شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۰ - Apr 15, 2006
حضرت رسول اكرم صلي ا... عليه و آله و سلم
بپرهيز از زير بار قرض رفتن، زيرا دو ناراحتي دارد؛ يكي غم و غصه در شب، دوم شرمساري و ذلت در روز بين مردم.
سفينه البحار ج۱ ص ۴۷۷
امروز با حافظ
لطف ها مي كني اي خاك درت تاج سرم
من كه باشم كه بر اين خاطر عاطر گذرم
كه من اين ظن به رقيبان تو هرگز نبرم
دلبرا بنده نوازيت كه آموخت بگو
پاسخ صفارهرندي به منتقدان:
طرح جديد صدور مجوز نشر تصميمي
خردمندانه و سنجيده است
آمارها بيانگر اين است كه در سال ۸۴ نزديك به ۱۰ هزار
كتاب بيش از سال ۸۳ مجوز گرفته اند
گروه ادب و هنر: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره اعلان مدير اداره كتاب و كتابخواني مبني بر نحوه  صدور مجوزهاي پيش از نشر و واگذاري آن به مراكز علمي- فرهنگي كه صلاحيتشان را وزارت ارشاد تاييد مي كند، گفت: يكي از تصميم هاي خردمندانه و سنجيده وزارتخانه و به ويژه اداره كتاب، طرح اين موضوع است.
به گزارش ايسنا، محمدحسين صفارهرندي - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - در نشستي خبري در تالار اجتماعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي، با بيان اين مطلب و با تاكيد بر صحت و درستي اين اقدام، گفت: بعضي ها تفسيرشان اين است كه وزارت ارشاد در يك تصميم انفعالي از هجومي كه در برخي رسانه ها نسبت به معطل ماندن مجوزهاي نشر كتاب شده است، چنين تصميمي گرفته است، در حالي  كه متاسفانه فاصله ميان واقعيت و آنچه كه انعكاس يافته، فراوان است.
وي افزود: به ما گفته اند متهم هستيم به اين كه كتاب هاي بسياري را بي پاسخ گذاشته  و چرخ نشر را به لنگ زدن واداشته ايم؛ در حالي  كه آمار بيانگر اين است كه ميزان كتاب هاي مجوزگرفته در سال ۸۴ نزديك به ۱۰ هزار بيش از سال ۸۳ بوده است.
او با بيان اين كه به طور مطلق طرفدار كميت هاي اين گونه اي در حوزه نشر نيستم، افزود: صرفاً بخشي از امكان صدور مجوزهاي پيش از نشر به مراكز علمي و فرهنگي واگذار خواهد شد.
صفارهرندي در بخش ديگري از سخنانش گفت: در برخي از رسانه هاي ما فاصله مشهودي ميان برداشت خودشان با برداشت مردم از حركتي كه از ماه هاي اخير آغاز شده است، وجود داشته و دارد. وي با اظهار تاسف از اين كه هنوز برخي از ارباب جرايد در حال و هواي پيش از انتخابات بسر مي برند، گفت: كساني كه مانع از انعكاس خدمات دولت به مردم هستند، تا كي مي توانند دوام بياورند؟! او افزود: متاسفانه به نظر بعضي از دوستان رسانه اي ما به گواهي آنچه كه مي نويسند، در كارنامه اين دولت حتي يك عملكرد مثبت هم نيست كه هرآنچه مي نگارند، طعنه و تعريض به عملكرد دولت است و اين گونه عملكرد در تاريخ روزنامه نگاري كشور بي سابقه است.
وي افزود: بحث تهديد مطبوعات در ميان نيست. اگرچه تضمين نمي كنيم كه در برخورد با كساني كه برخلاف مقررات قانوني عمل مي كنند، دستگاه هاي قانوني مثل هيات نظارت بر مطبوعات به وظيفه خودشان عمل نكنند.
صفارهرندي در ادامه درباره بحث بيمه اهالي مطبوعات گفت: حتما امسال تعداد كساني را كه از موقعيت بيمه در حوزه فرهنگ و هنر استفاده خواهند كرد، افزايش مي دهيم.
وي با بيان اين كه در صورت مساعدكردن نظر دولت و مجلس، ظرف دو سال آينده تمام اهالي فرهنگ و هنر از اين امتياز بهره مند خواهند شد، گفت: اين رقم در سال جاري بايد حداقل دوبرابر افزايش يابد و اين اتفاق تا پايان سال خواهد افتاد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه درباره شاخص هاي ارزيابي محصولات فرهنگي گفت: هنوز حركت جامعي براي چنين ارزيابي هايي نداريم؛ اما بخشي در طرح و برنامه وزارت شروع شده است كه شاخص هايمان تجديدنظر خواهيم كرد تا مقوله فرهنگ، مقوله اي متفاوت از بقيه موضوع هاي كشور باشد.

پاريس و ايرلند صدمين سال تولد
ساموئل بكت را جشن گرفتند
011700.jpg
هواداران فرانسوي و ايرلندي ساموئل بكت، روز پنج شنبه با بزرگداشت صدمين سالگرد تولد اين نويسنده، از فعاليت هنري فردي قدرداني كردند كه تحولي عظيم در تئاتر قرن ۲۰ به وجود آورد.
به گزارش فرانس پرس، طي يك صبحانه ويژه در سفارت ايرلند در پاريس ، جايي كه بكت زندگي و كار كرده و بسياري از آثار مشهورش را به فرانسوي نوشته است، نويسندگان از مردي قدرداني كردند كه هنوز آثارش در سطح جهان از ارزش زيادي برخوردارند.
با وجودي كه بكت سراسر زندگي اش را به تلاش براي بيان آنچه كه وي بي معنايي زندگي و حزن انگيزي شرايط زندگي مي ناميد، پرداخت اما همواره با شوخ طبعي و اغلب با مهرباني با مردم برخورد مي كرد.
آن اندرسون كه ميزباني اين صبحانه را به عهده داشت، گفت: بكت با تم هاي بنيادين زندگي فردي، رنج و قطعيت وقوع مرگ و لزوم مسلح شدن به رضايت و شوخ طبعي، خود را درگير مي كرد.
در اين مراسم، بخش هايي از آثار ادبي اين نويسنده از سوي آ لن پاريس هنرپيشه فرانسوي و كاتل مك كيب شاعر ايرلندي خوانده شد.
بكت كه روز ۱۳ آوريل ۱۹۰۶ در نزديكي دوبلين به دنيا آمد، در سال ۱۹۳۷ به پاريس عزيمت كرد و تا زمان مرگش در سال ۱۹۸۹ در پايتخت فرانسه ماند. وي حتي در دوران جنگ جهاني دوم در كنار نيروي مقاومت فرانسه جنگيد.
دوبلين نيز ميزبان نمايشنامه ها، فيلم ها، نمايشگاه هاي نقاشي، مجسمه  و برگزاري هاي كنسرت هاي موسيقي در سراسر اين ماه است.

نويسنده زن عراقي ، نامزد دريافت جايزه در انگليس
ايسنا: يك زن گمنام عراقي، به خاطر نگارش خاطره هاي خود از جنگ آمريكا بر ضد عراق، براي دريافت يك جايزه ادبي در انگليس نامزد شد. اين نويسنده كه از سربازان آمريكايي خواسته است تا عراق را ترك كنند، دانشجوي برنامه ريزي رايانه است و با نام مستعار ريوربند مطلب مي نويسد. وي نامزد دريافت جايزه ساموئل جانسن كه مبلغ آن، ۵۲ هزار دلار و بزرگ ترين جايزه اي است كه به آثار مستند داده مي شود، شده است.
ريوربند در ابتدا يادداشت هاي شخصي خود درباره حمله آمريكا به عراق را در سايت اينترنتي شخصي خود به نام بلوغ درج كرده است. عرب آنلاين گزارش داد: ريوربند كه اواخر دهه دوم زندگي خود را سپري مي كند، با ۱۸ نويسنده كه از بين ۱۶۸ نويسنده ديگر انتخاب شده اند، براي دريافت اين جايزه رقابت مي كند. وي در اين نوشته ها از خشم و نگراني خود در مدت گذشت سه سال از اشغال و خونريزي در بغداد نوشته است.
اين نويسنده با بيان ناگفته هايي از جنگ در عراق، كار نگارش يادداشت هاي خود را از ۱۷ اوت ۲۰۰۳ آغاز كرده است. به گزارش گاردين، يك ناشر كوچك با نام مارين بايرز امتياز نشر يادداشت هاي ريوربند را سال گذشته خريداري كرد و آنها را در قالب يك اثر زندگينامه اي انتشار داد. به گفته اين ناشر، نويسنده آثار نخواسته است هويت واقعي اش فاش شود.
در مراسم اعلام برندگان جايزه ادبي ساموئل جانسن كه در يك مراسم شام در هتل ساووي لندن در ۱۴ ژوئن ۲۰۰۶ (۲۳ تير ۸۵) برگزار مي شود، اين نويسنده عراقي حضور نخواهد داشت.

كوتاه ازهفت هنر
011703.jpg
تعويق مراسم: مراسم يادبود سيدحسن حسيني در دومين سال درگذشتش، روز پنج شنبه ۳۱ فروردين ماه اعلام شده بود كه به هفته آخر ارديبهشت ماه تغيير يافت. فاطمه راكعي - از اعضاي خانه شاعران ايران - علت اين موضوع را نرسيدن مقاله هاي سفارش داده شده عنوان كرد و گفت كه قرار است قيصر امين پور، علي موسوي گرمارودي، سهيل محمودي، ساعد باقري و تعدادي ديگر كه هنوز حضورشان قطعي نيست، در اين مراسم سخنراني و ارايه مقاله داشته باشند.
«آتش بس» ميلاني: فيلم آتش بس آخرين ساخته تهمينه ميلاني از ششم ارديبهشت اكران مي شود. اين فيلم دومين اثر «ميلاني» ، پس از «ديگه چه خبر» است كه بار طنز اجتماعي دارد و فيلمساز، زواياي ديگر ارتباط زن و مرد را با زبان طنز به تصوير مي كشد. «آتش بس» داستان يك زوج تحصيلكرده را روايت مي كند كه از مرحله آشنايي، نامزدي، ازدواج به مرحله طلاق مي رسند.
اجراي قطعه «جشن» مشايخي: اركستر موسيقي نو به رهبري عليرضا مشايخي سوم ارديبهشت قطعاتي از ساخته هاي اين هنرمند را اجرا مي كند كه در ميان آنها مي توان به قطعه معروف جشن اشاره كرد. در اين برنامه هوشياري شاهرودي نوازنده مهمان از فرانسه سوليست فلوت خواهد بود و فريبا قوام صدري به عنوان سوليست پيانو حضور خواهد داشت. آلبوم جشن يادبود دهمين سالگرد گروه موسيقي تهران با همكاري فريبا قوام صدري و صنم قراچه داغي هفته آينده توسط نشر هرمس روانه بازار خواهد شد.
«آخر خط» در شبكه تهران: فيلم آمريكايي «آخر خط» با بازي «بروس ويليس» در ساعت ۱۳‎/۳۰ روز يكشنبه از شبكه تهران پخش مي شود. فيلم «آخر خط» محصول كشور آمريكا در سال ۲۰۰۴ ساخته «هاوارد ديويچ» داستان آدمكشي حرفه اي و بازنشسته به نام «جيمي» است كه به همراه همسرش «جيلا» در مكزيك مخفي شده تا اينكه «لاتزيو دوگولاك» ، گانگستر معروف از زندان آزاد شده و تمام وقت خود را صرف يافتن جيمي و انتقام از او مي كند و در اين راه خواهر او را به گروگان مي گيرد. جيمي براي نجات خواهرش به مكزيك بازمي گردد و در اين ميان با مشكلات بسياري روبرو مي شود.
ترجمه هايي از مخبر: جلد دوم «جهان اسطوره ها» ترجمه عباس مخبر به همراه دو تجديد چاپ از اين مترجم در نمايشگاه كتاب امسال عرضه مي شود. همچنين چاپ سوم «اسطوره هاي هنري» از اين مترجم منتشر خواهد شد و «راهنماي نظريه هاي ادبي معاصر» نيز با ويرايش جديد، توسط نشر طرح نو به چاپ سوم خواهد رسيد.
هري پاتر: دانيل رادكليف، ستاره فيلم هري پاتر به غير از اعضاي خانواده سلطنتي انگليس، جوان ترين فردي است كه تابلوي نقاشي انفرادي اش در گالري پرتره ملي انگليس به نمايش درآمد. تابلوي رادكليف - ۱۶ ساله - اثر استوارت پيرسون رايت، درشمار بيش از ۴۰ اثر جديدي است كه در گالري مركزي مشهور لندن به نمايش گذارده شده است.
جايزه ۴ هزار دلاري: نخستين جايزه جهاني پوستر اديان توحيدي، دي ماه سال جاري در تهران برگزار مي شود. اين جايزه را آيدين آغداشلو، ابراهيم حقيقي، محمدحسين حليمي، حسين خسروجردي و فرشيد مثقالي داوري مي كنند و قرار است تنها ۴۰ اثر به نمايشگاه آن راه يابد.
موسيقي كلاسيك در ابوظبي: با حضور بزرگان و رهبران گروه هاي مطرح موسيقي جهان و نيز برندگان جوايز جهاني موسيقي از ۱۷ تا ۲۵ آوريل (از ۲۸ فروردين تا پنجم ارديبهشت ۸۵) سومين جشنواره موسيقي كلاسيك در ابوظبي برگزار مي شود.
حمايت از هنرمندان : صندوق حمايت از هنرمندان با اعتباري حداقل يك ميليارد ريال در مشهد تاسيس مي گردد. دلشادي، معاون اداري مالي و پشتيباني و امور استان هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: قرار است كليه امور مربوط به بخش رفاهي هنرمندان اعم از بيمه هنرمندان و طرح پيشكسوتان و... به اين صندوق واگذار شود.
ركود: به گفته مسعود اوحدي ، كارشناس رسانه، برنامه هاي شبكه چهار سيما تا سال سوم جذاب، و پاسخگوي نياز مخاطبان بود، اما از آن سال به بعد نتوانست برنامه هاي جذاب ويژه مخاطبان خاص پخش كند، به همين دليل اين شبكه روند راكدي را سپري مي كند.
زندگي نيما و سهراب : «صداي پا» داستان زندگي نيما يوشيج و سهراب سپهري را در قالب يك فيلم سينمايي ويديويي تصوير مي كند. قسمت اول اين اثر مربوط به زندگي نيمايوشيج از سن۳۰ سالگي به بعد است كه در آن گوشه هايي از زندگي «پدر شعر نو» به تصوير كشيده شده است. زندگي نيمايوشيج كه به مدت ۹۰ دقيقه و به صورت ويدئو سينمايي تهيه و توليد شده است هم اكنون در مرحله پايان تصويربرداري است.
كارگاه زبان فارسي: دومين كارگاه پژوهشي زبان فارسي در رايانه، ششم و هفتم تير ماه با حضور سه زبان  شناس ايراني مقيم آمريكا و كانادا در تهران برگزار مي شود.
درگذشت شيوا رويگريان : ۲۰ روز پس از درگذشت شيوا رويگريان _ مترجم آثار فلسفي خبر درگذشتش در رسانه ها انعكاس يافت. ايسنا ضمن اعلام خبر درگذشت اين مترجم ۵۵ ساله و خاكسپاري اش در ساري نوشت كه «خاطرات آن فرانك» و «دختر سروان» پوشكين از ترجمه هاي اوليه وي بوده است.
بزرگداشت پروين: همايش « پروين سپهر ادب فارسي» به منظور بزرگداشت شصت و پنجمين سالگرد درگذشت پروين اعتصامي با مشاركت رايزني فرهنگي كشورمان در داكا و انجمن فارسي بنگلادش در محل تالار اجتماعات دانشگاه داكا برگزار شد . در اين همايش دانشجويان و استادان زبان و ادبيات فارسي، دكتر صدرالامين رئيس دانشكده ادبيات، دكتر سيف الاسلام خان رئيس گروه زبان فارسي و اردو و عبدالصبورخان مدرس زبان فارسي دانشگاه داكا نيز حضور داشتند.

شرايط خريد يارانه اي كتب خارجي
از نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب
دانشجويان فارغ التحصيل دانشگاه ها، اعضاي هيأت علمي، اساتيد و طلاب حوزه علميه، اهل قلم و شخصيتهاي فرهنگي مي توانند براي دريافت كارت خريد در تهران از تاريخ ۲۸ فروردين ماه لغايت دهم ارديبهشت ماه در شهرستانها از تاريخ ۲۸ فروردين ماه لغايت هفتم ارديبهشت ماه با ارائه مدرك مورد نياز از طريق بانك رفاه اقدام نمايند.
بنا بر اين گزارش، نمايندگان موسسات، دانشگاهها و مراكز آموزشي با در دست داشتن معرفينامه و درخواست سقف خريد مورد نياز با امضاي بالاترين مقام و مسئول و اخذ تأييديه مديريت امور بين الملل نمايشگاه مي توانند تا پايان روز دهم ارديبهشت ماه به خيابان انقلاب بين فلسطين و صباي جنوبي، شماره ۱۱۷۸ مراجعه كنند.
اين گزارش حاكي است: زمانبندي مراجعه براي خريد كتاب خارجي و ميزان سهميه ها براي استادان، دانشياران، اهل قلم، دارندگان مدارك حوزوي و سطح الف، اهل قلم گروه الف تا سقف يك ميليون ريال روز سيزدهم ارديبهشت ماه، استادياران، فارغ التحصيلان و دانشجويان مقطع دكتري تخصصي، پزشك متخصص، دارندگان مدرك حوزوي سطح ب، اهل قلم سطح ب تا سقف هشتصد هزار ريال روز چهاردهم ارديبهشت ماه تعيين شده است.
همچنين مربيان، پزشكان عمومي، دانشجويان پزشكي، فارغ التحصيلان و دانشجويان مقطع فوق ليسانس، دارندگان حوزوي و سطح ج، اهل قلم سطح ج تا سقف ششصد هزار ريال روز پانزدهم ارديبهشت ماه، فارغ التحصيلان و دانشجويان مقطع ليسانس، فوق ديپلم، دارندگان مدرك حوزوي سطح د تا سقف چهارصد هزار ريال روز ۱۶ ارديبهشت ماه مي توانند كتاب خارجي خريد نمايند.
موسسات، دانشگاهها و مراكز آموزشي نيز طبق سهميه تعيين شده روز ۱۸ ارديبهشت ماه مي توانند براي خريد كتاب خارجي اقدام كنند.نوزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران از ۱۳ تا ۲۳ ارديبهشت ماه در محل دائمي نمايشگاه بين المللي برگزار مي شود.

اقدام مشترك صدا و سيما و سازمان حج و اوقاف
محمدرضا سرشار مورد تجليل قرار مي گيرد
011706.jpg
مهر: محمدرضا سرشار - نويسنده و منتقد پيشكسوت ادبيات كودكان و نوجوانان از سوي صدا و سيما و سازمان حج و اوقاف و امور خيريه تجليل مي شود.
اين مراسم بزودي با حضور نويسندگان، منتقدان ادبيات داستاني و جمعي از صاحبنظران فرهنگي و ادبي كشور برگزار خواهد شد.
دبير همايش تجليل از محمدرضا سرشار، دكتر محسن پرويز نويسنده و دبير جشنواره قصه هاي قرآني سازمان حج و اوقاف و امور خيريه است. وي كه به رضا رهگذر نيز مشهور است، در سال ۱۳۳۲ به دنيا آمد. سرشار در سال ،۱۳۵۰ با رتبه اول، ديپلم فني و در سال ،۱۳۵۱ ديپلم رياضي گرفت. پس از طي دوران سربازي، به صورت سرباز معلم، در سال ،۱۳۵۴ با قبولي در رشته مهندسي صنايع دانشگاه علم و صنعت ايران به تهران آمد و از همان زمان تاكنون، ساكن اين شهر است. نخستين آثار قلمي قصه گوي ظهر جمعه راديو (رهگذر) در سال ،۱۳۵۲ در يكي از مجلات هفتگي ادبي، و اولين كتابش در سال ۱۳۵۵ به چاپ رسيد. در مجموع، چهار عنوان كتاب و چند داستان كوتاه از سرشار، در دوران پيش از انقلاب منتشر شد.
سرشار مبارزه با رژيم پهلوي را با داستانهاي خود پي مي گرفت. با وجود اين، در دوران اوج گيري انقلاب اسلامي، در اواخر دوره صدارت ازهاري دستگير و اوايل نخست وزيري بختيار، همراه با خيل زندانيان سياسي كشور، آزاد شد.
در دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ۸۵ عنوان كتاب ديگر از وي، در قالب داستان، پژوهش، نقد و مباحث نظري ادبي، به شكل تاليف يا ترجمه، براي كودكان و نوجوانان و بزرگسالان منتشر شد. علاوه بر آن، ۱۲ عنوان كتاب نيز به صورت گردآوري و ويرايش غليظ از او انتشار يافته كه در مجموع، شمارگاني بالغ بر سه و نيم ميليون نسخه را به خود اختصاص داده است. آثار بنيانگذار انجمن قلم ايران، تاكنون، دست كم ۲۶ جايزه را در سطح كشور به خود اختصاص داده و برخي از آنها در داخل و خارج كشور به زبانهاي انگليسي و اردو ترجمه شده است. نشريه بين المللي «who is who» در سال ۱۳۷۳ نام وي را به عنوان يكي از مشاهير فرهنگ ايران به ثبت رساند.
افزون بر اين آثار، از سرشار ده ها مقاله، نقد و مصاحبه هاي تخصصي در مطبوعات مختلف كشور به چاپ رسيده است.

كتاب چهار و جشن ميلاد پيامبر اكرم(ص)
برنامه «كتاب چهار» اين هفته به كتاب هاي ايراني و خارجي نوشته شده درباره سيره حضرت رسول(ص) مي پردازد.
از ميان كتاب هاي ايراني نوشته شده درباره حضرت محمد(ص) به آثاري چون «پيامبر در قرآن»،«پيامبر از سياق حضرت علي(ع)» و از ميان آثار خارجي به «زندگي حضرت محمد(ص)» ،« محمد پيامبر است»،« راه محمد»،« زندگي حضرت محمد(ص)»و «محمد رسول خدا»كه مورد بررسي قرار مي گيرند، مي توان اشاره كرد.
همچنين شبكه اول سيما به مناسبت ولادت رسول اكرم(ص) فيلم مستند «تاريكي در تاريكي» را به روي آنتن مي برد. شبكه دو سيما نيز در اين روز فيلم سينمايي «سينه سرخ» به كارگرداني پرويز شيخ طادي را براي نخستين بار به روي آنتن مي برد. شبكه تهران نيز در ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه روز شنبه فيلم سينمايي «آدم برفي» به كارگرداني داوود ميرباقري را پخش مي كند.

برگي از تاريخ
رحلت آيت الله شيخ محمدتقي بافقي
آيت الله شيخ محمدتقي بافقي در حدود سال ۱۲۵۳ ش (۱۲۹۲ ق) در بافق يزد به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي در يزد، راهي نجف اشرف گرديد و از محضر درس آخوند خراساني، سيدمحمدكاظم يزدي و سيداحمد كربلايي استفاده اي وافر برد. آيت الله بافقي پس از اقامت ۱۹ ساله در نجف، در قم اقامت گزيد و به درس و بحث پرداخت. او از افرادي بود كه در تهيه مقدمات انتقال آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي به قم و تأسيس حوزه علميه قم، تلاش بسياري كرد و پس از تأسيس حوزه، معاونت آيت الله حائري را بر عهده گرفت. اين فقيه مبارز در جهت جلوگيري از منكرات از هيچ مصيبتي نمي هراسيد به طوري كه بر اثر مخالفت علني با جريان كشف حجاب و ورود خانواده بي شرم و بي حجاب پهلوي به حرم حضرت معصومه(س)، در دوم فروردين ،۱۳۰۶ توسط شخص رضاخان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس سال ها در شهر ري در تبعيد بود. وي سرانجام در ۲۶ فروردين سال ۱۳۲۵ ش برابر با ۱۲ جمادي الاول ۱۳۶۵ ق در ۷۲ سالگي درگذشت و در حرم حضرت معصومه(س) مدفون گرديد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دل شيشه
وقتي به دوستانم گفتم كه شيشه ها هم دل دارند، همه به من خنديدند؛ اما من به چشم خودم ديدم وقتي يك روز سرد روي شيشه بخار گرفته نوشتم «من تنها هستم» برايم گريه كرد.
ناهيد دالايي

گشتي در دنياي خبرها
رمانهاي جنايي
اسلو: چند روز پيش اعلام شد، كشور نروژ يكي از باكيفيت ترين كشورهاي جهان براي زندگي كردن است. اما جالب است بدانيد كه در هفته منتهي به عيد پاك در اين كشور ميزان فروش رمانهاي جنايي ۵۰۰ درصد افزايش مي يابد. به عبارتي ديگر مردم ترجيح مي دهند در تعطيلات بهاري بيشتر كتابهاي پرهيجان بخوانند و فيلم هاي جنايي تماشا كنند.
اسراف ممنوع
كي يف: رييس جمهور اوكراين به يكي از مديران ارشد اين كشور دستور داد بلافاصله خودرو آخرين مدل خود را به فروش برساند. گفته مي شود اين خودرو بيش از ۲۰۰ هزار دلار قيمت دارد و داخل آن صندلي هايي نصب شده كه قابليت ماساژ دادن مسافران را دارد. اما نكته اصلي اينكه خودرو مورد نظر از محل بودجه عمومي كشور خريداري شده است. اين مدير ارشد در توجيه عملكرد خود گفت: من همواره عادت دارم كه خودروهاي آخرين مدل سوار بشوم به همين دليل هر دو سال يك بار خودروام را عوض مي كردم.
شليك سيب زميني
استكهلم: يك جوان ۲۵ ساله در سوئد به جرم شليك سيب زميني به شهروندان جريمه شد. اين جوان يك نوع سلاح خانگي طراحي كرد كه فشنگ آن سيب زميني بود. او هر روز با اين سلاح در كنار پنجره خانه اش مي ايستاد و به سوي شهروندان سيب زميني شليك مي كرد. همين موضوع باعث شد تا قاضي وي را ۸۰ روز حقوق جريمه بكند.

گل و گياه
گل پامچال
011697.jpg
نام علمي:
Primula, Pacific Series
خانواده: PRIMULACEAE
گياهي است دايمي كه به صورت دوساله پرورش داده مي شود، گلهاي آن در رنگهاي بسيار متنوع اواخر اسفند و اوايل فصل بهار ظاهر مي  شوند. حداكثر بلندي ۱۵-۱۰ و گستردگي آن به ۲۰ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي يا سايه- آفتاب، خاك مرطوب كه داراي زهكش خوب باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است. براي حفظ آراستگي گياه گلها وبرگهاي خشك آن را مرتبا مي چينند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه و يا نگهداري و كاشت بذرها در بهار امكان پذير است. نيمه دوم اسفندماه مي توان گلدانها را به باغچه منتقل نمود.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |