پنجشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۹
ساختمان كاخ علم و فرهنگ ورشو؛
هديه استالين به مردم لهستان
003219.jpg
آرش نهاوندي
مهندسان روس پس از ورود به ورشو، محل يكي از ويرانه هاي به جامانده از جنگ جهاني دوم را براي ساختن بناي عظيمي كه قرار بود 40 ميليون آجر در آن به كار رود، انتخاب كردند.اين بناي 43 طبقه داراي 3200 اتاق است
آسمانخراش كاخ علم و فرهنگ ورشو، 50 سالگي خود را جشن مي گيرد. اين بناي عظيم از يادگارهاي عصر استالين و حاكميت كمونيست ها بر كشور لهستان است.
اين بنا هديه استالين به دولت لهستان بود؛ هديه اي كه پس از گذشت پنج دهه همچنان نفرت و انزجار را در لهستاني ها برمي انگيزد. اين نفرت از آنجا نشات مي گيرد كه كاخ علم و فرهنگ ورشو درواقع نمادي است از دوران حاكميت اتحاد شوروي در لهستان. بناي كاخ فرهنگ توسط لورودنيف معمار روس به سبك معماري قديمي رايج در كشورهاي سوسياليستي طراحي شده است.
داخل بنا با سنگ مرمر تزئين شده و چلچراغ هاي بزرگي زينت بخش سقف ها شده اند.
به رغم دكوراسيون زيباي داخلي، نماي اين بناي عظيم، پوشيده از سنگ هاي بزرگ و صاف است. در اطراف اين بنا نيز با اقتباس از سبك معماري اتحاد شوروي، پيكره هاي بزرگي از مردان تنومند عضلاني ساخته شده است؛ اين پيكره ها در واقع به يادبود كارگرهايي كه در ساختن اين بنا شركت داشته اند، ساخته شده اند.اما اين بناي عظيم تضاد غريبي با ساير بناهاي بزرگ دولتي در پايتخت لهستان دارد.
نماي بسيار سرد كاخ علم و فرهنگ مسكو نيز با مذاق بسياري سازگار نيست.ميشال بوروسكي، رئيس انجمن مهندسان معماري ورشو در اين باره مي گويد: كاخ فرهنگ نه تنها از نماي زيبايي برخوردار نيست كه بسيار نازيباست.او مي افزايد: با اين حال كاخ فرهنگ در شهر ما قرار دارد و ورشو بخشي از هويت خود را از آن بنا مي گيرد. در كل، شما در پاسخ به اين سئوال كه آيا ورشو شهر زيبايي است؟ اين جواب را خواهيد گرفت كه به رغم آنكه پايتخت لهستان شهر چندان زيبايي نيست، اما براي بسياري از بازديدكنندگان جذاب است.
در تيررس ترين
به سال 1952، زماني كه حكومت اتحاد جماهير شوروي در اوج قدرت قرار داشت، تعداد زيادي از كارگران روسي براي ساخت كاخ فرهنگ از اتحاد شوروي به لهستان آورده شدند.
تعداد آنها به قدري زياد بود كه به دستور دولت وقت لهستان، كارگران لهستاني به منظور اقامت همتايان روسي خويش در ورشو كلبه هاي چوبي ساختند، البته بعدها لقب جالبي به اين كلبه ها داده شد: نماد دوستي ملت هاي لهستان و شوروي.
اين در حالي بود كه مهندسان روس كوتاه زماني پس از ورود به ورشو، محل يكي از ويرانه هاي به جامانده از جنگ جهاني دوم را براي ساختن بناي عظيمي كه قرار بود 40 ميليون آجر در آن به كار رود، انتخاب كردند. ساخت اين بنا با سرعت غير قابل تصوري ظرف سه سال به پايان رسيد و در تاريخ 22 ژوئيه 1955 به مردم لهستان تحويل داده شد. اين بناي 43 طبقه داراي 3200 اتاق است. سران حزب كمونيست وقت، اغلب جلسات حزبي خود را در همين بناي عظيم برگزار مي كردند.طي پنج دهه اي كه از ساخت اين بنا مي گذرد، ستاره هاي بسياري از عالم هنر هفتم و موسيقي به ساختمان فرهنگ ورشو پا گذاشته اند.پس از سقوط كمونيسم و آغاز عصر جديد در لهستان، آسمانخراش هاي زيادي در ورشو ساخته شده اند، اما هيچ كدام از آنها نتوانسته اند از ابهت و عظمت اين بناي سرد و بي روح كم كنند.
كاخ علم و فرهنگ ورشو همچنان بلندترين بناي شهر محسوب مي شود و از فاصله 15 كيلومتري مي توان به وضوح آن را تشخيص داد.
پس از فروپاشي كمونيسم به سال 1989، تعداد زيادي از مردم ورشو، فروپاشي كاخ علم و فرهنگ را نيز خواستار شده بودند. در واقع اين كاخ بزرگ در اذهان عمومي لهستان به عنوان نماد استبداد سرخ تلقي مي شد، اما گذشت 15 سال از آن واقعه تاريخي، خاطرات قديمي را از ذهن لهستاني ها پاك كرده و تفكر تعداد زيادي از مردم نسبت به نمادهاي به جامانده از عصر حاكميت كمونيسم تغيير پيدا كرده است. ميشان بوروسكي در اين باره مي گويد: زماني كه من بسيار جوان بودم، به منظور پر كردن اوقات فراغتم به كاخ فرهنگ مي رفتم. در همان جا بود كه بازي تنيس روي ميز و شنا كردن را فرا گرفتم. در زمان عيد سال نو (كريسمس) نيز كودكان به ساختمان كاخ مي رفتند و هداياي كوچكي نظير پرتقال دريافت مي كردند؛ هدايايي كه امروزه ممكن است در نظر بسياري، غريب جلوه كند.
از همين روست كه بوروسكي كه به عنوان مسئول اصلي معماري شهر ورشو فعاليت مي كند، تصميم به ايجاد تغييرات گسترده اي در اطراف بناي كاخ علم و فرهنگ گرفته است.
براساس طرح هاي ارائه شده از سوي اين معمار برجسته لهستاني، قرار است چند موزه از جمله موزه هنرهاي معاصر و موزه تئاتر موزيكال به همراه تعدادي مغازه و ساختمان هاي مسكوني در محوطه اطراف اين بناي عظيم ساخته شوند.
احساس جوانان
به رغم احساسات نسل هاي گذشته، امروزه جوانان لهستاني كه از دوران كمونيسم خاطره چنداني در ذهن ندارند، از خود نسبت به اين بناي بزرگ علاقه نشان مي دهند.
يكي از همين جوانان در اين باره مي گويد: اين بنا، احساسات من را برمي انگيزاند، زيرا زماني واحدهاي دانشگاهي خويش را در آنجا مي گذراندم. اين بنا داراي هويت خاص و مستقلي است و مشخص است كه از سوي معماري پايبند به سبك و سياق كلاسيك ساخته شده است. من از ساختمان هاي داراي نماي شيشه اي خوشم نمي آيد.او سپس مي افزايد: بناي كاخ فرهنگ، سمبل ورشو است و از همين رو بايد پابرجا بماند.اين مرد جوان مي گويد: من اين سبك معماري را مي پسندم، زيرا امروزه شما ديگر نمي توانيد نمونه اي از اين سبك معماري را در لهستان بيابيد.
او در توجيه ديدگاه خويش مي افزايد: ما از عصر حاكميت كمونيست ها خاطره چنداني نداريم و از همين روست كه صرفا كاخ علم و فرهنگ در ذهن ما به مثابه يك ساختمان تاريخي جلوه مي كند.
اين جوان لهستاني مي گويد: ممكن است اين بنا نمادي از عصر كمونيسم باشد، اما ما به آن اينگونه نمي نگريم.
يكي ديگر از جوانان لهستاني درباره اين بناي بزرگ به جامانده از دوران اقتدار كمونيسم مي گويد: من تصور مي كنم كه اكنون اين بنا، جايگاهي را مشابه آنچه برج ايفل در پاريس دارد، در ورشو پيدا كرده است.
او مي افزايد: كاخ علم و فرهنگ، بخشي از همين شهر است و به همين دليل بايد پابرجا بماند. اين بنا درواقع من را به ياد ساختمان امپاير (Empire state Buildi-g) در نيويورك - بلندترين ساختمان جهان - مي اندازد. اگر همچنان آن بناي قديمي را در نيويورك حفظ كرده اند، چرا ما نبايد بناي كاخ علم و فرهنگ را در ورشو حفظ كنيم؟
ميراث
نفرت و انزجار نسل قديم مردم لهستان نسبت به كاخ علم و فرهنگ از آنجا ناشي مي شود كه آنها بويژه سالمندان، عصر تاريك حاكميت كمونيسم را به ياد مي آورند. حتي افرادي نيز در ميان اين نسل يافت مي شوند كه خاطرات بسيار تلخي از جنگ جهاني دوم و سيطره ارتش سرخ بر لهستان را به ياد مي آورند.
روس ها كه درواقع در قالب نجات دهنده ملت لهستان از سلطه آلمان نازي، اين كشور را به تصرف خويش درآورده بودند، خود جنايات بيشماري را در عصر استالين در لهستان مرتكب شدند و تعداد زيادي از مردم بيگناه اين كشور را به ديار عدم فرستادند.
همين خاطرات نكبت بار سبب ساز پديدار شدن موجي از نفرت در مردم لهستان نسبت به اين بناي تاريخي شده است، اما اين حس در نسل جوان وجود ندارد و آنها بناي كاخ علم و فرهنگ را نمادي از تاريخ معاصر لهستان تلقي مي كنند، زيرا اكنون و پس از گذشت 15 سال از فروپاشي كمونيسم، نسل جديدي در لهستان زندگي مي كند كه قادر به برقرار كردن پيوند خويش با عصر حاكميت كمونيسم در اين كشور نيست.آنها درواقع در دنيايي ديگر و با آمال و آرزوهايي كاملا متضاد نسبت به نسل هاي پيشين خود زندگي مي كنند.
درمجموع مي توان گفت حمايت نسل جوان از بناي كاخ علم و فرهنگ سبب ماندگاري خاطرات عصر استالين در ذهن نسل قديم شده است.

برق كره جنوبي در كره شمالي
مهدي صارمي فر- كره جنوبي كه از اتمي شدن كره شمالي بشدت در هراس است، پيشنهاد داده كه ميزان فراواني برق رايگان در اختيار كره شمالي قرار دهد كه كره شمالي هم دست از برنامه هسته اي خود بردارد. مثل اينكه برنامه هسته اي كره شمالي، اين روزها بدجوري در حال پيشرفت است، چون حتي كره جنوبي پيش از اين پيشنهاد، هديه 500 هزار تن برنج به كره شمالي براي جلوگيري از بحران مواد غذايي را داده بود و كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا هم هفته گذشته براي جلوگيري از پيشرفت كره در برنامه هسته اي، سفري به شرق آسيا داشت.
چونگ دون يونگ، وزير اتحاد دو كشور گفت كه اين ميزان برق رايگان برابر برقي است كه كره شمالي مي توانست از دو رآكتور آب سبك خود تامين كند. كره شمالي در دهه 1990 در حال ساخت دو رآكتور اتمي بود كه 2 ميليون وات برق توليد مي كردند، اما به دلايل ناتواني مالي، اين طرح، نيمه كاره رها شد.
كره جنوبي كه چند وقت پيش، پيشرفت هاي مخفيانه اش در توليد سلاح هاي هسته اي، لو رفت و تمام برنامه صلح دو كره را بهم ريخت، از كره شمالي خواست كه در مقابل برنامه هسته اي خود به اين كشور تضمين امنيتي بدهد و در عوض تا سال 2008، خطوط انتقال برق فشار قوي تكميل  شود.
باتوجه به بالا رفتن تنش بين آمريكا و كره شمالي، به نظر مي رسد كه
كره جنوبي نگران اين مسئله است كه با از هم پاشيدن كره شمالي، خيل عظيم مهاجران آواره و گرسنه به سوي مرزهاي پسرعموهايشان سرازير  شوند.

شيوع پديده كودكان خياباني در عراق
آزاده بابائي نژاد - علاوه بر سالها استبداد رژيم صدام، سه دوره جنگ و تحريم هاي اقتصادي بين المللي و حمله اخير آمريكا به عراق به شيوع بيش از پيش پديده كودكان خياباني در شهرهاي اين كشور دامن زده است. اگرچه تاكنون تحقيقات جامعي در مورد درصد اين كودكان در عراق انجام نگرفته است، اما به نظر مي رسد معضل كودكان خياباني در آينده اي نه چندان دور به بحران  جدي تبديل شود.
پس از حمله نيروهاي ائتلاف به عراق با هدف براندازي رژيم صدام، اغلب اين كودكان از نوانخانه ها گريخته و در خيابان هاي شهرهاي مختلف اين كشور به تكدي گري، فروختن فال و واكس زدن مشغولند.
در اين ميان به كودكاني كه بر اثر انفجارهاي پياپي در عراق، اعضاي خانوده هايشان را از دست مي دهند و به علت عدم حمايت دولت از آنها، به اين قبيل كارها روي مي آورند نيز واژه سنگين كودكان خياباني اطلاق مي شود. يكي از اين كودكان بي گناه، يك كودك 8 ساله عراقي به نام حيدر كاظم است كه مدت ها پيش اعضاي خانواده خود را در يكي از انفجارها از دست داده و براي دستفروشي   از ناصريه به بغداد آمده است. او مجبور است براي امرارمعاش خود، فال و قرآن هاي جيبي بفروشد.
طبق آخرين پژوهش هاي انجام شده از سوي سازمان جهاني حمايت از كودكان جنگ (منظور كودكاني است كه در كشورهايشان جنگ و خونريزي وجود دارد) اكثر كودكان عراقي از پيامدهاي جنگ كه افزايش خشونت را در پي داشته، رنج مي برند.
در همين حال ماجد زيدان پژوهشگر مسائل اجتماعي معتقد است كه پديده كودكان خياباني در عراق، مسئله تازه اي نيست، اما مي تواند در آينده اي نه چندان دور به يك معضل بزرگ و حل نشدني تبديل شود. وي مي گويد: اگرچه هنوز هم تعريف مشخص و دقيقي از واژه كودكان خياباني ارائه نشده، اما بيشتر جامعه شناسان، كودكان خياباني را به دو نوع تقسيم مي كنند؛ 1) كودكاني كه در طول روز به كارهايي از جمله فال فروشي و واكس زدن روي آورده و شب هنگام به كانون خانواده هاي خود باز مي گردند. 2) كودكاني كه خيابان منبع درآمد، سكونت و به طور كلي زندگي آنهاست كه به دليل اوضاع ناامن عراق و انفجارهاي پياپي نوع دوم در اين كشور رو به فزوني است. اخيرا سازمان هاي بين المللي امداد در نقاط مختلف عراق براي كودكان عراقي، مراكز اسكان ساخته اند.
به گفته انعام محمد بدر مدير بخش مراقبت هاي بهداشتي يكي از اين مراكز در ناصريه، اخيرا مركزي به منظور نگهداري از كودكاني كه خانواده خود را در جنگ از دست داده اند با كمك سازمان هاي بين المللي در ناصريه تاسيس شده است، اين مركز با در اختيار داشتن كادر متخصص و مجرب و با هزينه اي بالغ بر 78 ميليون دينار ضمن نظارت بر كودكان، وظيفه آموزش را نيز بر عهده دارد. او مي گويد: حمايت دولت و سازمان هاي بين المللي از مراكز نگهداري از كودكان خياباني بسيار اندك است.
آخرين آمارها نشان مي دهد كه بيشتر اين كودكان در بغداد هستند و تنها 783 كودك دختر و پسر تحت حمايت سازمان مذكور قرار دارند و بيش از يك ميليون كودك عراقي از تحصيل محرومند كه 39 درصد آنها را دختران تشكيل مي دهند. به اعتقاد تحليلگران، ترك تحصيل دانش آموزان، آنها را به روي آوردن هر چه بيشتر به اعمال خلاف قانون از جمله تكدي گري، خريد و فروش مواد مخدر و مشروبات الكلي سوق مي دهد.
اخيرا سازمان جهاني يونيسف نيز بر افزايش فزاينده پديده كودكان خياباني در عراق بويژه در شهرهاي بزرگ هشدار داده و وضعيت آنها را نگران كننده توصيف كرده است. اين سازمان از اقدامات فوري به منظور حمايت از كودكان خياباني اين كشور خبر داده كه البته حمايت مالي دولت و همياري تمام كشورها را مي طلبد.

پيشخوان
003159.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر اول خود را به انتشار تصاوير شش شهروند پاكستاني مظنون به بمبگذاري در شرم الشيخ از سوي مقامات امنيتي مصر، اختصاص داده است.
پليس مصر در اين رابطه اعلام كرد اين افراد در شهر ساحلي شرم الشيخ اقامت داشتند و با برجاي نهادن گذرنامه هاي خود پس از انفجار، شهر را ترك كردند.
003216.jpg
ديلي استار
روزنامه ديلي استار موضوع بازگشت نمايندگان سني به كميته قانون اساسي عراق را براي خبر اول خود برگزيده است.
يكي از نمايندگان سني عضو اين كميته اعلام كرد كه 12 نماينده اين گروه به تحريم چهار روزه جلسات كميته تدوين قانون اساسي خاتمه داده و مجددا در اين جلسات حضور يافته اند.
003207.jpg
لاناسيون
روزنامه اسپانيايي زبان لاناسيون چاپ آرژانتين با اشاره به پايان تعطيلات زمستاني و بازگشت دانش آموزان به كلاس هاي درس نوشته است:باتوجه به اعتصاب گسترده معلمان دربوئنوس آيرس و استان هاي اطراف پايتخت، 5ميليون دانش آموز ساكن اين مناطق يك روز در كلاس هاي درس حضور نخواهند يافت.
003210.jpg
لاووا
روزنامه لاووا چاپ لوكزامبورگ از نگراني جهانگردان اروپايي نسبت به سفر به مصر خبر داده است. وقوع انفجارهاي اخير در مركز سياحتي شرم الشيخ و كشته شدن بيش از 88 نفر در اين حوادث خونين نگراني مقامات كشورهاي اروپايي را برانگيخته است. در همين راستا دولت هاي كشورهاي عضو اتحاديه اروپا نسبت به سفر مردم به مصر هشدار داده اند.

ذهن زيبا
در ميان همه آلام و مصيبت ها تنها ياد خداوند انسان را تسلي مي دهد.
جرجي زيدان

هرچه فكر شما بزرگ باشد به همان اندازه بيشتر به افكار ديگران احترام مي گذاريد.
پاسكال

ارزش مرد به ارزشي است كه براي وقت خود قائل مي شود .
آلبرت هوبارد

بايد زياد مطالعه كنيد تا بدانيد كه هيچ نمي دانيد
منتسكيو

شبكه
از امشب بررسي سينماي جنگ ويتنام در برنامه سينما يك با نمايش فيلم جوخه ساخته اليور استون آغاز خواهد شد. در همين رابطه در هفته هاي بعد نيز فيلم هايي مانند اينك آخرالزمان و متولد چهارم ژوئيه از اين برنامه پخش خواهند شد.
اما شبكه 3 سيما امشب حدود ساعت 21 فيلم سينمايي در تعقيب آهو را پخش خواهد كرد.
از سوي ديگر فردا شب در قالب برنامه سينما چهار فيلم سينمايي بليد رانر ساخته ريدلي اسكات پخش خواهد شد. اين فيلم محصول سال 1982 و از جمله آثار علمي- تخيلي مطرح در تاريخ سينماست. ديك دكارد (هريسون فورد) شخصيت اصلي اين فيلم است. او ماموريت دارد تا چند موجود مكانيكي كه يك سفينه را در فضا ربوده اند، پيدا و دستگير كند. كار بعدي او سفر به كره زمين و پيدا كردن سازنده آنهاست. ماجراي فيلم در سال 2019 رخ مي دهد و تصاوير فيلم تصوري خيالي از يك آينده نزديك است. دكارد هم پليسي متعلق به اين جامعه است؛ شهري كه او عازم آن مي شود تا خالق اين موجودات را پيدا كند. دكارد كه در آستانه بازنشستگي قرار دارد، اين ماموريت را به عنوان آخرين فعاليت كاري خود قبول مي كند.
اين فيلم حدود ساعت 21 از شبكه 4 پخش خواهد شد.
شبكه 3 نيز در قالب برنامه صد فيلم برتر تاريخ سينما، فيلم ديوانه اي از قفس پريد ساخته ميلوش فورمن را پخش خواهد كرد. قصه اين فيلم در يك تيمارستان رخ مي دهد. اوضاع در اين تيمارستان آرام است و بيماران به گفته هاي مسئولان بويژه پرستار راچد بخوبي گوش مي كنند.
اما اين وضعبت با ورود يك بيمار تازه، دستخوش تغييرات اساسي مي شود. پاتريك مك مورفي بيمار تازه وارد بخش، بيشتر از آنكه ديوانه باشد جواني شورشي است كه حاضر به پذيرش مقررات موجود درجامعه نيست. او كه از يك جامعه باز و بزرگ به جامعه كوچك تيمارستان فرستاده شده، در اينجا هم حاضر به پذيرش قوانين نيست و روحيه شورشي خود را حفظ مي كند. مك مورفي و پرستار راچد در همان روزهاي نخستين خيلي زود با يكديگر آشنا شده و حرف دل يكديگر را مي فهمند. مك مورفي امر و نهي هاي آمرانه پرستار راچد را دوست ندارد و پرستار راچد روحيه شورشي مك مورفي را نمي تواند تحمل كند.
اختلاف و درگيري پنهان اين دو كم كم رو مي شود و شكلي علني پيدا مي كند. مك مورفي كه آدمي دوست داشتني است، بيماران را تحت تاثير خود قرار داده و آنها را عليه دستورات پرستار راچد به نافرماني و شورش دعوت مي كند. پرستار راچد كه احساس مي كند موقعيتش به خطر افتاده، تصميم به مقابله با مك مورفي مي گيرد.
مك مورفي كه در آغاز ماجرا خودش را به ديوانگي زده بود تا بتواند از زندان و حبس خلاصي پيدا كند، حالا احساس مي كند در اين تيمارستان در وضعيت بدتري قرار گرفته است. داروها و شوك هايي كه به مك مورفي داده مي شود، كم كم سلامت او را گرفته و وي را تبديل به يك آدم رواني مي كند. حالا مك مورفي واقعا ديوانه شده و شايد تنها راه خلاصي و آزادي برايش مرگ باشد و اين همان كاري است كه يكي از دوستان بيمارش (يك سرخپوست غول پيكر) انجام آن را به عهده مي گيرد.

در فرهنگسراها
با حافظان وحي
خانه فرهنگ دولت آباد وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران اقدام به برگزاري مسابقه اي تحت عنوان با حافظان وحي كرده است.
اين مسابقه روزهاي پنج شنبه هر هفته از ساعت 16 الي 18برگزار شده و به كودكان شركت كننده هدايايي اعطا مي شود.
علاقه مندان جهت شركت در اين مسابقه مي توانند به نشاني: فلكه اول  دولت آباد، شهرك وحدت، خيابان استاد دهخدا، كوچه شهيد رمضاني مراجعه كرده يا با شماره تلفن هاي 3747772- 3748287 تماس حاصل فرمايند.
مقابله با حوادث غيرمترقبه
كتابخانه دكتر حسابي وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران به منظور ارتقاي دانش عمومي شهروندان در حوادث غيرمترقبه و نحوه مديريت در بحران و نيز چگونگي امدادرساني صحيح و همچنين روش هاي صحيح ارائه خدمات ايمني اقدام به برگزاري همايش مقابله با حوادث غيرمترقبه كرده است.
اين همايش با همكاري سازمان آتش نشاني و جمعيت هلال احمر در تاريخ بيست و هشتم تيرماه از ساعت 11-9 صبح در سالن اجتماعات كتابخانه دكتر حسابي، واقع در خيابان ابوذر، خيابان شهيد علمي، كوچه دكتر حسابي برپا مي شود.
علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 5731697 تماس حاصل فرمايند.

جهانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
فرهنگ
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |