چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۹ - Feb 2, 2005
حداد عادل:
مجلس با سرمايه گذاري خارجي مخالف نيست
بعيد است قرارداد ترك سل لغو شود
گروه اقتصادي: مجلس از سرمايه گذاري استقبال مي كند و سياست اقتصادي مجلس هفتم انضباطي است نه انقباضي.
به گزارش خبرنگار ما دكتر حداد عادل رييس مجلس شوراي اسلامي ديروز در مراسم افتتاح همزمان ۵ هزار و ۴۶۹ طرح مخابراتي و پستي در سراسر كشور در تهران با اعلام اين مطلب افزود: ما در مرحله آغاز گشودن درها براي سرمايه گذاري هستيم و مجلس قدري احتياط مي كند ولي اين به معناي اين نيست كه مجلس طرفدار اقتصاد دولتي است.
رييس مجلس در اين مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبه اخير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: پس از تصويب و ابلاغ مصوبات مجمع براي فراهم شدن زمينه بيشتر فعاليت بخش خصوصي دولت مي تواند لايحه هايي را كه مناسب است به مجلس ارايه كند تا فعاليت بخش خصوصي به شكل مناسب به جريان بيافتد.
اهميت نقش ارتباطات در توسعه و اعتلاي كشور شايد مهم ترين دليل شركت دكتر حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در مراسم بهره برداري از بيش از ۵ هزار طرح مخابراتي و سيستمي در مجتمع مخابراتي انقلاب اسلامي در تهران بود.
به گزارش خبرنگار ما، وي ديروز در جمع وزير و معاونان اين وزارتخانه ضمن برشمردن اهميت نقش اين وزارتخانه در تأمين رفاه مردم كشور به مسئله رسيدگي به قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه در مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و با تأكيد بر اين كه مجلس مخالف سرمايه گذاري به هيچ وجه نيست توجه نمايندگان به اين قرارداد را به دليل نگراني هاي آنان دانست.
وي با اشاره به اين كه توسعه ارتباطات با توجه به نوبودن فناوري آن قوانين تازه و نيازهاي ويژه اي را مطالبه مي كند آمادگي مجلس شوراي اسلامي براي تصويب قوانين و مقررات حقوقي لازم براي تسهيل توسعه ارتباطات در كشور را مورد تأكيد قرار داد.وي بر ضرورت بهره گيري از توان استعدادهاي جوان كشور كه نخبه ترين آنان در رشته هاي برق و الكترونيك و مخابرات به تحصيل مشغول هستند بر ضرورت توجه به توان توليدكنندگان داخلي نيز تأكيد كرد.
قرارداد اپراتور دوم
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنراني خود به مسئله بررسي قرارداد ترك سل در مجلس شوراي اسلامي اشاره كرد و تأكيد نمود برخلاف آنچه كه تصور مي شود سختگيري هاي مجلس سياسي نبوده و ناشي از دقت و نگراني هايي است كه در ذهن نمايندگان مردم است.«بنده تلاش كردم كه در اين رابطه مجلس و دولت همكاري خوبي داشته باشند و در اين زمينه جنجال سياسي نشود.»وي با تاكيد بر اينكه در اين زمينه توفيق لازم را با حضور نمايندگان دولت در مجلس به دست آورده ايم و قرارداد با اصلاحاتي در كميسيون ويژه بررسي لايحه دولت آماده ارايه به صحن علني مجلس است.وي اظهار اميدواري كرد كه اين لايحه قبل از مطرح شدن لايحه بودجه در مجلس بررسي و تصويب شود.
رييس مجلس در اين مراسم در پاسخ به خبرنگاران در زمينه اين قرارداد در مورد احتمال لغو اين قرارداد گفت: مجلس از راه تفاهم با وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات آنچه را كه به سود كشور است با درنظرگرفتن مسايل فني، اقتصادي و امنيتي تصويب مي كند. اگر طرف خارجي اين مصوبه را نپسنديد بهتر، از امكانات داخل استفاده مي شود و يا طرف هاي خارجي ديگري در اين قرارداد استفاده مي شود.وي تاكيد كرد كه بعيد مي داند كه ايران سل لغو شود.
به گزارش خبرنگار ما با تصويب قانون اخذ مجوز براي اجراي قرارداد ايران سل در مجلس، دولت در نيمه دوم سال جاري لايحه اي در مورد اپراتور دوم تلفن همراه به مجلس ارائه كرد تا در اين زمينه ديدگاه هاي نمايندگان مردم لحاظ شود.
با ارائه اين لايحه مجلس شوراي اسلامي با تشكيل كميسيون ويژه اي رسيدگي به اين لايحه را براي اعمال ديدگاه هاي كارشناسي لازم تشكيل داد كه پس از دو ماه اين فرايند در روز گذشته به پايان رسيد و لايحه با نظر كارشناسي نمايندگان عضو كميسيون ويژه براي ارائه به صحن علني مجلس آماده شده است.
در بررسي هاي انجام شده در كميسيون ويژه مجلس ديدگاه هايي براي اصلاح اين قرارداد ارائه شد كه مهم ترين آن كاهش سهم خارجي در اين قرارداد بود كه در رأي گيري انجام شده اعضاي كميسيون به كاهش سهم ۷۰ درصدي خارجي به ۴۹ درصد رأي دادند.
با اعلام اين نظر شركت ترك سل كه عضو اصلي كنسرسيوم ايران سل است در اطلاعيه اي كه روز گذشته از سوي خبرگزاري هاي بين المللي منتشر شد اعلام كرد كه با تغيير سهم خارجي به ۴۹ درصد و كاهش نقش مديريتي طرف خارجي و افزايش مخاطرات اجراي طرح، احتمال دارد كه با اين اوصاف از اجراي اين طرح منصرف شود.
قابل ذكراست كه شركاي ايراني اين كنسرسيوم دو شركت ايراني وابسته به صنايع دفاع و بنياد مستضعفان مي باشند. شركاي خارجي نيز اريكسون سوئد و ترك سل تركيه است. يكي از ايرادات منتقدان اين طرح اين است كه چرا طرف ايراني مستقيماً با شركت اريكسون صاحب تكنولوژي ، كنسرسيوم تشكيل نداده و شركت تركيه اي را واسطه قرار داده است.
اگرچه تغيير سهم خارجي در اجراي طرح به معناي تغيير شرايط قرارداد و توافق هاي به عمل آمده با طرف ايراني است اما در صورت تصويب نهايي اش امكان اجرايي شدن قرارداد منتفي نيست. اگرچه شركت خارجي عضو كنسرسيوم با توجه به ضمانت هاي بانكي خارجي كه از سوي شعبه خاورميانه اي بانك اج.اس.بي.سي انگليس صادر شده است مي تواند از اين قرارداد با توجه به عدم امكان مديريت طرح با سهم ۴۱ درصدي خارج شود اما تا زمان تصويب نهايي طرح در صحن علني مجلس شوراي اسلامي و اعلام رسمي نظر مجلس امكان اعلام نظر قطعي در اين زمينه ممكن نيست.
ديروز سيداحمد معتمدي وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات در حاشيه مراسم افتتاحيه طرح هاي مخابراتي با حضور دكتر حداد عادل رياست مجلس شوراي اسلامي اظهار اميدواري كرد كه لايحه ايران سل با كمك مجلس به نتيجه مثبتي برسد.وي در مورد درخواست اولويت رسيدگي دولت به اين لايحه كه موجب توقف براي آن در كميسيون ويژه در آغاز هفته جاري شده بود با تأكيد بر ضرورت رسيدگي سريعتر به اين لايحه اعلام كرد كه دولت براي ادامه بررسي كارشناسان كميسيون ويژه اين درخواست را پس گرفت.
وزير ارتباطات و فن آوري اطلاعات پيش از اين و در انتقاد برخي كارشناسان در مورد عدم توجه به توان ساخت داخل در اجراي اين قرارداد اعلام كرده بود كنسرسيوم واحدي از شركت هاي داخلي وجود ندارد كه بتواند اين قرارداد را طبق توافق هاي به عمل آمده با طرف خارجي اجرا كند.
ديروز در محل مجتمع مخابراتي انقلاب اسلامي و به مناسبت فرارسيدن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي بيش از ۵ هزار طرح مخابراتي با سرمايه اي افزون بر ۶ هزار و ۶۴۱ ميليارد ريال افتتاح شد. در اين مراسم محمد كرمپور مديرعامل شركت مخابرات و سيد احمد معتمدي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گزارشي از عملكرد مخابرات در سال هاي اخير ارايه كردند.

محمد رحمتي در گفت وگوي اختصاصي با همشهري برنامه هاي خود را تشريح كرد :
وزير پيشنهادي براي وزارت راه امروز
از مجلس رأي اعتماد مي گيرد
گروه اقتصادي - علي ابراهيمي: وزير پيشنهادي رئيس جمهوري در شرايطي امروز براي كسب رأي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي به مجلس مي رود كه اين وزارتخانه با چالش هايي در زمينه راه اندازي فرودگاه امام خميني، آزادراه تهران-شمال، آمار بالاي تصادفات جاده اي و پروژه هاي نيمه تمام بسياري روبرو است. چالش هايي كه از عمده ترين دلايل استيضاح و عدم رأي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به وزير سابق راه و ترابري و پس از آن وزير پيشنهادي براي تصدي اين وزارتخانه بود. با وجود فرصت كم باقي مانده تا پايان دوره دولت سيدمحمد خاتمي و از آنجا كه به نظر مي رسد رأي اعتماد مجلس به محمد رحمتي به عنوان وزير پيشنهادي خاتمي با سرنوشت مسايلي چون زمان و چگونگي راه اندازي فرودگاه امام خميني، روند پيشرفت و اتمام كار آزادراه تهران _ شمال و ساير پروژه هاي عمراني نيمه تمام اين وزارتخانه گره خورده و اين موضوعي است كه قبلاً نيز نمايندگان مجلس به طرق مختلف آن را گوشزد كرده اند. فارغ از رأي اعتماد يا عدم اعتماد مجلس به وزير پيشنهادي راه و ترابري نكته حائز اهميت امكان رفع اين چالش در مدت كوتاه باقي مانده از زمان دولت كنوني است. محمد رحمتي قبلاً به عنوان مديرعامل راه آهن در زمان وزارت مرحوم شهيد دادمان و معاون ساخت و توسعه وزارت راه و ترابري، اهل استان يزد و داراي فوق ليسانس عمران از دانشگاه صنعتي شريف است. وي در زمان وزارت احمد خرم در معاونت ساخت و توسعه وزارت راه و ترابري مشغول به كار بود كه با ادغام سه معاونت ساخت و توسعه راه ها، راه آهن و بنادر با يكديگر و تشكيل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل به گفته وي از آنجا كه دوست نداشته به عنوان عنصر غيرفعال و بيكار باشد از وزارتخانه مذكور جدا شد.
اولويت هاي كاري
نمي توان گفت برنامه عجيب و غريبي را ارائه خواهيم كرد بلكه بايد به مديريت ها سر و سامان دهيم.وي در گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به مدت باقي مانده از زمان دولت آقاي خاتمي و دوره كوتاه وزارت شما در صورت كسب رأي اعتماد از مجلس چه كارهاي نيمه تمامي را در اولويت قرار خواهيد داد، گفت: اولويت هاي كارهاي نيمه تمام بهره برداري از ۱۰۰۰ كيلومتر راه در حال ساخت است كه تا خرداد ماه آن را تحويل خواهيم داد. بايد كار تجهيز اسكله هاي بنادر شهيد رجايي و اميرآباد را كه در حال تجهيز اسكله هاي آن هستيم به اتمام رسانيم. همچنين در برخي از فرودگاه هاي كشور بايد وسايل جديدي نصب شود كه برنامه ريزي لازم براي انجام اين كار صورت گرفته است. رفع مشكلات پروژه بزرگ راه آهن بافق _ مشهد نيز از ديگر اولويت هاي كاري مدنظر خواهد بود. اتمام پروژه هايي كه توسط ادارات كل استانها در حال انجام بوده و متأسفانه در سال جاري براي پروژه هاي عمراني تخصيص بيش از ۴۰ درصد داده نشده و اين پروژه ها ناتمام مانده است نيز از ديگر اولويت هاي مدنظر است كه اميدواريم در پايان سال، دولت منابع لازم را فراهم نموده و تخصيص صد در صد منابع به پروژه هاي عمراني استانها بدهد تا بتوانيم به تكاليف مقرر عمل كنيم. همچنين راه اندازي فرودگاه امام خميني از مهمترين اولويت هاي كاري اينجانب خواهد بود كه ان شاءا... حداكثر تا ارديبهشت ماه جاري شاهد آغاز پروازها در اين فرودگاه خواهيم بود.
راه اندازي فرودگاه امام در ارديبهشت
رحمتي در پاسخ به اين سئوال كه مشكل عدم راه اندازي فرودگاه امام چيست و اين فرودگاه تا چه زماني راه اندازي مي شود گفت: فرودگاه امام خميني گرچه افتتاح شده اما بهره برداري از آن هنوز آغاز نشده كه تلاش مي كنيم تا اوايل ارديبهشت ماه به بهره برداري برسد. اكنون اين فرودگاه از نظر فني و عمراني مشكلي براي بهره برداري ندارد. در وزارت راه و ترابري تصميم گرفتيم تا موضوع راه اندازي فاز يك فرودگاه امام را از بحث BOT و سرمايه گذاري شركت تاو جدا كنيم، بر اين اساس بهره برداري فرودگاه بايد آغاز شود ودرخصوص سرنوشت قرارداد تاو بايد مجلس شوراي اسلامي تصميم گيري كند وهرآنچه كه نمايندگان در اين خصوص تصميم گرفتند ما نيز آن را با بهره برداري و منابع اجرايي فرودگاه تطبيق خواهيم داد. اين دو موضوع را از هم جدا كرديم به دليل آن كه بيشتر از اين نمي توان راه اندازي فرودگاه و بهره برداري از تجهيزات و امكاناتي را كه به كشور تعلق دارد به تعويق انداخت چرا كه بعضي از دستگاه هاي فرودگاه در صورت عدم استفاده از گارانتي خارج خواهد شد و بايد سريعتر به بهره برداري برسد. از سوي ديگر قرارداد تاو هيچ مانعي در مسير راه اندازي فرودگاه نخواهد بود، بنا بر اين راه اندازي فرودگاه امام توسط شركت هاي داخلي و مجموعه وزارت راه و ترابري انجام خواهد شد و با روشن شدن وضعيت قرارداد تاو توسط مجلس ما نيز اين موضوع را تطبيق خواهيم داد.
پروژه آزادراه تهران _ شمال
وزير پيشنهادي راه و ترابري در زمينه مشكل اصلي عدم اتمام پروژه آزادراه تهران _ شمال و برنامه هايي كه در اين زمينه در نظر دارد گفت: به هر حال واقعيت آن است كه آزادراه تهران- شمال با كندي پيشرفت كرده است و براساس زمانبندي پيش بيني شده عمل نگرديده كه اين موضوع مي تواند ناشي از نوع قرارداد و مسايل مندرج در آن، نحوه تأمين امكانات و منابع مالي دولت و يا عدم تأمين امكانات و منابع مالي طرف مشاركت در اين قرارداد باشد و گزينه ديگري قابل تصور نيست و از نظر فيزيكي انجام اين كار امكانپذير بوده و مشكلي وجود نخواهد داشت.
بودجه طرح هاي عمراني وزارت راه ناكافي است
رحمتي در زمينه بودجه در نظر گرفته شده براي طرح هاي عمراني وزارت راه گفت: نمي دانم در اين خصوص چگونه صحبت كنم كه برداشت نادرستي صورت نگيرد، معتقدم اگر كل بودجه عمراني كشور در سال آينده به وزارت راه و ترابري داده شود نيز اين وزارتخانه پروژه براي اجرا خواهد داشت اما طبيعي است كه بخش هاي ديگر كشور نيز نيازمند اعتبار براي اجراي پروژه هاي خود هستند.وي ميزان اعتبار تخصيص يافته براي طرح هاي عمراني اين وزارتخانه را حدود يك هزار ميليارد تومان منابع ملي و ۳۰۰ ميليارد تومان منابع استاني، ۳۰۰ الي ۴۰۰ ميليارد تومان منابع سرمايه گذاري شركت هاي وابسته به وزارت راه و ترابري دانست و گفت هرچه اين اعتبارات افزايش يابد امكان انجام بهتر كارها و پيشرفت سريعتر پروژه هاي نيمه تمام وجود دارد. طرح هاي نيمه عمراني اين وزارتخانه بيش از ۱۰۰ طرح است كه با توجه به حجم اين پروژه ها بايد از طريق جذب سرمايه گذاري داخلي و خارجي اقدام كرد و همچنين از منابع عمومي و ملي كشور استفاده بهينه تري به عمل آوريم.

گفت وگوي امروز
از سال ۸۴ بيمه قاليبافان محدوديت اعتباري نخواهد داشت
گروه اقتصادي: صادرات فرش ايران در هشت ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل با كاهش ۲/۱۱ درصدي روبرو بوده است. با راه اندازي مركز ملي فرش ايران انتظار مي رود مشكلات توليد و صادرات فرش كاهش پيدا كند.
با فيض الله عرب سرخي معاون وزير بازرگاني و رئيس مركز ملي فرش ايران پيرامون علل كاهش صادرات فرش و برنامه هاي اين مركز در زمينه توليد و صادرات گفت و گو كرده ايم.
***
* كاهش ۲/۱۱ درصدي صادرات فرش در ۸ ماهه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل ناشي از چه مسايلي است؟
- عوامل متعدد و گوناگوني در اين كاهش نقش داشته اند كه مي توان آن را به دو دسته عوامل اصلي و ريشه اي و عوامل حادثه اي ۲ سال گذشته تقسيم كرد. گرچه كاهش صادرات فرش تنها مربوط به ايران نبوده و كليه كشورهاي صادركننده به دليل ركود اقتصادي كشورهاي هدف با آن مواجه هستند اما طي يكي دو سال گذشته با كاهش توليد فرش نيز روبرو بوده ايم و بخشي از كاهش صادرات ناشي از كاهش توليد بوده است. همزمان با افزايش صادرات افزايش قيمت ۳۰ درصد فرش در بازارهاي داخلي را شاهد بوده ايم
* بيمه قاليبافان از معضلات اين صنعت است چه برنامه اي در اين زمينه داريد؟
- با سازمان تأمين اجتماعي و مديريت و برنامه ريزي، بحث بيمه قاليبافان را به طور جدي دنبال نموده و حركت ضعيفي كه از قبل شروع شده بود را تقويت كرده ايم. براين اساس در سال جاري نيز قاليبافان با سرعت بيشتري تحت پوشش بيمه قرار خواهند گرفت. همچنين با مذاكراتي كه با سازمان مديريت داشته ايم اعتبارات لازم بدين منظور در بودجه سال آينده پيش بيني شده و در سال ۸۴ در موضوع بيمه قاليبافان محدوديت اعتباري نخواهيم داشت و پوشش بيمه اي را گسترش خواهيم داد.
* چه اقداماتي در زمينه بهبود كيفيت طرح و نقش فرش ايراني در نظر داريد؟
- با تشكيل كميته هاي تخصصي در مركز فرش ايران در زمينه طرح و نقش و مواد اوليه فرش به دنبال آن هستيم تا سياست هاي اين مركز در موارد مذكور را تدوين نموده و بخش هايي از سياست مذكور كه مي تواند سريع تر عملي شود را به بازرگاني استانها ابلاغ كنيم. همچنين با در نظر گرفتن اعتبار لازم براي آموزش و فراهم كردن مقدمات كارگروه هاي آموزشي در استانها در اين زمينه نيز اقدام كرده ايم.
* نرخ بالاي تسهيلات بانكي از عوامل افزايش هزينه توليد فرش است چه برنامه اي در اين زمينه داريد؟
- در قالب بودجه سال آينده اين مركز رقمي را پيشنهاد داده ايم كه براساس آن تسهيلات مذكور اين امكان را فراهم مي سازد تا عقد قرارداد با سيستم بانكي بخشي از سود بانكي توسط مركز ملي فرش ايران پرداخت شود و بدين ترتيب هزينه سرمايه گذاري را كاهش خواهيم داد. قصد داريم تا ۵۰ درصد از سود تسهيلات بانكي را پرداخت كنيم و اميدواريم تسهيلاتي كه در سال آتي به توليدكنندگان داده مي شود با سود پايين تري ارائه شود تا هزينه توليد كاهش پيدا كند.
* براي حذف دلالها از فرايند خريد و عرضه فرش و اعطاي تسهيلات مناسب به صادركنندگان چه تدابيري در نظر داريد؟
- در اين زمينه سياست مركز ملي فرش ايران تشويق صادركنندگان براي وارد شدن به فرآيند توليد است تا صادركنندگاني كه بازار و سليقه مشتري را مي شناسند در حوزه توليد سرمايه گذاري نموده و دست واسطه ها كوتاه شود. همچنين هرآنچه توليد مي شود نيز متناسب با تقاضاي بازار باشد. به همين دليل از جمله اولويت هاي اين مركز در موضوع اعطاي تسهيلات، صادركنندگان هستند و در آيين نامه اعطاي تسهيلات نيز صادركنندگان براي دريافت تسهيلات مذكور از اولويت برخوردار هستند.

يادداشت
قدرت واقعي اقتصاد
روز گذشته خبري به نقل از يكي از خبرگزاريها در برخي از روزنامه ها و صداوسيما با اين عنوان «ايران هشتمين قدرت برتر اقتصادي آسيا در سال ۲۰۰۴» منتشر شد كه جاي بحث و تامل فراواني دارد. البته شنيدن چنين اخبار و پديده هايي براي هر ايراني غرورانگيز و افتخار آفرين است، اما اين مهم نيز بايد مورد توجه قرار گيرد كه چنين گزارشات و نتيجه گيريهايي باعث دادن آدرس غلط به مردم و مسئولان نشود. هر شهروندي كه اين خبر را مي خواند اين ابهام برايش پيش مي آيد كه اگر ايران هشتمين قدرت اقتصادي آسياست چرا از كشورهايي همچون هنگ كنگ، مالزي، تايلند و... به لحاظ سطح توليد رفاه وعلم، پايين تر است؟ آيا كشورهايي كه بالاتر يا پايين تر از ايران به لحاظ ارزش توليد ناخالص داخلي قرار گرفتند داراي تورم دو رقمي، ارزش پايين پول ملي، درآمد پايين سرانه به مانند ايران، بيكاري دو رقمي و... نيز مي باشند؟ به طور قطع در بدست آوردن قدرت واقعي اقتصاد هر كشور حتي با تاكيد بر ميزان توليد ناخالص داخلي هر كشور، متغيرهايي همچون تورم، قدرت خريد شهروندان، ارزش پول ملي، درآمد سرانه، درصد بهره وري و جريان سرمايه و كميت و كيفيت تجارت خارجي بايد در نظر گرفته شود.
بديهي است با در نظر گرفتن مجموع شرايط و پتانسيل هاي اقتصادي داخلي، اين ميزان توليد ناخالص داخلي افتخاري براي ايران نيست. ضمن اينكه داشتن ۱۶۰۰ ميليارد دلار توليد ناخالص داخلي براي چين با جمعيت يك ميليارد و ۳۰۰ ميليون نفري به عنوان رتبه دوم در آسيا و۶۵۰ ميليارد دلاري براي هند با جمعيتي يك ميليارد نفري به عنوان رتبه چهارم نيز افتخاري نيست. البته اين متغير براي ژاپن با ۴۶۰ ميليارد دلار و جمعيت ۱۱۰ ميليون نفر و كره جنوبي با ۶۶۷ ميليارد دلار با جمعيتي نزديك به ۳۰ ميليون نفر مي تواند افتخار باشد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۴۷۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۸۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۱۴۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۵۰۹

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |