دوشنبه ۶ تير ۱۳۸۴
ايران در كنار ژاپن و قزاقستان
حضور سوم، صعود قاطع
000372.jpg
عكس ها: مجتبي جانبخش
علي شاكري
اواخر هفته گذشته تهران ميزبان يكي از سه گروه مسابقات انتخابي واليبال قهرماني جهان در قاره آسيا بود. در رقابت هاي گروه F تيمهاي ايران، استراليا، ازبكستان و قطر شركت داشتند كه تيم برتر اين گروه ايران در خاتمه بازيها به جمع ژاپن ميزبان شانزدهمين دوره مسابقات قهرماني جهان، قزاقستان تيم برتر گروه D پيوست، ضمن آنكه تكليف نماينده چهارم آسيا نيز امروز در شهر دهلي روشن مي شود كه از ميان تيمهاي چين و هند يك تيم به اين جمع اضافه خواهد شد.
براي شناسايي دو سهميه ديگر آسيا و اقيانوسيه، كره جنوبي، استراليا و يكي از تيمهاي هند و چين در بازيهاي (پلي آف) شركت مي كنند. بازيهايي كه طي روزهاي ۹ تا ۱۲ تيرماه قرار است در هند انجام شود. در شانزدهمين دوره مسابقات واليبال قهرماني جهان كه آبانماه سال آينده در ۸ شهر ژاپن آغاز مي شود، تعداد سهميه تيمهاي آسيايي ۶ تيم و يك چهارم تيمهاي شركت كننده را دربرمي گيرد.
در ۱۵ دوره گذشته مسابقات واليبال قهرماني جهان ژاپن تنها كشور آسيايي بود كه يك مدال برنز در هشتمين دوره اين مسابقات در سال ۱۹۷۴ مكزيكوسيتي بدست آورده است، در حالي كه سهم روسها با ۶ بار عنوان قهرماني، ۳ نايب قهرماني و سه مقام سومي بيش از ساير تيمهاي جهان بوده است.
در پايان رقابت هاي انتخابي واليبال جهان گزارش جامعي از راهيابي و چگونگي صعود ۲۴ تيم و مسابقات دوره هاي قبل تقديم شما عزيزان خواننده خواهد شد. ولي در اين شماره به تحليل و تفسير رقابت هاي انتخابي گروه هاي D و F در قاره آسيا كه تيم ايران هم در آن شركت داشت، مي پردازيم.

000408.jpg
ايران تيم برتر گروه F
تيمهاي شركت كننده:
 ۱- ايران ۲- استراليا ۳- ازبكستان ۴- قطر
در اين گروه همه نگاه ها به دو تيم پرسابقه ايران و استراليا بود. دو تيمي كه همواره در سالهاي اخير بازيهاي تعيين كننده مقابل هم داشته اند و اين بار هم دست تقدير اين دو تيم را در يك گروه قرار داد.
جالب آنكه در سيزدهمين دوره مسابقات واليبال قهرماني مردان آسيا و اقيانوسيه كه شهريور ماه سال جاري در شهر بانكوك انجام خواهد شد، دو تيم ايران و استراليا در دور مقدماتي با هم در يك گروه قرار گرفتند. البته نماينده اقيانوسيه هرگز از همگروهي با تيم ايران به دليل ناتواني در مقابله با سيستم بازي منحصر بفرد تيم ما خشنود نيست. نكته اي كه بارها دست اندركاران، مربيان و حتي بازيكنان اين تيم در گفتگوهاي مطبوعاتي نيز اذعان داشته اند.
استراليا اسير سرعت و تماشاگر
استراليايي ها براي رويارويي با تيم ملي واليبال ايران وقت و بودجه زيادي گذاشتند، اما باز هم همانند نوبت هاي قبلي سهمي جز شكست نبردند. آنها قبل از آمدن به تهران نزديك به ۲۰ روز بساط آماده سازي خود را در آمريكا با حضور در تورنمنت هاي چهارجانبه سان ديه گو پهن كردند. حتي از مصاف با تيمهاي صاحب نام چون ايالات متحده، هلند و چين چيزي عايدشان در بازي با تيم ايران نشد و آنها اين بار حتي شكستي سنگين تر از هميشه برابر حريف آشناي خود پذيرفتند.
براي اطلاع خوانندگان و مقايسه نتايج ريز امتيازات استراليا با حريفانش در المپيك را همراه با ريز امتيازات بدست آمده در بازي با ايران را آورديم تا بهتر متوجه ناكارآمدي شيوه بازي استراليا در تقابل با شيوه مرسوم و متكي به قدرت و سرعت شويد.
ايران ۳ _ استراليا صفر
گيم ها (۱۹-۲۵ ، ۲۱-۲۵ ، ۱۹-۲۵)
برزيل ۳ _ استراليا يك
گيم ها (۲۵-۲۳ ، ۱۹-۲۵ ، ۱۲-۲۵ ، ۲۱-۲۵)
روسيه ۳- برزيل صفر
گيم ها (۱۷-۲۵ ، ۲۴-۲۶ ، ۲۳-۲۵)
ايتاليا ۳ _ استراليا صفر
گيم ها (۲۰-۲۵ ، ۱۸-۲۵ ، ۲۱-۲۵)
آمريكا ۳- استراليا يك
گيم ها (۱۹-۲۵ ، ۲۵-۲۳ ، ۱۳-۲۵ ، ۱۹-۲۵)
هلند ۳ _ استراليا صفر
گيم ها (۲۲-۲۵ ، ۱۷-۲۵ ، ۱۶-۲۵)
دلايل برتري ايران بر استراليا
پيروزي و غلبه بر استراليا را نمي توان فقط در يك الي دو فاكتور خلاصه كرد و بايد سهم هر قسمت را به درستي برشمرد. نخست بايد از بعد فني به سراغ بازي رفت. تحليل درست از بازي حريف مرهون تحليل گر ايتاليايي تيم ملي پائولو گاردنري بود كه بر اساس آخرين فيلم بازيهاي حريف صورت گرفت و بخشي هم در حين مسابقه در اختيار پارك كي ون قرار مي گرفت. شروع خوب تيم ايران و حمايت عالي تماشاگر كه روحيه حريف را به پايين ترين حد خود رساند. درخشش عالي جانشينان غايبين بزرگ، بازي در خور توجه سيد مهدي بازارگرد و محمد منصوري كه در غياب بهنام محمودي و عباس قاسميان فوق العاده ظاهر شده بودند، كم اشتباه بودن تيم ايران برعكس بازيهاي بزرگ گذشته و از همه مهمتر كوچ عالي پارك كي ون و توانمندي امير حسيني بازيساز خلاق تيم ايران كه براساس شرايط دفاعي حريف بهترين پاسها را ساخت. او در بهترين فرم خود در سال هاي اخير بود. عليرضا نادي همانند كوه درمقابل موج حملات «دانيل هاوارد و وان بست» غول هاي بالاي دو متر ايستاد و نشان داد كه او هم در نقطه اوج خود به سر مي برد.
پيمان اكبري كاپيتان تيم ايران در هر سه بازي خوب فرماندهي كرد، به خصوص در بازي با استراليا كه هم خوب توپ هاي اول را رساند و هم در سرويس، حمله و دفاع كوشا بود. «محمد تركاشوند» بهترين بازيكن تيم ملي با زانوي مصدوم هرچه در چنته داشت، خرج پيروزي تيم ملي كرد. حضور او در تركيب اصلي براي ساير هم تيمي هايش روحيه بود. فرهاد ظريف در پست ليبرو با اعتمادبه نفس تر از هميشه بود او با وجود رساندن توپ هاي اول در مهار توپ هاي دوم با مشكل روبه روست. اميرحسين منظمي در آخرين سال هاي حضورش در تيم ملي هرگاه به ميدان رفت وظيفه اش را به خوبي انجام داد. او در دو بازي با ازبكستان و قطر جانشين محمد تركاشوند شده بود.
تركيب جديد قزاقستان در راه مسابقات قهرماني جهان ۲۰۰۶ ژاپن
000378.jpg
استراليا به پلي آف رفت
استراليا بعد از المپيك،عنان كار را به دست يك مربي بومي به نام «بورگايد» سپرد. «بورگايد» كه دستيار«جان موراتي» آرژانتيني بود به دليل سابقه بازي در تيم ملي بهتر مي توانست بازيكنان را درك كند، اما او هم نشان داد كه استراليايي ها بايد همچنان براي ماندن در اين سطح و سطوح بالاتر دل در گرو مربي بادانش خارجي ببندند، ضمن آن كه در جمع جوانان استراليا تنها روي «فرگوسن» مي شود حساب كرد.
به نظر مي رسد هاوارد، هاردي، آلدرمن و بست به انداز كافي اشباع شده اند، بازيكناني كه در دو المپيك بازي كرده و تجربه حضور در ليگ هاي اروپايي را هم دارند، آنها ديگر چندان اشتياق و شادابي در ميدان ندارند. شايد هم چه بسا حتي با رفتن آنها وضعيت استراليا از اين هم كه هست بدتر شود. به هر حال واليبال استراليا نياز به يك بازنگري جدي دارد. استراليا بسيار خوش اقبال بود كه در بازي دوم با قطر دچار مخاطره نشد. اگر گيم اول بازي قطر _ استراليا در رقابتي ميلي متري به سود اين تيم نمي شد قطري ها مي توانستند آنها را سخت به دردسر اندازند. قطر حالا جدا از جذب بازيكنان آفريقايي با «خوآن دياز» مربي معروف كوبايي براي بازي هاي آسيايي دوحه ۲۰۰۶ خواب خوبي مي بيند؛ خوابي كه تعبيرش بسيار سخت خواهد بود. (جدول شماره ۱)
بهترين هاي گروه F
 امير حسيني(ايران)،عليرضا نادي (ايران)، سيدمهدي بازارگرد(ايران)، بنجامين هاردي (استراليا)، رومانچنكو(ازبكستان)،پيمان اكبري (ايران) و فرهاد ظريف (ايران)
000405.jpg
قزاقستان تيم برتر گروه D
تيم هاي شركت كننده:
۱- قزاقستان ۲- تايوان ۳- كره جنوبي ۴- امارات
بازي هاي اين گروه طي روزهاي ۲۷ تا ۲۹ خرداد در شهر آلماتي انجام شد كه قزاقستان با كسب سه پيروزي پياپي برابر حريفان جواز صعود به مسابقات قهرماني جهان را گرفت. قزاق ها در دوره پيش واليبال قهرماني جهان در سال ۲۰۰۲ بوينس آيرس آرژانتين هم شركت داشتند. در اين گروه كره جنوبي ناكام بزرگ بود. تيمي كه بعد از خداحافظي «كيم سي جين» و «سين جين شيك» به تيمي شكننده و متوسط تبديل شده است. كره اي ها ديگر آن تيم خوفناك دهه ۹۰و اوايل سال ۲۰۰۰ نيستند كه حتي قدرت هاي بزرگ جهان از رويارويي با آنان وحشت داشتند. كره، سرعتي ترين تيم جهان با وجود قهرماني در دوازدهمين دوره واليبال قهرماني آسيا و اقيانوسيه در تيان جين چين اكنون در بد وضعيتي گرفتار آمده است. حالا كره اي ها همانند ژاپني ها در پروسه نزول به تدريج از جمع مدعيان آسيايي ايران و چين فاصله مي گيرند. در آلماتي قزاق ها با جذب بازيكنان روسي پوست انداختند و زنگ خطر را براي رقباي هم قاره اي خود به صدا درآوردند.
000375.jpg
اوج گيري دوباره قزاق ها
قزاق ها با شكست دادن كره جنوبي اوج گيري دوباره خود را مرهون به خدمت گرفتن بازيكنان روسي هستند وگرنه چگونه مي شود باور كرد قزاقستان كه همواره با تيم ملي خود به جز يك دوره در سال ۱۹۹۳ نايب قهرمان آسيا شد و با تيم ملي در لباس تيم هاي باشگاهي چون زسكا، عظمت و قزاقستان به جز قهرماني تيم عظمت در دوره پنجم جام باشگاه هاي آسيا، يكي دوبار به مقام سوم رسيد يكباره اينچنين فوران كند و كره نامدار را به كام خويش فروببرد.
نگاهي كه به اسامي تيم قزاقستان با مربيگري «آندري پاتراكف» همان مربي كه سال ها در ذوب آهن بود انداختيم بيشتر به اين واقعيت رسيديم كه كاسه اي زير نيم كاسه است. چراكه تنها دو بازيكن اين تيم در زمره نفراتي بودند كه در سال هاي اخير در تركيب قزاقستان مشاهده شدند.
يكي ديميتري گورباتكف و ديگري ايمان گيلوف در تيم فعلي عضويت دارند و مابقي نفرات آنها را بازيكنان جديدي تشكيل مي دهند كه تا قبل از رويداد اخير در هيچ تورنمنت آسيايي ديده نشده اند. يوگني آندريف، آنتون يودين، ميكلاشويج، الكساندر زاخارف و سرگئي سيمونوف ازجمله بازيكنان تازه اي بودند كه قبل از مسابقات انتخابي جهان با نام باشگاه «راهات» قهرمان باشگاه هاي آسيا در اسلام آباد پاكستان شدند.
در آلماتي كره جنوبي هم تغييرات اساسي در كادر فني و بازيكنان خود داده بود. اگرچه «تاي ونگ چوي» پاسور خوش استيل سال هاي اخير در ميدان بود ولي جانشينان كيم سي جين و جين سين شيك هيچ كدام در قواره ستاره هاي قبلي نبودند. يونك كي جانگ، يونگ هيون ها، چون بيونگ چانگ، سون كيولي و يونگ مين كون ازجمله اعضاي اصلي تيم كره بودند. «جونگ جيونگ باي» پس از سال ها دستياري به سمت سرمربي اين تيم انتخاب شده بود. كره اي ها كه به جز بازي پاياني ۳ بر يك مغلوب ميزبان شده بودند باتوجه به دو پيروزي ۳ بر صفر مقابل امارات و ۳ بر يك برابر تايوان راهي مرحله پلي آف شدند.
تايوان هم بسيار بداقبال بود كه در اين گروه با دو شكست برابر كره و قزاقستان ره به جايي نبرد. (جدول شماره ۲)
گروه بندي بازي هاي گروه E
تيم هاي شركت كننده:
۱- هند ۲- چين ۳- تايلند ۴- اندونزي

موفقيتي ديگر با پارك كي ون
000381.jpg
قدم «پارك كي ون» براي واليبال ايران ميمون و خوش يمن بود. اين مربي كره اي از روزي كه هدايت تيم ملي واليبال را بر عهده گرفت، موفقيت ها هم آغاز شد. او قرار بود ابتدا بصورت آزمايشي به مدت چهار ماه در خدمت تيم ملي ايران در بازيهاي آسيايي بوسان باشد، اما آن چهار ماه حالا مي رود از مرز چهار سال نيز بگذرد. چه بسا اين چهار سال هم به ۸ سال تبديل شود. البته هر مربي نقاط قوت و ضعف بسياري دارد و به طور مطلق نمي توان از آنها دفاع كرد، اما پارك كي ون در مجموع همان مربي گمشده واليبال ايران بود و تأثيرگذاري او را هيچ كس كتمان نمي كند. پارك واليبال در حال توسعه ما را به ابزار روز واليبال مثل بدنسازي، آناليز و ژيمناستيك مجهز ساخت و حالا تيم ملي در سايه خلاقيت بازيكنان كه با تاكتيك هم درآميخته بدل به تيمي مطرح در قاره آسيا شده است. «پارك كي ون» در همه رويدادها هوشمندانه حركت و عمل مي كند. اين بار نيز او با همه كاستي هاي موجود در راه آماده سازي تيم ملي هنر خود را اثبات كرد. پيروزي مطلق بر استراليا يك برد معمولي نبود. آنهم تيمي كه مدت هاي مديدي از دوران آماده سازي خود را در اروپا و آمريكا گذراند. او حتي از نبود بهنام محمودي ستاره بازي هاي انتخابي المپيك و عباس قاسميان يكي از بهترين هاي دفاع روي تور آسيا هم جا نخورد و اظهار گلايه نكرد. او با راه و روش مربيان حرفه اي خيلي زود توجه بيشتري معطوف جانشينان بازيكنان غايب كرد و توانست از آنان بازيكنان كارآمدي بسازد كه نه تنها خلأ بازيكنان ياد شده را پوشاندند، بلكه تبديل به بهترين هاي تيم ملي شدند. مي شود به حرف هاي پارك  كي ون در رسيدن به بازي هاي المپيك ۲۰۰۸ پكن اميدوار بود. واليبال ايران با اين پتانسيل قوي و يك مربي حرفه اي خيلي زود پا را از آسيا فراتر مي گذارد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |