دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۹۳ - May 9, 2005
تحولي بزرگ در حوزه بازي هاي كامپيوتري
كنسول بازي پر ماجرا
اطلاعات مربوط به اين كنسول بازي جديد كاملاً سري مانده است، اما گفته مي شود كه سرعت آن ۵ برابر كنسول هاي موجود در جهان است و كيفيت صدا و تصاوير در كنسول xbox360  عالي مي باشد
001731.jpg
001734.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: شركت مايكروسافت بزرگترين شركت توليدكننده نرم افزار در جهان جديدترين كنسول  بازي هاي xbox خود را كه ۳۶۰ نام دارد اين هفته به بازار عرضه خواهد كرد. بيل گيتس رئيس مايكروسافت اميدوار است كه اين كنسول جديد بتواند با كنسول شركت سوني رقابت كند.
قرار است شركت مايكروسافت در جريان يك برنامه زنده تلويزيوني كنسول بازي جديد خود را عرضه كند. جالب اينكه مايكروسافت طي چند ماه اخير تلاش كرده جزئيات مربوط به اين كنسول بازي را محرمانه نگاه دارد و حتي تاريخ دقيق عرضه آن به بازار اعلام نشده است. همچنين تصاويري را كه از اين كنسول جديد در شبكه جهاني اينترنت به چشم مي خورد تصاويري است كه برخي از افراد نزديك به مايكروسافت با استفاده از دوربين تلفن همراه خود به صورت غيرقانوني شكار كرده اند.
با وجود سري بودن اطلاعات كنسول جديد xbox گفته مي شود كه نام اين كنسول بازي xbox360   خواهد بود كه براي بازي هاي آن لاين طراحي شده است. همچنين اين كنسول مجهز به تكنولوژي WiFi مي باشد. به عبارت ديگر، مي توان آن را بدون استفاده از كابل و سيم به اينترنت متصل كرد. علاوه بر اين دوستداران موسيقي مي توانند دستگاه MP3 خود را به كنسول xbox360 متصل نمايند و حين بازي كردن به موسيقي مورد علاقه خود گوش فرابدهند.
به پيش بيني كارشناسان، عرضه انبوه اين كنسول مهرماه سال جاري آغاز خواهد شد يعني پيش از عرضه پلي استيشن _ ۳ شركت سوني كه جديدترين كنسول توليدي توسط اين شركت خواهد بود.
در واقع رقابت ميان سوني و مايكروسافت بهترين خبر براي شركت هاي توليدكننده بازي هاي كامپيوتري است. در حال حاضر يك شركت توليد بازي در شهر ليون فرانسه مشغول طراحي بازي هاي xbox360 است.
همچنين شركت آتاري نيز يك نوع بازي براي كنسول جديد مايكروسافت طراحي كرده كه اين بازي يك مسابقه اتومبيلراني سرعت است. البته اين بازي جديد تفاوت زيادي با بازي هاي قبلي مشابه خود ندارد اما كيفيت صدا و تصاوير آن در xbox360 بسيار عالي است و صاحب دستگاه تصور مي كند كه در يك پيست واقعي مشغول اتومبيلراني مي باشد.
به عنوان مثال نور خورشيد پس از برخورد به رينگ خودرو منعكس مي شود و سايه درختان روي شيشه خودرو مي افتد. همچنين در حين وزش باد برگ هاي درختان كنار پيست تكان مي  ِخورد. در حقيقت، تصاوير اين بازي به حدي نزديك به تصاوير واقعي است كه تشخيص تصاوير واقعي از تصاوير كنسول بسيار دشوار است.
طراحان اين بازي، تصاوير ماهواره اي از پيست اتومبيلراني هاوايي تهيه كرده اند كه اين تصاوير را در مقياس بسيار كوچكتر درون كنسول xbox360 گنجانده اند.
البته تهيه بازي هاي كامپيوتري براي xbox360 يك فرايند طاقت فرسا بوده است. به عنوان نمونه، براي توليد بازي مسابقه اتومبيلراني كه به آن اشاره شد، ۶۰ برنامه ريز كامپيوتري دو سال زمان سپري كردند يعني دو برابر زماني كه براي طراحي يك بازي براي كنسول قبلي xbox مورد نياز بود.به عبارت ديگر، شركت آتاري كه طراح اين بازي است، بايد تعداد زيادي از اين بازي را بفروشد تا اينكه هزينه هاي توليد آن را تأمين كند.
در مورد قيمت xbox360 گفته مي شود كه به قيمت ۳۰۰ پوند به بازار عرضه  شود.
يك كارشناس حوزه IT در مورد xbox360 مي گويد: تصور مي كنم كه سرعت xbox جديد ۵ برابر بيشتر از كنسول هاي موجود در جهان باشد.
اولين بار در سال ،۲۰۰۱ كنسول بازي xbox به بازار آمد كه چون عرضه آن پس از عرضه كنسول پلي استيشن _ ۲ سوني صورت گرفت، فروش چنداني نداشت.
اما در سال گذشته اعلام شد كه سهم xbox در بازار جهاني كنسول هاي بازي در حدود ۲۴ درصد است و نسبت به سال پيش از آن ۶ درصد افزايش نشان مي داد.
به هر حال تا كنون ۹/۱۹ ميليون كنسول بازي xbox به فروش رفته در حالي كه تعداد دستگاه هاي پلي استيشن سوني كه توسط مردم خريداري شده بيش از ۸۰ ميليون دستگاه مي باشد.
با توجه به اينكه قرار است دستگاه پلي استيشن _ ۳ سوني در اواسط سال ۲۰۰۶ ميلادي به بازار بيايد، مايكروسافت قادر خواهد بود از اين فرصت طلايي بيشترين بهره را ببرد و حداقل به مدت ۶ ماه بدون رقيب براي xbox360 بازاريابي نمايد.

افزايش جرايم اينترنتي در چين
001728.jpg
گروه دانش: يك مؤسسه امنيتي در شبكه جهاني اينترنت اعلام كرد بيش از ۲۰ درصد از كامپيوترهاي سرقتي جهان كه از اين كامپيوترها به ارسال هرزنامه و يا ويروس پرداخته مي شود، در كشور چين وجود دارد.
اين آمار در شرايطي منتشر شده كه كشور چين دومين كشور جهان از نظر تعداد كاربر اينترنتي مي باشد با اين كه تنها ۸ درصد مردم اين كشور از اينترنت استفاده مي كنند.به گفته كارشناسان از زماني كه دولت اين كشور، انعطاف بيشتري در زمينه كنترل كردن سايت هاي اينترنتي از خود نشان داده، ارسال هرزنامه و ويروس به يك معضل بزرگ تبديل شده است.در همين حال تعداد كاربران اينترنت در چين هر روز در حال افزايش است و پيش بيني مي شود كه تا سال ۲۰۰۷ تعداد كاربران چيني كه از خطوط اينترنت پرسرعت استفاده مي كنند بيشتر از تعداد كاربران اينترنت پرسرعت آمريكا بشود.اما به موازات افزايش تعداد كاربران اينترنتي، ميزان جرايم نيز در حال افزايش است. معمولاً كامپيوترهاي سرقتي به دست هكرها مي افتند و هكرها نيز از طريق اين دستگاه ها به ارسال هرزنامه و يا ويروس به كامپيوترهاي ديگر مي پردازند. با آنكه بخش اعظم اين ويروس ها و هرزنامه ها به ساير كشورهاي جهان ارسال مي شود اما كاربران اينترنت در چين نيز در امان نيستند و هكرها براي آنان دردسر ساز مي شوند.
اخيراً يك شركت عرضه كننده خدمات اينترنتي در چين قرارداد همكاري با يك شركت امنيتي امضا كرده تا اين كه از انتشار ويروس ها و ساير جرايم اينترنتي جلوگيري بكند.در گذشته دولت چين بر شبكه اينترنت احاطه كامل داشت و فعاليت اينترنتي مردم اين كشور را به دقت كنترل مي كرد اما از زمان كاهش كنترل دولت، هكرها بسيار فعال شده اند.براساس آخرين آمار منتشر شده كامپيوتر ۸۰ درصد از كاربران چيني حداقل يك بار ويروسي شده است چون بسياري از كاربران چيني، نامه هاي الكترونيكي دريافت شده به زبان انگليسي را بدون بررسي باز مي كنند و اينگونه كامپيوتر آنها ويروسي مي شود.

جايزه
يك ايراني «دختر سال تكنولوژي اطلاعات» شد
ايسنا: سارا نجفي، دانشجوي ايراني انستيتوي تكنولوژي استكهلم از سوي شركت «مايكروسافت» به عنوان دختر سال تكنولوژي اطلاعات در سوئد انتخاب شد.
نجفي كه در حال حاضر در حال تدوين پايان نامه كارشناسي ارشد خود در رشته  مهندسي فناوري اطلاعات در موسسه تكنولوژي سوئد (KTH) است به موازات تحصيل در اين رشته و كارآموزي در شركت هاي IT در رشته مديريت و اقتصاد دانشگاه استكهلم نيز تحصيل مي كند و عضو شبكه دانشجويان نخبه سوئد (نوا۱۰۰) است.
اين دانشجوي ۲۳ ساله ايراني كه از نخستين سال هاي كودكي همراه با خانواده اش در سوئد به سر مي برد، درباره  جايزه  دختر سال تكنولوژي اطلاعات سال و ملاك هاي انتخاب برگزيدگان آن، گفت: اعطاي اين جايزه از دو سال پيش آغاز شده و هر سال به يك نفر در سوئد داده مي شود. اين جايزه براي تشويق و جذب دختران به تحقيق در زمينه IT ايجاد شده است و به كساني داده مي شود كه علاوه بر نتايج ممتاز تحصيلي از طريق تحقيقات IT در زندگي ديگران به خصوص دانشجويان تاثير گذاشته باشند.
وي با اشاره به اين كه اعطاي عنوان دختر سال فناوري اطلاعات پيش از هر چيز واجد ارزشي علمي بوده و جايزه نقدي خاصي در آن مطرح نيست، اظهار داشت: اين جايزه شامل پرداخت هزينه سفر و شركت در چند سمينار بين المللي تحقيقات IT از جمله سفر به شهر كمبريج انگلستان است كه از مراكز بسيار پيشرو در زمينه تحقيقات كامپيوتر و فناوري اطلاعات به شمار مي رود.
نجفي درباره علت انتخاب خود به عنوان برنده دومين جايزه دختر سال فناوري اطلاعات در سوئد اظهار داشت: در اطلاعيه مايكروسافت درباره اين انتخاب قيد شده است: «برنده امسال اين جايزه را به دليل فعاليت پيگيرانه و نوآورانه در زمينه فناوري اطلاعات و انطباق آن با بازار مصرف دريافت مي كند. وي علي رغم سن كم داراي تجربيات با ارزشي در زمينه هاي مختلف فني است. چيزي كه در خصوصيات سارا نجفي بي همتاست، توانايي وي در نوآوري با دو ديد فني و اقتصادي همزمان است.»

برق
توقف ركوردشكني
001737.jpg
گروه دانش: يك گروه از مهندسان انگليسي كه قصد داشتند ركورد سرعت با يك خودرو الكتريكي را بشكنند به دليل روشن نشدن موتور اين خودرو به كار خود پايان دادند.
قرار است، اين دانشمندان سال آينده براي ركوردشكني مجدداً تلاش كنند تا اينكه شايد خودرو الكتريكي آنان با ۳۰۰ مايل در ساعت حركت بكند.
اين خودرو در دو آزمايش كه در انگليس و آمريكا انجام شد، عملكرد قابل قبولي داشت، اما پس از آزمايش دوم با مشكلات برقي متعددي مواجه شد.
با توجه به اينكه برطرف كردن اين مشكل براي مهندسان امكان پذير نبود، آنها مجبور شدند اين پروژه را تا اطلاع بعدي تعطيل كنند.در حال حاضر ركورد جهاني سرعت توسط يك خودرو الكتريكي ۲۴۵ مايل در ساعت است كه در سال ۱۹۹۸ با استفاده از هزاران باتري قلمي بر جاي گذاشته شد.
مهندسان انگليسي قصد داشتند با خودرو الكتريكي خود كه ۵۰۰ اسب بخار قدرت داشت ركورد قبلي را بشكنند كه درنهايت موفق به انجام چنين كاري نشدند.

هكرها
افزايش حملات هكرها
گروه دانش: كلاهبرداران اينترنتي همچنان تلاش مي  كنند اطلاعات محرمانه مربوط به حساب  هاي بانكي كاربران را سرقت كنند.
به گزارش ايلنا، بررسي  ها نشان مي  دهد هر روز برتعداد افرادي كه طعمه حملات اينترنتي مي  شوند، افزوده مي  شود.كلاهبرداران اينترنتي كساني هستند كه تلاش مي  كنند اطلاعات شخصي افراد را در حوزه  هاي بانكداري آنلاين و تجارت الكترونيك سرقت كنند.
طبق بررسي  هاي شركت AOL در بريتانيا ۵ درصد كاربران مي  گويند: به نوعي طعمه حملات كلاهبرداران اينترنتي واقع شده  اند و دركل يك درصد طعمه حملات كلاهبرداران اينترنتي شده  اند.از ميان كساني كه مورد حملات phishing قرار گرفته  اند، ۵۳ درصد مي  گويند: هيچ  گونه خسارتي را به خاطر زيان ناشي از حملات هكرها دريافت نكرده  اند.شركت فيلتر ايميل Bostini ادعا مي  كند، تعداد كلي حقه  هاي اينترنتي ماه به ماه كاهش يافته، با اين حال ممكن است نشان دهنده روي آوردن phishing به حملات حرفه  اي  تر و پيچيده  تر باشد.

فلزهاي  مايع  جايگزين  فن  مي  شود
محققان  معتقدند با استفاده  از فلز مايع سريعتر مي  توان  تراشه  هاي  درون  رايانه ها و ديگر دستگاههاي  الكترونيكي  را خنك  كرد. تراشه هاي  پردازنده  مركزي  در بسياري  از صفحه  هاي  رايانه  و سرورها را كه  امروزه  با استفاده  از برخي  فلزات  جامد و فن ها خنك  مي شوند مي توان  با استفاده  از جريان  فلز مايع  سريعتر خنك  كرد. استفاده  از فن  يا ديگر راهكارها مثل  استفاده  از سامانه خنك  كننده  اي  كه  شركت  اپل  آن  را به  اجرا گذاشته  است  علاوه  بر اينكه  انرژي  زيادي  را مصرف  مي  كند در برخي  موارد به  متصاعد شدن  گازها و غبارهاي  خطرناك  مي  انجامد.

افزايش طول عمر ماهواره هند
گروه دانش: ماهواره catrtosat-1 كه پنج شنبه گذشته توسط كشور هند به فضا پرتاب شد، بيش از مدت زمان پيش بيني شده عمر خواهد كرد. گفته مي شود با اقدامات صورت گرفته توسط دانشمندان در مصرف سوخت اين ماهواره صرفه جويي شد به همين دليل مدت زمان بيشتري در فضا خواهد ماند.
گفته مي شود تا فردا، دوربين هاي اين ماهواره به كار خواهد افتاد و به زمين تصوير ارسال خواهد كرد.

انتشار ويروس وحشي از طريق مسنجر
گروه دانش: كرم جديد اينترنتي موسوم به W32/Allim.A از طريق برنامه  مسنجر شبكه اي آمريكا منتشر شد.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا سيستم هايي كه با اين ويروس آلوده مي شوند اغلب مجهز به ويندوزهاي مايكروسافت۹۵، ، ،۹۸ ME، NT، ،۲۰۰۰ XP و سيستم عامل هاي سرور ۲۰۰۳ هستند.
سرعت انتشار اين ويروس بسيار سريع است؛ به طوري كه از سوي محققان امنيتي به نام ويروس وحشي شناخته شده است.

همايش آشنايي با سيستم عامل لينوكس
گروه دانش: مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات پيشرفته شريف با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي واحد پرند همايش آشنايي با مفاهيم و چارچوب هاي سيستم عامل لينوكس را ۲۴ ارديبهشت ماه سال جاري در دانشگاه آزاد واحد پرند برگزار مي كند.اين همايش فرصت مناسبي است كه فعاليت هاي انجام شده و دستاوردهاي اين طرح ملي به نيروهاي جوان و متخصص عرضه شود و از تفكرات و ايده هاي آنان در اين عصر پيشرفت و تكنولوژي استفاده گردد تا بستري مناسب براي ظرفيت سازي فرهنگي در حوزه لينوكس در دانشگاه ها فراهم شود.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني طرح ملي لينوكس فارسي در اين همايش يك روزه كارگاه آموزشي نصب و راه اندازي لينوكس نيز برگزار مي شود.

ايران
امكانات غيرقابل استفاده
ايرنا: يك كارشناس مخابرات گفت: حداقل۳۰درصد از هزينه هايي كه براي خريد گوشي تلفن همراه در ايران پرداخت مي شود به دليل نبود امكان استفاده از بسياري از فناوريهاي موجود در آن، به هدر مي رود.
اين كارشناس افزود: در حال حاضر، فناوريهاي جديد و پيشرفته اي بر روي گوشي هاي تلفن همراه وارد شده به كشور وجود دارد اما امكان استفاده از بسياري از آنها نيست. وي بيان داشت: هنوز امكان بهره گيري از سيستم اتصال به اينترنت با سرعت بالا و انتقال داده ها از جمله عكس در سيستم ارتباطات سيار ايران وجود ندارد. وي تصريح كرد: اين در حالي است كه قيمت نسبتا بالاي بسياري از گوشي هاي موجود در بازار به دليل وجود همين امكانات بر روي آنهاست.
به گفته وي بعد از امكان برقراري تماس، استفاده از شبكه هاي اطلاعاتي بر روي خط ONLINEاز جمله اينترنت مهمترين و كاربردي ترين امكان موجود بر روي گوشي تلفن همراه است. اين كارشناس ادامه داد: در ايران به دليل نبود شرايط لازم جهت استفاده از امكان انتقال داده ها توسط گوشي تلفن همراه، عكس گرفتن و فيلمبرداري به كاربرد مهم گوشي تلفن همراه پس از برقراري تماس تبديل شده است. وي برخي ازسرويسهاي انتقال داده در گوشي هاي تلفن همراه را «جي.پي.آر.اس» (GPRS)و.اس.سي.اس.دي HSCSDعنوان كرد و گفت: اين سرويسها هنوز در بستر مخابراتي ايران راه اندازي نشده اند.
اين كارشناس تاكيد كرد: امكان راه اندازي سرويسهاي انتقال داده ها با سرعت بالا در بستر مخابراتي كشور وجود دارد اما مشخص نيست كه چرا تاكنون وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، اقدام به ارايه آن نكرده است.
ساخت نوع جديد نگهدارنده هدف هاي جامد
ايسنا: نوع جديدي از نگهدارنده براي هدفهاي جامد در شتاب دهنده هاي سيكلوترون ۳۰ IBA-Cyclone توسط محققان سازمان انرژي اتمي ايران طراحي و ساخته شد.
شتاب دهنده سيكلوترون سازمان انرژي اتمي ايران كه قابليت شتاب دهي دوترون و پروتون را به ترتيب تا انرژي هاي ۱۵ و ۳۰ مگا الكترون ولت دارد، به منظور توليد راديوايزوتوپ هاي مورد استفاده در پزشكي نصب و راه اندازي شده و تاكنون راديو ايزوتوپهاي متعددي در اين مجموعه توليد شده است. يكي از مهمترين مراحل توليد راديوايزوتوپ در شتاب دهنده ها، طراحي و ساخت هدف است .
ماده هدف در سيكلوترون ممكن است به صورت جامد، مايع يا گاز باشد. هدف هاي جامد خود به روشهاي گوناگوني تهيه مي شوند كه از آن جمله مي توان به لايه نشاني به روش آبكاري، لايه نشاني تبخيري، هدفهاي آلياژي و هدف هاي فشرده اشاره كرد. به گفته مجريان طرح، نگهدارنده ابتكاري طراحي شده با وجود اين كه در آن جريان باريكه نسبت به هدفهاي آبكاري شده در تراز پايين تري است از مزايايي نظير امكان بمباران تمامي مواد جامد بدون نياز به آبكاري يا هر گونه عمليات ويژه، امكان استفاده از نمك هاي فلزي به جاي فلز خالص در مواردي كه مقرون به صرفه باشد، سهولت جداسازي شيميايي به لحاظ انحلال سريعتر و راحت تر نمك هاي فلزي در حلال هاي معدني،  امكان انحلال قرص هدف در حلال بدون تماس آن با مس يا آلومينيوم كه به سبب جلوگيري از ورود ناخالصي هاي آكتيو و غير اكتيو به محصول، موجب سهولت جداسازي شيميايي شده و به مقرون به صرفه است و امكان تكرارپذيري بمباران با يك نگهدارنده كه موجب صرفه جويي در هزينه ها مي شود، برخوردارست.

آموزش
طرح  اتحاديه  اروپا براي  تفهيم  بهتر رياضي  به  دانش  آموزان
يورونيوز: اتحاديه  اروپا با ارائه  يك  طرح  جديد رايانه  اي  سعي  در تفهيم  بهتر درس  رياضي  به  دانش  آموزان  دارد.
اتحاديه  اروپا با ارائه  يك  طرح  رايانه  اي  و با استفاده  از شخصيت  هاي  پويانمايي  مورد علاقه  دانش  آموزان  مسائل  پيچيده  رياضي  را به  روش  ساده  به  آنها تدريس  مي  كند.
پديدآورندگان  اين  طرح  اميدوارند مشكلات  دانش آموزان  را با درس  رياضي  كاهش  داده  و آنها را هر چه  بيشتر به  سوي  مسائل  رياضي  و علمي  سوق  دهند.كودكان  اروپايي  با مراجعه  به  يك  پايگاه  اينترنتي  ويژه  مي  توانند مسائل  و پاسخ هاي  مختلف  رياضي  را با ديگر همسالان  خود در ديگر كشورهاي  اروپايي، در ميان  گذارند.

نرم افزار
نگراني  هاي امنيتي، مديران IT را به سوي لينوكس سوق مي  دهد
گروه دانش: هزينه بالاي تامين امنيت سيستم عامل ويندوز شركت  ها را از اين سيستم عامل دلسرد كرده است.
به گزارش ايلنا، طبق بررسي  هاي انجام شده نگراني  هاي امنيتي مهمترين دليلي است كه باعث شده مديران IT به فكر انتقال از سيستم عامل ويندوز به لينوكس بيفتند؛ اما در اين ميان هزينه انتقال و مساله تطبيق با شرايط جديد موانع عمده  اي بر سر راه انتقال هستند.براساس بررسي آن لاين انجام شده از سوي موسسه تحقيقاتي Quocirca  كه در آن از ۱۷۰۰ كارشناس IT سوال شده است؛ نگراني در مورد آسيب  پذيري امنيتي ويندوز و هزينه بالاي تامين امنيت آن مهمترين عامل  هايي هستند كه مديران IT را بر آن داشته تا سيستم عامل لينوكس را به جاي ويندوز به كار بگيرند.در عين حال، مهمترين مانع براي شركت  ها در انتقال به لينوكس هزينه انتقال ميان تطبيق با سيستم  هاي موجود و ترديد در امكان نصب تمامي نرم افزارهاي لازم بر روي اين سكوي زير بنايي ممكن است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |