چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۴ - Feb 23, 2005
گزارشي از چگونگي مداواي مجروحان حادثه مسجد ارك
تنها بيمارستان تخصصي سوانح
و سوختگي تهران آب گرم ندارد
001023.jpg
فارس: با گذشت يك هفته از حادثه آتش سوزي مسجد ارك تهران و تاكيد مسئولان ارشد كشور مبني بر رسيدگي فوري به آسيب ديدگان اين حادثه، مجروحان اين حادثه از كمبود شديد امكانات پزشكي و بهداشتي در تنها بيمارستان تخصصي سوختگي تهران در رنج هستند.
آتش سوزي مسجد ارك تهران كه بر اثرآتش گرفتن يك بخاري در قسمت زنانه رخ داد بر اساس آخرين آمار پزشكي قانوني، ۶۷ كشته داشت و مسئولان اورژانس كشور نيز تعداد مجروحان منتقل شده را ۳۱۴ نفر اعلام كردند.
مجروحان اين حادثه در روزهاي اول به صورت اورژانسي به بيمارستانهاي مختلف اعزام شدند كه مهمترين آنها بيمارستان سينا، لقمان الدوله، امام حسين ، شركت نفت و بقية الله بود. در اين هنگام به علت كمبود تعداد تختهاي تخصصي و ICU در بيمارستانهاي دولتي تعدادي از مجروحان به بيمارستانهاي خصوصي نيز منتقل شدند كه با ترخيص تعدادي از مجروحان همه آنها دوباره به بيمارستانهاي دولتي بازگردانده شدند.
اكنون اكثر مصدومان اين حادثه مرخص شده اند و اگر چه ۱۱نفر از آنان پس از بستري در بيمارستانها جان باختند اما بيشتر آنان هنوز تحت درمان هستند؛ به طوري كه ۳۲ نفر آنان در زمان حاضر در بيمارستان سوانح و سوختگي شهيد مطهري بستري هستند، ۳ نفر در بيمارستان ۱۵ خرداد و دو نفر نيز در بيمارستان لقمان تحت درمان هستند.
بيمارستان سوانح و سوختگي شهيد مطهري به عنوان تنها بيمارستان تخصصي سوختگي در تهران اكنون بيشترين مجروحان باقيمانده را تحت درمان دارد و ۱۰۷ نفر از مجروحان مرخص شده نيز به طور روزانه از اين بيمارستان خدمات سر پايي درماني و پانسماني دريافت مي كنند.
بيمارستان سوانح و سوختگي شهيد مطهري در ضلع شمالي بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي قلب خاتم الانبياء در خيابان ولي عصر تهران اكنون حدود ۳۲ نفر از مجروحان حادثه آتش سوزي مسجد ارك را در خود جاي داده است؛ اما نبود امكانات بهداشتي و تيم پزشكي و پرستاري كافي و دارو به شدت مجروحان بستري شده را آزار مي دهد.
همراه يكي از مجروحان تحت درمان در اين بيمارستان مي گويد: بيمارستان شهيد مطهري هنگامي كه مجروحان مسجد ارك را آوردند به شدت كثيف و آلوده بود؛ به طوري كه به هيچوجه نمي شود از بوي بد و آلودگي از راهروهاي آن عبور كرد و آلودگي از در و ديوار آن كاملاً به چشم مي خورد.
وي ادامه مي دهد: در طول يك هفته گذشته اين بيمارستان همچنان آلوده بود تا اينكه شهرداري تهران نظافت اين بيمارستان را تقبل كرد اكنون با اقدامات كادر خدماتي شهرداري تا حدي راهروها و در و ديوار اين بيمارستان تميز شده اما اين اقدمات كادر خدماتي شهرداري فقط نظافت ظاهري بيمارستان را انجام داد و بخشها و اتاقهايي كه بيماران در آن بستري هستند همچنان آلوده و غير بهداشتي است.
برادر يكي ديگر از مجروحان مي گويد: مسئولان وزارت بهداشت و بيمارستان به طور مرتب علت كمبودها و نارسايي هاي بيمارستان را كمبودهاي مالي و اعتباري عنوان مي كنند بيشتر مشكلات ناشي از سوء مديريت و سهل انگاري مسئولان بيمارستان است. به عنوان مثال، تنها بيمارستان تخصصي سوختگي شهر تهران داروخانه ندارد و همراهان بيماران مجبورند براي تهيه داروهاي تخصصي آنان با تلاش فراوان و سردرگمي هاي زيادي از داروخانه هاي بزرگي مانند هلال احمر يا ۱۳ آبان پس از رفت و آمدهاي مكرر در ترافيك شهر تهران داروهاي بيماران خود را تهيه كنند.
وي اضافه مي كند: مجروحان حادثه به قدر ارزش خود اجر خود را از امام حسين مي گيرند اما اين دليل نمي شود كه مسئولان وظايف خود را به درستي انجام ندهند و نسبت به سلامت آنان اين قدر بي توجه باشند.
وي مي گويد: در طول هفته گذشته در اغلب اوقات پزشك متخصص در بيمارستان نبود يا در ساعات كمي از روز مي توانستيم يك پزشك متخصص در بيمارستان پيدا كنيم فقط يكي دو روز اخير كه مسئولان شهرداري وارد عمل شده اند مسئولان بيمارستان قدري به فكر افتاده اند و نيروي بيشتري را در بيمارستان مستقر كرده اند.
يكي ديگر از همراهان مصدومان آتش سوزي مسجد ارك مي گويد: بيمارستان مطهري به طور كلي امكانات تهويه و آب گرم ندارد .ديروز بيمار ما را با آب سرد شست و شو دادند كه اين كار موجب تشديد سوختگي و عفونت بيشتر وي شد .
با وجودي كه وزارت بهداشت اعلام كرده كه همه خدمات درماني مجروحان حادثه آتش سوزي به طور رايگان در اختيار آنان قرار مي گيرد اما مجروحان اين حادثه و همراهان آنان بايد داروها و لوازم مورد نياز را با هزينه خودشان از خارج از بيمارستان خريداري كنند در حالي كه اين داروها قيمتهاي بالايي دارند.
شهرداري تهران در اقدامي داوطلبانه با استقرار نماينده اي در بيمارستان شهيد مطهري پرداخت هزينه هاي جانبي به بيماران را تقبل كرد اما به گفته قربان رجبي نماينده شهرداري، مستقر در بيمارستان شهيد مطهري مسئولان بيمارستان نه تنها با وي همكاري نكردند، بلكه از وي خواستند به جاي كمك به بيماران براي پرداخت هزينه هاي آنان اعتبارات شهرداري را در اختيار بيمارستان قرار دهند.
رجبي مي گويد: مسئولان بيمارستان حتي مكاني براي استقرار من در بيمارستان تهيه نكردند و نوشته اي را كه روي تابلوي بيمارستان زده بودم تا بيماران و همراهان آنان براي دريافت كمك هاي شهرداري به من مراجعه كنند را نيز كندند.
وي اضافه مي كند: شهرداري همه هزينه هاي دارويي و جانبي بيماران را پرداخت مي كند و هزينه هايي كه انتقال بيماران يا خريد داروهاي آنان دارد را در قبال دريافت فاكتور به طور كامل پرداخت مي كند اما مسئولان بيمارستان از اين وضع راضي نيستند و مي خواهند شهرداري مستقيما پول را به آنان بدهد تا آنان براي بيماران هزينه كنند اما معلوم نيست آنان بر چه اساسي مي خواهند اعتباري را كه وارد بودجه آنان شده به مردم پرداخت كنند.
مسعود پزشكان، وزير بهداشت نيز پس از يك هفته از حادثه آتش سوزي مسجد ارك از مجروحان بستري شده در اين بيمارستان عيادت كرد و از نزديك وضعيت و مشكلات آنان را شنيد.
وزير بهداشت معتقد است همه پزشكان، پرستاران و كادر بهداشتي درماني بيمارستان شهيد مطهري به عنوان تنها بيمارستان تخصصي سوختگي تهران در حد بضاعت و توان خود براي نجات مجروحان حادثه آتش سوزي مسجد ارك زحمت كشيدند اما قطعا نياز مجروحان اين حادثه با توجه به ابعاد آن فراتر از اقدامات ماست.
وي مي گويد: نارسايي هاي زيادي در حد تجهيزات و امكانات بخصوص براي خدمات رساني در بحرانها داريم به همين علت بايد توانايي و آمادگي خود را براي خدمات رساني مناسب در اين مواقع بالا ببريم تا پاسخگويي بهتري براي نيازهاي مردم در شرايط بحران داشته باشيم.
وي اضافه مي كند: مشكل ما فقط پول نيست، بلكه خدمات رساني مناسب به بيماران نيازمند ايجاد روند جديدي است كه بايد با برنامه ريزي كلان حل شود.

بيماري اگزماي پوستي در ايران رو به افزايش است
001026.jpg
گروه اجتماعي: پيشرفت صنعتي در كشورها موجب افزايش بيماري درماتيت آتوپيك شده است به طوري كه ده درصد از كودكان در ايران مبتلا به اگزماي پوستي هستند.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر شيدا شمس اظهار كرد: درماتيت آتوپيك (Atopic Dermatitis) در حقيقت يك حساسيت با زمينه ژنتيكي است كه عوامل محيطي و آلرژن هاي اطراف بيمار در عود و تشديد آن نقش دارند. وي با بيان اين كه اين بيماري عود كننده و مزمن است، بهترين راه براي آگاه كردن بيمار از نوع بيماري را آموزش دانست و تاكيد كرد: آموزش براي رعايت بهداشت زندگي و اجتناب از در معرض قرار گرفتن عوامل محرك محيطي و استرسهاي رواني است.
وي ادامه داد: اين بيماري امروزه در جوامع پيشرفته معضلي براي جامعه جهاني شده و متاسفانه در ايران نيز افراد مبتلا به آن سال به سال بيشتر شده ولي هنوز ميزان شيوع آن در كل كشور مشخص نيست.
مدير گروه بيماري هاي پوست دانشگاه علوم پزشكي تهران با اشاره به لزوم آگاهي بيشتر پزشكان مخصوصا متخصصان پوست، كودكان و داخلي از بيماري درماتيت آتوپيك، گفت: با توجه به اينكه اين بيماري اغلب در گروه سني اطفال مشاهده مي شود، بين متخصصان براي درمان آن تا حدودي اختلاف نظر وجود دارد. رييس بخش پوست زنان بيمارستان رازي استفاده از داروهاي موضعي مثل كورتيكو استروئيدها را به عنوان روش خاص براي درمان اين بيماري عنوان كرد و افزود: برخي داروهاي جديد ايمونوسوپرسور هم در دسترس قرار گرفته كه در بهبودي حملات آن كمك بزرگي مي كند؛ همچنين نور نيز جز درمان هاي مورد استفاده در موارد حاد است. دكتر شمس افزود: براي تشخيص اين بيماري از كرتيدهاي باليني استفاده مي شود، ولي آزمايش هاي گوناگون و تست هاي مخصوصي نيز براي پيدا كردن آلرژن هاي مختلف براي اين بيماري وجود دارد.
درماتيت آتوپيك در ايران روندي روبه رشد دارد
براساس اين گزارش، دكتر فرهودي عضو كميته علمي بخش ايمونولوژي و آلرژي گفت: شيوع بيماري هاي آلرژيك در جوامع مختلف متفاوت است و اين ارقام برحسب سن كودكان افزايش و كاهش مي يابد. شيوع آسم در دوران كودكي از دو تا سه سالگي شروع مي كند و در ده سالگي به اوج خود مي رسد.
به طور كلي عوامل برانگيزنده آلرژي در آتوپيك درماتيت شامل: غذاها، آلرژن هاي موجود در هوا و ميكروب ها هستند علاوه بر موارد فوق عواملي مثل ژنتيك، محيط، عوامل ايمني، حفاظ پوستي، فاكتور دارويي و فاكتور رواني بر روي آن اثر مي گذارند.براي پيشگيري از اين بيماري مادران هنگام بارداري بايد از گردوخاك، مواد حساسيت زا و غيره به دور باشند. همچنين به جاي شير خشك، شير مادر توصيه مي شود.پروفسور شمس گفت: اين بيماري هر ساله ۲۸-۷ درصد در بعضي ممالك افزايش مي يابد و از شيرخوارگي شروع و در بزرگسالان كمتر ديده مي شود.در اين بيماري بچه ها اختلال رشد پيدا مي كنند حتي تا جايي كه ممكن است جانشان به خطر بيفتد.

وكيل رايگان در اختيار افراد بي بضاعت قرار مي گيرد
گروه اجتماعي- ابراهيم زاهدي مطلق: رئيس كانون وكلاي مركز اعلام كرد در صورت الزامي شدن وكيل در محاكم، كانون وكلا آمادگي كامل دارد تا به افرادي كه تمكن مالي ندارند، معاضدت كند و وكيل در اختيار آنان بگذارد.
محمد جندقي با اعلام اين مطلب، روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: سالانه نزديك به ۵ ميليون پرونده به محاكم قضايي مي رسد كه الزامي شدن وكيل مي تواند بسياري از اين پرونده ها را قبل از تشكيل، به مصالحه برساند.
وي كه درباره پيش نويس لايحه وكالت و محتويات آن و انتقادها و پيشنهادهاي برخي صاحب نظران درباره اين لايحه سخن مي گفت،تاكيد كرد: وكلاي دادگستري موظف هستند طرفين دعوا را به سازش بكشانند و اين، كمك به كاهش پرونده هاست.
جندقي درباره تأمين حق الوكاله وكلاي معاضدتي كه به طور رايگان در خدمت افراد فاقد تمكن مالي قرار مي گيرند، توضيح داد: پس از پايان محاكمه و در صورت حاكم شدن موكل اين گونه وكلا، درصدي از «محكوم به» به وكيل معاضدتي تعلق مي گيرد.
وي همچنين ضمن ابراز اميدواري به الزامي شدن وكيل، افزود: اين اتفاق كمك فراواني به حل مشكل بيكاري وكلاي جوان مي كند.
جندقي در خصوص انتقاداتي كه نسبت به خدشه دار شدن استقلال وكلا مي شود، گفت: برخي مي گويند در اين لايحه پيش بيني شده است كه وكلا براي تمديد پروانه خود بايد به قوه قضاييه مراجعه كنند. مطلقاً  چنين چيزي صحت ندارد و چنين موضوعي در لايحه پيش بيني نشده است.جندقي خاطرنشان كرد: لايحه در اختيار تمام وكلا قرار گرفته و تمام نظريات خود را در جهت استقلال كانون مطرح كرده ايم كه خوشبختانه با سعه صدر پذيرفته شده است. جندقي تأكيد كرد: استنباط ما اين است كه كسي درصدد از بين بردن استقلال كانون نيست بلكه همان گونه كه سخنگوي قوه  قضاييه نيز گفته اند لايحه در جهت حفظ استقلال كانون وكلاست.

سخنگوي قوه قضائيه:
با رسيدگي به يك پرونده قاچاق سوخت ۳۰ ميليارد ريال به بيت المال بازگشت
ايرنا: درپي رسيدگي به يك پرونده كلان مربوط به قاچاق سوخت از مرزهاي شرقي ، نزديك به ي ۳۰ميليارد ريال به بيت المال عودت داده شد.
«جمال كريمي راد» با اشاره به حكم صادره درباره اين پرونده گفت: اين حكم قطعي است و قسمتي از آن نيز تاكنون به اجرا در آمده است.
وي افزود: اين مبلغ شامل جريمه، تفاوت قيمت سوخت داخلي و تبديل ارز مي باشد كه با ارزيابي و فروش موارد وثيقه تامين مي شود.
سخنگوي قوه قضاييه تعداد متهمان اين پرونده را چهار نفر ذكر كرد كه به گفته وي ، دو نفر آنان شغل دولتي داشته اند.
وي درباره نحوه عمل اين متهمان گفت: آنان از راه متقلبانه سوخت را به قيمت ريالي خريداري و با قيمت ارزي به افغانستان صادر مي كردند.
سخنگوي قوه قضاييه درباره پرونده مسجد ارك هم گفت: اين پرونده با دستورات قضايي كماكان در كلانتري ۱۱۳بازار در حال پيگيري است.
كريمي راد با بيان اينكه پرونده هنوز به دادسرا برنگشته تاكيد كرد: دادسرا پيگيري جدي دارد تا دستورات قضايي درباره اين پرونده اجرا شود.
وي توجه به نظرات آتش نشاني را درباره علت وقوع حادثه و پذيرش و استماع شكايت اولياي دم و يا مصدومان را از جمله اين دستورات ذكر كرد.
وي سپس با استناد به گزارش دادسراي ويژه جنايي تهران خاطرنشان كرد:
تاكنون كسي در اين خصوص شكايتي نكرده اما تأكيد بر اين است كه خسارات افراد حادثه ديده جبران شود.
سخنگوي قوه قضاييه در پاسخ به سوالي درباره وضعيت پرونده متهمان سايت هاي اينترنتي گفت: كميته تحقيق رييس قوه قضاييه در اين ارتباط در حال بررسي است و به زودي نتيجه آن اعلام خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه در جلسه سران سه  قوه گفته شده پرونده هاي مربوط به مفاسد اقتصادي به صورت غيرعلني رسيدگي شود، آيا اين موضوع صحت دارد و آيا مي توان قاضي را ملزم به اين كار كرد؟ پاسخ داد: من اين طور مطلب را نشنيدم. طبق قانون اصل به علني بودن دادگاه است مگر اينكه قاضي تشخيص دهد كه دادگاه غيرعلني برگزار شود.
كريمي راد در اين  باره كه چرا جزئيات پرونده هاي رسيدگي شده در خصوص مفاسد اقتصادي به مردم اعلام نمي شود، گفت: ما اگر بخواهيم مشخصات يك محكوم را اعلام كنيم يا بايد قانون داشته باشيم و يا در حكم دادگاه اين مسأله ديده شود.

تهراني ها امسال بيش از ۴۲ ميليارد ريال جريمه آلودگي هوا شدند
ايسنا: تهراني ها در ۱۱ ماه سال جاري ۸۴۶ هزار و ۵۰۲ بار معادل ۴۲ ميليارد و ۳۲۵ ميليون و يكصد هزار ريال به دليل آلوده كردن هوا جريمه شدند.
نماينده معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، سرهنگ خداداد شرق در جلسه كميته كاهش آلودگي هواي تهران افزود: در حالي كه در ۱۱ ماه اول سال گذشته ۳۹۶ هزار و ۲۶۳ خودرو به دليل نداشتن برگه معاينه فني جريمه شدند، اين رقم با ۱۱۴ درصد و ۱۵۰ هزار و ۲۳۹ مورد افزايش به ۸۴۶ هزار و ۵۰۲ مورد در سال جاري رسيده است. وي با اشاره به افزايش شمار برخورد با خودروهاي فاقد برگه معاينه فني در سال جاري نسبت به سال گذشته گفت: اين رقم در فروردين امسال ،۳۷ ارديبهشت ،۱۵ خرداد ،۲۸ تير ،۱۲۰ مرداد ،۱۸۱ شهريور ،۲۹۷ مهر ،۲۳۴ آبان ،۴۸ آذر ،۱۰۶ دي ۱۴۷ و بهمن ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است.
اين در حاليست كه براساس اعلام ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران در سال ۸۳ تنها ۲۲۰ هزار دستگاه خودرو به مراكز معاينه فني مراجعه و برگه دريافت كرده اند و ظرفيت اين مراكز به طور متوسط ۷۰ درصد هم اكنون نيز خالي است.

با توجه به پرحادثه بودن كشورمان
توجه به تجهيزات استاندارد و نيروي متخصص در بخش اورژانس ضروري است
گروه اجتماعي: نيروهايي كه در بخش فوريت هاي پزشكي و اورژانس فعاليت مي كنند بايد از انگيزه كافي در اين بخش برخوردار بوده و در كنار آن از يك علم كلاسيك و تخصصي برخوردار باشند.
سلطان علي فلاح، معاون درمان تأمين  اجتماعي افزود: مهمترين بخش بيمارستانها اورژانس آنهاست كه به عنوان قلب تپنده يك مجموعه درماني است و هر چه از نظر علمي در بخش اورژانس كار كنيم كم كار كرده ايم.
معاون درمان تأمين اجتماعي با بيان اين كه در سالهاي اخير خوشبختانه توجه ويژه اي به بخش اورژانس شده است اظهار داشت: با توجه به شرايط خاص كشور، هر ساله با بحران هاي طبيعي و غير طبيعي مواجه هستيم، به طوري كه در طي ۲۷ سال گذشته كشور ما هر دو سال يك بار با بحران بزرگي مواجه شده است.
فلاح تصريح كرد: اورژانس مطلوب بايد از نظر فضا و ظاهر فيزيكي هم مناسب باشد و به عنوان مهمترين قسمت يك واحد درماني توجه خاصي را طلب مي كند.
محمد بهزاد مقدم مدير كل درمان مستقيم سازمان تأمين اجتماعي نيز طي سخناني در اين كنگره گفت: در سال ۷۹ بحث استاندارد سازي اورژانس مراكز درماني در دستور كار مديريت درمان سازمان قرار گرفت و سازمان تأمين اجتماعي به عنوان دومين مركز درماني با بيش از ۱۱ هزار تخت بستري و ۳۸ هزار نيروي انساني پرستار اين مهم را در صدر موضوعات كاري خود قرار داد. وي ادامه داد: متأسفانه به بخش اورژانس توجه خاصي صورت نمي گرفت و در اين زمينه كوتاهي مشاهده مي شد كه با برنامه ريزي سال ۷۹ مسايل زير در دستور كار قرار گرفت:
۱)توجه به فضاي فيزيكي و ظاهري اورژانس مراكز درماني سازمان
۲) استاندارد سازي تجهيزات اورژانس
۳) گردش كار و اطلاع دستورالعمل هاي مربوط به بخش اورژانس
۴) نيروي انساني و به روز كردن اطلاعات علمي پرسنل اورژانس.
شهرام علمداري، رئيس اورژانس كشور نيز در اين كنگره درخصوص سطح بندي حوادث اظهار داشت: چهار نوع حادثه وجود دارد كه در اولين مرحله تعداد مصدومان كم است و خدمت رساني محدود در مرحله بعد حادثه دسته جمعي است كه معمولاً بيش از ۵۰ نفر مصدوم وجود دارد و شيوه مديريت اورژانس تغيير مي كند و در مراحل بعدي حادثه بزرگتر مي شود و گاهي يك استان و يك جامعه را در برمي گيرد كه وظيفه اورژانس در اين مراحل بسيار حساس تر مي شود.
وي افزود: انتظاري كه در زمان بروز حوادث بزرگ و جمعي از دولت مي رود اين است كه يك جامعه آماده مقابله با بحران را فراهم كند كه در واقع فلسفه به وجود آمدن سازمان هاي مديريت بحران و حوادث غير مترقبه هم همين است.
علمداري با بيان اينكه متأسفانه اورژانس در كشور، تا زمان انتقال بيمار به بيمارستان وجود دارد و پس از انتقال مصدوم كارش پايان مي پذيرد، گفت: اورژانس تنها محل اعزام فرد مصدوم و حادثه ديده به مركز درماني نيست بلكه گردش كاري است كه از انتقال بيمار شروع شده بعد دپارتمان اورژانس بيمارستاني، بخش هاي بيمارستاني نوتواني بيمار و برگشت بيمار به جامعه است كه اگر هر كدام از اين مراحل دچار اشكال شود فعاليت درست انجام نشده است. رئيس اورژانس كشور با بيان اينكه پرستاران اورژانس ويژگي هايي دارند اظهار داشت: پرستاران اورژانس، بايد سيستم چگونگي كار اورژانس را بدانند، چگونگي اداره و مديريت اورژانس بيمارستاني، آشنايي با مسائل اوليه و پروتكل هاي تمام بيماري ها را بدانند و واقعاً از نظر فيزيكي و جسمي هم پرستار اورژانس باشند.

براي احياي تنفسي به اين بيمارستان ها نرويد
ايسنا: اورژانس بيمارستانهاي حضرت فاطمه (س)، حضرت علي اصغر(ع)، شهيد فهميده، شهيد باهنر كرج، الزهراي اشتهارد و امام سجاد(ع) شهريار نمي توانند مبتلايان به «آپنه تنفسي» يا «قطع تنفس» را احيا كنند.
دكتر ذبيح الله نيكوبخت مدير درمان دانشگاه علوم پزشكي ايران با بيان اين مطلب افزود: دستگاههاي احياي تنفس اورژانس جزء تجهيزات كلان كشوري هستند كه بايد از خارج خريداري شوند؛ تهيه اين دستگاه ها، هزينه هاي گزافي را در بردارد كه به دليل كمبود بودجه توانايي تهيه دستگاه يادشده را براي كليه مراكز اورژانس نداريم.
به گفته وي، نبودن ونتيلاتور (دستگاه تنفس مصنوعي) و تجهيزات عكسبرداري ازعمده مشكلات اورژانس هاي دانشگاه علوم پزشكي ايران است. وي اظهار كرد: در هر واحد اورژانس يك اتاق CPR (اتاق كد) در نظر گرفته شده تا بيماراني كه با ايست قلبي يا تنفسي وارد اورژانس مي شوند به سرعت به اتاق كد منتقل شده احيا شوند. وي گفت: تجهيزات احيا شامل وسايلي چون الكتروشوك و دستگاه مانيتور است؛ همچنين، داروهاي خاصي از قبيل داروهاي قلبي، ديازپام، كلسيم و كليه داروهايي كه براي بيماران اورژانسي لازم است و سرم و بي حس كننده در اين بخشها موجود است.

جسته ، گريخته
كاهش تعداد مردان در ژاپن
واحد مركزي خبر: براي نخستين بار طي سالهاي پس از جنگ تعداد مردان ژاپني در مقايسه با زنان كمتر شده است.به نوشته روزنامه روسي اينترنتي اوترا وزارت كشور ژاپن اخيراً اعلام كرد جمعيت ژاپن در اول اكتبر سال ۲۰۰۴ به يكصد و بيست و هفت ميليون و ششصد و هشتاد و هفت نفر رسيد.اين روزنامه به نقل از روزنامه ژاپني يوميوري مي نويسد رشد جمعيت ژاپن در مقايسه با سال ۲۰۰۳پنج صدم درصدم رشد داشته است ولي در همان حال تعداد مردان براي نخستين بار يك دهم درصد كاهش يافته است.
انگليسي ها قلبشان را بيشتر دوست دارند
ايسنا: آمارها نشان مي دهد، انگليسي ها بيش از ديگر مردم كشورهاي اروپايي براي معالجات درماني مربوط به بيماريهاي قلبي خود هزينه پرداخت مي كنند.
بر اساس گزارش منتشر شده از سوي شبكه  قلب اروپا، هر انگليسي سالانه۵۷/۶۰ پوند جهت درمان و معالجه  بيماري هاي قلبي خود هزينه مي كند، كه اين رقم سالانه براي كل جمعيت انگليس حدود  ۴/۳ ميليارد پوند برآورده شده است.
براساس اين گزارش، مردم مالت با صرف تنها ۱/۴ پوند (معادل ۹۳/۵ يورو) كمترين ميزان هزينه را جهت درمان و معالجه  بيماري هاي قلبي خود مي پردازند.
همچنين اين آمارها نشان مي دهند كه فنلاندي ها نيز كه بيماري هاي قلبي در ميان آنها بسيار رايج است هريك  ۹/۳۷ پوند براي درمان اين بيماري ها مي پردازند. اين رقم براي هر نفر معادل ۸۳/۵۴ يوروست.
گرماي زمين سلامت انسان را تهديد مي كند
ايسنا: كارشناسان هشدار دادند گرم شدن تدريجي زمين كه يك پديده زيست محيطي در قرن حاضر است نه تنها تاثيرات نامطلوب بر محيط زيست دارد بلكه مي تواند سلامت انسان را با بروز بحران هاي بهداشتي آب و هوايي به خطر بيندازد.
به گفته پاتز، استاد مطالعات محيط زيست و مطالعات بهداشت جامعه در دانشگاه ويسكونزين- ماديسون، افزايش گرماي تدريجي زمين به تنهايي تهديد جدي به شمار نمي آيد، اما افزايش قابل توجه تغييرات آب و هوايي شديد مانند طوفان هاي عظيم، جريان هاي گرمايي و سيلاب ها مي تواند تاثير مهم و نامطلوبي بر سلامت انسان داشته باشد. با اين حال وي تاكيد مي كند كه نبايد تمام اميدها را از دست داد. براي جلوگيري از بروز اين مشكلات در آينده راه حل هايي وجود دارد كه يكي از آنها استفاده از سيستم هاي پيش بيني آب و هوايي و هشداردهنده براي آگاه ساختن انسان از احتمال بروز اين قبيل خطرات براي سلامتي است.
فقر آهن، شايع ترين علت كم خوني كودكان يزدي
ايرنا: معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: فقر آهن، شايع ترين علت كم خوني در كودكان شش ماهه تا پنج ساله اين استان است.دكتر مهران كريمي افزود: حد استاندار مقدار آهن در موقع تولد كودك، ۸۰ ميلي گرم است.وي بدون اشاره به تعداد كودكان اين سنين اظهار داشت: براساس تحقيقات انجام گرفته در اين زمينه ۱۵ درصد كودكان اين گروه سني به علت فقر آهن دچار كم خوني هستند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |