پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۲
گزارشي درباره خريد، فروش و نگهداري  انواع كاكتوس
جوجه اردك زشتِ گلها
001635.jpg
فهيمه خضر حيدري
زماني كه براي پرورش كاكتوس صرف مي كنيد، كاري كه روي گياه انجام مي شود، اندازه و سن گياه و مشكلاتي كه براي نگهداري آن پيش رو داريد همه و همه در قيمت كاكتوس نقش دارند
كاكتوس خود يك طبيعت كوچك و گوياست.خيلي ها البته زيبايي گياه كاكتوس را چندان منطبق با معيارهاي زيبايي شناسي معمول نمي دانند، اما در مقابل، عده ديگري هم هستند كه با عشق و علاقه اي عجيب به گردآوري و تربيت اين گياه صبور، مقاوم و زيبا مي پردازند. پرورش كاكتوس سرگرمي دلپذيري است.
دمسازي با طبيعت و دل سپردن به زمزمه شيرين رشد گياهان پس از كارهاي سخت روزانه مي تواند فرصتي براي تنفس و آرامش به وجود آورد. پس از جنگ جهاني دوم، شمار دوستداران و پرورش دهندگان كاكتوس افزايش يافت، تا آنجا كه حتي انجمن هاي بزرگي در بعضي كشورها پا گرفت كه به طور تخصصي به كار پرورش ونگهداري كاكتوس مي پرداختند. در ايران هم بخصوص در سه دهه گذشته كاكتوس طرفداران زيادي پيدا كرده است و عده زيادي به كشت، بازپروري و نگاهداري كاكتوس مشغولند. كاكتوس ها انواع بسيار متنوع و مختلفي دارند و هر يك از گونه هاي آنها نيز ارزش خاص خود را دارد.
بعضي انواع كاكتوس به اسم هاي طنزآميز عاميانه اي نظير گل مار، زبان مادرشوهر، صندلي مادرزن و... مشهورند و از همين رهگذر جذابيت هاي ديگري هم براي اين گياه به وجود آمده است. كاكتوس ها پس از رده اركيده ها، بزرگترين تيره گياهان را پديد آورده اند و زادگاه اصلي آنها قاره آمريكاست.
خانواده پرجمعيت كاكتوس ها
كاكتوس ها از گروه گياهان گوشتي و از رده دو لپه اي هاي جدا گلبرگ هستند. كاكتوس سر دسته تيره ويژه اي به نام cactaceae است. ساقه اين گياهان بسيار ضخيم است و گاه از حالت استوانه خارج شده، شكل اصلي خود را از دست مي دهند.
در دشت هاي بزرگ و جنگل هاي آفريقاي جنوبي، استراليا، مكزيك و پاراگوئه كه در بيشتر ايام سال آب و هوا خشك است، كاكتوس ها به وفور رشد مي كنند. علاوه بر اين كاكتوس بومي كناره هاي اقيانوس اطلس و پهنه هاي مديترانه اي بويژه جزاير قناري بين اسپانيا و شمال آفريقا نيز هست. تنها در بيابان هاي قاره آمريكا بيش از يكهزار گونه كاكتوس با شكل ها و اندازه ها و رنگ هاي گوناگون زيست مي كنند.
آرژانتين، شيلي، پرو و بوليوي نيز ازجمله كشورهاي شناخته شده در پرورش كاكتوس هستند. گاه گونه هاي بسيار غول پيكري از كاكتوس ها در اين مناطق رشد مي كنند. بلندي اين درخت ها گاه به 15 الي۲۰ متر مي رسد. در جنگل هاي برزيل بعضي از كاكتوس ها به صورت اپي فيت هستند (در تنه هاي درختان زندگي مي كنند) و گاه ظاهر بسيار شگفت انگيزي دارند. مهمترين ويژگي كاكتوس ها تحمل و صبوري آنهاست. كاكتوس، خود را با همه شرايط نامساعد محيطي سازگار مي كند و مصداق بارز بيشترين استفاده از حداقل امكانات است. كاكتوس ها حتي از اندك رطوبتي، بيشترين استفاده را مي كنند و با كمترين مقدار آب و موادغذايي زنده مي مانند، بي آنكه زيبايي و طراوت خود را از دست بدهند.
خارها هم يكي ديگر از ويژگي هاي شناخته شده كاكتوس ها هستند. اين خارها كه گاه رنگي هم هستند در طول شب رطوبت هوا را جذب مي كنند و آب را در آوندهاي گياه و از آنجا به ريشه ها هدايت مي كنند. البته همه كاكتوس ها خاردار نيستند، نوع نرم آنها خارندارند. كاكتوس ها گاه گل هم دارند. اين گلها عموما درخشان و بزرگند، ولي عمر بسيار كوتاهي دارند. گل هاي سرخ، صورتي، ارغواني، زرد طلايي و سبز. كاكتوس ها بيشتر در فصل بهار و تابستان باز مي شود. البته در بعضي گونه ها، گل ها در پاييز و زمستان نيز نمايان مي شود. اكنون با فرا رسيدن فصل تابستان انواع زيبايي از اين گل هاي رنگارنگ روي ساقه هاي استوانه اي شكل و گاه كج و معوج كاكتوس ها ديده مي شود. در گلفروشي ها گلدان هاي كوچك و بزرگ، كاكتوس ميان ساير انواع گل ها و گياهان به چشم مي خورد.
هر گلي سر جاي خودش!
در را كه باز مي كني خنكاي دلپذير و معطري توي صورتت مي پاشد. گلفروشي كوچك از انواع گل ها پر است؛ رنگارنگ، ظريف، شاد و خوشبو. در غوغاي عطر و رنگ و زيبايي، تعدادي گلدان سفالي كوچك و بزرگ به چشم مي خورد. گلدان هاي كاكتوس با اسامي عجيب و غريب و ظاهري كاملا در تضاد با لطافت و نرمي گل هاي ظريف و خوش آب و رنگ اطرافشان توي ذوق مي زنند. گلفروش مي گويد: ما كمتر كاكتوس مي آوريم. چون مردم نمي خرند و روي دستمان مي ماند. بعد از مدتي هم خراب مي شوند و بايد بريزيمشان دور!
اما نظر دانشجويان جوان ظاهرا با نظر اكثر گلفروشان متفاوت است . در ميان دانشجويان و جوانان هديه دادن كاكتوس متداول است. كاكتوس ها را در كاغذهاي رنگي و ساده مي پيچند، روباني دور آن مي بندند و به يكديگر هديه مي دهند. با اين وجود به نظر مي رسد استقبال عمومي از اين گياه صرفه جو و دوست داشتني هنوز آنقدر نباشد كه گلفروش ها را راضي كند.
جالب اينجاست كه به رغم اظهارات گلفروش ها، گلدان هاي كاكتوس در شعبه هاي مختلف شهر كتاب يا برخي فروشگاه هاي فانتزي، فروش خيلي خوبي دارند.
دكتر عليرضا نيو، پزشك متخصص و مدير موسسه كاكتونيو درباره اين موضوع مي گويد: كاكتوس با گياهان معمولي تفاوت هايي دارد كه بايد به آن توجه شود. نوع تنفس كاكتوس با ساير گياهان فرق مي كند. كاكتوس هم مثل ذرت برخلاف بسياري از گياهان در شب اكسيژن مي دهد و در روز دي اكسيد كربن مي گيرد. كاكتوس در شب روزنه هايش را باز مي كند. از آنجا كه نوع تنفس كاكتوس با ساير گل هايي كه معمولا در گلفروشي ها وجود دارند متفاوت است اين دو دسته يكديگر را خفه مي كنند. از سوي ديگر آبياري بيش از حد و محيط مرطوب به كاكتوس ها آسيب وارد مي كند. درنتيجه جاي كاكتوس اصلا در گلفروشي نيست!
در كشورهايي كه مردم استقبال بيشتري از انواع كاكتوس مي كنند، اغلب كاكتوس ها در بسته بندي هاي مخصوص در سوپر ماركت ها يا فروشگاه هاي بزرگ با محصولات متنوع به فروش مي رسند و مشتري هاي خاص خود را نيز دارند.
روش هاي قيمت گذاري كاكتوس
ظاهرا اتحاديه صنف گلفروش، نقش چنداني در قيمت گذاري كاكتوس ندارد. توليد كنندگان، محصول خود را به بازار گل مي برند و در آنجا قيمت گذاري صورت مي گيرد. مغازه داران و گلفروش ها نيز براي خريد كاكتوس به بازار گل مراجعه مي كنند. از آنجا كه كاكتوس ها انواع بسيار متنوعي دارند و به هيچ وجه به چند نوع  خاص محدود نمي شوند، ارزشگذاري روي آنها هم كار چندان ساده اي نيست و به تخصص و دانش حرفه اي در زمينه گياه شناسي و بخصوص شناخت انواع كاكتوس نياز دارد. قيمت گلدان هاي كوچك كاكتوس از 120 تا 400 تومان متنوع است.
دكتر نيو مي گويد: گلدان هاي كوچك كم قيمت هستند، چرا كه ساده و به صورت انبوه توليد مي شوند، اما گاه همين گلدان هاي كوچك تا چند هزار تومان قيمت دارند چرا كه ممكن است از گونه هاي كمياب يا ناياب باشند كه به صورت كلكسيون نگهداري مي شوند.
از سوي ديگر سن و سال هم، در قيمت گذاري كاكتوس ها نقش بسيار مهمي دارد. كاكتوس هم مثل دوست خوب هرچه كهنه تر باشد ارزنده تر است. هرچه كاكتوس ها از نظر سن و اندازه بزرگتر باشند از ارزش بالاتري برخوردارند.
دكتر نيو تاكيد مي كند: زماني كه شما براي پرورش كاكتوس صرف مي كنيد، كاري كه روي گياه انجام مي شود و مشكلاتي كه براي نگهداري آن وجود دارند همه و همه در قيمت كاكتوس نقش دارند. مثلا قيمت آستروفيتوم 5 پر با آستروفيتوم 6 پر يا 3 و 7 پر تفاوت دارد. نوع 3 يا 7 پر اين گياه كه به كلاه اسقف نيز شهرت دارد، كمياب تر و در نتيجه ارزشمندتر است. ضمن اينكه ارزش نگهداري گلخانه نيز در ارزشگذاري ها تاثير دارد. نگهداري گلخانه ها اعم از شيشه اي يا پلاستيكي با توجه به آب و برق و سم و كود و كاركنان فعال در آن مثلا متري 7 هزار تومان هزينه برمي دارد. حال اگر شما يك گل در ابعاد و حجم خيلي بزرگ داشته باشيد كه يك متر مربع فضا اشغال كند طبيعتا فضايي معادل تقريبا 40 هزار تومان را به خود اختصاص مي دهد كه خود در قيمت گذاري آن موثر است.
نقش هرس و بذر در ارزش گياه
قيمت كاكتوس هاي نرم و سخت با هم متفاوت است. كاكتوس هايي كه تيغ ندارند اغلب ارزان ترند، اما تنوع در اينجا هم نقش بازي مي كند. مثلا اين قانون در مورد گونه اي از كاكتوس به نام ليندا كه تيغ هم ندارد صدق نمي كند. كاكتوس ليندا به خاطر غده هايي كه دارد گران قيمت تر است. مهندس كامران ايزدپناه مي گويد: اساسا پرورش اين گونه زمانبر است و هرس كردن آن هم وقت و هزينه بيشتري مي گيرد. امروزه در دنيا بخصوص در ايالات متحده آمريكا كه بزرگترين توليدكننده كاكتوس به شمار مي آيد، يكي از مهمترين وجوه قيمت گذاري كاكتوس ها نوع و شيوه هرس شدن آنهاست. مثلا با هرس كردن ريشه ها معمولا مي توان امكان كشت در محيط هاي محدودتر را به وجود آورد و در نتيجه قيمت گياه افزايش مي يابد.
وي ادامه مي دهد: يكي ديگر از ملاك هاي ارزشگذاري كاكتوس نيز توانايي توليد بذر آن است. گياهي كه چندين ساله شده و اكنون 40 هزار عدد بذر توليد مي كند، ارزش اقتصادي مضاعفي دارد. چرا كه هر يك از اين بذرها با قيمتي معادل 7 الي 8 تومان از خارج وارد مي شود.
گلي براي همه فصول
بهار، تابستان، پاييز، زمستان و... هر فصلي كه باشد كاكتوس هاي مهربان و صبور، سازگار و متحمل در كنار شما هستند تا با زيبايي متفاوت خود فضاي خانه شما را دلپذيرتر كنند. كاكتوس را براحتي مي توان پيوند زد. گياهي است كه به آب زياد نياز ندارد و در مصرف كربن بسيار صرفه جو است و گرچه گياهي است نورپسند و در آفتاب رشد بهتري دارد، اما با شرايط دشوار هم به سادگي كنار مي آيد. در فصل تابستان گلدان هاي كاكتوس خود را پشت پنجره هاي رو به جنوب و آفتاب گير يا در پاسيوهاي كمابيش خشك نگاه داريد. اگرچه ممكن است با حداقل هزينه براي خود يا اعضاي خانواده و دوستانتان گلدان كاكتوس بخريد، اما يقين داشته باشيد كه اگر از اين سرمايه طبيعي كوچك بخوبي محافظت كنيد ممكن است روزي به گياه بسيار قيمتي تبديل شود.

جدول قيمت انواع كاكتوس
001698.jpg
001701.jpg

زاويه ديگر
اتو و صرفه جويي در مصرف برق
تعداد كل اتوهاي برقي كشور از مرز 500 هزار دستگاه مي گذرد، اما جالب اينجاست كه اتو به عنوان يك وسيله برقي نسبتا پرمصرف، از پتانسيل بالايي براي صرفه جويي در مصرف برق برخوردار است. اتوهاي برقي، پتانسيل صرفه جويي 2/1 ميليون كيلو وات ساعت برق در طول سال را دارند. اتوهاي برقي مقدار قابل توجهي از برق مصرفي كشور را به خود اختصاص مي دهند كه اين ميزان در فصل تابستان و گرما معمولا به دليل افزايش استفاده از اتو چند برابر مي شود. در فصل گرما معمولا لباس ها زودتر چروك مي شود و مردم نيز بيشتر از لباس هاي سبك و نخي استفاده مي كنند كه خيلي زودتر از لباس هايي با پارچه هاي غير نخي چروك مي شوند. در نتيجه مصرف اتو نيز در اين فصل افزايش پيدا مي كند. از طرفي بيشتر خانواده ها به طور همزمان و بخصوص به هنگام شب از وسايل برقي مثل اتو استفاده مي كنند. همه مي خواهند لباس هاي خود را شب پيش از خواب و استراحت اتو كنند تا فردا صبح براي خارج شدن از خانه و رفتن به محل كار آماده باشند. به اين ترتيب ساعات اوج مصرف به وجود مي آيند كه خود سبب بالاتر رفتن قيمت برق مصرفي مي شود، اما اگر مصرف كنندگان اتو ساعات اوج مصرف را در نظر داشته باشند و به برخي نكات اساسي توجه كنند، مي توانند به ميزان قابل توجهي در مصرف برق صرفه جويي كنند كه در نهايت به جيب خود كمك شاياني كرده اند و مهمتر آنكه از احتمال قطع برق نيز جلوگيري مي شود.
آماده كردن لباس ها قبل از استفاده از اتو و دسته بندي آنها براساس جنس مي تواند از هدر رفتن انرژي جلوگيري كند. لباس هاي نخي معمولا به همان سادگي كه چروك مي شوند، صاف هم مي شوند، ولي لباس هاي كتان اغلب ديرتر اتو را به خود مي گيرند. اگر لباس هاي كتان را پيش از اتو كردن كمي نمدار كنيد، براحتي اتو مي شوند و مدت زمان كمتري صرف اتو كردن آنها خواهد شد، در نتيجه برق كمتري هم به مصرف مي رسد. پارچه هاي حرير نيز اساسا نياز به اتو ندارند و با كمي بخار صاف مي شوند. علاوه بر اين پرده ها نيز معمولا نيازي به اتو كشيدن ندارند. اگر پرده را پس از شست وشو درحالتي كه هنوز نم دارد، آويزان كنيد، به صورت كاملا صاف و بدون هرگونه چروكي خشك خواهد شد. به اين ترتيب هم در مصرف برق صرفه جويي شده و هم زمان كمتري صرف انجام كارهاي خانه شده است.
شست وشوي لباس ها با مواد شوينده مناسب و آبكشي آنها با مايع نرم كننده نيز عامل ديگري است كه به سهولت اتوكشي كمك مي كند. اين اقدامات، مصرف انرژي هر دستگاه اتو را دست كم تا 10 درصد كاهش مي دهد. در صورت تحقق اين ميزان، صرفه جويي براي هر دستگاه سالانه در حدود پنج كيلووات ساعت خواهد شد.
بعضي افراد هم به ابداع روش هايي خاص خود براي صرفه جويي در مصرف برق به هنگام اتوكشي مي پردازند و به طور مكرر اتو را از پريز برق مي كشند، اما اين قطع و وصل مكرر نه تنها مصرف برق را كاهش نمي دهد، بلكه ممكن است اتو را به صورت كامل از كار بيندازد.

دريچه
لاستيك چيني ممنوع!
اين روزها چيني ها بازارهاي دنيا را تسخير كرده اند و حالا نوبت به لاستيك هايشان رسيده، تا رقيبي براي لاستيك هاي ايراني شوند.
رئيس هيات مديره تعاوني هاي لاستيك فروشان و تعويض روغن در واكنشي نسبت به واردات لاستيك هاي چيني گفته است: موسسه استاندارد نبايد مجوز واردات لاستيك بي كيفيت چيني را صادر كند.
به گزارش فارس، عباس حلوايي ادامه داد: لاستيك هاي چيني وارداتي كه با مهر استاندارد وارد مي شوند 50 درصد كيفيت داخلي را هم ندارند.
حلوايي با انتقاد از نبود گوش شنوا براي اعتراض ها گفت: هر چه براي جلوگيري از واردات لاستيك هاي بي كيفيت انتقاد كرديم، كسي گوش نداد و برگ سبز مجوز استاندارد را نشان مي دهد. بنابراين احساس مي كنم بين استاندارد و واردكنندگان تباني شده است.
رئيس هيات مديره اتحاديه لاستيك فروشان گفت: پيش بيني مي شود، امسال حدود 200 تا 220 هزار تن لاستيك در كشور توليد شود كه 85 درصد نياز كشور را برآورده مي سازد. گرچه نياز به واردات لاستيك حدود 15 درصد كل نياز مصرفي است،
ولي بيش از اين نياز به طور رسمي و غير رسمي لاستيك وارد مي شود.
وي افزود: لاستيك هاي چيني، تقلبي و بدون استاندارد وارد مي شود و به عنوان نمونه لاستيك 8 لايي چيني به جاي لاستيك 20 لايي در لودر به كار گرفته مي شود.
حلوايي گفت: لاستيك هاي سواري وارداتي از چين 50 درصد كيفيت و استاندارد ايران را هم ندارد، ولي با مجوز استاندارد وارد كشور شده و باعث بروز تصادف و خسارت جاني مي شود. به كارگيري لاستيك هاي تاريخ گذشته و بي كيفيت در خودروها باعث سائيده شدن سريع در خيابان و ايجاد گرد و غبار در سطح شهر مي شود.
گويا قيمت يك جفت لاستيك سواري چيني 24 تا 25 هزار تومان و يك جفت لاستيك ايراني با كيفيت بالاتر 34 تا 40 هزار تومان است، ولي لاستيك چيني 3 ماه دوام مي آورد و لاستيك ايراني 5/1 سال دوام دارد. لاستيك هاي بي كيفيت چيني مانند پنير روي آسفالت خيابان سائيده شده يا كار گذاشتن آن در خودروهاي سريع مانند پژو و پرايد سبب تركيدگي لاستيك در سرعت بالا و بروز فاجعه مي  شود، بنابراين كارشناسان بايد بررسي كنند در تصادف هاي شديد، اول لاستيك تركيده و منجر به تصادف شده يا برعكس.

بازارچه
001668.jpg
رقم عجيب
باوركردني نيست، اما معاون وزيربازرگاني با تاكيد خود هر شكي را برطرف مي كند. سالانه يك ميليارد دلار ارز صرف واردات روغن مي شود. سيدمحمدحســــين شريعتمداري، معاون زراعت وزير جهادكشاورزي در گفت وگو با خبرنگاران گفت كه 90درصد روغن مورد نياز كشور از خارج وارد مي شود، اما حرف هاي اين مسئول نقاط نويد بخشي نيز داشت: با برنامه ريزي هاي انجام شده پيش بيني شده است طي 10سال آينده نياز كشور به واردات روغن از 90درصد به 10درصدكاهش يابد و با تحقق برنامه هاي در دست اجرا براي توسعه كشت دانه هاي روغني در كشور مي توان زمينه اشتغال 53هزار نفر را در بخش كشت دانه هاي روغني فراهم كرد.
بنابراين بهترين راه براي زودتر رسيدن به روزي كه معاون وزيركشاورزي نويد مي دهد، صرفه جويي در مصرف روغن است. البته اين رويه يك حسن ديگر نيز دارد. به جيب خود نيز با چنين شيوه اي كمك شاياني مي كنيم.
تعرفه هاي تاليا
اين خبر براي مشتركان سيم كارت هاي اعتباري تاليا قابل توجه است. جزئيات تعرفه مكالمات و ارسال پيام كوتاه سيم كارت هاي اعتباري براساس مصوبات شوراي اقتصاد اعلام شد. در تماس شهر و از ساعت 8 صبح تا 9شب هر دقيقه 670 ريال و از ساعت 9شب تا 8صبح 536 ريال هزينه در بر دارد.
به گزارش فارس، تماس با سيم كارت هاي اعتباري تاليا به موبايل يا تلفن ثابت شهري و بين شهري تفاوتي ندارد، اما نرخ مكالمات بين شهري از 8 صبح تا 9شب يكهزار و 117 ريال و از 9شب تا۸ صبح 804 ريال است. همچنين رومينگ شهري سيم كارت هاي اعتباري تاليا نيز از ساعت 8 صبح تا 9 شب 804 ريال و از ساعت 9شب تا 8 صبح 670 ريال است.
در سيم كارت هاي اعتباري تاليا براي شارژ خدمات پيام كوتاه و سرويس پيام صوتي از ساعت 8صبح تا۹شب 201 ريال و از ساعت۹شب تا 8صبح 160ريال است.
001656.jpg
ضرورت توسعه كشت بادام زميني
اگر علاقه مند به بادام زميني هستيد، اين خبر را بخوانيد. قاره آسيا باتوليد سالانه 20ميليون تن دانه روغني بادام زميني بيشترين ميزان توليد اين دانه را در بين ساير قاره ها دارد. رئيس موسسه بين المللي تحقيقات مناطق خشك گفت: هم اكنون 45ميليون تن بادام زميني در جهان توليد مي شود كه سهم ايران در توليد اين نوع دانه روغني اندك است. ويليام  دار در حاشيه بازديد از موسسه تهيه و اصلاح نهال و بذر كشور در كرج گفت: باتوجه به پايين بودن توليد بادام زميني در ايران، توسعه سطح زيركشت اين دانه روغني ضروري است.
پيش فروش و حمايت از مصرف كننده
كالاهاي وارداتي براي حمايت از مصرف كنندگان ضابطه مند مي شوند.
محمدعلي احمديان، معاون وزير بازرگاني به فارس گفت: تنها نگراني كه در مورد پيش فروش كالاهاي وارداتي در مراجع رسمي وجود دارد، اين است كه چه تضميني وجود دارد كه كالاهايي كه در داخل توليد نمي شوند، حقوق كساني كه از پيش پول مي دهند را تامين كنند.
وي افزود: به دليل بعضي اتفاقات ناگوار كه در پيش فروش  كالاهاي وارداتي و اغلب توسط تعدادي از شركت ها انجام شده، قرار است راهكارهايي ارائه شود. بيشتر دنبال راهكارهاي عملي هستيم كه فقط بتوانيم وجوهي كه خريداران بابت پيش فروش كالاهاي وارداتي پرداخت مي كنند، تضميني براي آن وجود داشته كه فروشنده درباره تعهداتش در مورد تحويل كالا اقدام كند.
001602.jpg
واردات رسمي لوازم خانگي آزاد است
هيچ گونه محدوديتي از طرف دولت يا وزارت بازرگاني براي واردات رسمي لوازم خانگي ايجاد نشده و واردكنندگان مي توانند لوازمي را كه در بازار ايران داراي نمايندگي رسمي باشند، وارد كنند.
علي احمديان، رئيس سازمان بازرسي و نظارت بر كالا در گفت وگو با مهر، ضمن اعلام اين موضوع از طرح مبارزه با قاچاق كالا خبر داد و گفت: اين طرح با همكاري واردكنندگان اجرا خواهد شد تا امكان شناسايي كالاهايي كه به صورت رسمي وارد كشور مي شوند، براي مصرف كنندگان به وجود بيايد.
اين طرح در راستاي حمايت از مصرف كنندگان و واردكنندگان رسمي كالا به اجرا درمي آيد. در صورت اجراي اين طرح، مصرف كنندگان مي توانند با اطمينان بيشتر، كالاهايي را كه از نظر كيفي، كنترل شده و داراي خدمات پس از فروش هستند، خريداري كنند.
رئيس سازمان بازرسي و نظارت بر كالا همچنين يكي از اهداف اجراي طرح مبارزه با قاچاق كالا را محدود كردن فعاليت هاي قاچاقچيان و افرادي دانست كه به عرضه كالاهاي بي كيفيت با مارك هاي تقلبي در سطح خرده فروشي بازار مي پردازند.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |