دوشنبه ۶ تير ۱۳۸۴
گفت وگو با كريستوفر نولان كارگردان فيلم «بتمن آغاز مي كند»
مي خواستم فيلمي پرشور و حماسي بسازم
000384.jpg
نولان فيلمي پرخرج را كارگرداني كرده، ولي هنوز حال و هوايي شبيه روزهاي آغازين كار خود دارد. وي آدمي ساده، خوش برخورد و منطقي است كه هنوز هم برخلاف جريان آب شنا مي كند و كارهايي انجام مي دهد كه شما اصلاً انتظار آنها را نداشته ايد و نداريد. كارگردانان بزرگ هاليوودي مثل اوليور استون و يا ريدلي اسكات بعد از مشهور شدن به شدت تغيير كرده اند، اما نولان خير.
كريستوفر نولان فيلمساز جوان انگليسي به اندرو پولور روزنامه نگار معروف گاردين مي گويد كه «بتمن آغاز مي كند» به قلب كاخ زيرزميني سلحشور نفرين زده اين كميك استريپ معروف و سرشناس مي زند. نولان طي چند سال گذشته با فيلم هاي «ممنتو» و «بي خوابي» هم تماشاگران عادي را راضي و خشنود كرد و هم توجه فراوان منتقدين سينمايي را به خود جلب كرد.
به گفته كارگردان سي وچهار ساله سينما: «هيچ وقت خودم را آدم خوش شانسي در نظر نگرفته ام. به شدت خوش بين هستم، به يك حد افراطي. هميشه سعي مي كنم هماني باشم كه هستم.» اما واقعيت اين است كه كريستوفر نولان بدون هيچ شك و ترديدي يكي از موفق ترين فيلمسازان جوان كشورش است.
سينماي انگليس تا به امروز چنين فيلمساز مستعدي را در خود پرورش نداده است.
وقتي اولين بار نولان را در اواخر سال ۱۹۹۹ ملاقات كردم، او جواني بيست و نه ساله بود كه تازه داشت فعاليت هاي سينمايي خود را شروع مي كرد و مي خواست نام خود را در بين ديگر فيلمسازان ،مطرح كند. فيلم اول او نمايش محدودي داشت. اولين كار نولان زماني اين چنين فقيرانه بر روي پرده سينما رفت كه وي در حال فيلمبرداري آخرين صحنه هاي فيلم دوم خود «ممنتو» بود (فيلمي كه بعداً به صورت يك اثر مهم تاريخ سينما درآمد و باعث شهرت بين المللي نولان شد.)
حالا كه پنج سال از آن زمان گذشته است، نولان دوباره به انگلستان برگشته تا فيلم پرخرج و پرسروصداي خود «بتمن آغاز مي كند» را تبليغ و معرفي كند. كمپاني برادران وارنر كه فيلم را تهيه كرده اميدوار است كه اين فيلم تبديل به يكي از موفق ترين فيلم هاي فصل تابستان شده و با فروش بالايي روبه رو شود.
نولان مي گويد كه تمام تلاش خود را به خرج داد تا يك قصه دراماتيك را در دل ماجراجويي هاي اكشن و پرحادثه مرد خفاشي خلق كند. هزينه توليد فيلم (آن طور كه گفته مي شود) حدود ۱۸۰ ميليون دلار شده است و فيلم توسط فيلمساز مستقلي كارگرداني شده كه به ساخت فيلم هاي ارزان قيمت غيرمتعارف معروف شده است.
نولان فيلمي پرخرج را كارگرداني كرده، ولي هنوز حال و هوايي شبيه روزهاي آغازين كار خود دارد. وي آدمي ساده، خوش برخورد و منطقي است كه هنوز هم برخلاف جريان آب شنا مي كند و كارهايي انجام مي دهد كه شما اصلاً انتظار آنها را نداشته ايد و نداريد. كارگردانان بزرگ هاليوودي مثل اوليور استون و يا ريدلي اسكات بعد از مشهور شدن به شدت تغيير كرده اند، اما نولان خير. او ساكن شهر لندن است اما اين روزها مدام بين انگلستان و آمريكا در سفر است و مي خواهد از موقعيتي كه به دست آورده به نفع صنعت سينماي انگليس استفاده كند.
او با خنده مي گويد: «بر سر اين مسأله بحث نمي كنم كه كمپاني برادران وارنر مرا دوباره به انگلستان كشاند تا فيلمي را كارگرداني كنم و نمي گويم كه اين مسأله چه قدر سخت و دردناك بوده است، اما واقعيت امر اين است كه اين روزها پيدا كردن سرمايه  كاري در انگلستان خيلي سخت است و هنرمندان در اين محل با محدوديت سرمايه و مشكل پيدا كردن سرمايه كافي روبه رو هستند. صادقانه بگويم، انگلستان كشور خيلي ويژه و به خصوصي است.
000387.jpg
در هاليوود شما فرصت ها و امكانات خوب و بزرگي براي كار داريد؛ در آنجا از حضور چهره هاي جديد استقبال مي كنند و درها به رويتان باز است. اين درست برعكس انگلستان است كه به هر آدم تازه واردي با نوعي سوءظن و شك و ترديد عظيم نگاه مي كنند. در بعد فرهنگي ما در انگلستان امكانات خوبي داريم و شما مي توانيد يك كار خوب را به شكلي خوب و منطقي ارايه دهيد و كسي سد راهتان نمي شود اما وقتي كه نوبت به صنعت سينما و فيلمسازي مي رسد، ناگهان شما خودتان را با مجموعه اي از محدوديت ها روبه رو مي بينيد؛ اين محدوديت ها مانع از فعاليت شما مي شوند.»
نولان در ادامه چنين توضيح مي دهد: «زماني كه فيلم Following را مي ساختم به هيچ وجه فرصت و امكان آن را پيدا نكردم كه با آدم هاي علاقه مند ديدار و گفت وگو داشته باشم. صنعت سينماي انگليس هيچ حمايت و همراهي با من نكرد. به جز شركت« ووركينگ نايتل »كه تهيه كننده فيلم بود، هيچ كس به من قوت قلب نداد. اما تامپسن مدير اين شركت فيلمسازي است و بايد بگويم كه خيلي با من همراه بود. او سعي داشت شرايطي را برايم فراهم كند كه بتوانم فيلمم را در يك موقعيت خوب بسازم.
شايد شانس با نولان همراه نبوده باشد، اما همين مسأله باعث شد تا او سخت كار و فعاليت كند. كارنامه كاري او نشان مي دهد كه وي توانايي آن را داشت كه به روياهايش جامه عمل بپوشاند و آنچه را كه مي خواهد، انجام دهد اما مهم ترين نكته در كار اين فيلمساز در ارتباط با آرزوهاي بلندپروازانه اوست كه برخي اوقات از سوي ديگران به عنوان جاه طلبي معرفي مي شود.
او مي گويد:« بعضي وقت ها خودم هم تعجب مي كنم كه چه طور توانسته ام دقيقاً همان  كارهايي را انجام بدهم كه قصد انجامشان را داشته ام. براي خودم هم اين مسأله عجيب و غريب است. اين همان مسأله اي است كه همراه شدن با آن و عادت كردن به آن كمي مشكل است. در اين حالت تو هر چند هفته يك بار بايد به خودت يادآوري كني كه: من اين فيلم را مي سازم و اين دقيقاً همان چيزي است كه مي خواهم بسازم. در اين حالت تو، به يك باره احساس شادي خاصي مي كني! »
در اين شرايط نقطه عطف كارنامه نولان چه بود؟ او انتخاب خود براي كارگرداني« بي خوابي »(سومين فيلمش با بازي آل پاچينو) را نقطه عطف كارش مي داند. اين فيلم اولين پروژه بزرگ استوديويي او بود. پيشنهاد كارگرداني اين فيلم زماني به او شد كه« ممنتو »هنوز به نمايش عمومي درنيامده بود.
به گفته فيلمساز:« در آن لحظه نمي دانستم- و مطمئن نبودم- كه چه اتفاقي رخ خواهد داد. اما «ممنتو» به صورت يك فيلم كاملاً موفق درآمد. براي يك چنين فيلم غيرمتعارفي يك چنين موفقيت عظيمي خيره كننده بود. در حقيقت استقبالي كه از اين فيلم شد، شبيه استقبال هايي است كه از فيلم هاي پرخرج و پرسروصدا مي شود. اما خب، همين تشويق ها و تحسين ها مرا براي كار بعدي ام با مشكل روبه رو مي كرد. از خودم مي پرسيدم حالا بايد چه كار كنم؟ به همين دليل تصميم گرفتم كار بسيار مشكلي را انجام دهم، كاري كه براي من خيلي خوب بود. »
« بي خوابي »دوباره سازي يك فيلم موفق نروژي و يك درام  نوآور پليسي پرهيجان بود. موفقيت اين فيلم نام نولان را بيشتر از گذشته مطرح كرد و حالا همه مي خواستند بدانند نولان چه كار خواهد كرد. او با خنده مي گويد:« وقتي به اين نكته فكر مي كردم كه بعد از اين فيلم مي خواهم به سراغ چه كاري بروم، متوجه اين نكته شدم كه كمپاني برادران وارنر در جست وجوي آن است كه بعد از هشت سال قسمت تازه اي از مجموعه فيلم «بتمن» خود را جلوي دوربين ببرد. بعد از موفقيت عظيم «مرد عنكبوتي» (اسپايدرمن) آنها احساس مي كردند كه آدم خاصي را بايد روي صندلي كارگرداني فيلم خود بنشانند.
نكته جالب و بزرگ براي من اين بود كه آنها مي خواستند حال و هواي تازه اي به اين مجموعه فيلم بدهند و آن را تازه و نو كنند. اما آنها به آدم خاصي فكر نكرده بودند و به شكلي نيازمندانه در جست وجوي كسي بودند كه خودش بيايد و بگويد كه مي خواهد كارگرداني اين فيلم را به عهده بگيرد. خيلي غيرمعمول است كه آدم بخواهد فيلمي را با اين شرايط و به اين شكل كارگرداني كند. »
اما نولان كه متخصص انجام كارهاي عجيب و غريب است، خودش را به عنوان گزينه مناسب به برادران وارنر معرفي مي كند:« ولي كمپاني مي خواست كه اين پروژه در سكوت جلوي دوربين برود و كسي چيز زيادي درباره اش نداند. مسئولين كمپاني به خانه من آمدند و فيلمنامه را خواندند. ما چند مدل عروسكي از بتمن و بقيه كاراكترها و فضاي شهر ساختيم. همه هدف ما اين بود كه كاري كنيم تا دوستداران اين مجموعه فيلم و ديگر تماشاگران سينما با اين مجموعه فيلم آشتي كنند. »
نولان ايده هاي زيادي را در رابطه با نوع قصه و فضاي كار ارايه مي كند. برخي از آنها مورد قبول كمپاني قرار مي گيرد و برخي ديگر مورد بازبيني و دوباره سازي قرار مي گيرند. به گفته او« قصه اصلي و اوريژينال فيلم قصه اي بود كه هيچ وقت تعريف نشده بود. مي خواستم كه وارد يك فضاي واقع گرايانه تر بشوم و همه تلاشم را در اين جهت سوق دادم. مي خواستم كاري كنم كه هيچ يك از فيلم هاي قبلي كه درباره يك ابرقهرمان (سوپر هيرو) ساخته شده بودند، انجام نداده بودند.
خيلي زياد درباره فيلم مورد علاقه ام يعني «سوپر من» سال ۱۹۷۸ صحبت كردم. حال و هوايي كه اين فيلم داشت، تقريباً همان چيزي بود كه من براي ساخت قسمت پنجم فيلم «بتمن» در نظر داشتم. «سوپر من» در حال حاضر حكم يك كار حماسي را پيدا كرده است. اما رگه هاي واقع گرايانه اين اثر فانتزي خيلي زياد است و اصلا بافتي رئاليستي دارد. من مي خواستم يك «بتمن» حماسي و پرشور بسازم كه شما احتمالاً انتظار ساخت آن را در سال ۱۹۷۹ داشتيد. »

سايه روشن فيلم
000390.jpg
نشست خبري چهارمين جشنواره فيلم سبز برگزار شد
نشست خبري چهارمين جشنواره بين المللي فيلم سبز، امروز در سازمان حفاظت محيط زيست ايران برگزار شد.
به گزارش «پايگاه خبري فيلم كوتاه» اين نشست با حضور بيژن حيدرعربي دبير جشنواره، دكتر نيك روش، دكتر لقايي و عليرضا خمسه داوران اين جشنواره و دكتر صدوق و جمعي از خبرنگاران برگزارشد.
در ابتداي جلسه بيژن حيدرعربي دبير جشنواره چهارم با اعلام آماري از فيلم هاي رسيده به جشنواره گفت: چهارمين جشنواره بين المللي فيلم سبز،تمام ركوردهاي قبلي خود را شكسته است و تا به امروز آثار رسيده به جشنواره از مرز ۶۰۰ فيلم گذشته و تعداد كشورهاي شركت كننده در جشنواره چهارم به مرز ۵۰ كشور رسيده است.
وي مخاطبان جشنواره را ۳ دسته؛ بزرگسالان، كودكان و نوجوانان زير ۱۶ سال و متخصصان كه شامل دانشجويان و انديشمندان محيط زيست مي شود معرفي كرد و گفت: جشنواره چهارم از نظر موضوعي به ۱۱ دسته؛ ارزيابي محيط زيست، اقتصاد محيط زيست، الگوي صحيح بهره برداري، آلودگي ها، تنوع زيستي، توسعه پايدار، فرسايش خاك و...تقسيم مي شود.
وي با اشاره به اينكه فيلم هاي مستند و داخلي بيشترين ميزان شركت در جشنواره را داشته اند؛ گفت: جشنواره در بخش بزرگسالان بيشترين فيلم را دريافت كرده است.
بيژن حيدرعربي با اعلام مكان هاي نمايش فيلم در استان ها گفت: تا به امروز استان هاي: هرمزگان، بوشهر، لرستان، تهران، سمنان و كهكيلويه و بوير احمد براي نمايش فيلم هاي جشنواره چهارم آماده شده است و افزود تا به حال در تهران، فرهنگسراهاي طبيعت، دانشجو، خانواده، امام علي، جوان و فدك آماده نمايش شده  اند كه به اين تعداد افزوده خواهد شد.
وي در پاسخ به سئوالي هدف از برگزاري جشنواره چهارم را پيشبرد آرمانهاي محيط زيستي و ارتقا ي دانش عمومي با بهره گيري از ابزار هنر عنوان كرد و افزود: شعار جشنواره چهارم «آموزش براي توسعه پايدار» است.
در ادامه جلسه دكتر صدوق گفت: هدف از همه فعاليت ها نهايتا رسيدن به يك ديدگاه در سطح جامعه و همه اصناف به خصوص ذهنيت مديران است.ما دنبال تغييراتي هستيم كه به گونه اي در اذهان به وجود بيايد كه منابع طبيعي فناناپذير نيستند. ما مي خواهيم افراد اخلاق گرا، مستقل و شكوفا باشند.
دكتر نيك روش در مورد ملاك انتخاب آثار براي شركت در جشنواره گفت: هيات انتخاب فيلم ها را از سه منظر ۱-همسويي با منشور جشنواره ۲-فني مانند: تصويربرداري، نور، مونتاژ و...۳-كارگرداني و شرايط ساخت كار، انتخاب مي كنند و توجه ويژه هيات انتخاب به ميزان پيام رساني اثر بوده است.
وي در ادامه گفت: از ميان آثار رسيده چيزي در حدود ۵۰ اثر انتخاب و به نمايش در مي آيد.
در پايان جلسه بيژن حيدر عربي اعلام كرد: امسال ميزان ستايش جشنواره از آثار وسيع تر شده است و علاوه بر ۳ جايزه اصلي جشنواره كه با توجه به تمام جنبه هاي مختلف به ۳ اثر داده مي شود؛ هيات داوران ۱۱ جايزه به ۱۱ فيلم هر يك از بخش هاي موضوعي اهدا خواهند كرد و از بهترين تلاشگر محيط زيست۳، كارشناس برتر محيط زيست استاني، بهترين فيلم كوتاه خبري و بهترين فيلم ساخته شده در استانها تقدير مي شود.
همچنين در بخش جنبي جشنواره مراسم بزرگداشتي براي
۴مستند ساز كه اسامي آنها اعلام نشد برگزار مي شود.
افتتاحيه چهارمين جشنواره بين المللي فيلم سبز،امروز در سالن اجتماعات دوم سازمان محيط زيست واقع در پارك پرديسان برگزار مي شود.
فراخوان بيست و يكمين جشنواره فيلم هاي كوتاه برلين
بيست و يكمين جشنواره فيلم هاي كوتاه برلين (اينتر فيلم) از ۱ تا ۶ نوامبر برگزار مي شود.
به گزارش «پايگاه خبري فيلم كوتاه» اين جشنواره تا ۲۴ تير(۱۵ ژوئيه) پذيراي فيلم هاي كمتر از ۲۰ دقيقه خواهد بود و در مجموع بيش از چهارصد فيلم را در بخش هاي مختلف به نمايش مي گذارد كه از اين تعداد يكصد فيلم به بخش مسابقه بين الملل راه مي يابند.
در بخش مسابقه بين المللي جشنواره اينتر فيلم جوايز بهترين فيلم، بهترين مستند، بهترين انيميشن و بهترين فيلمبرداري اهدا خواهد شد.
همچنين ديگر بخش هاي رقابتي اين رويداد شامل فيلم هاي كودكان، فيلم هاي ضد خشونت و تعصب، فيلم هاي فوتبالي كمتر از ده دقيقه و مسابقه فيلم هاي آلمان خواهد بود.
فيلم هاي متقاضي به شكل خودكار شانس حضور در تمامي بخش ها را خواهند داشت و براي هر فيلم بايد فرم ثبت نام جداگانه تكميل و همراه ساير مدارك ارسال شود. براي دريافت فرم ثبت نام و قواعد شركت در جشنواره اينجا را كليك كنيد.
آرشيو فيلم هاي ورزشي ايران گردآوري مي شود
مهر: محبوبه گشايشي گفت: پس از برگزاري چهارمين جشنواره فيلم هاي ورزشي و تلويزيوني تهران آرشيو كاملي از فيلم هاي شناخته شده در كشور طي ۲۷ سال گذشته خواهيم داشت.
مسول كميته جمع آوري آثار داخلي چهارمين جشنواره بين المللي فيلم هاي ورزشي و تلويزيوني تهران، با بيان اين مطلب افزود: تاكنون ۲۸۰ فيلم مستند، گزارشي، فيلم سينمايي، داستاني خبري و آثار تبليغي و تيزر به دفتر جمع آوري آثار ارسال شده است، اما تلاش ما بر اين است تا ساير آثار ساخته شده در اين مدت را كه انتظار مي رود، تعدادشان بيش از۲۸۰ اثر باشد، جمع آوري كنيم.
وي از تلاش براي جمع آوري آثار داخلي سخن گفت و افزود: براي جمع آوري آثار فراخوان جشنواره را به تمام پايگاه هاي صدا وسيما و مراكز سينمايي در استان ها ارسال كرديم.
همچنين با كارگردانان و تهيه كنندگاني كه صاحبان اصلي فيلم ها محسوب مي شدند تماس برقراركرده و از آنان براي حضور در جشنواره دعوت به عمل آورديم .
گشايشي،نه تنها از تهيه يك آرشيو كامل از فيلم هاي ۲۷سال گذشته خبرداد بلكه از پخش نمادين اين آثار خبرداد و افزود: فيلم ها و تمام آثار دريافت شده پس از بازنگري در هيات داوران در هشت سالني كه ستاد برگزاري جشنواره در نظرگرفته است،براي عموم به نمايش درخواهد آمد.
وي تصريح كرد كه با نمايش اين فيلم ها، علاقه مندان قادرند با حضور خود در اين مكان ها از نزديك با دستاوردهاي ملي ورزش كشورمان آشنا شوند.
وي با اشاره به مخاطبان عمومي جشنواره، گفت: فيلم هاي كه در سالنها به نمايش در مي آيند كاملا و به طور تخصصي فيلم هاي ورزشي نخواهند بود ، بلكه فيلم هايي كه در آنها اشاره و نگاه كوتاهي به ورزش شده است نيز به نمايش درخواهند آمد.
رئيس كميته جمع آوري آثار داخلي گفت: با وجود دردسترس بودن تمام امكانات و مديريت قوي و كار آمد جشنواره، بيشتر مشكلات ما خارج از چارت سازماني جشنواره برما تحميل شده و از لحاظ سازماني با مشكل خاصي رو به رو نبوده ايم. گشايشي افزود: ما تمام تلاش خود را براي هرچه بهتر و پربارتر شدن جشنواره خواهيم كرد زيرا جشنواره در يك دوره كوتاه چند روزه انجام مي شود اما تا يكسال سخني از آن به ميان خواهد آمد.
000402.jpg
مجيد مجيدي از «المپيك در كمپ» افغان مي گويد
ايرنا: فيلم كوتاه المپيك در كمپ (مجيد مجيدي)، روايت كودكان افغان در زمان حمله آمريكا به اين كشور است كه در جشنواره بين المللي ۲۰۰۴ ميلان به عنوان فيلم برتر شناخته شد.
اين فيلم كه در چهار دقيقه و ۴۰ثانيه ساخته شده، بازتاب گسترده اي در ميلان و مطبوعات ايتاليا داشت. چگونگي ساخت اين فيلم ماجراي جالبي دارد كه شنيدنش از زبان مجيدي خالي از لطف نيست.
او در مورد روايت و ساخت اين فيلم مي گويد: اوايل زمستان سال ۸۰با شروع حمله آمريكا به افغانستان براي ساخت فيلم مستندي وارد خاك افغانستان شدم و از چند شهر مرزي و چند اردوگاه كه توسط ايران در مرزهاي جنوب شرقي در خاك افغانستان احداث شده بود، فيلمبرداري كردم. در طول آن مدت با صحنه هاي وحشتناكي روبرو شدم. از همه جا و همه چيز بوي مرگ به مشام مي رسيد. در اين فضاي سنگين و مرگبار، كودكان و نوجواناني را مي ديدم كه در يك قدمي مرگ چگونه به زندگي اميد بسته بودند. آنها نه تنها تسليم مرگ نمي شدند بلكه به واسطه روح پاك و زيباي خود بارقه هاي اميد را نزد بزرگترهاي خود زنده مي كردند.
يكي از اين بارقه هاي اميد و زندگي، ورزش بود. من بلافاصله بعد از بازگشت به ايران مقدمات سفر ديگري را به افغانستان و اردوگاه هاي افغاني تدارك ديدم و چند وسيله ابتدايي مثل توپ فوتبال، چندين پرچم رنگي، طناب و غيره براي آنان به عنوان هديه بردم. آنان به قدري به وجد آمدند كه مقدمات مسابقاتي را به كمك ما، بزرگترهاي خود تدارك ديدند.
ابتدا از نگاه من همه چيز خيلي بچه گانه به نظر مي رسيد ولي بعد در يك فضاي جدي توام با يك حس بسيار قوي قرار گرفتم و آنها با جديت تمام مي گفتند كه مي خواهيم يك المپيك برگزار كنيم. به نظر من آن بچه ها به دنيا به شكل سمبليك پيام بزرگي را از طريق ورزش انتقال دادند كه: ما حق زندگي كردن داريم.
مجيدي در پايان سخنان خود گفت: جنگ پديده زشتي است، بياييم با هم و در كنار هم با صلح و دوستي و محبت زندگي كنيم.
گفتني است المپيك در كمپ قرار است در بخش نمايش هاي ويژه چهارمين جشنواره فيلم هاي ورزشي تلويزيوني تهران به نمايش درآيد. اين جشنواره از ۱۲تا ۱۶تيرماه جاري برگزار مي شود.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |