چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۹ - Feb 2, 2005
امام سجاد(ع): از شادي به گناه (انجام گناه با خوشحالي) بپرهيز، زيرا بدي شادي در هنگام گناه، از انجام خود گناه، بيشتر است.
بحارالانوار / ج ۷۸ ص ۱۵۹
امروز با حافظ
زبان خموش و ليكن دهان پر از عربي است
اگر چه عرض هنر پيش يار بي ادبي است
بسوخت ديده ز حيرت كه اين چه بوالعجبي است
پري نهفته رخ و ديو در كرشمه حسن
وزارت ارشاد:«به رنگ ارغوان» داراي پروانه
نمايش عمومي است
سازندگان فيلم «به رنگ ارغوان» از شركت در جشنواره فيلم فجر انصراف دادند. اين تصميم حاتمي كيا كه در پي رايزني مسئولان امنيتي كشور اتخاذ شد موضوعي بود كه نظر بسياري از سينماگران را به خود جلب كرد. به گزارش خبرگزاري ها كارگردان «به رنگ ارغوان» در نامه اي به وزير اطلاعات نوشت: شهادت مي دهم كه به عنوان پدر معنوي «به رنگ ارغوان» با ميل و خواست شخصي خودم فيلم را از شركت در جشنواره فجر محروم مي كنم. پس از اين نامه، وزير اطلاعات، حجت الاسلام يونسي، در پاسخ نامه حاتمي كيا به وي نوشت: «بي ترديد چنين اقدام شجاعانه اي از نسل انقلاب و دفاع مقدس دور از انتظار نيست، نسلي كه هنرمندانش محصولات به يادماندني چون ديده بان مهاجر، آژانس شيشه اي و... ارائه كردند. هنري كه شهيد آويني پايه هاي نظري آن را تقويت نموده و عزيزاني چون جنابعالي آن را به منصه ظهور رساندند» وزير اطلاعات در پايان نامه خود مي نويسد: «آرزو دارم فضاي مطلوب شما براي نمايش فيلم هر چه زودتر فراهم شود. در اين راستا آماده همكاري هستيم» .
جعفر صانعي مقدم، مديركل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد هم درباره خروج فيلم «به رنگ ارغوان» گفت: «تهيه كننده اين فيلم نامه اي را به دبير جشنواره داده است كه فيلم در جشنواره شركت نكند، اما فيلم داراي پروانه نمايش عمومي است و به خواسته تهيه كننده از جشنواره خارج شده است» .شايان ذكر است داستان فيلم «به رنگ ارغوان» به گفته حاتمي كيا «نگاهي تغزلي به موقعيت آدم هاي آرمان خواه دارد».
وي در بخشي از سخنان خود صراحتاً اعلام كرد كه به هيچ وجه دوست ندارد، «به رنگ ارغوان» را يك فيلم سياسي بدانند و در اين باره گفته بود: «من مدعي نيستم كه نمي شود از اين فيلم اشارات سياسي را درك كرد، بلكه اين به تعريف ما از سياست برمي گردد، ولي با اين حال معتقدم نگاه سياسي در اين فيلم در حداقل ترين وضعيت است» .
براين اساس به نظر مي رسد انصراف از حضور در جشنواره و جنجالهاي برانگيخته شده در مورد اين فيلم، هيچ وجه مقبول و معقولي نداشته و بيشتر به يك جريان تبليغاتي براي ايجاد هيجان عمومي و فروش بيشتر آن صورت گرفته است كه اگر چنين باشد، بدعت ناپسندي است كه همچون گذشته دامن برخي تهيه كنندگان ما را گرفته است.

برنامه هاي امروز جشنواره موسيقي فجر
* تالار وحدت: آواي خزر شامل گروههاي كرناي لاهيجان، گروه كتولي و گروه اوغلان بخشي (ساعت ۱۶) / گروه شش مقام تاجيكستان و تريوزهي فرانسه (ساعت ۳۰/۱۸) / گروه باربد به سرپرستي محمد ساعد و آواز و آهنگسازي عبدالحسين مختاباد (ساعت ۲۱)،
* تالار رودكي: پژوهش موسيقي كلاسيك با اجراي گروه مركز موسيقي (ساعت ۱۵) / پژوهش موسيقي ايراني (ساعت ۱۸)/ شب دو تار (ساعت ۲۰)
* فرهنگسراي نياوران: گروه هلند و گروه تركيه (ساعت ۱۶) / گروه گلبانگ به سرپرستي بهناز ذاكري (ساعت ۱۹)
* تالار فرهنگ: گروه پايور به سرپرستي هوشنگ ظريف و گروه فرهنگ به سرپرستي فرهنگ شريف (ساعت ۱۸) / گروه ذوالفنون به سرپرستي جلال ذوالفنون (ساعت ۲۱)
* مجموعه آزادي: گروه آواي دل، گروه راسك، گروه نينواز و گروه شمالي خراسان (۱۸)

شاهكارهاي نگارگري در موزه هنرهاي معاصر
موزه هنرهاي معاصرتهران به زودي با همكاري سازمان ميراث فرهنگي مجموعه بسيار باارزشي از نفيس ترين آثار نگارگري دوره هاي تيموري تا صفوي را به نمايش مي گذارد.
به گزارش روابط عمومي موزه، تلاش براي جمع آوري اين مجموعه چند سال ادامه داشته و كارهايي از استادان بزرگي چون فرهاد، اميرخليل، قوام الدين، خواجه غياث الدين، آقا ميرك و ميرمصور در ميان آثار مجموعه است.
نمايش اين مجموعه اواخر بهمن ماه و پس از پايان نمايشگاه هنر معاصر ژاپن، آغاز مي شود.

سخنراني درمورد كتابداري و اطلاع رساني
انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران نشست بهمن ماه خود را روز چهارشنبه برگزار مي كند. در اين نشست دكتر غلامرضا فدايي عراقي با عنوان «طرحي جديد در طبقه بندي كتابداري و اطلاع رساني» و دكتر محمدرضا داورپناه با عنوان «ضرورت هاي بازنگري در ذخيره سازي اطلاعات با تأكيد بر روابط ميان رشته اي» سخنراني مي كنند.
اين نشست از ساعت ۳۰/۱۶ تا ۱۹ در تالار شهيد دهشور دانشكده علوم دانشگاه تهران برپا خواهد بود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
... و ايران است كه چنين سربازاني دارد
مروري بر روزشمار رويدادهاي انديشه، نوشته و گفتار در روز دوم فوريه مطلب مهمي در وصف ايرانيان به دست مي دهد كه با توجه به حساسيت اوضاع منطقه، انعكاس آن ضروري است تا هموطنان به ويژه نظاميان بدانند كه فرزندان كيستند و ميراث و منش اختصاصي خود را كه در خونشان به وديعت نهاده شده است حفظ كنند و به موقع به منصه ظهور برسانند. «پروكوپيوس» مورخ رومي متولد فلسطين در يادداشت هاي روزانه خود، در ذيل روزي كه بعداً با تطبيق تقويم ها معلوم شده دوم فوريه در سال ۵۵۳ ميلادي است نوشته است: امروز نسخه اصلي (دستنويس) كتاب تاريخي را كه نوشته ام و عنوانش را «جنگ ها» قرار داده ام به امپراطور «ژوستي ني ان» دادم. پس از مروري كوتاه گفت: گرچه به سود ما روميان نيست و باعث تزلزل روحيه مي شود، اما جا داشت كه مي نوشتي «ژوستي ني ان» عقيده دارد در خون سربازان پارسي يك ماده اختصاصي وجود دارد كه باعث مي شود ترس نداشته باشند، بي باك و مغرور باشند و تسليم نشوند. اگر هم احياناً اسير شوند، برخلاف سربازان ملل ديگر در برابر فاتح زانو نزنند و عجز و لابه نكنند. با زور نمي شود اسير ايراني را به بيگاري كشاند و يا با شكنجه غرور و شخصيتش را شكست. من نمي دانم ايران چه آبي دارد كه بذر «نهايت ميهن دوستي» را در جان مردمش پرورش مي دهد.
پروكوپيوس تاريخ «جنگ ها» را در هشت كتاب نوشته و عمدتاً شرح جنگ هايي است كه خود شاهد عيني آنها بوده و سه بخش از اين تاريخ، اختصاص به سه جنگ «ژوستي ني ان» با ايران (خسرو انوشيروان ساساني) دارد. با اين كه اين مورخ كوشيده است تا ضعف روميان را ظاهر نسازد، در تأليف خود در چندين مورد از انضباط و ايستادگي سربازان ايران ستايش كرده و نوشته است: سرباز ايراني بدون تصميم فرمانده خود محال است دست به عقب نشيني و فرار بزند. وي درباره تاكتيك واحدهاي ارتش ايران نوشته است كه ايرانيان تلاش مي كنند كه ميدان جنگ را گسترده كنند. آنان پيادگان را در دسته هاي كوچك در سنگرها مستقر مي سازند و سواران نيز در دسته هاي كوچك و متعدد مي كوشند كه سرباز طرف ديگر را به كمينگاه پيادگان بكشانند و در دست آنان رها سازند. روميان از اين تاكتيك بيزارند و اصولاً از ميدان جنگ كه گستردگي زياد داشته باشد واهمه دارند.
برنت اسكوكرافت: عقب نشيني ايران از برنامه اتمي اش دشوار است
برنت اسكوكرافت مشاور ويژه جرالد فورد و جورج بوش (پدر) سران پيشين ايالات متحده در گفت و شنود با شركت كنندگان در يك كنفرانس مطالعات بين المللي كه به مدت دو ساعت از شبكه تلويزيوني سي سپن آمريكا (كه بدون آگهي تجاري است) پخش شد، گفت: كه بايد اين حقيقت را از نظر دور نداشت كه عقب نشيني كامل ايران از برنامه اتمي اش كه اطلاع داريم به مراحل نهايي رسيده دشوار است زيرا كه درباره اين برنامه بيش از حد معمول تبليغ شده و همه ايرانيان از جريان باخبرند و برايشان به صورت يك غرور ملّي درآمده است. همچنين ما بايد اين حقيقت را بدانيم كه ايرانيان هنوز مقام باستاني خود را فراموش نكرده اند و عميقاً در آرزوي تبديل شدن به «قدرت» هستند و اخيراً در آنجا احياي گرايش هاي ملي بر محور دين به چشم خورده است. ايرانيان اينك بر اين باور قرار گرفته اند كه با انجام برنامه اتمي خود دوباره قدرت مي شوند و غرور گذشته كه قرن ها سركوب شده بود به آنان باز خواهد گشت و مشكل حل مسئله اتمي ايران در همين جاست. اينك بايد ديد كه رئيس دولت بعدي ايران چه ماهيت و كيفيتي دارد. ايران نبايد امكان مي يافت به اين مرحله از پيشرفت اتمي برسد. در قبال ملتي كه به تاريخ و گذشته خود مي نازد بايد احتياط كرد. در ميان ۳۰ تا ۴۰ كشوري كه در صدد دستيابي به علوم و فنون اتمي هستند، كره شمالي و ايران در رديف اول قرار دارند. برزيل هم در همين رديف است ولي در اظهارات خود كه از اين فنون براي تجارت و فروش سوخت اتمي استفاده خواهد كرد صادق تر به نظر مي رسد.
همزمان با پخش اين برنامه، رسانه هاي اروپايي گزارش دادند كه ايران از ديرزمان در صدد دست يافتن به علوم و فنون اتمي بوده و خريد ۱۵ درصد از سهام كمپاني استخراج معادن اورانيوم ناميبيا (آفريقاي جنوب غربي) احتمالاً در همين راستا به عمل آمده است. از سال ۱۹۴۵ احاطه كامل بر فنون اتمي به صورت قدرت سياسي درآمده است. گرچه به كار بردن سلاح اتمي به دليل آلوده ساختن محيط زيست كاري عملي نيست ولي تاكنون يك عامل بازدارنده اطمينان بخش بوده است. بهانه تازه مبارزه با اتمي شدن دولت هاي تازه اين است كه ممكن است از طريق آنها اين سلاح و فنون به دست تروريست ها افتد كه در به كار بردنش احتياط محيط زيستي نخواهند كرد.

برنامه هاي سومين دو سالانه نقاشي جهان اسلام
برنامه ها و اهداف سومين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام ديروز در نشستي مطبوعاتي با حضور دبير دو سالانه و رئيس مركز فرهنگي هنري صبا تشريح شد.
محسن زارع، رئيس مركز صبا، در اين جلسه با اشاره به سياست برگزاري دوسالانه هاي موضوعي _ تخصصي توسط فرهنگستان هنر گفت: برپايي دو سالانه نقاشي جهان اسلام در راستاي ايجاد ارتباط و شناسايي هنرمندان نقاش در جغرافياي اسلامي و هنرمندان نقاش مسلمان در كشورهاي غيراسلامي برگزار مي شود و امسال شاهد برگزاري دومين دوره آن در مقياس كلان و گسترده هستيم.
زارع با اشاره به همكاري سازمانهاي مختلف مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، موزه هنرهاي معاصر تهران، سازمان هواپيمايي كشور، گمرك و سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي در كشورهاي اسلامي در برگزاري اين دوسالانه گفت: به دليل وجود آثار نفيس، شايسته است هنرمندان، نقاشان و دانشجويان هنر از اين بستر فراهم شده استفاده لازم را بنمايند.
در ادامه دكتر گودرزي (ديباج) دبير دوسالانه نيز به ارائه گزارش فعاليت ها و روند دريافت آثار، آمار و مفاهيم و ابعاد اين رويداد فرهنگي هنري پرداخت و گفت: تلاش مان اين است كه از آن چه در كشورهاي جهان اسلام امكان دسترسي و شناسايي است، بهترين ها انتخاب شوند و اين موضوع با در نظر داشتن فضاي آثار و سوابق هنري هنرمندان صورت مي پذيرد.

۲ بازيگر از بازي در سينما محروم شدند
خبرگزاري فارس: گوهر خيرانديش و محمدرضا شريفي نيا بازيگران سينما، از بازي در فيلم هاي سينمايي محروم شدند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس اين دو بازيگر به دليل برخي از موارد كه در جشن خانه سينما رخ داد، توسط شوراي حفظ و صيانت سينماي ايران تا اطلاع ثانوي از بازي در فيلم هاي سينمايي محروم شدند. اين شورا متشكل از هنرمندان سينماست كه در مواقع لزوم تصميم گيري مي كنند.

با حضور علي معلم دامغاني
جايگاه شعر و ترانه در رسانه ها بررسي مي شود
ايسنا: سلسله نشست هاي ادبي شعر و رسانه به همت مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري با همكاري انجمن قلم ايران، شنبه هر هفته برگزار مي شود.
در اين جلسات علي معلم دامغاني به بررسي جايگاه شعر و ترانه در رسانه هاي ديداري، شنيداري و نوشتاري مي پردازد.
اولين جلسه شعر و رسانه ساعت ۱۵ روز شنبه ۱۷ بهمن ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنري (تهران) برگزار مي شود.

پاسخ به پرسش پزشكي
راه هاي حفظ سلامت حافظه
دكتر روزنفلد در پاسخ به يك سئوال، اسفناج و كلم برگدار را دو سبزي ضد بيماري حافظه و جلوگيري از نقصان آن توصيف كرده است. وي گفته است كه فندق، بادام، نان حاصل از گندم خالص، تخمه ها مخصوصاً تخمه كدو و مواد فسفردار همين خاصيت را دارند. دود كردن سيگار در دراز مدت و نيز مصرف الكل باعث كاهش حافظه در سنين سالخوردگي مي شوند. مغز را در دوران پس از بازنشستگي بايد فعال نگه داشت. تحمل استرس در ميانسالي باعث ضعف حافظه نزديك (كوتاه مدت) در پيري مي شود.

محمد رضا شريفي ، فيلمبردار ارزشمند سينمادرگذشت
مهر: محمد رضا شريفي متولد ۱۳۳۰ تويسركان فارغ التحصيل سينما و تلويزيون از دانشكده هنرهاي دراماتيك كار خود را از سال ۱۳۵۶ با ساخت فيلمهاي مستند آغاز كرد.
شريفي در چند سال اخير بازرس انجمن فيلمبرداران سينماي ايران و عضو هيأت مديره سابق خانه سينما بود. محمد رضا شريفي كه از هفته پيش به دليل ناراحتي قلبي و كليوي در بخش مراقبتهاي ويژه بيمارستان شهيد رجايي بستري بود، سه شنبه صبح دار فاني را وداع گفت. روابط عمومي خانه سينما اعلام كرد: خانه سينما فقدان اين هنرمند ارزشمند را به جامعه سينماي كشور به خصوص انجمن فيلمبرداران و خانواده محترم آن مرحوم تسليت عرض مي نمايد. پيكر اين هنرمند فقيد امروز ساعت ۳۰/۹ صبح از محل خانه سينما، واقع  در خيابان بهار جنوبي، كوچه سمنان، پلاك ۲۳ به سوي آرامگاه ابديش، قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع خواهد شد و مجلس ختم اين هنرمند فقيد ساعت ۳۰/۱۵ روز جمعه ۱۷ بهمن ماه در مسجد حجة بن الحسن (ع) واقع در خيابان سهروردي شمالي برگزار خواهد شد.

بهارستان
[ ابن رشد] مرگش در مراكش اتفاق افتاد. جسد او را به قرطبه آوردند. تابوت او را بر يك طرف حيواني باركش گذاشته بودند و تأليفاتش را، براي حفظ تعادل بار، برطرف ديگر، من در آنجا بي حركت ايستاده بودم.
فتوحات مكيه ــ ابن عربي

نگارستان
001398.jpg
۱. نام اثر: شكارگاه
۲. هنرمند: حسين خطايي. مرحوم حسين خطايي از شاگردان و پيروان مكتب استاد ميرزا آقا امامي بود و آثار فراواني با موضوع هاي مختلف به سبك سوخت، سبك استاد خويش خلق كرد. خطايي آخرين نسل استادان بزرگ مكتب ميرزا آقا امامي بود.
۳. مشخصات اثر: شكارگاه / گواش، آبرنگ و آب طلا روي چرم / ۸۴ * ۶۸ سانتي متر / ۱۳۴۱ شمسي اثر در اصفهان كار شده است. اين اثر مشابه بسياري از آثار ميرزا آقا امامي، استاد خطايي است. اين نقاشي منحصر به فرد، بسيار ظريف، استادانه و پر كار است. خط اثر نوشته خود هنرمند است.
۴. سبك اثر: سوخت (سوخت شيوه خاص نقاشي بر چرم است كه در آن با قالب زني قالب هاي داغ در اطراف صفحه چرم و نقاشي بر بخش هاي قالب زني شده و چسباندن مجدد اين بخش ها در مكان هايي كه با قالب داغ از صفحه چرم جدا شده است، تصوير به وجود مي آيد.)
۵. محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد / خزانه.

برگي از تاريخ
جنگ خياباني و خونين استالينگراد و پايان آن
دوم فوريه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۴۰۴ ميلادي مسابقات غير انساني گلادياتورها در رم پس از پنج قرن متوقف و ممنوع شد. گلادياتور ها كه در اين مسابقات بايد يكديگر را مي كشتند تا سران امپراطوري و اعضاي خانواده هايشان در جايگاه هاي ويژه لذت ببرند، عمدتاً از ميان افسران اسير ملل ديگر انتخاب مي شدند. در سال ۱۹۳۳ هيتلر در سومين روز صدر اعظمي خود پارلمان آلمان را منحل كرد و اعلام داشت كه اعضاي پارلمان به جاي خدمت، تنها حرف مي زنند، با هم رقابت و مشاجره دارند و وقت ملت را مي گيرند و از پيشرفت باز مي دارند.
اينك برگ امروز: دوم فوريه ۱۹۴۳ با خلع سلاح آخرين واحد ارتش ششم آلمان، جنگ خياباني و خونين استالينگراد پايان يافت كه نقطه بازگشت در جنگ جهاني دوم بود. فيلد مارشال پاولوس فرمانده ارتش ششم آلمان با وجود دستور هاي مكرر و مؤكد هيتلر مبني بر ادامه مقاومت، ۳۱ ژانويه تصميم به تسليم شدن گرفت و با اعضاي ستاد و ۱۵ ژنرال از زير زمين يك فروشگاه متروك كه قرارگاه او بود بيرون آمد و به يك ستوان ارتش سرخ كه قرارگاه او را زير آتش قرار داده بود تسليم شد. پس از تسليم شدن پاولوس، سي ساعت طول كشيد تا نيروهاي او در محله هاي شمالي شهر اسلحه زمين بگذارند. هيتلر درجه پاولوس را به فيلد مارشالي ترفيع داده بود كه تا آخرين نفر مقاومت كند و به او تأكيد كرده بود كه تاريخ به ياد نداشته كه يك فيلد مارشال آلماني زنده تسليم شود. از ۳۱ ژانويه تا دوم فوريه نزديك به سيصد هزار نظامي آلماني در استالينگراد و حواشي شهر خود را به ارتش سرخ تسليم كردند. محاصره و جنگ هاي خياباني استالينگراد شش ماه و چند روز طول كشيد و يكصد هزار نظامي آلماني تنها در جنگ تن به تن در اين شهر جان باختند. در بسياري از ساختمان هاي اين شهر، يك طبقه ساختمان در دست سربازان روس و طبقه ديگر در دست آلماني ها بود. حمله به استالينگراد يك اشتباه بزرگ هيتلر بود. اگر هيتلر دستور حمله به استالينگراد را صادر نكرده بود، ارتش ششم او قفقاز و منابع نفت آن را متصرف شده بود، ايران را از اشغال نظامي خارج و عراق را متصّرف و انگليسي ها را از هند فراري داده بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
[Table 9]نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
شك
نيم ساعت از رفتن مرد مي گذشت و زن براي دهمين بار اين جمله ها را در ذهنش تكرار كرد: «حالا خوبه تازه زندگي مشتركمون رو شروع كرديم. مي دونه كه يك ساعت ديگه بايد برم شهرستان و تا دو روز ديگه نميام. بدون اينكه چيزي بگه، رفته بيرون! معلوم نيست بي خبر كجا ميذاره ميره. ميدونستم دوستم نداره» .
بالاخره مرد آمد- مثل هميشه با مهرباني گفت: «سلام!»
زن بدون اينكه نگاهش كند با عصبانيت گفت: «عليك سلام»
براي اولين بار آزردگي در صداي مرد موج زد: «براي توي راهت تا شهرستان ميوه خريدم.»
و زن... تازه فهميد كه چقدر شوهرش را دوست دارد!!
پرستو عوض زاده

گشتي در دنياي خبرها
قطع كردن انگشت برادر
مينه سوتا: يك مرد ۴۵ ساله در حين درگيري لفظي و فيزيكي با برادر كوچكترش يكي از انگشتان وي را گاز گرفت و قطع كرد. پس از اينكه درگيري اين دو برادر به كتك كاري انجاميد، برادر بزرگتر انگشت مياني دست راست برادرش را گاز گرفت و تكه اي از آنرا جدا كرد. خوشبختانه پزشكان در بيمارستان موفق شدند تكه قطع شده انگشت را مجدداً پيوند بزنند.
دندان هاي مصنوعي رايگان براي مأموران پليس
مانيل: از اين پس مأموران پليس در فيليپين نبايد نگران دندان هاي پوسيده خود باشند.
بسياري از نيروهاي پليس اين كشور به دليل درآمد محدود قادر به ترميم دندانهاي پوسيده خود و يا استفاده از دندانهاي مصنوعي نبودند اما ديروز شوهر رئيس جمهور اين كشور اعلام كرد از اين پس به صورت رايگان به مأموران پليس فيليپين دندان هاي مصنوعي اعطاء خواهد كرد.
تروريست ۱۲ ساله
اسلو: يك پسر ۱۲ ساله در نروژ باعث انجام يك عمليات ضدتروريستي گسترده شد. والدين اين پسربچه كه به استقبال يك مسافر در ترمينال فرودگاه رفته بودند، وي را داخل خودرو در پاركينگ فرودگاه تنها گذاشته و چون بازگشت آنان به طول انجاميد، پسربچه كلاه خود را روي صورتش كشيد و به چرت زدن پرداخت.
شهروندي كه از كنار خودرو مي گذشت نسبت به اين پسربچه كه صورتش پوشيده بود مشكوك شد و در تماس با پليس اعلام كرد كه با يك تروريست در محوطه فرودگاه مواجه شده است. به همين دليل، پليس عمليات گسترده  ضدتروريستي را در محوطه فرودگاه اجرا كرد تا فرد مشكوك را دستگير كند. البته پس از چند ساعت مشخص شد كه تروريست موردنظر يك پسربچه ۱۲ ساله بوده است.
پتو در لوله فاضلاب زندان
نيويورك: شيطنت يك زنداني در بازداشتگاهي واقع در آمريكا منجر به ايجاد هرج و مرج در اين مكان شد. ديروز اين زنداني يك پتو را وارد لوله فاضلاب زندان كرد و در حقيقت لوله اصلي را مسدود نمود. به همين دليل فاضلاب در راهروها و سلول ها جاري شد و پس از مدت زمان كوتاهي، زيرزمين زندان را فرا گرفت. سرانجام كارشناسان پس از چند ساعت تلاش توانستند پتو را از داخل شبكه فاضلاب خارج كنند و زندان پاكسازي شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۹ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۷ و ۵۲ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۳۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۷ و ۲ دقيقه

گل و گياه
كاكتوس كلاه اسقف
001395.jpg
نام علمي:Astrophytum Capticorne
خانواده:CACTACEAE
كاكتوس استوانه اي به طول ۲۵ و قطر
۵/۱۲ سانتي متر مي رسد سطح آن آرد آلود بوده و گل هاي زرد با مركز قرمز رنگ قيفي شكل در اواخر بهار تا اوايل پاييز ظاهر مي شوند و ميوه هاي قرمز رنگ توليد مي كند.
نيازها : به مكان گرم و روشن و دور از تابش مستقيم آفتاب نياز دارد. خاك مناسب آن دو قسمت خاك رس، يك قسمت خاك برگ پوسيده، يك قسمت ماسه، به اضافه مقدار كمي پودر استخوان و سنگريزه  مي باشد. در فصل بهار و تابستان در فاصله بين دو آبياري اجازه بدهيد خاك گلدان خشك شود. در زمستان به گياه آب ندهيد و گلدان را در محلي روشن و خنك با دماي ۱۰-۵ درجه سانتي گراد و هوايي خشك قرار دهيد زيرا رطوبت هوا در اين فصل باعث ايجاد رگه هاي زرد و قهوه اي رنگ روي گياه شده و باعث پوسيدن آن مي شود. از ارديبهشت تا مرداد ماه هر سه تا چهار هفته يك بار كود مخصوص كاكتوس به گياه بدهيد.
ازدياد: كاشت بذر در حرارت ۲۱ درجه سانتي گراد و تهيه و كاشت قلمه در تابستان كه پس از ۳- ۲ ماه ريشه  دار مي شوند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |