شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۴ - Apr 8, 2006
صدر جدول بزرگان بورس در آستانه تحول قرار گرفت
سايپا مقابل غدير
ارزش بازار سهام سايپا و غدير بر تابلوي معاملات بورس تهران، روي محدوده ۲۰ هزار و ۶۰۰ ميليارد ريال برابر شد
010314.jpg
گروه بورس: جدول بزرگان بورس تهران در آستانه تحولي ديگر قرار گرفته است. خودرو سازان بورس تهران كه از يك ماه پيش خود را به آهستگي بالا كشيده اند، رتبه هاي بالاي فهرست بورس تهران را از نظر ارزش بازار نشانه رفته اند.
به گزارش همشهري، گروه خودروسازي سايپا كه ظرف دو سال گذشته فقط يك بار در ابتداي تابستان ۸۴ توانسته در رتبه نخست بورس تهران به عنوان بزرگترين شركت پذيرفته شده در بازار سهام جاي مي گيرد، بار ديگر رقابتي تنگاتنگ را با سرمايه گذاري غدير آغاز كرده است. در آخرين تحول بوجود آمده، ارزش بازار سهام سايپا و غدير بر تابلوي معاملات بورس تهران، روي محدوده ۲۰ هزار و ۶۰۰ ميليارد ريال برابر شده و در صورت ادامه اين روند ظرف روزهاي آينده سايپا به جايگاه بزرگترين شركت بورس از نظر ارزش بازاردست خواهد يافت. ارزش بازار سهام سايپا در ماه هاي اخير معادل ۳ هزار ميليارد ريال افزايش يافته و به مرز ۲۱ هزار ميليارد ريال نزديك شده است.
دورخيز سايپا براي قرار گرفتن در رتبه اول بورس در حالي آغاز شده كه قيمت سهام غدير از تابستان ۸۴ به اين سو با فشار كارگزار بازارگردان بالاي ۴۰۰ تومان حفظ شده است. در طول ۱۰ ماه اخير بازارگرداني گسترده صورت گرفته بر سهام غدير موجب شده مالكيت ۴۰۰ ميليون سهم اين شركت سرمايه گذاري يعني معادل ۸درصد كل سهام آن به نام كارگزار بازارگردان منتقل شود كه كارگزار بازارگردان را در جايگاه اول تركيب سهامداران اين شركت قرار داده است.
اما در گروه خودروسازي سايپا شرايط متفاوت است، هيأت مديره جديد اين شركت از زمستان گذشته مستقر شده و تركيب آن با حضور نمايندگان سازمان گسترش، تأمين اجتماعي و گروه بهمن با ثبات به نظر مي رسد، سايپا از سوي ديگر با تشكيل شركت سرمايه گذاري سايپا و از طريق تغيير نوع فعاليت شركت طيف، توانسته سطح قيمت سهام شركت هاي زير مجموعه را حفظ كند. از سوي ديگر با توجه به آن كه مجمع عمومي صاحبان سهام سايپا در تيرماه برگزار خواهد شد، انگيزه براي خريد سهام اين شركت در طول بهار ۸۵ افزايش خواهد يافت كه اين موضوع به احتمال زياد رونق
داد و ستد سهام بزرگترين خودروساز بورس را به همراه خواهد داشت.
اما از سوي ديگر ايران خودرو كه در طول سال ۸۴ به رتبه هاي چهارم و پنجم جدول بزرگان بورس سقوط كرده بود، در طول هفته هاي اخير با پشت سرگذاشتن سيمان فارس و خوزستان در جايگاه سوم ايستاده است. ارزش بازار سهام ايران خودرو در بورس تهران ۱۳ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال برآورد مي شود. سيمان فارس و خوزستان هم كه تا سال ۸۳ بزرگترين شركت بورس به حساب مي آمد با ارزش بازاري معادل ۱۳ هزار ميليارد ريال به جايگاه چهارم قناعت كرده است.

مراحل بعدي واگذاري سهام عدالت
010383.jpg
فارس: رئيس سازمان خصوصي سازي گفت: ستاد مركزي واگذاري سهام عدالت طي هفته جاري درباره مراحل بعدي واگذاري ها تصميم گيري مي كند.
غلامرضا حيدري كرد زنگنه اظهار داشت: ستاد مركزي واگذاري سهام عدالت طي هفته پيش رو درباره مراحل بعدي واگذاري سهام عدالت، همچنين مشمولين آن و شهرهاي بعدي تصميم گيري مي كند و پس از اين نشست، اخبار تصميمات گرفته شده منتشر خواهد شد.
كرد زنگنه درباره چگونگي واگذاري هاي انجام شده در چهار استان خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، ايلام و كهكيلويه و بوير احمد نيز اظهارداشت : واگذاري ها در اين چهار استان به خوبي در حال اجرا است و تا پايان فروردين ماه به پايان خواهد رسيد.

۱۰هزار سهم خصوصي شد
گروه بورس : ده هزار سهم سيمان هرمزگان هفته گذشته از طريق بورس اوراق بهادار به بخش خصوصي واگذار شد.
به گزارش «همشهري» سهام ياد شده در اين هفته از سوي سازمان توسعه و نوسازي معادن به ارزش ۲۰۰ ميليون ريال را به فروش گذاشته شد.
از سوي ديگر از ميان سه شركت دولتي كه مصوبه آنها از سوي هيات عالي واگذاري در سال گذشته صادر شده بود و قرار بود مزايده آنها در روز پنج شنبه برگزار شود، تنها براي يك شركت خريدار وجود داشت.
به گزارش ايسنا،سيدمهدي عقدايي، معاون واگذاري سازمان خصوصي سازي به واگذاري ۴۹ درصد سهام شركت نيروچاپ به ارزش ۵۲۰ ميليون ريال اشاره كرد و گفت: سهام اين شركت از سوي بيمه ايران خريداري شد و براي سهام شركت هاي ديگر نيز پيشنهادي وجود نداشت و به دوره بعد موكول شده است.
يك مقام وزارت صنايع هم اعلام كرد: فقط ۵ تا ۶ درصد از برنامه  واگذاري سهام شركت هاي صنعتي و معدني به بخش خصوصي - معادل ۳۰ ميليارد تومان - در سال ۸۴ محقق شد.
ايرج اكبريه، مشاور وزير صنايع و معادن در امور شركت ها با بيان اين كه وزارت صنايع براي واگذاري سهام شركت سيمان داراب به سازمان خصوصي سازي وكالت داده بود، گفت: اين واگذاري طي سال ۸۴ محقق نشد كه شرايط بازار و واقعي نبودن قيمت ها عامل اصلي اين مسئله بوده است.

ارزش معاملات سهام ۱۹درصد افزايش يافت
گروه بورس: ارزش كل معاملات سهام در هفته گذشته با ۱۹ درصد افزايش مواجه شد و به يك هزار و ۱۳۸ ميليارد ريال رسيد.
به گزارش «همشهري» در اين هفته به رغم كاهش ۳ درصدي تعداد خريداران، حجم معاملات با ۱۵ درصد رشد مواجه شد و به ۲۳۰ ميليون سهم افزايش يافت. تعداد كل خريداران در اين هفته ۶ هزار و ۶۹۲ نفر اعلام شد.
هفته گذشته در تالار اصلي درمجموع حجم و ارزش معاملات و تعداد خريداران رو به افزايش گذاشت به طوري كه ارزش معاملات با ۲۰ درصد رشد به يك هزار و ۱۲۳ ميليارد ريال رسيد. حجم معاملات نيز در تالار اصلي به ۲۹۲ ميليون برگه سهم رسيد كه حكايت از رشد ۱۶ درصد حجم معاملات در اين هفته دارد.
تعداد كل خريداران تالار اصلي همه هفته پيش ۱۲ درصد افزايش يافت و به ۵ هزار و ۵۹۸ نفر رسيد.
اين درحالي بود كه در تالار فرعي همه چيز روندي نزولي داشت و تعداد خريداران با ۴۳ درصد افت به يك هزار و ۹۴ نفر رسيد. در اين هفته حجم معاملات ۸ درصد كاهش يافت و ارزش معاملات هم با ۱۸ درصد افت به يك هزار و ۱۳۸ ميليارد ريال رسيد. حجم معاملات تالار فرعي نيز طي دادوستدهاي هفته پيش به ۶/۷ ميليون برگه سهم رسيد.اين گزارش حاكي است: در هفته گذشته ۴۹ هزار و ۳۸۹ برگه اوراق مشاركت با نرخ پايه يك ميليون ريال و به ارزش ۴۹ ميليارد ريال در بورس تهران معامله شد.

استقبال فعالان بورس از طرح كاهش نرخ سود بانكي
010377.jpg
گروه بورس: تصويب طرح كاهش نرخ سود بانكي با وجود آن كه در روزهاي اخير مورد انتقاد بسياري از كارشناسان اقتصادي قرار گرفته از سوي فعالان بورس تهران با استقبال روبه رو شد. آنان معتقدند، با اين تصميم ،نقدينگي سپرده شده نزد بانك ها به سوي بازار سرمايه به حركت درخواهد آمد و همين موضوع چشم انداز رشد بورس را روشن تر مي سازد.نصراله برزني از كارگزاران با باسابقه بورس تهران بر همين اساس پيش بيني كرد: در سال ۱۳۸۵ بورس از رونق بي سابقه اي برخوردار مي شود.او در گفت وگو با خبرگزاري مهر چشم انداز بورس را در سال ۸۵ مثبت دانست و اظهار داشت: كاهش نرخ سود تسهيلات اعطايي بانك ها موجب رونق بازار در سال ۸۵ مي شود.
تصميم شوراي پول و اعتبار و همچنين مصوبه اخير مجلس مبني بر كاهش نرخ سود بانكي، در رونق بورس بسيار مؤثر است، با كاهش نرخ سود بانكي، سرمايه ها از بانك ها به سمت بازار سرمايه حركت مي كند؛ بنابراين همين امر موجب رونق بورس در سال جاري مي شود.
وي اجراي قانون جديد بازار اوراق بهادار را در سال ۱۳۸۵ موجب افزايش اطمينان سهامداران نسبت به بازار سرمايه دانست و اظهار داشت: در ۳ماه اول سال جاري قانون جديد اجرايي مي شود؛ بنابراين با اجرايي شدن قانون جديد سهامداران اعتماد نسبي نسبت به بورس پيدا مي كنند.
بورس دوران افت شاخص ها را پشت سر گذاشته است، طي يك ساله اخير بورس بيش از ۳۰ درصد كاهش شاخص كل را تجربه كرده است.
وي از تحقق بودجه پيش بيني شده شركت ها خبر داد و افزود: بودجه بسياري از شركت ها كه در اوايل دوره پيش بيني شده بود محقق شده است و مجامع اين شركت ها تا ۳ ماه آينده برگزار مي شود. ضمن اين كه نسبت قيمت به درآمد اين شركت ها در سطحي مناسب قرار دارد و بازدهي بيش از ۳۰ درصد را در اغلب اين شركت ها مي توانيم انتظار داشته باشيم. بنابراين با پايان يافتن مسئله هسته اي ايران بسياري از مشكلات بورس برطرف مي شود.
برزني در ادامه به سهامداران توصيه كرد: بلندمدت در بازار سرمايه گذاري كنند و از فروش سهم در شرايط فعلي خودداري كنند.
از سوي ديگر دبيركل بورس تهران نيز اخبار اميدبخشي داده است. او از اختصاص كدهاي معاملاتي براي سرمايه گذاران لبناني براي حضور در بورس تهران خبر داد و به سهامداران توصيه كرد، در شرايط فعلي سهام خود را نفروشند.علي صالح آبادي خاطرنشان كرد: اداره حقوقي سازمان بورس اوراق بهادار كدهاي معاملات سرمايه گذاري لبناني را براي حضور در بورس ايران اختصاص داد.
او وضعيت بورس را در شرايط فعلي بسيار مثبت ارزيابي كرد و گفت: كاهش نرخ سود سپرده هاي بانكي طي دو هفته اخير باعث شده، نسبت قيمت به درآمد در بازار افزايش پيدا كند. بنابراين همين امر موجب رونق بورس در اين مدت شده است.وي يكي از عوامل موثر در رونق بورس را ورود نقدينگي جديد به بازار در سال ۸۵ دانست و اظهار داشت: با ورود نقدينگي جديد اطمينان بخشي نسبي در بورس حاصل مي شود.صالح آبادي در ادامه ازباز شدن نماد تعداد بسياري از شركت ها در پايان سال ۸۴ خبر داد و اظهار داشت: تعداد بسيار زيادي از شركت ها كه نمادشان تازه باز شده است قيمت هاي مناسبي براي خريد دارند؛ بنابراين همين امر موجب رونق بازار طي ماه هاي آينده مي شود.وي درادامه به سهامداران خرد توصيه كرد، نسبت به خريد سهم در سال ۸۵ اقدام كنند، زيرا قيمت هاي موجود دربازار قيمت هاي مناسبي براي خريد است. به سهام داران توصيه مي كنم نسبت به فروش سهم در شرايط فعلي اقدام نكنند، چون درحال حاضر وضعيت بازار براي فروش سهم مناسب نيست.
وي در ادامه درخصوص اقدام جديد سازمان بورس در سال ۸۵ گفت: در سال جاري سعي خواهيم كرد كه اطلاعات تفصيلي شركت ها را در اختيار سهامداران قرار دهيم كه پيش بيني مي شود اين امر مي تواند به حوزه تحليل گري در بورس كمك شاياني كند.صالح آبادي ادامه داد: در حوزه شفاف سازي در بورس تابلو جديدي ايجاد خواهيم كرد تا سهام شركت هايي كه شرايط آنها با شرايط موجود در بورس مطابقت نمي كند در تابلو چهارم دادوستد شود.در حوزه شفاف سازي همچنين سعي خواهيم كرد در گزارش هاي شركت ها نظرات حسابرسان آنها را اعمال كنيم.

داد و ستد ۷۴ ميليارد توماني در بورس هاي كالا
گروه بورس  : نخستين هفته فعاليت بورس هاي كالا در سال ۸۵ با داد و ستد هاي ۷۴ ميليارد توماني همراه شد.
براساس گزارش هاي دريافتي در اين هفته ارزش كل داد و ستدها در بورس فلزات تهران از مرز ۷۳۰ ميليارد ريال گذشت و ميزان نقدينگي سرازير شده به سوي بورس كشاورزي به حدود چهار ميليارد ريال رسيد.
در اولين هفته فعاليت در بورس فلزات تهران در سال جديد ۱۵۶ هزار و ۸۰۰ تن انواع فولاد و مس به ارزش ۷۳۰ ميليارد ريال در بورس فلزات تهران داد و ستد شد.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات تهران، آمار كل معاملات اين بورس در هفته نسبت به هفته قبل از آن كه آخرين هفته فعاليت در سال ۱۳۸۴ بوده، از لحاظ حجم ۶ هزار و ۳۲۶ درصد و از نظر ارزش ۲ هزار و ۹۷۸ درصد افزايش را نشان مي دهد.
تالار اين بورس در هفته گذشته شاهد ۱۷۲ هزار و ۶۰۰ تن عرضه و در مقابل ۳۸۹ هزار و ۹۰۰ تن تقاضا براي محصولات ياد شده بود.
در اين هفته با وجود عرضه يك هزار تن از محصولات آلومينيومي و ۲ هزار و ۵۰۰ تن تقاضا براي آن، به دليل به توافق نرسيدن عرضه كنندگان و خريداران بر سر قيمت هيچگونه معامله اي در اين گروه صورت نگرفت. در گروه محصولات روي و كنستانتره هيچگونه معامله انجام نشد.از سوي ديگر در هفته گذشته ارزش معاملات بورس كالاي كشاورزي با ۷۵ درصد كاهش نسبت به آخرين هفته كار بورس در سال گذشته به ۳ ميليارد و ۶۰۲ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال رسيد.
به گزارش خبرگزاري كشاورزي ايران در هفته اول كار بورس كشاورزي در سال ۸۵ ، ۷ هزار و ۶۰۸ تن كالاي كشاورزي شامل ۵۰ تن برنج، ۴ هزار و ۳۹۰ تن جو، ۸ تن پسته، ۲ هزار و ۹۳۰ تن ذرت و ۲۳۰ تن كنجاله عرضه شد كه فقط در گروه جو، ذرت و كنجاله معامله انجام شد.
در اين هفته، يك هزار و ۴۳۰ تن جو با ۱۲۳ درصد افزايش حجم به ارزش ۲ ميليارد و ۸۶ ميليون و ۹۰۰ هزار ريال رسيد كه ۱۲۰ درصد افزايش نشان مي دهد.
همچنين در گروه ذرت ۶۹۰ تن ذرت با ۹۱ درصد كاهش حجم به ارزش ۹۸۶ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال معامله شد.در گروه كنجاله ها نيز با كاهشي معادل ۴۴ درصد در حجم و ۵۴ درصد در ارزش معاملات روبرو بود به طوري كه ۲۳۰ تن كنجاله به ارزش ۵۲۹ ميليون و ۱۰۰ هزار ريال معامله شد.در مجموع طي هفته گذشته تمام گروهها با كاهش معامله روبرو بودند و ارزش و حجم معاملات بورس به ترتيب با ۷۵ و ۷۲ درصد كاهش به ۳ ميليارد و ۶۰۲ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال رسيد.

رونق در تالارهاي منطقه اي بورس
گروه بورس: با وجود آن كه در هفته هاي اخير شايعه تعطيلي تعداد زيادي از تالارهاي منطقه اي بورس اوراق بهادار شنيده مي شود، در هفته گذشته، فعالان بازار روزهاي پررونقي را در اين تالارها شاهد بودند.
گفته مي شود، قرار است به جز پنج تالار مشهد، تبريز، اصفهان، اهواز و شيراز ساير تالارهاي موجود از چرخه بازار سرمايه خارج شوند.
تالار همدان
سرپرست  تالار بورس  منطقه اي  همدان  گفت : ۷۲۹ هزار و ۵۳۳ سهم  به  ارزش  يك ميليارد و شش  ميليون  و ۶۲۳ هزار و ۱۶۶ ريال ، هفته  گذشته در اين  تالار داد و ستد شد.
مريم  صفاريان  افزود: ۶۱ درصد سهام معامله  شده  مربوط به  فروش  و ۳۹ درصد آن نيز مربوط به  خريد سهام  بوده  است .وي  با بيان  اينكه  اين  تعداد سهام  متعلق  به  ۳۳ شركت  است ، افزود: شمارخريداران  اين  هفته  ۸۶ نفر بود و ۱۵ كد معاملاتي  جديد نيز ايجاد شد.بانك  پارسيان ، بانك  كارآفرين  و شركت  آزمايش بيشترين  ارزش  معاملات  را داشتند. همچنين  بانك  پارسيان ، شركت  پلي  اكريل  و تكنوتار بيشترين تعداد خريداران  را به  خود اختصاص  دادند.
تالار مازندران
مدير بورس  منطقه اي  مازندران  گفت : در معاملات  هفته گذشته  تالار بورس ساري  يك  ميليون  و ۲۹۷ هزار و ۹۴۹ سهم  به  ارزش  بيش  از سه  ميليارد و ۱۴۰ميليون  ريال  داد و ستد شد.احمد احمدپور افزود: ۴۲۳هزار و ۸۹۹ سهم  به  ارزش  يك  ميليارد و ۲۸۰ ميليون  ريال  مربوط به  سهام خريداري  شده  و ۸۷۴ هزار و ۵۰ سهم  به  ارزش  يك  ميليارد ۸۶۰ ميليون  ريال اختصاص  به  فروش  سهام  داشت .
وي  اضافه  كرد: از معاملات  انجام  شده  در اين  مدت  ۴۱ درصد مربوط به  خريد و ۵۹ درصد مربوط به  فروش  سهام  است . سهام  شركت هاي  سرمايه گذاري  كالسيمين ، بانك  پارسيان ، فرآورده هاي  مواد معدني  ايران  و سرمايه گذاري  توس  گستر مورد توجه  سرمايه گذاران  مازندراني  قرار گرفت .
تالار اردبيل
رئيس بورس منطقه اي اردبيل گفت: در معاملات هفته گذشته بورس اين استان يك ميليارد و ۹۹۶ ميليون و ۲۶۷ هزار ريال از سهام شركت ها دادوستد شد.
نصرت عزتي ساميان افزود: در اين مدت ۸۳۵ هزار و۴۳۲ سهم شركت ها معامله شد. ۵/۷۷ درصد اين سهام مربوط به خريد و ۵/۲۲ درصد نيز مربوط به فروش بوده است. در اين هفته بيشترين معامله روي سهام بانك كارآفرين صورت گرفته است.
از سوي ديگر رئيس بورس منطقه اي اوراق بهادار استان  اردبيل  اعلام  كرد: پارسال  حجم معاملات  انجام  شده  در اين  بورس  به  مرز ۷۵ ميليارد و ۷۰۵ ميليون  و ۷۸۰ هزارو ۶۶۰ ريال  رسيد.
نصرت  عزتي  ساميان  گفت : در اين  مدت  ۳۰ميليون  و ۲۳۹ هزار و ۲۸ سهم  از سهام  شركتها مورد معامله  قرار گرفت .بورس  اردبيل  پارسال  دو هزار و ۷۱۸ كد معاملاتي جديد صادر كرده  است .وي  تسهيل  دسترسي  مردم  به  بورس ، تجميع  سرمايه هاي  كوچك ، اجراي  طرح هاي  بزرگ ، تقويت  فرهنگ  سرمايه گذاري  و بهره گيري  از پس اندازها براي  سرمايه گذاري  مولد، ايجاد اشتغال  و توسعه  اقتصادي  را از مزاياي  بورس  برشمرد.وي  برگزاري  ۸۷ دوره  تخصصي  براي  آموزش  دو هزار و ۷۰ نفر از علاقه مندان  استان  طي  سال  گذشته  را از ديگر برنامه هاي  تالار بورس  اردبيل  ذكر كرد.وي  گفت : اين  كلاس ها در زمينه  آموزش  خريد و فروش  سهام ، معامله  در تالاربورس  و نحوه  ورود به  معاملات  بورس  برگزار شد.وي  افزود: امسال  با رونق  بورس  اردبيل  ضمن  حمايت  از شركت هاي اردبيلي  زمينه  ورود اين  شركت ها را در بورس  تسهيل  كرده  و جذب سرمايه هاي  مردم  و شركت ها به  سمت  بورس  شتاب  بيشتري  خواهد گرفت .
تالار قزوين
مدير بورس  منطقه اي  قزوين  گفت : ۷۲۰هزار و ۹۸۶ سهم  به  ارزش  يك  ميلياردو ۳۱۳ ميليون  و ۴۰۰ هزار ريال  طي  هفته  گذشته در اين  بورس  داد وستد شد.
ابوالفضل  شهرآبادي  افزود: از معاملات انجام  شده  در اين  مدت  ۵/ ۳۸ درصد مربوط به  خريد و ۵/ ۶۱درصد آن به  فروش  سهام اختصاص  يافت .به  گفته  وي  طي  اين  مدت  سهام  شركتهاي  بانك  پارسيان ، مجتمع هاي  توريستي آبادگران  و سرمايه گذاري  صنايع  بهشهر بيشترين  تعداد خريداران  را داشتند.مدير بورس  منطقه اي  قزوين  افزود: بيشترين  ارزش  ريالي  معاملات  را نيزشركتهاي  بانك  پارسيان ، سايپا و مجتمع هاي  توريستي  آبادگران  به  خود اختصاص  دادند.شهرآبادي  ادامه  داد: در اين  هفته  ۱۲ سهامدار جديد به  گروه  سهامداران قزويني  پيوسته  و در مجموع  ۹۶ مشتري  حقيقي  و حقوقي  براي  خريد سهام  اقدام كردند.
تالار زنجان
مدير بورس  منطقه اي  زنجان  گفت : تالار بورس  منطقه اي  زنجان  در هفته  گذشته، شاهد خريد و فروش  ۷۷۸ هزار و ۷۰۳ سهم  متعلق  به  ۴۷ شركت بوده  است .
محمدرضا پوررضايي ، ارزش  سهام داد و ستد شده  در اين مدت  را بالغ بر دو ميلياردو ۹۷۵ ميليون  ريال  اعلام  كرد و افزود: اين  ميزان  داد و ستد نسبت  به  هفته ي  ماقبل  آن تغييري  نداشته  است .وي  يادآور شد: از مجموع  معاملات  انجام  شده  در بورس  منطقه اي  زنجان  ۷۶ درصد به  خريد و ۲۴ درصد مابقي  نيز به فروش  سهام  اختصاص  داشت .
پوررضايي  با اشاره  به اينكه  در اين هفته  ۱۴۱ نفر اقدام  به خريد سهام  در بورس منطقه اي  زنجان  كردند، گفت : سهام  شركت هاي  سايپا، كالسيمين  و آزمايش  به ترتيب بيشترين  تعداد خريدار را به خود اختصاص  داد.به گفته   وي ، بيشترين  ارزش  ريالي  معاملات  انجام شده  در بورس  منطقه اي  زنجان نيز به ترتيب  مربوط به  سهام  شركت هاي  سايپا، كالسيمين  و خدمات  دريايي  تايدواتر خاورميانه  بوده  است .وي  با يادآوري  اينكه  در مدت  مورد بحث  ۲۴ نفر از طريق  بورس  منطقه اي  زنجان كد سهامداري  دريافت  كردند، افزود: در اين  هفته  از بين  چهار كارگزار فعال در اين  تالار، شركت  كارگزاري  مفيد، بيشترين  و شركت  كارگزاري  سهم انديش  نيز كمترين  ارزش  ريالي  معاملات  را به خود اختصاص  دادند.
تالار مشهد
در دومين هفته فعاليت تالار بورس منطقه اي خراسان در سال جديد، سه ميليون سهم و اوراق مشاركت به ارزش هشت ميليارد ريال داد و ستد شد. متوسط ارزش معاملات روزانه طي اين هفته برابر با۳/۲ميليارد ريال بوده است.در مجموع ۴۱۸نفر از اشخاص حقيقي و حقوقي در بورس منطقه اي استان طي اين هفته سهام خريدند كه ۶۳نفر از آنها براي نخستين بار در بورس خراسان اقدام به خريد سهام كردند.طي ۹۲۸روز كاري بورس خراسان از ابتداي فعاليت تا پايان هفته گذشته دو هزار و ۳۶۷ميليون سهم به ارزش ۱۱هزار و ۶۵۲ ميليارد ريال خريد و فروش شده و متوسط ارزش روزانه خريد و فروش سهام طي اين مدت ۶/۱۲ميليارد ريال مي باشد. در اين هفته شركتهاي توس گستر، بانك پارسيان، ايران خودرو، كربن ايران و سايپا بيشترين تعداد خريدار را داشته اند.
تالار يزد
در سال گذشته  ۴۳۱ ميليون و  ۹۹۶ هزار و ۲۸۱ سهم به ارزش يك هزار و ۲۵۰ ميليارد و  ۸۱۲ ميليون و  ۲۸۸ هزار و ۶۷۰ ريال در تالار بورس منطقه اي يزد مبادله شد.
در سال ۸۴ بيش از۱۷۷ ميليون و۶۴۷ هزار و  ۸۷۹ سهم به ارزش  ۲۴۹ ميليارد و ۶۰۲ ميليون و ۹۹۸هزار و  ۳۰۳ ريال در تالاربورس يزد خريداري شد، كه  ۹۵/۱۹ درصد از كل مبادلات سال گذشته را شامل مي شود.هم چنين در سال گذشته  ۶ هزار و  ۶۴۰ شركت فروخته و  ۶هزار و  ۱۳۱ سهم خريداري شد و يك هزار و۷۲۴ كد جديد ايجاد شد.

شاخص با رشد يك واحدي هفته را به پايان رساند
010380.jpg
گروه بورس : در جريان داد و ستدهاي هفته پيش شاخص كل قيمت سهام تنها با يك واحد رشد مواجه شد و به ۹ هزار و ۴۸۲ ريال رسيد.
به گزارش «همشهري» معاملات اين هفته به دليل تعطيلي روزهاي شنبه و يكشنبه در ۳ جلسه انجام پذيرفت.
بنابراين گزارش در اين هفته در حال كه شاخص عملكرد تالار فرعي با ۷ واحد افت به رقم ۹ هزار و ۸۴۵ واحد كاهش رسيد، شاخص عملكرد تالار اصلي در مقابل ۴ واحد رشد را تجربه كرد و به ۹ هزار و ۱۶۵ واحد افزايش يافت. شركت هاي صنعتي در اين هفته در مجموع از عملكرد خوبي برخوردار بودند و بر اين اساس شاخص صنعت در پايان هفته با ۳/۱ واحد رشد به ۷ هزار و ۴۳۸ واحد نزديك شد. اما شاخص مالي با ثبت ۵/۸ واحد افت در كارنامه خود هفته گذشته عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري را مثبت ارزيابي نكرد. اين شاخص در پايان داد و ستدهاي هفته  گذشته به ۲۱ هزار و ۱۵۹ واحد بازگشت. براساس اين گزارش در جريان داد و ستدهاي هفته گذشته شاخص قيمت و بازده نقدي ۳/۴ واحد رشد كرد و به ۲۶ هزار و ۹۱۵ واحد نزديك شد. شاخص بازده نقدي نيز با تغييرات اندك روندي صعودي در پيش گرفت. در اين هفته شاخص ميانگين ساده ۵۰۰ شركت فعال بورس ۲۵ واحد افت كرد و شاخص ميانگين اين شركت ها ۶ دهم واحد افزايش نشان داد.

تغييرات قيمت سهام
تعداد
درصد نوسان
آخرين قيمت
نام شركت
۳۳,۰۳۰
۰.۴۲-
۱,۸۸۵
نيروترانس
۶۰۱
۰
۱,۶۰۸
نيرو محركه
۷۸,۱۳۱
۰.۶۲-
۶۴۵
نورد و لوله اهواز
۷۸,۶۵۶
۲.۸۴-
۴,۳۳۷
نورد آلومينيوم
۱,۲۹۵
۰.۰۲-
۱۴,۵۶۹
نفت پارس
۲۴,۹۲۲
۰.۲۷-
۱۳,۱۵۳
نفت بهران
۱۸۸,۷۴۰
۰.۴۳-
۱,۱۶۴
مهركام پارس
۱۲۸,۴۰۷
۰.۷
۴,۲۷۸
ملي سرب و روي ايران
۳۰۶,۴۳۳
۰
۶,۱۱۴
معدني و صنعتي چادرملو
۲۴,۷۰۰
۳.۸۷
۵,۵۷۸
معادن بافق
۱۷,۶۹۲
۰.۳۱
۱,۹۲۴
محورسازان ايران خودرو
۲۱۵,۱۶۸
۱.۱۲
۱,۵۲۴
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۶,۳۸۹
۰.۳۳-
۱,۸۳۸
ماشين سازي نيرومحركه
۸۵,۰۰۰
۱.۹۸-
۱,۸۱۷
ماشين آلات صنعتي تراكتورسازي ايران
۵,۹۰۳
۰
۱,۳۵۸
ليفت تراك سازي سهند
۱۱,۱۴۱
۰.۰۴-
۲,۲۸۲
ليزينگ صنعت و معدن
۱۰,۹۶۸
۰
۱,۱۶۱
لوله وماشين سازي ايران
۶,۷۴۵
۰.۱۱-
۳,۶۲۳
لبنيات كالبر
۱,۶۳۴
۰
۵,۶۱۹
لبنيات پاك
۱,۵۰۵
۰
۳,۲۲۳
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۲۰,۰۲۰
۰.۳۴
۲,۰۶۹
گلتاش
۸۲,۷۱۱
۰.۶۱
۵,۰۸۲
گسترش صنايع انرژي آذرآب
۱۱۷,۲۰۵
۰.۷۸-
۳,۸۳۱
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۱۴,۶۵۳
۰.۰۷-
۲,۹۴۷
كمباين سازي ايران
۷۸۶,۸۷۸
۳.۱۱-
۲,۱۸۹
كربن ايران
۲۳۶,۱۷۳
۰.۵۴
۱۸,۰۸۱
كالسيمين
۲۱۶,۴۵۱
۱.۳۶
۱,۱۷۷
كارخانه فارسيت درود
۱,۵۵۷,۴۱۲
۰.۳۱
۱,۵۹۴
كارخانجات صنعتي پيام
۹,۳۵۹
۰
۴,۶۷۲
كارتن ايران
۱۲,۷۴۰
۰.۲۱-
۴,۳۰۴
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۲۱۰
۰
۶,۴۷۳
كابل باختر
۶۱۰
۰.۰۴-
۲,۲۸۲
قندنقش جهان
۷,۴۷۲
۰
۱,۵۹۷
قند مرودشت
۲,۴۳۰
۰
۲,۰۵۳
قند ثابت خراسان
۱۲,۸۵۲
۰
۱,۳۴۵
قند پارس
۵۷,۷۶۴
۱.۲۷
۱,۴۲۰
فولاد كاويان
۱۰۲,۵۳۰
۲.۸۹
۱,۱۷۶
فنرسازي خاور
۳۱۶,۸۷۹
۰.۷۶
۱۸,۹۰۱
فرآوري موادمعدني ايران
۲۰
۰
۲,۸۲۰
فرآورده هاي نسوز پارس
۹,۴۴۵
۰.۰۶-
۱,۵۹۱
فرآورده هاي نسوز آذر
۴۲۶,۸۴۵
۰
۴,۲۹۹
صنعتي دريايي ايران
۱,۹۸۶
۰.۰۴-
۲,۷۵۳
صنعتي بهشهر
۵,۸۸۰
۰
۱,۳۶۰
صنعتي آما
۳,۰۱۰
۰
۲,۶۶۹
صنايع مس شهيد باهنر
۷۰,۸۷۰
۱.۸۹
۷۹۲
صنايع مخابراتي راه دورايران
۲۰,۸۶۶
۰
۸۷۸
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۱,۴۱۰
۰
۳,۸۹۱
صنايع كاغذسازي كاوه
۲,۱۲۰
۰.۰۱
۹,۱۶۵
صنايع ريخته گري ايران
۶,۱۶۰
۰
۶,۹۷۸
صنايع جوشكاب يزد
۳۰۵
۰
۳,۳۴۰
شيمي داروئي داروپخش
۱,۰۱۰
۰
۲,۰۵۱
شيشه قزوين
۱۴,۹۵۴
۰
۵,۶۹۴
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۲۷,۴۷۸
۰.۶۵
۵,۰۵۹
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۳۰,۶۹۵
۰
۱,۸۱۷
شهد ايران
۱,۴۶۹
۰
۸,۷۷۰
شهد
۷۲۵,۵۰۱
۰
۳,۵۰۲
شاهد
۸۱,۰۸۶
۱.۷۱
۵,۶۷۱
سينا دارو
۲۶,۰۱۵
۰
۲۰,۰۰۰
سيمان هرمزگان
۱۲,۸۹۵
۰.۰۴-
۴,۹۶۵
سيمان فارس و خوزستان
۱۸,۵۲۰
۰
۱۳,۳۲۳
سيمان غرب
۱۰۱
۰
۱۱,۱۲۶
سيمان صوفيان
۱۹۷
۰
۸,۹۴۲
سيمان شرق
۱۹,۲۱۴
۰.۲۹
۸,۸۵۹
سيمان شاهرود
۱۶,۳۱۰
۰.۱۱-
۵,۶۶۵
سيمان سپاهان
۶۴,۷۲۶
۰.۱۶
۷,۳۸۴
سيمان تهران
۲۰
۰
۷,۶۴۲
سيمان ايلام
۳۶,۵۴۸
۰
۱۱,۱۹۸
سنگ آهن گل گهر
۲۲۷,۵۲۵
۱.۷-
۱,۲۹۳
سرمايه گذاري نيرو
۷۴۴,۳۴۵
۰
۱,۰۸۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۱۴۰,۵۰۸
۰
۲,۹۹۹
سرمايه گذاري مسكن
۲۹۵,۹۵۶
۱
۹۰۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۲۴۸,۱۵۷,۲۵۳
۰
۴,۰۸۶
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۱,۹۲۹
۰.۰۵-
۲,۱۱۶
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۳,۶۵۵
۰.۰۵-
۲,۱۶۹
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۳۸۳,۸۴۰
۰
۱,۲۵۰
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۵۰۰,۰۳۰
۰.۲۶-
۱,۸۹۹
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري (هلدينگ )
۴۴۷,۴۱۹
۰
۱,۰۸۶
سرمايه گذاري سپه
۳۱۱
۰
۱,۰۷۳
سرمايه گذاري سايپا (طيف سايپا )
۲۷۰,۵۲۶
۰.۴۲
۱,۹۰۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۱,۴۴۳
۰.۰۴-
۲,۵۲۱
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۱۰۲,۵۷۰
۰.۱-
۴,۰۳۴
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۳۳۵,۶۶۱
۰.۵۱-
۱,۹۷۵
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۲۸,۴۹۸
۰.۲-
۹۸۰
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۴۹۶,۴۹۶
۳.۸۹-
۲,۶۵۱
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۴۲
۰
۱,۱۵۶
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۷۲۱,۱۹۵
۰.۴۳-
۲,۵۸۱
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۲۱,۲۸۴
۰.۰۵
۱,۹۷۳
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۴۵۰,۹۶۱
۰.۲-
۹۸۰
سرمايه گذاري بوعلي
۹۱۵,۹۷۸
۰
۱,۱۱۷
سرمايه گذاري بهمن
۸۸۴,۴۶۱
۰
۳,۲۵۰
سرمايه گذاري بانك ملي ايران (هلدينگ )
۲۵۹,۵۴۳
۰.۸۸
۱,۳۶۳
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۲۰۴,۸۵۰
۰.۱۸
۵,۰۷۹
سايپاديزل
۱۵۲,۳۶۰
۰.۳۳
۱,۸۰۸
سايپاآذين
۳,۹۳۲,۰۶۱
۰.۳۱
۳,۹۲۳
سايپا
۱۱۸
۰
۲,۳۴۲
ساختمان اصفهان
۹۰۶,۸۷۶
۰.۰۵
۸,۷۹۸
زامياد
۵۱,۰۲۰
۰.۱۷-
۱,۱۴۸
رينگ سازي مشهد
۸۰,۲۲۳
۰.۲۲-
۱,۳۴۹
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۴۶,۰۰۰
۰.۱۶-
۲,۴۸۷
رايان سايپا
۸,۵۹۹
۲.۱۷
۱,۵۶۹
درين كاشان
۱,۳۶۰
۰.۰۱
۷,۷۵۴
دارويي رازك
۱۱۰
۰
۲,۹۴۰
داروسازي كوثر
۲,۷۰۲
۰
۹,۰۳۵
داروسازي فارابي
۱۸,۵۳۰
۰
۶,۹۹۹
داروسازي روزدارو
۳,۰۶۵
۰
۷,۹۳۱
داروسازي جابرابن حيان
۳,۰۲۰
۰.۰۵-
۱۳,۰۰۸
داروسازي اكسير
۷,۵۷۱
۰.۷۹
۶,۵۵۲
داروسازي اسوه
۶۴۴,۳۹۶
۱-
۳,۴۸۹
داده پردازي ايران
۲۱۰
۰
۶,۲۷۳
خوراك دام پارس
۷۶,۰۳۳
۰.۱۵-
۷,۸۹۶
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱۹۰
۰
۳,۲۰۹
حمل و نقل توكا
۷,۲۶۰
۲.۲۱-
۷,۰۹۳
حق تقدم سيمان شاهرود
۱۱,۰۱۰
۰
۳,۵۶۹
حق تقدم سيمان سپاهان
۱,۰۵۲
۰
۵۳
حق تقدم رينگ سازي مشهد
۲۴۲,۳۰۳
۲.۴۶
۱,۹۹۲
حق تقدم الكتريك خودرو شرق
۳,۰۱۰
۰
۱,۳۸۱
جوش و اكسيژن ايران
۹۲,۳۲۱
۱.۰۸-
۹,۴۸۶
توليد سموم علف كش
۴,۹۶۰
۰.۰۸-
۶,۲۸۷
تولي پرس
۷۰,۵۳۸
۰.۱۲-
۱,۶۹۱
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۱,۱۱۲,۲۱۸
۰.۲۵
۱,۵۷۱
تكنوتار
۱۰۱,۱۸۶
۰.۷۹-
۴,۰۵۹
تراكتورسازي ايران
۲,۰۴۹
۰
۱,۶۲۵
پمپ سازي ايران
۱,۳۵۱,۲۱۱
۳.۷۵
۱,۱۲۰
پلي اكريل
۱,۶۸۵
۰
۱,۰۲۰
پلاستيك شاهين
۶,۸۶۸
۰
۹۸۷
پشم بافي توس
۴۹,۵۱۰
۰.۱۶-
۱,۲۶۵
پتروشيمي شيراز
۹۱,۴۳۲
۰.۱۵-
۱۱,۶۵۳
پتروشيمي خارك
۲۲۹
۰
۵,۴۸۰
پتروشيمي اصفهان
۲۸,۹۷۵
۰.۱-
۱۰,۳۱۲
پتروشيمي اراك
۳۸,۷۲۰
۰.۴۶
۷,۷۷۶
پتروشيمي آبادان
۵,۴۳۰
۰
۲۹۷
پارسيلون
۳۲,۰۰۸
۱.۰۸
۶,۱۳۶
پارس دارو
۳۸۷,۴۸۳
۰.۲۷
۱,۴۵۵
پارس خودرو
۱۲۱,۴۲۳
۰.۷۱
۴۲۳
پارس الكتريك
۳۱۳,۳۱۶
۲.۸۸
۶۶۰
بهپاك
۱۰۷
۰
۱,۲۲۴
بسته بندي ايران
۷۰۹,۸۲۸
۰.۲۱-
۲,۳۸۴
بانك كارآفرين
۲۳,۶۲۵,۲۳۵
۰.۵۶-
۱,۶۰۲
بانك پارسيان
۶۷۳
۰
۲,۴۱۷
بانك اقتصادنوين
۱,۰۱۰
۰
۱,۰۱۵
ايران دوچرخ
۶,۲۰۲
۰.۸۶
۵,۷۸۲
ايران دارو
۲۴۸,۵۸۹
۰.۰۳-
۳,۵۵۵
ايران خودروديزل
۲,۰۱۰,۸۷۵
۰.۸۳
۲,۹۹۹
ايران خودرو
۲۲,۸۲۰
۱.۱۵-
۳,۶۳۹
ايران ارقام
۸۳,۱۱۴
۰.۸۶-
۳,۱۴۳
الكتريك خودرو شرق
۲,۱۳۶
۰
۶,۵۵۴
البرز دارو
۸۹
۰
۱۵,۴۱۲
افست
۱۴,۹۶۰
۰
۳,۲۵۹
آهنگري تراكتورسازي ايران
۳۶,۴۲۱
۰
۲,۰۲۱
آلومينيم پارس
۴,۴۲۹
۰
۶,۲۵۲
آلومتك
۹۸۹,۲۱۳
۲.۶۷-
۸۶۱
آزمايش
۱,۱۰۰
۰
۶,۶۰۰
آذريت
۸۶,۶۶۲
۱.۳۶
۱,۳۲۵
آبگينه

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |