شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۴ - Apr 8, 2006
گامي بزرگ براي رسيدن به كامپيوتر هاي كوانتومي
درهم تنيدگي نور و اتم
010260.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: فيزيكدانان براي اولين بار موفق شدند دوبيت كوانتومي اتمي يا كيوبيت را كه به فاصله زيادي از هم قرار داشتند، به هم مربوط سازند. الكس كازميخ، برين كندي و همكارانشان در مؤسسه علم و فناوري جورجياي آمريكا اين كار را با به دام انداختن يك كوبيت اتمي با يك فوتون انجام دادند؛ به اين ترتيب كه يك فوتون را از طريق كابل نوري به آزمايشگاه مجاور ارسال كرده و سپس اين فوتون گسيل شده را به كوبيت اتمي ديگري تبديل كردند. ضمن اين كار، هاراد وين فورتر و همكارانش در مؤسسه اپتيك كوانتومي ماكس پلانك و دانشگاه لودويگ ماكسيميليان مونيخ با استفاده از فوتوني با طول موج مناسب براي ايجاد ارتباط با افت كم در مسافت طولاني (low-lossCommunication)، توانستند يك اتم را گيربياندازند.
با روش درهم تنيدگي (entanglement) مي توان ارتباط نزديك تري بين ذرات، نسبت به آنچه در فيزيك كلاسيك امكان پذير است ايجاد نمود: اگر بتوانيم دو ذره را گير بياندازيم مي توانيم حالت يك ذره را با اندازه گيري حالت ذره ديگر تشخيص دهيم. به عنوان مثال، مي توان دو ذره را طوري گير انداخت كه قطب يك ذره هنگامي كه اسپين ذره ديگر عمودي است، افقي باشد و بالعكس. يا اسپين ذره اي بالا و ذره ديگر پايين بوده و يا حالت عكس اتفاق بيافتد.
ويژگي  اضافي ديگري كه مكانيك كوانتوم نسبت به مكانيك كلاسيك دارد آن است كه يك ذره مي تواند همزمان در برهم نهي (superposition) اين دو وضعيت حضور داشته باشد. با استفاده از ويژگي  اين پديده كوانتومي است كه اصولاً يك رايانه كوانتومي قادر به انجام وظايف معيني است كه رايانه هاي كلاسيك از عهده آن بر نمي آيند.
اگر چه در حال حاضر فيزيكدان ها مي توانند فوتون ها را در مسافت هاي دور و از طريق كابل هاي نور، گير انداخته و ارسال كنند اما ذخيره اين ذرات به مدت طولاني دشوار است و لذا نمي توانند براي سيستم هاي اطلاعاتي كوانتومي واقعي ايده آل باشند. در مقابل، كيوبيت هاي به دست آمده از اتم هاي حالت پايه، طول عمر زيادي داشته و قابل ذخيره كردن نيز هستند.
كازميخ و همكارانش توانسته اند با موفقيت دو تا از چنين كيوبيت هايي را از راه دور و با استفاده از فوتون گير بياندازند. گروه فناوري جورجيا هم اين كيوبيت هاي با طول عمر بالا را با استفاده از حالت هاي اسپيني تجمعي (Collective Spin States) ابر سردي از حدود ۱۰۰هزار اتم روبيديم ۸۵ به دست آوردند.
اگر چه در اين مجموعه حالت ها تنها به يك تك اسپين ضربه زده مي شود، اما اين ضربه در تمام اتم هاي موجود در كيوبيت توزيع مي شود. فيزيكدانان اين كار را با آماده سازي يك حالت درهم تنيده (entangled state) اتمي مربوط به يكي از اين كيوبيت هاي اتمي و يك تك فوتون، كه در يك ميدان مغناطيسي _ نوري به دام افتاده بود، در آزمايشگاه  خود انجام دادند.
در مرحله بعد اين دانشمندان، اين فوتون را از طريق فيبرنوري به دام ميدان مغناطيسي- نوري ديگري كه در آزمايشگاهي ديگر به فاصله ۵/۵ متر قرار داشت، فرستادند.
در نهايت اين فوتون ارسال شده را به كيوبيت اتمي ديگري تبديل كردند كه آن هم از اتم هاي روبيديم ۸۵ تشكيل شده بود.
سپس اين گروه تحقيقاتي حالت هاي گيرافتادگي نتيجه شده اين دو كوبيت اتمي را با انتقال چالش هاي كوانتومي آنها به فوتون ها و سپس اندازه گيري روابط قطب فوتون ها اندازه گيري نمودند.
به گفته كازميخ هم اكنون با اين كار بايد امكان اتصال حالت هاي كوانتومي ماده در فواصل دور هم امكان پذير باشد. اين كشف همچنين نشان مي دهد كه مي توان اتم ها و فوتون ها را در شبكه هاي كوانتومي بزرگتري نيز به كار برد. اگر چه همچنان اين موضوع در كاربردهاي عملي خود كار بيشتري مي طلبد.

هشدار براي اصلاحات اكسپلورر
ايرنا:مايكروسافت كاربران را از دانلود وصله هاي اصلاحي كه ساير شركتهاي نرم افزاري براي ترميم ايرادهاي امنيتي مرورگر اينترنت اكسپلورر منتشر كرده اند، برحذر داشته است.
به گزارش آسوشيتدپرس، چند روز پيش يك حفره امنيتي خطرناك در مرورگر اينترنت اكسپلورر مايكروسافت شناسايي شد كه به گفته شركتهاي توليدكننده نرم افزارهاي امنيتي، هكرها مي توانند با استفاده از آن به راحتي به رايانه هاي كاربران نفوذ كرده و كنترل رايانه ها را در اختيار خود بگيرند.
شركت مايكروسافت پس از شناسايي اين حفره امنيتي از تلاش خود براي انتشار وصله اصلاحي در كمترين زمان ممكن خبر داد، اما هم اكنون برخي شركتهاي ديگر خود به صورت مستقل و پيش از مايكروسافت اقدام به انتشار وصله اصلاح كننده ايراد مذكور كرده اند.
يكي از شركتهاي ارائه دهنده اين وصله هاي اصلاحي به نام يي آي ديجيتال اعلام كرده است كه از زمان انتشار وصله مذكور در وب سايت اين شركت در چند روز قبل، بيش از ۷۰هزار كاربر اينترنت اكسپلورر آن را دانلود و نصب كرده اند.
برخي كارشناسان امنيتي اينترنت عقيده دارند مايكروسافت به علت حساسيت و پيچيدگي سيستم عامل ويندوز و مرورگر اكسپلورر نمي تواند بلافاصله پس از شناسايي يك حفره امنيتي به طراحي و انتشار وصله اصلاحي آن بپردازد و براي آزمايش كارايي و بي خطر بودن وصله اصلاحي خود نيازمند زمان زيادي است، اما برخي ديگر از كارشناسان نيز عقيده دارند اين شركت بايد دست كم در زمان شناسايي ايرادهاي امنيتي خطرناك نظير اين مورد، ابتدا به انتشار سريع وصله هاي اصلاحي موقتي پرداخته و سپس در فرصت مناسب وصله اصلاحي اصلي و آزمايش شده خود را منتشر نمايد. هم اكنون مايكروسافت اعلام كرده است كه نرم افزار اصلاح كننده حفره جديد اينترنت اكسپلورر را طبق برنامه هميشگي خود در دومين سه شنبه ماه، يعني روز يازدهم آوريل منتشر خواهد كرد.

تلاش اپل براي كاهش آسيب هاي آي پاد
010251.jpg
ايرنا:در پي نگراني از آسيب هاي غير قابل جبران بر شنوايي افرادي كه از پخش كننده هاي موسيقي همراه استفاده مي كنند، شركت اپل امكان تازه اي را براي كنترل ميزان بلندي صداي آي پادهايش عرضه كرده است. اين شركت امكان نرم افزاري تازه اي را به طور رايگان بر روي اينترنت قرار داده است كه هر كاربر به وسيله آن مي تواند براي ميزان بلندي صداي دستگاهش محدوديت تعيين كند.
والدين نيز مي توانند پس از تعيين محدوديت شدت صداي «آي پاد» فرزندانشان، آن را قفل كنند تا آنها نتوانند آن را تغيير دهند. متخصصين امور بهداشتي خواستار تحقيقات بيشتر در زمينه تأثيرات گوشي ها بر دستگاه شنوايي شده اند.
شركت اپل با دعوايي حقوقي نيز در آمريكا روبه رو است كه در آن متهم شده است آي پاد مي تواند به شنوايي افراد آسيب وارد نمايد.
معاون بازاريابي آي پاد مي گويد امكان تازه، پاسخي به «نگراني هاي فزاينده در اين زمينه» است. او افزوده است: «قصد ما در اختيار گذاشتن امكاني آسان براي تعيين محدوديت بلندي صدا توسط خود كاربران بوده است.»

كنترل ميدان مغناطيسي در ابعاد اتمي
010254.jpg
ايرنا: دانشمندان شركت آي.بي. ام به روش جديدي براي كنترل ميدانهاي مغناطيسي در ابعاد اتمي دست يافته اند كه مي تواند روشهاي مرسوم ذخيره اطلاعات در رايانه ها را متحول كند.
به گزارش سايت اينترنتي نيوزفكتور، آندرياس هاينريش از مركز تحقيقاتي الميدن شركت آي.بي.ام در سن خوزه آمريكا اعلام كرد كه هم اكنون اين شركت به قابليت چيدن اتمها با آرايش مورد نظر در كنار يكديگر و همچنين كنترل و اندازه گيري تقابل مغناطيسي ميان اين اتمها دست يافته است كه پيشرفت مذكور امكان ذخيره اطلاعات و همچنين انجام محاسبات رايانه اي در ابعاد ميكروسكوپي را ممكن مي كند.
موفقيت جديد شركت آي.بي.ام برپايه فناوري پيشرفته اي موسوم به طيف نمايي با القاي چرخش وضعي اجزاي اتمي حاصل شده است.
در اين فناوري از ميكروسكوپ ويژه اي استفاده مي شود كه مي تواند ميدانهاي مغناطيسي تا ۱۴۰ هزار برابر قوي تر از ميدان مغناطيسي كره زمين، ايجاد كند.
دانشمندان شركت آي.بي.ام در آزمايشهاي خود زنجيره اي از اتمها را ايجاد كرده و سپس اين موضوع را كه افزوده شدن هر اتم به اين زنجيره چه تاثيري در ميدان مغناطيسي كل زنجيره باقي مي گذارد، اندازه گيري كردند.
به گفته هاينريش، تحقيقات جديد شركت آي.بي. ام مي تواند در نحوه عملكرد تجهيزات ذخيره اطلاعات در رايانه ها تغييرات اساسي ايجاد كرده و با ايجاد امكان ساخت پردازنده هايي در ابعاد اتمي، حتي از پيش بيني قانون مشهور مور در مورد روند افزايش تعداد ترانزيستورهاي درون پردازنده ها، پيشي بگيرد.
قانون مور كه ده ها سال قبل توسط گوردن مور محقق شركت اينتل منتشر شده  است، بيان مي كند كه تعداد ترانزيستورهاي به كار رفته در پردازنده هاي رايانه ها با قيمت ثابت، در هر ۱۸ماه دو برابر مي شود.

نسل جديد نمايشگر ها
صفحه  نمايش شيشه اي
010242.jpg
010245.jpg
010248.jpg
010335.jpg
ايرنا: دانشمندان آلماني موفق به توليد نخستين صفحه نمايش شفافي شدند كه همانند شيشه و از نوع او.ال.اي.دي (OLED)شده اند.
به گزارش سايت اينترنتي پي سي ورلد، محققان آلماني دانشگاه برانشوايگ براي توليد اين نمايشگر از صفحات شفاف تي.اف.تي، ساخته شده از يك لايه نازك اكسيد روي به ضخامت تنها ۱۰۰نانومتر، بهره گرفته اند كه ۹۰درصد نور مرئي از آن عبور كرده و همانند شيشه پشت نما و شفاف است.
در نمايشگر شفاف و پشت نماي جديد، پيكسلهاي درخشان او.ال.اي.دي در مقابل مدارهاي ريز صفحات تي.اف.تي جاي مي گيرند كه اين صفحات را مي توان با روشهاي مرسوم فعلي روي لايه هاي پلاستيكي انعطاف پذير قرار داده و صفحات نمايشگر با ابعاد مختلف ايجاد كرد.
به گفته دانشمندان آلماني، ميزان روشنايي پيكسلهاي او.ال.اي.دي ايجاد شده با اين روش حداكثر در حدود۷۰۰كاندلا در متر مربع است و اين درحالي است كه ميزان روشنايي پيكسلهاي نمايشگرهاي مرسوم فعلي حداكثر۳۰۰ كاندلا در متر مربع است.
طراحان نمايشگر شفاف و پشت نماي جديد عقيده دارند نمونه هاي اوليه اين نمايشگر احتمالا تا دو سال ديگر به مرحله توليد خواهند رسيد.
اين صفحات نمايشگر شفاف به طور مثال مي توانند به عنوان شيشه جلوي اتومبيل مورد استفاده قرار بگيرند كه راننده مي تواند علاوه بر مشاهده بيرون خودرو، نقشه رايانه اي مسير را نيز همزمان روي شيشه جلو مشاهده كند.

فلكسي اسپاي مخرب است
ايرنا: شركت ارائه دهنده خدمات امنيتي اف سكيور اعلام كرد : نرم افزار فلكسي اسپاي كه توسط يك شركت تايلندي ويژه نصب روي گوشي هاي موبايل طراحي شده، مخرب و غيرقانوني است. به گزارش پي سي ورلد، اين درحالي است كه شركت سازنده اين نرم افزار به نام ورواتا ادعاي اف-سكيور در مورد مخرب و غيرقانوني بودن نرم افزار فلكسي اسپاي را رد كرده  است.
فلكسي اسپاي، نرم افزاري ويژه نصب در گوشي هاي موبايل برپايه سيستم عامل سيمبيان (از جمله نوكيا، سوني اريكسون، زيمنس، موتورلا و پاناسونيك) است كه پس از نصب در گوشي موبايل، تمامي پيغام هاي اس ام اس ارسالي و دريافتي كاربر و همچنين جزييات مربوط به تماس هاي تلفني او را به سرورهاي فلكسي اسپاي ارسال مي كند كه كاربر مي تواند از طريق اينترنت به اين اطلاعات ضبط شده در سرورهاي فلكسي اسپاي دسترسي پيدا كند.
به گفته مسئولان اف سكيور، مشكل كار اينجاست كه كاربر ممكن است از نصب اين نرم افزار در گوشي خود آگاهي نداشته باشد و بدين ترتيب يك شخص ثالث از طريق اين نرم افزار مي تواند بدون آگاهي كاربر، سابقه تماس ها و مكالمات او را از اينترنت دريافت كند.
به علاوه گزينه «آن اينستال» يا پاكسازي نرم افزار مذكور نيز به درستي عمل نكرده و كاربر نمي تواند به سادگي نرم افزار فلكسي اسپاي را از گوشي خود حذف كند. به گفته كارشناسان امنيتي، به طور مثال يك كاربر ممكن است از طريق ارتباط بي سيم بلو-توث اين نرم افزار را به صورت اتفاقي دريافت كرده و بدون آگاهي از نحوه عملكرد آن، نرم افزار را اجرا كند كه در اين صورت فرد فرستنده نرم افزار مي تواند سابقه تماسها و مكالمات كاربر را از اينترنت دريافت نمايد.
نرم افزارهاي امنيتي شركت اف سكيور ويژه گوشي هاي موبايل، هم اكنون نرم افزار فلكسي اسپاي را شناسايي و حذف مي كنند.

خازن  هايي از جنس نانولوله هاي كربني
010257.jpg
ستاد ويژه توسعه فناوري نانو: دانشمندان بر اين باورند كه ابزارهاي نانولوله اي در واقع نوعي خازن به حساب مي آيند. در باتري از تركيبات الكتروشيميايي استفاده مي شود، اما خازن از دو الكترود با بارهاي جدا شده تشكيل مي شود. در باتري،  آزاد شدن انرژي با انجام واكنش و در خازن با قرار گرفتن آن در مدار صورت مي گيرد. اگر چه خازن قادر نيست همانند باتري هم اندازه خود انرژي ذخيره كند، اما مي تواند انرژي بيشتري را در زمان كوتاه تري آزاد نمايد.
آماراتونگا كه يك مهندس الكترونيك است به اتفاق همكارانش در دانشگاه كمبريج انگلستان موفق به ساخت نوعي خازن نانومقياس از جنس نانولوله هاي كربني چند جداره به ابعاد ۷۰ نانومتر شده اند. اين نانولوله ها به طور عمودي و از نقطه هايي از جنس كاتاليزور نيكل روي لايه نازكي از نيوبيوم (niobium) رشد داده مي شوند. دانشمندان با پوشاندن اين نانولوله ها و سطح نيوبيوم زير آن با يك لايه از جنس نيتريد سيليسيوم و سپس پوشاندن آن با يك فيلم آلومينيومي سعي كردند تا يك خازن بسازند.
الكترودهاي خازني كه به اين ترتيب به دست مي آيند از جنس نيوبيوم و آلومينيوم بوده كه عايق جدا كننده آنها را هم نانولوله هاي كربني و لايه نيتريد سيليسيوم تشكيل مي دهد. وجود نانولوله هاي كربني باعث شده تا سطح خازن و در نتيجه بار الكتريكي كه هر كدام از صفحات آن مي توانند در خود ذخيره كنند، به مقدار قابل توجهي افزايش يابد. به گفته آماراتونگا ساخت اين نوع خازن هاي كوچك و قدرتمند در توسعه ريزتراشه هاي با مدارهاي چگال تر از اهميت فوق العاده اي برخوردار است، چرا كه در اين حالت به توان بالا با حداقل سطح ممكن نياز داريم. تاكنون ساخت چنين خازن هاي نانومقياسي كه بتوانند در چنين مدارهاي فوق متراكم به كار روند، بسيار پيچيده و حتي غير قابل اطمينان به نظر مي رسيد.
علاوه بر اينها، خازن هاي نانومقياس مي توانند به بهبود توسعه ابرخازن هاي فشرده و مقرون به صرفه كه مستقيماً در وسايل نقليه الكتريكي يا با سوخت تركيبي نظير تويوتا پايروس كاربرد دارد، كمك نمايند. همچنين استفاده از اين ابرخازن ها باعث كاهش وزن باتري مورد استفاده در اين وسايل نقليه و در نتيجه بهبود مصرف سوخت و عملكرد آنها مي شود.
در حال حاضر محققان به دنبال دستيابي به ابرخازن هايي براي تجهيزات الكترونيكي قابل حمل نظير PDAها هستند كه بهينه سازي وزن و طول عمر باتري در آنها اهميت قابل توجهي دارد.
كاربرد ديگر اين ابرخازن ها، در تراشه هاي پيشرفته حافظه است. به نظر مانيش اشنوالا، از دانشمندان علم مواد دانشگاه روتگرز واقع در نيوجرسي، اين ابرخازن ها تنها هنگام ذخيره بار، رسانش الكتريكي بالايي دارند. لذا از اين خاصيت مي توان به صورت صفر و يك هايي كه اساس هر ابزار حافظه اي را تشكيل مي دهند، استفاده نمود.
مزيت استفاده از اين ابرخازن ها نسبت به ديگر روش هاي ذخيره داده ها اين است كه فضايي كه آنها اشغال مي كنند بيشتر عمودي است و لذا مي توان تعداد بيشتري از آنها را با هم روي يك سطح قرار داد. دانشمندان اميدوارند در آينده بتوان با استفاده از روش هاي ليتوگرافي پرتوالكتروني (روشي كه در قرار دادن نقطه هاي كاتاليزوري نيكل روي فيلم هاي نيوبيوم هم مورد استفاده قرار مي گيرد) به سمت روش هاي عملي تر براي سطوح بزرگتر رفت.
به نظر اين محققان، عملي شدن كاربرد اين خازن هاي نانومقياس در محصولات واقعي شش تا هشت سال طول مي كشد. لازم به ذكر است كه حمايت از اين طرح تحقيقاتي را شركت سامسونگ بر عهده داشته و آن را به سمت تجاري شدن پيش مي برد.

سرچشمه رود نيل كشف شد
بي بي سي: گروهي از كاشفان مي گويند، پس از طي كردن مسيري تقريبا ۷هزار كيلومتري در ۸۰ روز به سرچشمه واقعي رود نيل در آفريقا رسيده اند.
سه مرد از شامل دو زلاندنويي و يك بريتانيايي مي گويند كه با قايق به انتهاي بلندترين شاخه ريزنده به نيل رسيده اند.
اكثر كارشناسان درياچه ويكتوريا را منبع رود نيل مي دانند اما آنها اذعان مي كنند كه اين درياچه توسط شاخه هاي زيادي تغذيه مي شود و اگر قرار است نيل را بلندترين رود جهان بدانيم، بايد سيستم تغذيه كننده آن را نيز به حساب آوريم.
اكنون اين تيم سه نفره كاشفان - نيل مك گريگور بريتانيايي و گارت مكينتاير و كم مكلي زلاندنويي - مي گويند دورترين نقطه از دلتاي نيل در ادامه اين رود را كشف كرده اند. نيل مك گريگور مي گويد كه اين سرچشمه در جنگل يونگوه در رواندا قرار دارد. نخستين تلاش اين گروه سال گذشته زماني كه يك عضو انگليسي آن - يك ديپلمات سابق به نام استيو ويليس - در حمله شورشيان اوگاندا كشته شد نيمه كاره رها شد. اكنون در پي اين موفقيت، داده هاي ثبت شده بايد توسط سيستم موقعيت ياب ماهواره اي «جي پي اس» تصديق شود.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |