چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۹ - Feb 2, 2005
اداي احترام رهبر انقلاب
به بنيانگذار جمهوري اسلامي
001443.jpg
ايرنا: در دومين روز از ايام الله دهه مبارك فجر، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز گذشته با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خميني (ره)، به مقام شامخ بنيانگذار جمهوري اسلامي، اداي احترام كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي با قرائت فاتحه، براي روح بزرگ آن امام راحل آرزوي علو درجات كردند.
همچنين ايشان با حضور بر مزار شهداي هفتم تير و گلزار شهدا، با قرائت فاتحه، ياد و خاطره شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي و دفاع مقدس را گرامي داشتند.

رئيس جمهور در ديدار با وزير دفاع لبنان:
تا تهديد و دشمن وجود دارد، مقاومت نيز خواهد بود
ايسنا: عبدالرحيم مراد، وزير دفاع لبنان، ديروز با حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي ديدار كرد. رئيس جمهور از لبنان به عنوان سرزمين فرهنگ ها و آيين هاي گوناگون نام برد و با اشاره به ظرفيت هاي فراوان اين كشور، اظهار داشت: لبنان نماينده  مقاومت همه  مسلمانان و اعراب در مقابل دشمن است.
رئيس  جمهور با بيان اين كه ايران همواره خود را در كنار ملت لبنان مي بيند، بر تقويت حكومت لبنان به عنوان محور وحدت در كل لبنان تاكيد كرد. خاتمي به حماسه  كم نظير مقاومت لبنان اشاره كرد و با بيان اين كه هنوز بخش هايي از اين كشور در اشغال رژيم صهيونيستي است، گفت: تا تهديد و دشمن وجود دارد، مقاومت نيز خواهد بود.
رئيس  جمهور، وحدت ميان فرق و طوايف لبنان را خاطرنشان ساخت و همراهي و هم موضعي لبنان و سوريه را در تقويت پايگاه مردمي دو كشور و يأس دشمنان موثر دانست.
خاتمي در ادامه، با اشاره به روابط خوب دو كشور، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران امنيت و پيشرفت لبنان را امنيت و پيشرفت خود مي داند و آماده همكاري در تمام زمينه ها براي تقويت روابط با اين كشور است.
رفسنجاني : تهديدات آمريكا و رژيم صهيونيستي عليه ايران ، جنگ رواني است
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، تهديدات  آمريكا و رژيم  صهيونيستي  عليه ايران  را جنگ  رواني  توصيف  كرد و گفت : آمريكا مطلع  است  كه  جواب  مردم  ايران به  هرگونه  ماجراجويي  بسيار سخت  خواهد بود.  هاشمي  رفسنجاني  در ديدار وزير دفاع  لبنان  افزود: آمريكا از حل  مشكلات  خود درعراق  و افغانستان  و رژيم  صهيونيستي  نيز در فلسطين  و لبنان  عاجز هستند وبا اين  گونه  سخنان  مي خواهند فرافكني  كنند.
هاشمي رفسنجاني  همچنين  در اين  ديدار از مقاومت  دولت  و مردم  لبنان  درمقابله  با تجاوزگريهاي  رژيم  صهيونيستي  تقدير كرد و اظهار داشت : جمهوري اسلامي ايران  به  حمايتهاي  معنوي  از ملت  لبنان  و فلسطين  در احقاق  حقوق خود و آزادسازي  اراضي  تحت  اشغال  ادامه  خواهد داد.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  در ادامه  با تشكر از مواضع  و سياستهاي دولت  لبنان  در قبال  اشغالگري هاي  رژيم  صهيونيستي  در فلسطين  و لبنان  وبا اشاره  به  تحولات  منطقه اي  و بين المللي  بر تقويت  و همبستگي  ميان  دولتهاي ايران ، سوريه  و لبنان  و همچنين  ياري  رساندن  به  ملت  فلسطين  تأكيد كرد.
هاشمي رفسنجاني  در ادامه  پيشرفت  جمهوري  اسلامي  ايران  در مسايل  دفاعي  را بسيار مطلوب  توصيف  كرد و براي  انتقال  اين  تجربيات  به  كشور لبنان  اعلام  آمادگي  كرد.
در اين  ديدار عبدالرحيم  يوسف  مراد نيز از حمايت هاي  جمهوري  اسلامي  ايران  از ملت  و دولت  لبنان  قدرداني  كرد و گفت : مقاومت  مردم  لبنان  تا آزادي  كامل  سرزمينهاي  تحت  اشغال  ادامه  خواهد يافت .
فرمانده كل سپاه خواستار پيگيري سرنوشت ديپلمات هاي ايراني شد
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ديدار با وزير دفاع لبنان در تهران، پيگيري وزارت دفاع و دولت لبنان را براي روشن شدن سرنوشت ديپلمات هاي ايراني خواستار شد.
سردار سرلشگريحيي رحيم صفوي، با اعلام حمايت سپاه از توافق هاي وزير دفاع لبنان با وزارت دفاع ايران، گفت: ما و خانواده چهار ديپلمات ايراني ربوده شده توسط رژيم صهيونيستي مجدانه خواستار پيگيري و روشن شدن سرنوشت اين ديپلماتها هستيم. وي، افزود: جمهوري اسلامي ايران با محكوم كردن تجاوزهاي هوايي رژيم صهيونيستي به لبنان و نقض حاكميت اين كشور، از مقاومت مشروع ملت لبنان دربرابر تجاوزهاي دشمن حمايت مي كند.

علي لاريجاني :خدا انسان ها را مختار آفريده
و دولت ها نمي توانند آنها را محدود كن
علي لاريجاني :خدا انسان ها را مختار آفريده و دولت ها نمي توانند آنها را محدود كنند
فارس: علي لاريجاني نامزد احتمالي اصولگرايان در انتخابات آينده رياست جمهوري روز گذشته با حضور در خبرگزاري فارس در نشست خبري با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي شركت كرد و به سئوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
لاريجاني در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در خصوص اينكه آيا آمدن شما به معناي يكپارچگي حاكميت است، گفت: بايد ديد كه دوگانگي در حاكميت كمكي به توسعه كشور مي كند يا خير؟ چرا كه همانهايي كه روزي دم از يگانگي حاكميت مي زدند امروز دوگانگي در حاكميت را توصيه مي كنند.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با انتقاد به تقليد كوركورانه و گرته برداري از نظام هاي توسعه گفت: ما در سالهاي گذشته مواجه با عدم برخورداري مديران استراتژيك كشور از نظريه پردازي اقتصادي درست بوده ايم لذا تنها راه حل اين مسئله معرفت راسخ مديران كشور به مباني انقلاب و نظام اسلامي و مسلح شدن به قدرت نظريه پردازي جديد و بومي در عرصه اقتصاد است.وي در خصوص راهكارهاي خود براي رفع افسردگي در جامعه گفت: بايد با تيزهوشي سلايق مختلف را شناخت و براي آن چاره انديشي كرد چنانچه ما در صدا و سيما براي پاسخ به همه مخاطبان، رويكردهايي نو به طنز، نمايش و موسيقي داشته ايم.
دكتر لاريجاني خاطرنشان كرد: رسيدن به فناوري ،امروز در يك مسير واقعي در حال انجام است كه نمونه آن دستيابي به فناوري هسته اي است و مخالفت آمريكا هم از همين نكته نشأت مي گيرد.
لاريجاني با تأكيد بر اينكه آزادي مطبوعات و انديشه اصلي مهم در جريان نوانديش اصولگراست، افزود: به تكثر انديشه هاي مردم احترام گذاشته ايم و تكثر رسانه هم بر همين اصل استوار است.لاريجاني در پاسخ به سئوالي در خصوص تاثير حضور احتمالي هاشمي رفسنجاني بر ادامه فعاليت وي گفت: براي من جالب است كه بايد صبح و ظهر و شب به اين سئوال پاسخ دهم و بايد پرسيد آيا پروسه انتخابات همين يك موضوع را دارد؟
لاريجاني با اشاره به اينكه بايد دريچه هاي ديگري را در مسئله انتخابات باز كرد، اظهار داشت: آقاي هاشمي در قبل و بعد از انقلاب نقش مهمي در تكوين جمهوري اسلامي داشته اند ولي بارها گفته اند كه علاقه براي آمدن در انتخابات ندارم و آمدن ايشان به ايجاد شرايطي است كه بايد آنرا رصد كرد تا براساس حوادث آينده درباره آن نظر داد.
خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از لاريجاني پرسيد آيا اين احتمال وجود دارد كه اصولگرايان با دو يا چند كانديدا وارد عرصه انتخابات شوند ، وي در پاسخ گفت: در جريان اصولگرا تنوع فكري وجود دارد و مبناي حركت اصولگرايان در يك پروسه دموكراتيك، رسيدن به وحدت نظر است.
خبرنگار خبرگزاري «كيودو ژاپن» هم در سئوالي پرسيد از آنجايي كه مذاكرات هسته اي ايران با كشورهاي اروپايي بر طبق خواست ايران پيش نمي رود در صورتي كه شما رئيس جمهور شويد در اين باره چه اقدامي خواهيد كرد؟ لاريجاني در پاسخ گفت: من با اصل مذاكره موافقم، اما به نتيجه آن علاقمندتر هستم.وي افزود: در صورتي كه در مذاكرات بر سلامت فناوري هسته اي ايران از سوي طرف مذاكره كننده تاكيد و براي آن تضميني عيني داده شود، با روند مذاكره موافقم در غير اين صورت با اين نوع مذاكره موافق نيستم.
در ادامه اين گفتگو خبرنگار روزنامه شرق از لاريجاني پرسيد: شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب كانديداهاي خود را ۲ + ۵ معرفي كرده است و همه آن پنج نفر را مي شناسند، شما آن دو نفر را معرفي كنيد؟ لاريجاني پاسخ داد: من معقتدم اين اعداد و رقمها خلطي در سطح مطبوعات ايجاد كرده، پروسه انتخابات در جريان اصولگرا در يك پروسه دادوستد، تصميم گيري مي شود و مسير مشخص خود را طي مي كند.لاريجاني افزود: من تعجب مي كنم روزنامه ها افرادي را معرفي مي كنند البته شايد از اين كار اغراض ديگري دارند اما روش در جريان اصولگرا به گونه اي ديگر است.
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي خطاب به خبرنگار مذكور گفت: اين اعداد آنقدر براي شما سنگيني نكند آن طور كه من از جريان اصولگرا اطلاع دارم پروسه به صورت ديگري است، احزاب و گروه هاي مختلف بايد آراي خود را بدهند تا تصميم گيري نهايي صورت گيرد و اين رقمها بيشتر مطبوعاتي است و دقيق نيست.وي افزود: جريان اصولگرايان نيز اگر راجع به نامزد نهايي خود به نتيجه برسد سعي مي كند برنامه ها را روشن تر ارائه دهد و تيم خود را نيز معرفي كند، ولي الان اين كار انجام نمي شود، چون همه در حال تعليق هستند.
لاريجاني در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در مورد تيم اقتصادي و برنامه هاي خود بيان داشت: حركت ما بايد به سمت اختيارمند و توانمند كردن مردم باشد، چرا كه خدا انسان ها را مختار آفريده و دولت ها نمي توانند آنها را محدود كنند.وي تصريح كرد: دولت ها بايد قاعده ساز و داور باشند نه بازيگر، ولي متاسفانه اكنون دولت ها تمام اين نقش ها را بر عهده دارند، هم داور و هم بازيگر هستند.عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: اولين برنامه من در اقتصاد، تحول چرخه توليد كشور و بسترسازي براي اشتغال است و اين با توليدي درون زا و برون نگر مقدور است و بايد سمت گيري توليد كشور نگاه به آن بازارهاي بيرون باشد.

اخبار كوتاه
رئيس قوه قضائيه: كار اصلي قوه برقراري عدالت است
ايسنا:رئيس قوه قضائيه گفت: دستگاه قضايي نظام جمهوري اسلامي كارهاي بزرگي انجام داده است زيرا دستگاه قضايي يك حكومت اسلامي، دستگاه قضايي ويژه اي است و بايد فقه و قضاي اسلام را احيا كند كه اين براي اولين بار در يك نظام مديريتي كلان و جامعه بزرگي مانند ايران شكل گرفته است.
آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي، صبح روز گذشته پس از اداي احترام در مرقد مطهر امام خميني (ره) در جمع خبرنگاران با اشاره به عملكرد قوه قضائيه در باب عدالت، گفت: كار اصلي قوه قضائيه برقراري عدالت است و خدمات زيادي نيز در اين زمينه صورت گرفته و قضات و سازمان هاي وابسته به قوه قضائيه خدمات زيادي را انجام دادند اما آنچه كه امروز در جامعه ما مي گذرد نسبت به آنچه در دنيا و كشورهاي همسايه وجود دارد به لحاظ انجام مقاصد ارزشي و عدالت اجتماعي قابل مقايسه نيست.وي خاطرنشان كرد: كار مهمي كه دستگاه قضايي توانسته در طي ۲۶ سال انجام دهد، اين است كه توانسته قوانين قضايي اسلامي، مجازات هاي اسلامي، حدود، قصاص، ديه و مسايل حقوقي و احكام فقهي مربوط به قوانين مدني اسلامي را احيا كند، آن هم با حفظ قالب ها و روش هايي كه مورد نياز يك جامعه مدرن و به روز است.
رئيس قوه قضائيه ادامه داد: امروز وقتي قضات به كشورهاي مجاور و يا كشورهاي اروپايي سفر مي كنند و نظام قضايي اسلامي را شرح مي دهند، آنها شگفت زده مي شوند. كشورهاي اسلامي التماس مي كنند قوانين تصويب شده و نظام قضايي ايران را در اختيار آنها قرار دهيم. آنها تصور مي كنند كه ما مباني معيني را در نظام قضايي خود نداريم اما وقتي براي آنها شرح داده مي شود كه چه كارهايي در دستگاه قضايي ايران شكل گرفته، بسيار شگفت زده مي شوند و مي فهمند كه اين نظام داراي مباني حقوق اساسي و بشري خود است.
دري نجف آبادي:
دستگاه قضايي با تخريب كنندگان چهره كانديداها برخورد خواهد كرد
فارس: دادستان كل كشور گفت: دستگاه قضائي در چارچوب وظايف محوله به خود با عناصر مسئله داري كه موجب تخريب چهره ها، تشويش اذهان عمومي و تبليغات غلط و انحرافي شوند، برخورد خواهد كرد و اجازه نخواهد داد تا اين عناصر، انتخابات را از مسير خود خارج كنند. دري نجف آبادي درخصوص دعواهاي جناحي طرفداران كانديداهاي رياست جمهوري گفت: شخصيت كانديداهايي كه در مظان كانديداتوري رياست جمهوري قرار دارند از نزاع و كشمكش و گرايشهاي تند سياسي مبراست اما ممكن است طرفداران آنان از روي غفلت بعضي برخوردهايي كنند كه موجب تشويق اذهان عمومي   شود.
وزير نفت هند:دهلي به توسعه روابطش با ايران ادامه خواهد داد
ايسنا: روزنامه هندوستان تايمز به نقل از وزير نفت هند نوشت كه اين كشور به رغم اختلافات جامعه جهاني درباره ايران به توسعه روابط با ايران خواهد پرداخت.
اين روزنامه چاپ هند به نقل از شانكرا يار، وزير نفت هند كه در واشنگتن صحبت مي كرد ادامه داد: ما از اختلاف نظرات در جهان درباره نحوه برخورد با ايران آگاهيم و قصد داريم پيشرفت كاملي در توسعه روابطمان با ايران در زمينه هيدروكربن داشته باشيم.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا فشاري از سوي آمريكا درباره معامله با ايران به جهت برنامه هسته اي اين كشور وجود دارد يا خير گفت: ما به سوي جبهه اي گسترده حركت مي كنيم، فكر نمي كنم به سادگي در سر راهمان مانع ايجاد شود.
اجراي «طرح ملي ديدار با ايثارگران» در وزارت دفاع
ايسنا: همزمان با دهه مبارك فجر، مسئولان وزارت دفاع و سازمان ها، شركت ها و موسسات تابعه در قالب «طرح ملي ديدار با ايثارگران» به ملاقات خانواده هاي شهدا، آزادگان و جانبازان (بالاي ۵۰ درصد) اين وزارتخانه مي روند. مشاور وزير و مدير امور ايثارگران وزارت دفاع گفت: طرح فوق كه از سوي بنياد شهيد و امور ايثارگران مطرح شده با فعاليت هاي پيشين وزارت دفاع در زمينه چنين ديدارهايي انطباق داشته و در اين وزارتخانه با استقبال گسترده مواجه شده است. سرتيپ دوم پاسدار حميدرضا اسكندري با اشاره به اين كه وزارت دفاع در بازديد از خانواده هاي شهدا و ايثارگران، «وزارتخانه اي پيشرو» به شمار مي آيد، خبر داد: در دهه مبارك فجر نيز براي ستاد وزارت دفاع ۷۴ مورد ديدار در سطح هيات رئيسه وزارت، رياست سازمان عقيدتي سياسي و معاونان وزارت پيش بيني شده است، ضمن اين كه مسئولان سازمان ها، شركت ها و موسسات تابعه نيز چنين ديدارهايي با خانواده هاي شهدا و ايثارگران خواهند داشت.
مديركل اتباع و مهاجرين خارجي: اكثريت آراي
به دست آمده در ايران متعلق به ليست ائتلاف عراق واحد است
ايسنا: مدير كل اتباع و مهاجرين خارجي در كشورمان گفت: طبق آمار غيررسمي، اكثريت قاطع آراي به دست آمده در ايران متعلق به ليست ائتلاف عراق واحد است.
احمد حسيني، مديركل اداره اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور اظهار داشت: با پايان انتخابات مجمع ملي عراق در جمهوري اسلامي ايران خوشبختانه همانگونه كه پيش بيني مي شد، مهاجرين عراقي مقيم كشورمان بالاترين درصد مشاركت را در اين انتخابات داشتند.وي افزود: درصد مشاركت در كشورمان حتي از ميزان مشاركت خود مردم عراق هم بيشتر بوده است.حسيني ادامه داد: در ايران بر اساس برآورد IOM،  ۷۰ هزار عراقي مي توانستند در اين انتخابات شركت كنند كه ۶۱ هزار نفر از آنها، يعني ۸۷ درصد در انتخابات ثبت نام كردند و از اين تعداد نزديك به  ۹۳ درصد يعني ۵۶ هزار و ۵۶۸ نفر آراي خود را به صندوق ها ريختند.درصد مشاركت هم بين اين  ۱۴ كشور و هم در خود عراق بسيار بالا بوده است.مديركل اتباع و مهاجرين خارجي در كشورمان همچنين درباره نتايج برآمده از صندوق هاي اخذ راي كشورمان گفت: در كل ليست، ائتلاف عراق واحد در ايران و عراق بيشترين درصد آراء را به خود اختصاص داده و در كشورمان با توجه به اينكه عمده شركت كنندگان از شيعيان عراقي بودند، مي توان گفت شايد بيش از ۹۵ درصد به ليست مرجعيت راي داده اند ولي تفكيك آن بعدا با اعلام رسمي مشخص خواهد شد.
استراو: ايران  در برگزاري  انتخابات  عراق  همكاري  زيادي  كرد
ايرنا: وزير خارجه  انگليس  در سخناني  در مجلس  اين  كشور، همكاري  ايران  دربرگزاري  انتخابات  عراق  را بسيار مثبت  ارزيابي  كرد.
جك  استراو گفت : با وجود اينكه  هنوز گزارش  رسمي از روند برگزاري انتخابات  عراق  در ايران  توسط سفارت  انگليس  در تهران  به  وزارت  خارجه  ارسال نشده است  اما من  با اطمينان  مي توانم  اعلام  كنم  دولت  ايران  حمايت  بسياري  ازروند برگزاري  انتخابات  عراق  كرد.استراو همچنين  رابطه  ميان  شيعيان  عراق  و ايرانيان  را بسيار مثبت  و سازنده  توصيف  كرد و افزود: شيعيان  در تلاش  هستند تا بهترين  دستاورد را در انتخابات  عراق  داشته  باشند.وزير خارجه  انگليس  برگزاري  اين  انتخابات  را حركتي  به  سوي  آزادي  و دمكراسي  توصيف  كرد.
بوستون گلوب:آمريكا علت ناآرامي در عراق است؛ نه ايران
ايسنا: بوستون گلوب نوشت: بزرگترين تهديد عليه دولت جديد عراق حضور نيروي نظامي آمريكاست.اين روزنامه آمريكايي ادامه داد: بزرگترين تهديد براي دولت جديد عراق از حضور گسترده، همه گير و غالب نيروي نظامي آمريكا به عنوان نيرويي اشغالگر نشأت مي گيرد كه از سوي سفارت آمريكا با كاركناني فراوان كه بيش از هر سفارتي در دنيا در اين مكان نيرو دارد كمك دريافت مي كند.
حضور گسترده نيروي نظامي آمريكا علت اصلي ناآرامي مستمر موجود در عراق است نه روي كار آمدن حكومتي كه مانند ايران باشد.
سرپرست وزارت راه و ترابري: بحث فرودگاه امام از تاو را جدا كرده ايم
ايسنا: محمد رحمتي در جمع خبرنگاران در زمينه  برنامه هايش پس از كسب رأي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي گفت: «سعي مي كنم وزارتخانه را به وظايف اصلي خودش هدايت كنم و بدون حاشيه و علاقه منديهايي كه بعضا گسترده نيست كار را پيش ببرم.»
سرپرست وزارت راه و ترابري اظهار اميدواري كرد كه مجلس بودجه متمركزي را در اختيار وزارت راه قرار دهد تا مديريت بهتري بر روي نقاط حادثه خيز صورت گيرد و اظهار كرد: «از ابتداي امسال نيز بودجه هاي رفع نقاط حادثه خيز به صورت استاني درآمده است.»
رحمتي افتتاح فرودگاه و ارايه  سرويس بهتر به مردم را از جمله اولويت هاي كاري خود خواند و تصريح كرد: «حتما فرودگاه امام راه اندازي خواهد شد. فرودگاه امام هيچ مشكلي ندارد و بحث تاو در مجلس مشخص مي شود و ما بحث فرودگاه امام از تاو را جدا كرده ايم.»
او در زمينه واگذاري امور فرودگاه امام (ره) به بخش خصوصي در صورت رفتن تاو از فرودگاه گفت: در مورد واقعيات صحبت كنيم و نه فرضيات.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |