پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۴۲
گروه هاي كوچك اهداف بزرگ دارند
N.G.Oها را حقير نشمريم
001650.jpg
عكس:علي اكبر شير ژيان
محمد مطلق
سازمان هاي غير دولتي سازمان هايي خصوصي هستند كه فعاليت هايي را در راستاي التيام رنج، افزايش منافع مردم فقير، حفاظت از محيط زيست فراهم كردن اساسي ترين خدمات اجتماعي يا توسعه اجتماعي دنبال مي كنند
تشكيل سازمان هاي غيردولتي، كوتاه شدن سايه بلند دولت و رونق امور خيرخواهانه در قالب انجمن هاي غيروابسته به پيكره دولت يا لااقل تخصصي شدن اين انجمن ها هر سه يكجا و در كنار هم به دست آمدني است. اين حرف ما نيست و كارشناسان هم بر آن صحه مي گذارند به علاوه تجربه كشورهاي توسعه يافته تر نيز چنين چشم اندازي را پيش روي ما قرار مي دهد، چرا كه نگاه دولتي به دليل عدم مالكيت حقيقي، خالي از سود و زيان بوده و اين نگاه به همان اندازه كه در سرعت گرفتن روند بهبود امور خلل ايجاد مي كند، در مورد حركت هاي خيرخواهانه نيز دولت را پشت سر افراد حقيقي در جامعه قرار داده و دولتمردان ديگر نمي توانند رل اول را در اين زمينه بازي كنند. بنابراين سازما ن هاي غيردولتي حتي با نيت هاي غيراقتصادي و صرفا خيرخواهانه زماني فرصت ظهور و بروز پيدا مي كنند كه دولت ها كوچك شوند و سود و زيان مردم به خود مردم واگذار شود؛ شعاري كه تقريبا در تبليغات تمامي نامزدهاي رياست جمهوري نيز جزو اولويت ها بود و البته پررنگ تر از همه، رئيس جمهور منتخب بدان پرداخت.
تعريف سازمان هاي غيردولتي
بانك جهاني، سازمان غيردولتي را چنين تعريف مي كند: سازمان هايي خصوصي هستند كه فعاليت هايي را در راستاي التيام رنج، افزايش منافع مردم فقير، حفاظت از محيط زيست، فراهم كردن اساسي ترين خدمات اجتماعي يا توسعه اجتماعي دنبال مي كنند.
در اين تعريف مفهوم كلان و گسترده اي از سازمان هاي غيردولتي وجود دارد كه البته كاهش و التيام رنج ها در اولويت  آن قرار گرفته است كه خود معناي وسيعي از خيرخواهي با انگيزه هاي كمك مادي و غيرمادي را در برمي گيرد، اما اتحاديه اروپا اين سازمان ها را چنين تعريف مي كند:1- سازمان هاي غيردولتي براي سود شخصي تشكيل نشده اند. اگرچه ممكن است كارمندان حقوق بگير داشته باشند و در فعاليت هاي سودآور شركت كنند، اما سود يا مازاد حاصله را بين اعضا و مديران پخش نمي كنند.
۲ - سازمان هاي غيردولتي داوطلبانه هستند يعني آنها به صورت داوطلبانه تشكيل يافته اند و معمولا عنصر مشاركت داوطلبانه در سازمان وجود دارد.
۳ - سازمان هاي غيردولتي از سازمان هاي غيررسمي يا گروه هاي جمعي كه براساس نياز فوري تشكيل مي شوند، متمايز هستند زيرا تا حدودي رسمي و سازماندهي شده هستند. معمولا سازمان هاي غيردولتي داراي مقررات سازماني بوده و تعريف رسمي از اهداف، شيوه هاي عمل و حوزه كار خويش دارند. آنها در مقابل اعضا و كساني كه به آنها كمك مالي مي كنند، پاسخگو هستند.
۴ - سازمان هاي غيردولتي مستقل هستند، بويژه از دولت و ديگر مقامات اجتماعي و احزاب سياسي يا سازمان هاي بازرگاني.
۵ - سازما ن هاي غيردولتي در راستاي اهداف و ارزش هاي مربوط به منافع خود خدمت نمي كنند، بلكه اهداف  آنها خدمت در حوزه وسيع تر اجتماعي است و در امور بهبود وضعيت مردم، به نفع گروه هاي مشخص از مردم يا همه اجتماع فعاليت مي كند. آنها به دنبال منافع حرفه اي يا تجاري اعضاي خود نيستند.
لازم به ذكراست كه موانع و مشكلات بر سر راه انجمن هاي خيريه صرفا خاص كشور ما نيست و اكثر كشورها بويژه كشورهاي در حال توسعه با آن دست و پنجه نرم مي كنند. چنانچه در همين تعريف بانك جهاني 5 آفت عمده به عنوان آفت هاي مشترك چنين انجمن هايي ليست شده است:
۱ - محــــدود بودن تخصـــص مديريتـــي و اقتصادي
۲ - محدود بودن ظرفيت سازماني
۳ -سطوح پايين خود پايدار
۴ - ايزوله بودن و فقدان ارتباطات يا هماهنگي بين سازماني
۵ - عدم درك زمينه وسيع تر اجتماعي و اقتصادي.
حركت هاي خيرخواهانه در ايران
وقتي صحبت از خيرخواهي به ميان مي آيد بي هيچ مكث و ترديدي به ياد مردم خودمان خواهيم افتاد چرا كه چنين حركت هايي اعم از مساعدت هاي مادي و غيرمادي ريشه اي عميق در فرهنگ ما دارد و قاعدتا تمامي نمود عيني آن را نمي شود در اخبار رسمي و آمار و اعداد و ارقام منتشر شده بررسي كرد. با اين همه يادآوري چند عدد و رقم خالي از لطف نخواهد بود، به نقل از سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) نيكوكاران در سال 83 بيش از 40ميلياردتومان از طريق صندوق هاي قرض الحسنه به نيازمندان كمك كرده اند.
اجازه بدهيد در مورد نيازمندان هم بگوييم كه اين مفهوم صرفا شامل افرادي كه براي امرار معاش روزانه خود وخانواده درمانده اند نمي شود، زيرا كميته امداد حتي بسياري از استعدادهاي درخشان و نخبگان كشور را نيز تحت پوشش خود دارد؛ نخبگاني كه شايد براي قوت لايموت روزانه درمانده نباشند، اما براي فراهم آوردن امكانات تحصيلي نيازمند كمك هاي خيرخواهانه اند، بنابراين كميته مذكور با رعايت شأن و جايگاه اجتماعي اين افراد مساعدت هاي لازم را با آنها خواهد داشت.
بنابراين ناگفته پيداست كه با طيف وسيعي از خيرين كه با نيت هاي گوناگون شخصي مبادرت به كمك مي كنند و نيز ليست بلندي از انواع نيازهاي پراكنده و رنگارنگ روبه رو هستيم كه تمامي آنها قاعدتا در مركز ثقل واحد و مشخصي به نام كميته امداد، قابل جمع بندي نيست. زيرا هر اندازه هم به اهداف خيرخواهانه اين مركز اعتقاد داشته باشيم بايد بپذيريم كه وسعت دادن چنين تشكلي به دليل نياز به جذب متخصصان در امور مختلف، تشكيل دايره هاي متفاوت و رنگارنگ براي رسيدگي به هر حوزه خاص از نيازها و... صرفا به عريض و طويل كردن اين نهاد و در نتيجه پيچيده كردن نظام اداري آن و نيز افت كارايي خواهد انجاميد. شايد تشكيل سازمان هاي ديگري با اهداف خيرخواهانه نيز همين باشد. به عنوان مثال انجمن كودكان سرطاني، بيماري هاي خاص و... كه بايد تلاش كرد به جايگاه واقعي خود نزديك شوند.
اجازه بدهيد در زمينه حركت هاي خيرخواهانه مردمي شاهد، مثال ديگري بياوريم و آن اينكه بنا به اظهارنظر منابع آگاه، 40 درصد از مدارس استان تهران توسط نيكوكاران احداث شده و طي پنج سال گذشته بيش از 2 هزار و 598 كلاس درس توسط نيكوكاران در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفته است. يكي از مسئولان سازمان آموزش و پرورش در اين زمينه مي گويد: از تعهد نيكوكاران تا كنون فقط 5/16 ميليارد تومان تحقق يافته و اين در حالي است كه بر همين اساس دولت مي بايست اعتباري حدود 9 ميليارد تومان را براي شهر واستان تهران در نظر مي گرفت.
از اين اظهارنظر به دو نكته روشن مي توان رسيد، اول آنكه در جامعه ما به دليل نبود يا در جايگاه واقعي قرار نگرفتن سازمان هاي خيريه متخصص كه يكي از كاركردهاي آنها نقش واسط را بازي كردن ميان مردم (خيرين) ودولت (نهاد ناظر و مجري) است، طي سالهاي گذشته دولتمردان،  حتي در تحقق تعهد خيرين هم درمانده اند و دوم آنكه در هر شرايطي حتي در صورت تحقق نيافتن بخش عمده اي از تعهدات خيرين، باز هم دولت چند قدم عقب تر از مردم ايستاده است. محمدباقر عليزاده، كارشناس مسائل اجتماعي دراين باره مي گويد: امروزه نيازها بسيار متفاوت هستند و حركت هاي خيرخواهانه و داوطلبانه هم با رويكردهاي مختلف و با اشكال مختلفي انجام مي گيرد، يعني يك زمان شما مي خواهيد به محيط زيست كمك كنيد و يك زمان به تسهيل درمان در بيماري هاي خاص، يك زمان يك شماره حساب از طريق راديو و تلويزيون اعلام مي شود كه شما كمك هاي مادي خود را به آن شماره بريزيد، اما يك وقت هم پديده اي مثل سونامي روي مي دهد كه از طريق اينترنت و با شگردهاي جديدتر به آسيب ديدگان اين حادثه كمك مي كنيد، بنابراين هم شگردها و روش ها متفاوت است و هم نگاه هاي افراد. به اعتقاد من حتي براي نيت افراد هم بايد يك حوزه تخصصي وجود داشته باشد، يعني اگر من مي خواهم به زندانيان گرفتار چك كمك كنم، بايد صندوقي و انجمني خاص در اين زمينه وجود داشته باشد كه كمك من در اختيار محيط زيست قرار نگيرد يا بالعكس. البته گاهي هم ما بدون هيچ نگاه خاصي صرفا صدقه مي دهيم و به عنوان مثال آن را در صندوق صدقات و خيرات مي ريزيم كه تشخيص نوع خرج كردنش را هم بر عهده افراد مطلع گذاشته ايم واين هم در جاي خود قابل دفاع است. با اين همه دركنار همين صندوق ها، انجمن هاي خيريه مختلفي مي توانند شكل بگيرند تا هم كساني كه علاقه مند يك حوزه خاص هستند براي كمك رغبت بيشتري از خود نشان دهند و هم تخصص آن انجمن باعث شودكه كمك در جاي واقعي و حقيقي خودش خرج شود.
روش هاي فانتزي، كمك هاي فانتزي
دنيا هر روز در حال چهره عوض كردن است و هر چه كه پيش مي رود نيازها و روش برآورده كردن نيازها هم تغيير مي كند. چندي پيش يك مرد لهستاني براي آنكه درخواست خود را به گوش بيل گيتس، رئيس كارخانه مايكروسافت برساند، 3 هزار مايل را به كمك اسكيت خود پشت سر گذاشت. اين مرد در اواخر ماه آگوست سفرش را از نيويورك به مقصد واشنگتن آغاز كرد تا بدين وسيله از بيل گيتس بخواهد هزينه درمان دو دختر 7 و 10 ساله  را پرداخت كند. جالب آنكه وقتي اين مرد لهستاني با سه جفت اسكيت خود و با پشت سر گذاشتن روزانه 32 مايل به دفتر مايكروسافت رسيد، بيل گيتس از واشنگتن رفته بود. به هر حال صحبت هاي او با مسئولان كارخانه باعث شد تا آنها هزينه درمان دختران را بپردازند. پس از آن، سخنگوي مايكروسافت اعلام كرد:  شركت ما به تمامي اين قبيل درخواست ها احترام مي گذارد. اين يك مثال بود براي آنكه نشان داده شود يك سازمان غير دولتي هم مي تواند به فعاليت هاي بسيار متنوعي دست يازد.
سخن نهايي اينكه خيلي مهم است كه بكوشيم در جهت تحقق اهداف اجتماعي، به موجوداتي نهاد ساز بدل شويم. اين يك مجاهده مدني پرشكوه خواهد بود.

عطش آموزش در ميان زنان
محمد مطلق - تا همين سالهاي نه چندان دور آموزش براي زنان و دختران، نزد برخي از خانواده ها امري ناخوشايند به حساب مي آمد، حتي آموزش در حد الفبا. اين يك واقعيت تلخ است كه بايد آن را باور كرد، اگرچه نه فرهنگ ديرينه ايراني و نه فرهنگ ژرف اسلامي، چنين چيزي را تاييد نمي كرد و نمي كند، اما اين تابو تا دهه اول انقلاب و با فراخ شدن ميدان كار، تعامل و فعاليت اجتماعي براي زنان، نشكست، پس از آن آرام آرام تعداد دانشجويان دختر بر دانشجويان پسر پيشي گرفت و عطش يادگيري و به كار بستن تجربه ها در حوزه هاي گوناگون جامعه مثل فواره جوشيد.
اين جريان به همان اندازه كه خانواده ها را براي آموزش هر چه بيشتر و بيشتر دختران ترغيب كرد، زنان نسل هاي گذشته را هم به توانمندسازي خويش براي پيش رفتن با موج هاي تند و آرام زندگي امروز، وادار كرد.
جالب تر آنكه انجمن هاي فعال در اين زمينه، دايره هاي دولتي و بخش هاي كاملا خصوصي هم اين نياز را درك كرده اند و شايد بتوان ادعا كرد اكنون سيستم چرخه آموزش، كسب تجربه و به كارگيري تجربه ها براي زنان، چرخه اي كامل تر، بي نقص تر و روان تر است.
تلويزيون روزانه ساعت ها برنامه آموزشي از شبكه هاي مختلف پخش مي كند كه مخاطب آنها مستقيما زنان هستند و البته زنان غيرشاغل. موسسه هاي آموزشي نيز بيشتر فعاليت هاي خود را در جهت آموزش زنان و دختران سامان داده اند، مراكز فرهنگي حتي در حد گذران اوقات فراغت برنامه هاي بسياري را براي زنان تدارك مي بينند و دايره هاي دولتي يا وابسته به دولت كه به شكل تخصصي براي زنان فعاليت مي كنند، اكنون به دنبال جايگاهي فراتر از موقعيت هاي شغلي براي زنان هستند و...
البته نكته آخري هم براي ما اهميت ويژه اي دارد، چرا كه در اين شكل از نگاه، اساسا شغل گوشه اي از يك دايره بزرگ را به نام توانمندسازي زنان پر مي كند و بايد چنين جرياني را در بستر جامعه كنوني ايران به فال نيك گرفت. به عبارت ديگر اگرچه ايجاد زمينه كاري و فعاليت درآمدزايي بيرون از منزل، مستقيما زنان را وارد تعامل گسترده اجتماعي مي كند، اما اين همه قضيه نيست، چرا كه اولا زنان شاغل بايد در اين راستا گام بردارند كه در كنار كار بتوانند روابط خانوادگي خود را تحكيم بخشند و دوم آنكه زنان غيرشاغل نيز به درستي از عهده نقش هاي مختلف اجتماعي و حتي خانوادگي بربيايند.
دوره آموزشي خانواده سالم با سرفصل هاي زنان، حقوق انساني و خانواده سالم ، مهارت هاي ارتباطي و بهداشت باروري يكي از برنامه هايي است كه همين نگاه كلان را در ارتباط با آموزش زنان دارد. اين دوره آموزشي كه از سوي دفتر بانوان استانداري تهران برگزار شده، به شكل دوره اي در شهرستان هاي مختلف استان،  درحال چرخش است و شايد بيش از فوايد مستقيم آن و حتي بدون نگاه به نتيجه، بتوان گفت، قدمي موثر در راستاي فرهنگسازي آموزش به مفهوم كلان براي جامعه زنان خواهد بود.
مديركل اين دفتر از فعاليت 320 كانون فرهنگي- اجتماعي زنان در كشور خبر مي دهد و اينكه 2 ميليارد ريال اعتبار براي نوسازي و تجهيز اين كانون ها اختصاص پيدا كرده است كه در نوع خود خبر خوبي براي زنان است، اما فراموش نكنيم كه فرمول ساده ارتباط مستقيم عرضه و تقاضا، اينجا هم مصداق دارد. يعني اگر تقاضايي وجود نداشته باشد تا اين حد نمي توان امكانات جامعه را به آن سمت و سو تجهيز كرد و باز فراموش نكنيم كه رفته رفته با فروكش كردن هيجانات ناشي از اين جريان در ميان زنان كشور و تعديل و تعميق پروسه نياز به آموزش تا به كار بستن تجربه ها، همه چيز در جايگاه واقعي خود تعريف خواهد شد و در نهايت اينكه هيچ مرد بزرگي را نخواهيد يافت كه پشت سر او زني بزرگوار وجود نداشته باشد.

نگاه
توريسم و تقويت خرده فرهنگ ها
001671.jpg
محــمد مـــطلق- منطقيون مي گويند براي انديشيدن، روش قياسي روشي است داراي نگاه كلان و حركت از كليات به سوي جزئيات و مصاديق. اما در مورد عمل نه منطقيون بلكه فرهنگ عامه به ما گوشزد مي كند كه از سرگشاد شيپور ندميم يعني هرچه حوزه عمل ما كوچكتر، مصداقي تر و ريزتر باشد، البته موفق تر خواهيم بود؛ شايد هم به همين خاطر گفته اند كه با يك دست چند تا هندوانه برنداريد.
احتمالا مديران صنعت توريسم و گردشگري ما تاكنون نه به سخن منطقيون و نه فرهنگ عامه توجهي نداشته اند و البته اگر غير از اين بود با اين همه پتانسيل غني و قدرتمندي كه در زمينه جذب توريست در كشور ما وجود دارد، حتما تا به امروز هزار راه نرفته را رفته بوديم.
ساده تر بگوييم، وقتي از توريسم حرف زده ايم يا در مورد آن فكر كرده ايم، درگير جزئيات شده ايم و هرگاه خواسته ايم عمل كنيم چند هندوانه را با هم برداشته ايم.
مثال عيني اش هم بماند، چون فعلا قرار است فكر كنيم نه عمل. اما اجازه بدهيد قبل از پرداختن به يك خبر نويد بخش در زمينه اگروتوريسم يا گردشگري روستايي به موضوع ديگري هم در حوزه تفكر عملي اشاره كنيم؛ در انديشه عملي كه تركيبي از دومجموعه انديشه و عمل است، ايجاد فضاي تحقق عمل و فرهنگ برخود عمل و فرهنگ تقدم دارد؛ به اين معني كه فضاي سامان يافته مترو- به عنوان مثال
خود به خود قدرت سيگار كشيدن را از ما مي گيرد و اين عمل خود به خود تبديل به فرهنگ مي شود.
حال در مورد صنعت و فرهنگ توريسم هم مي توانيم بگوييم اگر ما فضاي قابل قبولي را از جمله تجهيز ناوگان حمل و نقل، بالا بردن سطح هتلداري، آسفالت كردن راه هاي روستايي، تجهيز آثار باستاني دور از دسترس به سرويس هاي خدماتي و بهداشتي و... ساماندهي كنيم، خود به خود شاهد هجوم توريست ها از كشورهاي مختلف و حتي توريسم درون كشوري خواهيم بود. آن وقت حتي اهالي شهرستان هاي اطراف تكاب- كه خود چيزي ميان شهر و روستاست -خواهند فهميد كه آنجا تخت سليماني هم وجود داردكه اولين شهر ايران به نام شيز بر تپه هايش بنا شده و كاخ به جا مانده در كنار زندان ديو اش پايتخت تابستاني سلاطين گذشته بوده است.
در بند ي ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه به صراحت اشاره شده است كه دولت مكلف است نسبت به ايجاد مراكز حفظ آثار و فرهنگ ايلي در شهرستان ها و استان هاي كشور از قبيل دهكده توريستي ، مراكز و اطراق هاي تفرجگاهي ايلي، موزه و نمايشگاه با پيش بيني اعتبارات و تسهيلات لازم در قانون بودجه سالانه اقدام كند و خبر نويد بخش اينكه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري 180 روستاي كشور را براي اجراي طرح گردشگري روستايي و جذب گردشگران داخلي و خارجي انتخاب كرده و براي اجراي آن
۳۰ شاخص مورد نياز گردشگران نظير امكانات اقامتي، موقعيت روستا از نظر فاصله تا شهرستان و مركز استان، فاصله روستا تا نخستين پمپ بنزين و كلانتري، نوع پوشش و انواع غذاهاي بومي و معروف و سوغات روستاها را شناسايي و به سازما ن ها يا ادارات كل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ابلاغ كرده است.
قطعا اين گام نخستين مي تواند باشد و در قدم هاي بعد مي توان اولويت ها را به گونه  ديگري ديد، يعني اگر روستا يا منطقه ايل نشيني نيز فاقد برخي از اين شاخصه ها مثل نزديكي به شهرستان، پمپ بنزين، كلانتري، هتل و... بود، اما شايستگي هاي لازم براي جذب توريست در آن ديده شد، به ناچار مجبور به امكانات دهي به آن مناطق و فضاسازي براي پذيرايي از توريست خواهيم شد.
در اين صورت نه تنها مي توانيم اميدوار به حضور گردشگران خارجي باشيم بلكه مسافرت هاي درون كشوري هدفمند نيز باعث رونق اقتصادي و فرهنگي چنين مناطقي خواهد شد و مهمتر آنكه قدرت گرفتن خرده فرهنگ ها، نافذ شدن فرهنگ ملي ما را هم بيش از پيش رقم خواهد زد.
درشرايط كنوني كه گردشگري يكي از مهم ترين قطب هاي اقتصادي به شمارمي رود، سرمايه گزاري دراين بخش مورد توجه مسئولين تمام كشورها و بويژه كشورهايي است كه جاذبه هاي توريستي قابل توجهي دارند.هرچند دراين ميان حفظ هويت هاي بومي دربرنامه ريزي هاي انجام شده ازاولويت برخورداراست.
لزوم دقت به اين نكته بويژه درتوسعه مناطق روستايي درخورتوجه است.

امروز
001599.jpg
پست هاي كارشناسان امور زنان
شرح پست هاي كارشناسان امور زنان در وزارت كشور تدوين شد و با توجه به ايجاد بيش از 400 پست كارشناس، كارشناس مسئول و مشاوراستاندار، ابلاغ شرح پست ها موجب تثبيت موقعيت آنها خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فخرالسادات محتشمي پور مشاور وزير و مدير كل دفتر بانوان وزارت كشور، در جلسه كميته اشتغال بانوان اين دفتر اظهار داشت: شناسايي فرصت ها و امكانات شغلي و معرفي آن به زنان استان ها و همچنين شناسايي مسائل و مشكلات زنان در زمينه هاي اقتصادي، ارائه راهكارهاي لازم و حساس كردن جامعه نسبت به آن، از جمله اهداف برگزاري جلسات كميته اشتغال دفتر امور بانوان وزارت كشور است.
وي تاكيد كرد: بدون ترديد مساله اشتغال زنان، بويژه دختران فارغ التحصيل از جمله مسائل عمده كشور است كه اگر با نگاه تخصصي براي آن برنامه ريزي نشود، بحران هاي اجتماعي متعددي در پي خواهد داشت. به گفته وي تاكنون در زمينه مباحث آموزشي و توانمندسازي زنان، تلاش هاي زيادي صورت گرفته  تا براي حوزه هايي كه در بحث اشتغال و مباحث اقتصادي ،زنان نياز به آموزش دارند، اقدامات لازم صورت پذيرد.
مدير كل دفتر امور بانوان وزارت كشور با تاكيد بر لزوم توجه به مسائل زنان كارگروه كارفرما تاكيد كرد: اصرار براي ايجاد كميته اشتغال زنان به خاطر متفاوت بودن مسائل زنان در مقايسه با مردان است و يكي از اين تفاوت ها كمتر بودن دانش و آگاهي زنان در مقايسه با كارگران و كارفرمايان مرد است زيرا زنان كارگر در مقايسه با مردان، كمتر وارد مجامع صنفي و تشكل هاي سازمان يافته شده اند و دسترسي كمتري به آموزش ها و برنامه هاي توانمندسازي دارند.
وي با اشاره به اقدامات وزارتخانه ها و نهادها در خصوص توجه بيشتر به امور زنان گفت: پس از شكل گيري انجمن زنان كارآفرين، وزارت بازرگاني اخيرا وارد بحث زنان تاجر شده و انجمن زنان كارآفرين در حوزه بازرگاني در اين وزارتخانه در حال شكل گيري است و مجموعه اين مسائل كمك مي كند كه مسائل زنان تخصصي تر پيگيري شود.
وي با اعلام رضايت از مجموعه فعاليت هاي انجام شده در حوزه امور زنان طي چند سال اخير خاطرنشان كرد: هم اكنون نمي توان گفت كه به نقطه مطلوب در زمينه مسائل زنان رسيده ايم، زيرا توقعات و انتظارات جامعه به واسطه آموزش هايي كه به زنان داده شده، افزايش يافته است.
001665.jpg
گزارش وزارت رفاه
اولين گزارش جامع آماري وزارت رفاه تا پايان امسال منتشر مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمدرضا واعظ مهدوي، معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه در اولين جلسه كميته آماربخشي وزارت رفاه با تاكيد بر سه ويژگي  موثق، كليدي و به روز بودن آمارها افزود: گزارش توسعه انساني همه ساله بر اساس شاخص هاي تعريف شده آماري منتشر مي شود و مجموعه كاملي از داده ها را در مورد وضعيت، اهداف و توسعه هزاره در كليه كشورها ارائه مي كند و بر اين اساس جهت دهي و برنامه ريزي شده تا به صورت علمي و ارتقايي در پايان هر سال گزارش جامع آماري وزارت رفاه منتشر شود.
وي همچنين يكي از اصول مهم در سياستگذاري ها و برنامه ريزي ها را ارزشيابي دانست و افزود: بايد ترتيبي اتخاد شود كه يك هزارم بودجه هر برنامه اي صرف ارزشيابي علمي شود تا از اين طريق بتوان گام هاي بعدي را اصلاح و در زمان هاي مقتضي ميزان پيشرفت در ارتقاي شاخص ها را ارزشيابي كرد. به گفته واعظ مهدوي با تبديل وضعيت بخشي به شاخص هاي كمي در پايان هر سال، رتبه بندي مناسبي را در حوزه هاي مختلف بيمه اي، امدادي و حمايتي انجام داده و با انتشار آمارنامه در دوره هاي زماني مشخص، نيازهاي آماري محققين و دستگاه هاي ديگر را تامين كرد.
رئيس كميته آماربخشي وزارت رفاه و تامين اجتماعي همچنين خاطرنشان كرد: در وزارت رفاه به عنوان نهاد سياستگذار، هماهنگ كننده و ناظر به كاركردهاي بيمه اي ، حمايتي و امدادي سه كارگروه تخصصي براي تبيين وضعيت موجود و تدوين شاخص ها مورد نياز است.
به گزارش ايسنا دكتر كاظمي، مدير كل دفتر آمارهاي فرهنگي و خدمات اجتماعي مركز آمار ايران نيز شناسايي آمارهاي مورد نياز وزارت رفاه و توليد اقلام آماري علمي را از وظايف اصلي كميته آماربخشي عنوان كرد و افزود: يكي از اهداف اصلي بايد انتشار كتابي با عنوان تعاريف ، مفاهيم، اقلام، و شاخص هاي آماري مورد نياز وزارت رفاه تا پايان سال باشد.
دكتر قاسميان، معاون مدير كل دفتر سلامت و رفاه اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز محور فعاليت ها را در دو بخش كوتاه مدت و بلند مدت بيان كرد و گفت: سازمان ثبت احوال آمادگي دارد كليه اطلاعات مورد نياز وزارت رفاه را در اختيار اين وزارتخانه قرار دهد.
وي بر ايجاد پايگاه هاي اطلاعاتي در شناسايي اقشار آسيب پذير در وزارت رفاه تاكيد كرد و افزود: مركز آمار ايران آمادگي دارد با توجه به سرشماري سال 1385 اطلاعات مورد نياز وزارت رفاه را در پرسشنامه ها وارد كند.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |