دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۰ - Apr 11, 2005
افزايش كار مفيد كارمندان
دفاتر كار آرام
003546.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: دفاتر كار در آينده به مكانهايي آرام و دلپذير تبديل خواهد شد و ديگر كارمندان مجبور نيستند سر و صداي ناشي از باز و بسته شدن فايل هاي چوبي و آهني را بشنوند.
اخيراً وزارت صنعت و تجارت انگليس به حمايت  مالي از طرحي پرداخته كه هدف از اجراي اين طرح، آرام كردن محيط دفاتر كار و اداره ها با استفاده از مصالح بسيار پيشرفته است.
در حال حاضر سروصداهاي موجود در اداره هاي كشور انگليس بسيار بيش از حد مجاز است كه به روح و روان كارمندان آسيب مي رساند.
صداي ناشي از زنگ تلفن هاي همراه، تلفن هاي ثابت، چاپگرها و دستگاه هاي فتوكپي موجود در اداره ها بيش از ۷۵ دسي بل اعلام شده كه براي سلامت انسان مضر است.
اين در حالي است كه شدت صداي خش خش برگ درخت ۱۰ دسي بل، مكالمه معمولي ۶۰ دسي بل، ترافيك يك خيابان پررفت ۷۰ دسي بل و اره كردن يك درخت ۱۱۰ دسي بل مي باشد.
براساس استانداردهاي سازمان بهداشت جهاني، سر و صداي محيط كار نبايد فراتر از ۵۵ دسي بل باشد. به گفته دانشمندان، سر و صداي بيش از حد باعث افزايش دسترسي وارد بر كارمندان و همچنين كاهش راندمان كار مفيد آنان مي شود.
اما طرح ايجاد دفاتر آرام، نصب عايق هاي صوتي روي ديوارها و تابلوهاي «لطفاً سكوت كنيد» نيست چون مصالح استفاده شده در ساخت ماشين هاي اداري و لوازم اين دفاتر كار تاكنون در جاي ديگري مورد استفاده قرار نگرفته است.
مدير اجرايي اين طرح مي گويد: معمولاً اولين كاري كه در اداره ها صورت مي گيرد، نصب عايق هاي صوتي روي ديوارها و سقف است. غافل از اينكه استفاده از فايل هاي فلزي و چوبي چه سر و صداهايي ايجاد مي كند. اگر بتوان اين فايل ها را از جنس عايق هاي صوتي تهيه كرد به طور حتم سر و صداي ناشي از باز و بسته كردن آنها، به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت.
قرار است براي ساخت لوازم دفاتر كار از مواد مختلفي استفاده شود كه اين مواد قابليت جذب و سرو صدا را داشته باشند.
همچنين با بهره از تكنولوژي مدرن مي توان صداي توليد شده توسط دستگاه هاي فتوكپي و چاپگر را كاهش داد كه استفاده از چاپگرهاي ليزري بهترين  راه حل است.
همچنين يكي از منابع توليد سر و صدا در اداره هاي دولتي، مكالمه كاركنان با تلفن است كه پيشنهاد شده آنها در اين مكالمات از گوشي استفاده كنند.
يكي ديگر از نقايص دفاتر كار امروزي، استفاده از كف پوش هاي نازك، ديواري انعطاف  ناپذير و همچنين ميزهايي است كه سطح آن بسيار محكم مي باشد. هنگامي كه امواج صدا به اين سطوح صاف و محكم برخورد مي كند، شدت انعكاس آن افزايش مي يابد به همين دليل سر و صداي توليد شده در يك دفتر كار معادل سر و صداي توليد شده در يك زمين بازي بچه ها است.
قرار است در طرح جديد، ميزها، ديوارها، درها و فايل ها از مولدي كه سر و صدا را جذب مي كنند ساخته شوند. البته تمام وسايل ساخته شده در يك اتاق به مساحت ۵ متر مربع آزمايش خواهند شد تا اينكه مشخص شود، لوازم طراحي شده تا چه اندازه قابليت جذب سرو صدا را دارند.
قرار است اين آزمايش در دانشكده ساوتهمپتون انجام بشود كه در اتاق آزمايش، چندين برابر سر و صداي موجود در دفاتر كار توليد خواهدشد.
البته هنوز مشخص نيست كه طراحي دفاتر كار آرام، تا چه اندازه هزينه بر باشد اما بدون كرايه در آينده دفاتر كار به سمت آرام شدن حركت خواهد كرد.

آرزوي دانشمندان اروپايي براي سفر دوباره به مريخ
003549.jpg
گروه دانش: دانشمندان اروپايي قصد دارند مجدداً  يك آزمايشگاه متحرك به مريخ اعزام كنند تا با كمك اين وسيله، نشانه هايي از زندگي (در گذشته و حال) را در اين سياره بيابند.
مأموريت آژانس فضايي اروپا(ESA) در ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ از كره زمين آغاز خواهد شد و آزمايشگاه متحرك اين آژانس در سال ۲۰۱۳ به مريخ خواهد رسيد.
قيمت اين آزمايشگاه كه ربات متحرك نيز شامل آن مي شود، ۵۰۰ ميليون يورو است كه به آزمايش هواي اين سياره و همچنين ضبط سروصداهاي داخل  زمين ناشي از وقوع زلزله هاي مريخي خواهد پرداخت تا شايد نشانه هايي از زندگي يافت شود.
البته در سال ،۲۰۰۳ (ESA) قصد انجام پروژه اي مشابه را داشت كه با شكست مواجه شد. براي جلوگيري از تكرار يك ناكامي ديگر، دانشمندان ارشد آژانس فضايي اروپا در هفته گذشته گرد هم آمدند تا بهترين گزينه هاي خود در مريخ را بررسي نمايند. البته تمام كشورهاي عضو اين آژانس بايد اجراي پروژه اعزام آزمايشگاه متحرك را به فضا امضا كنند كه احتمالاً  در اجلاس ماه دسامبر اين آژانس صورت خواهد گرفت.
دكتر مارك سيمز كه مديريت اجرايي اين پروژه بزرگ را برعهده دارد مي گويد: هدف ما، سفر به مريخ است اما موانع متعددي بر سر راه اين مأموريت بزرگ وجود دارد كه بايد اين مشكلات را به تدريج مرتفع كرد.
به هر حال، آزمايشگاه متحرك اعزامي به مريخ بايد از اين قابليت ها برخوردار باشد:
* قابليت ورود به عمق خاك مريخ براي كشف احتمالي آب و بررسي تركيبات شيميايي خاك
* قابليت آناليز خاك، سنگ و گازهاي اين سياره
* برخورداري از دستگاهي كه قادر به شناسايي زلزله هاي مريخي و ساير فعاليت هاي درون زميني باشد.
يكي ديگر از اهداف دانشمندان اروپايي، دست يافتن به سنگ هاي موجود در مريخ است كه انتقال سنگ هاي مريخ به زمين، ميلياردها دلار هزينه در برخواهد داشت. به همين دليل براي دستيابي به اين هدف، همكاري مشترك ميان اروپا و آمريكا، اجتناب ناپذير مي باشد.
البته بازگرداندن سنگ از مريخ به زمين كار آساني نيست چون ابتدا بايد سنگ هاي مفيد را در اين سياره يافت و سپس به جدا كردن آنها از خاك مريخ پرداخت. اما مهم ترين بخش اين پروژه ، ذخيره سازي سنگ ها در محيطي مناسب در بازگشت به زمين است تا اين كه ناخالصي، جذب اين سنگ ها نشود.

آجرهاي ديروز و گوشي هاي امروز
سير تكاملي گوشي تلفن يك كيلو گرمي پس از گذشت يك دهه
003552.jpg
003540.jpg
گروه دانش: در سال ،۱۹۸۴ اولين گوشي تلفن همراه به بازار آمد كه اين گوشي كاملاً  شبيه به يك آجر بود. اين آجر يك كيلوگرمي در حدود ۴ هزار دلار قيمت داشت كه مردم براي خريد آن صف كشيده بودند.
طراح آن گوشي مردي به نام رودي كرولوپ بود كه هم اكنون ۷۴ ساله است او به همراه دوست خود، مارتين كوپر بيش از ۱۰ سال به تحقيق و آزمايش پرداختند تا اين كه موفق به عرضه اولين گوشي تلفن همراه شدند.
كرولوپ در مورد تجربيات خود مي گويد: در اواخر سال ،۱۹۷۲ مارتين با من تماس گرفت و گفت كه بايد يك گوشي تلفن همراه طراحي كنيم كه از او پرسيدم، گوشي تلفن همراه ديگر چه چيزي است.
به هر حال اين دو نفر، ۶ هفته زمان داشتند تا اين گوشي را طراحي كنند. به همين دليل از ۸ مهندس دعوت به عمل آوردند كه در جلسه شركت كنند. كوپر در جريان اين جلسه با صداي بلند گفت: هر يك از شما كه فكر مي كنيد طي ۶ هفته نمي توان، گوشي تلفن همراه را طراحي كرد، اتاق را ترك بكند. البته هيچ يك از مهندسان، اتاق جلسه را ترك نكردند. البته براي طراحي و عرضه اولين گوشي تلفن همراه به بازار، ۱۰ سال زمان سپري و بيش از ۱۰۰ ميليون دلار بودجه هزينه شد چون زيرساخت هاي موجود براي تأسيس شبكه وجود نداشت.
در آن زمان هر گوشي تلفن همراه تنها قابليت نيم ساعت مكالمه را داشت اما اين روزها گوشي هايي به بازار آمد كه قابليت چندين ساعت مكالمه را دارد و حتي حجم آن از كف دست  هم كوچكتر مي باشد. كوپر در اين رابطه مي گويد: ما در آن زمان هم مي توانستيم گوشي هاي بسيار كوچك را طراحي كنيم اما توانايي ساخت آن را نداشتيم چون باتري و آنتن هاي كوچك وجود نداشت. اما امروزه با پيشرفت تكنولوژي، قابليت ساخت وسايل كوچك فراهم شده و به همين دليل شاهد توليد گوشي هاي كوچك و بدون آنتن هستيم.

به روز آوري ويندوز، ترفند جديد انتقال ويروس
003561.jpg
موج: شركت هاي آنتي ويروس به كاربران اينترنتي در رابطه با سايت به روز در آوري ويندوز تقلبي هشدارهاي جدي مي دهند.
شركت مايكروسافت اعلام كرد، كاربران اينترنتي بايد از اين پس مراقب سايت هاي ويژه به روز در آوردن ويندوز باشند، زيرا سايت هاي تقلبي مايكروسافت نيز خود روشي براي ورود ويروس تروجان به رايانه هاي شخصي افراد مي باشد.
اين ويروس ابتدا به صورت ايميل به ميل باكس افراد ارسال مي شود و از اين طريق به آنها توصيه مي شود كه بايد هرچه سريعتر ويندوز خود را به روز در آورند سپس كاربران هم براي عملكرد بهتر رايانه هاي خود به سايت هاي تقلبي معرفي شده مراجعه كرده پس از كليك كردن بر روي قسمت ويژه دانلود ويندوز آبديت(به روز در آوري ويندوز) راه را براي ورود ويروس تروجان كه بسيار مخرب است، هموار مي كنند.
شركت هاي امنيتي و ضد ويروس اعلام كردند اين ايميل ها با موضوعاتي همچون «به روز درآوري ويندوز فوري» و «به روز درآوري ويندوز مهم» به ميل باكس كاربران ارسال مي شود.

نرم افزار
سرويس جديد مايكروسافت
موج: مايكروسافت،بزرگترين سازنده نرم افزاري جهان، سرويس جديدي را به MSN خود اضافه كرد.
اين سرويسMSN Spaces نام دارد و در اولين روز آزمايش آن ۵/۴ ميليون كاربر را به خود جذب كرده است. اين سرويس انتشار و دنبال كردن ژورنال هاي آنلاين را ممكن مي سازد.
مايكروسافت همچنين عرضه آخرين ورژن مسنجر MSN خود را براي مبادله پيام ها و به اشتراك گذاردن تصاوير و عكس ها آغاز مي كند.سرويس جديد مايكروسافت راهي براي مبادله ايده ها و اطلاعات به طور گسترده، بر روي اينترنت است.اين سرويس با ۱۵ زبان در ۳۰ بازار قابل دسترسي است. بلك ايروينگ، نائب رئيس خدمات ارتباطاتي مايكروسافت، در اين خصوص گفت: «قصد داريم اين سرويس را به طور گسترده در خارج از آمريكا ارائه دهيم»
شركت ياهو، رقيب شركت ماكروسافت، نيز وب لاگ جديد خود را به نام
۳۶۰«Yahoo » آغاز كرده است .گوگل ،ديگر رقيب شركت مايكروسافت محسوب مي شود ،اين شركت نيز سرويس وب لاگ خود را با نام «Blogger» عرضه كرده است.مايكروسافت اعلام كرد، در نظر دارد تبليغات را همانند MSN مسنجر بر رويMSN Space نيز عرضه كند.

تلفن
تلفن همراه سرطان زا نيست
موج: اين بار يك پژوهش ديگر در سوئد در مورد ارتباط بالقوه بين استفاده از تلفن همراه و سرطان مغز مانند بسياري از مطالعات ديگر نشان دهنده اين است كه رابطه اي بين تومورهاي مغزي و استفاده از تلفن همراه حتي در استفاده كنندگاني كه بطور طولاني مدت در معرض اشعه اين تلفن ها بوده اند، وجود ندارد.
در پژوهشي كه دكتر استفن لون و همكارانش در موسسه كارولينسكاي استكهلم سوئد بر روي۶۴۴ فرد ۲۰ تا ۶۹ سال كه به دو نوع از شايع ترين تومورهاي مغزي دچار بودند انجام دادند و آنها را با افراد با سن و جنس و محل اقامت مشابه مقايسه كردند، استفاده منظم از تلفن هاي همراه حتي مصرف طولاني تر مدت ده سال يا بيشتر هيچ ارتباطي با تومور مغزي نداشت.
البته با توجه به اينكه مطالعات نشان مي دهد كه يك شخص ممكن است ده و حتي ۲۰ سال پس از در معرض قرارگيري به يك ماده سرطان زا به سرطان مبتلا شود، تاثير تلفن همراه را بر تومورهاي مغزي نمي توان به طور قطعي رد كرد.

اختراع
ساعت ويژه افراد خواب آلود
گروه دانش: يك دانشجوي۲۵ ساله موسسه فناوري ماساچوست ام آي تي ساعت شماطه داري اختراع كرده است كه فرد براي خاموش كردن زنگ ساعت بايد از رختخواب بيرون بيايد و در اتاق به دنبال آن بگردد.
به گزارش رويترز از كمبريج، ساعت ابداعي «گوري ناندا» كه «كلاكي» نام گرفته است با اولين فشار دكمه بر زمين مي افتد و در سطح اتاق مي غلتد.
براي خاموش كردن زنگ ساعت فرد بايد از رختخواب بيرون بيايد و به جستجوي آن بپردازد. اين ساعت دو چرخ لاستيكي دارد و با روكش ضخيم پشمالو و پارچه هايي پوشيده شده است تا وقتي بر روي زمين مي افتد از آسيب در امان بماند.
يك تراشه رايانه اي كه داخل ساخت كار گذاشته شده است مقدار مسافتي را كه ساعت خواهد چرخيد تعيين مي كند، به همين خاطر هر روز صبح ساعت در جايي متفاوت با روز قبل از حركت بازمي ايستد. از ماه گذشته كه واژه «كلاكي» در اينترنت انتشار يافت ناندا نامه هاي الكترونيكي از سراسر جهان دريافت كرده است كه براي خريد، فروش يا سرمايه گذاري در اين طرح ابراز تمايل كرده اند. با اين حال ساعت كلاكي هنوز يك طرح تحقيقاتي است و براي عرضه تجاري آماده نيست. ناندا درحال تكميل نمونه اوليه اين ساعت است و آزمايش آن بزودي آغاز خواهد شد.

اكتشاف
«هومينيدهاي» اوليه از سالخوردگان مراقبت مي كردند
003558.jpg
دندان هاي اين موجود چند سال پيش از مرگش ريخته بود

بي بي سي: يافته هاي تازه فسيلي در ناحيه قفقاز حكايت از آن دارد كه هومينيدهاي اوليه احتمالا از سالخوردگان مراقبت و آنها را تغذيه مي كرده اند.
دندان هاي اين موجود كه يك ميليون و ۷۷۰ هزار سال قبل مي زيست به طور كامل ريخته بود و سن او از ۴۰ سال تجاوز مي كرد كه در آن زمان مطلقا پير و فرتوت به حساب مي آمد.
اين نشان مي دهد كه وي احتمالا در جامعه اي پيچيده كه قادر به نشان دادن حس ترحم بوده مي زيسته است. نتايج اين اكتشاف در نشريه «نيچر» چاپ شده است.
به اعتقاد دانشمندان اين هومينيدها احتمالا به اين دليل براي سالخوردگان ارزش قائل بوده اند كه آنها را باتجربه مي دانستند.
ريد فرينگ، از نويسندگان مقاله «نيچر» از دانشگاه شمال تگزاس مي    گويد: «كاملاً حيرت انگيز است كه جامعه هومينيدها تقريبا ۸/۱ ميليون سال قبل چنين رفتاري از خود بروز مي داده است.»«هر طور به قضيه نگاه كنيم، اين رفتار كاملاً غيرعادي است و كشفي كاملاً تازه درباره روابط اجتماعي هومينيدهاي اوليه به حساب مي آيد.»
اين موجود پير در ميان مجموعه اي شامل چند موجود ديگر در محوطه مشهور دمانيسي در گرجستان كشف شد.اين «مردمان» كوچك با قدي تقريبا ۱۲۰ سانتي متري به بحثي داغ ميان متخصصان انسان هاي اوليه دامن زده اند.
پي بردن به اين موضوع كه اين موجودات دقيقا از چه نوعي هستند مشكل است. بسياري از كارشناسان معتقدند كه از نوع هومو اركتوس است كه ابتدا از آفريقا مهاجرت كرد و در اطراف آسيا سكني گزيد.
برخي نيز گمان مي كنند كه از نوع هومو هابيليس باشد، اما اين گونه ظاهرا هرگز آفريقا را ترك نكرد بنابراين معما همچنان باقي است.
حكم مرگ
003555.jpg
اعضاي سالخورده تر گروه ممكن است به دلايل فرهنگي ارزشمند بوده باشند

اين موجود پير كه به برآورد دانشمندان دندان هايش چند سال پيش از مرگ ريخته بود، نمي توانسته گوشت يا الياف گياهان را كه غذاي عادي اين موجودات را تشكيل مي داد بجود.براي اكثر حيوانات، به غير از انسان ها و نئاندرتال ها (خويشاوند منقرض انسان)، ريختن دندان ها حكم مرگ را مي داشت.
اما پروفسور فرينگ معتقد است كه اين «پير مرد» احتمالا بايد از طريق تغذيه با بخش هاي نرم تر شكار مانند مغز، مغز استخوان و ميوه هاي آبدار زنده نگاه داشته شده باشد.وي گفت: «بنابراين يا از او تيمارداري مي شده يا از امتيازات ويژه برخوردار بوده است.»
اين كه آيا اين گروه از هومينيدها از روي شفقت از او مراقبت مي كرده يا انگيزه اي ناشناخته در كار بوده مجهول است و تنها مي توان به گمانه زني درباره آن پرداخت.
به گفته ريد فرينگ احتمال دارد كه اين مرد بي دندان عضوي به نهايت مفيد براي جامعه اش بوده است.وي گفت: «معلوم نيست كه آيا وي مي توانسته از طريق جمع آوري غذا و دفاع از گروه يا مراقبت از كودكان به معيشت كل گروه خدمت كند يا نه.»
اعضاي پيرتر گروه همچنين ممكن است مانند جامعه امروزي به لحاظ فرهنگي ارزشمند بوده باشند.پرفسور فرينگ گفت: «اين شخص ممكن است وظيفه اي مشابه افراد سالخورده در جوامع شكارچي-گردآور داشته به طوري كه دانش و تجربه هايش به او منزلتي ويژه مي بخشيده است.»

فضا
نقش صاعقه و هيدروژن در پيدايش حيات
003543.jpg
بي بي سي: براساس يك رشته تحقيقات تازه، شرايط حاكم بر دوران اوليه زمين به گونه اي بود كه نخستين مصالح ابتدايي حيات ممكن است در اثر ضربات صاعقه به وجود آمده باشد.
كارشناسان با انتشار مقاله اي در نشريه «ساينس» مي گويند كه گاز هيدروژن زماني از عناصر اصلي تشكيل دهنده اتمسفر بود و جرقه هاي آسماني ممكن است باعث كنش و واكنش ميان هيدروژن و ساير عناصر جوي شده و به پيدايش سرمنشأ شيميايي حيات دامن زده باشد.
اين تحقيقات احياگر ايده اي قديمي است كه مي گويد كنش و واكنش در اتمسفر اوليه زمين ميان هيدروژن و ساير گازهاي ساده، كه در اثر حرارت صاعقه داغ مي شدند، به ايجاد مصالح سازنده ملكول هاي زيستي منجر شد.
آزمايش ها نشان داده است كه امكان وقوع چنين واكنش هايي وجود دارد.
اما دانشمندان از مدت ها قبل بر اين باور بودند كه هرچند هيدروژن هميشه در اتمسفر وجود داشته اما مقدار آن بسيار اندك بوده است.
هيدروژن كه سبكترين گاز است به راحتي از جو زمين فرار مي كند و وارد فضا مي شود.
اما به گفته برايان تون (شيميدان) و همكارانش، چند ميليارد سال قبل، شرايط كاملا متفاوتي بر زمين حاكم بود به طوري كه هيدروژن پس از فرار از آتشفشان ها در جو زمين به تله مي افتاد و تا يك سوم آن را تشكيل مي داد.
اگر چنين باشد، امكان پيدايش سالانه هزاران ميليون تن ملكول زيستي ساده در اثر جرقه هاي آسماني وجود داشته است.
با كنش و واكنش اين ملكول ها با يكديگر و پيدايش ملكول هاي پيچيده تر، برخي جنبه هاي حيات به تدريج آغازيدن گرفت.
بعيد است هرگز دريابيم حيات دقيقا در كجا آغاز شد.
اما تحقيقات تازه اين عقيده را تقويت مي كند كه حيات از نوعي كنش و واكنش شيميايي اوليه پديد آمد.

برخورد كهكشان ها
اخترشناسان  موفق  شدند با استفاده  از تلسكوپ  فضايي  اشعه  ايكس ، به  آثار برخورد خوشه  هاي  كهكشاني  پي  ببرند.به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  بي  بي سي، تصاوير و اطلاعات  دريافتي  از تلسكوپ  فضايي  ايكس  ام  ام  نيوتن  نشان  مي دهد امواج  شديد حاصل  از برخورد خوشه هاي  كهكشاني  به  يكديگر باعث  فشرده  شدن  گاز موجود بين  آن  دو و افزايش  دماي محل  تصادم  به  ميليونها درجه  سانتيگراد مي  شود. خوشه هاي  كهكشاني  كه  قطر آنها ممكن  است  به  شش  ميليون  سال  نوري  برسد بزرگترين  اجرام  سماوي  هستند كه  تاكنون  اندازه گيري  شده اند.

ارتباطات
SMSبين دانشجويان و استادان
موج: طرحي جديد در انگلستان برقراري ارتباط با دانشجويان را آسان تر خواهد كرد به طوري كه آنان را از وضعيت بخشنامه ها و اطلاعيه هاي جديد مطلع مي كنند.
ديگر دانشجويان مجبور نيستند براي مطلع شدن از وضعيت برگزاري آزمون ها و ساعت كلاسهاي خود و غيره به دفاتر موسسات مربوطه مراجعه كرده و يا بورد مخصوص اطلاعيه هاي تحصيلي خود را مطالعه كنند، با طرح جديد دانشگاه هاي انگلستان مبني بر به كارگيري خدمات SMS آگاهي داشتن از وضعيت دانشگاه هاي آنان امري بسيار آسان و مطمئن است.
به زودي تمامي دانشجويان با تهيه گوشي همراه و استفاده از سرويس SMS (ارسال پيغام هاي متني كوتاه) مي توانند با استادان دانشگاه هاي خود رابطه برقرار كرده و در مواقعي كه قادر نخواهند بود به مراكز مربوطه مراجعه كنند مي توانند جهت كسب اطلاعات تحصيلي از گوشي هاي همراه خود استفاده كنند.

ايران
دومين نمايشگاه بين المللي دوربين هاي ديجيتال در تهران برگزار مي شود
ايرنا: دومين نمايشگاه بين المللي تخصصي دوربين هاي ديجيتال و تجهيزات وابسته به آن (فناوري ديجيتالي) به زودي در تهران برگزار مي شود.
اين نمايشگاه قرار است از چهاردهم تا هفدهم ارديبهشت و در هتل استقلال تهران برگزار شود.
در اين نمايشگاه آخرين فناوري هاي موجود در زمينه هاي دوربين هاي ديجيتال و وسايل جانبي آن به نمايش گذاشته مي شود.
دوربين هاي ديجيتال با توجه به هزينه پايين عكس برداري و قابليت هاي گسترده براي ضبط در رايانه هاي شخصي، هم اكنون از بازار بزرگي در بين مردم عادي برخوردار شده است.
با توجه به سير سريع تحولات در صنايع دوربين هاي ديجيتال، برگزاري چنين نمايشگاه هايي براي معرفي توانمندي دوربين هاي ديجيتال در بخش عكاسي و فيلم برداري مي تواند نقش مهمي در توسعه فرهنگ استفاده از اين دوربين ها داشته باشد.
بودجه ۳ هزار ميليارد توماني براي IT ايران
مديركل دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، گفت: تصويب بودجه ي ۳ هزار ميليارد توماني فناوري اطلاعات كشور تا چند روز آينده رسما اعلام خواهد شد.
مهندس «امير احمدي» در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: سند برنامه  فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور در برنامه  چهارم توسعه آماده شده و در حال آخرين بررسي ها در سازمان مديريت است كه اميدواريم تا ارديبهشت ماه از سوي سازمان به تصويب برسد.
وي، افزود: بودجه  پيشنهادي براي فناوري اطلاعات كشور در سال جاري ۳ هزار ميليارد تومان بود كه از جانب وزارت ارتباطات به سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام شد تا نهايتا براي تصويب به هيات دولت برود.
آغاز مرحله دوم طرح كنكور الكترونيكي «فام»
گروه دانش: مرحله دوم آزمون طرح رايگان كنكور الكترونيكي (فام) از روز شنبه ۲۰ فروردين ماه و با حمايت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، دومين مرحله آزمون رايگان طرح كنكور الكترونيكي كه از روز شنبه ۲۰ فروردين ماه آغاز شده، روز پنج شنبه (۲۵ فروردين) به پايان مي رسد و كاربران روز جمعه قادر به دريافت و مشاهده نتايج آزمون خود هستند.
نتايج اعلام شده كه در سه رشته رياضي فيزيك، تجربي و انساني برگزار مي شود، شامل رتبه و تراز متقاضي در كشور و شهر است.
طرح كنكور الكترونيكي فام به منظور ايجاد فرصت هاي آموزشي مساوي براي تمام دانش آموزان و ارتقاي سطح آمادگي داوطلبان كنكور توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با همكاري مؤسسه رايانه شهر تهران وابسته به سازمان در حال اجراست.
همچنين برگزاري جلسات رايگان مشاوره گروهي با محوريت موفقيت در كنكور از ديگر برنامه هاي اين طرح است. مرحله اول اين طرح در اسفندماه سال گذشته برگزار شد.
علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت www.fam.ir مراجعه كنند.

نرم افزار ارزيابي پايان نامه دانشجويان
گروه دانش: اخيراً دانشمندان دانشگاه ميسوري موفق به طراحي نرم افزاري شده اند كه به ارزيابي پايان نامه دانشجويان مي پردازد و به آن نمره مي دهد.
پروفسور ادوارد برنت، طراح اين نرم افزار معتقد است كه برنامه جديد وي باعث صرفه جويي صدها ساعت از وقت اساتيد در تصحيح و ارزش گذاري پايان نامه هاي دانشجويان مي شود.
دانشجويان اين پروفسور، پايان نامه هاي خود را به صورت آن لاين و از طريق اينترنت براي پروفسور ارسال مي كنند و چند ثانيه بعد، نرم افزار استاد، اقدام به تصحيح پايان نامه ارسالي مي كند و به آن نمره مي دهد. اين نرم افزار اطلاعات موجود در پايان نامه ارائه شده را با اطلاعات پايان نامه دانش آموزان ديگر و دروسي را كه استاد در كلاس هاي درس تدريس كرده مقايسه مي كند و آن را ارزش گذاري مي كند.
حتي دانشجويان مي توانند پيش از تهيه پايان نامه نهايي خود، خلاصه اي از آن را براي استاد ارسال بكنند تا نرم افزار به ارزش گذاري آن بپردازد. اگر در ارزش گذاري، پايان نامه دانشجو نمره پاييني گرفت، او متوجه مي شود كه بايد مسير تهيه مطالب را تغيير بدهد.
اين نرم افزار با هزينه اي معادل ۱۰۰ هزار دلار طراحي شده است.

۹ سال حبس براي ارسال كننده هرزنامه ها
گروه دانش: دادگاهي در ويرجينيا، مرد ۳۰ ساله اي را كه ميليونها نامه الكترونيكي ناخواسته (هرزنامه) براي مشتركان اينترنت ارسال مي كرد به ۹ سال حبس محكوم كرد.او اولين شهروند آمريكايي است كه به جرم ارسال هرزنامه به حبس محكوم مي شود و در سطح جهان هشتمين ارسال كننده بزرگ هرزنامه به شمار مي آيد.او از طريق ارسال اين هرزنامه ها، ساليانه در حدود ۷۵۰ هزار دلار درآمد كسب مي كرد.بر اساس قوانين ويرجينيا، ارسال هرزنامه با استفاده از آدرس غير واقعي جرم محسوب مي شود كه البته مجرم نسبت به حكم خود اعتراض كرده است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |