شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۵۴ - Apr 8, 2006
استاد دانشگاه تربيت مدرس:
عمر آسفالت معابر يك پنجم استاندارد جهاني است
گروه شهري- اسدالله افلاكي: در حالي كه عمر مفيد آسفالت براساس استانداردهاي جهاني۱۰ الي ۱۵سال تعيين شده، به دليل ضعف نظارت بر اجرا و استفاده از مصالح نامرغوب، عمر آسفالتي كه در تهران توليد مي شود، از سه سال تجاوز نمي كند.
دكتر امير كاووسي استاد دانشگاه تربيت مدرس در گفت وگو با همشهري ضمن بيان اين مطلب افزود: كاهش عمر مفيد آسفالت در تهران از يك سو هزينه هاي سنگين اجرا و حمل و نقل مصالح را بر شهرداري تحميل مي كند و از سوي ديگر باعث بروز راهبندان و مشكلات ترافيكي مي شود.
به گفته وي، روند نادرست توليد و اجراي آسفالت سبب شده شهرداري هر سه سال آسفالت سطح معابر شهر را بتراشد و ناگزير آنها را در مناطقي در غرب و شرق تهران انباشته سازد؛ روندي كه زيان آن آلودگي محيط زيست و هدر رفت مصالح و هزينه هاي فراوان است.
اين استاد دانشگاه مي گويد: از آنجايي كه اغلب كارخانه هاي توليد آسفالت در منطقه شهريار و پاكدشت متمركز شده اند، طي سال ها فعاليت مستمر براي تهيه آسفالت تا اندازه اي از اين مناطق شن و ماسه برداشت كرده اند كه اينك چاله هاي متعددي با عمق بيش از ۲۰ متر در اين محدوده ايجاد شده ضمن آنكه مصالحي كه اينك براي توليد آسفالت از اين مناطق برداشت مي شود، فاقد كيفيت مطلوب و استاندارد است چرا كه بخش عمده اي از اين مصالح با خاك همراه است و از آنجايي كه شست وشو و جداسازي آن از مصالح براي توليد كننده مقرون به صرفه نيست، خاك موجود در اين مصالح وقتي در آسفالت به كار مي رود در مواقع بارندگي متورم  شده، در نتيجه در زمستان باعث شن زدگي و بروز چاله هايي در سطح آسفالت مي شود.
به اعتقاد اين كارشناس ارشد راه و ترابري، از يك سو كارخانه هاي توليد آسفالت به علت فرسودگي فاقد توانمندي لازم براي توليد آسفالت با كيفيت و دانه بندي استاندارد هستند و از سوي ديگر قيري كه در آسفالت به كار مي رود، كيفيت مطلوبي ندارد. نكته ديگر اينكه برخي توليدكنندگان آسفالت به دليل بعد مسافت ميان كارخانه و محل اجرا، قير را با شعله مستقيم و بيش از حد استاندارد حرارت مي دهند، در نتيجه بخشي از مواد مطلوب آن تبخير مي شود كه اين امر از دوام و چسبندگي آن مي كاهد.
خبرنگار ما به نقل از وي مي نويسد: در بخش اجرا نيز به دليل قديمي بودن ماشين  آلات به ويژه فنيشر هاي پخش آسفالت، آسفالت به طور يكنواخت و متراكم در سطح معابر پخش نمي شود همچنين براي زدودن آسفالت از روي چرخ غلتك ها به جاي مواد شوينده از گازوئيل استفاده مي شود كه اين عوامل كيفيت اجرا را كاهش مي دهد.
افزون بر اين، به منظور كاهش بار ترافيكي، معمولاً  اجرا در شب صورت مي گيرد، در نتيجه، ديد كم مانع از كنترل و نظارت جدي بر امور اجرا مي شود. مشكل ديگر آنكه اغلب اعتبار لازم براي اجرا در زمان مناسب تأمين نمي شود؛ از همين رو، عمليات اجرا به جاي تابستان در زمستان انجام مي شود كه از كيفيت اجرا مي كاهد.
وي نداشتن زيرسازي مناسب براي معابر شهري،  عدم اجراي سيستم زهكشي در حريم جاده و خيابان و نبود شيب اصولي براي هدايت آب ناشي از نزولات جوي را از مهم ترين عواملي دانست كه سبب بروز چاله  هاي متعدد در سطح معابر و شريان هاي شهري مي شود.

چشم انداز
010281.jpg
آبشار ميگون - ساختمان سازي هاي اطراف آبشار خود نمونه اي از تجاوز به اين اراضي ملي است. به ساختمان بالاي آبشار توجه كنيد كه خود شاهكار حفاظت در بالا دست يك آبشار است! آيا آبشارها خصوصي است؟ آيا آبشارها حريم ندارند؟ آيا فقط در كنار آبشار آنهم در رستوران بايد غذا ميل كرد و لذت برد؟ اگر همه اين مواهب ملي خصوصي شود، مردم عادي چگونه از اين مواهب خدادادي استفاده كنند؟!
متاسفانه نظير ديگر حوزه هاي آبخيز تهران، ويروس خانمانسوز ويلاسازي به جان حوزه لتيان نيز افتاده و ظاهراً دستگاه هاي قضايي نيز تاكنون نتوانسته اند اين ويروس را نابود سازند! به ياد بياوريم كه در تيرماه سال گذشته در همين منطقه سه باب ويلا در كنار هم به زير خروارها گل و لاي مدفون شدند كه اين حادثه، كه دليل اصلي آن ساخت و ساز در مسير آبراه بود، تلفات انساني نيز به دنبال داشت. اين ويلاسازي ها نه تنها اساس طبيعي روستاهاي اين منطقه را از نظر اجتماعي و اقتصادي بهم ريخته است، بلكه اساس كوهستاني بودن اين حوزه حساس را نيز دگرگون كرده است، واقعاً مشكل كجاست؟!

فعاليت اصولي تر براي جبران تبليغات منفي گردشگري
010293.jpg
مدرس گردشگري و استاد دانشگاه علامه طباطبايي تاكيد كرد: صنعت گردشگري كشور نياز به بازاريابي و اطلاع رساني مستمر و مداوم دارد.
به گزارش ايسنا، دكتر محمد كتابچي گفت : لزوم تحقيقات اوليه، شناسايي منابع، بازاريابي مستمر و اطلاع رساني مداوم از جمله ضرورت ها در اين زمينه است.اين كارشناس گردشگري با اشاره به حجم وسيع تبليغات منفي عليه كشور و اثرات تخريبي آن بر مقوله گردشگري تاكيد كرد : ضمن تعريف مباني سياسي و نحوه  ارتباطمان با كشورهاي مختلف، بايد در جهت رفع ابهامات و خنثي سازي تبليغات منفي فعاليت موثر و تلاش هاي اصولي تري را در پيش بگيريم.

تپه مهرعلي فارسي غرق مي شود
010284.jpg
تپه  باستاني «مهر علي فارسي» هم به سرنوشت آثار دشت بلاغي دچار مي شود. خبر رسيده كه تا يك ماه آينده، اين تپه در مخزن سد ملاصدرا واقع در شهرستان اقليد استان فارس غرق مي شود و اين مي تواند آغازگر يك سري جريانات در اين خصوص باشد.
به گزارش ايسنا، تل مهرعلي فارسي، تپه اي متعلق به هزاره هاي چهار و پنجم پيش از ميلاد است كه از نظر ارزش مي توان آن  را با «تل باكون» مرودشت مقايسه كرد. اين تپه در شهرستان اقليد قرار دارد و جزو آثار منحصر به فرد آن شهرستان محسوب مي شود.
آب گيري از سد ملاصدرا، بدون توجه به تاكيد مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مبني ضرورت كاوش محوطه هاي باستاني پشت سد، اوايل بهمن ماه سال گذشته آغاز شد. مسئولان ساخت سد ملاصدرا، پيش از آب گيري سد، از سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري خواسته بودند تا محوطه هاي باستاني داخل محدوده  مخزن سد را مشخص كنند و با وجود آن كه تل مهرعلي فارسي به عنوان تپه اي داراي ارزش معرفي شده بود، آب گيري از سد آغاز شد كه با ادامه  روند آب گيري، تل مهرعلي فارسي تا يك ماه آينده، زير آب خواهد رفت.

۷۰ محوطه باستاني تاريخ ميناب را بازسازي مي كنند
010296.jpg
۷۰ محوطه پيش از تاريخ، تاريخي و اسلامي در بررسي هاي باستان شناسي  شهر ميناب به دست آمده كه مي تواند به شناسايي اين محوطه ها به بازسازي تاريخ منطقه منجر شود. ميناب به دليل قرارگيري در كنار دريا يكي از مناطق استراتژيكي كشور از پيش از تاريخ تا به امروز بوده است.
شيرين عقيلي، باستان شناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به ميراث خبر گفت: اين بررسي ها همچنين به شناسايي پنج قلعه اسلامي متعلق به دوران صفوي منجر شد. همچنين در اين محوطه سه گورستان وسيع شناسايي شده كه به هزاره سوم پيش از ميلاد، اشكاني و هزاره اول پيش از ميلاد تعلق دارند. تعدادي محوطه متعلق به دوران اسلامي نيز در اين محدوده به دست آمده كه استقرار در آنها از سده هاي مياني اسلام تا دوران صفوي و قاجار استمرار داشته است. وي افزود: منطقه ميناب منطقه اي استراتژيك بوده و ساخت قلعه در اين مناطق هميشه حالت دفاعي داشته  اما به دليل شرايط ساحلي و سستي مصالح قلعه هاي متعلق به دوران تاريخي از بين رفته است. بنابراين بناهايي كه در اين بررسي ها شناسايي شد مربوط به سده هاي ميانه اسلامي است كه شامل پنج قلعه مي شود.

افزايش۱۰ درصدي خودروهاي تهران با وجود تردد نوبتي
010287.jpg
فرمانده نيروي انتظامي از ورود ۵۰۰ هزار دستگاه خودروي جديد به تهران خبر داد و گفت: با وجود اجراي طرح «زوج و فرد» تعداد خودروهاي پايتخت ۱۰ درصد افزايش يافت.
سردار احمدي مقدم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران درباره ادامه طرح تردد زوج و فرد خودروها در پايتخت گفت: اين موضوع در شوراي عالي ترافيك كشور تحت بررسي قرار گرفته و بر اساس مصوبه اين شورا مقرر شد طرح، از ۱۴ فروردين ماه ۸۵ مجددا به اجرا در آيد.
وي در خصوص ارائه طرحهاي جديد و جايگزين طرح «زوج و فرد» خودروها اظهار كرد: در حال حاضر شهروندان با اجراي اين طرح هماهنگ شده اند و اين در حاليست كه فعلا جايگزيني براي تردد نوبتي خودروها وجود ندارد . سردار احمدي مقدم تصريح كرد: با اجرا نكردن طرح، در دو روز پاياني تعطيلات نوروز، به رغم اين كه حدود يك سوم مردم خارج از تهران بودند، باز به دليل افزايش تعداد خودروهاي تهران، تردد آنها موجب قفل شدن ترافيك در مسيرهاي پررفت وآمد شد. وي پيش بيني كرد: ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو نيز در سال جاري به جمع خودروهاي تهران افزوده شود.

كانون ديده بانان زمين هشدار داد:
زمين لغزش ميگون، نتيجه تعريض جاده و تجاوز به حوزه لتيان
به ياد بياوريم كه در تيرماه سال گذشته در همين منطقه ۳ باب ويلا در كنار هم در زير خروارها گل و لاي مدفون شد و چند نفر نيز كشته شدند . در نتيجه همين ويلاسازي ها در كوهستان هر روز بايد شاهد لغزش هاي متعدد در منطقه و نهايتاً هزينه هاي سنگين وارده به بيت المال باشيم. از سوي ديگر به نظر مي رسد اراده محكمي براي تغيير اين الگوي ديكته شده وجود ندارد
010278.jpg
گروه شهري: در پي انتشار خبر زمين لغزش در كيلومتر ۲ جاده فشم _ ميگون در هفته هاي گذشته كه تا ابتداي سال جاري نيز همچنان ادامه داشت، كانون ديده بانان زمين با انتشار گزارشي، رانش زمين را نتيجه تعريض جاده ميگون _ شمشك و تجاوز به حريم كوهستان در حوزه لتيان عنوان كرد.
اين NGO زيست محيطي همچنين با اعلام هشدار نسبت به رشد روزافزون تجاوز به حريم رودخانه، ويلاسازي در شيب و اراضي ملي آبخيزها، تخريب پوشش گياهي منطقه، راهسازي و تعريض جاده در حوزه لتيان مي افزايد: به ياد بياوريم كه در تيرماه سال گذشته در همين منطقه ۳ باب ويلا در كنار هم در زير خروارها گل و لاي مدفون شد و چند نفر نيز كشته شدند. در نتيجه همين ويلاسازي ها در كوهستان هر روز بايد شاهد لغزش هاي متعدد در منطقه و نهايتاً هزينه هاي سنگين وارده به بيت  المال باشيم. از سوي ديگر به نظر مي رسد اراده محكمي براي تغيير اين الگوي ديكته شده وجود ندارد.
مافي، فرماندار شميرانات، چندي قبل در يك مصاحبه تلويزيوني اعلام كرد كه اين تخريب ها شبانه انجام مي شود و ما نيز در همان تاريخ پاسخ داديم كه اگر شبانه انجام مي شود چرا روز بعد سند صادر مي شود؟
در گزارش كانون ديده بانان زمين آمده است: در كنار مهمترين نقطه گردشگري ميگون كه آبشار زيباي ميگون باشد معلوم نيست با مجوز كدام سازمان اجازه ساخت «رستوران آبشار» داده شده است؟! متأسفانه نمونه هايي از اين دست در كشور ما كم نيست.
به عنوان مثال، ۹۰ درصد سواحل خزر تاكنون اشغال شده، رودخانه فشم به طرف گرمابدر نيز نرده كشي و خصوصي شده و بخش هاي زيادي از ارتفاعات در حوزه لتيان به همين ترتيب و اينها همه مواردي است كه در ايران از آن با نام انفال ياد شده است و كسي حق تعرض به آنها را ندارد!
ظاهراً در دستورالعمل هاي خود براي طرح هاي عمراني شهري،  تفاوتي ميان شهرهاي كوهستاني حساس در يك حوزه آبخيز مهم مثل لتيان با شهرهاي دشتي قائل نمي شوند و به شهرداري هاي اين مناطق اجازه هرگونه فعاليت حتي به قيمت تخريب كوهستان يا آبخيزهاي حياتي يك كلان شهر نظير تهران را مي دهند.
در بازديد اخير اعضاي كانون ديده بانان زمين از منطقه، مشاهده شد كه تنها چند كيلومتر بالاتر از منطقه اي كه زمين لغزش در آن اتفاق افتاده است، ماشين هاي راهداري در حال تعريض جاده هستند!!! گويا در پايين دست هيچ اتفاقي نيافتاده!! و آنها طبق دستوراتي كه داشتند بايد جاده را تعريض مي كردند.
لازم به ذكر است كانون ديده بانان زمين پيش از اين در مورد تعريض راه كوهستاني فشم به گرمابدر هشدار داده بود، اما متأسفانه با اعلام خبر ريزش و لغزش در كيلومتر دوم فشم به ميگون متوجه اجراي طرح تعريض ۳۴ متري جاده كوهستاني ميگون به شمشك مي شود.
نصيري، كارشناس ارشد و مدير گروه بلاياي طبيعي پايگاه ملي داده هاي علوم زمين كشور در اين مورد مي گويد:«به نظر مي رسد عامل باربرداري از پاشنه شيب (تعريض جاده توسط ماشين هاي راهداري) سبب تحريك مواد سنگي به عمق تقريبي ۷ متر در عرض ۸۰ متر را موجب شده كه پي آمد اين رويداد، ۳۰۰ متر از جاده تخريب شد. وجود يك لايه نازك به عمق ۲۰ متري به ضخامت ۳۰ سانتي متر و همچنين الگوي آبراه هاي منتهي به منطقه شرايط مناسبي را براي آبگيري و ناپايداري توده ايجاد كرده است. به علاوه هم جهت شدن شيب لايه ها با دامنه در منطقه، محصول عملكرد يك گسل فرعي است كه با سامانه اصلي گسل مشاء در ارتباط است. روند اين گسل W6.N و شيب آن ۴۰ درجه به سمت جنوب باختر مي باشد.
با در نظر گرفتن اين نكته كه توده مذكور تنها بخش كوچكي از حركت خود را صورت داده است و قسمت اصلي جابه جايي به زودي با حجم و عمق وسيع تري صورت خواهد پذيرفت، لذا تخليه مناطق مسكوني حاشيه رودخانه تا شعاع ۶۰۰ متر تأكيد مي شود. بديهي است در صورت تكميل حركت مواد سنگي، بسته شدن موقتي رودخانه سبب تخريب كامل و آب گرفتگي واحدهاي مسكوني بالادست و اطراف خواهد شد.
شهرام نصيري در گفت وگوي ديگري با« ايسنا » در تاريخ
۶/۱۲/۸۴ به اين نكته نيز اشاره مي كند كه تاكنون يك جناح از رودخانه محل لغزش تخليه شده در حالي كه در صورت بروز سنگ لغزش اصلي و تكميل حركت مواد سنگي كه با توجه به فصل بارندگي احتمال آن بسيار بالا است، علاوه بر تخريب جاده، احتمال بسته شدن موقتي رودخانه و در نتيجه تخريب كامل و آب گرفتگي واحدهاي مسكوني بالادست و اطراف رودخانه در جناحين بسيار بالاست. وي همچنين از مسئولان مربوطه شهرداري لواسان و فشم خواست با توجه به مساعد بودن منطقه براي بروز لغزش مجدد نسبت به آگاه كردن ساكنان منطقه به خطرات موجود تا شعاع ۶۰۰ متري اقدام كنند.
شواهد گوياي اين واقعيت است كه اين منطقه حساس و آسيب پذير تا عرض ۳۴ متر تعريض خواهد شد. احتمالاً مورد زمين لغزش اخير در كيلومتر ۲ فشم- ميگون از دستاوردهاي همين پروژه بوده است! جالب است كه تاكنون هشدارهاي بسياري از سوي سازمان زمين شناسي در خصوص اين منطقه داده شده است.
اما اين سؤال مطرح است كه شهرداري هاي فشم _ ميگون _ اوشان با چه مجوزهايي آبخيزهاي ملي را تخريب مي كنند و اصولاً هيچ  توجهي به اين هشدارها و مطالعات نمي كنند؟ اين را مي گويند مديريتي كاملاً مستقل و خودمحور!! تصاوير كانون (در سايت earth watchers.org) از اين حوزه خود گواه اين مدعاست.
از سوي ديگر مهندس شكرآبي معاون اداره محيط زيست شميرانات در تاريخ ۹ اسفند ۸۴ در مورد تعريض جاده ميگون به شمشك مي گويد:«بحث تعريض در منطقه مصوب هم شده كه تا ۳۵ متر تعريض شود. اينجا حوزه شهري (ميگون _ فشم) حساب مي شود و شهرداري براي شكستن صخره ها اعتبار گرفته و به كارش ادامه مي دهد. ما به عنوان يك كارشناس برحسب ظرفيت محيط فقط مي توانيم بگوييم كه حداقل ارزيابي پيامدهاي اين تعريض را به ما نشان مي دهند كه تاكنون اين كار را نكرده اند.»
متأسفانه شكل كار اين است كه: اول تخريب مي كنند بعد ظرفيت يابي و بعد از تخريب و ريزش ارزيابي مي كنند! شكي نيست كه به بدنه اين قسمت از ميگون ضربه زده شده كه در حال لغزش و ريزش است!
كانون ديده بانان زمين منتظر پاسخگويي مسئولين است:
۱ _ پاسخ شفاف و روشن فرماندار شميرانات به پيامدهاي ناشي از تعريض جاده ميگون به شمشك نظير زمين لغزش فعلي در حريم گسل مشا _ فشم چيست؟
۲ _ منطقه در حال تعريض و تخريب، جزو منطقه حفاظت شده البرز مركزي است. پاسخ سازمان حفاظت محيط زيست در اين مورد چيست و چرا اجازه تعريض راه در اين حوزه بسيار حساس و بالادست لتيان را مي دهد؟
كانون ديده بانان زمين معتقد است دولت بايد وارد عمل شده و اين حوزه را از ساخت وساز هاي دولتي و خصوصي آزاد كند در غير اين صورت طبيعت خود آزادسازي را آغاز كرده و ادامه خواهد داد.
حوزه لتيان با وسعت ۷۱ هزار هكتار جزو منطقه كوهستاني البرز مركزي (دامنه جنوبي) آن است. قسمت شمالي اين حوزه از قسمت فشم به بالا، جزو منطقه حفاظت شده البرز مركزي است. مهمترين عرصه ساختماني حوزه لتيان گسل «مشا _ فشم» است و اين محدوده در پهنه بندي ريسك زمين لرزه در محدوده اي با تخريب شديد قرار دارد. اين حوزه جمع كننده رودهايي است كه رودخانه جاجرود را مي سازد. بخشي كه قرار است تعريض شود از نظر زمين شناسي متعلق به دوران اول، دوم و سوم است.

برج مراقبت
نوروز فرساينده ميراث فرهنگي
مريم پاپي- اصفهان نوروز امسال در فهرست استان هاي پذيراي گردشگر در رده چهارم قرار گرفت. از افزايش ۴۰ درصدي سفرهاي نوروزي، اصفهان هم نصيب خوبي برد و ۲۵ درصد آمار جذب گردشگر خود را در ايام نوروز افزايش داد.
كاشان، نطنز و اردستان در استان اصفهان بيشترين بازديد كننده را داشته اند و يك ميليون و ۸۸ هزار و ۲۷۷ نفر از بناهاي تاريخي اين استان ديدن كرده اند.
مسئولان ميراث فرهنگي اصفهان از عملكرد خود در ايام نوروز رضايت دارند. به طوري كه افزايش تعداد نيروهاي راهنما و محافظ ميراث فرهنگي و گسترش اطلاع رساني را از دلايل اين موفقيت عنوان مي كنند.
مشاهده يادگاري هاي حك شده روي سنگ هاي مرمر، ديوارهاي گچي و درهاي چوبي اصفهان كه قدمت برخي از آنها به دهها سال قبل مي رسد، مي تواند اين پيام را داشته باشد كه تخريب ميراث فرهنگي توسط گردشگراني كه رفتار با ميراث فرهنگي را نمي دانند و فرهنگ گردشگري پاييني دارند نيز ۲۵ درصد افزايش يافته  است. هر چند شايد اتفاقاتي كه براي ميراث فرهنگي افتاده  مدتي بعد آشكار شود، ولي مسئولان ميراث فرهنگي با تكيه بر نيروهاي پاسدار ميراث فرهنگي و راهنمايان به كار گمارده در ايام نوروز امسال، اين آسيب ها را كمتر از سال هاي پيش ارزيابي مي كنند.
ابراهيم پور، كارشناس ميراث فرهنگي اصفهان، مهمترين آسيب وارد شده به ميراث فرهنگي نوروز امسال را ناشي از استفاده فلاش در مكان هايي كه بر اثر نور آسيب مي بينند عنوان مي كند و مي گويد: مشكل ما پايين بودن فرهنگ گردشگري است؛ بسياري از گردشگران ايراني اخلاق گردشگري، رعايت نظم گردشگري، رعايت حريم متقابل و حقوق ساير گردشگران و نحوه رفتار با راهنمايان را نمي دانند.
مجموعه باغ و كاخ چهل ستون تنها اثر تاريخي اصفهان بود كه روز سيزدهم فروردين ماه تعطيل شد؛ مسئولان ميراث فرهنگي با تجربه اي كه از پهن كردن بساط پيك نيك در اين محوطه  داشته اند، از وارد شدن آسيب به اين باغ تاريخي جلوگيري كرده اند. قرار است فضاي سبز چهل ستون نيز محصور شود تا گردشگران به قسمت هاي مختلف باغ نروند.
اگر چهل ستون نمونه اي از باغ ايراني است، چرا بايد ورود به آن براي گردشگران ممنوع شود؟ اين اقدام توهين به همه گردشگران است. چون گروهي از آنها با رفتارهاي تخريب گرايانه خود نشان داده اند سزاوار آن هستند.
۸۰ راهنماي توريست مسلط به زبان هاي خارجي در ايام نوروز در بناهاي تاريخي اصفهان اطلاعات لازم را در اختيار مردم قرار مي دادند. حسينعلي وكيل، مدير كل ميراث فرهنگي اصفهان از قرار دادن نقشه، بروشورهاي تبليغات و معرفي آثار تاريخي اصفهان از طريق ۳۳ پايگاه اطلاع رساني مستقر در سراسر استان خبر داده است.
۶۰هزار نقشه و ۱۰هزار بروشور براي نزديك به دو ميليون بازديد كننده تعداد زيادي نيست. ولي در شرايطي كه اغلب سال بناهاي تاريخي اصفهان بروشورهاي خود را تمام كرده اند و اطلاعات مكتوبي براي ارائه به گردشگران ندارند، غنيمت است.
ايراني ها مردم بي فرهنگ و تعليم نديده اي نيستند. وقتي رفتار مناسبي با ميراث فرهنگي خود بروز نمي دهند بايد به اين انديشيد كه حفظ اين ميراث تا چه حد به آنان آموزش داده شده و برايشان به دغدغه تبديل شده است. وقتي سياست هاي اجرايي كل كشور وجود هدف جذب گردشگر را دچار ترديد مي كند، مردم چقدر بايد از فايده اين ميراث براي خودشان آگاه باشند؟
مشكل تخريب ميراث فرهنگي در ايام نوروز، مساله ميراث فرهنگي در كل كشور است. اگر قرار باشد هر نوروزي ميراث فرهنگي را بيشتر كهنه و فرسوده كند، از اين ميراث چه باقي خواهد ماند؟

قانون، بافت هاي تاريخي را حمايت نمي كند
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري:به رغم هشدار كارشناسان در مورد روند رو به گسترش تخريب بافت ها و محوطه هاي تاريخي كشور و تاكيد آنان بر ضرورت حفظ اين ارزش هاي تاريخي بر اساس قوانين مدون، سرپرست دفتر حفظ و احياي بافت هاي تاريخي كشور گفت كه تاكنون قانوني ويژه براي حفاظت از بافت هاي تاريخي كشور تدوين نشده است.
«محمد علي طبرسا» نبود راهكارهاي قانوني براي حمايت از بافت هاي تاريخي را از مهمترين چالش هاي موجود براي صيانت از بافت هاي قديمي كشور دانست و افزود: «با وجود اهميت حفاظت از بافت هاي تاريخي كشور كه به عنوان بخشي از كالبد و هويت تاريخي شهرها محسوب مي شوند.
تاكنون هيچ قانون مشخصي براي جلوگيري از تخريب اين بافت ها تدوين نشده و سازمان ميراث فرهنگي براي حفظ اين بافت ها تنها مي تواند در نخستين اولويت برنامه هاي اجرايي و حفاظتي، نسبت به ثبت اين بافت هاي ارزشمند تاريخي در فهرست آثار ملي كشور اقدام كند.»
وي با اشاره به اين كه تنها در قانون برنامه سوم توسعه كشور براي نخستين بار دولت به حفظ و احياي بافت هاي تاريخي توجه كرده است، گفت: «هر چند در قانون برنامه سوم توسعه به حفاظت از بافت هاي تاريخي و كمك ارگان هاي مختلف براي احياي اين بافت ها اشاره شده است اما در اين قانون نحوه برخورد با متخلفاني كه به تخريب بافت ها مي پردازند مشخص نشده و هم اكنون تنها قسمت هايي از بافت ها و تك بناهاي تاريخي در اين مناطق كه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده اند، تحت حمايت قانوني قرار دارند.»
طبرسا همچنين گفت: «سازمان ميراث فرهنگي در اساسنامه جديدي كه براي سازمان جديد ميراث فرهنگي و گردشگري تدوين مي شود، حمايت هاي قانوني ويژه اي براي حفظ و جلوگيري از تخريب بافت هاي تاريخي كشور به صورت قوانيني مجزا، در نظر خواهد گرفت.»
در حال حاضر بيش از ۱۵ هزار هكتار بافت تاريخي در مناطق مختلف كشور وجود دارد كه اين بافت ها در شهرهاي مختلف تاريخي از جمله تهران، شيراز و اصفهان در سراشيبي نابودي جاي گرفته اند.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |