يكشنبه ۶ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۵۹۳ - Dec 26, 2004
اقتصاد نفتي ايران در چهار سال گذشته
توليد نفت خام ۲/۵ ميليارد بشكه
صادرات ۵/۳ ميليارد بشكه و درآمد ۹۳ ميليارد دلار
گروه اقتصادي: براساس گزارشهاي منتشرشده توسط بانك مركزي ايران طي چهار سال اجراي برنامه سوم، در مجموع ۵ ميليارد و ۲۱۰ ميليون بشكه نفت خام در كشور توليد شد كه از اين ميزان سه ميليارد و ۵۳۶ ميليون بشكه نفت خام از كشور صادر شده است.
به گزارش خبرنگار ما كل درآمدهاي كشور از محل صادرات نفت خام در اين مدت ۹۳ ميليارد و ۶۱۸ ميليون دلار بوده است.
اين گزارش حاكي است كه به اين ترتيب قيمت هر بشكه نفت خام صادراتي كشور در چهار سال گذشته حدود ۱۸دلار مي باشد.
بنابراين گزارش به اين ترتيب حدود ۶۷درصد از كل نفت توليدي كشور صادر و ۳۳ درصد نيز در داخل كشور مصرف شده كه حجم نفت خام مصرفي در داخل كشور حدود يك ميليارد و ۶۷۴ ميليون بكشه بوده است. ارزش اين ميزان نفت خام مصرفي با محاسبه هر بشكه ۱۸ دلار حدود ۳۰ ميليارد و ۱۳۸ ميليون دلار خواهد شد.
اين گزارش مي افزايد: در سال ۱۳۸۲ توليدات نفت كشور يك ميليارد و ۳۶۳ ميليون بشكه بوده كه در دوره مورد بررسي بيشترين حجم توليد نفت خام مي باشد. در اين سال ايران روزانه ۷/۳ ميليون بشكه نفت خام توليد كرد. كل صادرات نفت خام كشور در سال ۸۲ حدود ۵/۲ ميليون بشكه در روز بوده است . بنابراين گزارش ايران داراي ۱۳۰ ميليارد بشكه نفت خام است.

مؤسسه خبري بلومبرگ گزارش داد
فشار بانكها و بنگاه هاي آمريكايي
براي لغو تحريم اقتصادي ايران
009831.jpg
گروه اقتصادي: هفته گذشته با آغاز فعاليت يك مؤسسه بانكي با سرمايه گذاري مشترك ايراني و اروپايي تحت عنوان بانك ايران و اروپا در كيش ، اقتصاد ايران بار ديگر به عنوان يك اقتصاد در حال رشد و توسعه كه به حجم بالايي از سرمايه و سرمايه گذاري براي توسعه و اجراي طرح هاي گوناگون نياز دارد، توجه بسياري از صاحبان سرمايه و مؤسسه هاي مالي به ويژه آمريكايي را به خود جلب كرده است.
به گزارش خبرنگار ما، مؤسسه خبري بلومبرگ كه يك موسسه خبري آمريكايي است در تازه ترين گزارش خود در اين زمينه با توصيف بازار  پر جاذبه ايران براي سرمايه گذاران و مؤسسه هاي اعتباري اروپا عدم حضور مؤسسه هاي آمريكايي در اين بازار را بررسي كرده است.
اين خبرگزاري در گزارش خود از ايجاد يك فشار سازمان يافته شركتها و بانكهاي آمريكايي خبر مي دهد كه خواهان لغو تحريمهاي اقتصادي ايران براي حضور فعال در اين كشور هستند.
به گزارش بلومبرگ، مقامات بانكي آمريكا علاقمند به حضور در بازار اعتباري ايران هستند و تاكيد مي كنند ايده تحريم اقتصادي مشكل آفرين و مخالف اقتصاد سرمايه داري است.
اين خبرگزاري در زمينه بازار اعتباري ايران به نقل از مقامات بانكي آمريكا مي افزايد، صنعت خدمات اعتباري آمريكا علاقمند به حضور در بازار ايران است.
بلومبرگ به نقل از «هينزرابرتز» مي افزايد هرچه ما ديرتر در بازار ايران حضور يابيم ورودمان دشوارتر مي شود.
لينزوود سخنگوي «بانك آمريكا» و لينزري دينز از «سيتي گروپ» و «سباستيان هاول» از موسسه مالي جي _ پي _ مورگان از اظهارنظر در اين باره خودداري كردند ولي «وين بوپ» يك مدير مالي در سين سيناتي كه حدود ۱۴ ميليارد دلار دارايي «كورپ» را مديريت مي كند تاكيد كرد كه ما بايد رفتار مناسبي داشته باشيم، اما اگر آمريكا تحريم اقتصادي را تاييد كند و ژاپن و ديگر كشورها آن را تاييد نكنند اين دست آورد خوبي نيست.
وي افزود: سرمايه گذاران بانك ها خواهان سرمايه گذاري در ايران هستند ولي اين به دليل تحريم هاي دولت عملي نيست.
بانك هايي كه در ايران درحال حاضر فعال هستند نرخ هاي بالاتري اعمال مي كنند و مي گويند كه فرصت هاي موجود عوامل منفي را برطرف مي كنند.
به گفته يك منبع ديگر وام هايي كه شركت هاي ايراني در ۵ سال آينده متقاضي آن هستند حدود ۹۴۰ ميليون دلار درآمد و بهره عايد وام دهندگان مي كنند. بيش از ۳۰ شركت آمريكايي تا كنون مشمول مجازات هاي دولت آمريكا شده اند از جمله «فليت نشنال بانك» كه به ۵۸ هزار و ۹۴۴ دلار جريمه به دليل افتتاح حساب و انتقال پول به نفع ايرانيان محكوم شده است.
در حال حاضر ۶۰۰ شركت و موسسه آمريكايي در تلاش هستند با ايجاد لابي هايي مجازات تحريم يكجانبه بر ضد كشورهايي مانند ايران و كوبا را لغو كنند.
بلومبرگ در گزارش خود با اشاره به اقدام موسسه هاي بانكي و اعتباري اروپايي، آسيايي و آفريقايي براي حضور در بازار اعتبار و سرمايه گذاري ايران كه ميزان آن را تا ۵۰ ميليارد دلار تخمين مي زنند از محروم شدن سه موسسه بزرگ مالي از جمله «بانك آمريكا» ، سيتي گروپ و جي _ پي _ مورگان از اين بازار توسط دولت آمريكا خبر داده است. در همين حال شركتهاي اروپايي از عدم وجود شركتهاي آمريكايي در ايران ابراز خوشحالي مي كنند.
يك مسئول منطقه خاورميانه موسسه «بي _ ان _ پي پاريباس» فرانسه مي گويد ايران سرزمين فرصت براي بانكها مي باشد.
وي مي افزايد: سرمايه و كارشناس مالي براي شركتهاي مخابراتي، الكتريسيته، حمل و نقل و يا ورزشي نياز است و اين واقعيت كه آمريكايي ها در اين بازار حضور ندارند شرايط را براي موسسه هاي اروپايي سهل تر كرده است.
بي _ ان _ پي كه دومين موسسه اعتباري فرانسه است تا پيش از اين دو كارمند در دفتر خود در ايران داشت ولي در حال حاضر ۸ كارمند دارد و موسسه اچ _ اس _ بي- سي نيز تا پيش از اين بازار ايران را رها كرده بود ، ۵ سال است فعاليت دوباره خود را با شش كارمند در ايران از سر گرفته است.
در اين زمينه «فرانچسكو چاروبي» معاون بخش سرمايه گذاري اروپايي بانك ميتسوبيشي ژاپن در لندن تاكيد مي كند، ايران يك بازار عظيم است و مردم آن عملگرا بوده و آمريكايي ها نمي توانند يك جانبه آن را تحريم كنند.
بلومبرگ در گزارش خود با اشاره به بهبود رتبه ايران توسط موسسه فيتس تاكيد مي كند كه اين رتبه سه درجه از رتبه قابل قبول براي سرمايه گذاري پايين تر است و مشابه رتبه برزيل مي باشد.
موسسه فيتس كه مقر آن در نيويورك است، تنها موسسه از سه موسسه بين المللي است كه ايران را پوشش مي دهند.
اين براي اولين بار نيست كه صاحبان شركت ها و كمپاني هاي آمريكايي نسبت به اعمال تحريم هاي اقتصادي ايران و زيان هاي وارده بر بخش هاي مختلف اقتصادي آمريكا ابراز نگراني و انتقاد مي كنند.

مذاكرات كارشناسي مقامات ايراني و پاكستاني در تهران
صادرات گاز ايران به پاكستان وارد مرحله جديدي شد
گروه اقتصادي: با حضور يك هيات پاكستاني در تهران براي پيگيري مذاكرات هيات ايراني كه سال گذشته به سرپرستي هادي  نژادحسينيان معاون بين المللي وزارت نفت كشورمان با مقامات اين كشور داشته، بحث صادرات گاز ايران به پاكستان وارد مرحله جديدي شده است.
به گزارش خبرنگار ما اين هيات كارشناسي كه روز جمعه وارد ايران شد طي مذاكرات خود با مقامات وزارت نفت كشورمان نكات اصلي و ضروري بويژه در زمينه قيمت گاز صادراتي و نحوه آن را مورد بررسي قرار خواهند داد و پيش نويس توافق نامه اي كه در سفر شوكت عزيز نخست وزير پاكستان ميان دو كشور به امضاء خواهد رسيد تهيه و نهايي خواهند كرد. يك سخنگوي وزارت نفت و منابع طبيعي پاكستان اعلام كرد:  اين هيات به سرپرستي احمد وقار معاون وزير نفت، منابع طبيعي توافق هاي گذشته ميان مقامات دو كشور را بررسي خواهند كرد.
به گزارش روزنامه هاي چاپ اسلام آباد پاكستان علاقمند به واردات گاز از ايران است و به تامين امنيت انرژي با توجه به رشد روزافزون مصرف در اين كشور علاقمند است.
مقامات پاكستاني بيش از اين اعلام كرده بودند كه بدون توجه به تمايل هند در تلاش براي تامين انرژي مطمئن هستند.
دولت پاكستان در حال حاضر براي جذب سرمايه و مشاركت شركتهاي خارجي براي تامين گاز با يك شركت اماراتي قراردادي را امضا كرده است. در سفر سال گذشته هادي نژادحسينيان معاون وزير نفت كشورمان به پاكستان پيشنهادهاي مختلفي براي تامين گاز مورد نياز پاكستان ارائه شد كه از آن جمله تحويل گاز در مرز مشترك دو كشور تا توزيع گاز در شهرهاي اين كشور با هزينه شركتهاي ايراني از آن جمله است.

از سوي شوراي اقتصاد اعلام شد:
قيمت خريد تضميني محصولات زراعي سال ۸۴-۸۳
گروه اقتصادي: وزيران عضو شوراي اقتصاد بنا به پيشنهاد وزارت جهاد كشاورزي و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي، قيمت خريد تضميني محصولات كشاورزي را براي سال زراعي ۸۴-۸۳ تعيين كردند.
به گزارش خبرنگار ما، به نقل از روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي به موجب اين تصميم ها، قيمت گندم با ۴ درصد افت مفيد و ۲ درصد افت غيرمفيد در ازاي هر كيلوگرم ۱۷۸۰ ريال و گندم دو روم با همين ويژگيها هر كيلو ۱۹۷۰ ريال تعيين شده است.
براساس اين گزارش، چغندر قند با عيار ۱۶ درصد نيز به ازاي هر كيلوگرم ۴۲۰ ريال و قيمت خريد تضميني جو با مشخصات و شرايط خريد سال زراعي قبل به ازاي هر كيلوگرم ۱۴۳۰ ريال تعيين شده است.
قيمت خريد تضميني ذرت دانه اي نيز مانند سال زراعي قبل ۱۴۸۰ ريال مقرر شده است.
اين گزارش مي افزايد: وزيران شوراي اقتصاد سيب زميني پائيزه را ۷۴۰ ريال، سيب زميني بهاره و تابستانه را ۷۵۰ ريال، سيب زميني طرح استمرار را ۸۷۰ ريال، پياز پائيزه را ۵۴۰ ريال، پياز بهاره و تابستانه را ۵۵۰ ريال و پياز طرح استمرار را ۵۷۰ ريال به شرط مرغوب بودن و عدم آفت زدگي براي سال زراعي ۸۴-۸۳ تعيين قيمت كردند.
طبق گزارش فوق، وزيران عضو شوراي اقتصاد، وزارت جهاد كشاورزي را موظف كردند پيشنهاد خود را در زمينه قيمت تضميني انواع برنج پرمحصول براي بررسي به ستاد كنترل قيمتها ارائه نمايند و ستاد مذكور نيز موظف است حداكثر تا ۱۵ دي ماه سال جاري، براي تصويب اين قيمتها را به شوراي اقتصاد ارائه كند. اين قيمتها اسفندماه سال جاري اعلام خواهند شد.

گفت وگوي امروز
ثبات قيمت ها با افزايش توليد ناخالص داخلي ممكن است
گروه اقتصادي: طرح تثبيت قيمت برخي از كالاها و خدمات در مجلس شوراي اسلامي ديدگاه هاي گوناگوني را در محافل دولتي و كارشناسي موجب شده است. با مهندس اكبر تركان معاون برنامه ريزي وزير نفت گفت وگو كرده ايم.
***
* طرح تثبيت قيمت برخي از كالاها و خدمات از نظر شما چه آثاري دارد؟
- از نظر من اين طرح يك اثر زودگذر دارد و در كوتاه مدت عده اي خوشحال مي شوند و تصور مي كنند كه اين اقدام به طور اصولي باعث كاهش قيمت ها مي شود، ولي اين اقدام و اجرايي شدن آن در سال آينده باعث ايجاد كسري بودجه هاي جديد مي شود.براي سال آينده بايد حدود ۵/۳ ميليارد دلار بنزين وارد و به قيمت خليج فارس عرضه مي كرديم حال كه قيمت ها تثبيت شده بايد معادل ريالي آن را از جايي تأمين كنيم. درآمد جديدي در بودجه سالانه پيش بيني نشده است و با توجه به اين كه در سال جاري و به گفته رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي حدود ۵ هزار ميليارد تومان كسري بودجه داريم سال آينده معادل ريالي ۵/۳ ميليارد دلار بايد به كسري بودجه اضافه شود.اين كسري براي برق، آب و غيره نيز قابل پيش بيني است و اگر محاسبات انجام شود مي توان بخشي از كسري بودجه سال آينده را از هم اكنون پيش بيني كرد اين كسري آثار تورمي دارد.سال آينده با تثبيت قيمت ها تورمي كه از كسري بودجه رخ خواهد داد به وجود مي آيد.
* در اين طرح پيش بيني شده كه با افزايش بهره وري فاصله ميان قيمت واقعي و قيمت تثبيت شده جبران شود؟
- در اين مورد بايد گفت كه واردات بنزين ارتباطي با بهره وري توليد يا سرمايه در داخل ندارد و براي تأمين مالي آن بايد از منبعي درآمد پيش بيني كرد. در عين حال بايد تأكيد كرد كه بهره وري با دستور و تصويب قانون ايجاد نمي شود.افزايش بهره وري نياز به دهها تصميم مديريتي دارد تا ميزان بهره وري جزئي در ميزان بهره وري تغيير ايجاد شود.
افزايش بهره وري سرمايه، بهره وري نيروي كار و غيره نياز به مطالعات فراوان دارد تا اندكي در سطح بهره وري در كشور تغيير ايجاد شود.
* در مورد پيشنهاد فروش بنزين توليد داخل به قيمت ثابت و فروش بنزين وارداتي به قيمت خليج فارس نظرتان چيست؟
- اين طرح قابل قبول تر است و ما با آن موافقيم ولي بايد پذيرفت كه هر طرحي كه وجود دارد نبايد به كسري بودجه تبديل شود و به نقدينگي جديد و تورم منجر شود. بايد كاري كنيم كه هدف تثبيت قيمت ها و كاهش تورم رخ دهد و تنها راه اين است كه توليد ناخالص داخلي افزايش يابد ،علاوه بر اين مي توان يارانه ها را هدفمند كرد.
* طرح هدفمند كردن يارانه ها نيز در مجلس و دولت مطرح است ولي ظاهرا نبود امكان شناسايي افراد نيازمند مانع اجراي طرح است؟
- اين امر بايد تحقق يابد. سرمايه گذاري كه دولت مي كند بايد به نحوي باشد كه جهت گيري آن به سود اقشار نيازمند باشد و نه همه اقشار جامعه.اگر قرار است ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم يارانه دريافت كنند بايد اين قيمت ها براي آنان تحقق يابد و كالا به آنان ارزان تر فروخته شود. اگر در حال حاضر خطاي پرداخت يارانه ها به همه اقشار هر سال تكرار مي شود بهتر است كه با شناسايي ناقصي كه وجود دارد يارانه ها هدفمند پرداخت شود و هر سال نحوه اختصاص آن با دريافت اطلاعات جديد اصلاح شود. اين امر تيراژ پرداخت يارانه به همه اقشار و تحميل تورم و گراني به همه جامعه است.

در ۸ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل
شاخص تورم ۹/۱۴ درصد افزايش يافت
فارس: شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي در هشت ماه اول سال ۱۳۸۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹/۱۴ درصد افزايش داشته است.
براساس اعلام بانك مركزي همچنين شاخص كل بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در آبان ماه ۱۳۸۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۶ درصد افزايش را نشان مي دهد.
اين رقم در دوازده ماه منتهي به آبان ماه سال ۱۳۸۳ نسبت به دوازده ماه منتهي به آبان ماه سال قبل ۸/۱۴ درصد است. بر اساس اين گزارش شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در آبان ماه ۱۳۸۳ نسبت به ماه قبل در استانهاي كشور با افزايش همراه بود.

در نيمه دوم ماه جاري
رييس جمهوري ايران و افغانستان جاده هرات-دوغارون را افتتاح مي كنند
مهر: رييس جمهوري ايران و افغانستان طرح راه اصلي هرات-دوغارون را در نيمه دوم دي ماه جاري افتتاح مي كنند.
عمليات اجرايي طرح احداث راه اصلي هرات-دوغارون به طول ۱۲۳ كيلو متر در سال ۸۱ با اعتباري بالغ بر ۶۰۰ ميليارد ريال از محل كمك هاي ايران به افغانستان شروع شد.

فائو:خودكفايي توليد گندم تكرار مي شود
فارس: سازمان جهاني خواروبار و كشاورزي (فائو) اعلام كرد: خودكفايي ايران در توليد گندم سال آينده نيز تكرار خواهد شد.
فائو در گزارشي از پيش بيني توليد جهاني گندم در سال ۲۰۰۵ ميلادي اعلام كرد: هر چند پيش بيني  هاي اوليه فائو در خصوص خودكفايي ايران در توليد گندم در سال آينده اندكي بدبينانه بود؛ ولي با توجه به بارندگي هاي خوب اوايل ماه نوامبر (آبان) در مناطق غرب كشور كه بيشترين سطح زيركشت گندم را دارد، ابراز نگراني فائو را كاهش داده است.  با تكرار خودكفايي ايران در توليد گندم در سال آينده، جمهوري اسلامي ايران كه پيشتر جزو واردكنندگان بزرگ و سنتي گندم در جهان بود، ميزان واردات اين محصول را در سال آينده به پايين ترين رقم استثنايي كاهش مي دهد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۳۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۶۷۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۸۸۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۲۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۴۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۱۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۷۹۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۹۱۱

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |