چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۴ - Feb 23, 2005
وزارت كار اعلام كرد
عيدي و پاداش كارگران بين۲۱۲تا۳۱۸ هزار تومان
گروه اقتصادي: وزارت كار و امور اجتماعي ميزان عيدي و پاداش كارگران در سال جاري را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت كار و امور اجتماعي، براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي كليه كارفرمايان كارگاه هاي مشمول قانون كار مكلفند به هر يك از كارگران خود نسبت به يك سال كار، معادل ۶۰ روز آخرين مزد به عنوان عيدي و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختي از اين بابت به هر يك از كاركنان نبايد از معادل هر روز حداقل مزد روزانه قانوني تجاوز كند. براين اساس، حداقل عيدي و پاداش سال جاري ۲۱۲ هزار تومان و حداكثر ۳۱۸ هزار تومان است.
همچنين مبلغ پرداختي به كاركناني كه كمتر از يك سال در كارگاه كار كرده اند بايد به مأخذ ۶۰ روز مزد نسبت ايام كاركرد در سال محاسبه گردد.

عدم استقبال از سيم كارتهاي اعتباري
فارس:بهاي سيم كارت تلفن همراه با وجود اينكه ثبت نام تلفن هاي اعتباري آغاز شده است ثابت ماند و بازار وسايل ارتباطي همچنان افزايش قيمت خود را به روزهاي آتي و ايام عيد نوروز موكول كرد.
ناآشنا بودن با شرايط مكالمه، شارژ مجدد و گران بودن نرخ پالس تلفن هاي اعتباري موجب شده تا بسياري از متقاضيان تلفن هاي اعتباري چندان استقبالي از اين سيم كارت ها نشان ندهند.
بنابراين گزارش، بهاي سيم كارت صفر تلفن همراه امروز در بازار وسايل ارتباطي ۹۰۰ هزار تومان بود كه نسبت به روز گذشته تغييري نداشت.
سيم كارت كاركرده تلفن همراه نيز ۸۸۰ هزار تومان معامله شد.

بليت قطار از ۹ اسفند و اتوبوس از ۸ اسفند پيش فروش مي شود
قيمت بليت قطار و اتوبوس در ايام نوروز
افزايش نخواهد يافت
001014.jpg
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: ديروز مسئولان و مقامهاي وزارت راه و ترابري پس از روي كار آمدن محمد رحمتي، وزير جديد راه و ترابري، روز پركاري را پشت سر گذاشتند. به نظر مي رسد باتوجه به تغيير و تحولات جديد هنوز هماهنگي لازم بين بخشها و سازمانهاي زيرمجموعه اين وزارتخانه براي تصميم گيري ايجاد نشده است.
صبح ديروز مديران عامل شركتهاي حمل و نقل جاده اي و ريلي در دو جلسه جداگانه با خبرنگاران به تشريح قيمت، زمان و چگونگي پيش فروش بليت هاي نوروزي پرداختند.
خبرگزاري مهر بعد از ظهر ديروز خبري را به نقل از وزير راه و ترابري مبني بر عدم افزايش قيمت بليت اتوبوس، قطار و هواپيما در ايام نوروز مخابره كرد. مهر همچنين به نقل از يك مقام آگاه افزوده است: موضوع عدم افزايش قيمت بليت به سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، شركت قطارهاي مسافربري رجا و سازمان هواپيمايي كشوري ابلاغ شده است.
هر سال در ايام نوروز با هدف فراهم كردن تسهيلات بيشتر براي جابجايي مسافر قيمت بليت اتوبوس و قطار افزايش مي يابد كه براساس مصاحبه وزير، اين اقدام در سال جاري در راستاي قانون مهار تورم در سال آينده انجام نمي شود.
اين در حالي است كه مديركل حمل و نقل كالا و مسافر سازمان راهداري و جاده اي كشور خبراز افزايش ۲۰ درصدي نرخ بليت اتوبوس در ايام نوروز داده و پيش از آن مديرعامل شركت رجاء نيز اين احتمال را مطرح كرده بود گرچه بعداً افزايش قيمت بليت قطار با پرداخت يارانه توسط دولت منتفي اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما پيش فروش بليت هاي نوروزي قطارهاي مسافربري از ۹ اسفند و بليت اتوبوس از ۱۸ اسفند ماه جاري آغاز خواهد شد.
مديرعامل شركت رجاء در زمينه زمان و چگونگي پيش فروش بليت قطارهاي مسافربري گفت: پيش فروش اين بليت ها از ۶ صبح روز ۹ اسفند از طريق آژانس ها و ۱۰ درصد به صورت فروش اينترنتي از ساعت ۲ بامداد همان روز براي كساني كه داراي كارت پول بانك سامان بوده و حداقل تا ۷ اسفند به عضويت شبكه پيش فروش بليت قطار از طريق سايت اين شركت درآمده اند، آغاز خواهد شد.
پورسيدآقايي با اشاره به اين كه به منظور نظارت بر فروش بليت نمايندگان رجاء از ۵ صبح روز ۹ اسفند در كليه مراكز فروش با ارايه رسيد و شماره به افراد داخل صف از آنها ثبت نام خواهند كرد افزود: صدور بليت گروهي در اين ايام ممنوع است و براي هر متقاضي صرفاً يك كوپه و حداكثر به تعداد اعضاي خانواده با ارائه شناسنامه سرپرست بليت صادر مي شود و پيش فروش بليت فقط با رؤيت شناسنامه و كارت هاي شناسايي معتبر عكس دار امكان پذير است. وي گفت: براي جلوگيري از تخلف در فروش بليت هاي اينترنتي و بازار سياه نيز هر كارت مالي تنها قادر به خريد ۲۰۰ هزار تومان بليت خواهد بود و بليت مسافران در ايستگاه قطار با كارت شناسايي معتبر كنترل و در صورت عدم تطبيق مسافر بدون بليت تلقي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما همچنين مديركل حمل و نقل كالا و مسافر سازمان راهداري با اعلام اين كه پيش فروش بليت اتوبوس از ساعت ۳۰/۸ روز ۸ اسفند آغاز مي شود، خبر از افزايش ۲۰ درصدي قيمت آن در ايام نوروز داد و اين افزايش را مطابق روال سال هاي گذشته دانست. به اين ترتيب با مصاحبه وزير، اين افزايش قيمت نيز وجود نخواهد داشت.
شهرام آدم نژاد با اشاره به اين كه ۹۰ درصد حمل و نقل مسافر در كشور از طريق جاده صورت مي گيرد، گفت: براي سفرهاي نوروزي در سال جاري نيز ستاد ويژه طرح سفرهاي نوروزي از ۲۵ اسفند ۸۳ تا ۱۵ فروردين سال آينده فعاليت خواهد كرد.
وي پيش فروش بليت اتوبوس را با ارائه كارت شناسايي معتبر اعلام كرد و گفت: پيش بيني مي شود در ايام نوروز ۲۳ تا ۲۵ ميليون نفر مسافر از طريق جاده ها جابه جا شوند كه اين كار با استفاده از ۶۶ هزار دستگاه وسايل حمل و نقل عمومي مسافر (ميني بوس، اتوبوس و سواري) صورت مي گيرد.
همچنين مديركل حمل و نقل پايانه هاي استان تهران نيز با اعلام افزايش ۱۰ درصدي مسافران نوروزي در سال جاري در زمينه نحوه پيش فروش بليت اتوبوس در اين ايام گفت: پيش فروش بليت اتوبوس در تهران در ۱۱ مركز و در داخل شهر انجام مي شود و نماينده سازمان راهداري بر نحوه فروش بليت در اين مراكز نظارت خواهد داشت. همچنين امسال هركس نياز به بليت داشته باشد حتماً قادر به تهيه آن خواهد بود و در صورتي كه متقاضيان نتوانستند بليت تهيه كنند مي توانند از طريق تماس با شماره تلفن هاي ۸۹۲۱۵۰۳ و ۸۸۹۰۴۷۲ نسبت به تهيه بليت اقدام كنند.

اجرا نشدن هيچ يك از بندهاي طرح جامع سيمان
فارس: رييس كميته صنعت مجلس از عدم اجراي بندهاي طرح جامع سيمان از سوي مجموعه هاي دولتي انتقاد كرد.سيد محمود ابطحي تاكيد كرد: براساس تجربه و تصميم جديد دولت مبني بر اينكه انجمن صنفي سيمان وظيفه خواهد داشت تا توليد و توزيع سيمان را در بازار متعادل كند، مي توان اميدوار بود كه تنش در بازار سيمان كاهش يابد.

ديپلماسي گاز بين ايران، هند و پاكستان
رايزني هاي سياسي اقتصادي
براي انتقال گاز ايران به پاكستان و هند شدت گرفت
شركت هاي هندي تا ۵ ميليارد دلار در ايران سرمايه گذاري مي كنند
گروه اقتصادي: درحالي كه در روزهاي اخير ديپلماسي اقتصادي براي اجراي طرح خط لوله صادرات گاز ايران به هند از طريق پاكستان شدت گرفته است پس از سفر خرازي به دهلي، شوكت عزيز نخست وزير پاكستان وارد تهران شد و قرار است به زودي ماني شانكارآيار وزير نفت هند نيز به تهران سفر كند.به گزارش خبرنگار ما برخي منابع با تأكيد بر محور بودن مسائل اقتصادي از جمله خط لوله صادرات گاز در مذاكرات خرازي با مقامات هندي رويكرد ايران را كسب حمايت هند براي حل و فصل مسئله اتمي قلمداد كرده اند.اين در حالي است كه برخي منابع هدف مذاكرات شوكت عزيز نخست وزير پاكستان را در تهران پيچيدگي راه حلي براي كاهش تنش در سياست خارجي ايران با آمريكا دانسته اند درحالي كه گفته مي شود پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان به منظور گسترش روابط اقتصادي و كسب فرصت براي تأمين انرژي و درآمد از خط لوله صادرات گاز ايران به هند و شرق آسيا نخست وزير خود را به اين سفر اعزام كرده است.
در حاشيه سفر خرازي به هند اعلام شد كه سه شركت بزرگ خصوصي هند طرح سرمايه گذاري براي احداث كارخانه فولاد و نيروگاه در ايران را در دست تهيه دارند و ميزان سرمايه گذاري شركت هاي هندي در ايران به ۵ ميليارد دلار برآورد مي شود.
به گزارش خبرنگار ما در جريان سفر كمال خرازي وزير خارجه كشورمان به دهلي نو و در حاشيه هشتمين كميسيون مشترك اقتصادي دو كشور سفير هند در تهران با اعلام اين خبر افزود، شركت هاي «ايسار» ، «تاتا» و «آرادپي جي» از جمله بزرگترين شركت هاي صنعتي خصوصي در هند قصد دارند با دريافت اعتبارهايي از سوي دولت هند تا ۳۲۰ ميليون دلار در زمينه توليد فولاد و برق در ايران سرمايه گذاري كنند.شركت «ايسار» و «تاتا» به زودي طرح احداث كارخانه فولاد در بندرعباس را نهايي خواهند كرد و احداث يك نيروگاه براي توليد و فروش برق نيز در حال بررسي است.علاوه بر اين مراحل نهايي سرمايه گذاري ۸۵۰ ميليون دلاري هند در زمينه احداث خط آهن در ايران نيز در حال نهايي شدن است. سرمايه گذاري بخش خصوصي هند در زمينه مهندسي و خدمات نيز تا ۲۰۰ ميليون دلار در ايران در حال انجام است. پيش از اين ايران و هند در زمينه خريد گاز مايع از ايران به ارزش ۲/۱ ميليارد دلار در سال كه مدت آن ۲۵ سال است توافق كرده اند. علاوه بر اين، مذاكرات براي مشاركت شركت نفت هند با شركت پتروپارس براي توليد گاز مايع در يكي از فازهاي پارس جنوبي نيز مراحل نهايي خود را طي مي كند.در سفر وزير خارجه كشورمان به دهلي اعلام شد كه تسهيلات ويژه اي براي اقامت و ويزاي سرمايه گذاران هندي پيش بيني شده است.خرازي در اين سفر همچنين از امكان ايجاد شركت هاي مشترك ايراني و هندي با استفاده از تسهيلات صندوق ذخيره ارزي براي بخش خصوصي سخن گفته است.
مبادلات تجاري ايران و هند در سال گذشته ميلادي از ۳ ميليارد دلار فراتر رفته است.
در حالي كه در سفر اخير وزير خارجه كشورمان در زمينه احداث خط لوله صادرات گاز از طريق پاكستان به هند نيز مذاكره شده است. برخي منابع هندي به نقل از مقام هاي اين كشور تأكيد كرده اند كه مقدمات احداث اين خط لوله آماده است و به مطالعات فني نياز دارد.اين در حالي است كه شوكت عزيز نخست وزيرپاكستان براي مذاكره در اين زمينه به تهران سفر كرده است و ماني شانكارآيار وزير نفت هند نيز قرار است به زودي به همراه يك هيأت كارشناسي به تهران سفر كند.

تقاضاي تحقيق از روند خصوصي سازي به هيأت رئيسه مجلس ارائه مي شود
رئيس سازمان خصوصي سازي: استقبال مي كنيم
گروه اقتصادي: افروز پور هاشمي: پس از موفقيت برخي نمايندگان پيگير مجلس پيرامون اجرايي شدن طرح تحقيق و تفحص از صنعت خودرو اين بار عده اي از نمايندگان پيشنهاد تحقيق و تفحص از روند خصوصي سازي را مورد توجه قرار داده اند. هم اكنون تقاضاي اين نمايندگان آماده ارائه به هيأت رئيسه مجلس است.سيد جلال حسيني كه عضو كميسيون اقتصادي مجلس است در اين زمينه مي گويد: با توجه به برخي ابهامات موجود در نحوه قيمت گذاري ها و احتمال تباني بين برخي مديران با خريداران تقاضاي فوق را تهيه كرده ايم.
وي مي افزايد: با اجرايي شدن اين طرح در تلاشيم تا رانت هاي داده شده در روند خصوصي سازي را بررسي كنيم.
هيچ تخلفي نداشتيم
رئيس سازمان خصوصي سازي در واكنش به اين طرح مي گويد:البته طي ۹ ماهه سال جاري هر گونه واگذاري كه انجام شده و مزايده هايي كه صورت گرفته تمامي منطبق بر قانون بوده  اند و ما در هيچ مورد تباني، تخلف و كوتاهي نداشته ايم. وي قيمت گذاري هاي انجام شده را نيز مبتني بر نرم قانوني مي داند و مي گويد: به نظر مي رسد اين درخواست تحقيق و تفحص مربوط به واگذاري شركت آونگان باشد، اما اگر كلي هم باشد از آن استقبال مي كنيم.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ما كه اشكال وارده بر واگذاري شركت آونگان چه بوده است اظهار مي كند: عده اي مي گويند آن ميزان سهامي كه بايد به كارگران واگذار مي شد واگذار نگرديده است. اين در حاليست كه هنگام تحويل گرفتن شركت آونگان ۳۳ درصد سهامي كه مربوط به دولت بوده است تماماً به كارگران واگذار شده و حتي به نظر مي رسد واگذاري هاي پيش از تأسيس سازمان خصوصي سازي نيز مشكلي نداشته باشد.
در سال جاري هنوز كل پيش بيني درآمد دولت در بودجه سال جاري از محل خصوصي سازي كه معادل ۲۲۰۰ ميليارد تومان تعيين شده هنوز تحقق نيافته است. اين در حالي است كه ميزان رقم خصوصي سازي براي سال آينده در بودجه ۸۴ معادل ۳۰ هزار ميليارد ريال تعيين شده است.
به گفته مسئولان سازمان خصوصي سازي تاكنون حدود يك پنجم از درآمدهاي خصوصي سازي تأمين شده است و قرار است در ماه جاري كه زمان افت طبيعي قيمت ها به دليل فرا رسيدن تعطيلات سال نو است و پيش از اين نيز بورس با كاهش دائمي شاخص ها مواجه بوده بخش عمده خصوصي سازي هاي سال جاري انجام شود.

گفت وگوي امروز
سازمان تأمين اجتماعي بيمه قاليبافان را در اولويت قرار نداده است
گروه اقتصادي: بيمه قاليبافان از دغدغه هاي اين قشر زحمتكش جامعه است. فرآيند فعلي بيمه قاليبافان با استقبال چندان آنان مواجه نشده و از سوي ديگر پرداخت هزينه بيمه براي قاليبافان بالاتر از ۵۰ سال از مشكلات اجراي طرح مذكور است.
با فيض الله عرب سرخي معاون وزير بازرگاني و رئيس مركز ملي فرش ايران پيرامون وضعيت كنوني بيمه قاليبافان و روند آتي اين طرح گفت وگو كرده ايم.
***
* علت كندي روند اجراي طرح بيمه قاليبافان با وجود تأكيد مسئولين امر چيست؟
- گرچه طرح بيمه قاليبافان از حدود ۳ سال پيش تصويب شده و سازمان مديريت نيز هر ساله اعتباري را براي اين موضوع در اختيار سازمان تأمين اجتماعي قرار داده اما به دليل آنكه اساسا متولي مشخصي پيگير تحقق اين امر نبوده و در اولويت هاي سازمان تأمين اجتماعي نيز قرار نگرفته تعداد محدودي از قاليبافان تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند. براساس آخرين آمارهاي سازمان تأمين اجتماعي از يك ميليون و ۸۰۰ هزار فرش باف كشور تنها عده محدودي حدود ۱۴ هزار نفر تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند. گرچه ممكن است افرادي خارج از بيمه قاليبافان تحت پوشش باشند اما در قالب قانون بيمه قاليبافان كه اعتبار ويژه اي نيز براي آن در نظر گرفته شده بيمه قاليبافان پيشرفت چنداني نداشته است.
* دلايل عدم استقبال قاليبافان از تحت پوشش بيمه قرار گرفتن كدام است؟
- اجراي طرح بيمه قاليبافان علاوه بر مشكلات اجرايي با استقبال قاليبافان نيز مواجه نشده است؛ چرا كه تبليغات لازم در زمينه بيمه قاليبافان صورت نگرفته و آنها آشنايي كافي با اين موضوع نداشته اند. همچنين دستگاه هاي مسئول فشار لازم براي اجراي طرح بيمه قاليبافان را نداشته و سازمان تأمين اجتماعي نيز انگيزه لازم براي انجام اين كار نداشته است. اين عوامل موجب شده تا طرح بيمه از سوي قاليبافان با استقبال چنداني مواجه نشود.
* مركز ملي فرش ايران چه اقداماتي براي اجراي جامع تر بيمه قاليبافان در نظر دارد؟
- با تشكيل تيم كارشناسي و برگزاري جلسات با سازمان تأمين اجتماعي از سوي مركز ملي فرش ايران اكنون متن موافقتنامه اي تهيه شده و احتمالا تا ۱۰ روز آينده اين موافقتنامه به امضاي طرفين خواهد رسيد. همچنين با سازمان تأمين اجتماعي هماهنگي هاي لازم براي تأمين اعتبارات لازم صورت گرفته است. از ابتداي سال  آينده دستگاههاي بازرگاني و تأمين اجتماعي در سطح استانها فعالانه اين طرح را پيش خواهند برد تا استقبال قاليبافان را شاهد باشيم.
* آيا اعتبار اجراي طرح بيمه قاليبافان تأمين خواهد شد؟
- اعتبار باقيمانده از سال هاي گذشته براي بيمه قاليبافان وجود دارد و پيشنهاد اعتبارات جديد را هم داده ايم و معتقدم از نظر تأمين اعتبار براي بيمه قاليبافان مشكلي وجود نداشته باشد و اين اعتبار خيلي بيشتر از توانايي اجرايي مركز ملي فرش ايران و سازمان تأمين اجتماعي خواهد بود.
* روند كنوني بيمه قاليبافان چگونه بوده و براي اصلاح اين روند چه برنامه اي در نظر داريد؟
- گرچه اكنون محدوديتي براي بيمه قاليبافان وجود ندارد و قاليبافان مي توانند از طريق مراجعه به سازمان هاي تأمين اجتماعي استانها و معرفي فرد به عنوان قاليباف از سوي بازرگاني نسبت به بيمه وي اقدام كنند. اما در نظر داريم اين كار تا تشكيل اتحاديه قاليبافان كه انتخابات بزودي برگزار خواهد شد صورت گيرد تا بيمه قاليبافان با تعيين ضوابط و سياست ها از سوي مركز ملي فرش ايران توسط اتحاديه هاي مذكور انجام شود.
همچنين قاليبافان براي اينكه تحت پوشش بيمه قرار گيرند بايد برخي آزمايشها را به عنوان مدرك اوليه براي بيمه شدن ارايه دهند كه با تدابير در نظر گرفته مقرر شده تا اين هزينه يك جا از سوي بافندگان پرداخت نشود و مشكلاتي كه به دليل اين شيوه پرداخت در زمينه بيمه قاليبافان وجود دارد مرتفع شود. در اجراي هرچه جامع تر طرح بيمه قاليبافان در نظر داريم تا كليه موانع موجود در اين مسير را از ميان برداشته و زمينه هاي استقبال قاليبافان از طرح بيمه را فراهم كنيم.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۱۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۷۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۵۷۰

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |