شنبه ۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۰ - Feb 25, 2006
بيست و ششمين قهرماني در جام تختي
موفقيت هاي داخلي تضمين كننده نيست
005322.jpg
گروه ورزشي _ محمدرضا منصوريان:شب گذشته رقابت هاي بين المللي كشتي آزاد جام جهان پهلوان تختي در سالن سيدرسول حسيني شهرستان ساري به پايان رسيد و همچون دوره هاي قبل اين بار هم كشتي گيران كشورمان در ميان رقيباني از كشورهاي گرجستان، اوكراين، كوبا، آذربايجان، ژاپن، كره شمالي، پاكستان، عراق و داغستان روسيه جامه قهرماني را به تن كردند.
در كنار قهرماني كشتي ايران در جام جهاني، يكه تازي قهرمانان كشتي كشورمان در جام تختي اگرچه در طول يك هفته گذشته گروه فراواني از مشتاقان و دوستداران اين ورزش به خصوص هموطنان مازندراني را كه هر دو ميدان را ميزباني كردند خوشحال و مسرور ساخت، اما واقعيت اين است كه هيچ كدام از اين موفقيت ها نمي تواند تضميني براي كسب مدال و قهرماني در كشتي آن هم در خارج از خانه باشد.
امروز هم موقعيت كشتي ايران و هم وضعيت ساير قهرمانان كشتي و تيم هاي دنيا كاملاً شناخته شده است و براي رسيدن به قله هاي افتخار و پيروزي بايد با درايت و آگاهي كامل حركت كرد.
در سالي كه آخرين روزهاي آن را پشت سر مي گذاريم ورزش كشتي در ايران همچنان از ناتواني ها و حواشي منحصر به فرد خود رنج برد و كسي حاضر نشد براي اصلاح و سرو سامان دادن به اين ورزش محبوب و عامه پسند گامي بردارد. با همين اشكالات صاحب دو قهرماني شده ايم كه مي تواند بسيار تأمل برانگيز باشد.
اما جام تختي اين بار هم مزاياي هميشگي خود را داشت. باز هم جواناني خودجوش از دل كشتي ايران سر برآوردند و با پيروزي هاي بزرگ و به يادماندني نشان دادند كه مشكل عدم رشد كشتي ما در كجاست. جواناني كه سال هاست مي آيند و خيلي زود هم سرخورده و بي انگيزه شده و بسياري از آنان رها مي شوند.
در ميان ميهمانان خارجي نيز به جز سياهان كوبايي ديگر كشتي گيران خارجي از كلاس و قدرت لازم برخوردار نبودند، كه اين خود عيب بزرگ اين جام محسوب مي شد. اين اشكال زماني بيشتر درد آور مي شود كه مي بينيم در يكي دو ماه اخير در بسياري از كشورهاي صاحب  كشتي جهان، تورنمنت ها و مسابقاتي برگزار شده كه در تمام آن ها نامداران و بزرگان كشتي دنيا به تناوب حاضر شده اند. آيا برگزاري جام تختي با چنين فضايي نمي تواند ناشي از ضعف ما در تشكيلات فدراسيون جهاني كشتي «فيلا» باشد؟ علي رغم اين كه مارتيني رئيس فيلا در ساري قول هرگونه كمك و همكاري را به كشتي ايران داد.
در جام تختي قهرمان شديم، اما معتقديم كه كشتي عقلانيت بيشتري مي خواهد. بنا داشتيم از وضعيت قضاوت و داوري در جام تختي حرفي نزنيم، اما وقتي در فينال وزن ۵۵ كيلوگرم رنه مونتروي كوبايي را مقابل هادي حاجيان بازنده كردند كه داور مصري و نماينده فدراسيون جهاني هم صدايش درآمد كه داور وسط اين مسابقه اشتباه كرده است و نوع قضاوت ميثم مصطفي جوكار و مهدي منصوري كه طي آن داوران اشك هاي منصوري را سرازير كردند، حيفمان آمد كه اشاره به مسئله داوري نداشته باشيم. قطعاً نمره ما براي داوري ها در جام تختي خيلي پايين است.
رده بندي اوزان جام تختي
۵۵ كيلوگرم: ۱- هادي حاجيان از ايران، ۲- رنه مونترو از كوبا، ۳- علي اصغر سليماني و محمد رضايي از ايران
۶۰ كيلوگرم: ۱- ياندروكوئين تانا از كوبا، ۲- محمد اصلاني از ايران، ۳- سعيد صالحي از ايران و كوچون چول از كره شمالي
۶۶ كيلوگرم: ۱- گاندرون گازرون از كوبا، ۲- محسن بابايي از ايران، ۳- نصراله فدايي از ايران و آرشاك هاراپتيان از ارمنستان
۷۴ كيلوگرم: ۱- ايوان فوندرا از كوبا، ۲- هادي حبيبي از ايران، ۳- جلال لطيفي و ميثم مصطفي جوكار از ايران
۸۴ كيلوگرم: ۱- مجيد خدايي از ايران، ۲- شعبانعلي غفاري از ايران، ۳- سعيد واگذاري و سعيد نيستاني از ايران
۹۶ كيلوگرم: ۱- ميچل باتيشتا از كوبا ۲- امين مرداني از ايران، ۳- محمدحسين خالقي فر و شهاب قرباني از ايران
۱۲۰ كيلوگرم: ۱- هادي پورعليجان از ايران، ۲- حميد سيفي از ايران، ۳- عليرضا قرائي و جواد دماوندي از ايران
رده بندي تيمي جام تختي
۱- ايران با ۶۶ امتياز
۲- كوبا با ۵۸ امتياز
۳- ارمنستان با ۱۶ امتياز

بسكتبال باشگاه هاي غرب آسيا
پيروزي صنام در وقت اضافه
گروه ورزشي: رقابت هاي بسكتبال باشگاه هاي غرب آسيا در گروه الف به ميزباني تهران در روز دوم شاهد برتري نماينده ايران بر سوريه بود. صنام براي جبران شكست ميلي متري مقابل آرامكس اردن در برابر الجيش سوريه هم در پيكاري دشوار در لحظات پاياني به برتري نايل آمد.
در اين بازي كه تيم الجيش جدال پاياني را با صنام داشت، درست در ثانيه هاي آخر وقت اضافي اسير پرتاب سه امتيازي ايمان زندي شد.
دو تيم در وقت قانوني با نتيجه ۷۰ بر ۷۰ مساوي شدند كه در پايان وقت اضافي نتيجه ۸۳ بر ۸۰ به سود صنام تغيير كرد. در ادامه اين بازيها امروز الجيش سوريه، با ساجس لبنان و فردا صنام با ساجس لبنان و آرامكس اردن با الجيش سوريه بازي مي كنند.

اردن با ۱۴ تكواندوكا مي آيد
ايرنا: فدراسيون  تكواندو اعلام  داشت : تيم  ملي  تكواندو اردن  به  منظور شركت  درهجدهمين  دوره  قابت هاي  بين المللي  جام  فجر با ۱۴ تكواندوكا به  تهران  مي آيد.
در فهرست  اعلام  شده  از سوي  فدراسيون  تكواندو اردن ، چن  هسونگ  تكواندوكاي تايواني الاصل  و محمد النخيد نفر دوم  آسيا در بازي هاي  آسيايي  سال  ۲۰۰۲بوسان  كره  جنوبي  حضور دارند.
همچنين  جميل  خوفاش  دارنده  طلاي  رقابت هاي  قهرماني  آسيا در سال  ۲۰۰۲ و تورنمنت  بين المللي  جام  فجر در سال  ،۱۳۸۲ به  همراه  نبيل  حسن  دارنده  مدال طلاي  بازي هاي  كشورهاي  اسلامي كه  در اين  مسابقات  مهدي  بي باك  را شكست  داد، از جمله  نفرات  شاخص  تيم  ملي  تكواندو اردن  هستند.

پيشنهاد تازه براي ماندن پارك در ايران
گروه ورزشي- علي شاكري: «پارك كي ون» سرمربي تيم ملي واليبال ايران فردا با مسئولان واليبال ديدار دارد. اين ديدار براي روشن شدن وضعيت اين سرمربي كره اي و ادامه همكاري او با فدراسيون واليبال صورت مي گيرد. فدراسيون واليبال از مدت ها پيش اعلام كرده است كه قصد دارد هدايت تيم ملي بزرگسالان را در راه مسابقات آسيايي و جهاني به مربيان جديد خارجي بسپارد.اين در حالي است كه فدراسيون واليبال پيشنهاد تازه اي براي ادامه همكاري پارك دارد و آن اين كه از او در يكي از تيم هاي نوجوانان و جوانان استفاده كند.ظاهراً «پارك» فقط حاضر به هدايت تيم ملي بزرگسالان است و اعتقاد دارد كه در قرارداد او اين مطلب گنجانده شده و اگر چنين نشود او به فدراسيون بين المللي واليبال شكايت خواهد برد.برخلاف نظرپارك مسئولان واليبال هم معتقدند كه او تا پايان قراردادش تا سال ۲۰۰۷ بايد تابع اين فدراسيون باشد و درهر رده اي كه فدراسيون تشخيص  دهد او بايد به وظايف خود طبق قانون عمل كند.

دورخيز پيكان براي ويتنام
005316.jpg
تيم واليبال پيكان با مسجل شدن قهرماني اش در ليگ برتر ايران از هم اكنون در انديشه حضور در رقابت هاي باشگاه هاي آسيا در ويتنام است. حسين حسيني سرمربي پيكان با اعلام اين مطلب گفت: ما بزودي برنامه ريزي قطعي خود را انجام خواهيم داد و از روز پانزدهم فروردين ماه راهي اردو خواهيم شد. وي برخلاف شايعات كه پيكان در بازي آخر خود با همه قوا به اروميه نخواهد رفت گفت: ما قصد داريم با قدرت بكار خود خاتمه دهيم و با همه نفرات برجسته خود در بازي پاياني ظاهر شويم.

دومين باخت اسكواش برابر چين تايپه
گروه ورزشي: تيم ملي اسكواش ايران در مسابقات قهرماني آسيا پس از شكست مقابل هند، در دومين پيكار خود مقابل چين تايپه نيز مغلوب شد. تيم ايران در برابر ميزبان بازيها ۲ بر يك باخت. پيمان سياوشي تنها نماينده برتر ايران مقابل چين تايپه بود، اما محمد حسين جعفري و بابك شهابي بازي را به حريفان خود واگذار كردند. تيم ايران صبح و عصر امروز به ترتيب مقابل ژاپن و كره جنوبي قرار مي گيرند. تيم ايران درگروه دوم با تيم هاي چين تايپه، هند، ژاپن، كره جنوبي و پاكستان همگروه است.

فراخواني ملي پوشان سابق وزنه برداري
گروه ورزشي: «يوردان  گئورگي  ايوانف» سرمربي  بلغاري  تيم  ملي  وزنه برداري  ايران از سجاد بهروزي ، احسان  دارابيگي ، اميد ناييج ، علي  دهقانيان ، اصغر ابراهيمي ، جواد گوهري زاده ، نواب  نصير شلال ، حميد آرمك ، علي  قره داغي ، محسن  داودي ، حسين  رضازاده  و سعيد علي  حسيني  براي  حضور در اردوي  آمادگي  اين  تيم  كه  از روز سيزدهم  اسفندماه  در بندرعباس  داير مي شود، دعوت  كرد.
«علي  پاكيزه جم» نيز به  عنوان  دستيار ايوانف  در اين  اردو حضورخواهدداشت .
اين  مربي  بلغاري  براي  شش  وزنه بردار ديگر كشورمان  كه  در طول  سال هاي گذشته  به  دفعات  براي  ميهن  اسلامي در ميادين  مختلف  افتخار كسب  كرده اند، حدنصاب هايي  به  شرح  زير تعيين  كرد كه  با زدن  آنها پس  از سه  ماه  مي توانند در اردو حضور يابند.
محمدحسين  برخواه  ۳۶۰ كيلوگرم ، سيدهادي  پانزوان  ۳۶۰ كيلوگرم ، سيدمهدي  پانزوان  ۳۱۰ كيلوگرم ، محمدعلي  فلاحتي نژاد ۳۴۰ كيلوگرم ، شاهين  نصيري نيا ۳۸۰ كيلوگرم  و محسن  بيرانوند ۳۸۰ كيلوگرم .
وي  همچنين  از حسين  توكلي  و كوروش  باقري  ملي پوشان  سابق  دسته هاي  ۱۰۵ و۹۴ كيلوگرم  كشورمان  براي  گفت  و گو با وي  درباره  وضعيتشان  دعوت  كرده  است .

صعود قدرتمندانه شالكه و   رم  در جام يوفا
005319.jpg
گروه ورزشي: تيم فوتبال رم ايتاليا با تكرار نتيجه بازي رفت و پيروزي دو بر يك برابر بروخه، در مجموع چهار بر دو به مرحله يك هشتم راه پيدا كرد. تيم فوتبال شالكه در يك ديدار حساس، سه بر صفر اسپانيول را شكست داد تا در مجموع پنج بر يك به دور بعد صعود كند.
تيم راپيد بخارست روماني نيز دست به كاري بزرگ زد و با شكست دو بر صفر هرتابرلين، در مجموع با پيروزي سه بر صفر به مرحله بعد راه يافت. تيم فوتبال اشتوتگارت به رغم پيروزي يك بر صفر در خانه ميدلزبورو، به دليل شكست در مسابقه رفت با نتيجه دو بر يك در آلمان، مغلوب نماينده انگلستان شد و از صعود به دور بعد بازماند. نتايج كامل بازيها به شرح زير است:
اسپانيول صفر _ شالكه ۳ (شالكه پنج بر يك صعود كرد)
سويا دو _ لوكوموتيو مسكو صفر (سويا سه بر يك صعود كرد)
رم دو _ بروخه يك (رم چهار بر دو صعود كرد)
موناكو يك- بازل يك (بازل دو بر يك صعود كرد)
ميدلزبورو صفر _ اشتوتگارت يك (ميدلزبورو با توجه به گل زده در خانه حريف صعود كرد)
مارسي دو _ بولتون يك (مارسي دو بر يك صعود كرد)
لانس يك _ اودينزه صفر (اودينزه سه بر يك صعود كرد)
آلكمار دو _ رئال بتيس يك (بتيس سه بر دو صعود كرد)
استراسبورگ صفر _ لتيكس صفر (استراسبورگ دو بر صفر صعود كرد)
هامبورگ دو- تون صفر (هامبورگ دو بر يك صعود كرد)
زنيت دو- روزنبورگ يك (زنيت چهار بر يك صعود كرد)
استوابخارست صفر-هيبرنيان (استوابخارست سه بر يك صعود كرد)
ساختاردونتسك صفر _ ليل صفر (ليل سه بر دو صعود كرد)
لفسكي صوفيه دو- آرتمديا صفر (لفسكي سه بر صفر صعود كرد)
راپيد بخارست دو- هرتابرلين صفر (راپيد سه بر صفر صعود كرد)
پالرمو يك- اسلاويا پراگ صفر (اسلاويا پراگ سه بر دو صعود كرد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |