پنجشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۵۹
ترميم سطح جاده ها وخيابان ها و بافت آن
راه مقاومت مي كند، اما...
003165.jpg
روكش سطحي باعث ايجاد مقاومت مثبت سطح جاده در مقابل لغزش  مي شود. چسب هاي رزيني باعث ايجاد مقاومت بيشتر در مقابل لغزش مي شوند و مي توان استفاده از آنها را در شرايط حاد توجيه كرد
حسين سپهري
در بسياري از كشورهاي درحال توسعه، منابع كافي براي فعاليت هاي تعمير و نگهداري راه به كار گرفته نمي شود و به رغم اينكه معابر جديدي احداث مي شوند، شبكه هاي موجود رو به استهلاك بيشتر مي روند. ناكافي بودن عمليات نگهداري معابر، داراي اثرات فوري و مستقيم بر استفاده كنندگان از آنها و اقتصاد كشور است، زيرا ايمن نبودن معابر باعث استهلاك بيشتر خودروها و افزايش هزينه هاي عملياتي آنها مي شود.
لغزش خودروها، يكي از عواملي است كه در بسياري از تصادفات، مخصوصا در جاده هاي خيس و در ورودي به تقاطع، نقش موثري دارد. لغزندگي را مي توان با ارائه سطوح مقاوم در مقابل لغزش، مخصوصا در ورودي به تقاطع ها و خط كشي هاي عابران پياده كاهش داد.
بافت سطح يك جاده در دو مرحله تشريح مي شود؛ بافت ريز كه مربوط به جزئيات ويژگي هاي دانه و ملاط به كار رفته است و بافت درشت كه پروفيل سطح جاده بوده و با چشم غير مسلح قابل رويت است. در سرعت هاي پايين، مثلا در نزديكي يا محل تقاطع ها در معابر فرعي يا در مسير دور ميدان ها مي بايست از يك بافت ريز نرم استفاده شود. در سرعت هاي بالاتر همانند خروجي هاي معابر تندرو، بافت درشت مي بايست نسبتا زبر باشد. مهمترين عامل در مواد سطح جاده، مقاومت اين مواد در مقابل صيقلي شدن فرسايش آنهاست.
مي توان مقاومت سطح جاده در مقابل لغزش را با استفاده از تجهيزات خاص اندازه گيري كرد. اين تجهيزات مي توانند از نوع قابل حمل توسط كاميون باشند كه مي توانند در سرعت هاي 80 كيلومتر در ساعت با حداقل مزاحمت براي ترافيك به كار گفته شوند يا از نوع دستي پاندول دار باشند كه مي توانند براي بررسي مقاومت لغزشي در نقاط سياه تصادف به كار روند.
معمولا در كشورهاي درحال توسعه، توسعه استاندارد براي بافت جاده وجود ندارد. از آنجا كه مواد چسبنده خوب در اختيار نيست، موادي با كيفيت پايين مورد استفاده قرار مي گيرند. اگر مقاومت سطح جاده در مقابل صيقلي شدن كافي نباشد، سطح جاده توسط لاستيك هاي خودرو صيقلي مي شوند و در صورت فرسايش زياد، مواد بافت جاده از بين خواهند رفت. در هر دو صورت، مقاومت سطح جاده در مقابل لغزش كاهش مي يابد و مخصوصا در مواردي كه آب در سطح جاده وجود داشته باشد (مثلا در موقع بارندگي) و در صورتي كه خودروها سرعت داشته باشند، لغزش زياد پديد خواهد آمد. حتي در مواردي كه ضوابط فرسايش و مقاومت در مقابل صيقلي شدن در مراحل طراحي مدنظر قرار گرفته باشند، در عمليات تعمير و نگهداري به آن توجه كافي نمي شود. تعداد معدودي از كشورها داراي برنامه هاي منظم براي بازرسي بافت سطح جاده يا انجام عمليات تعميرات در مواردي كه سطح جاده از استاندارد مربوطه پايين تر رفته است، هستند.
همچنين مي بايست استانداردهاي حداقل مقاومت در برابر لغزش را تعيين كرد. نظارت مستمر مخصوصا در آب و هواي استوايي از اهميت ويژه اي برخوردار است و براي حفظ بافت سطح جاده مي بايست عمليات مكرر تعمير و نگهداري به انجام رسد. در نقاط حساس همانند قسمت هايي كه شاهد تصادفات مكرر ناشي از لغزش خودروها هستند، ميزان صيقلي شدن دانه ها را توسط آزمايشگاه مشخص مي كنند كه از اهميت ويژه اي برخوردار است. اگر تشخيص داده شود كه مي بايست به منطقه مذكور توجه خاص كرد، دو روش بهبود موردنظر است:
۱ - برداشتن مواد: سطح جديد جاده پس از برداشتن مواد سطح قبلي توسط ابزار فيزيكي آماده مي شود. براي مثال با شيارزني، سايش سطحي يا مواد شيميايي با استفاده از اسيد هيدروكلردريك
۲ - اضافه كردن مواد: در اين روش يك لايه سطحي جديد را با حرارت دادن سطح قبلي و استفاده از غلتك يا افزودن يك لايه با مواد چسبنده به سطح جاده اضافه مي كنند.
روش معمول براي روكش سطح جاده عبارت از پخش يك لايه قير داغ است كه خرده سنگ هايي به ميان آنها اضافه مي شوند و توسط يك غلتك با چرخ هاي لاستيكي تحت فشار قرار مي گيرند. چسبندگي مواد چسبناك، دما و ابعاد خرده سنگ ها مي بايست با دقت طراحي شوند تا بتوانند جوابگوي نيازهاي خاص محلي باشند، مي بايست از استفاده از سنگ هاي آهكي پرهيز كرد.روكش سطحي باعث ايجاد مقاومت خوب سطح جاده در مقابل لغزش مي شود. چسب هاي رزيني باعث ايجاد مقاومت بيشتر در مقابل لغزش مي شوند وگرچه گرانقيمت ترند، ولي مي توان استفاده از آنها را در شرايط حاد توجيه كرد. در جاده هاي صاف بتني مي توان با شيارزني توسط اره الماسي اقدام به بهبود بافت جاده كرد.
خلاصه اينكه، ارائه و انجام عمليات صحيح تعمير و نگهداري سطوح جاده اي مقاوم در مقابل لغزش براي عملكرد ايمني خودروها ضروري است. نظارت بر اين امر مي بايست به صورت منظم انجام گيرد و وضعيت سطح جاده تا حاشيه راه حفظ شود تا فضاي كافي براي دوچرخه سواران و ساير خودروهاي كندرو در اختيار قرار گيرد. براي بهبود مقاومت سطح جاده در مقابل لغزش، روش هاي زيادي وجود دارند. استفاده از روكش سطحي ارزان ترين روش است. مواد مخصوص چسبنده و مقاوم در مقابل لغزش نيز وجود دارند كه گرانقيمت هستند، ولي مي توان از آنها در مناطق حساس براي كاهش تصادفات استفاده كرد. در جاده هاي صاف بتني، مي توان بافت سطح جاده را با شيارزني توسط اره الماس بهبود بخشيد.

پايان سال، زمان بهره برداري از سوله هاي مديريت بحران
003213.jpg
آزاده بهشتي- آفتاب بالاي سرمان است و سايه هاي درختاني كه گاهي از زير آن عبور مي كنيم زير پايمان. پاهايمان روي زمين است. زميني كه مي توان به آن يك لرزه اضافه كرد تا بشود زمين لرزه. هنوز هم گاهي غباري از بم يا زرند به سويمان مي آيد كه بوي لرزش چندثانيه اي را مي دهد، بوي غم و غبار و آجرهايي كه پشت هم روي سرها آوار مي شود. اين كابوس به ما هم سرايت مي كند و تكرار اين جمله كه اگر در تهران زلزله بيايد ، لرزشي در ذهن روسا ايجاد مي كند.
انتقال كانون هاي مديريتي به شهرهاي اطراف و نزديك، گزينه اي است كه قابل اجرا نيست و رد مي شود. ساختمان هايي كه گاهي به قاعده يك لوبياي سحرآميز بي هيچ سازه و مصالح مناسبي ساخته شده و وحشت ريزش برج هايي كه مثل قارچ در تهران روييده اند، ذهن ها را به خود مشغول مي كند. مصوبه پشت مصوبه، اصلاح بافت فرسوده، مقاوم سازي ساختمان ها و در نهايت طرح خانه امن كه از همه مناسب تر به نظر مي رسد، اما اينها كارهايي است كه به گفته مسئولان زمانبر است، شايد از همين رو است كه سازمان مديريت بحران شهر تهران به فكر ساخت سوله هاي مديريت بحران در زمان بروز زلزله افتاده است.
برپايي حدود 50 سوله مديريت بحران در مناطق مختلف شهر تهران خبري بود كه نمي توانستيم به سادگي از كنار آن بگذريم. به سراغ يكي از مجهزترين سوله ها كه به گفته مازيار حسيني امسال قابل بهره برداري خواهد بود، رفتيم.
ظهر گرم تابستان، از لابه لاي درختان پارك لاله گذشتيم و درست روبه روي مسجد پارك، نزديك محل بازي بچه ها، سوله مديريت بحران در حال آماده سازي بود. پيش از اين رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران از افتتاح تعدادي از سوله هاي در دست برپايي تا پايان سال جاري خبر داده بود وحالا مقابل جايي ايستاده بوديم كه تا چند وقت ديگر آماده بهره برداري مي شد.
دكتر مازيار حسيني در مورد تاخير در بهره برداري از اين سوله ها، گفت: مشكل تهيه و خريد زمين بويژه در مناطق شمال شهر تهران ازجمله دلايل به تعويق افتادن زمان بهره برداري از سوله هاي مديريت بحران است.
او با اشاره به اينكه حداقل 2 هزار و 500 متر مربع زمين براي ايجاد اين سوله ها بايد فراهم شود، افزود: با توجه به گران بودن زمين در شمال شهر، كار تهيه زمين موردنظربراي برپايي اين سوله ها قدري مشكل شده است.
حسيني در عين حال از برپا شدن حدود 50 سوله مديريت بحران در مناطق مختلف شهر تهران خبر داده و گفت: تمام سعي و تلاش  ما اين است كه امسال تعدادي از سوله ها را براي بهره برداري افتتاح كنيم.
رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران همچنين به مطالعات دقيق ژئوتكنيكي در جهت استحكام زمين موردنظر براي برپايي سوله ها اشاره كرد و افزود: با توجه به نوع خاكي كه قرار است اين سوله ها در آن نقاط برپا شود، ما سعي كرده ايم آزمايش هاي متعدد و در عين حال دقيقي روي خاك داشته باشيم و همين مسئله قدري زمان را طولاني مي كند.
او درخصوص آماده شدن 120 سوله مديريت بحران، اظهار اميدواري كرد كه قبل از پايان فعاليت شوراي دوم شهر تهران، تكميل و به بهره برداري برسد.
به نظر مي رسد با اتمام كار سوله هاي مديريت بحران، تا حدودي از بار استرس و فشار عصبي ناشي از رخ دادن زلزله كاسته شود و مردم اميدوارتر نسبت به برخورد با مديريت بعد از اين حادثه طبيعي باشند.

تكنولوژي اطلاعاتي هوشمند در خدمت ترافيك تهران
ابزار سنتي براي بهبود وضعيت ترافيكي تهران ديگر كارايي ندارد. اين جمله اي است كه مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران هنگام تشريح بعضي از برنامه هاي اين شركت براي تجهيز معابر تهران به ابزار تكنولوژيك ترافيك بيان كرد.
رشد تكنولوژي و كاربرد سيستم هاي الكترونيك در زندگي روزمره، مدت هاست كه در كاهش ترافيك شهرهاي بزرگ دنيا تاثير گذاشته است، به طوري كه برخي از مديران شهري كانادا از اينكه  مردم ، بسياري از امور روزمره خود را از طريق اينترنت انجام داده و ديگر چندان به خيابان ها نمي آيند، نگران هستند. با وجود اين، تهران هنوز تا رسيدن به جايگاه شهر الكترونيك فاصله زيادي دارد و هنوز زيرساخت هاي مخابراتي و آموزشي اين موضوع مهيا نشده است.
اما در اين بين، شهرداري تهران به دنبال آن است كه با تجهيز شهر به ابزار نظارتي و كنترلي پيشرفته و هوشمند به وضعيت ترافيك تا حدودي نظم داده و اطلاعات دقيق تري از وضعيت تردد خودروها به دست بياورد.
برخي از اين ابزار، مثل دوربين هاي نظارتي، تابلوهاي اعلام وضعيت ترافيك و حسگرهاي هوشمند در تقاطع ها پيشتر به كار گرفته شده است و شهرداري درصدد است تا امكانات جديدي به سيستم هاي هوشمند ترافيك اضافه كند. اين برنامه در سال جديد جزو اولويت هاي دستگاه هاي ترافيك محسوب مي شود، به طوري كه چندي پيش دكتر بهبهاني در گفت وگو با يكي از مسئولان بانك جهاني گفته بود كه شهرداري تهران در تلاش است تا امسال به طور ويژه به تجهيز معابر و مراكز نظارت و كنترل با سيستم هاي هوشمند بپردازد.
در اين ميان دكتر كامران رحيم اف، مديرعامل شركت كنترل ترافيك شهرداري تهران به پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري گفت: برنامه انتقال اطلاعات ترافيك به مردم از طريق سيستم SMS آماده اجراست و تنها نيازمند سرمايه گذار و نظر نهايي شركت مخابرات است. كار علمي و فني مربوط به اين طرح انجام شده و ما اين سيستم را به طور آزمايشي راه اندازي كرده ايم و گفت وگوها با بخش خصوصي به عنوان سرمايه گذار و شركت مخابرات به عنوان دارنده زيرساخت ها ادامه دارد.
او با بيان اينكه راه اندازي چنين سيستمي نيازمند به روز نگه داشتن اطلاعات ترافيك است، ادامه داد: اطلاعات اين سيستم براي استفاده مردم در ساعات مختلف ترافيك و روزها و هفته ها بايد به روز شود. به اين ترتيب ما مي توانيم از ميان مردم مشترك گرفته و براساس درخواست، اطلاعات موردنياز را در اختيار آنها قرار دهيم.
رحيم اف، در ادامه به توضيح درباره يكي ديگر از طرح هاي اين شركت پرداخت و گفت: سيستم AVL يا سيستم مكان ياب خودكار خودرو، برنامه هوشمندي است كه به وسيله آن، آمار ترافيك در حافظه خودرو قرار مي گيرد و فرد با وارد كردن مبدا و مقصد خود در اين برنامه، بهترين مسير را به لحاظ سرعت دسترسي به محل دريافت كرده و با سرعت بيشتر و مصرف سوخت كمتر مي تواند به مقصد برسد.
به گفته او، در حال حاضر خودروهاي ما مجهز به اين سيستم نيستند و براي راه اندازي چنين سيستمي يا بايد خودروهايي وارد كنيم كه مجهز به اين سيستم باشند يا خودروسازان ما در كارخانه، اين سيستم را روي خودروها نصب كنند.
او اضافه كرد: اين طرح مراحل تحقيق علمي و فني خود را پشت سر گذاشته و هم اكنون آماده اجراست، ولي پيش از آن نياز به هماهنگي با خودروسازان داريم. هرچند بخش خصوصي براي اجراي اين پروژه اعلام آمادگي كرده است، ولي اين طرح يك پروژه زمانبر است كه شوراي شهر و شوراي عالي ترافيك بايد نظر خود را راجع به آن بيان كنند.
رحيم اف گفت: اين طرح ها اجزايي از سيستم حمل و نقل هوشمند هستند كه در شهرداري تهران به عنوان ايده هاي جديد مطرح شده و براي اجراي آنها نيازمند هماهنگي و پختگي بيشتر و سرمايه مناسب هستيم. البته رايزني هايي هم با بانك جهاني انجام داده ايم كه سرمايه گذار خارجي هزينه اجراي اين طرح ها را به عهده بگيرد.
اجراي چنين طرح هايي براي بهبود وضعيت ترافيك به اين دليل تاثيرگذار و بااهميت است كه بسياري از مشكلات ترافيك شهر ناشي از كمبود اطلاعات دقيق از وضعيت خيابان ها و بزرگراه ها و سردرگمي رانندگان در مسيرهاست. بهره گيري تكنولوژي اطلاعات امروز، برگ برنده بسياري از مديران شهري و دولتي در دستگاه هاي اجرايي است و تهران نيز اگرچه كمي دير به اين تكنولوژي مجهز مي شود، اما مي توان اميد داشت كه با بهره گيري از آن از دردسرها و مشكلات ترافيك خود تا حدودي خلاص شود.

راپورت خبرنگار
ضررش را شخصا تحمل فرماييد
گفتن و نوشتن بعضي موضوعات آنقدر تكرار شده كه ديگر وقتي گوينده يا نويسنده مي خواهد آن را بيان كند به شك مي افتد كه آيا گفتن يا نوشتن اين موضوع درست است يا خير، اما وقتي مي بيند كه به رغم تذكرات مكرر هيچ اقدامي در مورد موضوع مذكور صورت نگرفته، به اين نتيجه مي رسد كه تكرار يك گفته يا نوشته درست، به مراتب بايسته است،  وقتي كه قرار است تكرار يك عمل اشتباه را متذكر شود.
حكايت سيگار كشيدن رانندگان وسايل نقليه عمومي، بارها تكرار شده و اگرچه از ميزان ارتكاب اين جرم (گرچه ماده قانوني و مجازات مشخصي نداشته باشد) تاحدي كاسته شده است، ولي هنوز هم كه هنوز است هر چند روز يك بار اين مشكل براي هر كدام از ما پيش مي آيد.
در نظر بگيريد كه سوار تاكسي شده و پشت سر راننده نشسته ايد. ناگهان متوجه مي شويد كه مقدار معتنابهي خاكستر سيگار روي بال باد پرواز كرد و روي لباسي كه تازه شسته و اتو كشيده ايد نشست، طوري كه انگار نه انگار كه اين لباس ها تازه پاكيزه شده اند.
با خودتان مي گوييد: اي كاش همان وقتي كه دود سيگارش، نفس كشيدن را سخت كرده بود، تذكر مي دادم و تا حالا صبر نمي كردم. دل را به دريا مي زنيد و ماجرا را مطرح مي كنيد. راننده هم ناگهان با يك حركت آكروباتيك از منتهي اليه سمت چپ خيابان به منتهي اليه سمت راست مي رود و خط ترمز عجيب و غريبي مي كشد و مي گويد: خوش اومدي! وقتي مي گويي: آقا جان! تاكسي وسيله نقليه عمومي است ، مي گويد: هر وقت تاكسي را دربست گرفتي، از اين فرمايشات صادر كن! و اگر خيلي آدم خوبي باشد، كرايه را هم نمي گيرد و تو بايد بماني و دعا كني كه راننده تاكسي بعدي سيگاري نباشد. اين ماجرا در مورد رانندگان اتوبوس هم مصداق هاي بارزي دارد. بارها اين اتفاق افتاده و هنوز هم اين مشكل وجود دارد. استدلال اين رانندگان اتوبوس هم اين است كه پنجره كناري آنها باز است و دود را بيرون مي كشد، اما گويي از دودي كه افراد نزديك به آنها را اذيت مي كند، غافل هستند.
از بحث بر سر مضرات سيگار كشيدن كه بگذريم، نمي توان ضد رفتارهاي اجتماعي متصديان خدمات عمومي را ناديده گرفت. البته اين افراد استدلالاتي مثل نياز به رفع خستگي هم دارند كه حتي اگر چنين فرض هايي هم پذيرفته باشد،  آنها بايد سيگار كشيدن خود را به زماني كه در حال استراحت هستند، موكول كنند. از سوي ديگر لزوم وجود عوامل نظارتي بر كار رانندگان وسايل نقليه عمومي هم انكارناشدني است. مسلما بازرسان اتوبوسراني و تاكسيراني مي توانند علاوه بر نظارت فني، نظارت هاي رفتاري نيز بر رانندگان داشته باشند.يادمان باشد كه وسايل نقليه به عنوان حدفاصل هايي كه روابط اجتماعي را رقم مي زنند در برخورداري اجتماع از سلامت رفتاري و رواني نقش بارزي دارند. كافي است وقتي يك شهروند، صبح اول وقت از خانه خارج مي شود، در يكي از اين حد فاصل ها دچار اصطكاك عصبي شود. مسلما چنين شخصي اين ناراحتي را تا پايان روز با خود خواهد داشت و چه بسا كه آن را به ديگر افراد جامعه نيز منتقل كند.
لزوم حفظ حريم سلامت افراد جامعه نيز بديهي تر از آن است كه نياز به بازگويي و تكرار داشته باشد. دود و دم و ترافيك شديد براي دستخوش قرار گرفتن سلامتي جسمي و رواني افراد جامعه كافي نيست؟

از شهر
توقف توليد موتورسيكلت هاي پرمصرف
موتورسيكلت ها يكي از وسايط نقليه اي هستند كه با وجود سرعت مناسب و خطر بسيار، از لحاظ سوخت پرمصرفند. هر موتورسيكلت 125 سي.سي كه در هر 100 كيلومتر بيش از سه ليتر بنزين مصرف كند، خط توليد اينگونه موتورسيكلت ها بايد طبق استاندارد مصرف سوخت متوقف شود. مهندس مريم مهدي نژاد، معتقد است در اين زمينه تمام توليدات كارخانه هاي موتور سيكلت سازي داخلي از ابتداي سال 84 بايد داراي برچسب سوخت باشند كه معيار استاندارد مصرف سوخت انواع موتورسيكلت ، شامل اطلاعات نام شركت سازنده، مدل، حجم موتور، ميزان مصرف سوخت استاندارد زيست محيطي و توان خروجي است. او با بيان اينكه مرتبه مصرف سوخت موتور سيكلت بين E و A طبقه بندي شده است، گفت: چنانچه موتورسيكلت 125 سي.سي، ميزان مصرف سوخت آن كمتر از 2/2 دهم ليتر در هر 100 كيلومتر باشد داراي رتبه بندي A است. از طرف ديگر اگر مصرف سوخت همين مدل موتور سيكلت بين 8/2 تا سه ليتر در 100 كيلومتر باشد، رتبه E دريافت خواهد كرد و اگر موتوري بيش از سه ليتر در همين زمان مصرف كند توليد آن بايد متوقف شود.

كلانشهر
003144.jpg
اصفهان، پذيراي مديران شهري
اصفهان، ششم مرداد پذيراي ميهماناني است كه مسائل مرتبط با حوزه مديريت شهري را دنبال مي كنند .
نخستين همايش مديريت شهري با هدف توسعه، پيشرفت و شكوفايي مديريت شهري در عرصه كشور و استفاده از مديران و مسئولان شهري از اين علم در اداره امور شهري، توسط انجمن ملي مديريت شهري، ششم مرداد ماه در اصفهان برگزار مي شود.
مهندس مسعود جعفريان ، مدير شهرسازي و معماري يزد، با اعلام اين مطلب افزود: اين همايش با همكاري وزارتخانه ها و مراكز علمي و تحقيقاتي برگزار مي شود، بنابراين از اعضاي مراكز علمي، پژوهشگراني كه علاقه مند به ارائه مقاله يا شركت در اين همايش باشند، دعوت شده است.
به گفته جعفريان اين همايش در 21 محور برگزار مي شود كه مهمترين آنها نقش شوراها در توسعه مديريت شهري، دستاوردهاي نهضت خدمات رساني در مديريت شهري، راهبردها و راهكارهاي نظارت در مديريت شهري، حكومت شبكه اي و مديريت شهري و نحوه سياستگذاري و تعيين خط مشي هاي توسعه شهري است.
همچنين عملكرد شوراها در رشد اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي شهرها و جامعه، نقش فن آوري اطلاعات در مديريت شهري، راهكارهاي ايجاد و توسعه مديريت شهري، روابط سازماني اثربخش در مديريت شهري، راهكارهاي توسعه درآمدهاي شهري و چالش ها و ضرورت هاي مديريت شهري از ديگر محورهاي مورد بحث در اين همايش است.
همچنين در كنار اين مراسم دو كارگاه آموزشي مديريت مشاركتي و نظام پيشنهادهاي شهري و كارگاه  برنامه ريزي استراتژيك شهري برگزار مي شود.
اسكان در هشت بوستان بزرگ مجهز
تابستان كه مي شود بازار مسافرت داغ است. يكي از مشكلات هميشگي هم، موضوع اسكان و ماندن در جايي است. مشهد يكي از شهرهاي بزرگ و مسافر پذير است، به همين خاطر معاون فرهنگي - اجتماعي شهرداري مشهد از اختصاص هشت بوستان بزرگ به اسكان زائران علي بن موسي  الرضا (ع) در اين كلانشهر خبر داده است.
به گزارش خبرگزاري مهرو به نقل از روابط عمومي شهرداري مشهد، سيد جلال فياضي افزود: بوستان طرق، بانوان، وحدت، شهيد گمنام، ميرزا كوچك خان، ملت، جمهوري اسلامي و وكيل آباد از جمله اين بوستان هاست.
وي گفت: با اختصاص اين تعداد بوستان به اسكان زائران، از نصب چادر و اسكان آنان در خيابان ها و معابر عمومي شهر مشهد جلوگيري خواهد شد.
فياضي اضافه كرد: نيروي انتظامي با گشت هاي ويژه زائراني را كه در خيابان و معابر اتراق كرده باشند به بوستان هاي در نظر گرفته شده هدايت خواهد كرد.
معاون فرهنگي - اجتماعي شهرداري مشهد گفت: در بوستان هاي مذكور امكانات اوليه و مايحتاج ضروري براي زائران پيش بيني شده است.
فياضي افزود: برقراري امنيت بيشتر در محل اسكان زائران، جلوگيري از مشكلات اجتماعي و امنيتي، جلوگيري از مشكلات زيست محيطي، جلوگيري از سوء استفاده افراد و ارائه خدمات مطلوب به زائران از اهداف اجراي طرح اسكان زائران در بوستان هاي شهري مشهد است.وي گفت: براي راهنمايي زائران تابستاني 26 كيوسك اطلاع رساني در سطح شهر مشهد پيش بيني شده است.

خبر
معاينه فني خودرو مساوي با كاهش آلودگي هوا
003156.jpg
طرح معاينه فني خودرو از طرح هايي است كه مسئولان به كرات در مورد آن صحبت كرده اند و تاكيد زيادي براي اجراي آن دارند. براي كساني كه به اين موضوع توجهي ندارند، خواندن اين خبر بد نيست.با اجراي برنامه معاينه فني خودروها، در طول يك سال آلودگي هوا 50 درصد كاهش مي يابد.
تحقيقات مشخص كرده است معاينه فني خودروها، ساده ترين، ضروري ترين و كم هزينه ترين روش جهت افزايش ايمني خودروها، كاهش آلودگي هوا و صرفه جويي در مصرف سوخت است، به طوري كه معاينه فني خودروها، سالانه 15 درصد در مصرف سوخت كاهش ايجاد مي كند.
اين گزارش حاكي است تنها با اجراي طرح معاينه فني خودروها در شهر تهران، سالانه 500 ميليون ليتر در مصرف سوخت صرفه جويي مي شود، علاوه بر اينكه در طول يك سال نيز 50 درصد آلودگي هاي ناشي از آلاينده هاي خروجي از دود اگزوز خودروها نيز كاهش مي يابد.
گفتني است، احداث سه مركز معاينه فني جهت خودروهاي سنگين، سياست مشاركت بخش خصوصي در احداث مراكز مكانيزه معاينه فني، مشاركت خودروسازان جهت احداث مراكز معاينه فني خودروها و اعلام برنامه زمانبندي جلوگيري از تردد خودروهاي سبك كه معاينه فني انجام نداده اند، از جمله برنامه هاي آتي و موردنظر راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي و سازمان حفاظت محيط زيست و شهرداري تهران است.

شهر آرا
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
فرهنگ
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |