چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۴ - Feb 23, 2005
امام جعفر صادق(ع): شيعيان ما اهل هدايتند، و اهل تقوي، و اهل خير، و اهل ايمان، و اهل فتح و پيروزي.
اصول كافي ۲ / ص ۲۳۳
امروز با حافظ
بيار نفخه اي از گيسوي معنبر دوست
صبا اگر گذري افتدت به كشور دوست
اگر به سوي من آري پيامي از بر دوست
به جان او كه به شكرانه جان برافشانم
رقابت هوانورد با دختر ميليون دلاري براي اسكار
001038.jpg
مهر: شانس فيلم دختر ميليون دلاري و خالقش كلينت ايستوود براي كسب تنديس اسكار بهترين فيلم وبهترين كارگرداني افزايش يافت.
كارشناسان سينما اعلام كردند كه به رغم رقابت سختي كه ميان اين فيلم و فيلم هوانورد در جريان است به احتمال بسيار دختر ميليون دلاري جوايز را به خانه مي برد.
اين فيلم در۷ رشته نامزد دريافت اسكارشده و اين درحاليست كه فيلم هوانورد در۱۱ رشته به اين مهم دست يافته است.
تام اونيل ، كارشناس سينما در اين مورد مي گويد: اگر شما نگاهي به رقابتهاي اسكار داشته باشيد در مي يابيد كه فيلم هوانورد يكه تازست.
اين اثر در بيشتر رشته ها نامزد اسكارشده و در طول ۲۰ سال گذشته ۱۸ بار فيلم هايي كه بيشترين نامزدها را داشته اند، برنده شده اند. وي در ادامه صحبتهايش مي افزايد: اما حقيقت اين است كه فيلم دختر ميليون دلاري از شانس بيشتري برخوردارست.مضمون فيلم به گونه ايست كه احساسات مردم را برمي انگيزد.
كلينت ايستوود نيز از جمله چهره هاي مورد علاقه رأي دهندگان اسكارست.
اين در حاليست كه ساير كارشناسان سينما نيز شانس فيلم دختر ميليون دلاري را به سبب مضمون احساسي آن زياد پيش  بيني مي كنند.
هيلاري سوانك درفيلم دختر ميليون دلاري، نقش زني را بازي مي كند كه تحت تعليمات مربي اش - با بازي ايستوود - راه ميدان بوكس را در پيش مي گيرد.
بازي اين هنرپيشه درفيلم به گونه اي بود كه بسياري از كارشناسان اعتقاد دارند كه او بي ترديد استحقاق دريافت تنديس اسكاربهترين هنرپيشه را دارد.
از سوي ديگراين نخستين باري نيست كه ايستوود براي يك فيلم، در دو رشته بهترين كارگرداني و بهترين بازيگرنقش محوري مرد نامزد مي شود.
او در سال ۱۹۹۲ نيز براي فيلم نابخشوده به اين مهم دست يافت و تنديسهاي بهترين كارگرداني و بهترين فيلم را به خانه برد.

پليس با عوامل تكثير غير مجاز فيلم ها برخورد مي كند
خبرگزاري فارس: اداره كل توسعه و همكاري هاي سمعي و بصري از برخورد قانوني نيروي انتظامي با عوامل تكثير فيلم هاي سينمايي در حال نمايش خبر داد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري، در اطلاعيه  مذكور تصريح شده است: از آنجا كه به موجب ماده ۲ قانون نحوه مجازات اشخاصي كه در امور سمعي و بصري فعاليت غير مجاز مي كنند، هر گونه فعاليت تجاري در زمينه توليد، توزيع وتكثير نوارهاي صوتي و تصويري مستلزم اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي باشد، لذا از نظر اين اداره كل عوامل تهيه، تكثير و توزيع كپي فيلم هاي سينمايي ايراني در حال نمايش و نيز محصولات موسسات ويدئو رسانه كشور، متهم به ارتكاب عمل مجرمانه بوده و براساس تبصره يك همين ماده قانوني، نيروهاي انتظامي موظف به برخورد با اينگونه افراد و مراكز هستند.
در صورت شناسايي عوامل اصلي و پشت پرده اين گونه اعمال بزهكارانه از سوي نيروهاي انتظامي حق تهيه كنندگان سينماي ايران و مديران موسسات ويدئو رسانه به عنوان دارندگان حقوق ويديويي آثار ايراني و خارجي براي طرح شكايت نزد محاكم قضائي جهت جبران خسارات وارده عليه خاطيان محفوظ است.
در پايان اين اطلاعيه از ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سراسر كشور خواسته شده است با شناسايي مراكز متخلف عرضه، مراتب را به دادسراهاي شهرستان محل وقوع جرم رسما گزارش كنند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
اعترافات جورج بوش پيش از رئيس جمهور شدن
دوشنبه شب شبكه تلويزيوني «سي بي اس» آمريكا نوار اعترافات جورج بوش پيش از رئيس جمهور شدنش را پخش كرد. اين اعترافات در دو سه روز پيش از پخش از اين شبكه، به صورت خبر در روزنامه ها چاپ شده بود. بوش اين مطالب را در يك گفت و گوي خودماني با يكي از دوستانش مطرح كرده بود، غافل از اين كه دوست قديمي او با ضبط صوت بغلي كه در جيب داشت آنها را ضبط مي كند، چرا؟. معلوم نيست. طبق اين نوار، بوش به استفاده از مواد مخدر «ماري جوانا» اعتراف كرده بود. اين نوار همچنين اختلاف نظر فعلي او با آن زمان در زمينه همجنسبازان را نشان مي دهد. وي فعلاً از مخالفان شديد اين گناه است زيرا كه مي خواهد از حمايت روحانيون مسيحي برخوردار باشد. در اين مكالمه بوش نسبت به نقاط قوت سناتور مك كين (جمهوريخواه) كه در افكار عمومي از آن صحبت مي شود ترديد كرده است. ضبط نوار كه توسط «داگلاس ويد» صورت گرفته مربوط به سال ۱۹۹۸ (هفت سال پيش است). سخنگوي كاخ سفيد، بدون اظهار نظر درباره محتواي اين نوار گفته است كه جورج بوش تصور مي كرد كه «ويد» هميشه دوست او خواهد بود كه با وي بدون پرده پوشي و رعايت ملاحظات سخن مي گفت و باور نمي كرد كه حرف هاي محفل دوستانه ضبط شوند.
پيراهن ۳ دلاري ۴۸ دلار
يك آمريكايي كه در آستانه رويداد «سونامي» براي گذراندن تعطيلات خود به سريلانكا رفته بود در نامه به سردبير چند روزنامه نوشته است: چيزي كه مرا بيش از اين رويداد مرگبار شگفت زده كرد، تفاوت بهاي يك پيراهن بود. پيش از آغاز سفر، يك پيراهن كه مارك يك كارخانه قديمي پيراهن دوزي آمريكا را داشت از يك فروشگاه به مبلغ ۴۸ دلار خريداري كردم. پس از رفتن به خانه و باز كردن پيراهن و خواندن برچسب چگونگي شستشوي آن ديدم كه نوشته اند: ساخت سريلانكا. با همان پيراهن به سريلانكا رفتم. هتل يك طبقه محل اقامت من واقع در ساحل جنوب شرقي اين كشور، در پي وقوع سونامي پر از آب شد و پيراهن و لباس هاي ديگر مرا كثيف و آلوده كرد. دو روز بعد به بازار رفتم تا پيراهن بخرم، عيناً همان پيراهن را (البته بدون مارك كارخانه قديمي آمريكايي) به ۳ دلار خريداري كردم. فروشنده، وقتي تعجب مرا ديد گفت كه در اينجا هر ماركي را كه بخواهيد، روي پيراهن ها مي زنيم. در بازگشت به آمريكا، كنجكاوي مرا واداشت كه به فروشگاه هاي پوشاك سر بزنم و مارك لباس ها را ببينم، حتي يكي از آنها دوخت آمريكا نبود، همه از ويتنام، مغولستان، هندوراس، سريلانكا، اردن، پاكستان، بنگلادش، بوتسوانا و... وارد شده بود. بهترينشان ساخت چين بود. مديران فروشگاه گفتند كه سال هاست پوشاك ساخت آمريكا حكم كيميا پيدا كرده زيرا كه با كارگر ساعتي ۲۵ دلار نمي تواند با جنس خارجي رقابت كند و همان كارخانه هاي سابق، اينك شده اند وارد كننده و مارك خود را روي اجناس مي زنند. ما ۱۵ تا ۳۰ درصد سود مي بريم و بقيه منافع (۲۷ دلار در هر پيراهن) سود واردكننده و عوارض گمركي و ماليات غير مستقيم دولت فدرال و دولت محلي است، به علاوه خريدار هم هنگام خريد بايد ماليات مستقيم (برحسب ايالت، ۴ تا ۸ درصد بهاي فروش) آن را بپردازد. تازه فهميدم كه سال ها غفلت كرده بودم برچسب كوچك ساخت پوشاكي را كه مي خريدم بخوانم و نسبت به گرانفروشي آنها، آن هم تا ۱۵ برابر بهاي اصلي اعتراض كنم.
تفسير رفراندم اسپانيا
رسانه هاي اروپايي در تفسير انتخابات اخير اسپانيا نوشته اند كه باز هم اكثريت اسپانيايي ها نسبت به مشاركت در رأي گيري بي اعتنايي كردند و در رفراندم قانون اساسي اتحاديه اروپا تنها ۴۲ درصد واجدين شرايط شركت كرده بودند كه ۱۷ درصد همان ها هم رأي منفي داده اند. در انتخابات گذشته هم تنها ۴۵ درصد اسپانيايي ها شركت كرده بودند. اسپانيايي ها مانند ساير اروپايي ها از روش هاي انتخاباتي كه با افكار نظريه پردازان دمكراسي متفاوت شده است ناراضي شده اند و اين عدم رضايت را به صورت بي اعتنايي نسبت به انتخابات نشان مي دهند. رأي دهندگان اروپايي بارها گفته اند كه نامزدها را ديگران تعيين مي كنند و تصميمات را خودشان در اطاق هاي بسته مي گيرند و سپس به آنان مي گويند كه بياييد رأي دهيد.

پاسخ به پرسش پزشكي
منافع تخمه آفتابگردان
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا درست است كه تخمه آفتابگردان قند خون را پايين مي آورد؟ او پاسخ داده است كه براي تخمه آفتاب گردان خواص متعدد بيان داشته اند كه به ثبوت هم رسيده اند از جمله پايين آوردن نسبي و محدود قند خون، تأمين ويتامين «اي» (به شرطي كه به صورت خام مصرف شود)، جلوگيري از تورم و التهاب كيسه هاي هوا در ريه ها، كاهش عوارض تورم مفاصل، افزايش پيشاب (دفع سريع مواد زائد در جريان خون) و... با وجود اين، مصرف آن به بانوان حامله و شيرده توصيه نمي شود.

جواد هاشمي:
تلويزيون به دليل نداشتن بودجه سريالي براي ماه محرم نساخت
جواد  هاشمي گفت: با توجه به ارتباطي كه با شبكه هاي مختلف تلويزيون دارم، بايد اشاره كنم كه شبكه ها به دليل نداشتن بودجه كافي كاري براي محرم ارائه نكردند.
جواد  هاشمي، بازيگر و كارگردان مجموعه هاي تن ها و افسون گفت: من خيلي تعجب كردم كه امسال فقط از شبكه تهران سريالي جديد با عنوان غريبانه مختص به اين ايام پخش شد، البته فكر مي كنم بخش عمده اين مساله به بودجه برمي گردد، چرا كه اكثر شبكه ها به دليل نداشتن بودجه كافي كاري براي محرم ارائه نكردند.وي در پاسخ به اين سوال كه آيا صحبت هاي شما بر اساس آماري از صدا و سيما است يا خير، گفت: خير، صحبت هاي من براساس آمار نيست، بلكه با توجه به ارتباطي كه با شبكه هاي مختلف دارم، اين مساله را عنوان مي كنم.

برگي از تاريخ
شكست قوم آوار از ايران
۲۳ فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۸۸۴ «هيرام ماكسيم» ، تكنيسين آمريكايي كه در لندن كار مي كرد اختراع خود «تيربار» را به معرض نمايش گذارد كه مي توانست هر دقيقه تا ۶۰۰ گلوله شليك كند. اختراع ماكسيم كه سلاح مرگبار نام گرفت تلفات در جنگ را بيش از گذشته كرد. بسياري از دولت ها پس از آگاه شدن از اختراع ماكسيم در صدد به دست آوردن تيربار برآمدند و مهندسان خود را تشويق به ساختن آن كردند. در سال ۱۸۸۴ طلاق بار ديگر در فرانسه قانوني شد. انقلاب فرانسه در دهه آخر قرن ۱۸ طلاق را آزاد كرده بود كه بعداً بر اثر فشار كليساي كاتوليك دوباره ممنوع شده بود. در سال ۱۳۳۲ هجري دستگاه قضايي ارتش براي «اميرمختار كريم پور شيرازي» تقاضاي مجازات اعدام كرد. كريم پور كه پس از براندازي ۲۸ مرداد خود را پنهان كرده و دو ماه بعد دستگير شده بود در روزنامه اش از وجود فساد ميان بستگان شاه مطلب نوشته و با واژه هاي صريح وي را مورد اهانت قرار داده بود. بعداً اعلام شد كه كريم پور در زندان آتش گرفته و سوخته است! در سال ۱۹۶۳ دولت شوروي رسماً اعلام كرد كه هرگونه حمله نظامي به كوبا را به منزله حمله به خاك خود تلقي خواهد كرد. همان روز نسخه اي از اين اعلاميه به دولت آمريكا تسليم شد.
اينك برگ امروز: واحد هاي مرزباني ايران در منطقه سيردريا (سيحون) در يك جنگ يك روزه كه ۲۲ فوريه سال ۵۶۰ ميلادي روي داد قوم «آوار» را كه در استپ هاي ميان «آلتايي» و «تي ان شان» به سر مي بردند و قصد مهاجرت به آسياي ميانه ايران را داشتند شكست دادند و مسير آنان را به سوي اروپا (روسيه امروز) منحرف ساختند. آوارها سال بعد تلاش كردند تا از دربند قفقاز بگذرند و وارد ايران شوند كه در اينجا هم از سپاهيان وطن به فرماندهي اسپهبد گيو شكست خوردند و متواري اروپا شدند كه قرن ها اين قاره مورد تاخت و تاز آنان قرار داشت تا سر انجام «شارلماني» آنان را سركوب كرد و اسكان داد.
www.iranianshistoryonthisday.com

جشن ملي فرهنگ و هنر در دانشگاه هاي سراسر كشور برگزار مي شود
جشن ملي فرهنگ و هنر اواخر ارديبهشت ماه در ۶۳ دانشگاه سراسر كشور برپا مي شود.
به گزارش خبرنگار سينا اين جشن شامل ۹ فستيوال جداگانه در بخش هاي تئاتر، شعر و داستان، موسيقي، تجسمي، فرهنگي - اجتماعي، فيلم، عكس، قرآن و صنايع دستي است.
اين فستيوال در سه روز اوليه خود در دانشگاه هاي محلي ۵ منطقه كشوري شمال، جنوب، شرق، غرب و مركز برگزار مي شود، سپس آثار منتخب براي نمايش و داوري نهايي به تهران فرستاده مي شود.
اين فستيوال كه توسط مجامع كانون هاي فرهنگي هنري دانشجويان سراسر كشور برگزار مي شود با هدف نمايش توانمندي هاي دانشجويان و تمركز زدايي و حضور دانشجويان شهرستاني در عرصه هاي هنري كشور خواستار حضور تمام دانشجويان سراسر كشور شده است.
مجامع كانون هاي فرهنگي هنري دانشجويان سراسر كشور از سال ۷۹ فعاليت رسمي خود را آغاز كرده است و اكنون بيش از ۳۲ هزار عضو دانشجو در سراسر كشور دارد.
علاقمندان براي شركت در اين فستيوال آثار خود را مي توانند به امور فرهنگي دانشگاه هاي خودشان بفرستند.

فرانسه پخش برنامه هاي شبكه تلويزيوني سحر را ممنوع كرد
ايرنا: شوراي عالي برنامه هاي راديو تلويزيوني فرانسه «سه.اس.آ» با صدور حكمي برنامه هاي شبكه ماهواره اي جمهوري اسلامي ايران «سحر ۱» را كه از طريق ماهواره «يوتل ست» براي فرانسه و اروپا پخش مي شود، ممنوع اعلام كرد.
شبكه ماهواره اي سحر متهم به پخش برنامه هاي «يهود ستيزانه» شده است.
اين شورا چندي پيش نيز در اقدام مشابهي پخش برنامه هاي تلويزيوني شبكه «المنار» وابسته به حزب الله لبنان را در اين كشور ممنوع كرد.
معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت ارشاد اعمال محدوديت پخش برنامه هاي شبكه ماهواره اي «سحر ۱» در فرانسه و اروپا را محكوم كرد.
دكتر «سيد محمد صحفي» تصريح كرد: اعمال محدوديت براي يك رسانه فراگير با تكيه بر قرائتي مخدوش از اصل آزادي بيان، نشانگر تناقض در ديدگاه ها و رويكردهاي جهان رسانه اي غرب نسبت به مقوله آزادي است.

بهارستان
اي عزيز! هر كس داند كه عشق كدام است و عاشق كيست. در اين راه مرد بايد بود.
مناجات نامه _ خواجه عبدالله انصاري

پس از حدود ۴ ماه تصوير برداري
هتل پاپلي روي ميز تدوين قرار گرفت
مجموعه تلويزيوني «هتل پاپلي» به كارگرداني محمد تقي رنجبر در مرحله تدوين قرار گرفته است تا براي پخش در سال آينده آماده شود.
حسن ميرچولي، تهيه كننده سريال در گفت و گو با خبرنگار تلويزيوني مهر ضمن اعلام اين خبر گفت: تدوين اين اثر از اواخر بهمن ماه امسال به وسيله مهدي مهرنيا آغاز شده و چون تعداد قسمت هاي اين سريال زياد است، تدوين آن حدود ۳ ماه وقت مي برد.
ما مجموعه را براي پخش در تابستان سال آينده آماده مي كنيم.
بيش از ۱۶۰ بازيگر در سريال هتل پاپلي به ايفاي نقش پرداخته اند كه بخشي از آنها را بازيگران حرفه اي تشكيل مي دهند و تعدادي از بازيگران بومي نيز براي فعاليت در اين مجموعه به كار گرفته شده اند.
محسن زهتاب، اميد زندگاني، مژگان مينايي، مهرداد نظري، سياوش مفيدي، حسين رجايي، فلور نظري، علي يعقوب پور، علي ابوالحسني، مهدي سعادت پور،
روح الله مفيدي، ابراهيم آبادي، گيتي معيني، ساقي زينتي، فاطمه طاهري و بيژن پيشدادي در اين مجموعه به ايفاي نقش مي پردازند.
مجموعه تلويزيوني هتل پاپلي كه در قالب ۳۴ قسمت ۴۵ دقيقه اي توليد خواهد شد كار مشتركي از گروه خانواده و گروه اجتماعي شبكه يك سيما و صدا و سيماي مركز مازندران است.
لازم به ذكر است پاپلي به زبان محلي به مفهوم پروانه است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بي رنگي
از شاخه درخت يك قنديل يخ كوچك به اندازه يك كف دست آويزان شده بود و با پرتوي خورشيد مثل آينه مي درخشيد.
از پشت قنديل به دامنه وسيع كوهستان نگاه كردم. تصوير عجيب و بزرگي نمايان بود.
دوباره نگاه كردم دامنه كوهستان به آن بزرگي، در دل كوچك بي رنگ و صيقلي قنديل كوچك جا شده بود!
و من آن روز راز دل يك رنگ و صيقلي را فهميدم.
مريم رضايي

گشتي در دنياي خبرها
سرقت استخر
اسلو: استخر خصوصي يك خانواده از نروژ به سرقت رفت.اين خانواده ۲۰ سال قبل اين استخر پلاستيكي و تجهيزات آزاد رادر خانه تابستاني خود نصب كرده بودند كه چند روز قبل با مراجعه به اين خانه متوجه شدند كه استخر منزلشان به سرقت رفته است.به گفته پليس، تاكنون سابقه نداشته كه استخر يك خانه به سرقت برود.
تشويق به بچه دار شدن
هنگ كنگ: مقامات هنگ كنگ بار ديگر از شهروندان درخواست كرده اند حداقل صاحب سه فرزند بشوند.به گفته مقامات هنگ كنگ، براي اينكه نرخ رشد جمعيت اين كشور مثبت باشد هر خانم بايد به طور متوسط سه فرزند داشته باشد.
با توجه به افزايش جمعيت سالمندان در اين كشور، بيم آن مي رود كه در آينده نيروي كار جوان براي تأمين هزينه هاي زندگي سالمندان وجود نداشته باشد.
مأموران وظيفه شناس
ژوهانسبورگ: دو مأمور پليس در آفريقاي جنوبي به دليل تعقيب چند سارق مسلح با ۴۵ دقيقه تأخير در مراسم عقد خود حاضر شدند.اين زوج جوان كه هر دو افسر پليس بودند عازم كليساي محل انجام مراسم عقد خود بودند كه ناگهان در طول مسير با سه سارق مسلح مواجه شدند. به همين دليل ترجيح دادند به تعقيب اين سارقان بپردازند و ديرتر به كليسا برسند.به هر حال پس از نيم ساعت تعقيب و گريز، عروس و داماد موفق به دستگيري سارقان شدند و با ۴۵ دقيقه تأخير به كليسا رسيدند.
مالكيت تلفن همراه از كودكي
هنگ كنگ: بيش از يك چهارم صاحبان تلفن همراه در چين زير ۱۳ سال سن دارند. براساس نظر سنجي صورت گرفته، ۶۷ درصد شهروندان زير ۱۸ سال صاحب تلفن همراه هستند كه يك چهارم آنها زير ۱۳ سال و ۱/۵ درصد زير ۶ سال سن دارند.همچنين ۸۰ درصد افراد زير ۱۸ سال گوشي هاي نو و تنها ۲۰ درصد گوشي هاي دست دوم خريداري مي كنند.در هنگ كنگ، ۸۶ درصد مردم صاحب يك يا چند خط تلفن همراه هستند.
سقوط آزاد در ۹۶ سالگي
واشنگتن: يك پيرمرد ۹۶ ساله به عنوان پيرترين مرد جهان سقوط آزاد انجام داد. اين پيرمرد كه براي انجام سقوط آزاد تنها ۵ ساعت تمرين كرده بود از داخل يك هواپيما با چتر نجات بيرون پريد كه در حين فرود روي زمين به شدت از ناحيه كتف صدمه ديد.
با اين حال نام وي به عنوان پيرترين مرد جهان كه سقوط آزاد انجام داده است، در كتاب ركوردهاي گينس ثبت شد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸ و ۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۱۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۴۱ دقيقه

گل و گياه
آگاو
001035.jpg
نام علمي:Agave americana
خانواده:AGAVACEAE
اين گياه كه به بلندي و گستردگي ۲ متر مي رسد داراي برگهاي روزت دندانه دار است.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك معمولي گلداني مخلوط با كمي رس يا لوم نياز دارد. در فصل زمستان ندرتاً آبياري شده و در دماي ۱۰- ۵ درجه سانتي گراد قرار گيرد. گياه را در پاييز به مكاني روشن و خنك درون منزل انتقال دهيد تا دوره استراحت خود را بگذراند. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر و پاجوش در بهار يا تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |