي سازمان انتقال خون
فارس: عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: بر اساس طرح تحقيق و تفحص از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، فساد مالي و سوء مديريتهاي سازمان انتقال خون بررسي مي شود.
حسن نوعي اقدم افزود: مدارك و مستندات زيادي در مورد فساد مالي در خريد تجهيزات خارجي پالايش خون، مسافرتهاي خارجي و سوء مديريت در سازمان انتقال خون وجود دارد كه بر اساس يكي از مواد طرح تحقيق و تفحص مجلس از وزارت بهداشت به بررسي آن مي پردازيم.
وي ادامه داد: گزارشهاي زيادي در مورد سوء مديريت و فساد مالي در سازمان انتقال خون به دست ما رسيده كه هنوز نمي توان در مورد آنها اظهار نظر كرد و بايد ابتدا صحت و سقم آن تاييد شود.
نوعي اقدم افزود: ممكن است برخي از گزارش هايي كه از تخلفات سازمان انتقال خون ارائه شده اصلا صحت نداشته باشد به همين دليل كميته تحقيق با نهايت دقت و وسواس و بدون تعجيل فعاليت خود را انجام مي دهد و نتايج آن را به مجلس اعلام مي كند.

۲۷ هزار تبعه خارجي در كشور داراي همسر ايراني هستند
فارس: رئيس اداره كل امور اتباع خارجي استان خراسان رضوي اعلام كرد: بيش از ۲۷هزار نفر از اتباع خارجي در كشور ما اظهار كرده اند كه داراي همسران ايراني مي باشند و پيش بيني مي شود به همين ميزان نيز ازدواج ثبت نشده داريم كه بيش از ۶ هزار مورد آن در خراسان است.
حميدرضا موحدي زاده رئيس اداره كل امور اتباع خارجي و مهاجرين استان خراسان رضوي در گفت وگو با خبرنگار فارس افزود: اين واقعيت است و ما بايد بپذيريم كه مهاجرين افغاني طي سالهاي گذشته به نوعي در درون جامعه ما حضور داشته اند و برخي مردم ما بعضا به ديد يك مجاهد افغاني و يا ايراني به اينها نگاه كرده و دختران خود را به ازدواج اين افراد درآورده اند.
وي همچنين با برشمردن آمار دقيق ازدواج بانوان ايراني با مردان عراقي در كشور اعلام كرد: حدود ۲ هزار و ۸۷۳ نفر مهاجر عراقي هستند كه زنان ايراني دارند كه از اين تعداد ۵۶۲ نفر تا پايان آبان ماه ۸۳ در خراسان داراي سند ازدواج رسمي بوده اند همچنين طي ۳ سال گذشته با تشويق و اطلاع رساني به مردم، حدود يك هزار و ۵۰۰ ازدواج قانوني ثبت شده است.
موحدي زاده تصريح كرد: اگر اين گونه ازدواجها مسير قانوني خود را طي كند هيچگونه مشكلي به وجود نخواهد آمد اما در غير اين صورت عدم وجود مدارك قانوني ازدواج ، باعث مشكلات بعدي خواهد شد.

دانشجويان دانشگاه جامع علمي - كاربردي بيشترين
شانس اشتغال را دارند
ايلنا: وزير علوم، تحقيقات و فناوري، گفت: يكي از ويژگي  هاي بارز دانشگاه جامع علمي- كاربردي اين است كه تمام دانشجويان آن يا شاغلند يا به دليل نوع آموزش و مهارتي كه فراگرفته  اند، بيشترين شانس را براي اشتغال دارند.
جعفر توفيقي، وزير علوم، تحقيقات و فناوري، در مراسم سومين كنگره ملي آموزش  هاي عالي علمي - كاربردي، با بيان اين مطلب، كه تمام فعاليت  هاي علمي اين دانشگاه به سفارش دستگاه  هاي اجرايي است، افزود: حتي رشته  هاي اين دانشگاه نيز بايد متقاضي و مشتري داشته باشد تا تشكيل شود.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري دانشگاه جامع علمي - كاربردي را يكي از دستاوردهاي عظيم نظام آموزش عالي دانسته و تصريح كرد: ارتباط صنعت و دانشگاه در حوزه نيروي انساني و آموزش، در اين دانشگاه به تحقق پيوسته و اين نظام آموزش عالي، آموزش  هاي خود را با پشتيباني دستگاه  هاي اجرايي خانه  ها در بيش از ۴۰۰ مركز آموزش و صدها رشته تحصيلي به مرحله اجرا درآورده است.
رئيس دانشگاه جامع علمي- كاربردي، نيز در اين مراسم گفت: با تكميل برنامه پنج ساله چهارم توسعه، تعداد دانشجويان اين دانشگاه در سال ۱۳۸۸ به مرز ۵۰۰ هزار نفر خواهد رسيد.
دكتر محمد حق  پناهي گفت: اين دانشگاه با هدف تربيت نيروهاي انساني متخصص و مورد نياز بخش  هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي با مشاركت سازمان  ها و دستگاه  هاي اجرايي دولتي و غيردولتي شكل گرفت.
وي اولين پذيرش اين دانشگاه را سال ۱۳۷۵ با ۴۶ كد رشته و ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو اعلام كرد و افزود: ۶۶ درصد اين داوطلبان شاغل و ۳۴ درصد ديگر داوطلب آزاد بودند.
وي تصريح كرد: اين تعداد داوطلب در سال  هاي ۷۵ ، ۷۶ ، ۷۷ و ۷۸ به ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر افزايش يافت.

جسته گريخته
ما از زبان ديگران
ايرنا: وزير علوم و تكنولوژي تايلند گفت: پيشرفت هاي ايران در بخش صنعت و فناوري چشمگير است ؛به گونه اي كه اين دستاوردها كشورهاي جهان را نسبت به همكاري با ايران تشويق مي كند. وي آمادگي كشورش را براي همكاري با ايران در زمينه هاي مختلف صنعتي و تكنولوژي اعلام كرد. همچنين سفير ايران در بانكوك با اشاره به همكاري هاي تحقيقاتي ايران، چين و تايلند گفت: يك ماهواره چندمنظوره با همكاري ايران، چين و تايلند در حال طراحي است كه موجب انتقال دانش فني و توان سنجش از راه دور مي شود. وي گفت: اين ماهواره توانايي پژوهشي و مخابراتي دارد كه با هزينه ۴۴ ميليون دلار در سال ۲۰۰۶ به فضا پرتاب مي شود. سهم ايران در اين پروژه ۱۸درصدو معادل ۵/۶ ميليون دلار است.
زندگي صدساله
مهر: براساس يك پژوهش جديد سن اميد به زندگي در دو نسل آينده به ۱۰۰ سال افزايش خواهد يافت.نتايج حاصل از يك تحقيق نشان مي دهد كه سن اميد به زندگي در ۲۰۰ سال گذشته دوبرابر افزايش يافته است؛ به طوري كه در كشورهاي توسعه يافته در بين مردها از ۲۵ به ۵۶ سال رسيده و در زنان به ۷۰ سال رسيده است. همچنين در يك بررسي نشان داده شد كه در سال ۲۰۰۰ تعداد ۷۹۶ نفر از مردم سوئيس ۱۰۰ سال و بيشتر سن داشته اند و اين تعداد از سال ۱۹۵۰ طي هر دهه ۲ برابر افزايش را نشان مي دهد.
فوايد كلاه ايمني
ايسنا: قانون اجباري كردن استفاده از چراغهاي روشن در طول روز باعث ۱۰ تا ۱۵درصدي آمار تصادفات خودرو مي شود به علاوه اين راهكار، تصادف با عابران پياده و دوچرخه سواران را نيز كاهش مي دهد.براساس مطالعه اي در نيوزلند، استفاده موتورسواران از كلاه ايمني سفيدرنگ و لباس روشن باعث ۴۵درصد كاهش تصادفات ناشي از ديد ناكافي شده است.براساس مطالعه در ايالت ويكتورياي استراليا، عامل بروز ۶۵درصد تصادفات خودرو با موتورسيكلت و بروز ۲۱درصد مرگ و مير ناشي از ديد ناكافي بود و در آلمان نيز نزديك به ۵درصد رخداد تصادفات شديد براي كاميونها به ديد ناكافي در هنگام شب مربوط است.
خسارات زلزله در توكيو
ايرنا: برآوردهاي انجام شده از سوي دولت ژاپن نشان مي دهد كه اگر در توكيو پايتخت ۱۲ ميليون نفري ژاپن زمين لرزه اي با تكان هاي عمودي به قدرت
۳/۷ درجه ريشتر رخ دهد، حداكثر ۱۲ هزار نفر جان خود را از دست خواهند داد.
تلويزيون سراسري ژاپن (ان اچ كي) روز پنج شنبه گزارش داد كه اين برآورد از سوي كارشناسان وابسته به شوراي مركزي مقابله با بلاهاي طبيعي دولت ژاپن انجام گرفته است.اين برآورد نشان مي دهد كه بروز زمين لرزه اي به اين قدرت در توكيو سبب خواهد شد حداكثر ۸۵۰ هزار دستگاه ساختمان بطور كامل ويران و يا در اثر آتش سوزي از ميان برود.
جهان مهاجران
مهر: دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت ۱۸ دسامبر، روز بين المللي مهاجرت اعلام كرد: از هر ۳۵ نفر مردم جهان يك نفر مهاجر است. در اين پيام آمده است: روز بين المللي مهاجرت فرصتي است كه به وسيله آن مي توان كمك هاي شايان توجهي كه مهاجران در سراسر قرن هاي گذشته به پيشرفت اقتصادي، اجتماعي و فرهنگ هاي كشورهاي جهان نموده اند را مورد توجه قرار داد.
شايان ذكر است، اين كنوانسيون از كليه كشورها مي خواهد تا با همكاري يكديگر مانع از جابجايي مخفي، استخدام غيرقانوني، استثمار و مهاجرت بي نظم كارگران مهاجر شوند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |