پنجشنبه ۱۶ تير ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۴۲ - Jul 7, 2005
در پي تحريف سخنان سخنگوي وزارت امور خارجه از سوي خبرگزاري فرانسه صورت گرفت:
واكنش مطبوعات عربي به سخنان آصفي
فارس: خبرگزاري هاي خارجي با تحريف سخنان آصفي اعلام كردند ايران به كشورهاي عربي هشدار داده است قدرت اين كشور از آن كشورها بالاتر است.
در پي چاپ كاريكاتوري اهانت آميز در روزنامه بحريني الايام ، حميد رضا آصفي با بيان آنكه سفير بحرين در تهران به وزارت امورخارجه ايران فراخوانده شده است، گفته بود: «اعتراض ايران در خصوص اين اقدام موهن به دولت بحرين نيز ابلاغ شده و دولت منامه نيز پذيرفته، اقدام اين روزنامه بحريني، اشتباه بوده است.»
وي گفته بود، البته كشورهاي منطقه بايد بدانند كه خودشان از اين قبيل اقدامات ضرر خواهند كرد.
مطبوعات عرب به نقل از خبرگزاري  هاي خارجي با تحريف سخنان حميد رضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گزارش دادند كه آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران اخيرا در واكنش به كاريكاتور موهن روزنامه «الايام» بحرين، كشورهاي همسايه خليج فارس را تهديد كرده بود اگر در تعامل با ايران احتياط نكنند، «زيان خواهند ديد» ، چرا كه توانايي هاي ايران بالاتر از توانايي هاي آنهاست.
اين در حالي است كه در هيچ يك از خبرگزاري هاي داخلي چنين عبارتي در سخنان آصفي ديده نمي شود.
از سوي ديگر سيد محمد خاتمي رييس جمهوري ايران در اين رابطه اعلام كرد، در سخنان اخير «حميد رضا آصفي» سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان هيچ نشانه اي از تهديد براي كشورهاي عربي نبوده است.
«محمد خاتمي» در مصاحبه با خبرنگار روزنامه «الخليج» چاپ امارات كه در شماره ديروز اين روزنامه منتشر شد، گفت: «من در سخنان آقاي آصفي هيچ نشانه اي از تهديد كشورهاي عربي نديدم.»
خاتمي همچنين گفت: «من از اين برداشت شما تعجب مي كنم و شخصا موضوع را پيگيري خواهم كرد. تهديداتي كه مطبوعات از آن سخن رانده اند به هيچ وجه درست نيست و من چنين چيزي نشنيده ام.»
اين در حالي است كه وابسته مطبوعاتي سفارت ايران در كويت در گفت  وگو با روزنامه «الوطن» چاپ اين كشور گفت: ترجمه (خبرگزاري فرانسه) دقيق نبوده است.
وي خبرگزاري فرانسه را به ناديده  گرفتن حقايق موجود در روابط ايران با كشورهاي منطقه متهم كرد.
همچنين يك نشريه اماراتي نوشت: اظهارات آصفي زبان تهديد با زور است و اين زبان كهنه و قديمي شده است
در اين بين نشريه اخبار الساعه كه از سوي مركز تحقيقات و پژوهش هاي راهبردي امارات منتشر مي شود، در سر مقاله روز گذشته خود در واكنش به اظهارات حميد رضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران نوشت: «منطقه خليج فارس به تنش جديد نياز ندارد و به نفع همه طرفهاي منطقه و در راس آنها ايران است كه اين منطقه را از هر گونه كانون درگيري جديد دور نگاه دارند.»
به نوشته اين نشريه، همه كشورهاي منطقه بايد براي برداشتن گامي به سوي آينده كه بر اساس واقعيت باشد همكاري كنند.
اين نشريه افزود: «كشورهاي شوراي همكاري [خليج فارس] پس از پيروزي محمود احمدي نژاد در انتخابات ماه گذشته رياست جمهوري به وي تبريك گفتند و ابراز اميدواري كردند صفحه جديدي در روابط دو جانبه گشوده شود كه به نفع ثبات و امنيت اين منطقه است؛ منطقه اي كه از نظر اقتصادي و راهبردي از مهمترين مناطق جهان محسوب مي شود.»
اين نشريه نوشت: «اظهارات يكشنبه گذشته حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه ايران كه در آن كشورهاي همسايه خليج فارس را تهديد كرده بود اگر در تعامل با ايران احتياط نكنند، زيان خواهند ديد ، چرا كه توانايي هاي ايران بالاتر از توانايي هاي آنهاست، بسيار مايه شگفتي و نگراني است.»
به نوشته اين نشريه، كشورهاي حوزه خليج فارس منتظر اعتمادسازي و مواضع مثبت ايران درخصوص روابط با آنها در آينده بويژه پس از بحثهايي در ايران هستند كه بر بازگشت به اصل «صدور انقلاب» اشاره دارد و اين به نوعي دخالت در امور داخلي كشورهاي همسايه است.
اين نشريه نوشت: «اظهارات آصفي استفاده از زبان تهديد با زور است و اين زبان كهنه و قديمي شده و به اعتقاد بسياري دوره آن سپري شده است.»

گروههاي سني ۱۰تا۱۹سال بيشتر از ديگران در معرض تب مالت هستند
هشدار وزارت بهداشت درباره شيوع تب مالت در كشور
001623.jpg
گروه اجتماعي: رئيس  مركز مديريت  بيماريهاي  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي ، گفت : بر اساس  آمار و اطلاعات  موجود در وزارت  بهداشت ، مدتي  است  كه  وضعيت  بيماري  تب  مالت  در كشور مناسب  نيست .
دكتر «محمد مهدي  گويا» ديروزدر همايش  كشوري  تب  مالت  افزود: تب  مالت  يكي  از بيماريهاي  مزمن  است  كه  از طريق  شير، فرآورده هاي  لبني  و سنتي  و ترشحات  حيوانات  آلوده  به  انسان  منتقل  مي شود.
وي  اظهار داشت : اقدام هاي  خوبي  در ۱۰ سال  گذشته  درباره  كنترل  تب  مالت  در كشور صورت  گرفته  بود اما متاسفانه  با وجود تلاشهايي  كه  در زمينه  تعويض  نوع  واكسن  اين  بيماري  در سالهاي  اخير صورت  گرفت ، اين  بيماري  شيوع  بالايي  دارد.
دكتر گويا گفت : سازمان  دامپزشكي  اعلام  كرده  كه  ۸۵ ميليون  راس  دام  در كشور بايد واكسينه  شوند، در حاليكه  ۱۵ ميليون  دوز واكسن  وجود دارد.
وي  با بيان  اينكه  برنامه  واكسيناسيون  تنها راه  كافي  براي  كنترل  بيماري  نيست ، گفت : بايد دامهاي  آلوده  شناسايي  شوند و با هماهنگي  صاحبان  آنها، اين  دامهاي  آلوده  از بين  بروند.
رئيس  مركز مديريت  بيماريها افزود: گروههاي  سني  ۱۰ تا ۱۹ سال  بيشترين  مبتلايان  به  تب  مالت  هستند و بر اساس  بررسيهاي  انجام  شده ، استانهاي  همدان ، اردبيل ، آذربايجان  شرقي  و زنجان  بيشترين  آلودگي  را دارند.
دكتر گويا گفت : در سال  ،۸۲ بر اساس  آمارهاي  ثبت  شده  در مراكز دولتي ، ۲۸ هزار نفر به  تب  مالت  مبتلا شدند و در سال  ،۸۳ چهار هزار تن  به  اين  ميزان  مورد مبتلا اضافه  شد.
راههاي پيشگيري از تب مالت
بدنبال هشدار وزارت بهداشت دكتر ابوالفضل شيرازي دامپزشك در مورد چگونگي شيوع تب مالت و راههاي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري به خبرنگار ما گفت: تب مالت از بيماريهايي است كه منشأ دامي دارد و از طريق گاو، گوسفند و بز به انسان منتقل مي شود. دكتر شيرازي افزود: آنچه به عنوان تب مالت در ايران شايع شده بيشتر از طريق فرآورده هاي دامي چون گوشت و فرآورده هاي لبني از قبيل شير، ماست، پنير، كشك و نيز بستني آلوده به انسان منتقل مي شود.
وي گفت در روستائيان و دامداران اين بيماري گذشته از موارد فوق همچنين مي تواند از طريق تماس با دامها، جنين سقط شده و همچنين ترشحات رحمي دامها منتقل  شود.
دكتر شيرازي علايم ابتلا به بيماري تب مالت را تب و لرز، تعريق، سردرد، بي اشتهايي و خستگي، دردهاي مفصلي در كمر و پا، اختلالات توليدمثل در دستگاه تناسلي و يبوست ذكر كرد و گفت به دليل اين عوارض گسترده تب مالت را بيماري «هزار چهره» نيز مي گويند.
وي دوره نهفته يا كمون اين بيماري را بين ۷ تا ۲۱ روز ذكر كرد و گفت دوره درمان اين بيماري با توجه به ماهيت ميكروب طولاني و نزديك به دو ماه به طول مي انجامد.
دكتر شيرازي راههاي پيشگيري از ابتلا به تب مالت را چنين عنوان كرد:
۱- عدم مصرف فرآورده هاي لبني باز و غير پاستوريزه.
۲- عدم مصرف بستني هاي غيربهداشتي و غير استاندارد.
۳- عدم مصرف گوشت هايي كه از ذبح و نگهداري بهداشتي آنها مطمئن نيستيم.
۴- پرهيز از ارتباط با دامها و حيواناتي كه احتمال ابتلا به بيماري دارند.
۵- احتياط در ارتباط با كساني كه با حيوانات، سروكار دارند چون دامداران، سلاخان و كارگران كشتارگاهها .
۶ _ پرهيز از مصرف فرآورده هاي لبني كه تاريخ مصرف آنها گذشته است.
۷ _ جوشاندن فرآورده هاي لبني چون شير كه از انقضاي تاريخ مصرف آنها مطمئن نيستيم .
وي در خاتمه تأكيد كرد براي دامداران و گروه هاي شغلي مرتبط با دام بهترين روش پيشگيري اجراي سياست تست و كشتار دام هاي آلوده مي باشد.

وزير امور خارجه فرانسه:
اروپا از سرگيري فعاليت هسته اي ايران را نمي پذيرد
ايرنا: خبرگزاري فرانسه از واشنگتن گزارش كرد، فيليپ دوست بلازي، وزير امور خارجه فرانسه، روز سه شنبه در واشنگتن گفته كه «اروپايي ها از سرگيري فعاليت هسته اي ايران را هرگز نمي پذيرند.»وي اين سخن را در پايان ملاقات با كاندوليزا رايس، همتاي آمريكايي خود، ابراز كرده است.دوست بلازي همچنين مدعي شده كه «اساسا بايد فهميد در قرارداد پاريس دقيقا كلمه تعليق (فعاليتهاي غني سازي اورانيوم) مطرح شده است.»
وي در اين مصاحبه مشترك با رايس اين مطلب را هم گفته كه «مسلم است كه پس از گفت وگو با آنها (ايرانيان)، پس از ارائه پيشنهادهايمان، در هر صورت اروپايي ها از سرگيري فعاليتهاي هسته اي ايران را هرگز نخواهند پذيرفت.»

ستاد عالي اقامه نماز در دانشگاه هاي كشور تشكيل مي شود
مهر: با تصويب هيات وزيران و به منظور تقويت و اشاعه فرهنگ نماز، ستاد عالي اقامه نماز در دانشگاه هاي كشور تشكيل مي شود.
هيات وزيران به منظورسياستگذاري، نظارت، تقويت و انسجام ستادهاي اقامه نماز و ترويج فرهنگ نماز در دانشگاه هاي كشور ستاد عالي اقامه نماز در دانشگاه ها را تصويب كرد. ستاد عالي اقامه نماز در دانشگاه ها با حضور وزير علوم، تحقيقات و فناوري، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، رييس ستاد مركزي اقامه نماز در كشور، رييس دانشگاه آزاد اسلامي، رييس جهاد دانشگاهي و دبير ستاد عالي اقامه نماز دانشگاه ها تشكيل مي شود.

در نشست ارائه يافته هاي پژوهشي گروه سينما عنوان شد:
سياستگذاران حوزه سينما به خواست
مخاطب توجه نمي كنند
گروه علمي فرهنگي: نشست ارائه يافته هاي پژوهشي گروه سينما از سلسله نشست هاي پژوهشي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عصر ديروز برگزار شد.به گزارش خبرنگار همشهري معاون سينمايي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين نشست طي سخناني صنعت سينماي ايران را بي بهره از نظام نامه و منشور اخلاقي توصيف كرد و گفت: سينماي ايران نيازمند منشور اخلاقي است تا سينما بتواند ناظر بر سلامت و حفظ حقوق سينما باشد.در ادامه اين نشست دكتر فريدون آزما به ارائه يافته هاي پژوهشي خود با عنوان مطالعات چگونگي افزايش رغبت تماشاگران به استفاده از سينما پرداخت و گفت: نتايج يك تحقيق ميداني در ۲۲ منطقه تهران نشان مي دهد كه ۹ منطقه تهران فاقد سينما است، در حالي كه ۱۱/۴۲ درصد جهت تهران در اين ۹ منطقه سكونت دارند.
وي افزود: ۷۸ درصد پاسخگويان اظهار داشته اند كه سياستگذاران بخش سينمايي چندان به ميل آنها در حوزه سينما توجه نشان نمي دهند و حتي كمتر براي كودكان فيلم مي سازند.
دكتر آزما با اشاره به اين كه ميانگين قدرت خريد مردم براي رفتن به سينما طي دو دهه گذشته حدود ۵/۴۲ درصد كاهش يافته است گفت: اين كاهش بر سبد هزينه خانوار تاثير گذاشته است و آنها ترجيح مي دهند در بخش فرهنگ هزينه كنند.
دكتر آزما افزود: صداوسيما طي ۲ سال گذشته در مجموع با نمايش فيلم هاي ايراني ۴ ميليارد نفر تماشاچي داشته است. بنابراين سياستگذاران فرهنگي نبايد نگران اين موضوع باشند كه به اهداف فرهنگي خود نرسيده اند.سپس شهرام جعفري نژاد نيز طي سخناني گفت يكي از قديمي ترين حلقه هاي مفقوده سينماي ايران اين است كه در چرخه توليد، توزيع و نمايش، زنجيره و انسجام كافي وجود ندارد و نقص كار در بخش توزيع است.
وي در ادامه سخنانش درباره تفاوت هاي سينماي ايران و جهان گفت: بودجه اي كردن سرمايه هاي شخصي يكي از اين تفاوت ها است و در سينماي ايران بايد از سرمايه هاي شخصي براي هزينه ها استفاده مي شود.وي در خصوص ساير تفاوت هاي ايران و جهان در حوزه سينما گفت: بازار جهاني فيلم هاي سينمايي در سال ۲۰۰۸ معادل ۱۰۸ ميليارد دلار خواهد بود. همچنين سالن هاي موجود در جهان نزديك به ۱۶۶ هزار است كه البته حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد اين سالن ها به صورت مجموعه هاي چند سالنه اداره مي شوند. درآمد سينماي جهان نيز در سال ۲۰۰۴ معادل ۸/۲۲ ميليارد دلار تخمين زده شده است.وي درآمد سينماي ايران از گيشه را طي سال گذشته معادل ۸ ميليون دلار برآورد كرد.
در اين نشست همچنين دكتر محمدعلي حسين نژاد به ارائه يافته هاي پژوهشي خود با عنوان «بررسي قابليت ها، زمينه ها، موانع و راه كارهاي جذب سرمايه خارجي در صنف سينماي ايران» پرداخت و گفت: فيلم به عنوان يك اثر فرهنگي و هنري مطرح است و از اين زاويه مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.
وي افزود: صنعت فيلم و سينما مثل ساير بحث هاي اقتصادي از بازار عرضه و تقاضا برخوردار است و توليد فيلم بويژه فيلم  سينمايي تنها محدود به برخي از كشورها مي شود در حالي كه توزيع آن در سراسر جهان صورت مي پذيرد.

اختصاص يك درصد از اعتبارات دستگاههاي اجرايي به
امور ورزشي در هيأت دولت تصويب شد
ايسنا: هيات دولت، ديروز به رياست حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور، جلسه تشكيل داد.در اين جلسه، راهكارهاي پيشنهادي سازمان مديريت و برنامه ريزي جهت توسعه استان خراسان جنوبي مطرح و به تصويب رسيد.
بر اساس اين مصوبه سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، مكلف شد با اولويت در استان يادشده سرمايه گذاري كند.
همچنين براي طرح هاي داراي توجيه فني - اقتصادي تا سقف ۳۰۰ ميليارد دلار تسهيلات پرداخت شود.
در ادامه اين جلسه، آيين نامه اجرايي بند (ب) ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنج ساله چهارم مطرح و به تصويب رسيد.بر اساس اين آيين نامه، كليه دستگاه هاي اجرايي مجازند يك درصد از اعتبارات خود را جهت انجام امور تربيت بدني و ورزشي اعم از احداث و توسعه اماكن ورزشي، ارائه خدمات ورزشي و كمك به سازمان تربيت بدني، كميته ملي المپيك و باشگاه هاي ورزشي، اختصاص دهند.همچنين در اين جلسه اساسنامه صندوق حمايت از محيط زيست مطرح و به تصويب رسيد.
در اين جلسه اعتبارات زير براي اجراي طرح هاي عمراني در اختيار دستگاه هاي اجرايي قرار گرفت: دو ميليارد ريال براي تكميل پروژه محور جاده مرودشت - تخت جمشيد ، چهار ميليارد ريال براي اجراي عمليات نگهداري و توسعه راه ها و رفع نقاط حادثه خيز استان قزوين و دو ميليارد ريال براي تكميل پروژه هاي عمراني - فرهنگي و بهداشتي شهرستان تربت حيدريه.

حضور يك عضو دائم از قاره آ سيا
در شوراي امنيت سازمان ملل
ايسنا: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با ارائه راهكارهايي پيرامون نحوه عملكرد ايران در برپايي اجلاس سال ۱۳۸۵ مجمع آسيايي در تهران، خواستار تلاش كشورمان به عنوان ميزبان اين اجلاس براي حضور يك عضو دائم از قاره آسيا علاوه بر چين در شوراي امنيت سازمان ملل شد.
دفتر مطالعات سياسي اين مركز با انتشار راهكارهاي پيشنهادي خود تصريح كرد كه جمهوري اسلامي ايران بايد ديدگاه خود را درمورد اصلاح ساختار شوراي امنيت سازمان ملل متحد از طريق رايزني با كشورهاي عضو مجمع دنبال نموده و در قطعنامه پاياني اجلاس بر حضور يك عضو دائم از قاره آسيا علاوه بر چين در اين شورا تأكيد كند.
در ادامه راهكارهاي ارائه شده از سوي مركز پژوهشها آمده است: براي دستيابي به مقاصد سياسي، اقتصادي و پارلماني در اجلاس ۱۳۸۵ مجمع آسيايي، بايد برنامه ريزي لازم صورت گيرد تا علاوه بر تعقيب نمودن اهداف كلي از طريق اين مجمع، محورهايي كه بايد با يكايك كشورها مورد بحث و گفت وگو قرار گيرد مشخص و گروههاي كاري ذي ربط تشكيل شود، زيرا اين اجلاس فرصت مغتنمي براي مجلس شوراي اسلامي خواهد بود كه با صرف كمترين هزينه و وقت از طريق مذاكره، اهداف و منافع مورد نظر كشور را دنبال نمايد.

رييس سازمان بيمه خدمات درماني:
همه روستاييان تا شهريور دفترچه بيمه
خدمات درماني مي گيرند
فارس: رئيس سازمان بيمه خدمات درماني اعلام كرد: طرح بزرگ بيمه روستائيان كشور با سرعت در حال اجراست و تلاش مي كنيم قبل از برنامه زمان بندي شده و حداكثر تا پايان شهريور دفترچه بيمه خدمات درماني به دست همه روستائيان كشور برسد.
به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، ابوالقاسم موسوي ديروز در همايش مشترك روساي دانشگاههاي علوم پزشكي و مديران كل بيمه خدمات درماني افزود:   در حال حاضر براي تسريع در روند ثبت نام روستائيان و صدور و تحويل دفترچه خدمات درماني به آنان مراكزي در اداره هاي پست تشكيل شده و تمام مراحل ثبت نام روستائيان در اين مراكز انجام مي شود و حتي در همان محل دفترچه بيمه خدمات درماني صادر مي شود.وي ادامه داد: طرح بيمه روستائيان شكست ندارد و فقط بسته به توان و تلاش مديران از ۱۰ درصد تا ۱۰۰درصد موفقيت خواهد داشت به خصوص اينكه سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز در اجراي اين طرح بزرگ ملي همكاري دارد و قرار شده بر اساس پيشرفت كار و ارائه ليست افرادي كه دفترچه بيمه دريافت داشته اند اعتبارات لازم به سرعت پرداخت شود.موسوي گفت: طرح ملي بيمه درماني روستائيان و ارائه دفترچه بيمه خدمات درماني به آنان قانوني است كه از حداقل ۱۰سال پيش بايد اجرا مي شد و اكنون با حضور و جديت شخص وزير بهداشت و پيگيريهاي شبانه روزي وي به مرحله اجرا مي رسد.

مديركل تخصيص منابع و هدفمندي يارانه هاي وزارت رفاه خبر داد:
اقلام كالاهاي اساسي يارانه اي ، تغيير نمي كند
گروه اجتماعي: مديركل دفتر تخصيص منابع و هدفمندي يارانه هاي وزارت رفاه اعلام كرد: تا زمان تعيين تكليف قطعي اقلام يارانه اي مصوب در شوراي عالي رفاه كه منوط به تأمين منابع كسري بودجه يارانه ها از سوي مجلس شوراي اسلامي است، يارانه ها مشابه سال گذشته توزيع مي شود.
مهندس طباطبايي در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي ايسنا با اشاره به اين كه ستاد بسيج اقتصادي بر اساس مصوبه شوراي عالي رفاه اقدام به توزيع كالابرگها مي كند، افزود: اقلام يارانه اي به سازمان حمايت از مصرف كننده ارسال شده است، بنابراين براي دريافت اعتبار يارانه اي مشابه سال گذشته از سوي دستگاه هاي مباشر يارانه ها، هيچ مشكلي وجود ندارد و با مراجعه به اين سازمان مي توانند براي دريافت يارانه اقدام كنند.
وي تصريح كرد: شوراي عالي رفاه با وجود كسري منابع يارانه اي براي جلوگيري از بروز مشكل در توزيع كالابرگها از جمله كالابرگ پنير ،مصوب كرد يارانه  كالاهاي اساسي مشابه سال گذشته پرداخت شود.
طباطبايي با اشاره به برخي اظهارات در خصوص مشخص نشدن تكليف يارانه ها از سوي وزارت رفاه به ايسنا گفت: بر اساس برآوردهاي صورت گرفته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار ميليارد ريال كسري اعتبار يارانه اي وجود دارد كه شوراي عالي رفاه تا مشخص نشدن منابع تامين اين كسري از سوي مجلس شوراي اسلامي، نمي تواند اقلام يارانه اي بيش از اقلام مصوب را اعلام كند.
به گفته وي به منظور تأمين منابع كسري اعتبار يارانه ها، لايحه دو فوريتي بودجه يارانه ها از سوي وزارت بازرگاني به هيأت دولت ارائه شده است.
مديركل دفتر تخصيص منابع و هدفمندي يارانه ها به ايسنا گفت: علت ديگر افزايش ميزان كسري اعتبار يارانه ها در سال جاري، افزايش قيمت كالاهاي اساسي و عدم تعيين تكليف آنهاست.
طباطبايي افزود: تعيين قيمت ها بر عهده شوراي اقتصاد بوده و شوراي عالي رفاه در اين خصوص هيچ تصميمي نمي گيرد.
هدفمند كردن يارانه ها در شرايط فعلي به ضرر فقراست
از سوي ديگر معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي گفت: اينكه رئيس جمهوري يكي ازكاستي هاي دولت فعلي را عدم تحقق هدفمند كردن يارانه ها عنوان كرد شايد بدين معنا باشد كه در شرايط فعلي كه بحث تثبيت قيمتها مطرح است عوارض اجراي اين طرح بيش از منافع آن است.
محمدرضا واعظ مهدوي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس در اين زمينه توضيح داد: معمولا گفته مي شود كه نظام توزيع يارانه ها در كشور ما اين اشكال را دارد كه به طور مساوي بين گروههاي مختلف اجتماعي توزيع مي شود و اختصاص به گروههاي فقير و كم درآمد ندارد.
به گفته وي اگر قرار باشد اين يارانه فقط به گروههاي فقير داده شود سطح عمومي قيمت كالا بالا مي آيد يعني اگر يارانه قند را به گروههاي فقير بدهيم قيمت قند افزايش پيدا مي كند.
وي تصريح كرد: شايد همين امر علت اجرا نشدن برنامه  هدفمند كردن يارانه ها باشد.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تامين اجتماعي يادآور شد: دولت تعهد زيادي طي اين سالها داشته كه قيمتها را تثبيت كند و از افزايش قيمتها و تورم جلوگيري كند به همين علت به اين كار دست نزده است.
واعظ مهدوي تاكيد كرد: دولت عملا از قدرت خريد گروههاي فقير و داراي درآمد ثابت حمايت كرده است.
وي اظهار داشت: شرط لازم و ضروري براي اينكه يارانه ها با عوارض كمتر جهت پيدا كند اين است كه با شكل گيري بانك اطلاعات جامع ايران كه تشكيل آن جزء وظايف وزارت رفاه است با كد تامين اجتماعي خاص براي هر فرد اطلاعات خاص و ميزان حقوق و درآمد هر فرد در آن ثبت شود.

يك روزنامه آلماني:
ايران نسبت به ادامه سياست هسته اي
صلح آميز خود اطمينان مي دهد
ايرنا: روزنامه آلماني هندلزبلات نوشت: ايران نسبت به ادامه سياست صلح آميز هسته اي خود اطمينان مي دهد و قرار است كه مذاكرات اين كشور با اتحاديه اروپا ادامه يابد.
اين روزنامه افزود: جمهوري اسلامي ايران نگراني ها نسبت به تغيير سياست اتمي خود را رد كرد.
هندلزبلات به نقل از علي صالحي نماينده سابق ايران در آژانس بين المللي انرژي هسته اي نوشت: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري آينده ايران اعلام كرده است كه نكات مورد اختلاف در برخورد با برنامه اتمي را مي توان به طور مسالمت آميز و از راههاي ديپلماتيك حل كرد.
اين روزنامه به نقل از صالحي افزود: احمدي نژاد به روند و سياستي كه تاكنون درباره برنامه اتمي ايران وجود داشته، پايبند است.
هندلزبلات با استناد به سخنان صالحي نوشت: مساله اتمي ايران صرفا از سوي يك فرد تصميم گيري نمي شود و مساله اي مربوط به شوراي عالي امنيت ملي ايران است كه در كنار رئيس جمهوري، شخصيت هاي ديگري نيز عضو آن هستند.
اين روزنامه افزود: انتشار گزارشهايي در پايان هفته گذشته مبني بر تغيير در سياست اتمي ايران باعث نگراني هايي شده بود.
اين روزنامه با استناد به اظهارات دوشنبه محافل اتحاديه اروپا در بروكسل افزود: در حال حاضر هيچ نشاني براي يك بحران در رابطه با مذاكرات اتمي با ايران وجود ندارد.
به نوشته هندلزبلات، نمايندگان اتحاديه اروپا و ايران هفته گذشته در برلين پايتخت آلمان ديدار كرده اند. در اين ديدار طرف ايراني ديدگاه سازنده اي از خود نشان داد و در حال حاضر هيچ علامتي حاكي از يك تغيير و تحول در سياست خارجي حكومت ايران وجود ندارد.
هندلزبلات نوشت: آلمان، فرانسه و انگليس قصد دارند بزودي پيشنهاد گسترده اي به ايران ارايه كنند تا اين كشور را براي انصراف از غني سازي اورانيوم متقاعد نمايند.

شمخاني: وجود عراق متحد و مردم سالار
خواسته ملت هاي منطقه است
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: وجود عراق متحد، مستقل، مردم سالار و داراي همزيستي مسالمت آميز با همسايگان، خواسته ملت هاي منطقه است.
امير دريابان علي شمخاني ديروز در پايان نخستين دور مذاكرات وزيران دفاع عراق و ايران در جمع خبرنگاران، تأكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران آماده همراهي و همكاري براي تحقق اين هدف است.
وي با اشاره به مذاكرات در حال انجام ميان دو كشور گفت: اميدواريم در اين مذاكرات آلام گذشته ترميم شده و آينده اي مبتني بر يك رابطه اساسي بين ايران و عراق آغاز شود.
وي با آرزوي اينكه اين سفر، نقطه عطفي در گسترش مناسبات دو كشور باشد، گفت: ان شاالله اين مذاكرات به امضاي يك يادداشت تفاهم، منجر شود.
سعدون الدليمي وزير دفاع عراق نيز گفت: سفر ما به ايران به دعوت برادرمان آقاي شمخاني صورت گرفته و ما مي خواهيم ناگفته هاي سالهاي گذشته را مطرح كنيم.
وزير دفاع عراق همچنين تصريح كرد: عراق مي خواهد در استقرار صلح، ثبات و امنيت در منطقه تاثيرگذار باشد و در اين راه همكاري برادران ايراني را نياز دارد.

دادستاني وين تحقيق عليه رئيس جمهوري
منتخب ايران راتكذيب كرد
ايرنا: يك  مقام  وزارت  دادگستري  اتريش ، ادعاهاي  منتشره  درمورد آغاز تحقيق  درمورد برخي  اتهام ها عليه  محمود احمدي  نژاد رئيس  جمهوري  منتخب  ايران  را تكذيب  كرد و آن را دروغ  خواند.
اين  مقام  دادگستري  اتريش  كه  نامش  فاش  نشده  است ، در گفت  وگويي  با خبرگزاري  رسمي اين  كشور (آپا) گفت : دادستاني  وين  عليه  رئيس  جمهوري منتخب  ايران  در ارتباط با پرونده  قتل  سه  رهبركرد در وين  درسال  ۱۹۸۹ تحقيق انجام  نداده  و اخبار منتشره  در اين باره  كذب  است .
برخي  خبرگزاري هاي  غربي  روز گذشته  به  نقل  از مقام هاي  رسمي اتريش  ادعاكردند كه  دستگاه  قضايي  اين  كشور تحقيق  در اين باره  را آغاز كرده  است .
اين  مقام  وزارت  دادگستري  اتريش  افزود: تحقيقات  دادستاني  وين  صرفا دراين  مورد است  كه  آيا شاهدي  كه  مورد ادعاي  پتر پيلتز سخنگوي  امورامنيتي  حزب  سبزهاي  اتريش  است ، اصلا وجود خارجي  دارد، يا خير.يك  مقام  خبرگزاري  رسمي  اتريش  نيز در مورد منبع  اين  خبر، گفت : اين  خبر موضع  رسمي وزارت  دادگستري  اتريش  است  و كاملا رسميت  دارد.
وي  گفت ، از طرف  وزارت  دادگستري  اتريش  با آپا تماس  گرفته  و اعلام  شد كه اين  موضع  رسمي وزارت  دادگستري  اين  كشور درباره  جنجال  خبري  اخير است .«كريستف  پوشينگر» سخنگوي  وزير دادگستري  اتريش  نيز اظهار داشت : اين  وزارتخانه  تاكنون  هيچ  تحقيقي  درباره  رئيس  جمهوري منتخب  ايران  انجام  نداده  است  و اخبار منتشره  در اين  زمينه  صحت  ندارد.

سردار حجازي: بسيج حامي مديريت كشور است
فرمانده نيروي مقاومت بسيج با اشاره به اين كه در انتخابات رياست جمهوري اخير دشمن خواهان برگزاري انتخاباتي ضعيف، با مشاركت پايين مردم بودند، گفت: حضور گسترده مردم اين توطئه ها و برنامه ريزي هاي دشمن را از بين برد و به همين دليل رسانه هاي غربي با عصبانيت از انتخابات ياد مي كنند، ولي بالاخره مجبور شدند در برابر نظام مردم سالار ديني كشورمان اداي احترام كردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، (ايسنا)، سردار حجازي طي سخناني در همايش رؤساي بسيج اداره و اصناف به منتخب مردم ايران اشاره كرد و افزود: رئيس جمهور منتخب فردي بسيجي است و انتظار مي رود كه مديران انتخابي اش هم از افرادي با تفكر بسيجي باشند.
فرمانده نيروي مقاومت بسيج بر هماهنگي امكانات بسيج و توقعات موجود تأكيد كرد و گفت: برخي انتظار دارند بسيج با مفاسد اداري در ادارات برخورد و يا از مديران متعهد حمايت كند، در حالي كه ما چنين اختياري نداريم.
وي بر حفظ آزادگي و حريت بسيج تأكيد كرد و گفت: بسيج نبايد به واسطه اين كه مدير يا مسئولي بسيجي است، اشكالات او را ناديده بگيرند.ما از كسي حمايت بي چون و چرا نمي كنيم، چراكه اين را در شان بسيج نمي دانيم.بسيج حامي مديريت كشور است اما اين حمايت بي چون و چرا نيست.

اولين دور مذاكرات وزراي دفاع ايران و عراق
خبرگزاري فارس: سعدون الدليمي وزير دفاع عراق در رأس يك هيأت عاليرتبه دفاعي سه شنبه شب وارد تهران شد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي، وي كه به دعوت رسمي دريابان علي شمخاني وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران براي انجام يك سفر سه روزه به ايران سفر كرده است، در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال دريادار شفيعي رودسري معاون ارشد وزير دفاع كشورمان قرار گرفت.
اولين دور مذاكرات رسمي وزراي دفاع دو كشور، صبح ديروز چهارشنبه پس از مراسم استقبال رسمي انجام شد.
بر اساس برنامه تنظيم شده سعدون الدليمي و هيأت همراه در مدت اقامت در ايران ضمن ملاقات با مقامات بلندپايه سياسي، نظامي جمهوري اسلامي ايران از چند مركز نظامي، صنعتي بازديد خواهند كرد.
رئيس ستاد مشترك ارتش و فرماندهان نيروهاي زميني، هوايي و دريايي عراق وزير دفاع اين كشور را در سفر همراهي مي كنند.

سازمان حج و زيارت:
زائران حج از سوم مرداد كاروان هاي خود را انتخاب كنند
فارس: روابط عمومي سازمان حج و زيارت با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد كه زائران سال جاري خانه خدا مي توانند از روز دوشنبه سوم مرداد ماه كاروان هاي خود را انتخاب كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان حج زيارت، در اين اطلاعيه خاطر نشان شده است زائران امسال كساني هستند كه در سال هاي گذشته به بانك هاي ملي مراجعه كرده و با سپرده گذاري به نام خود در نوبت تشرف به حج تمتع قرار گرفته اند.
در اطلاعيه روابط عمومي سازمان حج و زيارت از كليه متقاضيان حج دعوت شده است كه به آگهي اين سازمان كه در جرايد كثيرالانتشار روز دوشنبه ۲۷/۴/۸۴ به چاپ مي رسد و در آن اولويت هاي تشرف، مدارك مورد نياز، زمان و چگونگي ثبت نام درج شده است توجه كنند.
در حج سال جاري بالغ بر ۹۲ هزار زائر ايراني در قالب حدود ۵۰۰ كاروان مشرف خواهند شد. عزيمت زائران به حج تمتع از ۱۵ ماه ذيقعده برابر با بيست و هفتم آذر ماه خواهد بود.

نماز جمعه اين هفته تهران به امامت
آيت الله امامي كاشاني اقامه مي شود
ايرنا: نماز جمعه اين هفته تهران به امامت آيت الله محمد امامي كاشاني امام جمعه موقت تهران در دانشگاه تهران اقامه مي شود.
به گزارش روز چهارشنبه ستاد برگزاري نماز جمعه، غلامرضا مصباحي مقدم نماينده تهران در مجلس در پانزدهمين جلسه از سلسله بحث هاي خود پيرامون «اخلاق اقتصادي در اسلام» پيش از خطبه ها سخنراني خواهد كرد.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |