چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۹ - Feb 2, 2005
مدير دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت خبر داد:
كاهش۶۰درصدي شيوع گواتر در كشور
001437.jpg
گروه اجتماعي- مريم غفاري: با اجراي طرح يددار كردن نمك خوراكي از سال ،۷۵ ميزان شيوع گواتر در كشور از ۷۰ درصد به كمتر از ۱۰ درصد رسيده و اين موفقيتي است كه فقط دو كشور ايران و تونس در خاورميانه به آن نائل شده اند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر ربابه شيخ الاسلام افزود: حدود يك ميليارد و۶۰۰ ميليون نفر در جهان از كمبود يد و اختلالات ناشي از آن رنج مي برند.
از اين تعداد ۶۵۵ ميليون نفر مبتلا به گواتر هستند و دو ميليون و۶۰۰ هزار نفر دچار آسيب مغزي هستند.
وي اظهار داشت: شش ميليون نفر از آنها نيز دچار عقب  ماندگي شديد ذهني هستند، يك ميليون نفر توانمندي ذهني شان كم است و مابقي از اختلالات ديگر ناشي از كمبود يد رنج مي برند.
شيخ الاسلام همچنين با بيان اينكه بيش از۹۰ درصد جمعيت شهري و روستايي ايران نمك يددار مصرف مي كنند ادامه داد: خوشبختانه صنايع تصفيه نمك در كشور فعاليت رو به رشدي دارند.
وي عرضه و مصرف نمكهاي فله اي (باز) را يكي از دغدغه هاي نظام سلامت دانست و گفت: سعي داريم جلساتي براي حذف نمكهاي فله اي با توليد كنندگان نمك در كشور برگزار كنيم زيرا نمكهاي عرضه شده بدين طريق آلودگي هايي براي سلامتي دارند.
دكتر شيخ الاسلام گفت: اختلالات ناشي از كمبود يد با طيف وسيعي از تظاهرات باليني به عنوان يكي از مشكلات عمده بهداشتي تغذيه اي كشور محسوب شده و مبارزه با آن نيز يك از اولويتهاي بهداشتي كشور بوده است. با توجه به اين كه اثرات نامطلوب كمبود يد، به خصوص ضايعه مغزي آن با مصرف عمومي نمك يددار قابل پيشگيري است، تهيه و توزيع نمك يد دار به عنوان استراتژي اصلي مبارزه با اختلالات ناشي از كمبود يد انتخاب شده و به دنبال اجباري نمودن توليد نمك يددار مصرف نمك يددار توسط خانوارها افزايش يافت. آخرين بررسي انجام شده در كشور نشان مي دهد كه ۹۳ درصد مردم مناطق روستايي و ۹۷ درصد مردم مناطق شهري از نمك  يددار استفاده مي كنند.
وي افزود: كمبود مصرف يد علاوه بر بروز بيماري گواتر موجب كاهش IQ و ضريب هوشي مي شود و به خصوص مادران باردار و كودكان زير دو سال بايد به ميزان لازم از يد برخوردار شوند؛ در غير اين صورت به ميزان زيادي از ضريب هوشي آنان كاسته مي شود.
مدير دفتر بهبود و تغذيه وزارت بهداشت گفت: پايش مصرف يد نمك بايد به طور مستمر با اجراي آزمايش يد ادرار كنترل شود و در صورتي كه مصرف نمك از يك ميزان معين كمتر شود يا عادات غذايي مردم تغيير كند بايد برنامه ميزان يد موجود در نمك مصرفي مردم افزايش يابد تا كمبودي از نظر ميزان يد بوجود نيايد.
شيخ الاسلام گفت: اگرچه مصرف زياد نمك توصيه نمي شود اما همان ميزان اندك نمك مصرفي بايد يد كافي داشته باشد و اين ماده غذايي ضروري بدن بايد به ميزان كافي به بدن برسد.
همچنين، مدير كل نظارت بر مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت گفت: سياست وزارت بهداشت اين است كه از اين پس براي حفظ سلامت مردم فقط اجازه توليد نمكهاي تصفيه شده يددار را صادر كند و اگرچه مانع فعاليت توليد كنندگان نمك شست وشويي و غير تصفيه شده نمي شويم اما مجوز جديد نيز براي نمك كوبي ها صادر نمي شود.
وي ادامه داد: از نظر استاندارد نمك نيز نمكهاي غيرتصفيه بايد حداقل ۹۹ درصد خلوص داشته باشند و نمكهاي تصفيه شده نيز بايد از حداقل خلوص
۵/۹۹ درصد برخوردار باشند.
وي گفت: با همكاري اداره سلامت محيط وزارت بهداشت نيز از اين پس كنترل بيشتري بر صنايع مواد غذايي و نانوايي ها براي استفاده از نمك يددار تصفيه شده مي شود.وي افزود: علاوه بر كنترل كيفيت نمك توليد شده نظارت و كنترلهاي لازم از زمان بسته بندي، حمل و نقل، انبارداري تا مرحله مصرف خانواده ها مي شود.
وي افزود: بسته بندي نمكها بايد حتماً از جنس پلي اتيلن سنگين و محكم باشد تا ثبات يد موجود در نمك حفظ شود. علاوه بر آن توليدكنندگان نمك موظف به درج ميزان خلوص و عناصر موجود در نمك هستند.
وي گفت: برنامه وزارت بهداشت اين است كه با همكاري صنايع توليد نمك كشور توليد نمك يددار تصفيه شده كشور از۴۰ درصد فعلي به ۱۰۰ درصد طي يك برنامه پنج ساله برسد.

كميته رسيدگي به امور دانش آموزان دختر تشكيل شد
فارس: مشاور امور زنان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران گفت: دفتر امور بانوان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران كميته رسيدگي به امور دانش آموزان دختر را تشكيل داد.
حميرا رحيمي همچنين افزود: كميته رسيدگي به امور دانش آموزان دختر از ۳ مشاور، دو استاد شاغل در NGO زنان و دو نفر از نمايندگان دختر مجلس دانش آموزي تشكيل شده كه تاكنون دو جلسه خود را نيز برگزار كرده است.
وي ادامه داد: در كميته رسيدگي به امور دختران، مشكلات دانش آموزان دختر بررسي شده و طرح هايي تهيه مي شوند كه اين طرح ها به سازمان مديريت و برنامه ريزي ارائه خواهد شد.
رحيمي گفت: يكي از مهمترين آسيب ها در دانش آموزان دختر بحث هويت است. نبايد بگذاريم دانش آموزان دختر به از خود بيگانگي دچار شوند كه اين مشكل از راه برگزاري كارگاههاي آموزشي محقق خواهد شد.
رحيمي در خصوص فعاليتهاي آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران جهت آموزش بهداشت بلوغ به دانش آموزان دختر گفت: براي آموزش بهداشت بلوغ در دانش آموزان دختر طرحي را از سال گذشته در تعدادي از مدارس شبانه روزي دخترانه آغاز كرديم كه همزمان با برگزاري طرح، وسائل بهداشتي نيز در اختيار اين دانش آموزان قرار مي گيرد.

تا پايان سال ۲۰۰۵
۳ ميليون نفر به داروهاي ايدز دسترسي پيدا مي كنند
ايلنا: دسترسي به داروهاي ايدز در كشورهاي در حال رشد، در حال افزايش است.
به گزارش سازمان بهداشت جهاني WHO، دسترسي به داروهاي ايدز در كشورهاي روبه رشد در حال افزايش است؛ اما هنوز موانع بزرگ سر راه رفع نشده  اند.از برنامه  هاي WHO اين است كه تا پايان سال ،۲۰۰۵ حداقل ۳ ميليون نفر به داروهاي ايدز دسترسي پيدا كنند.
آخرين گزارش WHO مبني بر اين است كه تا ماه دسامبر ،۲۰۰۴ در حدود ۵۰۰ هزار نفر در كشورهاي فقير دنيا به اين دارو دسترسي پيدا كردند كه اين امر نشان  دهنده رشد ۵۰ درصدي بوده است.
در حدود ۶ ميليون نفر، نياز فوري به داروهاي ايدز دارند كه از اين ميان ۴۱ درصد تنها در سه كشور هند، نيجريه و آفريقاي جنوبي، زندگي مي  كنند.

۷۰ هزار نفر در روز به پليس ۱۱۰ تلفن مي زنند
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: روزانه بالغ بر ۷۰ هزار تماس تلفني در سطح كشور با پليس ۱۱۰ گرفته مي شود كه اين سيستم عملاً از مراجعه حضوري مردم تا ۱۲ ميليون نفررا كاهش داده است و سيستم ۱۱۰ در ۳۲۰ نقطه كشور به صورت عملياتي فعال است.
مهندس قائمي، معاون فناوري اطلاعات نيروي انتظامي با اعلام اين مطلب در يك نشست خبري گفت: توسعه نيروي انساني بر مبناي فناوري اطلاعات يكي از اصلي ترين مباحث در نيروي انتظامي است و طي چهار سالي كه از شروع فعاليت هاي نيروي انتظامي در حوزه IT مي گذرد، پيشرفت هاي خوبي در اين زمينه داشته ايم.
وي با اشاره به فعاليت ناجا در زمينه ارايه خدمات الكترونيكي گفت: سابق بر اين براي گرفتن درجه خدمت حضور افراد الزامي بود ولي در سيستم جديد به حضور فيزيكي متقاضيان نياز نيست.
وي افزود: براساس سيستم جديد صدور گذرنامه، بيش از ۹۵ درصد گذرنامه ها كه شامل مراحل پردازش، تحول و پست است در كمتر از يك هفته صادر مي شود.همچنين دكتر سيد مهدي تشكري، مشاور فرماندهي ناجا در اين نشست خبري تصريح كرد: نيروي انتظامي به لحاظ فعاليت هايي كه در حوزه هاي مختلف و از جمله در حوزه فناوري اطلاعات انجام داده است از ساير دستگاه ها عقب تر نيست.
وي افزود: در مواردي از قبيل سربازي و يا عدم خلافي، آمادگي داريم كه مراجعه حضوري افراد را نداشته باشيم ولي براي صدور گذرنامه حضور افراد براي يك بار الزامي است و هدف ما حداكثر يك بار مراجعه افراد به سازمان است.
وي مشاهده خلاف خودرو توسط افراد را از ديگر فعاليت آينده سازان عنوان كرد و گفت: در حال حاضر امكان مشاهده خدمات اجرايي بر روي اينترنت وجود دارد ولي چون هنوز پول الكترونيكي در كشورمان تعريف نشده نمي توانيم كاري در اين زمينه انجام دهيم.
تشكري با اشاره به فعاليت دفاتر خدمات الكترونيكي و بحث امنيتي آنها گفت: تا به حال شكايتي در زمينه امنيت اطلاعات اين گونه دفاتر نداشته ايم.
در ادامه اين نشست مهندس چلويي، مدير عامل مؤسسه تحقيقات و توسعه ناجا گفت: مجموعه دفاتر خدمات دولت الكترونيك در سطح كشور حدود ۳۶۰ دفتر است و دفاتر خدمات درجه يك در تهران ۳۸ دفتر، اصفهان ۱۰ دفتر و مشهد و كرج هر كدام ۹ دفتر است و راه اندازي اين دفاتر در كل كشور نيز در دست اقدام است.

افزايش مستمري بازنشستگان قبل
از سال ۵۹ از سال آينده اجرا مي شود
مهر: رييس كانون مستمري بگيران و بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي گفت: با توجه به اينكه محاسبه افزايش مستمري بازنشستگان قبل از سال ۵۹ زمان بر است، بنابراين اجراي اين امر از ابتداي سال آينده امكان پذير خواهد بود.
علي اكبر خبازها با بيان اين مطلب افزود : ۴۰ ميليارد تومان اعتبار جديد براي تكميل طرح همسان سازي مستمري پرداختي به بازنشستگان و ساير مستمري بگيران اين سازمان در جلسه شوراي عالي تامين اجتماعي به تصويب رسيد و بر اين اساس مقرر شد تا مرحله دوم طرح همسان سازي مستمري بازنشستگان و مستمري بگيران قبل و پس از ۷۹ در سال ۸۳ اجرا شود كه به دليل محاسبه ميزان افزايش اين امر در سال جاري امكان پذير نيست.
وي با بيان اينكه اجراي اين طرح فقط قسمتي از نرخ تورم -كه از سال ۵۹ تا سال ۸۱ محاسبه نشده- را جبران مي كند، افزود : ميزان اعتبار پيش بيني شده جوابگوي تمامي بازنشستگان نخواهد بود و سازمان بايد فكري در خصوص ساير بازنشستگان كه امكان افزايش مستمري آنان وجود ندارد، بكند.
وي گفت: سازمان تامين اجتماعي در نظر دارد كه اجراي اين امر را در اسفند ماه امكان پذير كند اما به دليل سيستم اداري دست و پاگير به طور حتم اجراي اين امر به سال آينده موكول مي شود.
رييس كانون مستمري بگيران و بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي خاطر نشان كرد: گرچه اقدام سازمان تامين اجتماعي در خصوص افزايش مستمري بازنشستگان قبل از سال ۵۹ در جهت رفع برخي مشكلات اين قشر مفيد است اما بايد مسئولان سازمان تامين اجتماعي در نظر داشته باشند كه با چنين ميزان اعتباري حق درصد بالايي از بازنشستگان تضييع خواهد شد.

تعرفه هاي اروتز و پروتز افزايش مي يابد
گروه اجتماعي: در صورت تصويب پيشنهاد سازمان تأمين اجتماعي در شوراي عالي تأمين اجتماعي، تعرفه هاي مورد عمل در بازپرداخت هزينه هاي اروتز و پروتز بيمه شدگان از ابتداي سال ۱۳۸۴ افزايش مي يابد.
به گزارش خبرنگار ما، بنا به پيشنهاد معاونت درمان سازمان تأمين اجتماعي در قالب بودجه سال ،۱۳۸۴ در اين سال علاوه بر افزايش تعهدات اين سازمان در زمينه بازپرداخت هزينه وسايل كمك پزشكي، در ضوابط بازپرداخت اين هزينه ها نيز تغييراتي داده مي شود.بر اساس اين گزارش در ضوابط جديد تسهيلات بيشتري در زمينه بازپرداخت هزينه هاي اروتز و پروتز بيمه شدگان و مستمري بگيران در نظر گرفته شده و برخي از مراحل اداري كه در گذشته براي دريافت اين هزينه ها مورد نياز بود، حذف شده است.
اين گزارش حاكي است ميزان افزايش پيشنهادي سازمان تأمين اجتماعي در مورد هزينه هاي اروتز و پروتز براي اقلام مختلف بين ۱۰ تا ۱۰۰ درصد مي باشد.
شايان ذكر است، تأمين و ارائه وسايل كمك پزشكي كه براي اعاده سلامت، جبران نقص عضو جسماني يا تقويت يكي از حواس كاربرد دارند، يكي از حمايت هاي موضوع قانون تأمين اجتماعي است.
بر اين اساس پروتز به آن دسته از وسايل كمك  پزشكي گفته مي شود كه كاربرد آنها تقويت يكي از حواس پنجگانه است و اروتز نيز آن دسته از وسايل كمك پزشكي هستند كه براي اعاده سلامت يا جبران نقص عضو مورد استفاده قرار مي گيرند.
تنها بيمه شدگان اجباري، مستمري بگيران، مقرري بگيران بيمه بيكاري و افراد خانواده هاي تحت تكفل آنان مشمول دريافت هزينه وسايل كمك پزشكي هستند.

جسته ، گريخته
كشف  تازه  درباره  شايعترين  بيماري  مادرزادي  عصبي 
واحد مركزي خبر: محققان  علوم  پزشكي  در دانشگاه  دوك  آمريكا براي  نخستين  بار دريافتند ژن  معروفي  كه  نقشي  بنيادي  در همه  سلول هاي  بدن  ايفا مي كند در ابتلاي  افراد به  نوعي  بيماري  مادرزادي  عصبي  نيز نقش  دارد.بيماري  مادرزادي  شاركو ماري  توث  در هر دو هزار و پانصد نفر يك  نفر را مبتلا مي كند و شايعترين  بيماري  در بين  همه  بيماري  هاي  مادرزادي  و ارثي  است .بررسي  اين  محققان  همچنين  نشان  داد بين  بيماري  شاركو ماري  توث  و وجود نوعي  نقص  در گلبول هاي  سفيد نيز ارتباط وجود دارد.ژني  كه  محققان  درباره  آن  تحقيق  كردند دينامين ، دو نام  دارد.نتايج  اين  بررسي  در شماره  اخير نشريه  نيچر ژنتيك  منتشر شده  است .
كودكان  پيش  دبستاني  و كمبود فيبر
بررسي  روي  كودكان  پيش  دبستاني  بين  ۲ تا ۵ ساله  نشان  مي دهد سه  چهارم  آنها فيبر كافي  مصرف  نمي كنند.
محققان  علوم  پزشكي  در دانشگاه  پنسيلوانيا اعلام  كردند كودكاني  كه  فيبر زيادي  مصرف  مي كنند از نظر تغذيه  صحيح  نيز در وضع  مطلوبي  هستند.براساس  اين  مطالعه  كه  نتايج  آن  در نشريه  انجمن  آمريكايي  تغذيه  منتشر شد ميزان  فيبر روزانه  در غذاي  كودكان  پيش  دبستاني  كمتر از چيزي  است  كه  دانشمندان  توصيه  مي كنند.
اين  بررسي  روي  پنج  هزار و چهارصدوسي  و هفت  كودك  پيش  دبستاني  در سنين  بين  دو تا پنج  سال  انجام  گرفت .
سي تي اسكن كل بدن مقرون به صرفه نيست
مطالعه اي  جديد نشان  مي دهد بررسي  كل  بدن  با سي  تي  اسكن  براي  تشخيص  بيماريهايي  مانند سرطان  مقرون  به  صرفه  نيست  .
طرفداران  اين  روش  تشخيصي  بر فوايد شناسايي  زود هنگام  بيماري  تأكيد مي كنند ولي  مخالفان  اين  روش  هزينه هاي  زياد، يافته هاي  مثبت  كاذب  زياد و خطر اشعه  را عواملي  مي دانند كه  استفاده  از سي  تي  اسكن  كلي  بدن  را غير ضروري  نشان  مي دهد.تحقيق  اخير نيز نشان  مي دهد در افراد معمولي  مي بايست  سي  تي  اسكن  كل  بدن  با احتياط بيشتري  انجام  شود.
به  گفته  محققان  اين  روش  هزينه  ها را بسيار بالا مي برد و از سوي  ديگر مانع  استفاده  از روش  هاي  بهتر مداخله اي  به  منظور شناسايي  بيماري  مي شود.
كودكان سوداني محروم تر از ساير مناطق دنيا
صندوق  كودكان  سازمان  ملل  متحد از وضعيت  اسف بار كودكان  در مناطق  محروم  دنيا بويژه  سودان  خبر داد.
  مقامات  صندوق  كودكان  سازمان  ملل  متحد يونيسف  با ارائه  گزارشي  در آلمان  اعلام  كردند كودكان  سوداني  بيش  از كودكان  ساير مناطق  محروم  دنيا، نياز فوري  به  كمك  دارند.گزارش  يونيسف  حاكي  از هزينه  شدن  دست  كم  يك  چهارم  از بودجه  پانصد و هفتاد و هفت  ميليون  يورويي  اين  سازمان  در جنوب  سودان  است  .مسئولان  صندوق  كودكان  سازمان ملل  متحد با اشاره  به  هزينه  شدن  بسياري  از اين  بودجه براي  تهيه  دارو و ملزومات  حياتي  كودكان  بر لزوم  حمايت از آموزش  كودكان  تأكيد كردند.يونيسف  هشدار داد در مناطقي  مانند آفريقا اگر به  مسأله  آموزش ، رسيدگي  نشود مردم  با از دست  دادن  اعتماد به نفس  خود به  سلاح  و جنگ  افروزي  روي  خواهند آورد.
افزايش  وزن  و خطر سرطان  سينه 
محققان  علوم  پزشكي  در آمريكا اعلام  كردند زناني  كه  هنگام  مسجل  شدن  وجود سرطان  سينه  در آنان  داراي  اضافه  وزن  هستند يا آن  دسته  از زنان  كه  بعد از ابتلا به  سرطان  سينه  دچار اضافه  وزن  نيز مي شوند بيشتر از ديگر زنان  دچار مرگ  و مير يا عود اين  بيماري  مهلك  مي شوند.
گروهي  از محققان  بيمارستان  زنان  وبريگهام  بوستون  و دانشكده  پزشكي  دانشگاه  هاروارد اعلام  كردند اين  تأثير به  طور عمده  در بين  افراد غير سيگاري  مشاهده  مي شود.اين  محققان  دريافتند زناني  كه  هرگز سيگار نكشيده اند يا آناني كه  اضافه  وزن  دارند دو برابر غيرسيگاريها و آناني كه  داراي  وزن  طبيعي  هستند، احتمال  دارد بر اثر ابتلا به  سرطان  سينه  بميرند.
محققان  همچنين  مي گويند بيماران  مبتلا به  سرطان  سينه  كه به  طور متوسط بيشتر از هشت  كيلوگرم  اضافه  وزن  دارند به  ميزان  يك ونيم  برابر ديگران  دچار عود سرطان  سينه  يا مرگ  و مير ناشي  از آن  مي شوند.

توضيح
گروه اجتماعي: در مطلب گفت وگو با دكتر محسن نراقي كه در تاريخ ۱۲/۱۱/۸۳ چاپ شده، سمت ايشان «دبير كنگره راينوپلاستي پيشرفته با حفظ عملكرد بيني» صحيح است.
اين كنگره ۱۹ تا ۲۱ اسفند ماه برگزار مي شود كه برگزار كننده آن انجمن علمي جراحان گوش، گلو و بيني و سرو گردن ايران است و هدف از اين همايش پيشگيري از عوارض جراحي هاي پلاستيك بيني است.گفتني است اين كنگره در تالار همايش هاي بيمارستان ميلاد تهران برگزار مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |