پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۲
تغذيه و ايدز
001617.jpg
صدف كوه كن
راه هاي عمده انتقال بيماري در جوامع مختلف، گوناگون بوده، در كشورهاي آفريقايي عمده ترين راه انتقال، تماس جنسي و در اروپاي شرقي، اوكراين و ايران استفاده از وسايل تزريقي مشترك عنوان شده است
بيماري ايدز بي  شك بزرگترين بلاي جامعه بشري بعد از جنگ جهاني دوم به شمار مي آيد. اين بيماري با سير صعودي سريع به دليل نقايص اطلاع رساني امروزه به يكي از دغدغه هاي تمامي كشور ها بدل شده است،تا جايي كه دبير كل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز جهاني مبارزه با بيماري، از شكست رهبران سياسي جهان در مبارزه با اين بيماري خبر داد و از كشورهايي كه ايدز را مايه ننگ و بي  آبرويي تلقي مي كنند، انتقاد كرده است.
به طور كلي راه هاي عمده انتقال با توجه به جوامع مختلف و فرهنگ هاي متفاوت گوناگون است، به طوري كه در كشورهاي آفريقايي عمده ترين راه انتقال تماس جنسي و در اروپاي شرقي، اوكراين استفاده از وسايل تزريقي مشترك عنوان شده است.
چيزي كه در رابطه با اين بيماري بسيار حائز اهميت است اين است كه پيشگيري مهمترين و كارآمد ترين راه جلوگيري از ابتلا به اين بيماري است، ولي اگر فردي به اين بيماري مبتلا شد به دليل دوره طولاني بيماري مهمترين چيز كنارآمدن با اين بيماري، مراقبت از انتقال اين بيماري و سالم زيستي در كنار اين بيماري است.
از آنجايي كه ارتقاي سيستم ايمني در بيماران مبتلا به ايدز بسيار حائز اهميت است و سلامت بافت ها و قدرت مقابله با بيماري ها در بيماران كاهش مي يابد، بنابراين تغذيه در آنها به عنوان يك اصل براي ارتقاي سطح سلامت در اين افراد شايان ذكر بوده و در دسترس بودن غذاي مغذي و آب سالم براي اين افراد بسيار مهم است، به خصوص وقتي مسافرت مي كنند يا بيرون غذا مي خورند.
ما به اين بيماران از اين نقطه نظر مي پردازيم كه بيماراني هستند با آسيب پذيري بيشتر نسبت به عوامل خارجي؛ بنابراين و به دليل طول دوره بيماري، فرد مبتلا به ايدز نه تنها نبايد دست از مقابله با اين بيماري بردارد، بلكه بايد راه هاي زيستن در كنار اين بيماري را شناخته و از آنها بهره ببرد. در نتيجه وظيفه جامعه پزشكي ارائه راه حل هاي بهتر زيستن است. اگر طول بيماري را در نظر بگيريم بعد از مواجهه با اين بيماري مدت زماني طول مي كشد تا فرد به درك شرايط تازه بپردازد اما پس از واقف شدن به شرايط جديدي كه با آن درگير است بايد مثل ساير افراد با رعايت نكاتي چند به زندگي عادي ادامه دهد، به همين دليل ما راهكارهاي تغذيه اي را در پيش روي آنها قرار مي دهيم تا با استفاده از اين راهكار ها جاده پيش رو را بدون در نظر گرفتن طول جاده، سبز ببينند.بد نيست ابتدا به اختلالات تغذيه اي شايع در اين بيماران بپردازيم.
نيازهاي تغذيه اي
۱ - پروتئين:نياز به پروتئين در اين بيماران براي حفظ وزن برابر 4/1-1 گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن و براي بازسازي برابر است با 2-5/1گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن. آرژنين در ايمني سلولي بسيار مفيد است و بد نيست بدانيم كه مصرف و عملكرد اسيد فوليك در كمبود پروتئين (PEM) آسيب مي بيند، بنابراين علاوه بر توجه به دريافت پروتئين به منابع اسيدفوليك كه بعدا ذكر خواهد شد نيز بايد توجه داشت.
-گوشت ها:در مبحث پروتئين اولين چيزي كه به ذهن مي رسد، گوشت هاست، بنابراين گوشت بوقلمون و انواع ماهي ها بسيار توصيه مي شود. ماهي غذاي بسيار سالم و سودمندي است كه گنجاندن آن در رژيم غذايي به ميزان حداقل 2 بار در هفته (كمترين نياز) بايد رعايت شود.
- تخم مرغ:تخم مرغ يكي از منابع عالي پروتئين است كه مصرف آن به بيماران بعد از يك ضعف بدني، بيماري ناتوان كننده يا كساني كه دوره نقاهت را مي گذرانند، بسيارسودمند است، تا جايي كه يك محقق ايتاليايي بيان مي كند كه اگر بتوانيم در مدارس و كالج هاي ايتاليا به جوانان روزي نيم ليتر شير و يك عدد تخم مرغ بدهيم، آن وقت خواهيم گفت كه ملت ما ملتي محكم و قوي است و آن وقت است كه نژاد انساني بهبود يافته، ولي از آنجايي كه بايد توانايي كبد در استفاده از تخم مرغ را در نظر بگيريم تا ميزان كلسترول آن در فرد ايجاد ناراحتي نكند، به بيماران مبتلا به اين بيماري توصيه مي شود كه بيشتر از 3 عدد تخم مرغ در هفته ميل نكنند (البته اين محدوديت براي مصرف زرده ياد شده است و خوردن سفيده اي كه كاملا پخته شده باشد به هر ميزان در هفته مانعي ندارد) زيرا سفيده خام داراي ماده اي به نام آويدين (Avidin) است كه ايجاد تداخل هاي تغذيه اي با ويتامين بيوتين مي كند. بهترين شكل مصرف تخم مرغ به شكل آب پز است كه بهترين حالت را براي هضم دارد.
۲ - چربي ها:در بدن انسان اسيد هاي چربي وجود دارند به نام اسيد ها ي چرب ضروري يا EFA كه در واقع بدن قادر به ساختن آنها نبوده و بايد از خارج از بدن انسان وارد شوند.اين اسيدهاي چرب كه در روغن هاي مايع به خصوص روغن زيتون، گردو، روغن سويا و ماهي ها به خصوص ماهي هاي آبهاي سرد (قزل آلا نوعrainloow و ساردين، سالمون و تن) وجود دارد، براي بدن بسيار مهم هستند و در صورت كمبود مصرف آن، كاهش ثانويه سطح آنها در بدن به وجود آمده و فرد دچار اختلال اسيد چرب ضروري يا EFAD مي شود كه در مورد افراد مبتلا به ايدز، اين اختلال مشاهده مي شود.
در افراد مبتلا به ايدز استفاده از روغن هايي به نام MCT (تري گليسيريد با زنجيره متوسط) بسيار مفيد است. اين چربي ها در روغن نارگيل وجود دارند و در داروخانه ها فروخته مي شوند. اين چربي ها نياز به هضم ندارند و ميزان مصرف آنها بايد كنترل شده باشد، در ضمن اين نوع چربي، اسيد چربهاي ضروري را ندارد و بايد همراه با LCDها خورده شود. استفاده ازروغن ماهي يا اسيد ها ي چرب امگا 3 كه قبلاهم ذكر شد، مي تواند عملكرد ايمني را بهبود بخشد چون امگا 3 در مقايسه با امگا 6كمتر باعث پيشرفت التهاب مي شود.
۳ - مايعات: در افراد مبتلا به ايدز نياز به مايعات مثل افراد عادي است (12-8 ليوان در روز) و حدودا چيزي معادل۳۵-30ميلي ليتر در روز به آب احتياج دارند.مگر اينكه اسهال، استفراغ يا تب داشته باشند كه به ازاي هر درجه تب نياز به انرژي به ميزان۱۳ درصد و نياز به پروتئين به ميزان۱۰ درصد افزايش پيدا مي كند.
-عرق شاتره: يكي از عرقياتي است كه مصرف آن به شكل شربت شاتره علاوه بر تامين مايعات بدن، اشتهاآور است و در حل مشكلات اشتها كمك مي كند.
همچنين آب هويج علاوه بر اينكه ازمنابع بسيار عالي براي تامين ويتامين A در بدن است، اشتهاآور هم هست. همچنين دم كرده تخم هويج به مقدار يك قاشق قهوه خوري براي يك فنجان آب جوش مقوي، مدر و اشتهاآور است و همچنين عوارض پوستي را هم كاهش مي دهد.
۴ -ويتامين ها و مينرال ها (مواد معدني) :در اين افرادنقش كمك كننده ويتامين ها و مينرال ها بسيار چشمگير است، بنابراين بايد به افراد دچار اين بيماري يادآور شويم كه از خوردن سبزي ها و ميوه هاي تازه غفلت نكنند، و بايد بدانيم كه نياز افراد مبتلا به ايدز به آنتي اكسيدان هايي مثل بتا كاروتن (پيش ساز ويتامين A) بسيار زياد است. ساير آنتي اكسيدانها مثل ويتامين E و ويتامين C نيز افزايش نياز چشمگيري در اين بيماري پيدا مي كنند از اين رو مصرف يك ليوان آب هويج رنده شده همراه با يك قاشق غذاخوري روغن زيتون به همراه آب يك ليموي تازه (1روز در ميان) قادر است ملغمه اي از ويتامين هاي ياد شده را به بدن فرد برساند و سايرمنابع اين ويتامين ها عبارتند از:
-بتاكاروتن: اين آنتي اكسيدان يكي از قوي ترين آنتي اكسيدان هاي موجود در طبيعت است و در هويج به وفور وجود دارد همچنين در برگه زردآلو، ميوه زردآلو، سيب زميني، اسفناج، طالبي، كدوحلوايي وكاهو وگريپ فروت وجود دارد، در بدن اين ماده به ويتامين Aبدل مي شود.
- ويتامين C:ويتامين ث وگلوتاتيون (تري پپتيد)، گسترش ويروس HIV را كند مي كنند. اين دو ماده مهم كه از ضد اكسيدكننده هاي قوي به شمار مي آيند به مقدار زياد در ميوه ها و سبزي هاي تازه وجود دارند كه نمونه هايي از اين سبزي ها عبارتند از:گوجه فرنگي، جعفري، كلم، مركبات (بخصوص ليمو شيرين و ليمو ترش)، فلفل دلمه و... منابع بسيار عالي اين ويتامين هستند.
در آزمايشي كه توسط دكتر آلتون ميستر
در دانشگاه پزشكي دانشگاه كورنل انجام شد مشخص شد كه مقدار گلوتاتيون در بدن بيماران مبتلا به ايدز خيلي كم است و كمبود اين ماده در گسترش و توسعه ايدز موثر است.
بنابراين خوردن موادي مثل: هندوانه، آوكادو، مارچوبه و بروكلي و بعد گريپ فروت، پرتقال و توت فرنگي، باميه، سيب زميني، كدو، گل كلم و گوجه فرنگي خام را به شما توصيه مي كنم. چرخ كردن و كوبيدن مواد و عصاره آنها گلوتاتيون را به طرز قابل توجهي ازبين مي برد، پس بهتر است كه به مصرف خام مواد بپردازيم.
-ويتامين E: ويتاميني كه آن را با عنوان ويتامين جواني وضد پيري و برطرف كننده تنشهاي قبل از قاعدگي در خانم ها مي شناسيم. اين ويتامين يكي از ضروري ترين و حياتي ترين ويتامين هاي مورد نياز است كه در روغن ذرت، روغن سويا، روغن گندم، دانه كنجد، بادام زميني، تخم افتابگردان، گردو و جوانه گندم وجود دارد، ولي از آنجايي كه اين ويتامين محلول در چربي است ومصرف بيش از حد آن توليد مسموميت مي كند، در خوردن مكمل هاي اين ويتامين به شكل قرص بايد جانب احتياط را رعايت كرد، اما چون منابع غذايي هرگز آنقدر خورده نمي شود كه مسموميت ايجاد كند جاي نگراني نيست. فقط به اين دليل كه تمام منابع در چربي ها هست بايد از زياده روي در مصرف آنها پرهيز كرد. با خارج شدن از بحث آنتي اكسيدان ها به سراغ ساير ريز مغذي ها (ويتامين ها و مينرال ها) مي رويم كه به افراد دچار اين بيماري كمك مي كند تا از سالم زيستن در كنار ديگران بهره ببرند و با مشكلات خود از قبيل بي  اشتهايي و... كنار بيايند:
-ويتامين هاي گروهB (B complex) :ويتامين هاي گروهB هم اشتها را زياد مي كند و هم توان بدني را افزايش مي دهند. در رابطه با ويتامين هاي گروه B بد نيست به طور مجزا به هر كدام بپردازيم.
-ويتامين B1:ويتاميني است كه درگوشت ها، نان، برنج، غلات و حبوبات سبوس دار و كامل يافت مي شود.
ويتامين B1خوشبختانه در شرقي ها به دليل مصرف سير و پياز خام تا حد زيادي تامين مي شود زيرا اين دو ماده در حالت خام جذب اين ويتامين را افزايش مي دهند، در مقابل چاي و ماهي خام داراي تركيبي به نام تياميناز است كه در واقع عامل تجزيه كننده تيامين است و مصرف آنها به ميزان زياد كمبود اين ويتامين را ناشي مي شود. اين ويتامين علاوه بر نقش هاي اساسي كه در سيستم ايمني به عهده دارد، در حفظ آرامش و برطرف كردن استرس هاي ناشي از مواجهه با بيماري به شما كمك خواهد كرد، چنانچه حتي براي افرادي كه به بيماري خاصي دچار نيستند، يك هفته قبل از فعاليت هاي استرس زايي مثل (زايمان، كنكور، امتحان رانندگي و...) مصرف مكمل هاي اين ويتامين توصيه مي شود.
-ويتامين B2: مي توان گفت كه اين ويتامين بنا به دلايل عديده اي نقشي بسيار چشمگير در حفظ بدن دروضعيت مطلوب داراست. چنانچه داروي دزوكسي روبين هيدروكلرايد (داروي درمان ايدز) نياز به ويتامين B2 را افزايش مي دهدو بد نيست كه علائم كمبود آن را بدانيد (خصوصادر مصرف كنندگان داروي ياد شده) : زخم و شكاف در لبها، دهان و زبان (كيلوزيس) - درماتيت سبوره اي اطراف بيني و حشفه (ناراحتي پوستي شامل پوسته پوسته شدن پوست) - اشك ريزي- پررنگ شدن سطحي قرنيه- زخم قرنيه- احساس وجود شن در چشم و در نهايت كم خوني.
منابع غذايي كه اين ويتامين در آنها يافت مي شود عبارتند از جگر و قلوه غذاهاي گياهي، لبنيات بخصوص شير، سبزيجات. اگر رژيم غذايي سرشار از نشاسته، فيبر (چيزي كه در ميوه ها وسبزي ها به وفور يافت مي شود) و لاكتوز (قند شير) باشد، سنتز اين ويتامين را در روده افزايش مي دهد (چون باكتري هاي روده اندكي از اين ويتامين را توليد مي كنند).
ازديگرويتامين هاي حياتي Bكه براي اين بيماران مفيداست مي توان ياد كرد از:
- ويتامينB6: درگوشت هاي سفيد، تن ماهي، جوجه، ماهي سالمون، ذرت، موز، توت فرنگي، طالبي، لوبيا سبز، گوجه فرنگي، سيب زميني واسفناج وجود دارد. به طور كلي اسفناج، موز، سيب زميني و تن به عنوان بهترين منابع غذايي اين ويتامين به شمار مي آيند و ايزونيازيد نياز به آن را افزايش مي دهد، پس به مصرف كنندگان اين دارو چه در رابطه با اين بيماري چه ساير بيماري هاي تحت درمان با اين دارو توصيه افزايش مصرف منابع اين ويتامين را مي كنيم.

هشتمين كنگره علمي سراسري اپتومتري ايران
001680.jpg
جديدترين روش هاي درمان بيماري هاي چشم مانند تنبلي چشم، انحرافات چشم و روش هاي نوين اصلاح عيوب انكساري چشم توسط متخصصان اپتومتري (بينايي سنجي) از داخل و كشورهاي انگليس و استراليا در هشتمين كنگره علمي بينايي سنجي ايران در تاريخ 13 و 14 مرداد ماه جاري معرفي خواهند شد.
دكتر ابراهيم جعفرزاده پور، مدير گروه اپتومتري دانشگاه علوم پزشكي ايران و دبير هشتمين كنگره اپتومتري ايران با اعلام خبر فوق گفت: از اهداف مهم كنگره امسال افزايش مهارت هاي علمي و عملي اپتومتريست هاي سراسر كشور در زمينه هاي تجويز كنتاك لنز، عدسي هاي تماسي و روش هاي نوين تراش عدسي و ساخت عينك هاي طبي، همچنين روش هاي پيشرفته درمان بيماري هايي چون تنبلي چشم، درمان غير جراحي انحرافات چشم و تجويز وسايل كمك بينايي و برگزاري كارگاه هاي تخصصي علمي و عملي خواهد بود. دكتر جعفرزاده پور در ادامه به يكي از روش هاي نوين در زمينه اصلاح عيوب انكساري و روش جايگزين روش هاي ليزيك و استفاده مداوم از عينك هاي طبي به نام روش ارتوكراتولوژي اشاره كرد و گفت: در اين روش به جاي ايجاد خراش روي قرنيه چشم و تراشيدن آن توسط روش هايي چون ليزيك كه منجر به تغيير قدرت و تحدب چشم شده و در نتيجه نزديك بيني، دوربيني و آستيگماتيسم چشم فرد اصلاح مي شود، لنزهاي مخصوصي روي قرنيه قرار گرفته كه به مرور زمان باعث تغيير شكل قرنيه شده و در واقع به نوعي عمل قالبگيري انجام مي شود و به تدريج عيب انكساري چشم بيمار برطرف مي شود. وي حسن اين روش را در مقايسه با روش هايي چون ليزيك، غير تهاجمي بودن آن دانست و گفت: در واقع در اين روش جديد آسيب به چشم وارد نشده و برخلاف روش ليزيك، قابل برگشت بوده و از ايمني قابل ملاحظه اي برخوردار است. وي با اشاره به اينكه اين روش در دنيا بتازگي به كار برده مي شود و مدت كوتاهي است به صورت محدود در ايران به كار مي رود، اظهار اميدواري كرد با معرفي كامل اين روش و تشكيل كلاس هاي آموزشي در هشتمين كنگره علمي اپتومتري بتوان نسبت به رشد و توسعه آن در مراكز علمي و درماني اقدام كرد.
عضو هيات رئيسه انجمن اپتومتري ايران در زمينه حضور ميهمانان خارجي در اين كنگره گفت: از ميهمانان برجسته امسال پروفسور برايان هولدن از كشور استراليا و پروفسور اولري از دانشگاه كمبريج از كشور انگلستان هستند كه به ارائه آخرين دستاوردهاي تحقيقاتي پيرامون اين رشته علمي خواهند پرداخت.

كلينيك
001686.jpg
صنايع دارويي قدرت كافي ندارند
ايسنا- رئيس سنديكاي صاحبان صنايع داروسازي گفت: در حال حاضر حدود  ۱۱ هزار نفر در صنعت داروسازي كشور هستند كه حدود 59 درصد در بخش توليد و كنترل فعالند. دكتر محمود نجفي در همايش بررسي تاثير پيوستن ايران به سازمان جهاني تجارت در صنايع دارويي اظهار كرد: كل شاغلان حدود 5/4 درصد دكتراي داروسازي و حدود 10درصد ليسانس و فوق ليسانس و  ۵‎/۳۳ درصد ديپلم هستند.
وي هدف از اين همايش را آشنايي با چالش ها و فرصت هاي صنعت داروسازي بعد از پيوستن به سازمان جهاني تجارت دانست و اظهار كرد:   هدف از اين همايش از بين بردن نقاط ضعف و تبديل آن به قوت و همچنين تبديل تهديدها به فرصت هاست.
وي با بيان اينكه صنعت دارويي يك صنعت استراتژيك است و براي كشور ارزش افزوده بالايي دارد، افزود: بسياري از فعاليت هاي خدماتي كشور منوط به صنعت داروي كشور است.
دكتر نجفي تصريح كرد: يكي از مشكلات صنايع دارويي، ضربه پذيري و عدم قدرت كافي صنايع است كه خود نتيجه كوچك و ضعيف بودن بسياري از كارخانه ها محسوب مي شود.
وي با اشاره به اين كه نسبت سودآوري اين صنعت به ساير صنايع بسيار مطلوب تر است، خاطرنشان كرد: متوسط سود اين صنعت در جهان حدود  ۶ درصد بيش از متوسط سود ديگر صنايع در جهان است.
001608.jpg
تشخيص سريع معلوليت
گرچه علائم متفاوت بود ولي هر سه فرزند لورا سستيتو، يكي بعد از ديگري با تشخيص ناتواني يادگيري روبه رو شدند. جوزف كه سعي داشت خود را وارد فعاليت هاي اجتماعي كند مبتلا به نوعي معلوليت يادگيري و سندروم تورتي قبل از زمان مدرسه رفتن بود. كريستين كه ساكت و كم حرف بود، اوتيسم خفيف داشت و نيكلاس كه در يادگيري الفبا دچار مشكل بود، ريس لكسيا داشت. گرچه داشتن سه فرزند مبتلا به مشكلات يادگيري بسيار نادر است، ولي آنها تنها نيستند. با يك حساب سرانگشتي 15 ميليون نفر از بالغان و كودكان در سراسر ايالات متحده با مشكلات يادگيري دست و پنجه نرم مي كنند كه شيوع آن بين دخترها و پسرها يكسان است.
لورا سستيتو يك مادر خانه دار نيويوركي است. او مي گويد: من مجبور بودم چيزهاي ترسناكي درباره آموزش به كودكان ياد بگيرم. البته خانواده سسيتيتو خوش شانس بودند كه در سنين پايين مشكلات كودكانشان تشخيص داده شد. شري بوش روانشناس مي گويد: اگر فكر مي كنيد مشكلي وجود دارد به دنبالش برويد و آن را پيدا كنيد. در حال حاضر علم پزشكي حركتي فزاينده براي تشخيص سريع و به موقع بيماري ها دارد. مثلا در سيستم FMRI (IRMفانكشنال) تصاويري از مغز بيمار تهيه مي شود، در حالي كه بيمار مشغول انجام دادن كار خاصي است. دكتر مري سولانتوگاردنر از دانشكده پزشكي مونت سيناي مي گويد: ما اطلاعات بيشتري درباره نقص عملكرد بخش هاي مختلف مغز در بيماري هاي گوناگون به دست آورده ايم. حالا مي دانيم كه براي درمان بايد كدام ناحيه را هدف بگيريم.

خبر
۵ درصد نوجوانان تهراني روزانه سيگار مي كشند
001683.jpg
جمــعيت مبـارزه با استعمــال دخانيات ايران اعلام كرد: سيگار كشيدن در نوجوانان، راهي براي ورود به اعتياد و ساير بزهكاري هاست.
به گزارش سرويس بهداشت و درمان خبرگزاري دانشجويان ايران در دانشگاه علوم پزشكي ايران، جمعيت مبارزه با استعمال دخانيات ايران، نوجوانان كشور در سنين 10 تا 15 سال را گروه هدف اصلي براي ترغيب به كشيدن سيگار مي داند و اقدامات جدي براي حفاظت نسل جوان از به دام افتادن در اين ورطه را ضروري عنوان مي كند. از آنجا كه طبق آخرين تحقيقات انجام شده، 5 درصد نوجوانان دبيرستاني، به صورت روزانه سيگار مصرف مي كنند، لذا شيوع مصرف سيگار در اين افراد قابل توجه است. بنابراين آموزش، مداخله هاي بازداري دانش آموزان و تشويق اعضاي خانواده به دوري از سيگار و تلاش در جهت ايجاد محيط آرام در خانواده، براي پيشگيري از اين مسئله توصيه مي شود.

خورد و خوراك
راهكارهاي تغذيه اي براي فشار خون بالا
فشار خون بالا به صورت افزايش فشار خون در شريان ها تعريف مي شود. فشار خون شرياني با فشارسنج معمولي قابل اندازه گيري است. فشار خون بر حسب ميليمتر جيوه (mmHg) بيان مي شود و داراي دو مقدار سيستوليك (فشار هنگام انقباض عضله قلب) و دياستوليك (فشار هنگام استراحت عضله قلب) است. معمولا فشار خون بخصوص فشار خون سيستوليك با بالا رفتن سن افزايش مي يابد. به طور كلي فشار خون بيشتر از 140 بر 90 ميليمتر جيوه در بزرگسالان، بالا تلقي مي شود. از آنجا كه فشار خون بالا مي تواند منجر به حمله قلبي زودرس، نارسايي قلبي، سكته مغزي و نارسايي كليوي شود، كنترل آن مهم است. در ادامه به توصيه هاي تغذيه اي كه در كنترل فشار خون موثرند، اشاره مي كنيم:
۱ - فشار خون يكي از عواملي است كه در صورت بالا بودن، احتياج به يك فرآيند طولاني مدت دارد كه بايد در طول سالهاي عمر ادامه داده شود. اين فرآيند شامل تغييراتي در رژيم غذايي، ورزش كردن و كنترل وزن است.
2 - اگر تا به حال به تركيب مواد غذايي كه استفاده مي كرده ايد، توجه نداشته ايد، علت را در همين امر جست وجو كنيد و به عنوان يك اصل، ابتدا به تهيه جدولي بپردازيد كه نشانگر مواد غذايي باشد كه در روز مصرف كرده ايد، سپس به حذف موارد خطرزا بپردازيد.
۳ - نمك، يكي از مواردي است كه با فشار خون بالا در ارتباط است، اما افرادي كه روزانه كمتر از 500 ميلي گرم مصرف مي كنند، با بالا رفتن سن، فشار خون پايين تر مي آيد، عكس اين مطلب نيز صادق است، در واقع يك قاشق چايخوري نمك حاوي 2300 ميلي گرم سديم است كه معادل كل مقدار مصرفي روزانه توصيه شده است! البته در حقيقت، بدن روزانه تنها به يك دهم اين مقدار نياز دارد. بيشتر سديم مورد نياز بدن ما درغذاها و حتي آب وجود دارد، بنابراين سعي در محدود كردن نمك رژيم غذايي داشته باشيد.
۴ - سعي در تعديل چربي هاي موجود در مواد غذايي خود داشته باشيد. چربي هاي اشباع (آنهايي كه در دماي محيط جامد هستند) مثل كره، پيه، دنبه، خامه، گوشت هاي پرچرب، پوست مرغ و ماكيان، كله و پاچه، مغز و ... بايد حذف شوند و به جاي آنها از روغن هاي مايع مثل روغن كلزا و زيتون استفاده شود.
۵ - گوشت هاي قرمز كه چربي در لابه لاي بافت دارد را محدود كرده و به جاي آن از انواع گوشت هاي سفيد مثل مرغ، بوقلمون و ساير ماكيان (البته نه بخش تيره گوشت آنها) در صورتي كه پوست آنها جدا شده باشد، استفاده كنيد، بهتر است همراه با گوشت ها از ليموترش استفاده كنيد.
۶ - حداقل سه بار در هفته از گوشت ماهي استفاده كنيد، ماهي ها سرشار از اسيدهاي چرب امگا 3 هستند كه نقش بسيار موثري در كاهش فشار خون خواهند داشت، به جاي چاشني ها از سبزي هاي معطر استفاده كنيد.
۷ - هرگز نمك را سر سفره نياوريد و به جاي استفاده از غذاهاي پرادويه و پرچاشني، از گياهان تازه يا خشك، ادويه مفيد (زردچوبه، دارچين) يا آويشن، گلپر، نعناع خشك، كنجد و ... به جاي جانشين هاي نمك استفاده كنيد.
۸ - اگر رژيم غذايي سرشار از پتاسيم (سيب، آناناس، عدس، مغزه هاي گياهي، سبزي هاي برگ سبز و ميوه ها، آب پرتقال، شير، ماست، ماهي و ...) شبيه رژيم غذايي گياهخواران را پيروي كنيد در تعديل فشار خون بسيار نافع خواهد بود.
۹ - از استرس بشدت بپرهيزيد، زيرا يكي از عوامل بالا بردن فشار خون كه بسيار سريع هم عمل مي كند، استرس و عصبانيت است.
۱۰ - در مصرف تخم مرغ احتياط به عمل آوريد و حداكثر سه عدد تخم مرغ در هفته ميل كنيد. سعي كنيد همان مقدار را هم به شكل آبپز و با جدا كردن زرده ميل كنيد.
۱۱ - از روش هاي طبخ مثل بخارپزكردن، آبپز كردن، پختن در فر يا ماكروويو به جاي سرخ كردن استفاده كنيد و سعي شما بر اين باشد كه حين پخت سبزي ها، آب آن را نيز مصرف كنيد تا پرت پتاسيم به حداقل كاهش يابد.
۱۲ - با اجتناب از مصرف غذاهاي خيلي گرم يا خيلي سرد اعمال هضمي را بهبود ببخشيد و نوشيدن هر نوع نوشيدني را با غذا يا كنار غذاي اصلي به دليل تداخل در هضم محدود كنيد.
۱۳ - تحقيقات ثابت كرده اند كه استفاده چندباره از روغن هاي مصرفي، قادر به بالا بردن فشار خون به شكل قابل توجهي است، بنابراين تنها از روغن ها به ميزان نياز همان وعده غذايي استفاده كنيد. هرگز روغن ها را در كنار منبع حرارت قرار ندهيد و سعي كنيد قبل از دودكردن آنها به سرخ كردن مواد بپردازيد.
۱۴ - اندازه دور كمر به عنوان شاخصي مناسب براي تعيين عوامل خطرساز بيماري هاي قلبي و عروقي به شمار مي آيد (چربي ها و فشارخون). بنابراين سعي كنيد با پرهيز از چاقي سعي در نگه داشتن اين نسبت در حد 101-89 سانتيمتر در مردان و 94-83 سانتيمتر در خانم ها داشته باشيد و چنانچه از اضافه وزن و چاقي رنج مي بريد، حتما در فكر كاهش وزن از طريق رژيم هاي غذايي صحيح همراه با ورزش باشيد.
۱۵ - حتما در برنامه ريزي خود شير و ماست كم چربي را بگنجانيد. تحقيقات ثابت كرده است كه كودكان پيش دبستاني كه هر روز چهار وعده ميوه و سبزي و دو وعده لبنيات مصرف مي كنند، در نوجواني فشار خون پايين تري نسبت به ساير افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله قلبي، سكته و ساير بيماري هاي ناتوان كننده در افرادي كه زودتر به فشار خون مبتلا مي شوند، بيشتر است. بنابراين لازم به ذكر است كه افرادي كه از كودكي عادت به خوردن ميوه، سبزي و لبنيات داشته باشند، اين عادت را در طول زندگي حفظ خواهند كرد.

درمانگاه
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |