شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۴ - Apr 8, 2006
آيا مي دانيد يك فرهنگسرا هم ويژه فعاليت هاي قرآني وجود دارد؟
اينجا چراغي روشن است
بايد قبول كنيم كه خلاقيت، يكي از حلقه هاي مفقود شده طراحي برنامه هاي قرآني است. سال هاست كه مسابقات قرآني با يك شكل ثابت برگزار مي شود
010338.jpg
دانيال ابوالحسن: دورترها نشانه هايي از آن ديده مي شود. درست همان جايي كه خيابان قزوين همچنان ادامه دارد و تا سه راه آذري هنوز چند صد قدم باقي مانده است، يك ساختمان شيشه اي سبزرنگ خودنمايي مي كند. بعضي وقت ها احساس مي كني جغرافياي يك مكان در تهران، هيچ تناسبي با كاربري آن ندارد. البته اين موضوع در پانل به هم ريخته اي مثل اين ابرشهر، يك اتفاق طبيعي است. جغرافياي فرهنگسراي قرآن هم كمي عجيب و غريب به نظر مي رسد. اين مجموعه پنج هزار متر مربعي انگار يك دفعه از ميان ساختمان ها و مغازه هايي كه مربوط به بورس ماشين هاي مكانيكي و پيچ و مهره است، سربرمي آورد.
ورودي فرهنگسرا با تابلوهايي كه حروف مقطعه قرآن بر آن نقش بسته اند، همراه مي شود و از دور، پس زمينه اي زيبا را به وجود مي آورد. تابلو راهنما خيلي سريع امكانات اين مركز تخصصي قرآن را لو مي دهد؛ سالن سينما تئاتر، گالري، دو نگارخانه، موزه قرآن، كتابخانه، سالن مطالعه، نمازخانه، لابراتوار حفظ تخصصي قرآن، رستوران و حدود 30 فضاي اداري و آموزشي، بخش هاي مختلف ساختمان فرهنگسرا است كه با نيم نگاهي به فهرست اين تابلو معرفي مي شوند. با كمي مكث، يكي از درهاي شيشه اي را رد مي كني و صداي همخواني قرآن گوش را پرمي كند. برعكس محوطه باز فرهنگسرا، داخل ساختمان شلوغ است و با گرماي شور و شوق جوانان، خيلي زود سوز سرد ماه هاي آخر زمستان را فراموش مي كني.
آن چه گذشت...
اين روزها براي ساكنان كلان شهر تهران فرهنگسرا نامي شناخته شده است. مكاني كه بيشتر سمبل و نماد فعاليت هاي فرهنگي و هنري را در ذهن شهروندان تداعي مي كند. فرهنگسراها از سال 1370 به سرعت تكثير قارچ در نقاط مختلف تهران سربرآورده اند. امروز تعداد آن ها به عدد 26 رسيده و هر كدام با يك مأموريت تخصصي فعاليت مي كنند. فرهنگسراي قرآن هم براساس طرح هويت بخشي به مراكز فرهنگي از سال 78 بدون هيچ جا و مكاني فعاليت اش را شروع كرد. زماني كه فرهنگسراي قرآن افتتاح شد، اصلا جايي نداشتيم. يك مدير با يك كيف و موبايل، تمام مجموعه اين فرهنگسرا را تشكيل مي داد! پس از چند ماه، قسمتي از خانه فرهنگ شيخ هادي به عنوان فرهنگسراي قرآن در نظر گرفته شد تا اين كه در آستانه سال 1381 ساختمان جديد و مجهز اين مركز ساخته شد. ، اين تمام گذشته فرهنگسراي تخصصي قرآن است كه در آينه چشمان يراق  بافان قائم مقام فرهنگسرا خيلي سريع شكل مي گيرد. به هرحال تمام اهداف بازگشايي اين مركز به قول مديرانش در يك جمله خلاصه مي شود: كاربردي كردن و ورود قرآن كريم در زندگي اقشار مختلف جامعه.
همه تهران سراي من است
فرهنگسراي قرآن امسال 32 عنوان برنامه را به اجرا درآورد، ولي واضح است كه با توجه به ضرورت زمان و تغييرات عمده فرهنگي كه در لايه هاي مختلف جامعه شهري در حال پديدار شدن است، آسيب شناسي فعاليت هاي گذشته اين مركز به شدت احساس مي شود. مهم ترين آسيبي كه طرح هويت بخشي به فرهنگسراي قرآن و ديگر مراكز فرهنگي تهران وارد مي كند، تمركز اجرايي برنامه هاي تخصصي در يك نقطه شهر است. يراق بافان به عنوان يكي از برنامه ريزان فرهنگسراي قرآن زياد با اين موضوع هم عقيده نيست: ما برنامه هاي مختلفي داريم كه فقط بخشي از آن ها محلي و منطقه اي هستند. فرهنگسراي قرآن برنامه هايي براي تمام سطح شهر تهران دارد كه از طريق كانون هاي قرآن مراكز فرهنگي ديگر، آن ها را اجرا مي كند.
فرهنگسراي قرآن با استفاده از همين بازوهاي اجرايي خود در مراكز فرهنگي ديگر توانست در طول يك سال گذشته حدود 40 كلاس تفسير قرآن، 200 كلاس آموزش قرائت و 20 لابراتوار تخصصي حفظ قرآن كريم را در سطح شهر تهران برپا كند. همچنين طبق اساسنامه سازمان فرهنگي و هنري، اصلي ترين اهرم هاي اين سازمان يعني فرهنگسراها، موظف به ارائه خدمات به شهروندان تهراني هستند. ولي فرهنگسراي قرآن با توجه به دارا بودن توان علمي مناسب پا را فراتر از اين وظيفه گذاشته است. مديران اين مركز در سياست گذاري و برنامه ريزي براي حضور بين المللي در عرصه قرآني دخالت دارند.
... و طرحي نو در اندازيم
حالا بايد قبول كنيم كه خلاقيت يكي از حلقه هاي مفقود شده طراحي برنامه هاي قرآني است. سال هاست كه مسابقات قرآني با يك شكل ثابت برگزار مي شوند. مدير روابط عمومي فرهنگسراي قرآن معتقد است كه براي جذب گسترده مخاطب، هم بايد در زمان برنامه ريزي به طرح هاي بديع و نو رسيد و هم در زمان اجرا، برنامه هاي متداول را به شكل جديدتري درآورد. فرهنگسراي قرآن براي رسيدن به همين هدف، دوره مسابقات قرآني را به صورت جشنواره اي برپا كرد. تفاوت اساسي در اين بود كه شركت كنندگان فقط در سه رشته حفظ، قرائت و تفسير قرآن با هم رقابت نمي كردند؛ بلكه مثلا نقاش ها هم مي توانستند با خلق يك اثر هنري البته با مضمون قرآني در جشنواره شركت كنند. اضافه كردن رشته هايي مثل عكس، فيلم، شعر و غيره به مسابقات قرآني، گامي در جهت فراگير كردن اين برنامه بود و باعث شد كه بيش از يك و نيم ميليون كودك و نوجوان در جشنواره شركت كنند.
همچنين در بازبيني فعاليت هاي فرهنگسراي قرآن علاوه برخلاقيت در اجراي برنامه هاي تكراري مثل مسابقات قرآن، اجراي طرح ها و ايده هاي جديد هم ديده مي شود. طرح قرآن بخوانيد، جايزه بگيريد هر سال در آستانه سال جديد و ايام نوروز با مشاركت فرهنگسراها در تهران به اجرا درمي آيد . طرحي كه شايد زياد عميق نباشد ولي در چشاندن حلاوت خواندن قرآن به كام مردم، گامي جديد به حساب مي آيد.
شايد با نگاهي دوباره به دستاوردهاي فرهنگسراي قرآن در اين سال ها بتوان آن ها را در اين موضوع از مراكز فرهنگي ديگر جدا كرد. گشايش نخستين مدرسه مكاتبه اي آموزش قرآن از مقطع مقدماتي تا پيشرفته نشان دهنده نگاه مديران اين فرهنگسرا به موضع نخبه پروري است. كلاس هايي كه از دل آموزش هاي آن نفرات برتر مسابقات قرآني و سراسري اوقاف بيرون آمده اند.
فرهنگسراي قرآن، نقطه سر خط
مسؤولان فرهنگسراي قرآن بايد در كنار توجه به حجم بالاي برنامه هايي كه اجرا مي كنند به كيفيت اين طرح ها هم توجه داشته باشند و آسيب شناسي فعاليت هاي خود را از ياد نبرند. طراحي، تبيين مباني لازم و تلاش براي حفظ هويت ملي ـ اسلامي ابرشهر تهران با توجه به خصلت هاي ويژه شهري اش، عمده ترين چالشي است كه فرا روي مديران اين مركز قرار دارد. آن ها بايد با شناسايي و جوابگويي به نيازهاي ديني مردم، مشاركت شهروندان را با نهادهاي قرآني ديگر بيشتر كنند و پل ارتباطي آن ها باشند. مديران فرهنگسراي قرآن بايد همواره واقعيت هاي فرهنگي ـ اجتماعي شهر تهران را در اولويت بندي فعاليت هاي خود در نظر بگيرند. آن ها بايد بدانند اجراي هر برنامه چه نسبتي با افزايش سطح فرهنگي مردم دارد و فقط دادن آمارهاي نجومي از برگزاري كلاس هاي آموزشي، همايش ها، جشنواره ها و... كافي نيست. اين شايد تنها روشي باشد كه فرهنگسراي قرآن را به سوي سنجش نيازهاي ديني جامعه و برطرف كردن اين خواسته ها راهنمايي كند. اين فرهنگسرا در اول راه قرار دارد و هنوز مسيري طولاني در پيش است.


كلام وحي در گوشي تلفن
با سلام به تو پوينده راه حق و دوستدار نواي الهي. سيستم نداي قرآن به همت فرهنگسراي قرآن در خدمت شماست... اين جملات اول تلفن گوياي 144 است كه در سال 81 راه اندازي شد. فرهنگسراي قرآن 36 خط تلفن را در نظر گرفته تا شهروندان بتوانند هر آيه اي از قرآن كريم را با ترجمه از طريق تلفن گوش كنند. نداي قرآن طرح جالبي به نظر مي رسد كه اتفاقا در سال هاي اخير مورد توجه تهراني ها قرار گرفته است. آمارها نشان مي دهند كه برنامه فرهنگسراها بيشتر براي پر كردن مطلوب اوقات فراغت طراحي شده اند و به نخبه پروري در عرصه هاي مختلف زياد توجه نشده است. قائم مقام فرهنگسراي قرآن سه دليل را براي توجيه اين موضوع مطرح مي كند: اولا تهران با يك رشد جمعيتي گسترده مواجه بوده و مراكز فرهنگي بايد به فكر همه شهروندان باشند. دوم اين كه مراكز فرهنگي در اين سال ها بيشتر موازي كاري كرده اند كه آسيب  زيادي به اين مراكز وارد كرده است. دليل سوم هم به عدم توانايي علمي مجريان فرهنگي برمي گردد.

قرآن نمي خوانيم، چرا؟ (7)
010347.jpg
او 54 ساله و رئيس سازمان دارالقرآن است. تاكنون چند جلد كتاب تأليف كرده است كه از ميان  آثارش مي توان به كتاب هاي قرآن در بيان و روش تدريس قرآن اشاره كرد.
خواجوي داور مسابقات قرآن كريم بوده و در سازمان دارالقرآن، برنامه هاي قرآني سازمان تبليغات اسلامي را سياستگذاري مي كند.
اوبا خط زيبايي به اين سؤال ما پاسخ داد: قرآن نمي خوانيم چرا؟
اطلاع رساني ضعيف
محمد خواجوي

چرايي كم خواندن قرآن به عنوان يك سؤال جدي همواره مطرح بوده كه در يك بررسي نه چندان سنگين و گسترده مي توان علل و دلايل آن را ذكر نمود و برشمرد:
۱ ـ نفهميدن معناي قرآن و عدم درك صحيح از ثواب خواندن قرآن و آثارآن: بايد به خاطر داشته باشيم كه خواندن هر نوشته و يا متني به منظور فهم آن است و تلقي انسان از خواندن روزنامه، اطلاعيه، نامه و... پي بردن به مقصود و منظور نويسنده آن است. و بديهي است هيچ كس متني را  جهت اداي الفاظ آن نمي خواند.ليكن خواندن كلام الهي كه به فرموده رسول اكرم(ص) فضل و برتري آن نسبت به ديگر كلام چون خداوند نسبت به مخلوقاتش مي باشد خود موضوعيت دارد و موجب اجر و پاداش الهي مي شود.
در عين حال بايد توجه داشت از آن جا كه صرف خواندن قرآن ـ بدون فهم ـ در مقايسه با فهم، تدبر، تفكر، عمل و... از تأثيرات كمتر و از سويي نامحسوس برخوردار است و بعضا درك صحيحي از آثار و نتيجه خواندن قرآن وجود ندارد، از اين فرايند استقبال كمتري مي شود؛ و نهايتا اين كه هر چه محرك كه همان انديشه غايي است برتر و روشن تر باشد، عزم بر عمل پابرجاتر است.
۲ ـ عمل نكردن به دستورات و فرامين قرآن كريم:هر قدر كاري در جهت ارضاي نيازهاي معنوي، عاطفي و رواني و مادي انسان باشد، علاقه مندي و جذب نسبت به آن كار بيشتر و عميق تر است. بنابراين علاقه و ميل به خواندن قرآن هنگامي در سطح وسيع و گسترده صورت مي گيرد كه مردم نقش مثبت و بي بديل قرآن را در اداره جامعه و رفع ناهنجاري  و معضلات و گرفتاري هاي آن را از رهگذر قرآن دريابند.
ادعاي حاكميت قرآن در جامعه با وجود معضلاتي از قبيل بيكاري، فقر، بي عدالتي و تبعيض و ناهنجاري هاي فراوان اجتماعي در جامعه اسلامي به طور غيرمستقيم ناكارآمدي فرهنگ ديني و قرآن را در افراد غير ژرف نگر القا مي كند. به همين جهت مراجعه و مؤانست با كتابي كه به زعم ايشان ناكارآمد است اتلاف وقت است و يا لااقل ضرورتي ندارد و اين هشدار و زنگ خطري است براي مسؤولان فرهنگي و دست اندركاران كشور.
۳ ـ زندگي شهري و تحولات سريع جوامع بشري:تحولات سريع در زندگي اجتماعي و نزديكي جوامع به يكديگر و تأثيرگذاري فرهنگي ها به يكديگر از رهگذر وسايل ارتباط جمعي و فناوري روز (بدون آن كه آثار مثبت آن را در صورت پالايش، نفي كنيم) به رفتارهاي ناپسند و مذمومي مانند تجمل گرايي، ثروت اندوزي، عدم قناعت، چشم و همچشمي، تبذير و اسراف و سرگرمي هاي متعدد كه همواره از الگوهاي غربي كپي برداري مي شود دامن مي زند و باعث دل مردگي، بي حوصلگي، بي نظمي، كمبود وقت و... مي گردد كه نه تنها فرصتي را براي خواندن و مؤانست با قرآن باقي نگذارده بلكه واجبات الهي را نيز تحت تأثير قرار مي دهد.
۴ - عدم اطلاع رساني لازم : افزايش اطلاع رساني و اطلاع رساني سازمان يافته و گسترده و آگاه كردن مردم از نتايج و آثار مثبت هر كاري اقبال و توجه مردم را درپي خواهد داشت. در عرصه روخواني قرآن كريم و آثار و بركات آن كمتر كسي را مي توان يافت كه دو سه اثر آن را شمارش كند.
به همين جهت تأثيرات خواندن قرآن نيز مانند تمامي فعاليت هاي فرهنگي و غيره بايد به سمع و نظر برادران وخواهران مسلمان رسانيده شود. اين  جانب فرصت را غنيمت شمرده برخي از خيرات و بركات خواندن قرآن را كه همگي از بيانات گهربار قرآن هاي ناطق و مفسران به حق آن يعني معصومين عليهم السلام مي باشد تقديم خوانندگان گرامي مي نمايم:خواندن قرآن، باارزش ترين اعمال است، بالاترين عبادت هاست، حاجات را برآورده مي سازد، نشانه تشيع و پيروي از علي(ع) است، بلاي دنيا را دفع مي كند، كفاره گناهان و سپري در مقابل آتش است، موجب ياد خواننده آن در آسمان ها و نورانيت او در زمين است.

حساب
سال پيامبر اعظم (ص)
سال 1385 هجري شمسي از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي، سال پيامبر اعظم (ص) ناميده شد. ايشان در بيانات خود، شناخت و پيروي از اخلاق و كردار رسول خدا را ضرورت جامعه امروز برشمردند. اميدواريم كه اين هدايت حكيمانه، بيش از پيش، درهاي معرفت صاحب خلق عظيم را بر جامعه دوستدار پيامبر و خاندان او بگشايد.
۱ ـ آدم هاي زيادي هستند كه در سطح جامعه به اخلاق و كردار خوب شهرت دارند اما خانواده آنان به ضعف هاي اخلاقي و عملي شان واقف اند. نسبت اين نمونه ها در ميان رهبران و مديران جوامع، بيش از بقيه است.
۲ ـ ام سلمه همسر بزرگوار رسول خدا در توصيف ايشان چنين مي گويد: كانَ خُلقُهُ القرآنَ به بيان ايشان، اخلاق پيامبر آينه تمام نماي آيات قرآن مجيد بوده است.
۳ ـ خداوند كريم در سوره هاي آل عمران (164) و جمعه (2) اولين وظيفه پيامبر را تلاوت آيات خدا بر مردم برشمرد.
۴ ـ واقعا اگر پيامبر، خود به آن  چه بر مردم مي خواند عمل نمي كرد، چه اتفاقي مي افتاد؟ پس شايد بيراه نباشد كه بگوييم اولين درس سال پيامبر اعظم، اين است كه : بر آن چه مي گوييم عمل كنيم.

كتاب
آشنايي با چند حافظ نوجوان و رمز موفقيت آن ها
با حافظان قرآن كريم
تربيت فرزندان مؤمن و اهل قرآن، آرزوي بسياري از پدر و مادر هاست و بي شك دوران قبل از ازدواج و حتي انتخاب همسر نيز نقش مهمي در تربيت فرزنداني پاك دارد.
اين كتاب ابتدا شرايط انتخاب همسر و وظايف والدين در دوران بارداري و پس از تولد كودك را مطرح كرده است، سپس به فوايد حفظ قرآن و نهايتا به معرفي و شرح زندگي و خاطراتي از 12 حافظ قرآن كريم پرداخته است قسمت عمده اي از صفحات كتاب به اين بخش اختصاص يافته است.
حافظ قرآن شدن همه نوجوانان، مطمئنا ميسر نيست، ولي مي شود با توجه به آيات وحي و روايات معصومين، فرزندان باتقوا و مأنوس با قرآن تربيت كرد.

010344.jpg
رمز موفقيت حافظان خردسال قرآن كريم‎/ محمدحسين اجرايي‎/ 210 صفحه
12000 ريال‎/ انتشارات نصايح

خبر
آزمون ها بيشتر مي شود
آزمون اعطاي مدرك به حافظان قرآن، يك بار در سال برگزار مي شود و اگر كسي در اين آزمون شركت نكند يا موفق نشود بايد يك سال تا آزمون بعدي صبر كند و همين مسأله باعث اعتراض شده است.
حق شناس مسؤول مدرسه قرآن پژوهان با اشاره به اين نكته اضافه كرده است كه البته مسؤولان اعطاي مدرك به حافظان قرآن در تلاش هستند تا تعداد آزمون ها را افزايش دهند.تنها مدرك معتبري كه تاكنون به حافظان قرآن داده مي شد، از طريق حضور در آزمون كارشناسي ارشد بود. با توجه به دشواري اين آزمون هم تعداد بسيار كمي توانسته  اند در آن موفق شوند. به طوري كه در فاصله سال هاي 1375 تاكنون، تنها حدود 40 نفر توانسته اند در اين آزمون موفق شوند و اين مدرك معتبر كارشناسي را دريافت كنند.اجراي طرح اعطاي مدرك به حافظان قرآن مي تواند موجب رشد كمي و كيفي حافظان قرآن در كشور شود و به نظر مي رسد بايد فكري هم براي رشد ميزان   آموزش و فهم قرآن كرد.

عيدي قرآني
طرح قرآن بخوانيد، عيدي بگيريد امسال نيز در چهار روز ابتداي سال در نقاط مختلف شهر تهران از جمله فرهنگسراي قرآن، مرقد حضرت امام خميني (ره)، حرم حضرت عبدالعظيم (ع)، آستان امام زاده صالح و امام زاده باغ فيض و برخي مساجد و اماكن پر رفت و آمد برگزار شد.علاوه بر اين، غرفه هاي بسياري نيز به صورت 50 دستگاه ميني بوس با نام پيك نور در جاي جاي شهر، پذيراي نوجوانان بودند.
حميدرضا پورمعين رئيس فرهنگسراي قرآن و مسؤول برگزاري طرح، تمركز بر كيفيت را مهم ترين ويژگي طرح امسال مي داند و در كنار آن، رشد كمي، سيار بودن غرفه ها و كارشناسي بودن انتخاب جوايز را نيز از ديگر ويژگي هاي طرح مي داند.
گرچه بسياري از هموطنان از طريق راديو قرآن مي توانستند در اين طرح شركت كنند، اما اجراي اين طرح در تمام كشور از طريق ستادهاي استاني و در ايام نوروز توانست تأثير بسياري در ترويج قرآن در بين نوجوانان داشته باشد.
فعاليت هاي قرآني در وزارتخانه 
پس از مدتي بالاخره دكتر محمدعلي خواجه پيري به عنوان رياست مركز توسعه و ترويج فعاليت هاي قرآني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منصوب و مشغول به كار شد.
دكتر خواجه پيري يكي از خادمان برگزيده قرآن كريم است كه از سال 1359 تاكنون، مسؤوليت هاي گوناگوني در بخش هاي مختلف قرآني و مديريتي كشور داشته است. اين انتصاب با استقبال قابل توجه مديران و فعالان قرآني كشور مواجه شده است و اين پشتوانه و تجربه فراوان خواجه پيري مي تواند سرمايه خوبي براي آغاز يك حركت جدي قرآني در مجموعه فعاليت هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد، چرا كه در طول سال هاي گذشته به اين بخش از وظايف اين وزارتخانه كمتر توجه شده است.

صفحه قرآن هر هفته روزهاي شنبه منتشر مي شود
لطفا نظرات، پيشنهادات و انتقادات خود درباره اين صفحه را با شماره تلفن۲۲۰۴۲۷۹۱ درميان بگذاريد

آيه
به  كساني  كه شكيبايي  پيشه كردند بهتر از آنچه انجام مي دادند پاداش خواهيم  داد
نحل-96

ميراث آسمان
لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللهِ اُسوَهُ حَسَنَهُ لِمَن كانَ يَرجُو اللهَ وَ اليَومَ الآخِرَ وَ ذَكَرَ اللهَ كَثيراً/احزاب ـ 21
در رسول خدا براي شما سرمشقي نيكو است، براي هر كه به خدا و روز واپسين اميد داشته و بسيار ياد خدا كرده است.
اسوه حسنه
۱ ـ خداوند در سوره ممتحنه (آيات 4 و 6) نيز با همين عبارات، ابراهيم (ع) و پيروان او را براي مسلمانان به عنوان اسوه حسنه معرفي كرده است.
۲ ـ آيات 9 تا 27 سوره احزاب مربوط به جهاد و شهادت در راه خداست. آيه هاي سوره ممتحنه نيز درباره بيزاري جستن و پرهيز از دوستي با دشمنان خداست.
۳ ـ در آيه 161 سوره انعام خطاب به پيامبر (ص) مي فرمايد: بگو خدايم مرا به راه راست كه آيين استوار و پاك ابراهيم است، هدايت كرده است.
۴ ـ از علي بن ابي طالب (ع) نقل است كه هر گاه ميدان كارزار بر ما تنگ مي شد به رسول خدا پناه مي برديم كه جنگاوري او مايه دلگرمي مان بود.
۵ ـ مقاومت در مقابل دشمنان، اميد به كمك خداوند و تسليم در مقابل خواست الهي، درس هايي است كه از برترين فرزند ابراهيم بايد آموخت. حرف هاي ديگري هم هست. بد نيست نگاهي به سوره احزاب و ممتحنه بيندازيد.

سؤال
موسيقي در تلاوت قرآن 
شنيده ايم كه قاريان قرآن از دستگاه هاي موسيقي استفاده مي كنند. آيا اين كار با قداست قرآن ناسازگار نيست؟ آيا اين كار از نظر شرعي اشكال ندارد؟
۱ ـ اصل بر مداومت خواندن قرآن و تفكر و تدبّر در معنا و مقصود آيات است و هر چيزي كه قاري (خواننده) قرآن را از اين موضوع غافل كند قابل تأييد و توصيه نخواهد بود.
۲ ـ طبع بشر نسبت به كلام موزون تمايل بيشتري دارد. ديده دريا سازم از هجران داراي موسيقي خاصي است كه ديدگان دريايي من پر آب است فاقد آن است.همچنين است اختلاف آيه شريفه انّا اعطيناك الكوثر با حديث شريف زيّنوا القرآن بأصواتكم . آيات قرآن مجيد اگرچه شعر نيست اما داراي موسيقي ويژه اي است.
۳ ـ آدم ها معمولا زمزمه هايي دارند كه آن را بر صداي سادة حرف زدن ترجيح مي دهند. هر متن موزوني اگر با زمزمه آهنگين همراه شود، نوع خاصي از موسيقي را ايجاد مي كند. دستگاه هاي موسيقي يا نغمات موسيقي ، طبقه بندي همين آوازهاي موزون هستند كه توسط مردم به كار رفته و مي رود.
۴ ـ تخصصي شدن هر موضوع، موجب مي شود كه اشخاص جزئيات بيشتري درباره آن بدانند. قاريان قرآن و ذاكران اهل بيت اگر نغمات موسيقي را بشناسند و از آن درست استفاده كنند توانايي بيشتري در القاي مفاهيم كلام به مخاطب خواهند داشت و اين چيزي نيست كه در شرع مقدس نهي شده باشد.
۵ ـ نظام تربيت قاريان قرآن در كشور ما متأسفانه از فهم حتي ظاهر آيات قرآن بي بهره و يا كم بهره بوده است. اين در حالي است كه در طي دهه اخير، رو آوردن به استفاده از دستگاه هاي موسيقي به شدت رو به افزايش بوده است. نتيجه اين امر، خالي شدن تلاوت از روح معنوي آن و تبديل تلاوت به سر و صدا و ادا و اطوار خواهد بود. چنين كاري يقينا خلاف شرع است.

سلاماً سلاما
گفت وگو با دكترحسين كرمي،قاري قرآن كريم
ربّنا ها را دوست دارم
010341.jpg
هما كبيري: شايد در ابتداي بسياري از مراسم رسمي كه از تلويزيون ديده ايد، چهره دكتر حسين كرمي را به عنوان آغازگر اين برنامه ها ديده باشيد. چهره اي كه بارها و بارها برنامه هاي خبري شبكه خبر و ساير برنامه به خاطر كارهاي ارزنده اي كه در درمان بيماري هاي كليه انجام داده، ديده شده. دكتر كرمي عضو هيأت علمي و استاديار دانشگاه شهيد بهشتي است و در كنار همه فعاليت هاي علمي اش، افتخارهاي زيادي در زمينه قرائت قرآن به دست آورده است.
چطور شد كه با قرآن آشنا شديد؟
زماني كه 9 يا 10 سال داشتم، به خاطر صداي خوبم كه جنبه ارثي داشت، به سمت قرآن آمدم. پدر و عمويم با صدا و لحن خوبي قرآن را مي خواندند. اين باعث شد كه من هم به صورت ناخودآگاه، علاقه خاصي نسبت به صدا و آهنگ در ضميرم پيدا كنم و خودم هم قرآن بخوانم.
مثل اين كه اين علاقه خيلي زياد بوده، اين طور نيست؟
آن قدر زياد كه يادم است چند نفر بوديم كه شب هاي جمعه از اردبيل ـ زادگاهم ـ با اتوبوس راه مي افتاديم و حدود 12 ساعت در راه بوديم كه بياييم تهران و برويم مسجد الرضا در خيابان بهار در محضر استاد مولايي. 4 ساعت در جلسات ايشان مي نشستيم و دوباره برمي گشتيم اردبيل! يعني 24 ساعت در راه بوديم كه سه چهار ساعت پاي صحبت هاي ايشان باشيم.
از چه زماني در مسابقات سراسري حضور پيدا كرديد؟
اين روند از 10 سالگي شروع شد و 16 يا 17 سالم بود كه توانستم در سطح آذربايجان شرقي اول شوم و به مسابقات سراسري قرآن راه پيدا كنم.
و در كنار همه اين ها، تحصيل در رشته پزشكي هم بود؟
بله، يادم مي آيد سال 71 زماني كه پزشكي عمومي ام را تمام كردم، در سطح كشور مقام دوم مسابقات قرآن را به دست آوردم. زماني كه در رشته تخصصي جراحي كليه دانشگاه شهيد بهشتي قبول شدم. همزمان در ايران نفر اول مسابقات قرآن بين برگزيدگان كشور شدم و هنوز هم كه هنوز است، اجازه نمي دهم ترافيك كاري، بين من و حال و هوايي كه با قرائت قرآن دارم، فاصله ايجاد كند.
خواندن چه آيه هايي بيشتر به خودتان مي چسبد؟
من دعاها و ربنا  ها را بيشتر دوست دارم. اين ها آياتي هستند كه من را منقلب مي كنند.
چه انگيزه اي باعث شد كه در كنار سختي هاي رشته پزشكي ، علوم قرآني را رها نكنيد؟
آدم هميشه بايد در زندگي اش چيزي را بخواهد كه خدا مي خواهد. من فكر مي كنم سرچشمه تمام موفقيت ها به خداوند و مشيت و لطف او برمي گردد و بعد، پشتكار هم خودش مي آيد و انسان مي تواند به هدف هايش نزديك بشود.

قرآن
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |