دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۰ - Apr 11, 2005
سخنگوي شوراي نگهبان:
شرط اول كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري
رجل سياسي و مذهبي بودن است
ايسنا:غلامحسين الهام سخنگوي شوراي نگهبان گفت:سطح نامزدي رياست جمهوري به گونه اي است كه در آن مجال بررسي سوء سابقه مطرح نيست.
وي در مورد نحوه استناد شوراي نگهبان به قانون براي بررسي صلاحيت كانديداهاي رياست جمهوري گفت: سطح نامزدي رياست جمهوري به گونه اي است كه در آن مجال بررسي سوءسابقه مطرح نيست، يعني برخلاف شأن نمايندگي مجلس است كه گفته مي شود مثلا نبايد سابقه محكوميت كيفري داشته باشد.
در واقع در بحث نامزدي رياست جمهوري سطح فضائل آن قدر بالاست كه انديشيدن به رذائل و امور منفي تصور نمي شود.
با اين وضع (وصف) در قانون هم نسبت به كانديداي رياست جمهوري هيچ بحثي از استعلام از مراجع چهارگانه وجود ندارد مگر اينكه بطور مثال راجع به ايراني الاصل بودن يا تابعيت شخصي تشكيك شود و پاسخ مرجع رسمي ضرورت داشته باشد. مي خواهم نتيجه بگيرم كه در راس انتخابات رياست جمهوري هيچ الزامي در مورد استعلام از مراجع چهارگانه وجود ندارد و شوراي نگهبان مستقيما مسئول بررسي و احراز صلاحيت نامزدهاي رياست جمهوري است يعني در حقيقت كار اجرايي را به عهده دارد، اين موضوع در بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسي مورد تصريح قرار گرفته است.وي افزود: صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري از جهت دارا بودن شرايطي كه در قانون مي آيد مقصود قانون اساسي است  و بايد قبل از انتخابات به تأييد شوراي نگهبان برسد. شرايط ذكر شده هم شرايط مذكور در اصل ۱۱۵ است.
يكي از شرايط نامزدي رياست جمهوري كه شايد بتوان از آن به عنوان پيش شرط هم ياد كرد (كه در واقع ظرف اوليه اي است كه قبل از آن به بقيه شرايط پرداخته نمي شود)، تعبير رجال مذهبي، سياسي است.
اين عنوان اقتضا مي كند كه نامزدهاي رياست جمهوري از آن درجه از شناخت و اشتهار برخوردار باشند كه در بررسي صلاحيت آنها دشواري يا پيچيدگي بيشتري كه مستلزم تحقيق و تفحص از جزئيات وضعيت آنان باشد مطرح نگردد يا در واقع ضرورت نداشته باشد.
الهام با اشاره به اينكه انتخابات رياست جمهوري، بحث «رد صلاحيت»   نيست، بحث «احراز صلاحيت» است گفت: احراز صلاحيت، يعني احراز شرايط ذكر شده در قانون.الهام افزود: بررسي صلاحيت  كانديداهاي رياست جمهوري به دفاتر نظارتي ارتباطي ندارد و شوراي نگهبان در اين زمينه مستقيما ايفاي نقش مي كند.
هيات هاي نظارت طبق قانون در يك فرصت مشخص قبل از انتخابات شكل مي گيرند و وظايف شان در قانون انتخابات مشخص شده است اما دفاتر نظارتي (شوراي نگهبان)  يك تشكيلات ثابت مربوط به شوراست كه دائمي بوده و مربوط به زمان انتخابات نيستند.
الهام در مورد تبليغات كنوني كانديداهاي رياست جمهوري گفت:مرجع رسيدگي به تخلفات احتمالي كانديداها يا پرسش از اين كه نيروي نظامي  يا نيروي مسلح تخلف مي كند يا نمي كند  و مواردي از اين دست شوراي نگهبان نيست! وي افزود: اگر سؤالتان اين است كه نيروهاي مسلح براي نامزدي رياست جمهوري نياز به استعفا دارند يا ندارند، خوب اين يك بحثي است كه شايد قدري با بحث انتخابات مرتبط باشد.
اگر منظورتان اين باشد كه بايد گفت در قانون انتخابات رياست جمهوري در خصوص استعفاي نيروهاي مسلح براي كانديداتوري در انتخابات، هيچ بحثي وجود ندارد، يعني مسئولاني كه گفته شده بايد براي نامزدي استعفا بدهند، كساني هستند كه در امر اجرا يا نظارت بر انتخابات دخالت مستقيم دارند كه طبعا مصداق اجرايي آن مربوط به اعضاي وزارت كشور و توابعش برمي گردد و حوزه  نظارتي آن هم مربوط به شوراي نگهبان است.
در قانون انتخابات رياست جمهوري بيش از اين دو مورد، بحثي از استعفا مطرح نيست، ليكن در قانون انتخابات مجلس، مقاماتي به دليل ماهيت شغل شان و بعضي ها به خاطر سمت هاي اداري شان ضرورتا بايد استعفا دهند.
از جمله در بحث نظاميان هم مطرح است كه كانديداهاي نمايندگي مجلس به خاطر عنوان نظامي  و اين كه صرفا اشتغال به كار در نيروهاي مسلح دارند - صرف نظر از جايگاه اداري و رتبه - بايد استعفا بدهند.

پيشنهاداصلاحات درآيين نامه داخلي كميسيون اصل نود مجلس
سه بار قانع نشدن نمايندگان از پاسخ وزيران،
به منزله مستعفي بودن آنها خواهد بود
ايسنا: در صورتي كه اصلاحات آيين نامه  داخلي كميسيون اصل ۹۰ نهايي شود، سه بار قانع نشدن نمايندگان از پاسخ مسئولان اجرايي كشور به منزله استعفاي آنها خواهد بود كه بايد مجددا از مجلس راي اعتماد كسب كنند.
سيدعلي رياض، نماينده مردم تهران و عضو كميسيون اصل ،۹۰ روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به بررسي نهايي پيش نويس آيين نامه داخلي اين كميسيون گفت: به دنبال بررسي طرح اصلاح آيين نامه داخلي مجلس در كميسيون آيين نامه داخلي، كميسيون اصل ۹۰ نيز مورد بررسي قرار گرفت و بصورت جداگانه به عنوان يك قانون جداگانه مورد پذيرش اعضا واقع شد.
رياض تصريح كرد: كميسيون اصل ۹۰ هم اكنون پنج كميته دارد كه در پيش نويس آيين نامه جديد به سه كميته رسيدگي كننده به امور قوه  مقننه، قوه قضاييه و قوه  مجريه تغيير مي يابد و افراد مي توانند شكايات خود را از طرز كار سه قوه به اين كميته ها ارائه كنند.
نماينده  مردم تهران افزود: پيشنهاد برگشت اصل ۸۸ مربوط به سؤال نمايندگان از وزرا به كميسيون اصل ۹۰ نيز ارائه شد كه به تصويب رسيد.
رياض ادامه داد: در آيين نامه فعلي هنگامي كه نماينده اي از توضيحات وزيري در پاسخ به سئوالش قانع نشود، هيچ مكانيزمي براي نتيجه نهايي سؤال وجود ندارد.
در پيشنهاد اصلاح آيين نامه آمده است براي پيگيري بيشتر تا حصول نتيجه به كميسيون اصل ۹۰ ارجاع شود و هر مسئولي كه در طول يك سال نتواند سه بار پاسخ قانع كننده به سئوالات نمايندگان بدهد، مستعفي تلقي مي شود و در صورت لزوم بايد مجددا از مجلس راي اعتماد بگيرد.
عضو كميسيون اصل نود خاطرنشان كرد: هم اكنون تحقيق و تفحص هايي كه در مجلس صورت مي گيرد بدون نتيجه مي ماند و فقط گزارش آن قرائت مي شود.
در پيش نويس اين اصلاحيه پيشنهاد شده كه گزارش پس از قرائت به كميسيون ارجاع گردد.
وي افزود: پس از تذكرات مكتوب نمايندگان كه در جلسه  علني قرائت مي شود، براي پيگيري نهايي به اين كميسيون ارائه مي گردد و اين مساله براي افزايش جنبه  نظارتي مجلس است.
رياض ادامه داد: در صورتي كه مسئولان اجرايي از پاسخگويي به تذكرات خودداري كنند، گزارش آن در صحن قرائت مي شود.
همچنين بر اساس اين اصلاحيه، مشاركت كليه اعضاي كميسيون اصل ۹۰ در قراردادهاي مالي (داخلي - خارجي) ممنوع است و يك نفر از اعضاي كميسيون اصل ۹۰ در تمام قراردادهاي مهم داخلي و خارجي به عنوان ناظر حضور خواهد داشت.
به گفته وي، در صورت تصويب اين پيشنهادها، كليه  اعضاي كميسيون اصل ۹۰ بايد از طريق مجلس به تناسب تقوا، تخصص و تجربه انتخاب شوند و تعداد آنها نبايد كمتر از ۱۷ نفر باشد.

مراكز نگهداري ايتام به خيرين واگذار مي شود
ايسنا: مشاور رئيس سازمان بهزيستي در گسترش موقوفات و جذب كمك هاي مردمي با اشاره به اين كه حدود ۲۰ درصد بودجه اين سازمان از محل كمك هاي مردمي  تأمين مي شود، افزود: ۱۸ مركز در استان تهران براي ارائه خدمات سازمان بهزيستي به نيازمندان توسط خيرين وقف شده است.
حجت الاسلام والمسلمين محمد رضوي ديروز همزمان با هفته وقف افزود: مراكز بهزيستي به ويژه خانه هاي نگهداري ايتام تحت شرايط خاص و پس از اطمينان از صلاحيت اخلاقي، ايماني، سياسي و مالي مديريت مراكز به خيرين سپرده مي شود.وي افزود: در مواردي افرادي به نام خير، كمك هاي مردمي را جمع كرده، ولي تنها درصدي از آن را براي مركز هزينه كردند؛ در صورتيكه فردي كه مديريت مراكز نگهداري را عهده دار مي شود موظف به پرداخت كليه هزينه هاي مركز به استثناء حقوق كاركنان شاغل در مراكز است.

عضو شوراي عالي نظام پزشكي اعلام كرد:
ساخت ۴۰۰ واحد مسكوني هوشمند براي پزشكان
گروه اجتماعي: عضو شوراي عالي نظام پزشكي گفت: با تشكيل شركت تعاوني مسكن پزشكان عمومي، ۴۰۰ دستگاه واحد مسكوني هوشمند در منطقه شهران تهران ساخته مي شود.
دكتر حسن هويدا با بيان اين مطلب گفت: شركت تعاوني مسكن پزشكان عمومي در اولين پروژه خود سه برج بزرگ مسكوني را در مساحت ۷۰هزار متر مربع در منطقه شهران تهران مي سازد و پزشكان عمومي، متخصصان، ماماها، پرستاران و به طور كلي افراد عضو جامعه پزشكي كشور مي توانند با ثبت نام و عقد قرارداد يكي از واحدهاي اين مجتمع را خريداري كنند.
رئيس هيات مديره شركت تعاوني مسكن انجمن پزشكان عمومي افزود: واحدهاي مسكوني اين مجتمع كه با عنوان پروژه آفتاب در منطقه شهران تهران در سه برج جداگانه ۲۰ و ۲۴ طبقه اي ساخته مي شود، در مرحله خاكبرداري است و پزشكان و متقاضيان مي توانند قبل از فروش همه واحدها حداكثر تا مردادماه امسال پس از مطالعه كامل متن قرارداد اقدام كنند.
وي گفت: قيمت اين واحدها كه در متراژهاي مختلف ۹۰ تا ۱۳۰ متري ساخته شده، علي الحساب ۵۵۰ هزار تومان به ازاي هر متر مربع تعيين شده كه ۵۰ درصد آن هنگام عقد قرارداد دريافت مي شود و بقيه مبلغ به صورت قسطي براساس قيمت تمام شده دريافت مي شود.
بابك مطلوبي، مجري اين پروژه نيز گفت: عمليات اجرايي واحدهاي مسكوني مجتمع آفتاب كه مراسم كلنگ زني آن با حضور دكتر سيد شهاب الدين صدر رئيس سازمان نظام پزشكي بر زمين زده شد حداكثر تا سه سال آينده به پايان مي رسد.

انتخاب نهم
ايسنا از تلاش مجدد براي كانديداتوري ميرحسين موسوي خبر داد
ايسنا: خبرگزاري دانشجويان ايران اطلاع يافت كه جمعي از نخبگان كشور با هدف حضور مهندس ميرحسين موسوي در انتخابات آينده رياست جمهوري و تمهيد زمينه هاي اين حضور، تلاش هاي جديدي را سامان داده اند.يكي از اعضاي اين جمع به ايسنا گفت: با توجه به ضرورت هاي روزافزون حضور مهندس موسوي، نسبت به نتايج اين تلاش ها اميدواريم.
حمايت دانشجويان اصولگرا از كانديداتوري احمدي نژاد
ايسنا: جانشين مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف گفت: در بين اصولگرايان اختلاف وجود دارد و حرف تصميم گيرندگان و بدنه جامعه اصولگرا متفاوت است.«سيد محمد مهدي شانه ساز» اظهار داشت: دانشجويان اصولگرا بر كانديداتوري دكتر احمدي نژاد اتفاق نظر دارند.
تحريم انتخابات، تحريم دموكراسي است
ايسنا: معاون دانشجويي وزير علوم با اعتقاد به اينكه بحث انتخابات به دلايل عديده در جامعه و محافل دانشگاهي آن گونه كه شايسته است جدي نشده گفت: اين امر را مي توان به علت تعطيلات بهاري نيز دانست. مطمئنا در روزهاي آينده و اوايل ارديبهشت ماه بحث انتخابات در دانشگاه و جامعه، از اكنون جدي تر خواهد شد.ظريفيان با اعتقاد بر اينكه «تحريم انتخابات تحريم دموكراسي است» گفت: اگر چه ممكن است كه برخي مساله تحريم و عدم شركت را مطرح كنند و شايد بعضي از انتقادات آنها به حق باشد، ولي راه درست تحريم نيست.
يك نماينده: قاليباف اقبال عمومي خوبي دارد
فارس: مشاور انتخاباتي قاليباف گفت: نظرسنجي ها نشان مي دهد كه قاليباف اقبال عمومي را در انتخابات رياست جمهوري دارد و پس از هاشمي رفسنجاني در رتبه دوم قرار دارد.محمد دهقان نماينده مردم چناران، با بيان اينكه آقاي قاليباف در چند روز گذشته با آقاي هاشمي رفسنجاني ديدار داشته است گفت: با توجه به اينكه هاشمي به دنبال آن است كه فردي كه اقبال عامه دارد در انتخابات شركت كند و فكر مي كنم قاليباف اين ويژگي را دارد و به همين خاطر هاشمي رفسنجاني در انتخابات شركت نخواهد كرد.
نتيجه ادامه روند فعلي
ايرنا: «تيمور علي عسگري» عضو فراكسيون اكثريت مجلس در مورد احتمال حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري گفت: اگر روال به همين گونه باشد آقاي هاشمي رفسنجاني مي آيد.نماينده مشهد گفت: علاوه بر نظرسنجي هاي مختلفي كه درباره انتخابات رياست جمهوري صورت مي گيرد، تيم مطمئن و مورد قبول آقاي هاشمي نيز در حال نظرسنجي در اين باره است.
زمينه براي اعلام آمادگي هاشمي رفسنجاني مهيا است
ايرنا: سخنگوي ائتلاف نهم براي فرداي بهتر با تاكيد به اينكه همه چيز براي اعلام آمادگي «اكبر هاشمي رفسنجاني» در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري مهيا است،  گفت كه ستادهاي انتخاباتي او سازماندهي شده است.«محمد باقر نوبخت» افزود: عده زيادي بي صبرانه آن روز را انتظار مي كشند و اين همگرايي را مي توان يكي از نمادهاي مشخص و عينيت يافته همبستگي ملي و مشاركت عمومي معرفي كرد.
جامعه روحانيت هنوز روي فرد بحث جدي نداشته است
ايسنا: مصباحي مقدم در خصوص كانديداي جامعه روحانيت مبارز با بيان اينكه بايد جلساتي گذاشته شود و عدم برگزاري جلسات نيز از ضررهاي حجم زياد تعطيلات رسمي است، گفت: آنچه مورد تاكيد است اصل رسيدن به يك كانديداي واحد است و روي فرد هنوز بحث جدي صورت نگرفته است.مصباحي مقدم، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: تمام رايزني ها به سمت رسيدن به كانديداي واحد حركت مي كند وقتي اصل كانديداي واحد مورد قبول قرار گرفت نسبت به فرد اظهار نظر مي شود و ممكن است اگر به فردي نرسيم به گروه ديگري كار را واگذار كنيم.
اعضاي ستاد انتخاباتي معين با اعضاي ستاد انتخاباتي كروبي ديدار كردند
ايسنا: رئيس و اعضاي ستاد انتخاباتي مصطفي معين با حضور در محل ستاد انتخاباتي حجت الاسلام والمسلمين مهدي كروبي با رئيس و اعضاي ستاد وي ديدار كردند.علي شكوري راد رئيس ستاد انتخاباتي مصطفي معين در حاشيه  اين ديدار با بيان اينكه اين ديدارها در جهت جلوگيري از ايجاد فاصله بين گروه هاي اصلاح طلب است كه هر يك كانديداي مستقلي را انتخاب و معرفي كرده اند، افزود: طبيعتا هر يك از اين گروه هاي اصلاح طلب در راستاي معرفي نامزد انتخاباتي خودشان فعاليت مي كنند و تنها براي اينكه عرصه  رقابت، عرصه  سالم و تعريف شده اي باشد و از حواشي پرهيز شود، صورت مي گيرد. البته راجع به مساله اجماع بحثي صورت نمي گيرد.
اجماع به معني معرفي يك كانديدا نيست
ايسنا:  رئيس ستاد انتخاباتي توكلي گفت: «اصولگرايان در نهايت به اجماع مي رسند، اما اجماع به معني معرفي يك كانديدا نيست.»الياس نادران با بيان اينكه زياد به نظرسنجي ها اعتقاد ندارم، به خبرنگاران پارلماني توضيح داد: «معلوم است كه اگر مثلا صدا و سيما، وزارت اطلاعات و بسيج نظرسنجي نمايند چه كساني از نظرسنجي آنها بيرون مي آيند.»
ايثارگران مكانيزم آبادگران را پذيرفته است
ايسنا: علي دارابي قائم مقام جمعيت ايثارگران گفت: در جمعيت ايثارگران، هر يك از اعضا، تمايلاتي به هر يك از كانديداهاي اصولگرا دارند، ولي همه  اعضا متفق القول معتقدند كه در ارديبهشت ماه بر اساس نظرسنجي كه صورت مي گيرد، كانديداي نهايي را معرفي كنند.دارابي با بيان اينكه جمعيت ايثارگران مكانيزم پيشنهادي آبادگران را پذيرفته، اظهار داشت: اگر شوراي هماهنگي نتايج نظرسنجي را كه در ارديبهشت ماه انجام مي گيرد، بپذيرد، ما با آنها كانديداي واحد خواهيم داشت و اگر آن را قبول نداشته باشند، بر اساس ساز و كارهاي مورد نظر خود كه در مجموعه آبادگران مطرح شده، عمل خواهيم كرد.
اصولگرايان به كانديداي واحد خواهند رسيد
فارس: قائم مقام ستاد انتخاباتي علي لاريجاني گفت: با توجه به تفاهم و حسن نيت موجود در بين نامزدهاي انتخاباتي اصولگرا، اميدواريم مجموعه اصولگرايان در آينده نزديك به وحدت نهايي رسيده و با يك كانديدا به عرصه انتخابات وارد شوند.محسن آژيني با بيان اينكه براي همه روشن است كه تكثر نامزدها در يك جناح به ويژه در شرايط كنوني به معني استقبال از شكست در انتخابات مي باشد، تصريح كرد: نيروهاي اصولگرا كه در يك جبهه وسيع با محوريت اسلام، انقلاب، نظام و رهبري به دنبال كار و خدمت صادقانه براي مردم هستند بخوبي بر اين موضوع واقفند، بنابراين عليرغم تكثير فعلي، ان شاء الله به يك كانديداي واحد مي رسند.
در صورت رد صلاحيت معين هم با كروبي ائتلاف نمي كنيم
مهر: مهدي عبايي خراساني دبير كل جبهه مشاركت خراسان رضوي گفت: در صورت رد صلاحيت دكتر معين، قصد ائتلاف با ستادهاي كروبي را نداريم. عبايي ضمن بيان مطلب فوق افزود: استراتژي ما اين است كه در صورت رد صلاحيت معين به اعتراض گسترده دست بزنيم و خود معين هم قصد شركت در انتخاباتي كه در آن رد صلاحيت مثل مجلس هفتم باشد را ندارد.
جشن تكليف سياسي راي اولي ها برگزار مي شود
فارس: نماينده مقام معظم رهبري در اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان گفت: امسال تشكيلات بايد جشن تكليف سياسي راي اولي ها را برگزار كند و بتواند در اين جهت كار شايسته اي انجام دهد و همه شما براي اين كار مهم بايد آماده باشيد.
محمد جواد حاج علي اكبري افزود: اميدواريم نتيجه انتخابات رياست جمهوري هم در مشاركت حداكثري مردم و هم به عنوان يك نماد از همبستگي ملي مطابق با نظر مقام معظم رهبري كه امسال را به همين عنوان ناميدند (همبستگي ملي و مشاركت عمومي) باشد.
ولايتي:ابتكار دكتر حداد عادل خوب است
ايسنا: ولايتي درباره جلسه  هماهنگي دفتر دكتر حدادعادل گفت: من در جلسه  آخر هماهنگي در دفتر رياست محترم مجلس شوراي اسلامي حضور نداشتم، ولي در جلسه ما قبل آن با حضور ۶ كانديدا و برخي غيركانديداها حضور داشتم كه به تعبيري جلسه عيدديدني بود.
وي ادامه داد: آقاي دكتر حدادعادل به ابتكار خودشان تلاش مي كنند نوعي هماهنگي و همدلي بين ۶ نفر كانديداي اصولگرا و ارزشي ايجاد و اين امر را پي گيري كنند؛ با افراد مختلف تماس گرفته اند كه فارغ از كارهاي فرعي، تنش زا، جنبي و مشكل زا، شش نفر كانديدا با هم همدلي داشته باشند و در نهايت، در اواخر ارديبهشت به تصريح برخي از دوستان، اقبال عمومي مردم را نسبت به شش نفر كانديدا بسنجند و بر اين اساس، تصميم گيري كنند.وي ادامه داد: اصل ابتكار دكتر حدادعادل خوب است و ايشان حسن نيت دارد.اين كانديداي انتخابات رياست  جمهوري در ادامه درباره حضور  هاشمي  رفسنجاني نيز گفت: كماكان به نظر اول خود در خصوص آقاي  هاشمي  رفسنجاني معتقد هستم و از نظر اخلاقي موظف به احترام به پيشكسوتان و افرادي كه عمر خود را صرف انقلاب كرده اند.وي خاطرنشان  كرد: پيش بيني انتخابات كار آساني نيست، ولي در بين كانديداهاي جناح رقيب مطرح ترين آنها آقايان كروبي و دكتر معين هستند كه هركدام سوابق طولاني در جمهوري اسلامي  دارند.به  خصوص شخص آقاي كروبي كه نقش مهمي  در سال هاي قبل و بعد از انقلاب داشته و خدمات ارزشمندي به نظام ارايه داده است.وي مشكلات كشور را ناشي از ضعف مديريت دانست و گفت: اگر بخواهيم مجموعه مسائل و مشكلات امروز كشور را در صحنه  داخلي و خارجي در يك كلمه، خلاصه كنيم، بيش از هر چيز مشكل مديريتي داريم.بنابراين راه علاج مشكلات تقويت مديريت اجرايي كشور در آينده و استفاده از افراد باسابقه خدمتي و ارزشمند است.
ولايتي تصريح كرد: دولت آينده بايد ديد فراجناحي داشته باشد، زيرا تنها با اين ديد قادر به اداره  كشور خواهيم بود.وي در پاسخ به سئوال ديگري درباره ايجاد رابطه با آمريكا در دولت آينده گفت: رابطه با آمريكا تابعي از كليت سياست خارجه ايران است كه بر مبناي اصولي ثابت استقرار يافته است.ولايتي ادامه داد: اين اصول ثابت به تدريج جا افتاده و در سياست خارجه نظام حاكم شده، و اگر ثبات در مباني سياست خارجه نباشد، كشورهاي ديگر نمي توانند روي آينده ايران حساب باز كنند.بنابراين نمي توان مسائل سياست خارجه را جدا نگاه كرد.از طرفي سياست ايران در مواجهه با آمريكا مبتني بر بخشي از تاريخ خارجه ماست و نمي شود جدا و مجرد آن را مورد بررسي قرار داد.وي در ارزيابي سياست خارجه دولت فعلي ايران گفت: سياست هاي دولت فعلي در ادامه طرح هاي قبلي استراتژيك سياست خارجه نظام است.

دستگيري اعضاي يك مؤسسه خدمات اداري
توسط وزارت اطلاعات
ايسنا:وزارت  اطلاعات  در اطلاعيه اي  اعلام  كرد كه  برخي  اعضاي  يك  موسسه  انجام دهنده  خدمات  اداري  براي  اخذ رتبه  پيمانكاري  از سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور دستگير شده  اند.
در اطلاعيه  وزارت  اطلاعات  درخصوص  علت  دستگيري  اين  افراد آمده  است : اين  عده  با گرفتن  مبالغ  كلان ، براي  شركت هاي  فاقد شايستگي هاي  لازم رتبه  پيمانكاري  اخذ مي كرد.
وزارت  اطلاعات  در اطلاعيه  خود نوشت : افراد اين  موسسه  مداركي  همچون  مدرك تحصيلي ، قراردادهاي  پيمانكاري ، كپي  شناسنامه ، مهر و سربرگ  برخي  دستگاههاي دولتي  و قضايي  و پرداخت  رشوه  به  برخي  كارمندان  دولتي  جعل  مي كرد.
بر اساس  آيين  نامه  موجود، شركت هاي  خدماتي  براي  شركت  در فعاليت هاي  پيمانكاري  شركت ها و موسسات  دولتي  نيازمند داشتن  رتبه  پيمانكاري  از سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  كشور هستند.
وزارت  اطلاعات  در اطلاعيه  خود نوشت : اين  افراد با پيگيري هاي  مستمراطلاعاتي  و با همكاري  سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  شناسايي  و دستگير و تحويل  مراجع  قضايي  شدند.در اين  اطلاعيه  آمده  است : حدود ۱۰۰ شركت  كه  از طريق  اين  باند موفق  به اخذ رتبه  شده  بودند، شناسايي  و اقدامات  لازم  براي  ابطال  رتبه  آنها در حال انجام  است .
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  اطلاعات ، اين  وزارتخانه  با تأكيد بر اين كه  پيمانكاران  نقش  بسيار حساس  و مهمي در اجراي  صحيح  و بموقع  طرحهاي عمراني  كشور دارند و اين  مهم  همواره  مورد توجه  بوده  است ، به  افراد واسطه اي  كه  از طريق  درج  آگهي  در روزنامه ها فعاليت هاي  مشابهي  دارند، هشدار داد.وزارت  اطلاعات  همچنين  به  شركتهاي  پيمانكاري  نيز توصيه  كرد براي تشخيص  صلاحيت  و دريافت  رتبه  اطلاعات  لازم  را از طريق  انجمن  صنفي  پيمانكاران استاني  و يا سازمان  مديريت  و برنامه  ريزي  استانها دريافت  كرده  و از مراجعه  به  افراد و شركتهاي  غير معتبر و واسطه  خودداري  كنند.

چگونگي باز پس گيري وجوه سپرده  گذاران
حج تمتع اعلام شد
گروه علمي فرهنگي: براساس  تصويب  هيات  وزيران  سازمان  حج  و زيارت  مكلف  است ، وجوه  سپرده  آن دسته  از متقاضياني  را كه  با پايان  مهلت  مقرر جهت  اعزام  در كاروانهاي مربوط ثبت  نام  كرده اند، در حسابهايي  نزد بانك  ملي  به  نام  افراد متقاضي  سپرده گذاري  كند.
به  گزارش  روابط عمومي سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور، مبلغ  سپرده گذاري  هر فرد ۱۱ ميليون  ريال  است  كه  توسط خود شخص  يا وراث  قانوني  وي  قابل  برداشت  است  و سازمان  حج  و زيارت  مجاز به  برداشت  از حساب هاي  مذكور نيست .هيات  وزيران  همچنين  سازمان  حج  و زيارت  را موظف  كرده  است  فهرست  متقاضياني را كه  تا سال  ۸۳ به  حج  تمتع  اعزام  نشده  و وجوه  خود را باز پس  گرفته اند، به  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور اعلام  كند.سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور هم  مكلف  شده  است  اعتبار لازم  براي بازپرداخت  وجوه  افراد باقيمانده  فوق  را از محل  اعتبار رديف  مذكور درقانون  بودجه  سالهاي  ۸۳ و ۸۴ تامين  كند.

ديدار ۵۰ نماينده مجلس با دبير شوراي عالي امنيت ملي
ايسنا: حدود ۵۰ نفر از نمايندگان مجلس عصر روز گذشته در خصوص مسائل هسته اي با حسن روحاني ديدار كردند.
كاظم جلالي، مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: «تعدادي از نمايندگان مجلس با توجه به مسائل مربوط به پرونده هسته اي و مذاكراتي كه در طول چند هفته گذشته انجام شده، با حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار مي كنند.»
وي ادامه داد: «در اين ديدار نمايندگان در خصوص روند مذاكرات و گفت وگوهاي بين ايران و اروپا و چگونگي پيشرفت پرونده هسته اي و چشم انداز آن، با روحاني به گفت وگو خواهند نشست.»

مجمع عمومي خانه احزاب تا پايان ارديبهشت
تشكيل مي شود
ايسنا:مجمع عمومي خانه احزاب ايران تا ۲۵ ارديبهشت ماه براي انتخاب اعضاي شوراي مركزي دور سوم تشكيل خواهد شد.
ابوالقاسم رئوفيان، سخنگوي خانه احزاب با اشاره به نشست اخير شوراي مركزي خانه احزاب، از جمله مسائل مطرح در اين نشست را بررسي برگزاري اجلاس احزاب اسلامي در تهران به ميزباني خانه احزاب ايران عنوان كرد و گفت: قبلا با ۱۳۶ حزب اسلامي در سراسر دنيا اعم از احزاب اسلامي كشورهاي اسلامي و كشورهاي اروپايي مكاتبه شده بود و قرار بود كه اگر تعداد احزابي كه اعلام آمادگي براي شركت در اجلاس مي كنند به حدنصاب برسد، اين اجلاس را در ارديبهشت ماه برگزار كنيم اما چون تعداد پاسخ هاي رسيده و اعلام آمادگي هايي كه از طرف احزاب اسلامي شده بود، به حدي نبود كه نسبت به امر برگزاري اجلاس اقدام كنيم، زمان برگزاري به تعويق افتاد.
رئوفيان گفت: هم چنين در اين نشست، كميته حقوقي، گزارشي از فعاليت هاي خود ارايه داد و بر اساس گزارش پيشين اين كميته، اقداماتي براي تهيه پيش نويس طرح ادغام كميته حقوقي و داوري به عمل آمده بود و بعد از بحث و بررسي و اصلاحات لازم قرار شد پيش نويس براي طرح و تصويب به مجمع عمومي برود.
رئوفيان ادامه داد: هم چنين كميته نظارت بر انتخابات، گزارشي از فعاليت هاي خود ارايه داد. اين كميته پيش از اين از كليه احزاب و گروه هاي سياسي خواسته بود تا ۲۰ فروردين ماه نماينده خود را به خانه احزاب معرفي كنند تا اين نمايندگان در دوره هاي آموزشي شركت و آمادگي هاي لازم را براي امر نظارت بر انتخابات به نمايندگي از طرف اين كميته پيدا كنند. در اين زمينه برخي از احزاب و گروه هاي سياسي نمايندگانشان را معرفي كردند و برخي هنوز اقدام نكرده اند و اميدواريم تا جلسه آينده، احزاب، نمايندگاني را براي تعامل مثبت و سازنده با ناظرين خانه احزاب ايران در امر برگزاري و نظارت بر انتخابات معرفي كنند. وي هم چنين گفت: از وزارت كشور و شوراي نگهبان درخواست مي شود از نيروهاي معتمدي كه خانه هاي احزاب استاني در سراسر كشور در اختيار دارند براي امر نظارت بر انتخابات نهم استفاده كنند.

گروه دوستي پارلماني ايران و فلسطين
تهديد تعرض به مسجدالاقصي را محكوم كرد
ايسنا: گروه دوستي پارلماني ايران و فلسطين با صدور بيانيه اي، تهديد به تعرض جنايتكاران صهيونيست به مسجدالاقصي را محكوم كرد.
در اين بيانيه آمده است: در روزهاي اخير خون آشامان صهيونيست تهديد به تعرض به مسجدالاقصي، قبله  اول مسلمين نموده اند. اين قبيل ياوه گويي ها ضمن آنكه روشنگر ماهيت ضد الهي و بشري غاصبان قدس شريف است حكايت از مقاصد شومي مي كند كه در اثر استيصال و درماندگي در برابر انتفاضه ملت قهرمان فلسطين به ذهن جانيان صهيونيست خطور نموده است.
غاصبان جنايتكار صهيونيست بايد بدانند كه مسلمانان جهان مسجدالاقصي را قبله اول مسلمين دانسته و هرگونه تعرض به آن را تعرض به ساحت مقدس الهي و دين مبين اسلام تلقي مي كنند و در برابر آن با تمامي امكانات خود قيام نموده و منافع صهيونيست ها را نه تنها در سرزمين هاي اشغالي بلكه در سراسر جهان به آتش خواهند كشيد.

توضيح و تصحيح
در پي درج خبري به نقل از سايت بازتاب مبني بر درگذشت رئيس دفتر هواپيمايي امارات در تهران طي تصادفي در مسير فرودگاه امام خميني(ره) اين دفتر با ارسال نمابري اعلام كرد در اين سانحه دو تن از كاركنان هواپيمايي امارات در ايران به نامهاي مهران فرج نژاد قادي و پونيت اوپمانيو جان باخته اند و رئيس دفتر هواپيمايي امارات در تهران در اين حادثه آسيبي نديده است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |