چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۴ - Feb 23, 2005
ديدار بوش و شيراك براي گشودن فصل جديد
در روابط آمريكا و فرانسه
000990.jpg
پاريس - ايرنا: ژاك  شيراك  و جورج  بوش  روساي  جمهوري  فرانسه  و آمريكا دوشنبه  شب  دربروكسل  پايتخت  بلژيك  در ديداري  كه  آن را دوستانه  و صميمانه  خواندند دو ساعت  با يكديگر گفت وگو كردند.
ديدار رهبران  فرانسه  و آمريكا كه  در آستانه  برگزاري  نشست  ديروز  سران  عضو سازمان  پيمان  آتلانتيك  شمالي  (ناتو) در بروكسل  صورت  گرفت ، به عنوان  نقطه  عطف  جديدي  در روابط دو كشور تلقي  مي شود كه  از دو سال  پيش  و به  هنگام  آغاز عمليات  نظامي آمريكا در عراق  چندان  گرم  و دوستانه  نبوده  است .بوش  كه  ماه  گذشته  در ديدار با ميشل  بارنيه  وزير امور خارجه  فرانسه در واشنگتن ، پاريس  را مصمم  به  بهبود روابط با واشنگتن  يافته  بود، در برابر درخواست  شيراك  براي  سفر به  واشنگتن  ترجيح  داد ملاقات  با رئيس جمهوري  فرانسه  در سفر اروپايي  وي  صورت  گيرد.برگزاري  موفقيت  آميز انتخابات  عراق  و شكل گيري  نخستين  نهادهاي  دمكراتيك  در اين  كشور، دامنه  تنش  و اختلافات  واشنگتن  و برخي  متحدان  اروپايي  آن را به  حداقل  رساند و آمريكا را در جايگاه  سياسي محكم  تري  نسبت  به  دوران  پيش  از انتخابات  سراسري  عراق  قرار داد.در چنين  شرايطي  بوش  پس  از سخنراني  بعدازظهر دوشنبه  خود در جمع نمايندگان  سياسي  خارجي  مقيم  بلژيك  و مسئولان  اين  كشور كه  به  تشريح  نقطه نظرات  كشورش  در زمينه  مسايل  مهم  جهاني  پرداخت ، با رئيس  جمهوري  فرانسه در محل  اقامت  سفير كشورش  در بروكسل  ديدار كرد.ژاك  شيراك  نخستين  رهبر اروپايي  بود كه  در سفر چهار روزه  جورج  بوش به  اين  قاره  با وي  به  گفت  و گو مي نشست .
جورج  بوش  علاوه  بر ديدار با ژاك  شيراك ، ملاقات  با ديگر رهبران  اروپا يي را در برنامه  سفر چهار روزه  اروپايي  خود دارد. با اين  همه  مذاكرات  بوش با شيراك  را كه  نخستين  ملاقات  رسمي  وي  با يك رهبر اروپايي  در اين  سفر محسوب  مي شود، مي توان  از مهمترين  برنامه هاي  سفر وي  به  اين  قاره  خواند.ژاك  شيراك  و جورج  بوش  پس  از ديدار دو ساعته  خود و در حالي  كه  لبخند بر لب  داشتند در برابر خبرنگاران  دستان  يكديگر را فشردند و از روابط نزديك  و صميمانه  آمريكا و فرانسه سخن گفتند.
علاوه  بر روابط دو جانبه  پاريس  و واشنگتن  مسايل  متعدد بين المللي  فراروي روساي  جمهوري  دو كشور در نشست  بروكسل  قرار داشت  كه  از آن جمله  مي توان  به  مذاكرات  خاورميانه ، وضعيت  عراق ، پرونده  هسته اي  ايران ، مسئله  چين  و لغو تحريم  تسليحاتي  اين  كشور و حضور نيروهاي  سوريه  در لبنان  اشاره  كرد.
همچنين گي ور هوفشتات نخست وزير بلژيك از تلاش دولت هاي اروپايي براي بهبود روابط با آمريكا خبر داد.
وي در يك كنفرانس خبري مشترك با جورج بوش در بروكسل خطاب به رئيس جمهوري آمريكا گفت: سران اروپا تلاش مي كنند تا بتوانند گفت وگو با واشنگتن را مجددا آغاز نمايند تا فصل جديدي از مناسبات با آمريكا را رقم بزنند.
از سوي ديگر صدراعظم آلمان ديروز در گفت وگو با مطبوعات اين كشور گفت: انتظار دارد ديدار روز چهارشنبه جورج دبليو بوش رئيس جمهور آمريكا از شهر ماينس در جنوب غربي آلمان به تحكيم مناسبات برلين و واشنگتن بيانجامد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از برلين گرهارد شرودر در گفت وگو با روزنامه الگمانيه زايتونگ ماينس اظهار داشت: اروپا و آمريكا براي حل و فصل چالش هاي بزرگ بين المللي به همديگر نيازمندند.
شرودر افزود، كاملا متقاعد شده است كه اروپا و به ويژه آلمان به همبستگي با آمريكا نيازمند است.
جنبش ضدآمريكايي در آلمان
گروههاي  ضد جنگ  در آلمان  در آستانه  سفر رئيس  جمهوري  آمريكا به  كشورشان در اعتراض  به  جنايات  آمريكا در افغانستان  و عراق  تشكلي  تحت  عنوان اتحاد عليه  بوش  تشكيل  داده اند.به  گزارش  واحد مركزي  خبر از برلين، در بيانيه اي  كه  اين  تشكل  با عنوان آقاي  بوش ، خوش  نيامديد منتشر كرده ، آمده  است : بوش  قصد دارد همكاري  در مبارزه  با ترور را تشديد كند اما اقدامات  آمريكا در عراق  خود عملي  تروريستي  و منبع  ايجاد خشونت  است  و حقوق  بشر، معاهده هاي  بين المللي  و مسئوليتهاي زيست  محيطي  به  علت  اعمال  سياست  منفعت   طلبانه  واشنگتن  لگد مال  مي شود.
بوش در مقر ناتو
جورج  دبليو بوش  رئيس  جمهور آمريكا صبح  ديروز براي  شركت  در اجلاس  سران سازمان  پيمان  آتلانتيك  شمالي  ناتو وارد مقر اين  سازمان  در بروكسل  شد.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بروكسل  بوش  و همتايانش  در سازمان  پيمان  آتلانتيك  شمالي  همراه  ويكتور يوشنكو رئيس  جمهور اوكراين  تشكيل  جلسه  دادند.
رؤساي  جمهوري  و نخست  وزيران  كشورهاي  عضو ناتو و بوش  در ادامه  در مقر شوراي  ناتو با هم  ديدار كردند و به   بحث  و گفتگوهايشان  ادامه دادند.به  موجب  اين  گزارش  اكثر اين  مقامات  سپس  براي  شركت  در اجلاس  اتحاديه اروپا و آمريكا كه  براي  ساعات  پاياني  عصر ديروز پيش بيني  شده  بود، به مقر شوراي اروپا رفتند.بوش همچنين ديروز در ادامه سفر اروپايي خود با توني بلر نخست وزير انگليس، ويكتور يوشنكو رئيس جمهور اوكراين و سيلويو برلوسكني نخست وزير ايتاليا نيز ديدار و گفت وگو كرد.

به اتفاق آراء
ائتلاف شيعيان ابراهيم جعفري
را نامزد نخست وزيري عراق كرد
از ۲۷۵ كرسي مجمع ملي عراق ۸۷ كرسي
به زنان تعلق گرفته است
000993.jpg
گروه سياسي خارجي: با كنار كشيدن احمد چلبي از نامزدي پست نخست وزيري، ائتلاف متحد ملي عراق (ائتلاف شيعيان)، ابراهيم جعفري را به عنوان نامزد خود براي احراز پست نخست وزيري عراق معرفي كرد.
پيش تر از عادل عبدالمهدي وزير دارايي عراق، احمد چلبي و ابراهيم جعفري به عنوان سه نامزد اصلي براي احراز اين پست نام برده شد كه پس از چندي رقابت اصلي بين چلبي و ابراهيم جعفري شكل گرفت.قرار بود اعضاي ائتلاف در صورت عدم انصراف يكي از اين دو نامزد به صورت رأي مخفي، نفر برتر را براي احراز پست نخست وزيري انتخاب كنند كه با كنار كشيدن چلبي، بدون رأي گيري مخفي و با رأي كامل اعضاي ائتلاف، ابراهيم جعفري رئيس حزب  الدعوه عراق و از اعضاي تشكيل دهنده ائتلاف متحد ملي عراق به عنوان نامزد احراز پست نخست وزيري اعلام شد.
بدين ترتيب با توجه به اينكه ائتلاف مذكور پيروز اصلي و داراي بيشترين كرسي ها در مجلس عراق است، نخست وزيري جعفري قطعي به نظر مي رسد.در همين حال با پيوستن تعدادي از اعضاي فهرست هاي ديگر به ائتلاف عراق يكپارچه، شمار كرسي هاي اين ائتلاف در مجمع ملي از ۱۴۰ كرسي به ۱۵۱ كرسي افزايش يافت.
شرط كردها براي ائتلاف
يك مقام برجسته كرد عراقي گفت: ائتلاف كردها كه پس از ائتلاف شيعيان بيشترين آرا را در انتخابات عراق به دست آورد با حزبي تشكيل ائتلاف خواهد داد كه بيشترين حمايت را از يك عراق فدرال و تكثرگرا به عمل آورد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از دبي، مسعود بارزاني رهبر حزب دموكرات كردستان عراق گفت: گفت و گوهايي با احزاب مختلف درباره تشكيل دولت آينده و مسائل ديگر در جريان است.
يك نظامي آمريكايي كشته شد
در ادامه حوادث خشونت بار در عراق ديروز يك سرباز آمريكايي در استان الانبار كشته شد تا شمار كشته هاي آمريكايي در عراق به ۱۴۷۳ نفر برسد.
۸۷ زن در مجلس عراق
زنان عراقي ۸۷ كرسي از ۲۷۵ كرسي مجمع ملي انتقالي عراق را به خود اختصاص داده اند.به نوشته روزنامه المشرق، از اين تعداد ۴۶ نفر از فهرست ائتلاف عراق يكپارچه، بيست و پنج نفر از ائتلاف ملي كردها، ۱۳ نفر از فهرست العراقيه، يك نفر از فهرست العراقيون و دو نفر از فهرست هاي ديگرند.
براساس قانون اداره موقت عراق ۲۵ درصد از اعضاي مجمع ملي انتقالي بايد زن باشند.

احمد قريع امروز كابينه خود را
به مجلس فلسطين معرفي مي كند
000996.jpg
گروه سياسي خارجي: احمد قريع نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين امروز كابينه پيشنهادي خود را به شوراي قانونگذاري فلسطين معرفي مي كند.
قريع پيش از اين به دليل مخالفت نمايندگان شوراي مذكور مجبور شد فهرست پيشنهادي خود را پس بگيرد زيرا بيم آن داشت كه وي نتواند رأي اعتماد لازم را براي كابينه خود به دست آورد.
ديروز شبكه خبري الجزاير به نقل از قدره فارس يكي از وزراي پيشنهادي قريع گفت: در فهرست جديد تغييرات ريشه اي صورت گرفته است. وي درخصوص اين تغييرات و تعبير ريشه اي بودن آن توضيح نداد اما افزود: در كابينه جديد تعدادي بيشتر از شخصيت هاي با گرايش هاي اصلاح طلبانه وارد شده اند. فارس درخصوص يكي از ايرادات اساسي شوراي قانونگذاري مبني بر خروج كساني كه شائبه فساد مالي دارند، از فهرست قريع گفت: در فهرست جديد چهار وزير پيشنهادي كه شبهه فساد مالي آنها مي رفت از ليست خارج شده اند. وي در خاتمه با بيان اين كه جنبش فتح تلاش گسترده اي را براي كسب رأي اعتماد به كابينه قريع شروع كرده است گفت: در فهرست كابينه جديد فقط نام دو تن از اعضاي مجلس قانون گذاري فلسطين به چشم مي خورد.

محمودعباس خواستار آزادي همه زندانيان فلسطيني شد
واحد مركزي خبر: محمود عباس  رئيس  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  دوشنبه اندكي  پس از اقدام  رژيم  صهيونيستي  در آزاد سازي  پانصد زنداني  فلسطيني  در راستاي  توافق  صورت گرفته  در نشست  هشتم  فوريه  (۲۰ بهمن) از رژيم  صهيونيستي  خواست  همه  زندانيان  فلسطيني  را آزاد كند.به  گزارش  خبرگزاري  شين هوا از رام  الله، انتظار مي رود چهارصد زنداني  ديگر نيزظرف  سه  ماه  آينده  آزاد شوند.عباس  با استقبالي  گرم  در مقر تشكيلات  خودگردان  فلسطيني  درشهر رام  الله در كرانه  باختري  از يازده  زنداني  آزاد شده، قول داد آزادسازي  همه  زندانيان  فلسطيني  را در رأس  اولويت هاي  اين  تشكيلات  قرار دهد.

پنتاگون انفجارها و حملات مسلحانه داخل عراق را مديريت مي كند
منابع عراقي و عربي فاش كردند يك دستگاه سري در داخل وزارت دفاع آمريكا عمليات انفجاري و مسلحانه داخل عراق را در راستاي خدمت به منافع استراتژيك واشنگتن هدايت و مديريت مي كند. به گزارش خبرگزاري مهر، نشريه المنار نوشت : يك مركز سري آمريكا هسته هاي انفجار و تروريستي داخل عراق و صحنه هاي منطقه را مديريت مي كند.
منابع عراقي و عربي به المنار تاكيدكردند: يك دستگاه سري در وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون ) عمليات خشونت و انفجار و تروريسم را در صحنه عراق و ديگر مناطق خاورميانه در خدمت به استراتژي و منافع آمريكا هدايت مي كند.اين دستگاه دفاتر متعددي در كشورهاي مختلف عربي و اسلامي در سفارتخانه هاي آمريكا در اين كشورها داير كرده است كه بزرگترين آن در سفارت آمريكا در بغداد قرار دارد و ديگري وابسته به آن در منطقه كردستان قرار دارد.
اين منابع گفتند كه بسياري از هسته هاي تروريستي فعال در عراق از دستورات اين دستگاه مخفي آمريكا تبعيت و آنها را اجرا مي كنند و با نظارت آن عمليات انفجاري پيشرفته را انجام مي دهند و صدها خودرو از مارك هاي مختلف در اختيار آنها قرار دارد .

كوتاه از سياست جهان
شارون:
اسرائيل هرگز به آوارگان فلسطيني اجازه بازگشت نخواهد داد
واحد مركزي خبر: آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي، ديروز بار ديگر تأكيد كرد، اين رژيم هرگز با بازگشت آوارگان فلسطيني به شهرها و روستاهايشان در فلسطين اشغالي موافقت نخواهد كرد.شارون گفت آوارگان فلسطيني نمي توانند به اراضي اشغالي سال ۱۹۴۸ بازگردند.از سوي ديگر بيست و شش وزير كابينه رژيم صهيونيستي با امضاي يادداشتي خواهان برگزاري همه پرسي درباره طرح عقب نشيني از نوار غزه شدند.راديو رژيم صهيونيستي گزارش داد كه بنيامين نتانياهو وزير دارايي و داني ناوه از اعضاي حزب ليكود از امضاكنندگان اين يادداشت هستند.طرح عقب نشيني از نوار غزه كه روز يكشنبه اين هفته در كابينه رژيم صهيونيستي تصويب شد قرار است ژوئيه آينده (تيرماه) اجرا شود و براساس آن بيست و يك شهرك در نوار غزه و چهار شهرك در شمال كرانه باختري رود اردن برچيده مي شود و بيش از هشت هزار شهرك نشين از اين شهركها خارج مي شوند.طرح عقب نشيني از نوار غزه با مخالفت شديد بسياري از شهرك نشينان روبرو شده و شوراي شهركهاي نوار غزه و كرانه باختري رود اردن يك ستاد شبه نظامي براي جلوگيري از اجراي عقب نشيني تشكيل داده است.
در همين حال يك مقام پليس رژيم اشغالگر صهيونيستي اعلام كرد حدود چهار هزار نيروي پليس صهيونيست در نوار غزه مستقر خواهند شد تا روند عقب نشيني نظاميان را از اين منطقه كنترل كنند.
موافقت اسرائيلي ها با طرح خروج از غزه
براساس نظرسنجي مركز «كيشت يسرائيل» در بندر «حيفا» در سرزمين اشغالي ۱۹۴۸ ميلادي كه ديروز انتشار يافت، ۶۴ درصد صهيونيست ها با طرح «آريل شارون» نخست وزير اسرائيل براي خروج از نوار غزه موافقند.به گزارش منابع خبري رژيم صهيونيستي، در اين نظرسنجي ۳۶ درصد اسرائيلي ها با اجراي طرح خروج از نوار غزه و برچيدن شهرك هاي يهودي نشين در اين نوار مخالفند.
دفاع كوفي عنان از سازمان ملل
ايرنا: كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  از اين  سازمان  به  عنوان  عامل  حياتي  براي  بشريت  دفاع  كرد.به  گزارش  خبرگزاري  رويتر از نيويورك ، عنان  در مقاله اي  در وال  استريت ژورنال  نوشت : در تمام  دوران  زندگي  به  سازمان  ملل  خدمت  كردم  و هر كاري  را براي  برطرف  كردن  ضعف ها و تقويت  و توسعه  آن انجام  داده  و مي دهم .وي  افزود: عميقا به  اهميت  اين  كار اعتقاد دارم ، زيرا يك  سازمان  ملل  قوي  براي  بشريت  داراي  اهميت  حياتي  است .
عنان  با اشاره  به  اتهامات  مطرح  شده  در زمينه  سوء مديريت  و فساد در برنامه  نفت  در برابر غذا، وجود قصور و ضعف هاي  اين  برنامه  را تأييد كرد.
بررسي هاي  هيات  تحقيق  نمايندگان  مجلس  آمريكا و هيات  مستقل  به  رياست  پل  ولكر از نبود مديريت  و قصور در اين  برنامه  پرده  برداشت  اما درباره  ارتكاب  جرمي  در اين  زمينه  توضيح  نداد.به  نوشته  عنان ، گزارش  اوليه  هيات  ولكر به  برنامه  نفت  در برابر غذا كمك  كرده  و ثابت  شده  است  كه  بسياري  از مطالب  اغراق  آميز درباره  اين  برنامه  واقعيت  نداشته  است .وي  خاطر نشان  كرد: من  اولين  كسي  هستم  كه  خواستار روشن  شدن  اين  مساله  هستم .
من  مصمم  هستم  كه  با كمك  كشورهاي  عضو سازمان  ملل ، اصلاحات  مديريتي  را كه  نتايج  بررسي هاي  ولكر خواستار آن است ، انجام  دهم .
دبيركل  سازمان  ملل  همچنين  با اشاره  به  تحقيقات  انجام  شده  در زمينه  اتهامات  مربوط به  سربازان  حافظ صلح  در كنگو گفت : دبيرخانه  و اعضاي  سازمان  ملل  در زمينه  تحقيق  درباره  ابعاد اين  مساله  و اقدامات  موثر براي  پايان دادن  به  آن و مجازات  افراد خاطي  بسيار كند عمل  كردند اما اين  كار در حال  انجام  است  و من  مصمم  به  ديدن  نتيجه  آن هستم .به  گفته  وي ، سازمان  ملل  در كمك  به  كشورهاي  مصيبت  ديده  از سونامي  و جنگ  عراق  اهميت  وجودي  خود را به  نمايش  گذاشت .
۱۵ كشته در درگيري شورشيان چچن با نظاميان روس
مسكو- ايرنا: در جريان  درگيري  مسلحانه  نيروهاي  نظامي روسيه  با شورشيان  چچني  درنزديكي  روستاي  پريگارودنيه  واقع  در حومه  گروزني  نه  نظامي روس  و يك شورشي  چچني  كشته  و دو تن  ديگر مجروح  شدند.
خبرگزاري  ايتارتاس  به  نقل  از يك  مقام  دادستاني  نيروهاي  مشترك روسيه  در قفقاز شمالي  اعلام  كرد اين  افراد در نتيجه  تيراندازي شورشيان  و فروريختن  ديواري  جان  خود را از دست  دادند.در حال  حاضر ماموران  دادستاني  براي  بررسي  اوضاع  در محل  حادثه  مشغول تحقيق  هستند.خبرگزاري  ريانووستي  به  نقل  از يك  كارشناس  دادستاني  اعلام  كرد سربازان كشته  شده  از گروهان  تجسسي  تيپ  ۴۲ وزارت  دفاع  روسيه  بودند.
لورا بوش : شوهرم  خطرناك  نيست
واحد مركزي خبر:  لورا بوش  همسر جورج  بوش  رئيس  جمهور آمريكا در پاسخ  به  انتقادهاي  اخير از رفتارهاي  ضد بشري  همسرش  مدعي  شد شوهرش  اصلا خطرناك  نيست .به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بروكسل ، وي  در گفتگو با شبكه  ارتي ال  بلژيك گفت  شوهرش  مرد خطرناكي  نيست . وي  مدعي  شد جورج  بوش  مردي  خوش  قلب  است  و اظهار اميدواري  كرد مردم  روزي اين  موضوع  را بپذيرند.
اين  در حالي  است  كه  سفر جورج  بوش  به  بروكسل  با اعتراضهاي  شديدي  روبروشده است  و هزاران  تن  از مردم  اين  شهر طي  سه شب  گذشته  با برپايي  تظاهرات از سياستهاي  ضد بشري  رئيس  جمهور آمريكا به  شدت  انتقاد كرده اند.
رئيس  جمهور سابق  بوليوي  و كابينه اش متهم  به  نسل  كشي  شدند
ايرنا: گونزالو سانچز دو لوزادا رئيس  جمهور سابق  بوليوي  و تمام  كابينه  او به  طور دسته  جمعي  متهم  به  نسل  كشي  شدند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  بي بي سي ، دادستان  كل  بوليوي  اين  حكم  قضائي را صادر كرده  است .چهار ماه  پيش  كنگره  بوليوي  لوزادا را متهم  به  نسل  كشي معرفي  كرده  و خواستار محاكمه  او شده  بود.لوزادا متهم  است  كه  در زمان  حكومت ، تعداد ۶۰ تن  از مردم  اين  كشور را كه  در اعتراض  به  برنامه  دولت  براي  صدور گاز طبيعي  به  خارج  دست  به  راهپيمايي  زده  بودند به  خاك  و خون  كشيده  است .
۱۵ تن  از اعضاء كابينه  او هم متهم  به  دست  داشتن  در اين  نسل  كشي  هستند.
لوزادا كه  امروز ۷۰ سال  دارد اين  اتهام  را تكذيب  كرده  و گفته  است  كه  هرگز به  ارتش  دستور برخورد قهرآميز با معترضان  را نداده  است .موج  اعتراضات  مردمي عليه  سياستهاي  دولت  لوزادا، منجر به  بركناري  او در اكتبر سال  ۲۰۰۳ شد. لوزادا متعاقبا به  آمريكا گريخت .دادستان  كل  بوليوي  ظرف  شش  ماه  آينده  فرصت  دارد پرونده  كامل  اتهام عليه  رئيس  جمهور سابق  كشور را تهيه  و آن را تسليم  ديوان  عالي  كشور كند.
آلماني ها و دانماركي ها با وعده  برقراري  مردمسالاري  بوش  مخالفند
ايرنا: نتايج  نظرسنجي  خبرگزاري  آسوشيتدپرس  حاكي  است  كه  از هر پنج  آلماني ، ۴نفر با وعده  جورج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا براي  برقراري  مردمسالاري  درسراسر جهان  مخالفند.به  گزارش  خبرگزاري  آسوشيتدپرس  از واشنگتن ، اين  نظرسنجي  همچنين  حاكي  از بدبيني  بيشتر مردم  آلمان  به  بوش  است .
براساس  نتايج  اين  نظرسنجي ، بيشتر مردم  آلمان  از بوش  به  عنوان  رئيس جمهوري  كه  براي  حل  مسايل  بين المللي  به  ابزارهاي  نظامي متكي  است  و به افكار جهاني  احترام  نمي گذارد، ياد مي كنند.
آلمان  يكي  از كشورهاي  مخالف  تهاجم  آمريكا به  عراق  در سال  ۲۰۰۳ بود.
يافته هاي  اين  نظرسنجي  همچنين  حكايت  از آن دارد كه  سه  چهارم  مردم كانادا نيز معتقدند كه  آمريكا نبايد براي  تشكيل  دولت هاي  مردمسالار در ساير كشورها وارد عمل  شود.براساس  اين  نظرسنجي ، تنها ۲۲ درصد از مردم  كانادا معتقدند كه  آمريكا نقش  مناسبي  براي  استقرار مردمسالاري  در جهان  ايفا مي كند.
آمريكا درصدد انزواي  ونزوئلا است 
ايرنا: آندرس  ايسارا وزير ارتباطات  ونزوئلا از آغاز جنگ  رسانه اي  آمريكا براي انزوا و بي اعتبار كردن  ونزوئلا خبر داد.
به  گزارش    خبرگزاري  فرانسه  از كاراكاس ، ايسارا گفت : جورج بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا به  منظور توجيه  اقدامات  سياسي  خود عليه  ما درصدد انزواي  بين المللي  ونزوئلا است .وي  همچنين  اعلام  كرد كه  علي  رود ريگز وزير خارجه  ونزوئلا قرار است هفته  آينده  به  منظور گفت  وگو درباره  تحولات  كشور و حق  آن براي  داشتن رابطه  با كشورهايي  مانند چين  و هند و تقويت  رابطه  با كشورهايي  مانند برزيل  و آرژانتين  به  كاليفرنيا و واشنگتن  سفر كند.
هوگو چاوز رئيس  جمهوري  ونزوئلا اوايل  هفته  جاري  تهديد كرد كه  درصورت  تلاش  آمريكا براي  به  قتل  رساندن  وي ، صادرات  نفت  به  اين  كشور را متوقف خواهد كرد.چاوز گفت  كه  فيدل  كاسترو رئيس  جمهوري  كوبا درباره  توطئه  آمريكا براي  به  قتل  رساندن  وي  به  او هشدار داد.وي  گفت : اگر چنين  حادثه اي  براي  من  اتفاق  افتد رئيس  جمهوري  آمريكا را مسئول  آن مي دانم .
چاوز به  تازگي  آمريكا را به  دست  داشتن  در كودتاي  آوريل  سال  ۲۰۰۲ونزوئلا كه  موجب  بركناري  دو روزه  وي  از قدرت  شد، متهم  كرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |